Voteringsoversikt for sak:
Endringer i markedsføringsloven mv. (merking av retusjert reklame)
Til sakssiden
- President: Eva Kristin Hansen (A)
- DokumenterInnst. 461 L (2020-2021), jfr. Prop. 134 L (2020-2021)
- Referat: Stortinget 02.06.2021. Sak nr. 9
Voteringsresultater
1Votering
2Votering
ForDet ble votert over:
Fordeling
Enstemmig vedtatt
Votering fordelt på:
Det foreligger ikke detaljert data til denne voteringen. Les hvorfor3Votering
ForDet ble votert over:
Fordeling
72 For15 MotVotering fordelt på:
Status
Vedtak i korthet
Stortinget har vedtatt endringer i markedsføringsloven som har til formål å bidra til å redusere kroppspress i samfunnet på grunn av idealiserte personer i reklame. Det innføres blant annet en plikt til å merke retusjert eller på annen måte manipulert reklame når dette medfører at kroppen til personen i reklamene avviker fra virkeligheten mht, kroppsfasong, størrelse og hud.
Behandling og vedtak
Lovsaken er ferdigbehandlet