Bakgrunn
Etter gjeldende rett har alle stiftelser revisjonsplikt uavhengig
av størrelse. Dette følger av stiftelsesloven. I henhold til de
fortolkninger og veiledninger som Lotteri- og stiftelsestilsynet
legger til grunn, kan det ikke gis dispensasjon fra revisjonsplikten
i noe tilfelle.
Revisjonsplikten for stiftelser er langt strengere
enn for andre organisasjonsformer. For andre organisasjonsformer
kan man typisk fravelge revisjon når man ligger under gitte terskelverdier.
For eksempel er aksjeselskaper med under 7 mill. kroner i driftsinntekter,
balansesum under 27 mill. kroner og under 10 årsverk ikke revisjonspliktige,
mens frivillige organisasjoner først er revisjonspliktige når de
har eiendeler for over 20 mill. kroner eller har mer enn 20 årsverk.
Gjennomgangen i forbindelse med NOU 2016:21 Stiftelsesloven
– Forslag til ny stiftelseslov viste at om lag halvparten av de
registrerte stiftelsene hadde en bokført egenkapital på under 1
mill. kroner, og at om lag 750 stiftelser hadde en bokført egenkapital
på under 100 000 kroner.
Det kan være gode grunner til at revisjonsplikten for
stiftelser er streng. Hvor en eksakt grense for revisjonsplikt for
stiftelser skal trekkes, bør utredes nærmere. Derimot fremstår det
i alle tilfeller som uhensiktsmessig at små stiftelser skal måtte
bruke en så betydelig del av sine midler til revisjon at det går
utover stiftelsenes mulighet til å dele ut midler til de formål
de er etablert for å tjene. En absolutt revisjonsplikt, som man
har i dag, er ikke formålstjenlig.
Terskelverdiene kan fastsettes enten i lov eller
forskrift, men det må uansett vedtas en forskriftshjemmel i lov
i det siste tilfellet.
Når regjeringen først skal gjøre dette arbeidet,
kan det være hensiktsmessig at man samtidig utreder forenklinger
og andre kostnadsreduserende tiltak for revisjon, eventuelt med
særlig fokus på revisjon av stiftelser. For å unngå forsinkelse
av fastsetting av terskelverdiene fremmes dette som et eget forslag.