Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Endringer i markedsføringsloven mv. (merking av retusjert reklame)

Prop. 134 L (2020-2021), Innst. 461 L (2020-2021), Lovvedtak 146 (2020-2021)

Status: Lovsaken er ferdigbehandlet og sanksjonert i statsråd. Opplysninger om ikrafttredelse fremgår nederst i høyre kolonne.

Lovforslag fra Barne- og familiedepartementetSaken er behandlet i familie- og kulturkomiteenInnstilling avgitt 18.05.2021Innst. 461 L (2020-2021)

Saksgang

Status

  • Vedtak i korthet

    Stortinget har vedtatt endringer i markedsføringsloven som har til formål å bidra til å redusere kroppspress i samfunnet på grunn av idealiserte personer i reklame. Det innføres blant annet en plikt til å merke retusjert eller på annen måte manipulert reklame når dette medfører at kroppen til personen i reklamene avviker fra virkeligheten mht, kroppsfasong, størrelse og hud.

  • Behandling og vedtak

    Lovsaken er ferdigbehandlet

  • Slik stemte representantene

    Første behandling:
    Voteringsoversikt

  • Behandling og innstilling

    Innstilling avgitt 18.05.2021

    Behandlet andre gang i Stortinget 07.06.2021