I Stortingets møte 28. april 2015 ble det gjort
slikt
§ 1 Hva loven omfatter
Loven omfatter politikere som skal tiltre embete eller
stilling i departementene eller stilling eller verv utenfor statsforvaltningen,
eller som etablerer næringsvirksomhet. Statsministerens kontor regnes
som departement etter loven her.
Loven omfatter embets- og tjenestemenn som går over til
stilling eller verv utenfor statsforvaltningen, eller som etablerer
næringsvirksomhet.
Loven omfatter ikke overgang til partipolitisk arbeid eller
politiske verv i Stortinget, kommuner og fylkeskommuner.
§ 2 Definisjoner
Med politiker og politisk stilling menes i denne lov nåværende
eller tidligere medlemmer av regjeringen, statssekretærer og politiske
rådgivere.
Med karantene menes et tidsbegrenset forbud mot å tiltre
ny stilling eller verv utenfor statsforvaltningen eller etablere
næringsvirksomhet.
Med saksforbud menes et tidsbegrenset forbud mot å involvere
seg i bestemte saker eller saksområder.
§ 3 Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven gjelder med de særlige bestemmelser som
er gitt i denne loven.
Vedtak etter loven kan ikke påklages.
Parten kan innen fem virkedager uttale seg om vedtak etter
§§ 6, 7, 10, 11, 13 og 14 og kreve ny vurdering av saken. Fristen
regnes fra det tidspunkt vedkommende underrettes om vedtaket. Organet
som har truffet vedtaket, skal fremlegge ny vurdering av saken innen
fem virkedager fra det tidspunkt krav om ny vurdering er mottatt.
Parten kan innen tre uker uttale seg om vedtak etter §§ 18,
19 og 20 og kreve ny vurdering av saken. Fristen regnes fra det
tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende
part.
Søksmål om gyldigheten av vedtak etter loven kan ikke reises
uten at vedkommende part har benyttet sin adgang til å kreve ny
vurdering av vedtaket, og ny vurdering er gitt.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingen, inkludert
om beregningen av frister, samt fristoppreisning i saker der parten
uttaler seg om vedtak og krever ny vurdering etter tredje og fjerde
ledd.
§ 4 Karantenenemnda
Kongen skal oppnevne en faglig uavhengig nemnd, Karantenenemnda,
som treffer vedtak om karantene og saksforbud ved politikeres overgang
til stilling eller verv utenfor statsforvaltningen eller etablering
av næringsvirksomhet.
Kongen gir forskrift om nemndas sammensetning og funksjonstid.
§ 5 Informasjonsplikt
Senest tre uker før overgang til stilling eller verv utenfor
statsforvaltningen eller etablering av næringsvirksomhet, plikter
politikeren å gi alle nødvendige opplysninger Karantenenemnda trenger
for å fatte vedtak, inkludert opplysninger om tidligere embete eller
stilling og den nye stillingen, vervet eller virksomheten.
Informasjonsplikten gjelder alle overganger til stilling
eller verv utenfor statsforvaltningen og all etablering av næringsvirksomhet
innen tolv måneder etter fratreden som politiker, også der overgangen
eller etableringen ikke skjer direkte etter fratreden.
§ 6 Karantene
Karantenenemnda kan, ved overgang til stilling eller verv
utenfor statsforvaltningen eller etablering av næringsvirksomhet,
i særlige tilfeller ilegge en politiker karantene i inntil seks
måneder etter fratreden når
a) det foreligger en konkret forbindelse mellom
politikerens tidligere ansvarsområder, arbeidsoppgaver i den politiske
stillingen eller bestemte saker som var til behandling i departementet
i politikerens funksjonstid, og interessene til den virksomheten
politikeren blir tilknyttet eller etablerer, eller
b) politikerens tidligere ansvar og arbeidsoppgaver har
gitt eller kan gi virksomheten politikeren blir tilknyttet eller
etablerer særlige fordeler, eller
c) overgangen på annen måte kan være egnet til å svekke
tilliten til forvaltningen generelt.
§ 7 Saksforbud
Karantenenemnda kan i særlige tilfeller, dersom ett eller
flere av vilkårene i § 6 er oppfylt, ilegge en politiker saksforbud
i inntil tolv måneder etter fratreden. Saksforbud kan ilegges i
stedet for eller i tillegg til karantene.
Dersom det foreligger særlig tungtveiende grunner, kan
det ilegges et saksforbud i inntil tolv måneder i tillegg til en
karantene på inntil seks måneder.
§ 8 Godtgjørelse
En politiker som er ilagt karantene etter § 6, mottar en
godtgjørelse i karantenetiden som tilsvarer den lønn vedkommende
hadde ved fratreden som politiker, med tillegg av feriepenger.
Lønn eller vederlag for annet arbeid, verv eller oppdrag
som vedkommende måtte motta eller opptjene i karantenetiden, går
til fradrag i godtgjørelsen etter første ledd.
I karanteneperioden vil politikeren være omfattet av en
ordning som tilsvarer gruppelivsordningen som følger av den til
enhver tid gjeldende hovedtariffavtale i staten.
§ 9 Saksbehandlingen i Karantenenemnda
Karantenenemnda har frist på to uker til å treffe vedtak
om å ilegge karantene og saksforbud, regnet fra det tidspunkt vedkommende
politiker har oppfylt sin informasjonsplikt etter § 5. Politikeren
kan ikke tiltre stilling eller verv eller etablere næringsvirksomhet
før Karantenenemnda har truffet endelig vedtak i saken.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingen i Karantenenemnda,
inkludert om beregning av fristen etter første ledd.
§ 10 Overgang til visse ledende departementsstillinger
En politiker som tiltrer eller gjeninntrer som departementsråd,
assisterende departementsråd, ekspedisjonssjef eller kommunikasjonssjef
i det departement vedkommende har vært politiker, kan ikke utøve embetets
eller stillingens funksjoner i seks måneder etter fratreden. Tilsvarende
forbud gjelder i tre måneder der overgang skjer til et annet departement.
I tidsrom nevnt i første ledd, kan politikeren heller ikke
ha arbeidsoppgaver som innebærer et direkte rådgivningsforhold til
politisk ledelse, eller som vedrører saker som politikeren hadde
til behandling i sin politiske stilling.
Dersom særlig tungtveiende grunner tilsier det, kan departementet
oppheve eller begrense forbudet etter første og andre ledd.
§ 11 Overgang til andre stillinger i departementene
Går en politiker over til andre embeter eller stillinger
i departementet enn nevnt i § 10, kan departementet bestemme at
vedkommende ikke skal ha oppgaver som innebærer direkte rådgivning
til departementets politiske ledelse for en periode på inntil seks
måneder etter fratreden. Når tungtveiende grunner tilsier det, kan
politikeren ilegges et forbud etter § 10 første og andre ledd i
inntil tre måneder.
§ 12 Lønn
Den som er underlagt forbud etter §§ 10 eller 11, mottar
embetets eller stillingens lønn. Lønn eller vederlag for annet arbeid,
verv eller oppdrag som vedkommende måtte motta eller opptjene i
perioden, går til fradrag i lønnen.
§ 13 Overgang fra ledende stilling i et departement eller
annet statlig forvaltningsorgan
Dersom en departementsråd, assisterende departementsråd,
ekspedisjonssjef eller leder av annet statlig forvaltningsorgan
går over til stilling eller verv utenfor statsforvaltningen, eller
etablerer næringsvirksomhet, kan tilsettingsmyndigheten i særlige
tilfeller ilegge karantene når
a) det foreligger en konkret forbindelse mellom
embets- eller tjenestemannens tidligere ansvar og arbeidsoppgaver
i embetet eller stillingen eller bestemte saker som var til behandling
i forvaltningsorganet i vedkommendes funksjonstid, og interessene
til den virksomheten vedkommende blir tilknyttet eller etablerer,
eller
b) embets- eller tjenestemannens tidligere ansvar og arbeidsoppgaver
har gitt eller kan gi virksomheten vedkommende blir tilknyttet eller
etablerer særlige fordeler, eller
c) overgangen på annen måte kan være egnet til å svekke
tilliten til forvaltningen generelt.
Dersom vilkåret i første ledd er oppfylt, kan tilsettingsmyndigheten
ilegge et saksforbud. Saksforbud kan ilegges i stedet for eller
i tillegg til karantene.
Karantene kan ilegges for inntil seks måneder og saksforbud
inntil tolv måneder regnet fra fratreden fra embetet eller stillingen.
§ 14 Overgang fra andre embeter og stillinger i statsforvaltningen
For andre embeter og stillinger enn nevnt i § 13, kan det
ved utnevnelsen eller tilsettingen fastsettes en klausul i arbeidskontrakten
om at karantene og saksforbud kan ilegges ved overgang til stilling
eller verv utenfor statsforvaltningen eller ved etablering av næringsvirksomhet.
Slik klausul kan fastsettes dersom stillingens karakter gir saklig
grunn til det.
Dersom det er fastsatt en klausul i arbeidskontrakten etter
første ledd, kan tilsettingsmyndigheten i særlige tilfeller ilegge
karantene og saksforbud når
a) overgangen kan gi virksomheten som embets-
eller tjenestemannen blir tilknyttet eller etablerer, særlige fordeler
på grunn av vedkommendes stilling, ansvar eller arbeidsoppgaver
i statsforvaltningen, eller
b) overgangen på annen måte kan være egnet til å svekke
tilliten til forvaltningen generelt.
Saksforbud kan fastsettes i stedet for eller i tillegg til
karantene.
Dersom tilsettingsmyndigheten ikke med rimelighet kunne
tatt inn klausul om karantene og saksforbud ved utnevnelsen eller
tilsettingen, kan karantene og saksforbud likevel ilegges når tungtveiende
hensyn til tilliten til forvaltningen tilsier det, og vilkårene
i andre ledd er oppfylt.
Karantene kan ilegges for inntil seks måneder og saksforbud
for inntil tolv måneder regnet fra fratreden i embetet eller stillingen.
§ 15 Informasjonsplikt
Dersom embets- eller tjenestemann som nevnt i § 13 første
ledd, eller som har en klausul om karantene og saksforbud i arbeidskontrakten
sin, jf. § 14 første ledd, tar imot tilbud om stilling eller verv
utenfor statsforvaltningen eller etablerer næringsvirksomhet, skal
vedkommende uten ugrunnet opphold gi alle opplysninger tilsettingsmyndigheten
trenger for å fatte vedtak om karantene og saksforbud, inkludert
opplysninger om embete og stilling og den nye stillingen, vervet
eller virksomheten.
Arbeidsgiver kan pålegge informasjonsplikt for andre embets-
og tjenestemenn enn dem som er nevnt i første ledd, dersom vedkommendes
ansvarsområder og arbeidsoppgaver kan gi grunnlag for å ilegge karantene
og saksforbud etter § 14 fjerde ledd.
Informasjonsplikten gjelder alle overganger innen tolv
måneder etter fratreden fra embetet eller stillingen.
Departementet kan gi forskrift om informasjonsplikten.
§ 16 Godtgjørelse
En embets- eller tjenestemann som er ilagt karantene etter
§§ 13 eller 14, mottar en godtgjørelse som tilsvarer den tidligere
stillingens lønn, med tillegg av feriepenger.
Lønn eller vederlag for annet arbeid, verv eller oppdrag
som vedkommende måtte motta eller opptjene i karantenetiden, går
til fradrag i godtgjørelsen etter første ledd.
I karanteneperioden vil embets- eller tjenestemannen være
omfattet av en ordning som tilsvarer gruppelivsordningen som følger
av den til enhver tid gjeldende hovedtariffavtale i staten.
§ 17 Saksbehandlingsregler
Tilsettingsmyndigheten har frist på to uker til å treffe
vedtak om karantene og saksforbud. Fristen regnes fra det tidspunkt
vedkommende embets- eller tjenestemann har oppfylt informasjonsplikten
etter § 15. Embets- eller tjenestemannen kan ikke tiltre stilling eller
verv eller etablere næringsvirksomhet før tilsettingsmyndigheten
har truffet endelig vedtak i saken.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingen, inkludert
om beregning av fristen etter første ledd.
§ 18 Pålegg og tvangsmulkt
Ved overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av loven, eller i vedtak fattet i medhold av loven, kan Karantenenemnda
eller tilsettingsmyndigheten gi pålegg om tiltak for å bringe de
ulovlige forhold til opphør. Det kan settes frist for gjennomføring
av slike tiltak.
Karantenenemnda eller tilsettingsmyndigheten kan fastsette
tvangsmulkt for å få gjennomført pålegg etter første ledd innen
en særskilt angitt frist. Tvangsmulkten kan fastsettes samtidig
med pålegg etter første ledd eller senere. Dersom tvangsmulkt ikke
fastsettes samtidig med pålegget, skal det gis eget forhåndsvarsel
om mulkten. Tvangsmulkten begynner å løpe når den ansvarlige oversitter
fristen som er satt for retting av forholdet, og løper så lenge
det ulovlige forholdet varer.
Tvangsmulkten tilfaller statskassen. Karantenenemnda eller
tilsettingsmyndigheten kan i særlige tilfeller frafalle påløpt tvangsmulkt.
Departementet kan gi forskrift om tvangsmulkt, inkludert
om tvangsmulktens størrelse og varighet og frafall av påløpt tvangsmulkt.
§ 19 Administrativ inndragning
Karantenenemnda eller tilsettingsmyndigheten kan helt eller
delvis inndra inntekt som er oppnådd ved overtredelse av bestemmelser
gitt i eller i medhold av loven, eller i vedtak fattet i medhold
av loven. Inndragning foretas overfor den som inntekten har tilfalt.
Kan størrelsen av inntekten ikke godtgjøres, fastsettes beløpet
skjønnsmessig. Inndragning kan bare skje dersom dette ikke vil være
urimelig.
Endelig vedtak om inndragning er tvangsgrunnlag for utlegg.
Inndratt inntekt tilfaller statskassen.
Departementet kan gi forskrift om inndragning, inkludert
om skjønnsmessig utmåling av inntekt og fradrag for utgifter.
§ 20 Overtredelsesgebyr
Ved grovt uaktsom eller forsettlig overtredelse av bestemmelser
i eller gitt i medhold av loven, eller i vedtak fattet i medhold
av loven, kan Karantenenemnda eller tilsettingsmyndigheten gi pålegg
om å betale overtredelsesgebyr til statskassen.
Ved vurderingen av om overtredelsesgebyr skal ilegges,
og ved utmålingen, skal det særlig legges vekt på overtredelsens
grovhet, graden av skyld, om overtrederen har hatt eller kunne ha
oppnådd noen fordel av overtredelsen, overtrederens økonomiske evne
og den preventive effekten.
Når ikke annet er fastsatt i enkeltvedtak, forfaller overtredelsesgebyret
til betaling fire uker etter at endelig vedtak er fattet. Endelig
vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
Dersom Karantenenemndas eller tilsettingsmyndighetens vedtak
om overtredelsesgebyr bringes inn for domstolen, kan retten prøve
alle sider av saken.
Departementet kan gi forskrift om overtredelsesgebyr, inkludert
om utmålingen. Det skal fastsettes et maksimumsbeløp for overtredelsesgebyret.
§ 21 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Olemic Thommessen |
president |