År 2003 den 3. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond gjøres
følgende endringer:
§ 1-2 første ledd nr. 1
skal lyde:
§ 2-1 nytt annet ledd skal lyde:
Selskap med tillatelse etter første ledd
kan i tillegg gis tillatelse til å drive slik virksomhet
som beskrevet i lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel § 1-2 første
ledd nr. 3. For slik virksomhet gjelder i tillegg til bestemmelsene
i loven her med forskrifter, også lov om verdipapirhandel § 8-11,
jf. §§ 8-12 og 8-13, § 9-4 annet ledd, § 9-7, § 11-2
og § 11-4 annet ledd. For selskap med tillatelse etter
første punktum gjelder også bestemmelsene i lov
om verdipapirhandel § 7-5 første ledd, § 8-3
tredje ledd, § 8-4, § 8-5 annet og tredje ledd, §§ 8-9
og 8-10, jf. § 8-12, § 9-1, § 9-2 og § 9-8,
samt forskrifter gitt i medhold av disse bestemmelsene.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje
ledd.
§ 2-1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Selskap med tillatelse etter både første
og annet ledd kan etter melding til Kredittilsynet yte følgende tilleggstjenester:
Ny § 2-2a skal lyde:
§ 2-2a Søknad om tillatelse
I søknad om tillatelse skal det opplyses
hvilke av tjenestene i § 2-1 annet og fjerde ledd foretaket
skal yte og andre opplysninger av betydning for vurdering av om
tillatelse skal gis. Søknaden skal inneholde opplysninger
som viser at de lovbestemte krav til forvaltningsselskap, fond og
depotmottaker er oppfylt. Departementet kan be om ytterligere opplysninger.
Forvaltningsselskapet skal vedlegge driftsplan, interne
rutiner for organisering som nevnt i § 4-1 og vedtekter
for forvaltningsselskap og fond.
Tillatelse kan bare gis etter samråd
med myndighetene i vedkommende EØS-stat dersom søkeren
er:
1.datterforetak av verdipapirforetak,
kredittinstitusjon, forvaltningsselskap for verdipapirfond eller forsikringsselskap
med tillatelse i en annen EØS-stat,
2.datterforetak av et morselskap
for foretak som nevnt i nr. 1 med tillatelse i en annen EØS-stat,
eller
3.kontrollert av de samme fysiske
eller juridiske personer som kontrollerer et foretak som nevnt i nr.
1 med tillatelse i en annen medlemsstat.
Vedtak om tillatelse skal meddeles søker
snarest mulig og senest seks måneder etter at søknaden
ble mottatt. Dersom søknaden ikke inneholder de opplysninger
som er nødvendig for å avgjøre om tillatelse skal
gis, regnes fristen fra det tidspunkt slike opplysninger ble mottatt.
Forvaltningsselskapet kan starte sin virksomhet umiddelbart
etter at tillatelse er gitt.
§ 2-4 nytt fjerde ledd skal lyde:
§ 2-2a tredje ledd gjelder tilsvarende
ved melding om erverv av eierandel dersom ervervet medfører
at forvaltningsselskapet blir erververens datterselskap eller kontrollert
av vedkommende. Fristen etter denne paragrafs tredje ledd gjelder
ikke i slike tilfeller.
Nåværende fjerde, femte og sjette
ledd blir femte, sjette og nytt syvende ledd.
§ 2-7 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Et forvaltningsselskap kan ikke drive annen virksomhet
enn virksomhet som nevnt i § 2-1.
Nåværende § 2-7 femte ledd
oppheves.
§ 2-8 nytt tredje ledd skal lyde:
Første og annet ledd gjelder tilsvarende
dersom Kredittilsynet underrettes av tilsynsmyndigheter i annen
EØS-stat om at et norsk forvaltningsselskap for verdipapirfond
har overtrådt regler som gjelder for foretakets virksomhet
i vedkommende land. Kredittilsynet skal i tilfelle underrette vedkommende
myndighet om hvilke pålegg som blir gitt.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
Ny § 2-8a skal lyde:
§ 2-8a Melding om virksomhet i annen
EØS-stat
Forvaltningsselskap som ønsker å utøve
virksomhet i annen EØS-stat, skal gi tilsynsmyndigheten
melding om dette. Meldeplikten omfatter også de tilfeller hvor
forvaltningsselskapet ønsker å delegere til tredjeperson
markedsføringen i annen EØS-stat av fond selskapet
forvalter.
Meldingen skal inneholde følgende opplysninger:
1.hvor forvaltningsselskapet
har til hensikt å utøve virksomhet, og
2.en virksomhetsplan der det
særlig angis hvilke tjenester som skal ytes.
Melding om etablering av filial skal i tillegg
inneholde følgende opplysninger:
1.hvordan filialen skal
være organisert,
2.adresse i vertsstaten der
dokumenter kan innhentes, og
3.navnene på de personer
som utgjør filialens ledelse.
Ved melding om utøvelse av virksomhet
direkte fra forretningssted i Norge skal tilsynsmyndigheten innen én
måned etter at den har mottatt meldingen, oversende den
til vedkommende myndigheter i vertsstaten og underrette forvaltningsselskapet
om dette. Forvaltningsselskapet kan fra dette tidspunkt yte de aktuelle
tjenester i vertsstaten.
Ved melding om etablering av filial i annen EØS-stat
skal tilsynsmyndigheten innen tre måneder etter at den
har mottatt meldingen, oversende den til vedkommende myndigheter
i vertsstaten og underrette forvaltningsselskapet om dette. Tilsynsmyndigheten skal
også oversende opplysninger om eventuelle erstatningsordninger
som har til formål å verne filialens kunder. Så snart
vertsstatens myndigheter har gitt opplysninger om de vilkår
som skal gjelde for forvaltningsselskapet, herunder reglene om god
forretningsskikk, kan filialen etableres og starte sin virksomhet. Tilsvarende
gjelder dersom det ikke er mottatt noen opplysninger fra vertsstatens
myndigheter innen to måneder etter at de har mottatt melding
fra tilsynsmyndigheten.
Oversendelse til vertsstatens myndigheter etter femte
ledd skal ikke foretas dersom tilsynsmyndigheten har grunn til å betvile
at forvaltningsselskapets administrative organisering eller økonomiske
stilling er god nok, tatt i betraktning den virksomhet som er planlagt.
Tilsynsmyndighetens beslutning skal i tilfelle begrunnes overfor
forvaltningsselskapet innen tre måneder etter at tilsynsmyndigheten
har mottatt alle opplysninger i saken.
Ved endring av opplysninger gitt etter første
til tredje ledd skal forvaltningsselskapet gi skriftlig melding
om dette til tilsynsmyndigheten og vedkommende myndigheter i vertsstaten
før endringen foretas. Der det er etablert filial i annen
EØS-stat, skal melding gis minst en måned før
endring foretas.
Tilsynsmyndigheten skal underrette vertsstatens myndigheter
dersom det foretas endringer i opplysninger som er gitt om eventuelle
erstatningsordninger som har til formål å verne
filialens kunder.
§ 2-9 nytt fjerde ledd skal lyde:
Dersom tillatelsen til et forvaltningsselskap
for verdipapirfond som driver virksomhet i en annen EØS-stat
bortfaller eller blir kalt tilbake, skal vedkommende myndigheter
i vertsstaten underrettes.
§ 4-2 nytt tredje ledd skal lyde:
Selskap med tillatelse etter § 2-1 annet
ledd kan ikke plassere kundens midler i fond forvaltet av selskapet,
med mindre kunden har gitt skriftlig samtykke til dette.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
§ 4-5 nytt tredje til åttende ledd
skal lyde:
Verdipapirfondets midler kan plasseres i verdipapirfondsandeler
forutsatt at verdipapirfondene det plasseres i, maksimalt kan investere
10 prosent av fondets eiendeler i verdipapirfondsandeler. Plasseringer
i verdipapirfond som ikke omfattes av nasjonale regler som gjennomfører
EØS-regler som svarer til direktiv 85/611/EØF
med senere endringer (UCITS-direktivet), må samlet ikke
overstige 30 prosent av fondets eiendeler og følgende betingelser
må være oppfylt:
1.verdipapirfondet og
forvaltningen av det er underlagt betryggende tilsyn i hjemlandet
og det er etablert et tilfredsstillende samarbeid om tilsyn mellom
tilsynsmyndighetene i hjemlandet og Norge,
2.andelshaverne må gis
beskyttelse minst på linje med den beskyttelse andelshavere
har ved investeringer i verdipapirfond som omfattes av UCITS-direktivet,
spesielt når det gjelder bestemmelsene om oppbevaring av
midler, låneopptak, långivning og handel med finansielle
instrumenter fondet ikke eier og
3.det avlegges rapport to ganger årlig
om aktivitetene i de verdipapirfondene det investeres i.
Tilsynsmyndigheten kan gi nærmere regler
om plassering i verdipapirfondsandeler som har hjemstat i en stat
som ikke er part i EØS-avtalen.
Det skal ikke påløpe tegnings-
eller innløsningskostnader i forbindelse med et verdipapirfonds
plassering i verdipapirfond forvaltet av samme forvaltningsselskap
som det investerende fond.
Kapitalinnskudd i verdipapirfond kan plasseres
i pengemarkedsinstrumenter som normalt handles på pengemarkedet,
er likvide og kan verdifastsettes til enhver tid.
Kapitalinnskudd i verdipapirfond kan plasseres som
innskudd i bank dersom følgende betingelser er oppfylt:
1.innskuddet skal tilbakebetales
på anmodning eller innen en frist på høyst
12 måneder og
2.banken har sitt vedtektsmessige
hjemsted i en stat som er part i EØS-avtalen eller
3.banken har sitt vedtektsmessige
hjemsted i en stat som ikke er part i EØS- avtalen dersom
banken er underlagt betryggende tilsyn.
Et verdipapirfond kan, uavhengig av investeringsalternativene
i denne paragraf, besitte likvide midler som innskudd i bank.
Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering av
verdipapirfond som fraviker bestemmelsene i denne paragraf med hensyn
til finansielle instrumenter angitt i første ledd nr. 2
og nr. 3.
Nåværende tredje og fjerde ledd oppheves.
§ 4-6 første ledd (innledningen)
og nr. 1 skal lyde:
Kapitalinnskudd i verdipapirfond kan plasseres i finansielle
instrumenter som:
1.er opptatt til offisiell
notering eller omsettes på et regulert marked i en stat
som er part i EØS-avtalen, herunder et norsk regulert marked,
som definert i direktiv 93/22/EØF artikkel
1 nr. 13 (Investeringstjenestedirektivet) og lov om børsvirksomhet
av 17. november 2000 nr. 80 § 2-1 fjerde ledd og § 1-3
§ 4-6 nytt annet og tredje ledd skal lyde:
Verdipapirfondets eiendeler kan plasseres i pengemarkedsinstrumenter
som omsettes på et annet marked enn angitt i første
ledd nr. 1 til 4 dersom utsteder selv er underlagt tilsyn og instrumentene
er
1.utstedt eller garantert
av en sentral, regional eller lokal myndighet eller sentralbank
i en stat som er part i EØS-avtalen, Den europeiske sentralbank, Den
europeiske union eller Den europeiske investeringsbank, et tredje
land eller, hvis det er tale om en forbundsstat, av en av dennes
delstater, eller av en offentlig internasjonal institusjon der en eller
flere stater som er part i EØS- avtalen deltar, eller
2.utstedt av et selskap, hvis
verdipapirer omsettes på regulerte markeder nevnt i første
ledd nr. 1 til 3, eller
3.utstedt eller garantert av
en institusjon som er underlagt tilsyn i henhold til EØS-regler
eller som er underlagt betryggende tilsyn, eller
4.utstedt av en annen emittent
etter godkjenning av tilsynsmyndigheten i henhold til EØS-regler
som svarer til direktiv 85/611/EØF art.
19 nr. 1 bokstav h fjerde strekpunkt.
Verdipapirfondets eiendeler kan plasseres i derivater
som omsettes på et annet marked enn angitt i første
ledd nr. 1 til 4 etter forskrift fastsatt av departementet.
Nåværende annet ledd blir nytt
fjerde ledd som skal lyde:
Inntil 10 prosent av et verdipapirfonds eiendeler kan likevel
plasseres i andre finansielle instrumenter enn de som er nevnt i
første og annet ledd. Første
til tredje ledd er ikke til hinder for at et verdipapirfonds eiendeler
kan plasseres i verdipapirfondsandeler.
§ 4-6 nåværende tredje ledd
blir nytt femte ledd.
§ 4-8 skal lyde:
§ 4-8 Risikospredning
Forvaltningsselskapet skal se til at verdipapirfondets
beholdning av finansielle instrumenter har en sammensetning som
gir en hensiktsmessig spredning av risikoen for tap.
Et verdipapirfonds plasseringer i finansielle instrumenter
utstedt av samme selskap kan, med de begrensninger som følger
av § 4-9, ikke utgjøre mer enn:
1. 5 prosent av fondets eiendeler, eller
2. 10 prosent av fondets eiendeler dersom den samlede verdi
av plasseringer som nevnt i dette punktum ikke overstiger 40 prosent
av fondets eiendeler, eller
3. 35 prosent av fondets eiendeler dersom de omsettelige
verdipapirene eller pengemarkedsinstrumentene er utstedt
eller garantert av en stat som er part i EØS-avtalen, dennes
lokale offentlige myndigheter eller av internasjonale statlige organisasjoner
der en eller flere av statene som er part i EØS-avtalen
deltar.
Etter særskilt tillatelse fra tilsynsmyndigheten
kan inntil 100 prosent av et verdipapirfonds eiendeler plasseres i
omsettelige verdipapirer eller pengemarkedsinstrumenter som
nevnt i foregående ledd nr. 3. Det er et vilkår
for tillatelsen at verdipapirfondet skal eie omsettelige
verdipapirer eller pengemarkedsinstrumenter fra minst
seks ulike utstedelser og at de omsettelige verdipapirene
eller pengemarkedsinstrumentene fra én og samme
utstedelse ikke overstiger 30 prosent av verdipapirfondets samlede
eiendeler.
Et verdipapirfonds plasseringer i henhold til
annet ledd nr. 1 til 3, syvende ledd tredje punktum og niende ledd,
kan ikke anvendes samtidig for så vidt gjelder innskudd
eller finansielle instrumenter utstedt av samme selskap. Likevel
tillates kumulasjon av plasseringer i henhold til annet ledd nr.
1 til 3 som samlet ikke overstiger 20 prosent av fondets eiendeler
for så vidt de finansielle instrumentene er utstedt av
selskaper i samme konsern som angitt i femte ledd. Et verdipapirfonds
plasseringer i henhold til annet ledd nr. 1, syvende ledd tredje
punktum og niende ledd utstedt av samme selskap, kan samlet ikke
overstige 20 prosent av fondets eiendeler.
Selskaper innenfor samme konsern, som definert
i direktiv 83/349/EØF og lov om årsregnskap
av 17. juli 1998 nr. 56 § 1-3 eller i overensstemmelse
med anerkjente internasjonale regnskapsregler, anses for å være
samme selskap i forhold til investeringsgrensene i denne paragraf
og § 4-8a.
Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke tegning
i emisjoner i henhold til fortrinnsrett for finansielle instrumenter
som verdipapirfondet eier.
Underliggende til et derivat skal telle med i
beregningen av de grenser som er fastsatt i annet ledd nr. 1 til
3 etter forskrift fastsatt av departementet. Det kan gjøres
unntak fra foregående punktum for indeksderivatfond etter
forskrift fastsatt av departementet. Et verdipapirfonds plasseringer
i unoterte derivater må, når det gjelder risiko
på samme motpart, følge forskrift fastsatt av
departementet.
Et verdipapirfonds plasseringer i verdipapirfondsandeler
tilhørende ett og samme verdipapirfond kan, med de begrensninger
som følger av § 4-9, ikke utgjøre mer
enn 20 prosent av fondets eiendeler.
Alternativt kan et verdipapirfonds plasseringer
i innskudd hos samme bank ikke utgjøre mer enn 20 prosent
av fondets eiendeler.
Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering av verdipapirfond
som fraviker bestemmelsene i denne paragraf.
Ny § 4-8a skal lyde:
§ 4-8a Indeksfond
Et verdipapirfonds plasseringer i aksjer og obligasjoner
utstedt av samme selskap kan uavhengig av de grenser som følger
av § 4-9, utgjøre inntil 20 prosent av fondets
eiendeler når følgende betingelser er oppfylt:
1.det fremgår
av fondets vedtekter at investeringene skal etterligne sammensetningen
av en bestemt aksje- eller obligasjonsindeks,
2.indeksens sammensetning er
tilstrekkelig diversifisert,
3.indeksen representerer et
passende sammenligningsgrunnlag for det marked som indeksen refererer
til, og
4.indeksen offentliggjøres
på en tilfredsstillende måte.
Den fastsatte grense i første ledd kan
forhøyes til 35 prosent for så vidt gjelder plasseringer
i ett selskap når det er påkrevet av hensyn til
spesielle markedsforhold.
§ 4-9 første ledd nr. 2 og 3 skal
lyde:
2. 10 prosent av obligasjonene eller 10
prosent av pengemarkedsinstrumentene fra én og
samme utsteder med mindre obligasjonene eller pengemarkedsinstrumentene er
utstedt eller garantert av stat som er part i EØS- avtalen,
dennes lokale offentlige myndigheter eller av internasjonale statlige
organisasjoner der én eller flere av statene som er part
i EØS-avtalen deltar
3. 25 prosent av andelene i ett og samme
verdipapirfond.
§ 4-10 første ledd nr. 4 skal lyde:
§ 4-11 første ledd annet punktum
skal lyde:
Forvaltningsselskapet kan ikke selge finansielle instrumenter fondet
ikke eier med mindre departementet i forskrift har gitt
nærmere regler om dette.
§ 5-1 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan gi nærmere regler for godkjennelse
av ledelsen i et depotmottakerforetak og om plikt for foretaket
til å melde fra til tilsynsmyndigheten om endringer i ledelsen.
§ 6-9 annet ledd første punktum
skal lyde:
Innløsningen skal skje etter andelens verdi ifølge første
beregning, jf. § 6-1, etter at innløsningskravet
er kommet inn til forvaltningsselskapet eller annet foretak som
nevnt i § 6-8 som er utpekt som mottaker i fondets vedtekter
og med fradrag som omhandlet i § 3-3 nr. 7.
§ 7-1 første ledd nr. 2 skal lyde:
§ 7-1 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Årsregnskapet, årsberetningen og rapportene
skal sendes samtlige andelseiere og være allment tilgjengelig kostnadsfritt hos
forvaltningsselskapet, depotmottaker og foretak som nevnt i § 6-8.
§ 7-2 skal lyde:
§ 7-2 Fullstendig og forenklet prospekt
Forvaltningsselskapet skal påse at det utarbeides fullstendig prospekt og
forenklet prospekt for hvert verdipapirfond som det forvalter. Prospektene
skal inneholde den informasjon som kreves for å kunne foreta
en velbegrunnet bedømmelse av fondet og risikoen forbundet
ved investering i fondet. Prospektene skal være
allment tilgjengelig hos forvaltningsselskapet, depotmottaker og
foretak som nevnt i § 6-8. Ved endringer
av betydning for andelstegnere og andelseiere skal prospektene oppdateres.
Det fullstendige prospektet skal inneholde en
tydelig og lettfattelig forklaring av fondets risikoprofil. Fullstendig
prospekt skal i tillegg minst inneholde følgende
opplysninger:
1. De rettigheter og forpliktelser verdipapirfondsandelen
representerer, jf. lovens § 3-1
2. Verdipapirfondets vedtekter
3. Verdipapirfondets revisor
4. En kort redegjørelse for de skatteregler som
gjelder for verdipapirfondet og andelseierne
5. Særskilt angivelse av eventuelle vedtektsfestede bestemmelser
om utdeling av midler fra fondet til frivillige organisasjoner
6. Opplysninger som etter § 7-3 skal gis i prospekt
7. Opplysninger om forvaltningsgodtgjørelsen
Det fullstendige prospektet skal også inneholde opplysninger
om forvaltningsselskapets forretningskontor, stiftelsesdato og innbetalt
aksjekapital. I tillegg skal det opplyses om depotmottakers forretningskontor,
hovedvirksomhet og selskapsform.
Det forenklede prospektet skal utformes på en
slik måte at det er lett forståelig for den gjennomsnittlige investor.
Det forenklede prospektet skal inneholde et sammendrag av opplysninger
som omhandlet i annet og tredje ledd. Forenklet prospekt kan inngå som
en avtakbar del til fullstendig prospekt.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om fullstendig og forenklet prospekt og at prospektene skal
inneholde flere opplysninger enn nevnt i annet ledd, bl.a. særskilte
krav om redegjørelse for avkastning og risiko i forhold
til plasseringsstrategien for fondet.
Forenklet prospekt skal tilbys andelstegner kostnadsfritt før
kontraktsinngåelse. Fullstendig prospekt skal
etter forespørsel utleveres til andelstegner kostnadsfritt
før kontraktsinngåelse. Prospektene kan oversendes
ved bruk av elektronisk kommunikasjon, dersom mottageren ønsker
dette.
§ 7-3 første ledd første
punktum skal lyde:
Verdipapirfond som har samtykke til å fravike
lovens alminnelige plasseringsbestemmelser etter § 4-5 åttende
ledd, § 4-6 femte ledd, § 4-8 tiende ledd
eller § 4-9 fjerde ledd eller som kan plassere kapitalinnskudd
i finansielle instrumenter omfattet av forskrift fastsatt i medhold
av § 4-5 første ledd nr. 6, skal i fondets vedtekter
og prospekt betegnes som verdipapirfond med særskilt plasseringsstrategi.
§ 8-3 første ledd skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes
den som forsettlig eller uaktsomt:
1. overtrer § 1-3, § 1-4 første
punktum, § 2-1 første ledd, § 2-7 første
eller tredje ledd, § 2-8 fjerde ledd, § 2-8a, § 2-10
tredje ledd, §§ 4-5 og 4-6, §§ 4-8
til 4-10, § 4-11 første ledd, § 4-12, § 5-1 første
ledd, § 7-2, § 8-2 annet, tredje eller fjerde ledd, § 9-1
eller § 9-3 eller regler eller tillatelser gitt
i medhold av nevnte bestemmelser.
2. grovt eller gjentatte ganger overtrer § 4-2.
Nytt kapittel 9 skal lyde:Kapittel 9. Tilsyn med utenlandsk forvaltningsselskap
med hovedsete i annen EØS-stat
§ 9-1 Opplysningsplikt
Tilsynsmyndigheten kan til statistisk bruk pålegge utenlandske
forvaltningsselskap som driver virksomhet i henhold til § 2-12 å avgi
rapporter om sin virksomhet.
Tilsynsmyndigheten kan kreve de opplysninger fra utenlandske
forvaltningsselskap som anses nødvendige for å kontrollere
at reglene som gjelder for virksomheten her i landet overholdes.
§ 9-2 Stedlig kontroll
Etter forutgående melding til tilsynsmyndigheten kan
vedkommende myndigheter i forvaltningsselskapets hjemstat, i samarbeid
med tilsynsmyndigheten, foreta stedlig kontroll i filial etablert
i henhold til § 2-12. Etter anmodning fra vedkommende
myndigheter i hjemstaten kan tilsynsmyndigheten foreta den nevnte kontroll.
Første ledd er ikke til hinder for at
tilsynsmyndigheten kan foreta den stedlige kontroll som anses nødvendig
for å kontrollere at de regler som gjelder for filialens
virksomhet her i landet overholdes.
§ 9-3 Pålegg om retting
m.m.
Tilsynsmyndigheten kan gi forvaltningsselskap som
driver virksomhet i henhold til § 2-12 pålegg
om retting, herunder opphør av virksomhet her i landet, dersom
virksomheten drives i strid med lov eller forskrift.
Tilsynsmyndigheten kan treffe tiltak for å hindre nye
overtredelser dersom pålegg etter første ledd
ikke etterkommes.
Før tilsynsmyndigheten gir pålegg
etter første ledd, skal tilsynsmyndighetene i forvaltningsselskapets
hjemstat varsles, og gis anledning til å treffe tiltak
for å bringe det lovstridige forhold til opphør.
Hvis det er nødvendig for å verne
interessene til andelshaverne og andre som mottar tjenester fra
forvaltningsselskapet, kan tilsynsmyndigheten treffe nødvendige
tiltak uten slikt varsel som nevnt i tredje ledd.
Dersom et forvaltningsselskap med hovedsete i annen
EØS-stat har fått sin tillatelse tilbakekalt,
skal tilsynsmyndigheten treffe tiltak for å hindre at selskapet
fortsatt driver virksomhet som omtalt i § 2-12 her i landet.
Nåværende kapittel 9 blir nytt
kapittel 10. §§ 9-1 og 9-2 blir nye §§ 10-1
og 10-2.
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 1-3 tredje ledd skal lyde:
Med betydelig eierandel menes direkte eller indirekte eierandel
som representerer minst 10 prosent av aksjekapitalen eller stemmene,
eller som på annen måte gjør det mulig å utøve
betydelig innflytelse over forvaltningen av selskapet. Like med
vedkommende aksjeeiers egne aksjer regnes i denne sammenheng aksjer
som eies av aksjeeierens nærstående, jf. § 1-4.
§ 2a-3 ny overskrift skal lyde:
§ 2a-3 Særlige regler om egenhandel
for ansatte i
visse typer foretak
§ 2a-5 annet og nytt tredje ledd skal lyde:
Foretak som nevnt i § 2a-1 første ledd
skal påse at rapportering av egenhandel som nevnt
i første ledd til enhver tid er tilgjengelig for Kredittilsynet.
Rapporter oppbevares i minst tre år.
Foretaket skal regelmessig vurdere om det foreligger
overtredelse av bestemmelsene i kapittelet her. Dersom det er grunn
til mistanke om overtredelse, skal foretaket straks rapportere dette
til Kredittilsynet.
§ 2a-6 annet ledd skal lyde:
Bestemmelsene i §§ 2a-2 og 2a-3 gjelder
tilsvarende for kjøp, salg eller tegning ansatte eller
tillitsvalgte nevnt i første ledd foretar for regning av
nærstående som nevnt i § 1-4 nr.
1, 2 og 4. For nærstående av ansatte eller tillitsvalgte
i verdipapirforetak gjelder bestemmelsene tilsvarende for kjøp,
salg eller tegning som foretas av vedkommende verdipapirforetak
for den nærståendes regning. For nærstående
av ansatte eller tillitsvalgte i andre foretak enn verdipapirforetak gjelder
forbudet i § 2a-3 første ledd handel for egen regning
gjennom verdipapirforetak som står oppført på arbeidsgiverforetakets
lister som nevnt i § 2a-7 tredje ledd.
§ 3-1 tredje ledd skal lyde:
Meldeplikten omfatter også slik handel som gjelder
vedkommendes nærstående som nevnt i § 1-4 nr. 1,
2 og 4.
§ 3-2 sjette ledd skal lyde:
Like med erververens eller avhenderens egne aksjer eller
rettigheter til aksjer, regnes aksjer eller rettigheter til aksjer
som eies eller i tilfelle erverves eller avhendes av nærstående
som nevnt i § 1-4.
§ 3-3 første ledd nr. 3 skal lyde:
§ 3-3 annet ledd nr. 3 skal lyde:
§ 4-1 annet ledd nr. 2 skal lyde:
§ 4-5 første ledd skal lyde:
I forhold til reglene om tilbudsplikt regnes like med en
aksjeeiers egne aksjer, aksjer som eies eller erverves av nærstående
som nevnt i § 1-4.
§ 7-9 første ledd nr. 5 skal lyde:
§ 8-2 fjerde ledd nr. 4 skal lyde:
§ 9-5 annet ledd skal lyde:
Ved handel som foretas under medvirkning av norsk eller
utenlandsk oppgjørssentral som driver virksomhet som nevnt
i § 1-5, skal verdipapirforetaket påse
at kunden stiller minst den samme sikkerheten som den oppgjørssentralen
krever.
§ 9-7 skal lyde:
§ 9-7 Oppgaveplikt og plikt til å foreta
lydopptak
Verdipapirforetak plikter å føre oppgaver
over mottatte og utførte oppdrag som gir full oversikt
over dets forretningsførsel. Kredittilsynet kan fastsette
forskrift om verdipapirforetakenes oppgaveplikt.
Etter nærmere regler fastsatt av departementet plikter
verdipapirforetak å:
1.foreta lydopptak i
tilknytning til yting av investeringstjenester og tilknyttede tjenester,
samt
2.oppbevare lydopptak og annen
type dokumentasjon i tilknytning til slike tjenester.
§ 10-3 første ledd skal lyde:
Sikkerhet for avtaler som nevnt i § 10-1, som
er stilt overfor en oppgjørssentral
i samsvar med de regler som gjelder for sentralen, kan ikke omstøtes
etter dekningsloven § 5-7.
§ 12-2 første ledd skal lyde:
Verdipapirforetak og oppgjørssentral plikter å gi Kredittilsynet
de opplysninger som måtte bli krevet om forhold som angår
dets forretning og virksomhet. Foretaket plikter å fremvise
og i tilfelle utlevere til kontroll oppgaver og lydopptak i
henhold til § 9-7 og øvrige dokumenter som angår
virksomheten.
§ 12-2 sjette ledd skal lyde:
Dersom Kredittilsynet har mistanke om overtredelse av § 2-1
første ledd, § 2-2 første ledd eller § 2-6, kan
enhver pålegges å måtte gi de opplysninger
tilsynet krever, med mindre opplysningene er underlagt lovbestemt
taushetsplikt. Taushetsplikten i lov om elektronisk kommunikasjon § 2-9
første ledd er i saker som nevnt i forrige punktum ikke
til hinder for at det gis opplysninger om avtalebasert hemmelig
telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger, samt elektronisk
kommunikasjonsadresse. Opplysninger innhentet i medhold
av dette ledds første og annet punktum
kan bare brukes i den sak de er innhentet for. Den som begjæres
avhørt, har rett til å la seg bistå av advokat.
Den som begjæres avhørt, kan nekte å svare på spørsmål
når svaret vil kunne utsette vedkommende selv eller noen
vedkommende står i forhold til som nevnt i straffeprosessloven § 122
første og annet ledd, for straff eller tap av borgerlig aktelse.
§ 14-3 annet ledd nr. 1 skal lyde:
1. overtrer § 2-2, §§ 2a-1
til 2a-7, § 3-1, § 5-1, § 5-7, § 5-8, § 6-1
første ledd, § 6-5, § 7-1, § 7-11, §§ 8-2
til 8-8, §§ 9-3 til 9-8, § 11-3 eller § 12-2,
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endring:
§ 3-3 niende ledd skal lyde:
Små foretak kan unnlate å gi opplysninger
som nevnt i sjette til åttende ledd.
I lov 15. januar 1999 nr. 2 om revisjon og revisorer
(revisorloven) gjøres følgende endringer:
§ 3-3 fjerde ledd annet punktum
skal lyde:
Departementet kan gi nærmere regler om at inntil to års
praksis fra Riksrevisjonen, kommunal- eller fylkeskommunal
revisjon og skatterevisjon kan godkjennes som praksis etter første
ledd.
§ 3-5 annet ledd nytt tredje og fjerde
punktum skal lyde:
Kredittilsynet kan i enkeltvedtak gjøre
unntak fra kravet i første ledd nr. 5 om fast kontorsted
i Norge forutsatt at revisors dokumenter, som gjelder klienter i
Norge, oppbevares på et fast sted her i riket på en ordnet
og forsvarlig måte. Dokumentene skal være tilgjengelig
og tilrettelagt for innsyn av offentlig kontrollmyndighet og lovhjemlet
innsyn for øvrig.
§ 3-7 annet ledd nytt annet og tredje punktum
skal lyde:
Kredittilsynet kan i enkeltvedtak gjøre
unntak fra kravet i første ledd nr. 2 om fast kontorsted
i Norge forutsatt at revisors dokumenter, som gjelder klienter i
Norge, oppbevares på et fast sted her i riket på en ordnet
og forsvarlig måte. Dokumentene skal være tilgjengelig
og tilrettelagt for innsyn av offentlig kontrollmyndighet og lovhjemlet
innsyn for øvrig.
§ 5-6 første ledd nytt fjerde punktum
skal lyde:
Revisjonsberetning for revisjonspliktige skal
være på norsk med mindre departementet ved forskrift
eller enkeltvedtak bestemmer noe annet.
§ 10-1 annet ledd nr. 2 skal lyde:
2. bostedsadresse og eventuelt kontoradresse eller annen
adresse for oppbevaring av revisors dokumenter, som gjelder klienter
i Norge, jf. § 3-5 annet ledd tredje punktum og § 3-7
annet ledd annet punktum.
Annet ledd nr. 5 oppheves.
§ 10-1 tredje ledd nr. 4 skal lyde:
I lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon gjøres
følgende endring:
§ 11-4 annet ledd annet punktum
skal lyde:
Verdipapirfondloven §§ 4-6 til
4-9 gjelder tilsvarende så langt de passer.
I lov 24. november 2000 nr. 81 om innskuddspensjon
i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven) gjøres følgende
endring:
§ 3-4 annet ledd annet punktum skal
lyde:
Verdipapirfondloven §§ 4-6 til
4-9 gjelder tilsvarende så langt de passer.
I lov 15. juni 2001 nr. 48 om endring i lov 12. juni 1981
nr. 52 om verdipapirfond gjøres følgende endringer:
§ 2-12 skal lyde:
§ 2-12 Adgangen for UCITS-foretak til å drive
verdipapirfondsforvaltning i Norge
§ 2-1 er ikke til hinder for at utenlandske forvaltningsselskap,
som omfattes av EØS-reglene som svarer til rådsdirektiv
85/611 EØF med senere endringer (UCITS-direktivet),
driver virksomhet som beskrevet i § 2-1 første,
annet og fjerde ledd i Norge direkte fra forretningsstedet
i annen EØS-stat eller gjennom etablering av filial. Foretaket
må ha rett til å drive slik virksomhet i
hjemlandet og være underlagt betryggende tilsyn der.
Innen to måneder etter at tilsynsmyndigheten har mottatt
melding fra myndighetene i annen EØS-stat om etablering
av filial etter første ledd, skal tilsynsmyndigheten forberede
tilsynet med forvaltningsselskapet og opplyse forvaltningsselskapet
om de vilkår, herunder reglene for god forretningsskikk,
som gjelder for utøvelsen av slik virksomhet i Norge. Filialen kan
etableres og påbegynne sin virksomhet så snart forvaltningsselskapet
har mottatt de nevnte opplysninger, eller senest to måneder
etter at tilsynsmyndigheten har mottatt meldingen fra hjemstaten.
Så snart tilsynsmyndigheten har mottatt melding fra
myndighetene i annen EØS-stat om utøvelsen av grenseoverskridende
virksomhet etter første ledd, skal tilsynsmyndigheten opplyse
forvaltningsselskapet om de vilkår, herunder reglene for
god forretningsskikk, som gjelder for utøvelsen av slik
virksomhet i Norge. Forvaltningsselskapet kan starte virksomhet
som nevnt i første ledd fra det tidspunkt tilsynsmyndigheten
har mottatt meldingen fra hjemstaten.
Ved endring av opplysninger i meldinger tilsynsmyndigheten
mottar etter annet ledd, skal forvaltningsselskapet skriftlig underrette
tilsynsmyndigheten om endringen minst én måned
før endringen foretas. For meldinger etter tredje ledd
skal underrettelse om endringer oversendes tilsynsmyndigheten før
endringene foretas.
For foretak som driver virksomhet i
medhold av denne paragraf gjelder bestemmelsene i denne lov med
unntak av §§ 2-1 til 2-11 og § 2-13.
Reglene i denne paragraf gjør ingen innskrenkninger
i adgangen for utenlandske forvaltningsselskaper til å markedsføre
verdipapirfondsandeler i Norge etter reglene i §§ 6-11
flg.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om slike foretaks virksomhetsutøvelse og etablering av
filial i Norge.
§ 2-13 skal lyde:
§ 2-13 Andre utenlandske forvaltningsselskapers
adgang til å drive verdipapirfondsforvaltning i Norge
Tilsynsmyndigheten kan gi utenlandsk forvaltningsselskap,
som ikke omfattes av EØS-reglene som svarer til rådsdirektiv
85/611 EØF med senere endringer (UCITS-direktivet),
tillatelse til å drive virksomhet som beskrevet
i § 2-1 første, annet og fjerde ledd i Norge
direkte fra forretningsstedet i utlandet eller gjennom etablering
av filial. Foretaket må ha rett til å drive slik
virksomhet i hjemlandet og være underlagt betryggende
tilsyn der.
Foretak som driver virksomhet som nevnt i første ledd direkte
fra forretningsstedet i hjemlandet skal ha en stedlig representant
her i riket med tilstrekkelige fullmakter til å ivareta
interessene til investorer i Norge.
Før foretak som nevnt i første ledd starter virksomhet i
Norge, skal det være etablert et tilfredsstillende samarbeid
om tilsyn mellom tilsynsmyndigheten i foretakets hjemland og tilsynsmyndigheten
i Norge.
For foretak som driver virksomhet i
medhold av første ledd gjelder bestemmelsene i denne lov
med unntak av § 2-1 første ledd, § 2-2
første ledd nr. 1, § 2-5 annet ledd, § 2-6, § 2-8
annet ledd, § 2-10 første ledd og § 2-11.
En filial skal ha forretningskontor i Norge, jf. § 2-2
første ledd nr. 2.
Reglene i denne bestemmelse gjør ingen innskrenkninger
i adgangen for utenlandske forvaltningsselskaper til å markedsføre
verdipapirfondsandeler i Norge etter reglene i §§ 6-11
flg.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om slike foretaks virksomhetsutøvelse og etablering av
filial i Norge.
I lov 5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle
instrumenter (verdipapirregisterloven) gjøres følgende
endring:
§ 6-3 tredje ledd tredje punktum
oppheves.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid. Kongen kan
gi overgangsbestemmelser.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |