Søk

Bakgrunn

Forslagsstillerne viser til at Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2018 fikk gjennomført en områdegjennomgang av bygg- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor. En anbefaling fra gjennomgangen var at ordningen med at statlige virksomheter eier og drifter egen bygningsmasse, burde avvikles. Forvaltningsansvaret bør ifølge konsulentrapporten overføres til Statsbygg, med institusjonene som leietakere.

I universitets- og høgskolesektoren (UH-sektoren) er det de fem universitetene Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, UiT Norges arktiske universitet, NTNU og NMBU som eier sine egne bygg. I tillegg eier Norges idrettshøgskole sine lokaler. Dette utgjør omtrent halvparten av bygningsmassen i universitets- og høgskolesektoren. Den andre halvparten er leid av henholdsvis Statsbygg (cirka 25 prosent) og andre eiendomsselskaper (25 prosent).

Forslagsstillerne er kjent med at de berørte institusjonene har bestilt eksterne vurderinger fra Multiconsult og Oslo Economics, der konklusjonene er at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å konkludere som anbefalt i områdegjennomgangen. Oslo Economics mener områdegjennomgangen ikke oppfyller kravene til utredninger av statlige tiltak, og at den derfor ikke er egnet som beslutningsgrunnlag.

Forslagsstillerne mener areal og infrastruktur er sentralt i arbeidet med strategisk utvikling av utdanningstilbud og forskning ved institusjonene. Byggene og eiendommene er derfor viktige for den faglige virksomheten ved universitetene. Forslagsstillerne viser i den forbindelse til uttalelser fra ledelsen ved de berørte universitetene, som påpeker at eiendomsfullmakten er viktig for institusjonenes mulighet til å løse sitt samfunnsoppdrag. Nærhet til og kompetanse på spesialarealer og undervisningslokaler er viktig i forvaltningen av eiendommer i UH-sektoren.

Som selvforvaltende institusjoner har de en helt annen fleksibilitet når det gjelder å planlegge renovering av bygg enn de ville hatt som leietakere, for eksempel i tråd med nye læringsmetoder og for å utvikle eiendommene i takt med endringer i forskningsaktivitet og undervisning. Forslagsstillerne mener en overføring av forvaltning og eierskap av bygg og eiendommer i UH-sektoren fra institusjonene til Statsbygg vil virke begrensende på kjernevirksomheten ved institusjonene og være i motstrid til autonomien i UH-sektoren.