År 2001 den 7. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 11. juni 1993 nr. 100 om anlegg og drift av jernbane,
herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane m.m. (jernbaneloven)
gjøres følgende endringer:
§ 11 skal lyde:
§ 11 (Tilsyn m.v.)
Jernbaner er underlagt tilsyn fra departementet eller
den myndighet som departementet bestemmer. Enhver plikter å gi
tilsynsmyndigheten de opplysninger den krever for å utføre
sine oppgaver, samt for samme formål å gi tilsynsmyndigheten
adgang til anlegg, utstyr og annet materiell knyttet til jernbanevirksomheten.
Tilsynsmyndigheten kan gi pålegg om korrigerende tiltak.
Tilsynsmyndigheten kan påby
stans av driften helt eller delvis når sikkerhetsmessige
hensyn krever det. Om nødvendig kan den kreve politiets
hjelp til å gjennomføre påbudet.
Departementet kan videre tilbakekalle tillatelse gitt i
medhold av loven ved brudd på vilkår eller krav som
er satt for virksomheten.
§ 12 skal lyde:
§ 12 (Tilsyn med omsetning av samtrafikkomponenter m.v.)
Tilsynsmyndigheten kan pålegge den som
bringer i omsetning en samtrafikkomponent, å begrense anvendelsesområdet,
forby bruk eller tilbakekalle komponenten fra markedet, dersom det
foreligger risiko for at komponenten ikke oppfyller de grunnleggende kravene.
Enhver plikter å gi tilsynsmyndigheten de opplysninger
den krever for å utføre sine oppgaver, samt for
samme formål å gi tilsynsmyndigheten adgang til
lokaler og utstyr som er knyttet til samtrafikkomponent.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om tilsyn med omsetning av samtrafikkomponenter.
Nåværende § 12 blir ny § 14.
§ 13 skal lyde:
§ 13 (Tvangsmulkt)
I pålegg fra tilsynsmyndigheten kan det
fastsettes en løpende tvangsmulkt for hver dag som går
etter utløpet av den frist som er satt for oppfylling av
pålegget, og frem til pålegget er oppfylt. Tilsynsmyndigheten
kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
Tvangsmulktens størrelse fastsettes under
hensyn til hvor viktig det er at pålegget blir gjennomført
og hvilke kostnader det antas å medføre.
Tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om fastsettelse og beregning av tvangsmulkt samt om frafallelse
av ilagt mulkt.
Nåværende § 13 blir ny § 15.
Nåværende § 13 a blir ny § 16.
Kapittel V skal lyde:
Kapittel V. Undersøkelse av jernbaneulykker
§ 17 (Undersøkelsesmyndighet)
Inntreffer det en jernbaneulykke som medfører
at noen avgår ved døden eller at det skjer betydelig
skade på person, på jernbanemateriell, kjørevei,
på eiendom utenfor jernbanen eller på miljø,
skal den myndighet som departementet bestemmer, foreta undersøkelse.
Det samme gjelder når det har vært alvorlig fare
for slik ulykke, eller for jernbanesikkerheten for øvrig.
Undersøkelsene har til formål å søke å klarlegge
hendelsesforløp og årsaksforhold, samt å utrede forhold
av betydning for å forebygge ulykker og bedre jernbanesikkerheten.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om undersøkelsesmyndigheten.
§ 18 (Undersøkelsesmyndighetens
rettigheter)
Enhver plikter på forlangende å gi
undersøkelsesmyndigheten de opplysninger han sitter inne
med om forhold som kan være av betydning for undersøkelsen. Dette
gjelder uten hensyn til taushetsplikt som ellers påhviler
vedkommende.
Undersøkelsesmyndigheten har rett til å nytte
privat grunn og kan kreve å få undersøke
og ta i besittelse materiell, vrakrester, dokumenter og andre ting
i den utstrekning den trenger det for å kunne utføre
sitt verv. Den kan påby legeundersøkelse etter
reglene i luftfartsloven § 6-11 tredje ledd. Om nødvendig
kan undersøkelsesmyndigheten kreve hjelp av politiet.
Undersøkelsesmyndigheten kan også,
om det finnes nødvendig for undersøkelsen, kreve
bevisopptak etter reglene i lov om rettergangsmåten for
tvistemål.
Undersøkelsesmyndigheten skal i samsvar
med nærmere forskrifter som departementet gir, så vidt mulig
underrette materiellets eier og - om materiellet brukes av en annen
enn eieren - dets bruker, samt forsikreren og andre som saken angår,
om undersøkelsen og gi dem adgang til innen undersøkelsen
avsluttes å fremkomme med det de finner påkrevd
for å vareta sin tarv. De interesserte har rett til, i
den utstrekning det kan skje uten hinder for undersøkelsen, å være
til stede ved denne og gjøre seg kjent med dokumentene.
Forklaringer avgitt i henhold til første
ledd kan kun brukes til jernbanetryggingsmessige formål.
Opplysninger fremkommet under forklaringer avgitt i henhold til
første ledd kan ikke brukes som bevis mot den som har avgitt
forklaringen, i en senere straffesak mot vedkommende.
§ 19 (Meldeplikt i forbindelse
med jernbaneulykke)
Den som driver jernbanevirksomhet plikter straks å gi
nærmeste politimyndighet eller undersøkelsesmyndigheten
melding om jernbaneulykke som nevnt i § 17. I tillegg skal
tilsynsmyndigheten varsles.
Meldeplikt til nærmeste politimyndighet
eller undersøkelsesmyndighet har også den som
blir vitne til en jernbaneulykke, dersom vitnet etter omstendighetene
ikke har grunn til å anta at slik melding er unødvendig.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om meldeplikt etter paragrafen her.
§ 20 (Fjerning av vrakrester m.v.)
Jernbanemateriell og kjørevei som er
forulykket, vrakrester eller andre ting fra et slikt materiell og spor
etter ulykken må ikke fjernes eller røres uten
tillatelse av undersøkelsesmyndigheten eller politiet, med
mindre det er nødvendig for å redde eller avverge fare
for liv eller eiendom eller for å hindre at noe som har
betydning for undersøkelsen, går til grunne eller forsvinner.
§ 21 (Fjerning av vrakrester utenfor
kjøreveien m.v.)
Dersom jernbanemateriell eller deler av kjørevei er
havnet utenfor kjøreveien, eller vrakrester eller andre
ting fra et slik materiell er til hinder for den alminnelige ferdsel
eller på annen måte til ulempe for allmennheten
eller er til fare for folk eller eiendom, og eieren ikke fjerner
det eller på annen måte retter forholdet, kan
politiet sette en frist til å gjøre det. Oversittes
fristen, kan politiet la det nødvendige foretas på eierens
bekostning.
Er eieren ukjent, eller er det av hensyn til ferdselen
eller av annen grunn nødvendig å skride inn straks,
kan politiet sette i verk tiltak som nevnt i første ledd
uten at det gis eieren noen frist.
Nåværende kapittel V blir nytt kapittel
VI.
Nåværende § 14 blir ny § 22.
Nåværende § 15 blir ny § 23.
Nåværende § 16 blir ny § 24.
Loven trer i kraft straks.
Gunnar Skaug |
Anita Apelthun Sæle |
president |
sekretær |