År 2001 den 5. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 17. juli 1925 nr. 11 om Svalbard (svalbardloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5 annet ledd skal lyde:
Sysselmannen har samme myndighet som en fylkesmann. Sysselmannen er
også politimester (politichef) og notarius publicus, så lenge
det ikke er særskilte tjenestemenn i disse stillinger.
§ 8 skal lyde:
Forliksmegling skjer i Svalbard forliksråd.
Forliksrådsmedlemmer med varamedlemmer velges av lokalstyret
selv.
§ 9 første ledd oppheves. Nåværende
andre til femte ledd blir første til fjerde ledd.
§ 11 første og andre ledd skal
lyde:
På Svalbard velger lokalstyret selv meddommere hvert
fjerde år. Valget foregår etter hvert valg til
lokalstyret og gjelder for fire år fra 1. mai det påfølgende år.
Når rettsmøte skal holdes på Svalbard,
skal en av domstolens tjenestemenn ta ut meddommere ved loddtrekning.
Skjønnsmenn og rettsvitner oppnevnes
av retten.
§ 25 skal lyde:
Myndighet til å holde kart- og delingsforretning på Svalbard
tilligger sysselmannen eller den sysselmannen bemyndiger. Ved delingsforretninger
og kartforretninger som er krevd av den som har grunnbokshjemmel
eller den som har leiet vedkommende grunnareal for mer enn 10 år,
skal det settes opp målebrev. Ved delingsforretninger
må hjemmelsbrev på det fraskilte ikke
tinglyses før målebrevet. Sysselmannen eller den
som er bemyndiget etter første punktum, tildeler offisielle
registerbetegnelser i forbindelse med at målebrev settes
opp. Sysselmannen eller den bemyndigede skal tinglyse målebrevet og
rapportere opplysninger til det offisielle grunneiendoms-, adresse-
og bygningsregister (GAB).
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
kart- og delingsforretninger og fastsette gebyr for forretninger
etter denne paragrafen.
Kapittel 5 skal lyde:
5te kapitel. Longyearbyen lokalstyre
§ 29
Formålet med dette kapitlet er å legge
forholdene til rette for et funksjonsdyktig lokalt folkestyre i
Longyearbyen, og for en rasjonell og effektiv forvaltning av fellesinteressene
innenfor rammen av norsk svalbardpolitikk, og med sikte på en
miljøforsvarlig og bærekraftig utvikling av lokalsamfunnet.
Dette kapitlet gjelder for Longyearbyen lokalstyres
virksomhet, herunder Longyearbyen lokalstyres virksomhet i medhold
av andre lover.
§ 30
Longyearbyen skal ha et folkevalgt styre (lokalstyret),
som er øverste organ i Longyearbyen lokalstyre. Lokalstyret
treffer vedtak på vegne av Longyearbyen lokalstyre så langt
ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak.
§ 31
Longyearbyen lokalstyre kan drive virksomhet av allmenn
interesse som har tilknytning til Longyearbyen og som ikke ivaretas
av staten.
Longyearbyen lokalstyre har ansvar for infrastruktur
i Longyearbyen som ikke er tillagt staten eller andre. Lokalstyret
kan selv fastsette gebyr for slike tjenester. Gebyret skal beregnes
ut fra prinsippet om selvkost.
§ 32
Forvaltningsloven og offentlighetsloven gjelder tilsvarende
for Longyearbyen lokalstyre som for kommunene.
§ 33
Longyearbyen lokalstyres myndighetsområde
er arealplanområdet for Longyearbyen slik dette fastsettes
ved forskrift i medhold av lov om miljøvern på Svalbard.
§ 34
Lokalstyret velges av og blant de stemmeberettigede
innbyggere med bostedsadresse i Longyearbyen.
Valget er et forholdstallsvalg og gjelder for
fire år. Det kan i løpet av perioden holdes suppleringsvalg etter
egne regler.
Lokalstyret skal minst ha 11 medlemmer og medlemstallet
skal være et ulike tall.
Departementet gir forskrift om stemmerett, valgbarhet,
gjennomføring av valg og suppleringsvalg til lokalstyret.
§ 35
Lokalstyret velger selv et administrasjonsutvalg på minst
5 medlemmer. Medlemmer og varamedlemmer til administrasjonsutvalget
velges av og blant medlemmene i lokalstyret for hele valgperioden.
Administrasjonsutvalget behandler forslag til økonomiplan
og årsbudsjett. For øvrig fastsetter lokalstyret selv
området for administrasjonsutvalgets virksomhet. Administrasjonsutvalget
kan tildeles avgjørelsesmyndighet i alle saker hvor ikke
annet følger av lov.
Lokalstyret velger selv blant administrasjonsutvalgets
medlemmer en leder og en nestleder. Valget foretas for hele valgperioden.
Lederen leder møtene i lokalstyret og administrasjonsutvalget
og er rettslig representant for Longyearbyen lokalstyre og undertegner
på dennes vegne i alle tilfeller hvor myndigheten ikke
er tildelt andre. Lokalstyret kan gi lederen myndighet til å treffe
vedtak i enkeltsaker eller i typer av saker som ikke er av prinsipiell
betydning.
§ 36
Lokalstyret kan selv opprette de faste utvalg
det finner hensiktsmessig. Slike utvalg skal ha minst tre medlemmer.
Lokalstyret fastsetter selv området for de faste utvalgs
virksomhet. Faste utvalg kan tildeles avgjørelsesmyndighet
i alle saker hvor ikke annet følger av lov. Lokalstyret
velger selv medlemmer og varamedlemmer til utvalgene, og blant medlemmene
leder og nestleder.
Lokalstyret kan opprette komiteer til forberedende
behandling av saker og til å utføre særskilte
verv. Slik komité kan også tildeles myndighet
til å avgjøre enkeltsaker som har direkte tilknytning
til komiteens oppdrag.
§ 37
Kommuneloven § 30 om møteprinsippet
og § 31 om åpne eller lukkede møter får
tilsvarende anvendelse for lokalstyret.
Reglene i kommuneloven §§ 16,
36, 37 og 38 om representasjon av begge kjønn får
tilsvarende anvendelse ved valg til andre folkevalgte organer enn
lokalstyret.
Departementet gir forskrift om saksbehandlingen i
folkevalgte organer, herunder regler om valg til andre folkevalgte
organer enn lokalstyret og om opprykk og nyvalg til slike organer.
§ 38
Departementet gir forskrift om folkevalgtes rettigheter
og plikter.
§ 39
Lokalstyret skal selv ansette en administrasjonssjef,
som er den øverste leder for Longyearbyen lokalstyres administrasjon.
Administrasjonssjefen skal påse at de saker som legges
fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet og at vedtak
blir iverksatt.
Lederen har møte- og talerett, personlig
eller ved en av sine underordnede, i lokalstyret og alle andre folkevalgte
organer.
Lokalstyret eller annet folkevalgt organ kan gi
administrasjonssjefen myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker
eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning, hvis
ikke lokalstyret har fastsatt noe annet.
§ 40
Kommuneloven kapittel 8 om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap
og rapportering med unntak av § 49 får tilsvarende
anvendelse for Longyearbyen lokalstyre.
Longyearbyen lokalstyre skal sende årsregnskap og årsberetning
til departementet.
§ 41
Kommuneloven kapittel 9 om gjeldsforpliktelser m.m.
får tilsvarende anvendelse for Longyearbyen lokalstyre
så langt det passer.
§ 42
Kommuneloven kapittel 11 om kommunalt og fylkeskommunalt
foretak får tilsvarende anvendelse for Longyearbyen lokalstyre.
§ 43
Kommuneloven §§ 59 om lovlighetskontroll,
opplysningsplikt m.v. og 59a om statlig kontroll og godkjenning
av økonomiske forpliktelser får tilsvarende anvendelse
for Longyearbyen lokalstyre.
§ 44
Lokalstyret har det øverste tilsyn med
all virksomhet i Longyearbyen lokalstyre, og kan forlange enhver sak
lagt fram for seg til orientering eller avgjørelse. Det
kan omgjøre vedtak av andre folkevalgte organer eller administrasjonen
i samme utstrekning som disse kunne omgjøre vedtaket selv.
Lokalstyret skal påse at Longyearbyen
lokalstyres regnskaper revideres på en betryggende måte.
Revisjon skal skje ved kommunal revisjon. Revisor har, uavhengig
av regler om taushetsplikt, rett til nødvendig innsyn i
Longyearbyen lokalstyres saksdokumenter og arkiver. Revisor har
samme informasjonsrett i forhold til heleiet aksjeselskap som Riksrevisjonen har
vedrørende statsaksjeselskap i henhold til aksjeloven §§ 20-5
og 20-6.
Revisjonen skal kontrollere at den økonomiske forvaltning
foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak,
og foreta en systematisk vurdering av bruk og forvaltning av Longyearbyen
lokalstyres midler med utgangspunkt i oppgaver, ressursbruk og oppnådde
resultater.
Departementet kan gi forskrift med nærmere
regler om revisjon.
Nåværende femte kapittel blir nytt
sjette kapittel.
Nåværende §§ 29
og 30 blir nye §§ 45 og 46.
I lov 15. mars 1991 nr. 3 om megling i konfliktråd
gjøres følgende endringer:
§ 2 nytt tredje ledd skal lyde:
Loven gjelder tilsvarende for Svalbard med mindre
noe annet er særskilt fastsatt. Departementet kan gi forskrift
om lovens anvendelse på Svalbard og kan fastsette særlige
regler under hensyn til de stedlige forhold.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
§ 3 første ledd skal lyde:
Det oppnevnes konfliktrådsmeglere for hver kommune.
Meglerne oppnevnes av en representant utpekt av kommunestyret/kommunestyrene,
en representant fra politiet og konfliktrådslederen. På Svalbard
oppnevnes konfliktrådsmeglere av en representant utpekt av
Longyearbyen lokalstyre, en representant for Sysselmannen på Svalbard
og konfliktrådslederen. Oppnevnelsen gjelder
for en periode på 4 år.
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakkskader
gjøres følgende endring:
§ 6 niende ledd skal lyde:
Sysselmannen fører tilsyn med at reglene i og
i medhold av paragrafen overholdes på Svalbard. Sysselmannen
kan overlate til Longyearbyen lokalstyre å føre
tilsyn for Longyearbyen.
I lov 5. mai 1995 nr. 19 om barnehager gjøres
følgende endring:
Ny § 26 skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om lovens anvendelse
på Svalbard og kan fastsette særlige regler under
hensyn til de stedlige forhold.
Ikrafttredelse og overgangsregler.
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer.
Valg til lokalstyret skal fra og med valget høsten 2003
skje samtidig med kommunestyre- og fylkestingsvalg.
Gunnar Skaug |
Anita Apelthun Sæle |
president |
sekretær |