År 2000 den 24. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I sjøloven kapittel 18 II gjøres
følgende endringer:
Ny § 486 a skal lyde:
Undersøkelse av sjøulykker med
roroferger og hurtiggående passasjerfartøy som
går i rutetrafikk til eller fra havn i en EØS-stat.
Bestemmelsen her gjelder sjøulykker med
roroferger eller hurtiggående passasjerfartøy
som er registrert i en EØS-stat og går i rutetrafikk
til eller fra havn i en EØS-stat, når ulykken
a) inntreffer her i riket utenom Svalbard,
eller
b) inntreffer utenfor norsk sjøterritorium
dersom Norge var den siste EØS-staten skipet besøkte
før ulykken.
Undersøkelse av sjøulykker som
nevnt i første ledd skjer etter reglene i dette kapitlet
med de særregler som følger av bestemmelsen her.
Som sjøulykke etter denne paragraf regnes ulykke i forbindelse
med skipets drift som har medført død eller betydelig
personskade eller skade av betydning på skip, på last
eller eiendom utenfor skipet, eller miljøskade. Som sjøulykke
regnes også grunnstøting, kollisjon som involverer
skip, og at et skip forsvinner eller blir forlatt i sjøen.
Det samme gjelder hendelse som medfører en umiddelbar fare
for ulykke som nevnt i annet og tredje punktum.
Ved sjøulykke som omfattes av denne paragrafen skal
sjøforklaring holdes. Sjøfartsdirektoratet kan
frita for sjøforklaring dersom det oppnås enighet
med andre særlig berørte EØS-stater om å overlate
ansvaret for undersøkelsen til en annen særlig
berørt EØS-stat.
Holdes sjøforklaring etter tredje ledd
skal retten varsle myndighetene i særlig berørte
EØS-stater om berammelsen av sjøforklaringen,
og gi representanter for dem anledning til å foreta avhør
etter reglene i § 481 annet ledd. Representantene
har rett til å se dokumentasjon fremlagt etter §§ 477
tredje ledd og 480 og til å delta ved gransking etter § 481
tredje ledd.
I stedet for å holde sjøforklaring
kan det nedsettes en særskilt undersøkelseskommisjon
etter reglene i § 485. Myndighetene i særlig
berørte EØS-stater har rett til å delta
med minst ett medlem i kommisjonen.
Med særlig berørt EØS-stat
forstås den EØS-stat
a) der skipet er registrert,
b) der ulykken skjedde innenfor sjøterritoriet,
c) der miljø eller eiendom er blitt alvorlig
skadet eller utsatt for fare for alvorlig skade,
d) som har borgere som har omkommet eller kommet betydelig
til skade som følge av sjøulykken,
e) som har informasjon som kan være av
sentral betydning for sjøforklaringen, eller
f) som på annet vis har vesentlig interesse
i sjøforklaringen.
Med roroferge menes i denne paragraf et sjøgående
passasjerskip som er utstyrt med innretninger som gjør
det mulig å kjøre vei- eller skinnegående
kjøretøyer på og av skipet, og som kan
transportere flere enn tolv passasjerer. Med hurtiggående
passasjerfartøy menes i denne paragraf et hurtiggående
fartøy som definert i regel X/1 i SOLAS-konvensjonen
av 1974 med endringer som gjaldt pr. 1.5.1999, og som kan transportere
flere enn tolv passasjerer.
Denne lov trer i kraft 1. desember 2000.
Jorunn Ringstad |
Olav Gunnar Ballo |
president |
sekretær |