Bakgrunn
Det er store behov for investeringer i nye sykehusbygg
over hele landet. Mye av bygningsmassen er gammel og preget av vedlikeholdsetterslep,
og Sykehusutvalget (NOU 2023: 8 Fellesskapets sykehus – Styring, finansiering,
samhandling og ledelse) pekte på at store investeringer bør underlegges
tydeligere politisk styring, fordi dagens ordninger gir utfordringer
for både drift og kapasitet.
I dagens foretaksmodell belaster kapitalkostnader (avskrivninger
og renter) driftsbudsjettene løpende. Når investeringsnivået øker,
flyttes midler fra pasientbehandling til å betale økte kapitalkostnader
som følge av investeringene. Dette
bildet forsterkes av den sterke gjeldsveksten i foretakene de siste
årene: Samlet gjeld økte fra ca. 28,4 mrd. kroner i 2020 til om
lag 62,5 mrd. kroner i 2024. I 2025 må helseforetakene betale om lag 3,3
mrd. kroner i renter og avdrag.
Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2025
å gå tilbake til rentemodellen som gjaldt før 2018, samt å redusere
egenkapitalkravet ved å øke låneandelen til 90 prosent av styringsrammen
for investeringer. For investeringer
under 500 mill. kroner gjelder fortsatt full egenkapitalfinansiering.
Det reduserte egenkapitalkravet innebærer at
den tidligere normen (70 prosent lån og 30 prosent egenkapital)
for store prosjekter erstattes av 90/10, noe som i utgangspunktet
letter egenkapitalpresset i helseforetakene, men samtidig øker gjelden
og framtidige rentekostnader.
Situasjonen slår ut i konkrete kutt og utsettelser. Helse
Førde utreder nå nedlegging av ortopedisk avdeling i Lærdal samt
barsel- og skadepoliklinikktilbud på Nordfjordeid og Lærdal. Ullevål
sykehus hjerte-, lunge- og karavdeling ble lagt ned 1. september
2025, noe overleger har advart om at kan svekke beredskap og pasientsikkerhet. Nytt Drammen sykehus
fases inn høsten 2025, og prosjektet har hatt betydelige kostnadsøkninger
underveis, noe man frykter vil gi kutt i tilbudet både i Drammen
og på de andre sykehusene i Vestre Viken.
Helseforetak må også kutte i stillinger for
å møte økonomiske krav og frigjøre midler til investeringer. Oslo
universitetssykehus planlegger å kutte om lag 200 årsverk innen
utgangen av 2026 for å møte økonomiske krav og betjene lån. UNN har varslet nye
kutt etter å ha ligget 50 prosent bak planlagt omstillingsprogram. For
Helse Møre og Romsdal omtales kutt tilsvarende om lag 500 årsverk
i økonomiplaner fra 2025.
OUS-prosjektene Nye Rikshospitalet og Nye Aker illustrerer
størrelsesordenen i de investeringene som nå er under gjennomføring:
Per februar 2025 er styringsrammene hhv. 23,3 mrd. kroner (Nye Rikshospitalet)
og 22,3 mrd. kroner (Nye Aker) i 2024-kroner, samlet rundt 45 mrd.
kroner.
Med tidligere egenkapitalkrav på om lag 30 prosent bandt
slike prosjekter svært store beløp i egenkapital og avkastningskrav,
noe som i praksis ga høy sparing i driften og fortrengning av andre
nødvendige investeringer. 90 prosent låneandel reduserer egenkapitalkravet,
men det øker samtidig gjeldsbelastningen og rentekostnadene frem
i tid. Det er rett og slett en utsettelse av problemet. I tillegg
fører prosjektet til nedskjæringer i de andre helseforetakene i
regionen fordi Helse Sør-Øst flytter betydelige midler fra distriktene
og til Oslo.
Summen er at investeringer og kapitalkostnader
i økende grad presser seg inn i driftsbudsjettene. Det gir risiko
for underdimensjonering allerede ved åpning og utsettelser og kutt
i pasientbehandling, noe som er stikk i strid med formålet.
En ny finansieringsmodell hvor Stortinget prioriterer
store sykehusinvesteringer i en nasjonal plan og fullfinansierer
dem over statsbudsjettet, vil gi mer forutsigbarhet og fornuftig
utbygging, uten at pasientbehandlingen må «betale» i form av innsparing,
egenkapitalkrav og skyhøye renteutgifter.