Bakgrunn
Altfor mange må vente for lenge før de får helsehjelp.
Oppskriften på mindre ventetid i helsetjenesten er å styrke det
offentlige helsevesenet og investere i helsepersonell.
Over mange år har det vært en massiv overføring
av ansvar fra sykehuset til kommunene uten at kommunehelsetjenesten
har blitt styrka skikkelig. Kommunene har gått fra å drive omsorg
til å skulle ta hånd om pasienter som kommer rett fra operasjonsbordet,
kreftpasienter i aktiv behandling og mennesker med alvorlig psykisk
sykdom. Men kommunene har ikke blitt rusta til å ta imot pasienter
i det tempoet sykehusene vil.
Kommuner som ikke klarer å ta imot pasientene
sykehuset ser seg ferdig med, får dagbøter. Men det løser ikke problemene.
Kommunene klarer ikke å ta imot nok utskrivningsklare pasienter.
Dermed er man i en situasjon der noen er på sykehus fordi det ikke
finnes tilbud til dem i kommunen, mens andre står i kø fordi det ikke
finnes ledig kapasitet på sykehuset.
Hver eneste helsekrone må brukes på nettopp
helsetjenesten og de ansatte, ikke til privat berikelse. Veks-ten
i kommersielle aktører uthuler det offentlige helsetilbudet og bruker
helseressursene på overbehandling. For at de kommersielle skal kunne
drive med den profitten de ønsker å få, skyver de de ansatte i den
retningen som er mest økonomisk lønnsomt. Den største og mest lønnsomme
kundegruppa for kommersielle aktører i helsetjenesten er friske,
økonomisk sterke mennesker. Dette fører til at det drives fram en
økt «etterspørsel» av lavt prioriterte og unødvendige undersøkelser
og behandlinger. For å oppnå dette er de avhengige av det samme
fagpersonellet og yrkesgruppene som også de offentlige helsetjenestene
trenger. Fagpersonellet er den knappeste ressursen i helsetjenesten.
I dag ser man at tilbudet av unødvendige helseundersøkelser og inngrep
i det kommersielle bare øker. Dette skjer samtidig som det offentlige
helsevesenet mangler ansatte til å sikre nødvendige tjenester til
befolkningen. Forslagsstillerne mener at man ikke kan forvalte et
felt som skal ivareta liv og helse, på denne måten.
Penger som bevilges til kommersielle aktører,
bør heller brukes til å ruste opp sykehusene og til å holde på ansatte
som forlater sykehusene på grunn av høy arbeidsbelastning.
Når kommersielle får penger gjennom «oppdrag» fra
det offentlige, skapes det større rom for at de vokser. Samtidig
tilbyr de private tjenester til folk som kan betale for dette. Denne
måten å bruke fellesskapets midler på skaper større problemer for
fellesskapet. Penger som egentlig er ment til helsetilbud for folk,
blir bevilga til kommersielle aktører istedenfor, noe som skaper
grobunn for et todelt helsevesen.
De siste årene har man sett en enorm vekst i
mengden private helseforsikringer. Sykehusutvalget har tidligere
advart mot at private helseforsikringer kan gi en mer forbrukerstyrt
etterspørsel etter spesialisthelsetjenester, heller enn medisinsk
begrunnede henvisninger. Private helseforsikringer bidrar med andre
ord negativt til å få ned helsekøene. Det fører til at allerede
knappe ressurser blir bundet opp til dem som kan betale for undersøkelser
som ikke er nødvendige, heller enn de som trenger det mest. At flere
tegner private helseforsikringer, er et uttrykk for at folk føler
de trenger en ekstra sikkerhet for å få tilgang til helsetjenestene.
Det er alvorlig og på sikt kan det bidra til å svekke oppslutninga
om det offentlig finansierte helsevesenet.
Framveksten av private helseforsikringer og
kommersielle aktører skaper et todelt helsevesen, der det blir et
skille mellom helsetilbudet basert på innbyggernes økonomiske ressurser.
Samtidig blir det offentlige tilbudet svekka og lidende av personell-
og pengemangel.
Det som trengs, er et sterkt offentlig helsevesen
der alle er sikra helsehjelp. Fellesskapets midler bør brukes på
å ruste opp bemanningen, styrke helsevesenet og ikke minst sørge
for bedre arbeidsplasser for menneskene som jobber i sykehusene.
Et sterkere fagmiljø i sykehusene, økt bemanning og mindre fragmenterte
tjenester vil bidra til økt stabilitet for både brukere, ansatte
og helseforetaket.
Den samlede gjelden for norske helseforetak
var i 2024 svimlende 62,5 mrd. kroner. For sykehusene betyr dette
enorme renteutgifter, og bare i 2025 skal sykehusene betale nærmere
3,3 mrd. kroner i renter og avdrag til statskassen. Disse midlene
må tas fra driftsbudsjettene, som igjen vil ha store konsekvenser
for hvilke helsetilbud sykehusene kan tilby, de ansattes arbeidsforhold og,
ikke minst, pasientene. Når man framover vil se flere store byggeprosjekter
bli ferdigstilt, forventes det at renter og avdrag på lån vil øke
ytterligere fra 2026.
Løsningen på lange helsekøer er ikke å åpne
for flere kommersielle aktører. Løsningen er å styrke vår felles velferd
og sikre at alle har lik rett på helsehjelp, uavhengig av geografiske
og sosioøkonomiske forhold. Det er behov for tiltak som raskt kan
øke bemanningen, og slik få ned helsekøer og hindre frafall av ansatte
i helsesektoren.