Bakgrunn
Kompliserte regelverk, stor rapporteringsbyrde
og mangel på velfungerende digitale løsninger koster norske næringsdrivende
og norske virksomheter mange milliarder hvert år. En undersøkelse
utført av Regnskap Norge, NHO og Revisorforeningen i 2024 viser
at myndighetenes rapporteringskrav alene koster 20 mrd. kroner årlig.
Det er særlig rapportering til Skatteetaten og Brønnøysundregistrene
som er kostnadsdrivende.
Selv om det tilsynelatende er et tverrpolitisk
mål å redusere rapporteringsbyrden og forenkle for næringslivet,
skorter det på gjennomføringskraften. Der hvor den forrige regjeringen
overoppfylte sitt forenklingsløfte, er dagens regjering langt fra
like handlekraftig. I Hurdalsplattformen ble det slått fast at regjeringen
ville
«redusere næringslivets kostnader knyttet
til pålagte regler og utfylling av offentlige skjemaer med 11 milliarder
kroner innen 2025. Ved nye reguleringer skal det som hovedregel
vurderes om små selskaper kan få spesielle tilpasninger eller unntak.»
Ifølge regjeringens egen statusrapport som ble
publisert 28. august 2025, er regjeringen ikke i nærheten av å nå
sitt eget mål og løfte. Tiltak som er gjennomført eller er vedtatt
og under gjennomføring i regjeringsperioden 2021–2025, gir årlige
forenklinger for næringslivet på rundt 7 mrd. kroner når forslaget
om gjennomgående bruk av elektronisk faktura (EHF) som regjeringen har
sendt på høring, inkluderes. Altså er den reelle forenklingen som
er gjennomført i perioden i beste fall en måloppnåelse på 50 prosent.
I tillegg er tallene regjeringen opererer med, bruttotall. Samtidig
som det er gjennomført faktiske forenklingstiltak i størrelsesorden
5 mrd. kroner, er det innført regelendringer som trekker i motsatt
retning og som ikke inngår i forenklingsregnestykket, bl.a. pålegg
om at alle næringsdrivende skal ta imot kontanter som oppgjørsform,
forbud mot inn- og utleie av arbeidskraft og en rekke nye rapporteringskrav knyttet
til bærekraft, likestilling og en ny åpenhetslov for å nevne noen
eksempler.
Hovedregelen om at små selskaper skal få spesielle tilpasninger
eller unntak er det få, om noen, eksempler på. I tillegg har regjeringen
selv tatt ned egne ambisjoner underveis. I den såkalte gründermeldingen
(Meld. St. 6 (2024–2025) Gründere og oppstartsbedrifter) er målet
ikke lenger et målbart tall på 11 mrd. kroner, men at regjeringen
vil «redusere næringslivets kostnader knyttet til pålagte regler
og utfylling av offentlige skjemaer». Etter forslagsstillernes syn
er det omtrent like krevende som å hoppe høyde uten list.
Heller ikke Nærings- og fiskeridepartementets
budsjettproposisjon for 2026 er
særlig offensiv når det gjelder tiltak for eller omtale av forenkling
for næringslivet. I omtalen av prioriteringer for 2026 er det mest
konkrete at regjeringen vil «følge med på Europakommisjonens tiltakspakker
for å gjøre regelverket – blant annet innen bærekraft – mer tilgjengelig
og håndterbart, og arbeide for å fremme norske interesser».
Forslagsstillerne vil også vise til at noe av
det første Støre-regjeringen gjorde, var å avvikle utvalget for
forenklingsarbeid for næringslivet. I tillegg har regjeringen, sammen
med Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i forbindelse med
avtalen om revidert nasjonalbudsjett for 2025 besluttet å legge
ned Regelrådet, et statlig organ som nettopp passer på at regjeringen
utformer regler og forskrifter på en mest mulig hensiktsmessig måte
for norsk næringsliv.
Forslagsstillerne mener at det er behov for
et taktskifte i forenklingsarbeidet for næringslivet, og lanserer derfor
10 konkrete forslag til endringer i skatte- og avgiftsregler mv.
som kan spare næringslivet for minst 12 mrd. kroner og som samtidig
har minimale kostnader for statskassen. Disse forslagene bør danne
grunnlaget for en helt nødvendig ny gjennomføringskraft i forenklingsarbeidet
de neste fire årene.