Bakgrunn
Gode rehabiliteringstjenester sørger for at mennesker
som har fått begrensninger i sin funksjonsevne, gis muligheter til
å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne. I 2021 mottok nær
48 000 pasienter rehabilitering i sykehus og private rehabiliteringsinstitusjoner,
mens ca. 50 000 personer samme år var registrert som mottakere av
rehabilitering/habilitering i kommunene.
Rehabilitering, sammen med habilitering, har
i mange år vært pekt på som et av helse- og omsorgstjenestenes svakeste
områder. Utfordringene har gjennom mange år vært knyttet blant annet
til (jf. Dokument 3:12 (2023–2024) Riksrevisjonens undersøkelse
av rehabilitering i helse- og omsorgstjenestene):
-
Manglende kunnskap
om kapasitet og behov
-
Manglende avklaring om ansvarsforhold mellom kommune-
og spesialisthelsetjeneste
-
Svikt i samhandling og koordinering av
tjenester
-
Manglende kapasitet og kvalitet i kommunehelsetjenesten
Riksrevisjonen sin rapport konkluderer
med at:
-
Mange pasienter får
ikke de rehabiliteringstjenestene de har behov for i kommunehelsetjenesten
-
Samhandlingen mellom spesialist- og kommunehelsetjeneste
fungerer flere steder ikke til det beste for pasientene
-
Der det er svakheter i rehabiliteringstjenestene,
får dette store konsekvenser for pasientenes helse, arbeidsevne,
familieliv og fritid
-
Styringen av rehabiliteringstjenestene
er mangelfull på alle nivåer.
Svakheter i rehabiliteringstjenestene
får store konsekvenser for pasientenes helse, arbeidsevne, familieliv og
fritid. Riksrevisjonens undersøkelser viser at mange kommuner ikke
har de rehabiliteringstjenestene som er anbefalt, tilgjengelig for
sine innbyggere. Det har i flere år vært store forskjeller mellom
helseregionene, og pasienter har ulik tilgang til spesialisert behandling.
Riksrevisjonen har også for 10 år siden pekt
på akkurat de samme svakhetene i rehabiliteringstjenestene, og konkluderer
med at det er kritikkverdig at Helse- og omsorgsdepartementet ikke
har iverksatt tilstrekkelige tiltak for å sørge for at pasienter
får de rehabiliteringstjenestene de har behov for. Det er ifølge
Riksrevisjonen uklart om helsefellesskapene vil bidra til forbedringer, og
Riksrevisjonen etterlyser en overordnet strategi og målsetting for
rehabiliteringsfeltet.
Det har også foregått en «faglig» omlegging
med fokus på tidlig rehabilitering og reduksjon i rehabilitering seinere
i pasientforløpet, som sykehusene forutsetter skal skje i kommunene.
Anbudssystemet til helseforetakene har også bidratt til at mange
rehabiliteringsinstitusjoner, som historisk er etablert i distriktene,
er avviklet, eller har fått redusert sitt tilbud.
Anbudssystemet får også faglige og samfunnsmessige
konsekvenser, med tap av fagmiljø og at spesialisert rehabilitering
blir vanskelig tilgjengelig.
Regjeringen har i 2025 gitt Helsedirektoratet
i oppdrag å lage en nasjonal handlingsplan for rehabilitering/habiliteringssområdet.
Tidsfrist for planene skal avtales i dialog med departementet. Det
vil si at Stortinget ikke vet når en slik handlingsplan blir realisert,
og at handlingsplanen ikke nødvendigvis vil bli politisk forankret
i Stortinget. Da risikerer man at rehabilitering fortsatt vil bli
en svak tjeneste, og at reduksjon av spesialisert rehabilitering
fortsetter, før kommunene har fått bygget opp et tilsvarende tilbud.
Det trengs nå en politisk forankret plan for å sikre et løft for
rehabilitering og sikre habiliteringstilbudet for norske pasienter
i fremtiden. Planen må også sikre at spesialisert rehabilitering fortsatt
blir et reelt tilbud i regi av spesialisthelsetjenesten og gjennom
langsiktige avtaler med ideelle tilbydere.