År 1999 den 8. desember holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes
Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:
§ 4 tredje ledd oppheves.
Ny § 14 annet ledd skal lyde:
Når Statens innkrevingssentral er pålagt å innkreve
gebyr som nevnt i første ledd, kan den innkreve gebyrene
ved trekk i lønn og liknende ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7.
Innkrevingssentralen kan også inndrive gebyrene ved å stifte
utleggspant for kravet dersom panteretten får rettsvern
ved registrering i et register eller ved underretning til en tredjeperson,
jf. pantelovens kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på Innkrevingssentralens
kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9 første
ledd.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje
ledd.
§ 24 annet ledd nye annet og tredje punktum
skal lyde:
Dersom skipet blir liggende tilbakeholdt uforholdsmessig
lenge, kan tilsynet pålegge rederen innen en rimelig frist å treffe
tiltak som er strengt nødvendige for å bringe
skipet i en slik stand at det kan flyttes uten fare for sikkerheten
eller det marine miljø, til et annet sted anvist av havnemyndighetene.
Før pålegg gis, skal det foretas en interesseavveining
av tiltakets størrelse og betydning i forhold til ulempen
ved at skipet blir liggende.
Ny § 24 a skal lyde:
Dersom tilsynet har gitt pålegg som nevnt
i § 24 annet ledd annet punktum og pålegget ikke
er etterkommet innen fristens utløp, kan tilsynet om nødvendig besørge
at pålegget gjennomføres for rederens regning.
Pålegg kan iverksettes selv om det kan
volde skade på eierens eller rederens eiendom, skip og
last.
I lov 19. juni 1964 nr. 20 om måling av
fartøyer gjøres følgende endringer:
§ 7 nytt annet ledd skal lyde:
Når Statens innkrevingssentral er pålagt å innkreve
gebyr som nevnt i første ledd, kan den innkreve gebyrene
ved trekk i lønn og liknende ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7.
Innkrevingssentralen kan også inndrive gebyrene ved å stifte
utleggspant for kravet dersom panteretten får rettsvern
ved registrering i et register eller ved underretning til en tredjeperson,
jf. pantelovens kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på Innkrevingssentralens
kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9 første
ledd.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje
ledd.
I lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten
(sjøloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 97 skal lyde:
Ved sak om tvangsdekning eller arrest i skip skal det
som vilkår for gjennomføringen kreves at saksøkeren
innen en uke stiller sikkerhet for havneavgift som påløper
under saken. Tvangsfullbyrdelsesloven § 3-6 første
og annet ledd gjelder tilsvarende for hva som godtas som sikkerhet.
Sikkerheten skal til enhver tid dekke havneavgiften
for minst 14 dager fremover.
Etter begjæring fra havnemyndighetene
skal saken heves dersom det ikke foreligger tilstrekkelig sikkerhet
etter første og annet ledd. Sikkerheten kan kreves frigitt
når saken er endelig avsluttet og påløpte havneavgifter
er betalt.
Namsretten kan gjøre unntak fra regelen
om sikkerhetsstillelse etter første ledd, herunder tillate
annen form for sikkerhet, når det er offentlig myndighet som
begjærer arrest eller tvangsdekning. Ansatte om bord på skipet
er fritatt for kravet til sikkerhet for så vidt gjelder
forfølgning av krav som er sikret med sjøpanterett
i skipet, jf. § 51.
Betaler saksøkeren eller en sikkerhetsstiller havneavgiften,
trer vedkommende for så vidt inn i havnemyndighetens rett
til dekning etter § 51 første ledd nr. 2.
Nåværende § 97 blir ny § 98.
§ 137 første ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
I saker som gjelder skipet, kan skipsføreren
motta forkynnelser og meddelelser på vegne av skipets eier og
reder, så langt dette ikke vil være i strid med
Norges folkerettslige forpliktelser.
§ 228 oppheves.
Loven trer i kraft 1. januar 2000.
Eirin Faldet |
Anita Apelthun Sæle |
president |
sekretær |