År 1999 den 30. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1-1 Interbanksystemer og systemer for
betalingstjenester
Som interbanksystem regnes systemer basert på felles
regler for avregning, oppgjør eller overføring
av penger mellom kredittinstitusjoner.
Som systemer for betalingstjenester regnes systemer basert
på standardvilkår for overføring av penger fra
eller mellom kundekonti i banker og finansieringsforetak når
overføringene bygger på bruk av betalingskort,
tallkoder eller annen form for selvstendig brukerlegitimasjon utstedt
til en ubestemt krets.
§ 1-2 Verdipapiroppgjørssystemer
Som verdipapiroppgjørssystem regnes systemer basert
på felles regler for avregning, oppgjør eller overføring
av finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
annet ledd.
§ 1-3 Andre definisjoner
Med deltaker menes avregningssentral, oppgjørsbank,
sentral motpart, annen institusjon eller foretak som deltar i et
interbanksystem eller verdipapiroppgjørssystem.
Med avregningssentral menes foretak som foretar avregning.
Med oppgjørsbank menes kontobank for deltakere
i et interbanksystem eller verdipapiroppgjørssystem.
Med sentral motpart menes institusjon som trer inn som
part eller på annen måte garanterer for at andre
deltakere oppfyller sine forpliktelser.
Med avregning menes omregning av ordrer mellom to eller
flere deltakere til en samlet nettoforpliktelse eller nettofordring.
Med oppgjør menes endelig overføring
av penger eller finansielle instrumenter mellom deltakere i interbanksystemer
eller verdipapiroppgjørssystemer.
Med oppdrag menes deltakers ordre om å overføre
betalinger eller finansielle instrumenter til en annen deltaker
i systemet.
Med innledning av insolvensbehandling menes tidspunkt for åpning
av gjeldsforhandling etter lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling
og konkurs (konkursloven) § 4 fjerde ledd, tidspunkt for åpning av
konkurs etter konkursloven § 74 første ledd, eller tidspunkt
for vedtak om offentlig administrasjon etter lov 6. desember 1996
nr. 75 om sikringsordninger for banker og offentlig administrasjon
m.v. av finansinstitusjoner § 4-5.
Med betalingskort menes uttaks-, debet- og kredittkort
eller lignende kort for uttak eller overføring av penger.
Med EØS menes Det europeiske økonomiske
samarbeidsområdet.
§ 2-1 Formål
Formålet med bestemmelsene i dette kapittel er å bidra
til at interbanksystemer organiseres slik at hensynet til finansiell
stabilitet blir ivaretatt. Det skal særlig legges vekt
på å motvirke risiki som følge av likviditets-
eller soliditetssvikt hos deltakere i slike systemer.
§ 2-2 Virkeområde
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder for etablering og
drift av interbanksystemer her i riket.
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder ikke for Norges
Bank.
§ 2-3 Konsesjon
Et interbanksystem kan ikke etableres eller drives uten
tillatelse av Norges Bank.
Norges Bank kan gjøre unntak fra kravet til tillatelse
for systemer som har et så begrenset omfang at det ikke
antas å ville ha betydning for den finansielle stabiliteten.
§ 2-4 Vilkår for konsesjon
Et interbanksystem skal ha en operatør som er ansvarlig
for etablering og drift. Operatøren kan være en
av de deltakende banker, annet selskap, selveiende institusjon eller
forening.
Daglig leder av operatørens virksomhet skal oppfylle
nødvendige krav til hederlig vandel og erfaring. Tilsvarende
gjelder for styremedlemmene.
Avtalen mellom deltakerne i et interbanksystem skal angi
hvilke rettigheter og plikter deltakerne skal ha overfor hverandre,
samt angi operatør.
Norges Bank kan fastsette nærmere krav til virksomheten,
herunder kapitalkrav til og krav til sikkerhet overfor operatør,
oppgjørsbank eller sentral motpart.
§ 2-5 Søknad om konsesjon
Søknaden om konsesjon skal opplyse om:
a) eier- og deltakerforhold samt plan for systemets organisering
og drift, herunder om oppgavefordelingen mellom banker og andre
institusjoner som deltar i systemet,
b) de kriterier som er fastsatt for tilslutning til og deltakelse
i systemet. Er deltakelse i systemet betinget av medlemskap eller
kapitalinnskudd, skal det opplyses om dette,
c) tiltak for å sikre den tekniske driften, herunder
beredskap for driftsavbrudd dersom det ordinære systemet
ikke fungerer,
d) tiltak for å begrense risiki i systemet som
følge av likviditets- eller soliditetssvikt hos deltakere
i slike systemer,
e) prinsipper for tilknytning av systemer for betalingstjenester
og annen overføring av penger mellom kundekonti.
Avtale som nevnt i § 2-4 tredje ledd skal vedlegges
søknaden.
§ 2-6 Endringsavtaler og nye avtaler
Operatøren skal gi melding til Norges Bank før det
foretas endring av betydning når det gjelder eier-, organisasjons-
og driftsforhold m.v. som nevnt i §§ 2-4 til 2-5.
Endring kan iverksettes dersom Norges Bank ikke har truffet
annen beslutning innen 2 måneder etter at melding er mottatt.
Norges Bank kan fastsette nærmere regler om endringer
som omfattes av paragrafen her, herunder regler om fritak for meldeplikt.
§ 2-7 Adgangen til å delta i interbanksystemer
Kredittinstitusjoner som har adgang til å drive virksomhet
her i riket har rett til å bli medlem i interbanksystemer
og til å bruke disse i samsvar med fastsatte tariffer og
alminnelige forretningsvilkår. Dette gjelder ikke hvis
konsesjon er gitt og avtalen for interbanksystemet fastsetter at
det skal gjelde særlige vilkår for tilknytning
til eller deltakelse i systemet.
§ 2-8 Suspensjon av deltakere
Operatøren skal suspendere en deltaker fra systemet
dersom fortsatt deltakelse vil være i strid med § 2-1.
Før vedtak om suspensjon treffes, skal saken såvidt mulig
forelegges Norges Bank.
§ 2-9 Tilsyn m.v.
Norges Bank kan kreve at operatøren gir de opplysninger
som Norges Bank anser nødvendige for å påse
at systemet innrettes og drives i samsvar med bestemmelse gitt i
eller i medhold av loven her.
Finner Norges Bank at systemet ikke er innrettet eller
drives i samsvar med bestemmelser fastsatt i eller i medhold av
lov, kan Norges Bank gi operatøren de pålegg som
er nødvendige for å rette på forholdet.
Norges Bank kan kreve at det utpekes ny operatør dersom
operatøren ikke lenger anses egnet til å forestå virksomheten.
§ 2-10 Tilbakekall av konsesjon
Norges Bank kan trekke tillatelsen etter § 2-3
helt eller delvis tilbake dersom:
a) operatøren har gjort seg skyldig i
grov eller vedvarende overtredelse av sine plikter gitt i eller
i medhold av lov,
b) det ellers forekommer misligheter hos operatøren eller
andre omstendigheter som gir grunn til å frykte at systemet
ikke virker som angitt i § 2-1,
c) operatøren ikke lenger driver aktiv virksomhet knyttet
til den konsesjonspliktige virksomheten.
§ 3-1 Formål
Formålet med bestemmelsene i dette kapittel er å bidra
til at systemer for betalingstjenester innrettes og drives slik
at hensynet til sikker og effektiv betaling og til rasjonell og
samordnet utførelse av betalingstjenester ivaretas.
§ 3-2 Meldeplikt
Det skal uten unødig opphold gis melding til Kredittilsynet
om etablering og drift av system for betalingstjenester.
Meldingen skal inneholde opplysninger om:
a) avtalene mellom deltakende institusjoner om overføring
eller uttak av betalingsmidler,
b) avtalene om tilknytning av brukersteder,
c) avtalene mellom systemer for betalingstjenester,
d) bruk av betalingskort, tallkoder eller annen form for
selvstendig brukerlegitimasjon som skal benyttes ved betaling.
§ 3-3 Alminnelige systemkrav
Systemer for betalingstjenester skal innrettes og drives
i samsvar med formålet i § 3-1. Kredittilsynet kan
gi nærmere regler om standardisering av avtaler, vilkår,
tekniske forhold m.v. for systemer for betalingstjenester.
Finner Kredittilsynet at et system ikke innrettes eller
drives i samsvar med bestemmelser fastsatt i eller i medhold av
lov, kan Kredittilsynet gi den institusjonen som driver systemet
de pålegg som er nødvendige for å rette
på forholdet.
§ 4-1 Virkeområde
Bestemmelse i dette kapitlet gjelder for interbanksystemer
med tillatelse etter § 2-3, Norges Bank, og for verdipapiroppgjørssystemer
etter særskilt godkjenning av Kredittilsynet.
Bestemmelsene i dette kapitlet kan etter særskilt godkjenning
gis anvendelse for interbanksystemer og verdipapiroppgjørssystemer
som er etablert i annen EØS-stat. Godkjenning skal kun
gis dersom systemets regler anses formålstjenlige. Godkjenning
til interbanksystemer gis av Norges Bank. Godkjenning til verdipapiroppgjørssystemer
gis av Kredittilsynet.
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder bare systemer med
minst tre deltakere, som har avtalt at norsk lovgivning skal anvendes
for systemet i samsvar med § 4-3, og som er meldt til EFTAs
overvåkningsorgan i samsvar med § 4-5.
Bestemmelsene i §§ 4-2 første
og tredje ledd og 4-4 gjelder også for norske deltakere
i interbanksystemer eller verdipapiroppgjørssystemer som
har valgt lovgivningen i annen EØS-stat for systemet og
som er meldt til EFTAs overvåkingsorgan eller EU-kommisjonen
i samsvar med rådsdirektiv 98/26/EF om
endeleg oppgjer i betalingssystem og i oppgjerssystem for verdipapir.
§ 4-2 Rettsvern for avtaler om avregning
og oppgjør
Avtaler om avregning og oppgjør kan gjøres
gjeldende etter sitt innhold selv om det innledes insolvensbehandling
hos en deltaker i systemet når oppdraget er lagt inn i
systemet før det er innledet insolvensbehandling.
Tidspunktet for når et oppdrag skal anses mottatt i
systemet skal avtales mellom deltakerne i systemet. Det samme gjelder
tidspunktet for når retten til å tilbakekalle
ordrer er bortfalt. Norges Bank kan for interbanksystemer fastsette
nærmere regler om når oppdrag skal anses lagt
inn etter første ledd. Kredittilsynet kan fastsette slike
regler for verdipapiroppgjørssystemer.
Dersom et oppdrag blir lagt inn i systemet etter at det
er innledet insolvensbehandling etter første ledd, og oppdraget
gjennomføres samme dag som insolvensbehandling innledes,
gjelder første ledd tilsvarende dersom avregningssentralen,
sentral motpart eller oppgjørsbanken kan godtgjøre
at de etter oppgjørstidspunktet ikke hadde eller burde
hatt kunnskap om at insolvensbehandling var innledet.
§ 4-3 Lovvalg
Deltakerne kan bare velge lovgivningen i en EØS-stat
der minst én av deltakerne har hovedkontor.
Lovgivningen i den stat som deltakerne har valgt for systemet
etter første ledd avgjør hvilke rettigheter og
forpliktelser en insolvent deltaker har som deltaker i systemet.
§ 4-4 Sikkerhet
Sikkerhet som er stilt overfor en deltaker i et interbanksystem
eller verdipapiroppgjørssystem, kan ikke omstøtes
etter dekningsloven § 5-7.
Dersom finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
annet ledd er stilt som sikkerhet etter første ledd, og
retten til de finansielle instrumentene er registrert i et register,
en konto eller en verdipapirsentral i en EØS-stat, skal
lovgivningen i dette landet være bestemmende for rettighetene
til innehaver av sikkerhetsstillelsen.
§ 4-5 Meldeplikt
Interbanksystemer som nevnt i § 4-1 skal gi melding
til Norges Bank om hvem som er deltakere i systemet, og om endringer
med hensyn til deltakerne. Verdipapiroppgjørssystemer som
nevnt i § 4-1 skal gi tilsvarende melding til Kredittilsynet.
Norges Bank skal gi melding til EFTAs overvåkingsorgan
om systemer som omfattes av kapitlet her, og gi melding om innledning
av insolvensbehandling hos en deltaker i et slikt system.
En deltaker i systemet skal opplyse enhver tredjepart som
har begrunnet interesse i opplysningene, om hvilke systemer deltakeren
er medlem av og om hovedreglene for systemets virksomhet.
§ 5-1 Forskrifter
Departementet kan fastsette nærmere regler om:
a) norske finansinstitusjoners deltakelse i utenlandske
betalingssystemer,
b) avregning, oppgjør og overføring av
betalingsmidler til og fra utlandet,
c) systemer for betalinger som ikke er knyttet til kundekonti
i banker og finansieringsforetak,
d) utfylling og avgrensning av bestemmelsene i loven her.
§ 5-2 Taushetsplikt
Ansatte og tillitsvalgte i en institusjon som omfattes
av denne lov, har taushetsplikt med hensyn til opplysninger de får
om andres forretningsmessige eller private forhold, med mindre annet
følger av lov. Tilsvarende gjelder andre som utfører
oppdrag for institusjonen.
Taushetsplikten er ikke til hinder for at styret eller noen
som har fullmakt fra styret gir andre finansinstitusjoner opplysninger
som er mottatt i egenskap av operatør.
§ 5-3 Straffebestemmelser og tvangsmulkt
Ansatte eller tillitsvalgte i institusjoner som omfattes
av denne lov og som forsettlig eller uaktsomt overtrer loven eller
bestemmelser eller pålegg gitt med hjemmel i loven, straffes
med bøter eller under særlig skjerpende omstendigheter
med fengsel inntil 1 år, dersom forholdet ikke går
inn under strengere straffebestemmelse. Medvirkning straffes på samme måte.
Overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av
denne lov er forseelse. Foreldelsesfristen for adgang til å reise
straffesak er 5 år.
Hvis pålegg i medhold av loven ikke blir etterkommet,
kan departementet bestemme at de personer eller den institusjon
som skal oppfylle pålegget, skal betale en daglig løpende
mulkt til forholdet er rettet. Pålegg om mulkt er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 5-4 Lovens anvendelse på Svalbard
Kongen gir forskrift om denne lovs anvendelse for Norges økonomiske
sone og for Svalbard, Jan Mayen og bilandene, og kan fastsette særlige
regler under hensyn til forholdene der.
§ 6-1 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. De enkelte
bestemmelser kan settes i kraft til ulik tid.
Departementet kan fastsette nærmere overgangsregler.
§ 6-2 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende
endringer i andre lover:
1. I lov 24. mai 1961 nr. 1 om sparebanker skal § 23 annet
ledd lyde:
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke lån
i Norges Bank og i Sparebankenes sikringsfond. Uten hinder av bestemmelsen
i første ledd, kan en sparebank stille sine faste eiendommer
som sikkerhet for lån til finansiering av eget bankbygg. En
sparebank kan også uten hinder av bestemmelsen i første
ledd stille sine eiendeler som sikkerhet for avtaler overfor avregningssentral,
sentral motpart eller oppgjørsbank. Kredittilsynet
kan dispensere fra bestemmelsen i første ledd.
2. I lov 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker gjøres
følgende endring:
§ 5 tredje ledd annet punktum oppheves.
3. I lov 8 juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs
(konkursloven) gjøres følgende endringer:
§ 5 nytt annet ledd skal lyde:
Skifteretten skal straks underrette Norges Bank når
den har avsagt kjennelse om åpning av gjeldsforhandling
i institusjon som deltar i system som nevnt i lov om betalingssystemer § 1-1
første ledd eller § 1-2.
§ 78 nytt femte ledd skal lyde:
Skifteretten skal straks underrette Norges Bank når
den har avsagt kjennelse om åpning av konkurs i institusjon
som deltar i system som nevnt i lov om betalingssystemer § 1-1
første ledd eller § 1-2.
4. Lov 8. mars 1985 nr. 8 om midlertidig tillegg
til lov av 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner
oppheves.
5. I lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet
(sentralbankloven) gjøres følgende endringer:
§ 5 tredje ledd nytt fjerde og femte punktum
skal lyde:
Representantskapet kan etter forslag fra hovedstyret
bestemme at produksjon av pengesedler og mynter eller annen forretningsmessig
virksomhet som faller inn under denne loven, skal utøves
av selskap som banken helt eller delvis eier. Representantskapet fører
tilsyn med slike selskaper.
Nåværende § 5 tredje ledd
fjerde til syvende punktum, blir sjette til niende punktum.
Ny § 8a skal lyde:
§ 8a Egne foretak
Representantskapet kan etter forslag fra hovedstyret
bestemme at produksjon av pengesedler og mynter eller annen forretningsmessig
virksomhet som faller inn under denne loven, skal utøves
av selskap som banken helt eller delvis eier. Hovedstyret representerer
banken som eier i slike selskaper.
Representantskapet fører tilsyn med selskap
som nevnt i første ledd, og har rett til å kreve
de opplysninger fra selskapets daglige leder, styret og den valgte
revisor som er nødvendige for tilsynet. I den utstrekning
det er nødvendig, kan representantskapet selv foreta undersøkelser
i selskapet. Representantskapet skal varsles før generalforsamlingen
i selskapene og har rett til å være tilstede på generalforsamlingen.
§ 11 første ledd nytt annet punktum
skal lyde:
Hovedstyret kan beslutte at banken skal delta
i en arbeidsgiversammenslutning som innenfor sitt område
kan treffe avgjørelser som vil være bindende for banken.
§ 11 første ledd nåværende
annet og tredje punktum, blir nye tredje og fjerde punktum
§ 13 nytt tredje ledd skal lyde:
Banken kan bestemme at andre kan produsere pengesedler
og mynter etter avtale med banken.
§ 21 første ledd skal lyde:
Banken kan kjøpe og selge gjeldsdokumenter
som er utstedt eller garantert av staten og andre lett
omsettelige gjeldsdokumenter. Banken kan uten hinder av
det som er bestemt i § 22 inngå gjenkjøpsavtaler
og foreta andre markedsoperasjoner med slike dokumenter.
6. I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel
skal § 7-9 annet ledd nr. 2 lyde:
7. I lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet gjøres
følgende endringer:
§ 6-1 annet ledd skal lyde:
Kredittilsynet trer inn i skifterettens sted ved utøvelse
av myndighet etter aksjelovens og allmennaksjelovens §§ 5-25
til 5-27 og § 7-3. Reglene i aksjeloven kapittel 7 og §§ 5-25
til 5-27 og revisorloven gjelder tilsvarende
for gjensidige forsikringsselskaper.
§ 6-2 annet ledd oppheves.
Jorunn Ringstad |
Olav Gunnar Ballo |
president |
sekretær |