Representantforslag om å styrke nettolønnsordningen for sjøfolk

Dette dokument

  • Representantforslag 110 S (2023–2024)
  • Fra: Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Maritim sektor har vært et grunnfundament for verdiskaping langs hele norskekysten. Havet har vært levebrødet for norske lokalsamfunn i århundrer, og det må være et politisk mål at det samme skal gjelde i fremtiden. For å sikre maritim næring som en fremtidsnæring, er man avhengig av å ha sterke norske kompetansemiljøer og rekruttering til sektoren. Norge er et kompetansesamfunn, og det gjenspeiles i den maritime arbeidskraften. I møte med utenlandsk arbeidskraft, med lavere lønnskostnader, er derimot norsk konkurranseevne svekket uten en sterk nettolønnsordning.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, også kalt nettolønnsordningen, har vært avgjørende for norske rederiers konkurranseevne i møte med utenlandske rederier med lavere lønnskostnader. Rundt 13 000 sjøfolk faller under ordningen, som pekes på som det viktigste virkemiddelet en har for å sikre tilstrekkelig rekruttering av norske sjøfolk til den maritime klyngen. I Hurdalsplattformen er det nedfelt at nettolønnsordningen skal styrkes. Likevel har nettolønnsordningen blitt svekket de siste årene, både gjennom innføring av tak på ordningen og gjennom mangel på inflasjonsjustering av taket. Konsekvensen er at viktig arbeidskraft og kompetanse innen maritim sektor settes på spill.

I besvarelsen på skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:1177 (2021–2022)) fra februar 2022 skrev fiskeri- og havministeren:

«I Hurdalsplattformen fremgår det at regjeringen har en ambisjon om å styrke nettolønnsordningen. Å øke makstaket i tilskuddsordningen er et første steg for å oppfylle ambisjonen.»

I dag, to statsbudsjett senere, har det ikke skjedd noen ting med taket for tilskuddsordningen – det er ikke engang blitt inflasjonsjustert, til tross for rekordhøy prisvekst. Det er derfor lite som tyder på at regjeringspartiene har ambisjoner om å styrke nettolønnsordningen i praksis.

Det partssammensatte maritime utvalget fra 2021, Holmefjordutvalget, slo fast at tilskuddsordningen er avgjørende for å styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft. De mente også at dagens ordning ikke er konkurransedyktig, på grunn av at ordningen begrenses gjennom bruk av tak, og at ordningen blir gjenstand for politiske budsjettforhandlinger fra et år til et annet. Forslagsstillerne mener derfor det er nødvendig å fjerne taket på nettolønnsordningen i alle segmenter, både ved å tilrettelegge for gode rammevilkår til den maritime klyngen, og ved at ordningen blir mer stabil og forutsigbar. Utvalget pekte også på muligheter for forenklinger og justeringer for å få en bedre ordning. Dette bør følges opp politisk.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 legge frem forslag om å fjerne taket på alle segmenter i tilskuddordningen for sysselsetting av sjøfolk.

  2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å lovfeste substansen i dagens tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk, for å sikre nødvendig forutberegnelighet.

  3. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til å videreføre det arbeidet som ble initiert av Holmefjordutvalget for å forenkle og finne nødvendige justeringer i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk.

14. mars 2024

Sivert Bjørnstad

Bengt Rune Strifeldt

Dagfinn Henrik Olsen

Frank Edvard Sve

Silje Hjemdal