År 2003 den 13. januar holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 14. juni 1985 nr. 77 plan- og bygningslov gjøres
følgende endringer:
§ 3 annet ledd første punktum
skal lyde:
Bestemmelsene i lovens kapitler I, II, VI, VII,
VII-a, X, XVI, XVIII, XIX, XX og XXI kan likevel ikke fravikes
ved vedtekt, med mindre det er særskilt sagt i vedkommende
bestemmelse.
§ 4 skal lyde:
Vedtekt gis av kommunestyret selv. Endring i
eller oppheving av vedtekt skjer på samme måte.
§ 6 skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter til gjennomføring
og utfylling av bestemmelsene i denne loven, herunder om
tidsfrister for de enkelte deler av saksforberedelsen og behandlingen
av plan- og byggesaker, om klagebehandling og om virkninger av fristoverskridelse.
Departementet kan i forskrift også fastsette unntak fra
reglene om tidsfrister.
§ 33 fjerde ledd siste punktum skal lyde:
Det faste utvalget for plansaker selv kan i tilfelle fastsette
tomtegrenser og bebyggelsens beliggenhet, høyde og areal.
§ 38 første ledd første
punktum skal lyde:
Hvor det i henhold til § 67 er bestemt
at deling eller bebyggelse ikke må skje med mindre veg
eller hovedavløpsanlegg er lagt, kan grunneieren (festeren) med
samtykke av kommunestyret foreta ekspropriasjon til disse formål.
§ 50 nr. 1 første ledd første
punktum skal lyde:
De utgifter som kan kreves refundert fordeles mellom de
refusjonspliktige areal med en halvpart på hver av faktorene tomteareal og
tillatt utnytting.
§ 63 første punktum skal lyde:
Eiendom må ikke deles eller enheter opprettes for bortfeste som
nevnt i § 93 bokstav h, på en slik måte
at det oppstår forhold som strider mot denne lov, forskrift,
vedtekt eller plan.
§ 66 nr. 1 første ledd siste punktum
skal lyde:
Avkjørsel fra offentlig veg må være
godkjent av vedkommende vegmyndighet, jf. vegloven av 21. juni 1963 §§ 40-43.
§ 66 a skal lyde:
Etter at konsesjon etter lov om produksjon, omforming,
overføring og fordeling av energi m.m. (energiloven) er
gitt, kan det ved vedtekt bestemmes at bygninger som oppføres
innenfor konsesjonsområdet, må tilknyttes fjernvarmeanlegget.
§ 69 nr. 4 første punktum skal
lyde:
Ved vedtekt kan bestemmes at kommunen
kan samtykke i at det i stedet for parkeringsplass på egen grunn
eller på fellesareal blir innbetalt et beløp pr. manglende
plass til kommunen for bygging av parkeringsanlegg.
§ 70 nr. 1 første ledd nytt tredje
punktum skal lyde:
For plassering av tiltak som faller inn under § 93 første
ledd, gjelder reglene i kap. XVI tilsvarende.
§ 70 nr. 2 annet ledd bokstav b skal lyde:
§ 70 nr. 3 skal lyde:
3. Nærmere bestemmelser, herunder regler om brannteknisk
sikring, beregningsmåten for høyde, avstand
fra nabogrense og areal på bygning som nevnt i nr. 2 annet
ledd bokstav b, gis ved forskrift.
§ 81 annet, tredje og fjerde ledd skal lyde:
Tiltaket trenger ikke tillatelse etter § 93 dersom det
er sendt melding til kommunen om tiltaket og om at dette vil bli
utført i samsvar med de bestemmelser som er gitt i eller
i medhold av paragrafen her. Meldingen skal være skriftlig
og gi opplysninger om de planer som er lagt til grunn for arbeidet.
Før melding sendes inn, skal naboer og
gjenboere varsles hvis ikke disse skriftlig har sagt fra at de ikke har
noe å bemerke. I varslet skal gis melding om at mulige
merknader må være kommet til kommunen innen 2
uker etter at varslet er sendt og grunnlagsmaterialet for meldingen
er gjort tilgjengelig. Oppgave over vedkommende eiendommer og deres
eiere eller festere skal gis i meldingen. Med meldingen skal følge gjenparter
av varselbrevene og kvittering for at brevene er sendt. Reglene
i § 94 nr. 3 annet til femte ledd får tilsvarende
anvendelse.
Tiltaket kan utføres 3 uker
etter at meldingen ble mottatt av kommunen. Når særlige
grunner foreligger kan kommunen forlenge fristen med ytterligere
3 uker.
§ 81 nåværende tredje til
femte ledd blir femte til sjuende ledd.
§ 85 skal ha slik ny overskrift:
Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner
eller anlegg
§ 85 annet ledd annet punktum skal lyde:
Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner
eller anlegg må ikke plasseres for et lengre tidsrom enn 4 måneder
uten at kommunen på forhånd har gitt samtykke,
og skal straks fjernes når tiden er utløpt, eller,
hvis samtykke er gitt på ubestemt tid, når kommunen
krever det.
§ 85 tredje ledd skal lyde:
Ved vedtekt kan bestemmes at midlertidige
eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg ikke
kan plasseres innenfor bestemte deler av kommunens område,
eller at de bare skal kunne plasseres på nærmere
fastsatte vilkår.
§ 85 nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan ved forskrift bestemme at annet
og tredje ledd ikke skal gjelde for nærmere angitte midlertidige
eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg.
§ 86 a skal lyde:
§ 86 a. Mindre tiltak på bebygd
eiendom
Mindre tiltak på bebygd eiendom kan
utføres uten tillatelse etter § 93 dersom
a) naboer og gjenboere er varslet, jf. § 81
tredje ledd som får tilsvarende anvendelse, og deretter
ikke krever at planene legges frem for kommunen som søknad
om tillatelse etter § 94. Krav om slik saksbehandling må være
kommet til kommunen innen 2 uker etter at varsel er sendt, og
b) melding om tiltaket er sendt kommunen og denne ikke innen
3 uker etter at den har mottatt slik melding, krever at tiltaket
legges fram for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94,
og
c) tiltaket ellers utføres i samsvar med gjeldende
bestemmelser i eller i medhold av lov.
For tiltak som utføres i samsvar
med reglene i første ledd gjelder ikke lovens kapittel
XVI med unntak av § 93 a. Er tiltaket ikke
satt i gang senest 3 år etter at melding er sendt kommunen,
eller innstilles arbeidet i lengre tid enn 3 måneder, gjelder
bestemmelsene i § 96 tilsvarende.
Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser.
§ 86 b første ledd tredje punktum
skal lyde:
Før departementet treffer vedtak, skal kommunen ha hatt
høve til å uttale seg.
§ 89 skal lyde:
§ 89. Vedlikehold og utbedring
Eier skal sørge for at byggverk og installasjoner som
omfattes av denne loven holdes i slik stand at fare eller vesentlig
ulempe ikke oppstår for person eller eiendom, og slik at
det ikke virker skjemmende i seg selv eller i forhold til omgivelsene. Plan-
og bygningsmyndighetene kan gi de pålegg som finnes nødvendig for å forebygge
eller få brakt i orden forhold som rammes av denne bestemmelse.
Departementet kan i forskrift gi regler for plan- og
bygningsmyndighetenes adgang til å gi pålegg om utbedring
av bestående byggverk og installasjoner innenfor rammen
av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven når
tungtveiende hensyn til helse, miljø, sikkerhet eller tilgjengelighet
gjør det nødvendig. Pålegg kan bare gis
til bestemte typer byggverk der utbedring vil gi en vesentlig forbedring
av de bygningsmessige funksjoner. I vurderingen skal det også legges
vekt på kostnadene ved pålegget, antall brukere,
hvilke farer eller ulemper de utsettes for og avstanden mellom den
aktuelle tilstanden og de gjeldende krav.
Eieren skal gis rimelig tid til å etterkomme
pålegg etter denne paragraf.
§ 91 tredje ledd skal lyde:
Kommunen kan avslå søknad om riving etter § 93 første
ledd bokstav d inntil det foreligger regulerings- eller bebyggelsesplan
for eiendommen. Det kan i tillegg også kreves
igangsettingstillatelse. Bestemmelsene i første og
annet punktum gjelder ikke forsvarets områder.
§ 91a første ledd skal lyde:
Kommunestyret kan ved vedtekt bestemme at
det må foreligge tillatelse fra kommunen for:
a) å omdanne eller ta i bruk bolig til
forretningslokale, herunder hotell eller annet herberge,
b) å rive bygning som inneholder bolig, unntatt
når bygningen
1. er ekspropriert av det offentlige
2. ligger innenfor område som er regulert til fornyelse
(§ 25 nr. 8) og er ervervet av kommunen eller andre som
med kommunestyrets samtykke skal stå for fornyelsen,
c) å slå sammen boliger eller
dele opp leiligheter til hybler,
d) annen ombygging av bolig enn den som omfattes av bokstav
a eller c når ombyggingen fører til at leilighet
må fravikes.
§ 93 første ledd bokstav a skal
lyde:
a) Oppføring, tilbygging, påbygging,
underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg.
§ 93 første ledd bokstav h skal
lyde:
§ 93 a nytt femte punktum skal lyde:
Forhåndskonferanse skal avholdes senest
2 uker etter den dato tiltakshaver har fremmet krav om at det avholdes
forhåndskonferanse.
§ 93 b skal lyde:
§ 93 b. Ansvarlig søker og prosjekterende
1. Søknad for ethvert tiltak etter § 93
skal forestås av en ansvarlig søker som skal være
et bindeledd mellom de ansvarlig prosjekterende, ansvarlig
utførende, ansvarlig kontrollerende, tiltakshaver
og kommunen. Ansvarlig søker skal sørge for at
det er dokumentert i søknaden hvorledes alle relevante
krav i bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov skal oppfylles,
hvis ikke annet fremkommer uttrykkelig i søknaden. Søknaden
skal undertegnes både av tiltakshaver og ansvarlig søker.
2. Der ansvaret for prosjekteringen, utførelsen
eller kontrollen er oppdelt, skal ansvarlig søker
samordne søknaden og påse at alle oppgaver
er dekket med ansvar og bekrefte dette skriftlig i søknaden. Hver enkelt
har da ansvaret for innholdet av sin del. Ansvarsoppdelingen
må gå tydelig frem av søknaden.
3. Ansvarlig søker og ansvarlige prosjekterende foretak
skal godkjennes av kommunen i hver enkelt sak. Foretaket
må dokumentere tilstrekkelige kvalifikasjoner innenfor
det enkelte byggeoppdrag. Ansvarsområdet skal fremgå av
søknaden. Krever arbeidet særlig innsikt,
skal det tas hensyn til dette ved avgjørelsen om godkjenning
skal gis. Kommunen kan pålegge ansvarlig utførende å benytte
særlig kvalifiserte utøvere for de deler av byggeoppdraget
som de selv ikke utfører.
Personlig ansvarsrett kan gis i særlige tilfelle.
Kommunen kan når som helst trekke tilbake
godkjenningen når den finner at ansvarlig foretak ikke fyller
de krav som må stilles til pålitelighet og dugelighet
eller dersom vedkommende i angjeldende sak, eller tidligere, har
vist seg ikke faglig kvalifisert til oppgaven. Før dette
skjer, skal vedkommende ha fått anledning til å uttale
seg. Når kommunen finner det nødvendig, kan den
straks sette godkjenningen ut av kraft inntil saken er endelig avgjort.
§ 94 nr. 3 første ledd skal lyde:
Før søknad sendes inn, skal naboer og
gjenboere varsles hvis ikke disse skriftlig har sagt fra at de ikke har
noe å merke til søknaden. I varslet skal gis melding
om at mulige merknader må være kommet til ansvarlig
søker innen 2 uker etter at varslet er sendt og grunnlagsmaterialet
for søknaden er gjort tilgjengelig. Gjenpart av varselbrevene
skal sendes kommunen samtidig med at naboer og gjenboere varsles,
sammen med en oppgave over vedkommende eiendommer og deres eiere
eller festere. Med søknaden skal følge kvittering
for at varselbrevene er sendt, eventuelle merknader fra naboer eller
gjenboere samt en kort redegjørelse fra ansvarlig søker
eller tiltakshaver for hva som eventuelt er gjort for å imøtekomme
disse. Før kommunen tar stilling til søknaden,
skal den vurdere om det er grunn til å kreve ny varsling
av naboer og gjenboere.
§ 94 nr. 3 annet ledd skal lyde:
Kommunen kan frita søkeren for å varsle
naboer og gjenboere når deres interesser ikke berøres
av arbeidet. Kommunen kan kreve at også andre
eiere eller festere enn de som er nevnt i foregående ledd,
skal varsles.
§ 94 nr. 3 nytt femte ledd skal lyde:
Departementet kan ved forskrift gi nærmere
bestemmelser.
§ 95 nr. 1 første ledd skal lyde:
Når søknaden er fullstendig skal den
snarest mulig og senest innen 12 uker behandles
og avgjøres av kommunen.
§ 95 nr. 2 til 4 skal lyde:
2. Før tillatelse etter § 93 blir
gitt, skal kommunen, ut fra de opplysninger som blir gitt i søknaden, påse
at nødvendig kontroll blir utført for at tiltaket ikke
vil stride mot bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne
loven. Der opplysninger ikke foreligger, kan kommunen kreve slike.
Kommunen kan i nødvendig grad pålegge tiltakshaver
at deler av prosjekteringsdokumentasjonen undergis uavhengig kontroll.
3. Når tiltak etter denne loven eller andre lover
krever tillatelse eller samtykke fra helsemyndighet, brannvernmyndighet,
arbeidstilsynet, vegmyndighet, havnemyndighet, forurensningsmyndighet,
Sivilforsvaret, jordlovmyndighet, friluftsmyndighet og fredningsmyndighet,
eller planer for tiltaket skal legges frem for myndighet som nevnt,
skal kommunen forelegge saken for vedkommende myndighet, hvis avgjerd
eller uttalelse ikke er innhentet på forhånd.
Ved forskrift kan denne bestemmelse utvides til også å gjelde
overfor andre myndigheter.
Andre myndigheter må innen 4 uker fra oversendelse
fatte avgjørelse eller avgi uttalelse. Kommunen kan i særlige
tilfelle, på anmodning, forlenge fristen før denne
er utløpt. Når tiltaket ikke er betinget av tillatelse
eller samtykke fra andre myndigheter, medfører fristoversittelse
at bygningsmyndighetene kan avgjøre saken uten å ta
hensyn til uttalelse som kommer inn senere.
4. Vil annet tiltak på byggverk enn nevnt i § 87
nr. 1 første ledd etter kommunens skjønn føre
til at byggverkets verdi blir vesentlig øket, kan kommunen
forby at tiltaket blir utført før kommunen har
avgjort om den vil gå til ekspropriasjon. Har kommunen
ikke gjort vedtak senest 3 måneder etter at søknad
om tillatelse er mottatt, må tillatelse gis, dersom vilkårene
for dette ellers er til stede.
§ 95 nåværende nr. 3 blir
nr. 5, nåværende nr. 4 blir ny nr. 6 og nåværende
nr. 5 blir ny nr. 7.
§ 95 a nr. 2 annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder godkjennelse av ansvarlig utførende
og kontrollform etter § 97.
§ 95 b skal lyde:
§ 95 b. Enkle tiltak
Søknad om tillatelse til enkle tiltak skal avgjøres innen 3 uker,
dersom tiltaket er i samsvar med bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne lov, samt at det ikke foreligger protester fra
naboer eller gjenboere, og ytterligere tillatelse, samtykke
eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig.
Hvis kommunen ikke har truffet vedtak innen fristens utløp,
regnes tillatelse for gitt ved oversittelse av fristen. Klagefrist
løper fra dette tidspunkt. Kommunens avgjørelse om sakstype
kan ikke påklages.
Departementet kan ved forskrift gi nærmere
bestemmelser.
§ 96 første ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
Foregående bestemmelser gjelder tilsvarende
for dispensasjon.
Overskriften i § 97 skal lyde:
Kontroll med tiltak. Ansvarlig kontrollerende
for prosjektering og utførelse
§ 97 nr. 1 skal lyde:
1. Kommunen skal påse at det blir foretatt
nødvendig kontroll for å sikre at tiltak blir
utført i samsvar med tillatelsen og bestemmelser gitt i
eller i medhold av denne loven.
Kontrollen kan utføres ved dokumentert egenkontroll
eller av uavhengig kontrollforetak. Tiltakshaver, ansvarlig
søker, ansvarlig prosjekterende og ansvarlig
utførende har plikt til å gi de opplysninger som
er nødvendig for utførelse av kontrollen.
Ansvarlig søker skal påse at det blir
utarbeidet kontrollplan. Slik plan skal fremgå av søknaden eller
sendes inn senest ved behandlingen av søknaden om igangsettelse.
Kontrollen skal utføres helhetlig og planlagt etter en
kontrollform godkjent av kommunen. Kommunen kan gjennom hele byggesaksprosessen
kreve tilleggsopplysninger om kontrollen. Etter at tillatelse er
gitt, kan kommunen ved særskilt vedtak kreve endring av
kontrollplan. Det skal foreligge dokumentasjon for at kontrollen
er gjennomført som planlagt.
Reglene om ansvarsrett i § 93 b nr. 3 gjelder
tilsvarende for ansvarlig kontrollerende foretak.
§ 98 skal lyde:
§ 98. Ansvarlig utførende
1. Utførelsen av ethvert tiltak som går
inn under § 93 skal forestås av en eller
flere ansvarlig utførende foretak som påtar seg
ansvaret for at tiltaket blir utført i samsvar med gitt
tillatelse og bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven.
Ansvarlig utførende er ansvarlig for at bestemmelsen
i § 100 blir overholdt og at det blir sendt melding til ansvarlig
søker ved avsluttet arbeid, jfr. § 99.
Det samme gjelder gjennomføringen av kontrollform og kontrollplan,
jfr. § 97.
2. Reglene om ansvarsrett i § 93 b nr.
3 gjelder tilsvarende for ansvarlig utførende foretak. Foretakets
representant på byggeplassen skal oppgis.
§ 98 a annet ledd skal lyde:
Godkjenning skal trekkes tilbake ved alvorlige
eller gjentatte overtredelser av bestemmelser eller tillatelser
gitt i eller i medhold av denne lov, eller dersom godkjent foretak
ikke lenger innehar de nødvendige kvalifikasjoner. Tilbaketrekking
kan skje for bestemte tidsrom eller inntil foretaket ved
ny søknad kan dokumentere at det forhold som forårsaket
tilbaketrekking er rettet og vilkårene for godkjenning
for øvrig er tilstede. Når særlig formildende
hensyn gjør seg gjeldende, kan tilbaketrekking av godkjenning
likevel utelates. Ved mindre alvorlige overtredelser kan det gis advarsel.
§ 98 a tredje ledd første punktum
skal lyde:
Ved lokal godkjenning av ansvarsrett skal sentral godkjenning
normalt legges til grunn uten ytterligere vurdering, såfremt
godkjenningen er dekkende for det aktuelle oppdraget.
§ 107 første ledd skal lyde:
Skilt, reklameinnretninger o.l. skal godkjennes av kommunen
før de settes opp, med mindre de kan meldes etter § 86
a.Ved avgjørelse av om godkjenning skal gis eller
om melding som nevnt skal kreves lagt fram for kommunen som søknad
etter § 94, jf. § 86 a første
ledd bokstav a, tas hensyn til bl.a. om skilt eller reklameinnretning
o.l. vil virke skjemmende eller sjenerende i seg selv, i forhold
til omgivelsene eller for trafikken.
§ 110 ny nr. 7 skal lyde:
§ 115 annet ledd siste punktum skal lyde:
Det samme gjelder når midlertidig dispensasjon etter § 7
er tatt tilbake, eller når påbudt arbeid som vilkår
for midlertidig brukstillatelse etter § 99 nr. 2 ikke er
utført, eller pålegg om å fjerne eller
rette skilt m.v. etter §§ 86 a og 107
ikke er etterkommet innen fastsatt frist.
1. Denne lov trer i kraft
fra den tid Kongen fastsetter. Kongen kan bestemme at de enkelte
bestemmelser kan tre i kraft til ulik tid.
2. Reglene om tidsfrister i saksbehandlingen får virkning
for saker som kommer inn til kommunen og er klare til behandling
etter at loven er trådt i kraft. I tillegg til frist for
rammetillatelse og frist for behandling av enkle tiltak etter § 95
b, gjelder dette også frist for uttalelser fra andre myndigheter,
frist for utstedelse av midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest,
og frist for kommunenes oversendelse av saker til fylkesmannen.
Frist for avholdelse av forhåndskonferanse gjelder for
anmodninger som er tilstrekkelig grunnlag for forberedelse til forhåndskonferanse
og som kommer til kommunen etter at loven er trådt i kraft.
Frist for fylkesmannens behandling av klager, der det er gitt utsettende
virkning, gjelder klager som er klare til å kunne tas under
behandling og som er kommet inn etter lovens ikrafttreden, uansett
når saken har kommet inn til kommunen.
3. Regelen om 3 års varighet for dispensasjoner
gjelder søknader om dispensasjoner som er klare til behandling
og kommer inn til kommunen etter lovens ikrafttreden. Eldre dispensasjoner
får varighet på 3 år fra lovens ikrafttreden.
Fristen avbrytes ved at melding, søknad om rammetillatelse,
ett-trinns søknad eller søknad om delingstillatelse som
er klare til behandling kommer inn til kommunen.
For tiltak som er unntatt fra saksbehandling etter forskrift
om saksbehandling og kontroll i byggesaker (SAK) av 22. januar 1997
nr. 34 §§ 5-7, avbrytes fristen ved igangsetting
av tiltaket. Fristavbrytelsen forutsetter i alle tilfelle at dispensasjonen
har vært grunnlag for tiltaket.
4. Regelen om plikt til å trekke tilbake sentral
godkjenning gjelder fra lovens ikrafttreden, uten hensyn til når
godkjenningen ble gitt eller når grunnlaget for tilbaketrekking
forelå.
5. Øvrige regler gjelder - i likhet med tidsfristreglene -
for søknader som er klare til behandling og kommer inn
til kommunen etter lovens ikrafttreden.
Ågot Valle |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |