År 2001 den 30. mai holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning og fordeling av energi m.m. (energiloven)
gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Om produksjon, omforming, overføring, omsetning,
fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven)
§ 1-1 fjerde ledd skal lyde:
Departementet fastsetter hvor stor ytelse
eller hvor mange abonnenter et fjernvarmeanlegg skal ha for at loven
kommer til anvendelse. Anlegg som unntas fra loven kan pålegges å knytte
seg til andre anlegg etter bestemmelsene i § 5-3.
§ 1-2 skal lyde:
§ 1-2. (Formål)
Loven skal sikre at produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en
samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas hensyn
til allmenne og private interesser som blir berørt.
§ 1-4 skal lyde:
§ 1-4. (Statens anlegg)
Lovens bestemmelser i §§ 2-2
annet og tredje ledd, 3-2, 3-3, 3-5, 7-2 og 7-3
gjelder ikke for statens anlegg.
Nåværende § 2-1 oppheves.
Nåværende § 2-2 blir § 2-1
og skal lyde:
§ 2-1. (Søknad)
Søknad etter denne lov sendes konsesjonsmyndigheten.
For søknader som omfattes av plan- og
bygningsloven av 14. juni 1985 nr. 77 kapittel VII-a skal konsekvensutredninger
vedlegges søknaden.
Søknaden skal gi de opplysninger som er nødvendig
for å vurdere om tillatelse bør gis og hvilke
vilkår som skal settes. Departementet kan
fastsette hvilke opplysninger eller undersøkelser søkeren
må sørge for.
Samtidig med søknad om kraftverksutbygging etter
vassdragslovgivningen skal det som regel innsendes søknad
om bygging av anlegg for produksjon, omforming og overføring
av elektrisk kraft.
Søknad som tilfredsstiller kravene etter denne
paragrafen skal legges ut i Norges vassdrags- og energidirektorat og
i berørte kommuner eller annet høvelig sted i
distriktet til gjennomsyn. Ved utleggelse fastsettes frist for å avgi
uttalelse til konsesjonsmyndigheten. Utleggelse
kan unnlates når det finnes ubetenkelig.
Kunngjøring av søknaden, en kort beskrivelse
av planene, opplysninger om hvor søknaden er utlagt og fristen
for å gi uttalelse skal rykkes inn i Norsk lysingsblad
og i en eller flere aviser alminnelig lest i distriktet. Søkeren
betaler utgiftene ved utleggelse og kunngjøring. Kunngjøring
kan unnlates når det finnes ubetenkelig.
Offentlige organer og andre som tiltaket direkte gjelder,
skal få søknaden tilsendt til uttalelse. Ved utsendelse
fastsettes en frist for å avgi uttalelse til konsesjonsmyndigheten.
Høring kan unnlates når det finnes ubetenkelig.
Behandlingen av en søknad etter denne lov kan
utsettes i påvente av en energiplan etter § 5B-1.
Nåværende § 2-3 blir § 2-2.
§ 2-2 første ledd skal lyde:
Vedtak etter denne lov fattes av departementet.
§ 3-1 andre ledd skal lyde:
Departementet fastsetter hvor høy
spenningen for et elektrisk anlegg skal være for at denne
bestemmelse får anvendelse.
§ 3-2 skal lyde:
§ 3-2. (Områdekonsesjon)
Innen et område kan konsesjon gis for bygging
og drift av anlegg for fordeling av elektrisk energi med spenning
opp til et nivå som fastsettes av departementet.
§ 3-3 første ledd skal lyde:
Den som gis områdekonsesjon etter § 3-2
skal levere elektrisk energi til abonnentene
innenfor det geografiske området konsesjonen gjelder for.
§ 3-3 annet og fjerde ledd oppheves. Nåværende tredje
ledd blir annet ledd.
§ 3-4 skal lyde:
§ 3-4. (Vilkår)
For konsesjoner etter §§ 3-1
og 3-2 kan departementet gi nærmere forskrifter og fastsette
vilkår:
1.av hensyn til etterspørsel
av elektrisk energi og til en rasjonell energiforsyning.
2.om påbegynnelse,
bygging, utførelse, idriftsettelse, vedlikehold, drift
og nedleggelse av det elektriske anlegget.
3.om utnyttelse av det enkelte
kraftverk.
4.for å unngå skader
på natur og kulturverdier.
5.om konsesjonærens
organisasjon og kompetanse, kompetanse hos den som overlates driftsoppgaver og
bestemmelser som regulerer bortsettelse av drift.
Departementet kan i forbindelse med den enkelte konsesjon
fastsette ytterligere vilkår dersom det finnes påkrevet
av allmenne eller private interesser.
§ 3-5 første ledd skal lyde:
Departementet kan treffe vedtak om ekspropriasjon
av anlegg for omforming, overføring og fordeling av elektrisk
energi.
§ 4-1 skal lyde:
§ 4-1. (Omsetningskonsesjon)
Uten konsesjon kan ingen andre enn staten stå for omsetning
av elektrisk energi. Departementet avgjør i tvilstilfelle
om konsesjonsplikt foreligger.
For konsesjoner etter første ledd kan
departementet gi nærmere forskrifter og fastsette vilkår
om:
1.den interne organisering
og regnskapsførsel hos konsesjonæren.
2.markedsadgang for alle som
etterspør nettjenester ved å tilby ikke-diskriminerende
og objektive punkttariffer og vilkår.
3.nøytral opptreden
av netteier.
4.fastsettelse og beregning
av tariffer og inntekter ved salg av nettjenester.
5.informasjon til kunder tilknyttet
konsesjonærens nett.
6.annen virksomhet i forbindelse
med utbygging og utnyttelse av felles infrastruktur.
7.samordning av nett og nettjenester.
Departementet kan fastsette ytterligere vilkår
dersom det finnes påkrevet av hensyn til allmenne interesser.
Departementet kan i særlige tilfeller
dispensere fra bestemmelser eller vilkår som nevnt i annet
og tredje ledd.
§ 4-2 annet ledd skal lyde:
I konsesjonen kan det settes vilkår dersom
det finnes påkrevet av allmenne hensyn.
§ 4-3 skal lyde:
§ 4-3. (Måling, avregning og
fakturering)
Departementet gir forskrifter om måling,
avregning og fakturering.
Myndighet etter regelverket som nevnt i første ledd
til å koordinere måling og avregning av kraftomsetning,
tillegges den departementet utpeker under nærmere fastsatte
vilkår. Den avregningsansvarlige skal sørge for
at all innmating og alt uttak av elektrisk energi blir korrekt avregnet
slik at det oppnås økonomisk balanse i kraftmarkedet.
Enhver som helt eller delvis eier eller driver
nett, produksjon eller organisert markedsplass etter § 4-5, samt
omsettere og sluttbrukere plikter å rette seg etter den
avregningsansvarliges instrukser under avregningskoordineringen,
samt følge de bestemmelser om måling, avregning
og fakturering fastsatt i eller i medhold av denne lov. Avgjørelser
som fattes av den avregningsansvarlige under utøvelsen
av avregningsansvaret er unntatt forvaltningsloven kap. IV-VI og
VIII.
Ny § 4-5 skal lyde:
§ 4-5. (Organisert markedsplass)
Uten konsesjon kan ingen andre enn staten forestå organisering
eller drift av markedsplass for omsetning av elektrisk energi. Departementet
avgjør i tvilstilfelle om konsesjonsplikt foreligger.
I konsesjonen kan det settes vilkår dersom
det finnes påkrevet av allmenne hensyn. Departementet kan gi
forskrift om aktørenes informasjonsplikt.
§ 5-1 andre og tredje ledd skal lyde:
Departementet kan fastsette hvor stor
ytelse eller hvor mange abonnenter et fjernvarmeanlegg skal ha for
at denne bestemmelse kommer til anvendelse.
Departementet kan fastsette at denne
bestemmelse ikke får anvendelse på fjernvarmeanlegg
som forsyner offentlige institusjonsbygg, større forretningsbygg,
industriell virksomhet, borettslag eller boligsameier.
§ 5-2 skal lyde:
§ 5-2. (Vilkår)
For konsesjoner etter § 5-1 kan departementet
gi nærmere forskrifter og fastsette vilkår:
1.om påbegynnelse,
bygging, utførelse, idriftsettelse, vedlikehold, drift
og nedleggelse av fjernvarmeanlegget.
2.om konsesjonærens
organisasjon og kompetanse, kompetanse hos den som overlates driftsoppgaver og
bestemmelser som regulerer bortsettelse av drift.
Departementet kan i forbindelse med den enkelte konsesjon
fastsette ytterligere vilkår dersom det finnes påkrevet
av allmenne eller private interesser.
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3. (Tilknytningsplikt)
Departementet kan pålegge ethvert
fjernvarmeanlegg å knytte seg til andre fjernvarmeanlegg
såfremt anlegget har et varmesystem som kan tilknyttes.
§ 5-4 fjerde ledd oppheves.
§ 5-5 annet og tredje ledd skal lyde:
Det skal gis melding til konsesjonsmyndigheten om
priser og andre leveringsvilkår og endringer i disse fra
konsesjonspliktige anlegg.
Enhver som er pålagt å tilknytte seg
fjernvarmeanlegg etter plan- og bygningsloven § 66 a, har
rett til å klage til konsesjonsmyndigheten over
priser og andre leveringsvilkår. Konsesjonsmyndigheten kan
gi pålegg om endringer av prisen eller leveringsvilkårene
for øvrig.
Nytt kapittel 5A skal lyde:
Kap. 5A. Systemansvar, rasjonering og
leveringskvalitet
§ 5A-1. (Systemansvaret)
Departementet gir forskrifter om systemansvaret.
Departementet tildeler myndigheten til å utøve systemansvaret
på nærmere fastsatte vilkår. Den systemansvarlige
skal sørge for at det til enhver tid er momentan balanse
mellom den samlede produksjon og den samlede bruk av kraft hensett
til kraftutvekslingen med tilknyttede utenlandske systemer.
Enhver som helt eller delvis eier eller driver
nett, produksjon eller organisert markedsplass etter § 4-5, samt
omsettere og sluttbrukere plikter å rette seg etter den
systemansvarliges instrukser under systemansvaret, samt følge
bestemmelser om systemansvaret fastsatt i eller i medhold av denne
lov. Avgjørelser som fattes av den systemansvarlige under
utøvelsen av systemansvaret er unntatt forvaltningsloven
kap. IV-VI og VIII.
§ 5A-2. (Rasjonering)
Departementet kan sette i verk rasjonering, herunder
tvangsmessige leveringsinnskrenkninger eller rekvisisjon, når
ekstraordinære forhold tilsier det.
Departementet utpeker en rasjoneringsmyndighet som
er ansvarlig for planlegging og administrativ gjennomføring
av tiltak i forbindelse med rasjonering etter første ledd.
Departementet gir forskrifter om planlegging og gjennomføring
av kraftrasjonering, rekvisisjon av kraft og tvangsmessige leveringsinnskrenkninger.
§ 5A-3. (Leveringskvalitet)
Departementet gir forskrifter om leveringskvaliteten
i kraftsystemet og om informasjonsplikten i den forbindelse.
Nytt kapittel 5B skal lyde:
Kap. 5B. Energiplanlegging
§ 5B-1. (Energiplanlegging)
Den som har konsesjon etter §§ 3-1,
3-2 og 5-1 plikter å delta i energiplanlegging.
Departementet gir forskrifter og vilkår
om planleggingen.
§ 6-1 annet og tredje ledd skal lyde:
Departementet skal samordne beredskapsplanleggingen
og lede kraftforsyningen under beredskap og i krig.
Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon kan også pålegges
oppgaver i fred ved skade på kraftforsyningsanlegg som
følge av naturgitte forhold, teknisk svikt, terror- eller
sabotasjeaksjoner, samt i forbindelse med rasjonering etter § 5A-2.
§ 6-1 fjerde ledd oppheves.
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2. (Vedtaksmyndighet)
Etter dette kapittel kan departementet treffe
vedtak om sikring av kraftforsyningsanlegg mot skade som skyldes
naturgitte forhold, teknisk svikt eller tilsiktede ødeleggelser
i fred, under beredskap og krig. Sikringstiltakene kan også omfatte
kraftforsyningens ledelse og drift.
§ 6-3 tredje ledd skal lyde:
Når særlige forhold tilsier det, kan departementet bestemme
at også anlegg som ikke fyller de minstekrav som er nevnt
i andre ledd, skal anses som anlegg av betydning for landets kraftforsyning.
§ 6-4 første ledd skal lyde:
Selskaper som driver virksomhet som omfattes av dette kapittel,
kan pålegges for egen regning å sette i verk de
sikringstiltak som departementet i hvert enkelt
tilfelle finner påkrevd. Medfører gjennomføringen
av et pålegg vesentlige utgifter for selskapet som ikke
oppveies av motsvarende fordeler, fastsetter departementet det
vederlag selskapet skal ha.
§ 6-6 skal lyde:
§ 6-6. (Meldeplikt)
Den som vil bygge, bygge om, endre eller utvide anlegg
som nevnt i § 6-3, skal før arbeidet settes i gang
melde fra til departementet for å få fastsatt
de sikringstiltak som skal gjøres ved anlegget. Meldingen
skal være vedlagt de planer, beskrivelser, tegninger og kart
som er nødvendige for at vedtak kan treffes.
Eier eller bruker av anlegg er pliktig til å gi
departementet og dem departementet gir fullmakt, de
opplysninger de ber om, og adgang til anlegg mot gyldig legitimasjon.
§ 6-7 skal lyde:
§ 6-7. (Gebyr til dekning av utgifter)
Departementet kan bestemme at det skal
utlignes gebyr til dekning av utgiftene ved beredskapsmyndighetens arbeid
med kraftforsyningsberedskap. Utgiftene utlignes på eiere
og brukere av de anlegg dette kapittel omfatter.
§ 7-1 skal lyde:
§ 7-1. (Kontroll)
Departementet kan gi de pålegg som er
nødvendige for gjennomføringen av bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov. Departementet fører
kontroll med at bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov
blir overholdt. Utgiftene til kontroll knyttet til kapittel 3 og
5 og § 4-2 skal betales av konsesjonæren.
Den som har konsesjon skal påse at anlegget, driften
av anlegget eller virksomheten oppfyller de krav som er fastsatt
i eller i medhold av denne lov. Departementet gir forskrifter om
internkontroll og internkontrollsystemer.
Enhver plikter å gi departementet de
opplysninger av teknisk og økonomisk art som er nødvendige
for utøvelse av myndighet etter denne lov. Departementet gir
forskrifter om informasjonsplikten.
§ 7-3 skal lyde:
§ 7-3. (Overtredelse av vilkår og pålegg)
Ved overtredelse av denne lov eller bestemmelser eller
pålegg gitt i medhold av loven, kan det fastsettes en tvangsmulkt
som enten løper inntil forholdet er brakt i orden eller
forfaller ved hver overtredelse.
Departementet kan fastsette en bestemt
frist for gjennomføringen av pålegg etter kap.
6 og en daglig løpende tvangsmulkt til statskassen dersom
fristen oversittes. Blir pålegget ikke etterkommet innen
den fastsatte frist, kan departementet la pålegget
utføre på vedkommendes bekostning.
Tvangsmulkt og utgifter til utføring
av pålegg er tvangsgrunnlag for utlegg.
Dersom konsesjon er gitt på grunnlag av uriktige eller
ufullstendige opplysninger om forhold av vesentlig betydning, eller
konsesjonæren overtrer denne lov eller bestemmelser
eller pålegg gitt i medhold av loven, kan konsesjonen
trekkes tilbake.
Blir konsesjon for et anlegg etter kap. 3 eller kap. 5
trukket tilbake, skal det fastsettes en frist til å sørge for
at anlegget blir overtatt av andre som lovlig kan drive det. Bestemmelsene
i lov av 31. mai 1974 nr. 19 om konsesjon og om forkjøpsrett
for det offentlige § 26 gjelder tilsvarende dersom fristen
oversittes. For fjernvarmeanlegg kan det kreves at anlegget nedlegges.
Ved nedleggelse får bestemmelsene i § 5-6 tilsvarende
anvendelse.
Dersom elektrisk kraft utføres eller innføres
i strid med § 4-2 eller fastsatte vilkår for konsesjon,
kan overføring av kraft avbrytes ved tiltak av
det offentlige.
§ 7-6 skal lyde:
§ 7-6. (Forskrifter)
Departementet kan gi forskrifter til
gjennomføring og utfylling av loven og dens virkeområde.
Departementet kan gi de forskrifter
som er nødvendig for ivaretakelse av Norges forpliktelser
etter EØS-avtalen.
I lov 14. desember 1917 nr. 16
om erverv av vannfall, bergverk og annen fast eiendom m.v. og lov
14. desember 1917 nr. 17 om vasdragsreguleringer endres betegnelsen «Norges
vassdrags- og energiverk» i alle bestemmelser hvor den
forekommer til «Norges vassdrags- og energidirektorat».
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Jorunn Ringstad |
Olav Gunnar Ballo |
president |
sekretær |