Voteringsoversikt for sak:

Endringer i markedsføringsloven mv. (merking av retusjert reklame)
Til sakssiden

Voteringsresultater

  1. 1 Votering

    (02.06.2021 Kl. 15:23:20)
    For

    Det ble votert over:

    Romertall I

    Votering fordelt på:

  2. 2 Votering

    (02.06.2021 Kl. 15:23:30)
    For

    Det ble votert over:

    Romertallene II, III

    Fordeling

    Enstemmig vedtatt

  3. 3 Votering

    (02.06.2021 Kl. 15:24:05)
    For

    Det ble votert over:

    Lovens overskrift og loven i sin helhet.

    Votering fordelt på:

  4. Status

    Vedtak i korthet

    Stortinget har vedtatt endringer i markedsføringsloven som har til formål å bidra til å redusere kroppspress i samfunnet på grunn av idealiserte personer i reklame. Det innføres blant annet en plikt til å merke retusjert eller på annen måte manipulert reklame når dette medfører at kroppen til personen i reklamene avviker fra virkeligheten mht, kroppsfasong, størrelse og hud.

    Behandling og vedtak

    Lovsaken er ferdigbehandlet