År 2002 den 7. mai holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1. Formål
Loven har som formål å verne liv, helse,
miljø og materielle verdier mot brann og eksplosjon, mot
ulykker med farlig stoff og farlig gods og andre akutte ulykker.
§ 2. Saklig virkeområde
Loven gjelder alminnelige plikter til å forebygge brann
og eksplosjon samt sentral og lokal organisering og gjennomføring
av brann- og eksplosjonsvernsarbeidet.
Loven gjelder også ulykkes- og skadeforebyggende
plikter i forbindelse med håndtering av farlig stoff og
ved transport av farlig gods på land, samt krav til beredskap
og innsats overfor akutte ulykker der brannvesenet har en innsatsplikt.
Kongen kan fastsette forskrifter for Forsvaret som avviker
fra denne loven når særlige grunner tilsier det.
§ 3. Stedlig virkeområde
For Svalbard, Jan Mayen og bilandene gjelder loven i det
omfang og med de stedlige tilpasninger Kongen bestemmer.
Denne loven gjelder ikke for den virksomhet som foregår
i sjøområder i forbindelse med undersøkelser etter,
utvinning og utnyttelse av naturforekomster på havbunnen
eller i dens undergrunn i indre norske farvann, norsk sjøterritorium
og den del av kontinentalsokkelen som er undergitt norsk statshøyhet.
Kongen kan bestemme i hvilket omfang denne loven skal gjelde
på norske skip og flyttbare innretninger.
§ 4. Definisjoner
a) Med byggverk menes bygning, konstruksjoner
og anlegg.
b) Med farlig gods menes varer definert i de til enhver
tid gjeldende rekommandasjoner fra De forente nasjoner om transport
av farlig gods.
c) Med farlig stoff menes i denne lov:
brannfarlig stoff: fast, flytende
eller gassformig stoff, stoffblanding, samt stoff som forekommer
i kombinasjoner av slike tilstander, som i kraft av sitt flammepunkt,
kontakt med andre stoffer, trykk, temperatur eller andre kjemiske
egenskaper representerer en fare for brann,
eksplosjonsfarlig stoff: fast, flytende eller gassformig
stoff, stoffblanding, samt stoff som forekommer i kombinasjon av
slike tilstander, som i kraft av sine egenskaper lett vil kunne
forårsake eksplosjon ved støt, gnidning, eller
ved kontakt med tennkilder eller andre stoffer,
trykksatt stoff : annet fast, flytende eller gassformig
stoff eller stoffblanding enn brann- og eksplosjonsfarlig stoff,
som er under trykk, og som derved kan representere en fare ved ukontrollert
utslipp.
d) Med håndtering menes enhver omgang med farlig stoff
slik som tilvirkning, oppbevaring, behandling, transport, lasting,
lossing, erverv, handel, innførsel, utførsel,
overføring, bruk og tilintetgjøring.
e) Med produkt menes:
farlig stoff, eller ferdige varer
hvor slikt stoff er en bestanddel og hvor de farlige egenskaper fortsatt
er fremtredende,
innretninger, utstyr, apparater, emballasje og annet som
benyttes ved håndtering av de farlige stoffene eller i
forbindelse med transport av farlig gods,
innretninger, utstyr, apparater og annet som er beregnet
på deteksjon, varsling eller bekjempelse av brann, eksplosjon
eller annen skade.
f) Med virksomhet menes ethvert offentlig og privat foretak
uansett om foretaket er etablert med henblikk på forretningsmessig
fortjeneste eller ikke.
g) Med storulykke menes en hendelse som har en ukontrollert
utvikling og som umiddelbart eller senere medfører alvorlig
fare for mennesker, miljø eller materielle verdier.
§ 5. Den enkeltes plikt til å forebygge
og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og
annen ulykke
Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre
på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke
forebygges.
Enhver plikter ved brann, eksplosjon eller annen ulykke
straks å underrette de som er utsatt for fare og ved behov
varsle nødalarmeringssentral. Det samme gjelder ved overhengende
fare for en slik hendelse.
Enhver som oppholder seg nær en brann, eksplosjon
eller annen ulykke plikter etter evne å gjøre
det som er mulig for å begrense skadevirkningene.
Enhver plikter å delta i brannvesenets rednings- og
slokkearbeid når innsatsleder krever det, samt stille eiendom,
bygninger, materiell og eventuelt personell til disposisjon for
slik innsats. Det kan gjøres inngrep i den enkeltes materielle
verdier dersom dette er nødvendig for å gjennomføre
redningsinnsats eller begrense skade. Inngrep i privates eiendom
kan likevel bare foretas dersom dette er nødvendig for å sikre
liv eller verne verdier som er større enn det som går
tapt eller står i fare for å gå tapt
ved inngrepet.
Departementet kan gi forskrifter om den enkeltes plikt
til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann,
eksplosjon og andre ulykker.
§ 6. Forebyggende sikringstiltak og vedlikehold
Eier av byggverk, område, transportmiddel, produksjonsutstyr,
annen innretning eller produkt plikter å sørge
for nødvendige sikringstiltak for å forebygge og
begrense brann, eksplosjon eller annen ulykke.
Eier og bruker av byggverk, område, transportmiddel,
produksjonsutstyr, annen innretning eller produkt plikter å holde
bygningstekniske konstruksjoner, sikkerhetsinnretninger og øvrige
sikringstiltak til vern mot brann, eksplosjon eller annen ulykke
i forsvarlig stand og påse at disse til enhver tid virker
etter sin hensikt.
Eier eller bruker skal etter en eventuell brann, eksplosjon
eller annen ulykke sørge for vakthold og andre nødvendige
sikringstiltak når leder av brannvesenet krever dette.
Departementet kan gi forskrifter om eiers og brukers plikter
til rapportering, sikringstiltak, vedlikehold og vakthold etter
denne bestemmelsen.
§ 7. Tiltak ved store arrangementer
Den ansvarlige for store arrangementer, utstillinger, forestillinger,
møter og andre tilstelninger skal i god tid før
arrangementet sende melding til lokal tilsynsmyndighet, dersom arrangementet
skal avholdes i et byggverk eller på et område
som normalt ikke benyttes til denne type arrangementer.
Ved melding om arrangementer kan kommunen kreve de opplysninger
som er nødvendige for å vurdere faren for brann,
og fastsette de nødvendige brannsikringstiltak
og begrensninger, herunder krav til ansvarshavende arrangør.
Kommunestyret selv kan gi lokale forskrifter med nærmere
bestemmelser om meldeplikten.
§ 8. Systematisk helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeid
Virksomheter plikter å gjennomføre et
systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (internkontroll) for å sikre
at krav fastsatt i eller i medhold av denne loven overholdes. Tilsynsmyndigheten
kan bestemme at også andre skal gjennomføre systematisk
helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Det skal kunne dokumenteres
overfor tilsynsmyndighetene at loven, forskrifter og enkeltvedtak
blir etterlevet.
Departementet kan gi forskrifter om systematisk helse-,
miljø- og sikkerhetsarbeid.
§ 9. Etablering og drift av brannvesen
Kommunen skal sørge for etablering og drift av
et brannvesen som kan ivareta forebyggende og beredskapsmessige
oppgaver etter loven på en effektiv og sikker måte.
Kommunen skal gjennomføre en risiko- og sårbarhetsanalyse
slik at brannvesenet blir best mulig tilpasset de oppgaver det kan
bli stilt overfor.
Leder av brannvesenet og øvrig personell skal
ha de kvalifikasjoner som er nødvendige for å kunne
ivareta brannvesenets oppgaver på en forsvarlig måte.
To eller flere kommuner kan avtale å ha felles brannvesen
eller felles ledelse av brannvesenet. Kommunen kan gjennom avtale
overlate brannvesenets oppgaver og ledelse helt eller delvis til
en annen kommune, virksomhet e.l. Kommunen må i slike tilfeller etablere
ordninger som sikrer at all myndighetsutøvelse etter loven
skjer under kommunens formelle ansvar.
Departementet kan gi forskrifter om etablering og drift
av brannvesenet, og om krav til personellets kvalifikasjoner.
§ 10. Dokumentasjon
Kommunen skal dokumentere at plikten etter § 9 første,
annet og tredje ledd er oppfylt.
Dokumentasjonen inkludert risiko- og sårbarhetsanalysen
og eventuelle avtaler inngått etter § 9 fjerde ledd,
skal sendes sentral tilsynsmyndighet.
Departementet kan gi forskrifter om dokumentasjonsplikten.
§ 11. Brannvesenets oppgaver
Brannvesenet skal:
a) gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak
i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak og
opptreden i tilfelle av brann og andre akutte ulykker
b) gjennomføre brannforebyggende tilsyn
c) gjennomføre ulykkesforebyggende oppgaver i forbindelse
med håndtering av farlig stoff og ved transport av farlig
gods på veg og jernbane
d) utføre nærmere bestemte forebyggende
og beredskapsmessige oppgaver i krigs- og krisesituasjoner
e) være innsatsstyrke ved brann
f) være innsatsstyrke ved andre akutte ulykker
der det er bestemt med grunnlag i kommunens risiko- og sårbarhetsanalyse
g) etter anmodning yte innsats ved brann og ulykker i sjøområder
innenfor eller utenfor den norske territorialgrensen
h) sørge for feiing og tilsyn med fyringsanlegg.
Kommunen kan legge andre oppgaver til brannvesenet så langt
dette ikke svekker brannvesenets gjennomføring av oppgavene
i første ledd.
Departementet kan gi forskrifter om brannvesenets oppgaver.
§ 12. Fullmakter ved brann og andre ulykkessituasjoner
Leder av brannvesenet
a) har ledelsen av brannbekjempelsen,
b) har skadestedsledelsen ved andre ulykkessituasjoner inntil
ledelsen overtas av politiet,
c) har ordensmyndighet inntil politiet kommer til stedet,
d) kan rekvirere eiendom, bygninger, materiell og personell
innenfor rammen av § 5 fjerde ledd,
e) kan pålegge eier eller bruker av eiendom som
har vært utsatt for brann, eksplosjon eller annen ulykke å sørge
for vakthold og andre nødvendige sikringstiltak.
Fullmaktene i første ledd gjelder tilsvarende
for den som i lederens sted har innsatsledelsen på brann- eller
ulykkesstedet.
Departementet kan gi forskrifter om fullmakter og plikter
for leder av brannvesenet ved brann, eksplosjon og andre ulykker.
§ 13. Særskilte brannobjekter
Kommunen skal identifisere og føre fortegnelse over
byggverk, opplag, områder, tunneler, virksomheter m.m.
hvor brann kan medføre tap av mange liv eller store skader
på helse, miljø eller materielle verdier.
Kommunen skal sørge for at det føres
tilsyn i byggverk m.m. som nevnt i første ledd for å påse
at disse er tilstrekkelig sikret mot brann. Tilsynet skal omfatte
alle forhold av betydning for brannsikkerheten, herunder bygningsmessige,
tekniske, utstyrsmessige og organisatoriske brannsikringstiltak
og forhold av betydning for gjennomføring av brannbekjempelse og øvrig
redningsinnsats.
Kommunen skal overfor sentral tilsynsmyndighet kunne dokumentere
hvordan tilsyn med byggverk m.m. som nevnt i første ledd,
som kommunen eier eller bruker, er gjennomført, og hvordan
eventuelle pålegg er fulgt opp.
Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift eller enkeltvedtak
bestemme at det skal føres tilsyn med andre byggverk m.m.
enn de som er omfattet av første ledd.
Departementet kan gi forskrifter om tilsyn med særskilte
brannobjekter.
§ 14. Ytterligere sikringstiltak og beredskap
Kommunen kan pålegge nødvendige brannverntiltak
i enkelttilfeller for ethvert byggverk, opplag, områder,
tunneler m.m.
Sentral tilsynsmyndighet kan pålegge eier av ethvert
byggverk, opplag, områder, tunneler m.m som anses å utgjøre
en ekstraordinær risiko innen kommunen, å etablere
en egen brann- og ulykkesberedskap, eller bekoste og vedlikeholde
en nødvendig oppgradering av det kommunale brannvesen.
Departementet kan gi forskrifter om ytterligere sikringstiltak
og beredskap etter denne bestemmelsen.
§ 15. Samarbeid mellom kommuner
Kommunene skal samarbeide om lokale og regionale løsninger
av forebyggende og beredskapsmessige oppgaver med sikte på best
mulig utnyttelse av samlede ressurser.
Departementet kan gi pålegg om samarbeid mellom
to eller flere kommuner for gjennomføring av krav fastsatt
i eller i medhold av loven.
Brannvesenet i enhver kommune skal etter anmodning fra
innsatsleder på skadestedet yte hjelpeinnsats ved brann,
eksplosjon og annen ulykke i andre kommuner så langt det
er mulig under hensyn til egen beredskap.
Departementet kan gi forskrifter om lokalt og regionalt
samarbeid til løsning av forebyggende og beredskapsmessige
oppgaver.
§ 16. Nødalarmeringssentral
Sentral tilsynsmyndighet kan pålegge en kommune å etablere
en nødalarmeringssentral for mottak av meldinger om branner
og andre ulykker innen en fastsatt region som kan omfatte flere
kommuner. De kommuner som omfattes av den fastsatte regionen plikter å knytte
seg til nødalarmeringssentralen og med grunnlag i avtale
bære sin andel av kostnadene ved etablering og drift av
sentralen.
Nødalarmeringssentralen skal bemannes, utrustes og
opereres slik at den til enhver tid fyller behovet for mottak og
registrering av nødmeldinger, alarmering av mannskaper
og kommunikasjon med innsatsstyrkene og den som melder ulykken.
Etablering og drift skal samordnes med øvrige nødalarmeringssentraler for
helse og politi.
Departementet kan gi forskrifter om etablering og drift
av nødalarmeringssental for mottak av meldinger om branner,
eksplosjoner og andre ulykker, herunder krav til personellets kvalifikasjoner.
§ 17. Tjenesteplikt i brannvesenet
Kommunen kan i særskilte tilfeller pålegge
enhver myndig person bosatt i kommunen tjenesteplikt i brannvesenet
dersom dette er nødvendig for å sikre at brannvesenet
skal kunne gjennomføre oppgavene pålagt i denne
loven.
Departementet kan gi forskrifter om tjenesteplikt i brannvesenet.
§ 18. Politiattest
Det kan kreves politiattest både ved vanlig tilsetting
og ved pålegg om tjenesteplikt i brannvesenet. Det samme
gjelder for personell i virksomhet som etter avtale helt eller delvis
utfører brannvesenets oppgaver.
§ 19. Sikkerhet i virksomhet
Virksomheter skal sørge for at sikkerheten i forhold
til brann, eksplosjon, håndtering av farlig stoff og transport
av farlig gods på veg og jernbane blir ivaretatt på en
forsvarlig måte. Sikkerhetshensyn skal være integrert
i alle virksomhetens faser, herunder planlegging, etablering, drift
og avvikling.
Virksomheter skal gjøre arbeidstakere og andre som
utfører oppgaver i eller på vegne av virksomheten kjent
med plikten i henhold til § 25 i denne loven. Virksomheten
skal gi opplæring slik at alle arbeidsoppgaver kan gjennomføres
på en sikker måte både ved normal drift
og ved unormale situasjoner og driftsbetingelser. Opplæringen
skal også omfatte rutiner og forholdsregler ved ulykker.
Plikten til å sørge for at sikkerheten
i virksomheten blir ivaretatt ligger hos ledelsen.
§ 20. Sikkerhetsnivå i virksomhet
med farlig stoff m.m.
Virksomheter har plikt til å sørge for
at enhver håndtering av farlig stoff og farlig gods skjer
på en slik måte at mennesker, miljø og
omgivelser er tilfredsstillende sikret. Risikoen skal være
redusert til et nivå som med rimelighet kan oppnås.
Sikkerhetsnivået etter første ledd skal
etableres gjennom tekniske og organisatoriske tiltak i virksomheten,
eventuelt i kombinasjon med arealmessige begrensninger i området
rundt denne, og dokumenteres overfor sentral tilsynsmyndighet.
Arealmessige begrensninger fastsettes etter bestemmelsene
i plan- og bygningsloven. Uttalelse fra sentral tilsynsmyndighet
skal innhentes før arealmessige begrensninger fastsettes.
Kostnader forbundet med etablering av arealmessige begrensninger,
herunder eventuelle kostnader ved ekspropriasjon, bæres
av virksomheten.
Departementet kan fastsette forskrifter om nivåer og
kriterier for akseptabel risiko.
§ 21. Beredskapsplikt
Virksomheter som
a) håndterer farlig stoff,
b) utgjør en særskilt brann- eller eksplosjonsrisiko, eller
c) transporterer farlig gods på veg eller jernbane
og som omfattes av særskilte kriterier fastsatt
i forskrift, skal etablere en tilstrekkelig egenberedskap med tilhørende
varslings- og innsatsplaner.
Utgjør virksomheten en risiko for en storulykke, kan
sentral tilsynsmyndighet bestemme at beredskapen etter første
ledd også skal omfatte områdene nær virksomheten.
Beredskapen og innsatsplanene skal være tilpasset risikoen,
være samordnet med den offentlige beredskapen og bli oppdatert
ved behov.
Departementet kan gi forskrifter om krav til egenberedskap,
herunder bestemmelser om opplæring og øving av
personell.
§ 22. Plikt til rapportering og oppfølging
Virksomheter som nevnt i § 21 første
ledd bokstav a og c skal etablere et system for registrering av
ulykker og hendelser som kunne ha ført til en ulykke. Slike ulykker
og hendelser skal rapporteres til sentral tilsynsmyndighet.
Rapporten skal inneholde en analyse av årsaken
til hendelsen og opplyse om hvilke tiltak virksomheten vil iverksette
for å forhindre slike hendelser i fremtiden.
Departementet kan gi forskrifter om krav til registrering
og rapportering etter denne bestemmelsen, herunder prosedyrer for
rapportering og krav til rapportens innhold.
§ 23. Særskilt informasjonsplikt
for virksomhet med storulykkepotensial
Virksomheter som nevnt i § 21 første
ledd bokstav a og som utgjør risiko for storulykke, skal
informere befolkningen i områdene rundt virksomheten om
de farlige stoffene som håndteres og om risikofaktorene knyttet
til disse. Det skal også informeres om forholdsregler ved
en eventuell ulykke med slike stoffer. Informasjonen skal gis i
en lettfattelig form og jevnlig oppdateres og gjentas.
Departementet kan gi forskrifter om virksomhetens informasjonsplikt.
§ 24. Innhenting av uttalelser fra befolkningen
rundt virksomhet som utgjør en storulykkesrisiko
Under planlegging av virksomhet som nevnt i § 21 første
ledd bokstav a og som utgjør risiko for storulykke skal
virksomheten innhente og legge vekt på uttalelser fra befolkningen
i området rundt virksomheten om lokalisering og planlagte
beredskaps- og sikkerhetstiltak.
Eksisterende virksomhet skal innhente og legge vekt på uttalelser
fra befolkningen i området rundt virksomheten dersom det
foretas endringer som får betydning for beredskaps- og
sikkerhetstiltakene.
Departementet kan gi forskrifter om plikten til å innhente
uttalelse etter denne bestemmelsen.
§ 25. Arbeidstakeres plikt til å fremme
sikkerheten
Arbeidstakere skal utføre sine arbeidsoppgaver
i samsvar med gjeldende sikkerhetsbestemmelser i lover, forskrifter
og interne prosedyrer for å forebygge branner, eksplosjoner
og andre ulykker, og aktivt medvirke til å fremme sikkerheten
i virksomheten.
Departementet kan fastsette forskrifter om arbeidstakeres
plikter etter denne bestemmelsen.
§ 26. Formålstjenlige og betryggende
produkter
Produkter som benyttes ved håndtering av farlig stoff
og farlig gods skal være utført slik at de er
formålstjenlige og sikre. De skal til enhver tid være
i slik stand at det ikke oppstår fare for brann, eksplosjon
eller annen ulykke. Montering skal være utført
fagmessig og betryggende.
Produkter som benyttes ved deteksjon, varsling eller bekjempelse
av brann, eksplosjon eller annen ulykke skal være formålstjenlige
og betryggende utført og montert, og til enhver tid være
i slik stand at de virker som forutsatt.
Departementet kan gi forskrifter om krav til produkter
og krav til den som produserer, leverer, importerer eller markedsfører
produkter, herunder krav om kvalitet og godkjenning av de stoffer
som omfattes av loven, forbud mot eller påbud om bruk av
produkter.
§ 27. Forskrifter om krav til merking m.m.
Departementet kan gi forskrifter om krav til advarselsmerking
og annen merking av produkter og farlig gods, samt om krav til sikkerhetsdatablad
og stoffregister.
§ 28. Forskrifter om avgift, gebyr, betalingssatser m.m.
Departementet kan gi forskrifter om avgifter, gebyr og
betalingssatser til dekning av utgiftene forbundet med gjennomføringen
av tilsynsmyndighetenes oppgaver etter denne loven.
Kommunestyret selv kan fastsette lokal forskrift om gebyr
for gjennomføring av feiing og tilsyn med fyringsanlegg.
Avgifter og gebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 29. Erstatning for deltakelse i brannvesenets
rednings- og slokkearbeid
Kommunen skal betale
a) erstatning for skade på personer som
har blitt pålagt å delta i brannvesenets rednings-
og slokkearbeid. Lov av 16. juni 1989 nr. 65 om yrkesskadeforsikring
gjelder tilsvarende
b) erstatning for tapt arbeidsfortjeneste for pålagt deltakelse
i rednings- og slokkearbeidet
c) erstatning for skade på eiendom eller materielle verdier
som følge av inngrep eller rekvisisjon etter loven
d) erstatning for rekvirert materiell.
Eier av objekter og eiendommer som rednings- og slokkeinnsatsen
har rettet seg mot og andre som har særlig tilknytning
til objektet kan ikke kreve erstatning som nevnt i første
ledd.
Departementet kan fastsette forskrifter om erstatning etter
denne bestemmelsen.
§ 30. Kompensasjon og utgiftsfordeling mellom
kommuner
En kommune som mottar bistand fra en annen kommunes brannvesen
skal yte kompensasjon for bistanden med mindre det er inngått
særskilt avtale om annet.
Omfatter en brann, eksplosjon eller annen ulykke områder
i to eller flere kommuner, skal de utgiftene som påløper
dekkes av kommunene i fellesskap.
Fylkesmannen fastsetter kompensasjon og utgiftsfordeling
mellom kommuner for ethvert mellomværende med grunnlag
i denne loven dersom kommunene ikke selv kommer til enighet.
Departementet fastsetter kompensasjonen eller utgiftsfordelingen
dersom kommunene ligger i forskjellige fylker og fylkesmennene ikke
kommer til enighet.
§ 31. Sentral tilsynsmyndighet
Kongen kan bestemme hvem som på sentralt nivå skal
føre tilsyn med at bestemmelsene gitt i eller i medhold
av denne loven blir overholdt.
Tilsynsmyndigheten kan etter anmodning fra kommunen bistå kommunen
ved gjennomføringen av pliktig tilsyn etter § 32.
Tilsynsmyndigheten kan la andre offentlige eller private
sakkyndige føre tilsyn på sine vegne.
Kongen kan bestemme at én tilsynsmyndighet skal
koordinere de offentlige tilsynsaktivitetene vedrørende
helse, miljø og sikkerhet ved store industriutbyggingsprosjekter
og ved eksisterende anlegg som omfattes av denne loven.
§ 32. Lokal tilsynsmyndighet
Kommunen skal føre tilsyn på de områder
som går frem av denne loven eller av forskrifter gitt i
medhold av denne.
§ 33. Tilsynsmyndighetens rett til å kreve
opplysninger
Enhver som er underlagt tilsyn etter denne loven skal når
tilsynsmyndigheten krever det og uten hinder av taushetsplikten
legge frem de opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen
av tilsynet. Tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene skal
gis.
Opplysninger som nevnt i første ledd kan også kreves
fra andre offentlige tilsynsmyndigheter uten hinder av den taushetsplikt
som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare de opplysninger
som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne
utføre sine oppgaver etter loven.
§ 34. Tilsynsmyndighetens rett til adgang
m.m.
Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang
til ethvert sted og til enhver innretning og kjøretøy
tilsynsmyndigheten finner nødvendig for å føre tilsyn
etter denne loven. Om nødvendig kan det kreves bistand
fra politiet for å sikre slik adgang. Politi og kontrollpersonell
fra vegkontorene kan stanse kjøretøy i forbindelse
med kontroll av transport av farlig gods.
Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15
og om mulig sette seg i kontakt med representant for eier eller
bruker av tilsynsobjektet, og med representant for arbeidsgiver
og hovedverneombud ved tilsyn i virksomhet.
Eier, bruker, arbeidsgiver eller representant for disse
har rett til, og kan pålegges, å være
til stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten
ikke skal gjelde ved intervju av arbeidstaker eller dersom slik
tilstedeværelse ikke kan gjennomføres uten vesentlig
ulempe eller uten at formålet med kontrollen settes i fare.
§ 35. Tilsynsmyndighetens rett til å innhente
prøver
Tilsynsmyndigheten kan kreve at den som eier, tilvirker,
innfører eller markedsfører et produkt skal fremlegge
en representativ prøve av produktet eller iverksette de
undersøkelser som finnes nødvendige for å vurdere
produktets egenskaper, virkninger eller egnethet. Tilsvarende gjelder
når det er nødvendig for å avgjøre
om et produkt faller inn under loven. Tilsynsmyndigheten kan selv
sette i verk slike undersøkelser eller foreta nødvendig
prøvetaking og kontroll av produktet.
Første ledd gjelder tilsvarende i forhold til
avsender, mottaker eller transportør av farlig gods.
Kostnadene bæres av den som kravet om undersøkelser,
prøvetaking og kontroll er rettet mot. Departementet kan
likevel bestemme at kostnadene skal fordeles på flere eiere,
tilvirkere, importører eller markedsførere, eller
at de helt eller delvis skal dekkes av det offentlige. Krav på refusjon
av kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 36. Tilsynsmyndighetens plikt til å avgi
rapport
etter tilsyn
Tilsynsmyndigheten skal gi skriftlig rapport til den som
er ansvarlig for tilsynsobjektet om resultatet av kontrollen med
mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet. Etter tilsyn i virksomhet
hvor det er krav om verneombud skal hovedverneombud ha kopi av rapporten.
§ 37. Pålegg og forbud mot bruk
Tilsynsmyndigheten gir de pålegg og treffer ellers de
enkeltvedtak som er nødvendige for gjennomføringen
av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven. Det skal
settes en frist for når pålegget skal være
utført.
Dersom pålegg ikke oppfylles innen fristen, kan tilsynsmyndigheten
helt eller delvis stanse virksomheten eller helt eller delvis forby
bruken av vedkommende byggverk, område, produkt mv.
Ved overhengende fare kan tilsynsmyndigheten stanse virksomheten
eller forby bruken av vedkommende byggverk, område, produkt
mv. selv om pålegg ikke er gitt.
Om nødvendig kan tilsynsmyndigheten kreve bistand
fra politiet for å sikre gjennomføring av vedtak etter
annet og tredje ledd.
§ 38. Tilbakekall av produkt m.m.
Dersom et produkt kan medføre en uakseptabel risiko
for brann, eksplosjon eller annen ulykke eller for øvrig
ikke tilfredsstiller kravene i § 26, kan tilsynsmyndigheten
fatte vedtak om å tilbakekalle produktet fra brukere eller
distributører. Den kan også stanse innførsel,
produksjon, salg og markedsføring. Tilsynsmyndigheten kan
selv iverksette slike tiltak og kreve kostnadene dekket av den som
har fått pålegg om slike tiltak.
§ 39. Tvangsmulkt
I pålegg etter denne loven kan det fastsettes
en løpende tvangsmulkt for hver dag/uke/måned
som går etter utløpet av den frist som er satt
for oppfylling av pålegget, inntil pålegget er
oppfylt. Tvangsmulkt kan også fastsettes som en engangsmulkt.
Sentral tilsynsmyndighet kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
Tvangsmulkt ilagt av kommunen tilfaller kommunen.
§ 40. Tvangsgjennomføring
Tilsynsmyndigheten kan utferdige forelegg mot den som unnlater å etterkomme
pålegg eller forbud som er gitt med hjemmel i denne lov.
Med forelegg menes her et nytt pålegg om at det tidligere
pålegget eller forbudet skal etterleves innen en frist
som fastsettes i forelegget. Forelegget skal gi opplysninger om bestemmelsene
i annet ledd og skal, så langt mulig, forkynnes for den
det er rettet mot.
Den forelegget er rettet mot, kan reise søksmål mot
det offentlige for å få forelegget prøvet.
Blir søksmål ikke reist innen 30 dager fra forkynnelsen,
har forelegget samme virkning som en rettskraftig dom, og kan fullbyrdes
etter reglene for dommer.
Forelegget kan ikke påklages.
Blir pålegget i rettskraftig dom eller dermed
likestilt forelegg ikke etterkommet, kan vedkommende tilsynsmyndighet
selv besørge eller få besørget at pålegget
utføres for regning av den som dommen eller forelegget
er rettet mot, uten at det er nødvendig med kjennelse etter
tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14.
Ved overhengende fare kan pålegget fullbyrdes etter
reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14 uten at dom
eller forelegg kreves.
§ 41. Klage
Departementet er klageinstans for vedtak truffet av eller
på vegne av sentral tilsynsmyndighet eller av andre offentlige
organer i medhold av § 31.
Sentral tilsynsmyndighet er klageinstans for vedtak truffet
av kommunestyret eller fylkesmannen. For andre vedtak truffet av
kommunen gjelder forvaltningslovens § 28 annet ledd.
§ 42. Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne loven,
sentrale eller lokale forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i
medhold av denne loven, eller som medvirker til dette, straffes
med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser
som offentlig myndighet iverksetter etter denne loven, eller unnlater å yte
pliktig bistand eller gi opplysninger som kreves for utførelsen
av tilsynet etter denne loven, straffes med bøter såfremt
forholdet ikke rammes av et strengere straffebud.
§ 43. Utfyllende forskrifter
Departementet kan fastsette forskrifter om
a) ledelsens plikter i virksomhet, herunder tekniske og
organisatoriske tiltak, samt dokumentasjon av slike
b) krav til håndtering av farlig stoff, herunder
krav til innretninger, apparater og lignende, meldeplikt, kriterier
for tillatelser og godkjenninger, krav til opplæring og
krav om sertifikater
c) virksomheter som utgjør risiko for storulykke
d) transport av farlig gods på land, herunder bestemmelser
om lasting, lossing, meldeplikt, kontroll på veg, jernbane
og i virksomhet, sikkerhetsrådgiver i virksomhet samt om
utstyr og hvilke instanser som kan godkjenne og kontrollere slikt
utstyr, og om krav til opplæring og opplæringsordninger.
§ 44. Overgangsbestemmelser
Forskrifter, vedtekter og andre bestemmelser gitt i medhold
av lov 21. mai 1971 nr. 47 om brannfarlige varer samt væsker
og gasser under trykk, lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer
og lov 5. juni 1987 nr. 76 om brannvern m.v. gjelder inntil videre
i den utstrekning de ikke strider mot denne loven her eller bestemmelser
gitt i medhold av den. Det samme gjelder tillatelser, godkjenninger,
samtykker m.m. så langt tilsynsmyndigheten aksepterer dette.
§ 45. Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
§ 46. Endring i andre lover
Fra det tidspunkt loven trer i kraft gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 18. juni 1965 nr. 4 vegtrafikkloven gjøres
følgende endringer:
§ 7 nytt tredje ledd skal lyde:
Vegdirektoratet kan bestemme at transport av visse
typer farlig gods kun skal være tillatt på visse
veger, til visse tider eller på andre særlige
vilkår. Vegdirektoratet kan gi vegkontoret adgang til å gjøre unntak
fra slik forskrift.
§ 18 oppheves.
§ 36 nr. 1 bokstav f) skal lyde:
§ 36 nr. 2 bokstav b) skal lyde:
b) har brukt kjøretøy med vesentlig
overlast, eller med farlig gods i strid med bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov, eller med uforsvarlig plassert
last, eller på veg der kjøretøyet ikke
må kjøre etter gitte bestemmelser om aksel- og
boggilast, lengde, bredde, høyde m.m, eller
2. Lov 21. mai 1971 nr. 47 om brannfarlige varer
samt væsker og gasser under trykk oppheves.
3. Lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer oppheves.
4. I lov av 8. februar 1980 nr. 2 om pant skal § 6-1
(2) bokstav b) lyde:
5. Lov 5. juni 1987 nr. 26 om brannvern m.v. oppheves.
6. I lov 11. juni 1993 nr. 100 om anlegg og drift
av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane m.m. (jernbaneloven)
skal § 5 annet ledd oppheves.
7. I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd skal § 13-9
bokstav a) og b) lyde:
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |