Bakgrunn
Elektriske sparkesykler er blitt et ekstremt populært tilbud
og en viktig del av mobilitetstilbudet i mange byer i Norge. El-sparkesyklene
gjør hverdagen enklere for mange som ikke har tilgang på et godt
kollektivtilbud og tilbyr skreddersydd transport fra dør til dør. Samtidig
viser erfaringene fra de store byene i Norge høye ulykkestall og
at mange gående nå føler seg utrygge i byen. I de store byene utgjør
gående den aller største andelen av de reisende, og er prioritert
øverst i transporthirarkiet. At folk velger å gå til sine daglige gjøremål
er bra både for folkehelse, miljø og bylivet i byene.
I Oslo er f.eks. andelen gående nesten 40 prosent (39 prosent
ifølge Den nasjonale reisevaneundersøkelsen fra Statens Vegvesen
fra 2024). I indre by er tallet 50 prosent. For å nå både lokale
og nasjonale mål for mobilitet, folkehelse og klima, er det avgjørende
at storbyene fortsetter å være gode og attraktive for gående. For
å ivareta tryggheten for den største andelen reisende, må el-sparkesykler
integreres i mobilitetstilbudet på en måte som ikke ødelegger for
myke trafikanter.
Kommunene har i dag, i hht. lov om utleie av små elektriske kjøretøy
fra 2021, en rekke muligheter til å regulere bruken av el-sparkesykler
for utleie. Loven gir kommunene mulighet til å innføre lokale parkeringsbegrensninger,
som faste parkeringsplasser og soner med ferdselsbegrensninger eller
ferdselsforbud. I tillegg har kommunene mulighet til å utlyse anbudskonkurranser for
å begrense både antall elektriske sparkesykler og tilbydere i markedet.
Virkemidlene tas allerede i bruk i alle de største byene, med egne
parkeringsplasser, fartsbegrensninger og parkeringsforbud basert
på geografisk plassering av kjøretøyet. Kommunene har i dag ingen
verktøy for å regulere bruken av privateide el-sparkesykler på fortau.
For å ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til
gående ønsker Oslo og flere andre kommuner å regulere bruken av
el-sparkesykkel på fortau, og i større grad forbeholde fortauene
for gående. Det vil redusere konfliktene mellom el-sparkesyklister
og gående. Geofencing, teknologien som brukes for å begrense bruken
i forskjellige områder, er derimot ikke presis nok til å effektivt
kunne begrense bruken av elektriske sparkesykler for utleie på fortau.
Den kan heller ikke brukes til å regulere bruken av privateide små
elektriske kjøretøy.
I dag har ikke kommunene hjemmel til å regulere bruken av elektriske
sparkesykler på fortau. Samtidig blir sykkelinfrastrukturen i de
store byene stadig bedre, og dette medfører et alternativ til veibanen
for el-sparkesykler i store deler av de store byene. Det er derfor
behov for å gi kommunene flere verktøy for å kunne regulere bruken
av elektriske sparkesykler på fortau.