Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1 Lovens formål
(1) Formålet med loven er å legge til rette
for effektiv bruk og samordning av grunndata om juridiske personer,
enkeltpersonforetak og andre registreringsenheter gjennom et landsdekkende
enhetsregister. Loven skal sikre at allmennheten og offentlige myndigheter
får tilgang til grunndata som er registrert i Enhetsregisteret.
(2) Loven skal bidra til at grunndata som er
registrert i Enhetsregisteret, brukes til myndighetsoppgaver og
offentlig forvaltning og skal kunne brukes til forskning, statistikk
og til å ivareta grunnleggende samfunnsbehov.
§ 1-2 Enhetsregisterets organisasjon
(1) Staten har ansvaret for organisering og
drift av Enhetsregisteret. Enhetsregisteret føres av en registerfører
utnevnt av Kongen.
(2) Registerføreren kan delegere sin myndighet
etter denne loven til andre ansatte ved registeret etter nærmere
regler gitt av departementet.
(3) Departementet gir nærmere regler om registerets
organisasjon, lokalisering og administrasjon og om føringen av registeret.
§ 1-3 Sammenstilling, profilering
og automatiserte avgjørelser
(1) Registerføreren kan sammenstille innhentede personopplysninger
når det er nødvendig for registerførerens arbeid, herunder til kontroll-,
veilednings-, analyse- og statistikkformål. Registerføreren kan
benytte innhentede personopplysninger til profilering til samme
formål når profileringen er nødvendig for å målrette tiltak som
fremmer etterlevelse av loven. Graden av personidentifikasjon skal
ikke være større enn det som er nødvendig for formålet.
(2) Registerføreren kan treffe avgjørelser som
utelukkende er basert på automatisert behandling av personopplysninger,
herunder personopplysninger som nevnt i forordning (EU) 2016/679
(personvernforordningen) artikkel 9 og 10, jf. personopplysningsloven
§ 1. Behandlingen må sikre partens krav til forsvarlig saksbehandling
og være forenlig med retten til vern av personopplysninger. Avgjørelsen
kan ikke bygge på skjønnsmessige vilkår i lov eller forskrift, med
mindre avgjørelsen er utvilsom. Den registrerte har rett til manuell
overprøving av avgjørelsen.
(3) Registerføreren skal dokumentere og offentliggjøre
det rettslige innholdet i automatiserte saksbehandlingssystemer
som Enhetsregisteret benytter i sin saksbehandling. Departementet
kan gi forskrift med nærmere regler om dokumentasjon og offentliggjøring av
systemenes innhold.
(4) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om sammenstilling, profilering og automatiserte avgjørelser, blant
annet om formålet med behandlingen, hvilke personopplysninger som
kan behandles, og hvem det kan behandles personopplysninger om.
§ 1-4 Definisjoner
(1) Med registreringsenhet menes i denne loven
enhet som har registreringsplikt eller registreringsrett i Enhetsregisteret.
(2) Med tilknyttet register menes i denne loven:
-
a. Arbeidsgiverdelen
av Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
-
b. Foretaksregisteret
-
c. Stiftelsesregisteret
-
d. Merverdiavgiftsregisteret
-
e. Statistisk sentralbyrås Bedrifts- og
foretaksregister
-
f. Skattedirektoratets register over upersonlige
skattytere
-
g. Konkursregisteret
§ 1-5 Lovens anvendelse på
Svalbard og Jan Mayen
Kongen kan gi forskrift om lovens anvendelse
på Svalbard og Jan Mayen og kan fastsette særlige regler under hensyn
til de stedlige forhold.
§ 1-6 Forholdet til andre
lover
Lovens bestemmelser får anvendelse når ikke
annet er bestemt i lov eller i medhold av lov.
§ 1-7 Beregning av frister
Ved beregning av frister etter denne loven gjelder domstolloven
§ 148 første og andre ledd og § 149 første ledd.
Kapittel 2. Plikt til å bruke opplysninger fra Enhetsregisteret
§ 2-1 Plikt til å bruke opplysninger
som er registrert i Enhetsregisteret
(1) En enhet kan ikke registreres endelig i
et tilknyttet register før enheten er registrert i Enhetsregisteret
og tildelt organisasjonsnummer.
(2) Ved registrering av en enhet i et tilknyttet
register skal enhetens organisasjonsnummer registreres.
(3) Tilknyttet register skal bruke opplysninger
som er registrert i Enhetsregisteret, i sin virksomhet. Tilknyttet
register skal være oppdatert i samsvar med opplysninger som er registrert
i Enhetsregisteret.
(4) Offentlige organer og registre som ikke
er tilknyttede registre, skal bruke opplysninger som er registrert
i Enhetsregisteret, i sin virksomhet.
Kapittel 3. Registreringsplikt og registreringsrett
i Enhetsregisteret
§ 3-1 Registreringsplikt
i Enhetsregisteret
(1) Følgende enheter skal registreres i Enhetsregisteret
hvis de registreres i et tilknyttet register:
-
a. juridiske personer,
herunder selskaper, samvirkeforetak, foreninger, stiftelser, verdipapirfond,
bo, staten, fylkeskommuner og kommuner
-
b. enkeltpersonforetak
-
c. tingsrettslige sameier som opptrer
som sådanne utad
-
d. utenlandske foretak
-
e. andre enheter enn de som er nevnt i
bokstav a til d, som etter lov eller i medhold av lov skal registreres
i tilknyttet register
(2) Registreringsplikten etter første ledd bokstav
a gjelder ikke dødsbo og felleseiebo som identifiseres ved fødselsnummer,
og indre selskaper.
(3) Andre enheter enn de som er nevnt i første
ledd, skal registreres i Enhetsregisteret dersom dette er fastsatt
i eller i medhold av lov.
§ 3-2 Registreringsrett i
Enhetsregisteret
(1) Enheter som nevnt i § 3-1 første ledd bokstav
a til d som ikke skal registreres i tilknyttet register, har rett til
å bli registrert i Enhetsregisteret.
(2) Departementet kan i forskrift fastsette
at andre enheter enn de som er nevnt i første ledd, har rett til
å bli registrert i Enhetsregisteret.
§ 3-3 Krav om samtidig registrering
i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret
(1) Enheter som har registreringsplikt i Foretaksregisteret,
jf. foretaksregisterloven § 2-1, kan bare registreres i Enhetsregisteret
hvis de samtidig registreres i Foretaksregisteret.
(2) Foreninger som nevnt i foretaksregisterloven § 2-1
første ledd bokstav p kan registreres i Enhetsregisteret uten samtidig
registrering i Foretaksregisteret hvis foreningen har plikt til
å være registrert i et annet tilknyttet register enn Foretaksregisteret
og denne plikten inntrer før foreningen er registrert i Foretaksregisteret.
(3) Andre ledd gjelder tilsvarende for juridiske
personer som nevnt i foretaksregisterloven § 2-1 første ledd bokstav
w og utenlandske foretak som nevnt i foretaksregisterloven § 2-1
andre ledd.
Kapittel 4. Hvilke opplysninger som skal registreres
i Enhetsregisteret
§ 4-1 Opplysninger om enheten
mv.
(1) Følgende opplysninger om enheten skal registreres:
-
a. foretaksnavn eller
navn
-
b. organisasjonsform
-
c. adresse
-
d. aktiviteten som enheten skal drive
-
e. elektronisk varslingsadresse
-
f. ansvarskapital dersom det i lov eller
i medhold av lov er stilt krav om at enheten skal ha ansvarskapital
(2) Følgende opplysninger om enheten skal registreres
hvis de finnes:
(3) Registerføreren skal også registrere følgende opplysninger
om enheten:
(4) Det kan registreres opplysninger om enhetens telefonnummer
og andre elektroniske adresser.
(5) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om registrering og bruk av opplysninger som nevnt i første til fjerde
ledd, herunder om fremgangsmåten for å sende inn melding om elektronisk
varslingsadresse som nevnt i første ledd bokstav e og om bruk av varslingsadressen.
(6) Departementet kan gi forskrift om registrering
i Enhetsregisteret av opplysninger om enhetens status og opplysninger
om enheten av administrativ karakter.
§ 4-2 Opplysninger om enhetens
ledelse
(1) Følgende opplysninger om enhetens ledelse
skal registreres hvis de finnes:
-
a. styremedlemmer
og hvem som er styrets leder
-
b. varamedlemmer til styret
-
c. daglig leder
-
d. forretningsfører
-
e. deltakere med ubegrenset ansvar for
et selskaps forpliktelser
-
f. den fysiske personen som innehar et
enkeltpersonforetak (innehaver)
-
g. styret eller daglig leder for den norske
delen av virksomheten til et utenlandsk foretak
(2) Dersom det for enheten ikke er registrert
noen med en rolle som nevnt i første ledd eller bostyrer, jf. § 4-6,
skal det registreres en fysisk person som kontaktperson for enheten.
Det samme gjelder dersom enheten bare har registrert juridiske personer
med roller som nevnt i første ledd.
§ 4-3 Opplysninger om signatur
og prokura
(1) Hvis det er gitt signaturrett, skal det
registreres hvem som er gitt slik fullmakt (signaturberettiget).
(2) Hvis det er gitt prokura, jf. lov 21. juni
1985 nr. 80 om prokura, skal det registreres hvem som er gitt slik fullmakt
(prokurist).
(3) Dersom signaturrett eller prokura bare kan
benyttes av flere personer i fellesskap, skal dette registreres.
§ 4-4 Hva som skal registreres
om den enkelte rolleinnehaver
For personer som er registrert med roller som
nevnt i § 4-2 og § 4-3, skal det registreres navn eller foretaksnavn,
fødselsnummer eller d-nummer eller organisasjonsnummer og adresse.
De samme opplysningene skal registreres om norsk representant for
utenlandsk foretak.
§ 4-5 Opplysninger om revisor
og regnskapsfører
(1) Hvis enheten har revisor som skal revidere
enhetens årsregnskap, skal revisjonsforetakets foretaksnavn, organisasjonsnummer
og forretningsadresse registreres.
(2) Hvis enheten bruker ekstern regnskapsfører
til å utføre regnskapsføring etter regnskapsførerloven § 1-2 første
ledd, skal regnskapsforetakets foretaksnavn, organisasjonsnummer
og forretningsadresse registreres.
§ 4-6 Opplysninger om bostyrer
Dersom det oppnevnes bostyrer for enheten etter konkursloven
§ 77, skal bostyrerens navn, fødselsnummer eller d-nummer og forretningsadresse
registreres.
§ 4-7 Opplysninger om underenheter
(1) Næringsdrivende enheter og offentlig forvaltning
skal registreres med én eller flere underenheter. Det skal registreres
én underenhet for hver enkelt adskilt aktivitet som enheten driver.
Enheter som ikke er næringsdrivende eller offentlig forvaltning,
skal ha én underenhet hvis enheten har ansatte.
(2) Hver underenhet skal tildeles et eget organisasjonsnummer.
(3) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om registrering av underenheter, herunder om
-
a. hva som regnes
som adskilt aktivitet etter første ledd andre punktum
-
b. hvilke opplysninger som skal registreres
om underenheter
-
c. registrering av underenheter i andre
tilfeller enn de som er nevnt i første ledd.
§ 4-8 Særlige opplysninger
om stat, fylkeskommuner og kommuner
Departementet kan gi forskrift om hvilke opplysninger
som skal registreres om staten, fylkeskommuner og kommuner, og om
tildeling og registrering av organisasjonsnummer for en avgrenset
del av statlig, fylkeskommunal og kommunal virksomhet.
§ 4-9 Opplysninger om konsern
(1) Dersom en norsk juridisk person inngår i
et konsern, skal dette registreres. Det skal i så fall også registreres
opplysninger om eierforholdet.
(2) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om registrering av opplysninger om konsern, herunder om hva som
skal anses som konsern etter første ledd, og hvilke opplysninger
som skal registreres om enheter som inngår i konsern.
Kapittel 5. Meldinger til Enhetsregisteret
§ 5-1 Melding om nyregistrering
(1) Registreringspliktige enheter skal meldes
til og registreres i Enhetsregisteret senest samtidig med at enheten
registreres i tilknyttet register.
(2) Melding om nyregistrering i Enhetsregisteret kan
sendes til Enhetsregisteret eller til tilknyttet register der enheten
har registreringsplikt.
(3) Melding om nyregistrering skal inneholde
opplysninger som nevnt i kapittel 4.
(4) Hvis Enhetsregisteret mottar en melding
om nyregistrering som inneholder opplysninger som et tilknyttet
register har ansvaret for å kontrollere, skal Enhetsregisteret videresende
meldingen til dette registeret.
(5) Hvis et tilknyttet register mottar melding
om nyregistrering, jf. andre ledd, eller får tilsendt slik melding fra
Enhetsregisteret, jf. fjerde ledd, skal det tilknyttede registeret
sende opplysninger som nevnt i kapittel 4 til Enhetsregisteret straks
det tilknyttede registeret har kontrollert opplysningene og funnet
disse i orden.
(6) Melding om nyregistrering av utenlandsk
foretak skal behandles av Enhetsregisteret innen ti virkedager etter
at meldingen kom inn til registeret. Dersom fristen i første punktum
ikke kan overholdes, skal Enhetsregisteret straks underrette innsenderen
om forsinkelsen og årsaken til denne.
§ 5-2 Endringsmeldinger fra
enheten
(1) Hvis det skjer endringer i forhold som er
registrert eller skal registreres i Enhetsregisteret, skal dette uten
ugrunnet opphold meldes til Enhetsregisteret eller til tilknyttet
register hvor opplysningen er registrert. Endret navn eller adresse
for en person som er registrert med en rolle i en registrert enhet,
skal ikke meldes hvis denne opplysningen er registrert i Folkeregisteret
eller Enhetsregisteret.
(2) Hvis Enhetsregisteret mottar endringsmelding som
inneholder opplysninger som et tilknyttet register har ansvaret
for å kontrollere, skal Enhetsregisteret videresende meldingen til
det tilknyttede registeret.
(3) Hvis et tilknyttet register registrerer
opplysninger som nevnt i kapittel 4 eller endrer det som er registrert
om slike forhold i vedkommende tilknyttede register, uten at dette
har grunnlag i opplysninger som er registrert i Enhetsregisteret,
skal det tilknyttede registeret straks sende melding til Enhetsregisteret
om registreringen.
§ 5-3 Hvem som har meldeplikt
Den som har plikt til å sende melding etter
§ 5-1 og § 5-2, er
-
a. for enkeltpersonforetak:
innehaveren
-
b. for alle andre enheter: hvert enkelt
styremedlem, daglig leder, forretningsfører eller kontaktperson.
§ 5-4 Dokumentasjon av meldte
opplysninger
(1) Følgende dokumentasjon skal inngå i meldingen
dersom den er relevant for opplysningen som er meldt:
-
a. stiftelsesdokument.
Dersom stiftelsesdokument ikke finnes, skal annen dokumentasjon
av at enheten er lovlig stiftet, inngå i meldingen i stedet. Dersom
det ikke gjelder formkrav for stiftelse av enheten, skal annen dokumentasjon
som viser at enheten eksisterer, inngå i meldingen.
-
b. vedtekter eller tilsvarende styringsreglement
dersom slike finnes
-
c. dokumentasjon av beslutning som danner
grunnlaget for meldt opplysning om styret, daglig leder, signatur
og prokura, og at beslutningen er truffet av kompetent organ
-
d. signert bekreftelse fra styremedlem,
varamedlem, daglig leder, revisor og regnskapsfører om at denne har
påtatt seg rollen. Kravet til bekreftelse kan oppfylles ved at den
som skal avgi bekreftelsen, signerer meldingen.
(2) Ved melding om sletting fra Enhetsregisteret som
følge av at enheten opphører, skal dokumentasjon av beslutning om
opphør og at beslutningen er truffet av kompetent organ, inngå i
meldingen. Første punktum gjelder bare hvis det er formkrav til
slik beslutning.
(3) Registerføreren kan bestemme at første ledd ikke
skal gjelde for enheter hjemmehørende i utlandet som ved registrering
i Enhetsregisteret fremlegger bekreftelse fra offentlig registreringsmyndighet
i hjemstaten som viser at enheten er stiftet eller opprettet i henhold
til hjemstatens lover. Hvis bekreftelsen inneholder opplysninger
som nevnt i kapittel 4, kan registerføreren legge den til grunn
som dokumentasjon for registrering av opplysningene.
(4) Innsenderen kan sladde opplysninger i dokumentasjon
som nevnt i første og andre ledd hvis de ikke er relevante for at
en opplysning som er meldt, kan registreres i Enhetsregisteret.
(5) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om dokumentasjon etter denne paragrafen, herunder regler om
-
a. hvilken dokumentasjon
som skal inngå i meldingen etter første ledd bokstav a andre og
tredje punktum og bokstav c, herunder at kravet til dokumentasjon kan
oppfylles ved at det avgis bekreftelse eller erklæring
-
b. krav til dataformat og filformat for
dokumentasjonen
-
c. krav til innhold i bekreftelser
-
d. krav til signatur på bekreftelser.
§ 5-5 Pålegg om å sende inn
melding
(1) Dersom en registreringspliktig enhet ikke
er registrert, kan registerføreren pålegge enheten å sende melding
om nyregistrering til Enhetsregisteret innen en bestemt frist. Det
samme gjelder dersom plikten til å sende endringsmelding etter § 5-2
ikke er oppfylt.
(2) Registerføreren kan pålegge en registrert
enhet å sende inn informasjon for å kontrollere at opplysninger som
er registrert om enheten i Enhetsregisteret, er riktige. I pålegget
skal det gis en rimelig frist til å sende inn slik informasjon.
Dersom enheten ikke etterkommer pålegget, kan registerføreren registrere
en påtegning om dette i Enhetsregisteret.
§ 5-6 Endringsmeldinger fra
andre
(1) For andre enheter enn enkeltpersonforetak
og registrerte enkeltpersoner kan en rolleinnehaver som har trådt
ut av enheten, selv gi Enhetsregisteret melding om dette.
(2) Den som har fått dom om forhold som er eller skulle
ha vært meldt til Enhetsregisteret, kan kreve at opplysninger som
er registrert i Enhetsregisteret, blir endret i samsvar med domsslutningen.
(3) Domstolene og andre offentlige organer skal
gi Enhetsregisteret melding om forhold som gjelder registrerte enheter,
dersom det er fastsatt i eller i medhold av lov.
(4) På bakgrunn av dom, kjennelse eller annen
rettslig beslutning kan domstolene kreve at opplysninger om registrerte
enheter blir registrert i Enhetsregisteret.
§ 5-7 Nærmere krav til meldinger
mv.
(1) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om meldinger til Enhetsregisteret etter dette kapittelet, herunder
regler om fremgangsmåten for å sende inn meldinger, hvem som skal
signere meldinger, og krav til språk i meldinger.
(2) Departementet kan gi forskrift om registerførerens
adgang til å stenge for mottak og registrering av meldinger.
§ 5-8 Gebyr for registrering
(1) Det skal betales gebyr for nyregistrering
i Enhetsregisteret. Det kan også kreves gebyr for andre meldinger
som skal registreres. Gebyr etter første og andre punktum skal dekke
kostnadene ved registrering av meldinger og en forholdsmessig andel
av drifts- og vedlikeholdskostnadene til Enhetsregisteret. Departementet
kan gi forskrift om gebyrenes størrelse og innkrevingsform.
(2) Departementet kan i forskrift gjøre unntak
fra første ledd første og andre punktum.
§ 5-9 Elektroniske identifikasjonsmidler
Departementet kan gi forskrift om
-
a. bruk av elektroniske
identifikasjonsmidler i forbindelse med elektronisk signering av
meldinger til Enhetsregisteret
-
b. bruk av elektroniske identifikasjonsmidler
fra andre EØS-stater ved melding til Enhetsregisteret og om offentliggjøring
av hvilke identifikasjonsmidler som kan benyttes.
Kapittel 6. Kontroll av meldinger og registrering
§ 6-1 Kontroll av meldinger
til Enhetsregisteret
(1) Når Enhetsregisteret mottar melding som
nevnt i kapittel 5, skal registerføreren kontrollere
-
a. at meldingen og
de meldte opplysningene oppfyller krav fastsatt i eller i medhold
av denne loven, herunder krav til dokumentasjon eller bekreftelse
av de meldte opplysningene og krav til hvem som skal signere meldingen
-
b. at enheten oppfyller krav fastsatt
i eller i medhold av lov til å bli registrert som den meldte organisasjonsformen
-
c. at enhetens foretaksnavn eller navn
ikke strider mot lov. Dette omfatter likevel ikke kontroll mot foretaksnavneloven.
Registerføreren skal kontrollere at foretaksnavnet til enkeltpersonforetak
inneholder innehaverens etternavn og ikke inneholder annet personnavn
enn innehaverens, jf. foretaksnavneloven § 2-2 første ledd og § 2-4
første ledd.
-
d. at fysisk eller juridisk person som
er meldt å ha en rolle i enheten, oppfyller krav fastsatt i eller
i medhold av lov til å inneha rollen
-
e. at fysisk person som er meldt å ha
en rolle i enheten, ikke er ilagt konkurskarantene, idømt rettighetstap eller
idømt fratakelse av den rettslige handleevnen som hindrer vedkommende
i å inneha rollen
-
f. at beslutning som danner grunnlag for
meldt opplysning om styret, daglig leder, signatur og prokura, er
truffet av kompetent organ
-
g. at lovbestemte krav til kjønnssammensetning
i styret er oppfylt.
(2) Registerføreren kan kreve at enheten fremlegger den
informasjon som registerføreren finner nødvendig for å gjennomføre
kontrollen etter første ledd.
§ 6-2 Tildeling og registrering
av organisasjonsnummer
Ved nyregistrering i Enhetsregisteret skal registerføreren
tildele og registrere et organisasjonsnummer til enheten.
§ 6-3 Registrering av opplysninger
i Enhetsregisteret
Når meldte opplysninger er kontrollert og funnet
i orden, skal registerføreren straks registrere opplysningene i
Enhetsregisteret.
§ 6-4 Registreringsnektelse
(1) Registerføreren skal nekte å registrere
de meldte opplysningene hvis meldingen eller meldte opplysninger
ikke oppfyller kravene i § 6-1 første ledd. Registerføreren skal
også nekte registrering dersom meldte opplysninger eller grunnlaget
for dem er så utydelige eller så uklare at det ikke er mulig å fastslå
hvordan opplysningene skal forstås.
(2) Dersom dokumentasjon som skal inngå i meldingen
etter § 5-4, ikke er sendt inn, skal registerføreren varsle innsenderen
av meldingen og gi en rimelig frist til å rette forholdet. Varselet
skal også sendes til enheten. I varselet skal det opplyses om at
de meldte opplysningene vil bli nektet registrert hvis forholdet
ikke blir rettet innen fristen.
§ 6-5 Underretning om vedtaket
(1) Registerføreren skal straks sende underretning om
vedtaket til innsenderen av meldingen og enheten.
(2) Når det blir registrert endringer i styret
eller av hvem som er daglig leder, skal registerføreren straks sende
underretning om vedtaket til den som ikke lenger er registrert som
styremedlem, varamedlem eller daglig leder som følge av registreringen.
(3) Når det blir registrert opplysninger om
en enhet, skal registerføreren straks sende en oversikt over det som
er registrert, til innsenderen av meldingen og enheten eller angi
hvor oversikten er tilgjengelig. Dette gjelder tilsvarende for dem
som skal motta underretning om vedtaket etter andre ledd.
(4) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om innholdet i oversikt som nevnt i tredje ledd.
§ 6-6 Særlige regler der
kontroll utføres av tilknyttet register
(1) Opplysninger som tilknyttet register har
kontrollert og meldt til Enhetsregisteret etter bestemmelsene i
§ 5-1 femte ledd og § 5-2 tredje ledd, kan registreres i Enhetsregisteret
uten ytterligere kontroll.
(2) Hvis et tilknyttet register har ansvar for
å kontrollere meldte opplysninger og det ikke er en melding om nyregistrering,
gjelder ikke kravene til underretning i § 6-5.
Kapittel 7. Legitimasjonsvirkninger mv.
§ 7-1 Legitimasjonsvirkninger
(1) Når det følger av rettsregler at det er
avgjørende for en tredjeparts rettsstilling om denne kjente til
et forhold eller ikke, skal det som er registrert i Enhetsregisteret,
anses for å ha kommet til tredjepartens kunnskap.
(2) Meldepliktige forhold som ikke er meldt,
og som er i strid med det som er registrert, kan ikke gjøres gjeldende
overfor en tredjepart, med mindre denne kjente eller burde kjent
forholdet.
§ 7-2 Krav til identifikasjon
av enheten på dokumenter mv.
En enhets nettsider, brev og forretningsdokumenter
skal, uavhengig av hvilket medium de finnes på, inneholde enhetens
organisasjonsnummer og foretaksnavn eller navn. Første punktum gjelder
ikke for enkeltpersoner som ikke er innehaver av enkeltpersonforetak. For
enheter som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal salgsdokumenter
i tillegg inneholde bokstavene MVA plassert bak organisasjonsnummeret.
Kapittel 8. Retting av feil og endringer uten melding
§ 8-1 Retting av feil i registrerte
opplysninger
(1) Hvis registerføreren oppdager at en registrert opplysning
er uriktig, skal registerføreren sørge for at feilen rettes. Registerføreren
skal straks varsle enheten om feilen, hvordan den vil bli rettet,
og at feilen vil bli rettet dersom registerføreren ikke mottar innsigelser innen
en bestemt frist.
(2) Registerføreren kan rette feil uten å varsle
enheten dersom det er ubetenkelig.
(3) Dersom det er uklart hva som er riktig opplysning,
eller feilen på annen måte ikke kan rettes uten ny melding fra enheten,
kan registerføreren registrere en påtegning om feilen. Enheten skal
samtidig pålegges å sende inn ny melding innen en bestemt frist.
Hvis det er registrert en påtegning etter første punktum, skal påtegningen
fjernes når forholdet som begrunnet påtegningen, ikke lenger gjør
seg gjeldende.
(4) Hvis feilen gjelder en opplysning som et
tilknyttet register har ansvaret for å kontrollere, skal det tilknyttede
registeret sørge for at feilen blir rettet.
§ 8-2 Påtegninger
(1) Registerføreren kan registrere en påtegning
dersom det er forhold ved registrerte opplysninger om enheten som
tredjeparter bør gjøres kjent med. Første punktum gjelder tilsvarende
dersom plikten til å sende inn melding etter § 5-1 eller § 5-2 ikke
er oppfylt. Hvis det er registrert en påtegning etter første eller
andre punktum, skal påtegningen fjernes når forholdet som begrunnet
påtegningen, ikke lenger gjør seg gjeldende.
(2) Registerføreren skal registrere en påtegning
om at en person er avregistrert fra en rolle, dersom personen har
-
a. meldt egenfratreden
fra rollen, jf. § 5-6 første ledd
-
b. blitt ilagt konkurskarantene eller
blitt idømt rettighetstap som hindrer vedkommende i å inneha rollen
-
c. blitt idømt fratakelse av den rettslige
handleevnen eller blitt midlertidig fratatt den rettslige handleevnen
etter vergemålsloven § 61, som hindrer vedkommende i å inneha rollen.
(3) Dersom en person som er registrert med en
rolle i Enhetsregisteret, blir registrert som død i Folkeregisteret,
skal registerføreren registrere en påtegning om dette i Enhetsregisteret.
§ 8-3 Sletting av opphørte
enheter
(1) Dersom registerføreren har grunn til å tro
at en registrert enhet har opphørt, skal registerføreren varsle enheten
og de som har meldeplikt etter § 5-3, om at enheten kan bli slettet
fra Enhetsregisteret. I varselet skal det gis en rimelig frist til
å gi opplysninger som sannsynliggjør at enheten fortsatt består.
Dersom registerføreren ikke mottar slike opplysninger innen fristen,
skal varselet gjentas med ny frist ved kunngjøring i Brønnøysundregistrenes
elektroniske kunngjøringspublikasjon. Hvis registerføreren ikke
mottar opplysninger innen fristen i kunngjøringen, skal enheten
slettes fra Enhetsregisteret.
(2) Hvis Enhetsregisteret har mottatt melding
etter konkursloven § 138 om at bobehandlingen er avsluttet i medhold
av konkursloven § 128 eller § 135 i registrert foretak med ubegrenset
ansvar, skal registerføreren varsle de som har meldeplikt etter
§ 5-3, om at enheten vil bli slettet fra Enhetsregisteret dersom
de ikke innen ett år gir opplysninger om at enheten fortsatt består. Hvis
det ikke gis slike opplysninger innen fristen, skal enheten slettes
fra Enhetsregisteret.
(3) Bestemmelsene i første og andre ledd gjelder ikke
dersom et tilknyttet register etter særlovgivningen har ansvar for
sletting av opphørte enheter.
(4) Hvis Enhetsregisteret har mottatt underretning etter
konkursloven § 138, skal det registrerte konkursboet slettes fra
Enhetsregisteret.
(5) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om sletting etter denne paragrafen.
Kapittel 9. Utlevering og utveksling av opplysninger fra
Enhetsregisteret
§ 9-1 Utlevering av opplysninger
fra Enhetsregisteret
(1) Enhver har rett til å få tilgang til opplysninger
og dokumenter som er registrert i Enhetsregisteret. Dette gjelder
ikke fødselsnummer, d-nummer og elektronisk varslingsadresse.
(2) Tilknyttet register, offentlige myndigheter
og virksomheter, private virksomheter som utfører lovpålagte oppgaver
eller oppgaver på vegne av det offentlige, kredittopplysningsvirksomhet
og finansforetak kan få utlevert fødselsnummer og d-nummer fra Enhetsregisteret
til bruk i sin virksomhet. Elektroniske varslingsadresser som er
registrert i Enhetsregisteret, skal bare være tilgjengelige for
offentlige myndigheter.
(3) Sammenstilling av opplysninger om en person kan
bare gis når det gjelder personens registrerte tilknytning til næringsvirksomhet.
(4) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om hvordan registrerte opplysninger og dokumenter skal gjøres tilgjengelige,
og kan bestemme at det skal betales gebyr for tjenestene. Departementet
kan gi forskrift med nærmere regler om utlevering av opplysninger
om antall ansatte som nevnt i § 4-1 tredje ledd bokstav a.
§ 9-2 Innhenting og registrering
av opplysninger fra andre registre
(1) Enhetsregisteret kan innhente og registrere
opplysninger som nevnt i kapittel 4 fra tilknyttet register.
(2) Opplysninger som er registrert i andre offentlige registre
enn tilknyttede registre, kan innhentes og registreres i Enhetsregisteret
dersom det er ubetenkelig.
(3) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om at opplysninger som er registrert i registre som ikke føres av
offentlige myndigheter, kan innhentes og registreres i Enhetsregisteret.
Slik forskrift må angi hvilke registre det kan innhentes opplysninger
fra. Det kan også gis regler om hvordan innhentingen skal skje.
§ 9-3 Overføring av opplysninger
fra Enhetsregisteret til andre offentlige registre
(1) Opplysninger som registreres i Enhetsregisteret, skal
straks formidles til tilknyttet register som har behov for opplysningene.
Departementet kan gi forskrift med nærmere regler om hvordan opplysningene
skal formidles.
(2) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om at opplysninger som er registrert i Enhetsregisteret, kan overføres
til andre offentlige registre enn tilknyttede registre, herunder
om hvordan slik overføring skal skje.
§ 9-4 Utveksling og tilgjengeliggjøring
av opplysninger gjennom registersammenkoblingssystemet (BRIS)
(1) Enhetsregisteret kan utveksle opplysninger
med utenlandske foretaksregistre i samsvar med direktiv (EU) 2017/1132.
Enhetsregisterets utlevering av opplysninger etter første punktum
skal være gratis. Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om utveksling av opplysninger etter første punktum og om bruk og
registrering av slike opplysninger.
(2) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om at Enhetsregisteret skal gjøre bestemte opplysninger tilgjengelige
for enhver gjennom registersammenkoblingssystemet, herunder hvilke
opplysninger som skal gjøres tilgjengelige, om betaling av gebyr
for innsyn og hvilke opplysninger som skal være gratis tilgjengelige.
§ 9-5 Varsling til offentlige
myndigheter og finansforetak
(1) Registerføreren kan uten hinder av taushetsplikt gi
opplysninger til andre offentlige myndigheter og finansforetak når
de kan ha bruk for opplysningene i sin virksomhet.
(2) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om utlevering av opplysninger etter første ledd, herunder om hvordan
utlevering skal skje.
Kapittel 10. Om klage, søksmålsadgang og berostillelse
§ 10-1 Klage på registerførerens
vedtak
Registerførerens vedtak kan påklages etter reglene
i forvaltningsloven. Vedtak om registrering i Enhetsregisteret,
jf. § 6-3, kan likevel ikke påklages når det har gått mer enn tre
måneder siden vedtaket ble fattet.
§ 10-2 Vilkår for å reise
sak for domstolene om vedtaket
Den som har fått underretning om vedtaket etter § 6-5
første eller andre ledd, kan bare reise søksmål om registerførerens
vedtak hvis vedkommende har klaget på vedtaket og klagesaken er
endelig avgjort. Forvaltningsloven § 27 tredje ledd tredje og fjerde
punktum og § 27 b andre punktum gjelder tilsvarende.
§ 10-3 Berostillelse av behandling
av melding eller klage
Registerføreren kan stille behandlingen av en
melding i bero hvis det er reist søksmål om underliggende forhold
som kan ha betydning for registerførerens kontroll etter § 6-1 første
ledd. En avgjørelse om berostillelse kan gjelde inntil søksmålet
er endelig avgjort. Første og andre punktum gjelder tilsvarende
for registerføreren og klageinstansen ved behandling av klage på
registrerings- eller nektingsvedtak.
Kapittel 13. Ikrafttredelse og overgangsregler.
Endringer i andre lover
§ 13-1 Ikrafttredelse
(1) Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til ulik tid.
(2) Fra den tid loven trer i kraft, oppheves
lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret.
§ 13-2 Overgangsregler
Departementet kan gi overgangsregler.
§ 13-3 Endringer i andre
lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende
endringer i andre lover:
1. I lov 15. juni 2001 nr. 59 om stiftelser
gjøres følgende endring:
Ny § 27 c skal lyde:
§ 27 c Krav til registrering
av opplysninger om kjønnssammensetning i styret
For stiftelser som ikke er registrert i Foretaksregisteret,
skal det registreres i Enhetsregisteret om stiftelsen er underlagt
krav til kjønnssammensetning i styret etter § 27 a og § 27 b. Enhetsregisteret
skal i så fall også inneholde opplysninger om styremedlemmenes og
varamedlemmenes kjønn og opplysninger om medlemmet er valgt av og
blant de ansatte. For stiftelser som er registrert i Foretaksregisteret,
gjelder foretaksregisterloven § 3-2 tredje ledd.
2. I lov 17. juni 2005 nr. 102 om visse forhold
vedrørende de politiske partiene gjøres følgende endring:
§ 2 andre ledd første punktum skal lyde:
Før partiet kan bli registrert i Partiregisteret,
må det registreres i Enhetsregisteret og tildeles et eget organisasjonsnummer,
jf. enhetsregisterloven § 5-1 og § 6-2.
3. I lov 29. juni 2007 nr. 88 om register
for frivillig virksomhet gjøres følgende endring:
§ 5 første punktum skal lyde:
Før en enhet kan bli registrert i frivillighetsregisteret,
må den registreres i Enhetsregisteret, med opplysninger som nevnt
i enhetsregisterloven kapittel 4.
4. I lov 22. mars 2019 nr. 7 om mineralvirksomhet
på kontinentalsokkelen gjøres følgende endring:
§ 9-12 tredje ledd andre punktum skal lyde:
Slike forskrifter eller enkeltvedtak skal heller
ikke hindre utveksling av informasjon som forutsatt i enhetsregisterloven og lov 6. juni 1997
nr. 35 om Oppgaveregisteret eller en annen lovpålagt utveksling
av informasjon med offentlige organer.