År 2003 den 3. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Lovens formål
Formålet med loven er å forebygge og
bekjempe hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger.
§ 2 Begreper
I denne lov forstås med:
1 rapporteringspliktig: virksomhet eller person som nevnt
i § 4,
2 transaksjon: enhver overføring, formidling, ombytting
eller plassering av formuesgoder.
§ 3 Geografisk virkeområde
Loven gjelder for rapporteringspliktige som er etablert
i Norge, herunder filialer av utenlandske foretak.
Kongen kan i forskrift bestemme at loven helt eller delvis
skal gjelde for Svalbard og Jan Mayen, og fastsette særlige
regler om tiltak mot hvitvasking av utbytte og finansiering av terrorisme
for disse områdene.
§ 4 Anvendelsesområde
Loven gjelder for følgende virksomheter og juridiske
personer:
1 finansinstitusjoner,
2 Norges Bank,
3 e-pengeforetak,
4 foretak og personer som driver virksomhet som består
i overføring av penger eller pengefordringer,
5 verdipapirforetak,
6 forvaltningsselskaper for verdipapirfond,
7 forsikringsselskap,
8 pensjonskasser,
9 postoperatører ved formidling av postsendinger,
10 verdipapirregistre,
11 andre foretak hvis hovedvirksomhet er omfattet av punktene
2 til 12 og 14 i vedlegg I til direktiv 2000/12/EF
om adgang til å starte og utøve virksomhet som
kredittinstitusjon, herunder utlånsvirksomhet, fondsmegling,
betalingsformidling, finansiell leasing, rådgivnings- eller
andre tjenester knyttet til finansielle transaksjoner samt utleie av
bankbokser.
Loven gjelder også for følgende juridiske
og fysiske personer i utøvelsen av deres yrke:
1 statsautoriserte og registrerte revisorer,
2 autoriserte regnskapsførere,
3 eiendomsmeglere og boligbyggelag når det drives eiendomsmegling,
4 forsikringsmeglere,
5 prosjektmeglere,
6 valutameglere,
7 advokater og andre som ervervsmessig eller stadig yter
selvstendig juridisk bistand, når de bistår eller opptrer
på vegne av klienter ved planlegging eller utførelse
av finansielle transaksjoner eller transaksjoner som gjelder fast
eiendom eller løsøregjenstander som nevnt i nr.
8;
8 forhandlere av gjenstander, herunder auksjonsforretninger,
kommisjonærer og lignende, ved transaksjoner i kontanter
på 40 000 norske kroner eller mer eller et tilsvarende
beløp i utenlandsk valuta. Transaksjoner med betalingskort
omfattes kun når det er bestemt i forskrift fastsatt av
departementet;
9 personer og foretak som mot vederlag tilbyr tilsvarende
tjenester som nevnt i nr. 1 til 8.
Loven gjelder også for foretak og personer som utfører
tjenester på vegne av eller for rapporteringspliktige.
Når advokater opptrer som bostyrere, gjelder bestemmelsene
i §§ 7, 8, 11, 16 og 17.
Kongen kan i forskrift fastsette regler som gir loven anvendelse
for spillvirksomhet, inkassoforetak og regulerte markeder.
§ 5 Identitetskontroll
Rapporteringspliktige skal ved etablering av kundeforhold
kreve gyldig legitimasjon av kunden. Plikten gjelder også for
den rapporteringspliktiges ansatte. Som gyldig legitimasjon regnes
alltid skriftlig legitimasjon.
Ved transaksjoner som gjelder 100 000 norske kroner eller
mer, for kunder som den rapporteringspliktige ikke på forhånd
har et etablert kundeforhold til, skal det kreves legitimasjon som
nevnt i første ledd. Beløpsgrensen beregnes samlet
for transaksjoner som gjennomføres i flere operasjoner
som ser ut til å kunne ha sammenheng med hverandre. Dersom
beløpet ikke er kjent når transaksjonen gjennomføres, skal
identitetskontrollen utføres så snart den rapporteringspliktige
blir kjent med beløpet og at det overstiger beløpsgrensen.
Den rapporteringspliktige skal i alle tilfeller kreve legitimasjon
som nevnt i første ledd, dersom den har mistanke om at
transaksjonen har tilknytning til utbytte av en straffbar handling
eller til forhold som rammes av straffeloven § 147 a eller § 147
b.
Identitetskontroll skal skje ved kundens personlige fremmøte
hos den rapporteringspliktige. Dersom personlig fremmøte
er til vesentlig ulempe for kunden eller ikke er praktisk gjennomførbart,
kan det gjøres unntak fra dette kravet, såfremt
betryggende identitetskontroll likevel kan finne sted.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om gjennomføring av identitetskontroll, hva som anses som
gyldig legitimasjon og unntak fra plikten til å kreve legitimasjon
og til å foreta identitetskontroll.
§ 6 Registrering av opplysninger
Rapporteringspliktige skal registrere følgende opplysninger
om kunder:
1 fullt navn eller firma,
2 personnummer, organisasjonsnummer, D-nummer eller, dersom
kunden ikke har slikt nummer, annen entydig identitetskode,
3 fast adresse,
4 referanse til legitimasjon som har støttet identitetskontrollen,
og
5 annet fastsatt i forskrift gitt av departementet.
Rapporteringspliktige skal sørge for at registrerte opplysninger
lagres forsvarlig.
Det skal ved bruk av kontonummer eller på annen måte
registreres en entydig forbindelse mellom kundeforholdet og opplysningene.
Dersom den rapporteringspliktige vet eller kan ha grunn
til å tro at kunden handler på vegne av en annen eller
at en annen eier formuesgodet det handles for, skal den rapporteringspliktige
bringe på det rene opplysninger som nevnt i første
og tredje ledd også om den det handles på vegne
av, og registrere slike opplysninger.
§ 7 Undersøkelses- og rapporteringsplikt
Dersom rapporteringspliktige har mistanke om at en transaksjon
har tilknytning til utbytte av en straffbar handling eller til forhold
som rammes av straffeloven § 147 a eller § 147
b, skal det foretas nærmere undersøkelser for å få bekreftet
eller avkreftet mistanken. Plikten gjelder også for den rapporteringspliktiges
ansatte.
Dersom undersøkelsene ikke har avkreftet mistanken,
skal den rapporteringspliktige av eget tiltak oversende opplysninger
til ØKOKRIM om den aktuelle transaksjonen og om de forhold
som har medført mistanke. Den rapporteringspliktige og
ansatte skal på forespørsel gi ØKOKRIM
alle nødvendige opplysninger om transaksjonen og mistanken.
Kunder eller tredjepersoner skal ikke gjøres kjent med
at det er blitt oversendt opplysninger til ØKOKRIM.
§ 8 Oppbevaring av opplysninger mv.
Rapporteringspliktige skal oppbevare kopi av de nødvendige
dokumenter som er brukt i forbindelse med legitimasjon som nevnt
i § 5, og registrerte opplysninger som nevnt i § 6,
i fem år etter at kundeforholdet er opphørt eller
transaksjonen er gjennomført.
Rapporteringspliktige skal oppbevare dokumenter i tilknytning
til transaksjoner som nevnt i § 7 første ledd
i fem år etter at transaksjonen er gjennomført.
Dokumenter og opplysninger som rapporteringspliktige oppbevarer
etter første og annet ledd, skal slettes innen ett år
etter at oppbevaringsplikten opphører.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om hvilke dokumenter som skal oppbevares og om oppbevaringsmåten.
§ 9 Om gjennomføring av mistenkelige
transaksjoner
Rapporteringspliktige skal ikke gjennomføre transaksjoner
som medfører undersøkelsesplikt, før ØKOKRIM
er underrettet. ØKOKRIM kan i særlige tilfeller
gi pålegg om ikke å gjennomføre en slik
transaksjon. Transaksjonen kan likevel gjennomføres før ØKOKRIM
er underrettet, dersom det ikke er mulig å la være å gjennomføre
den, eller dersom unnlatelse av å gjennomføre
transaksjonen ville vanskeliggjøre etterforskningen. I
så fall skal ØKOKRIM underrettes umiddelbart etter
at transaksjonen er gjennomført.
§ 10 ØKOKRIMs plikt til å slette
opplysninger
Opplysninger som ØKOKRIM mottar etter bestemmelsene
i § 7, skal slettes senest fem år etter at opplysningene
ble registrert, med mindre det i dette tidsrommet er registrert
nye opplysninger, eller det er foretatt etterforsknings- eller rettergangsskritt
mot den registrerte.
Dersom ØKOKRIMs undersøkelser viser at
det ikke foreligger en straffbar handling, skal opplysningene slettes
snarest mulig.
Departementet kan gi nærmere regler om ØKOKRIMs
saksbehandling, herunder sletting av opplysninger.
§ 11 Forholdet til taushetsplikt
Opplysninger som i god tro meddeles ØKOKRIM etter § 7,
er ikke brudd på taushetsplikt og gir ikke grunnlag for
erstatning eller straff.
Rapporteringspliktige som nevnt i § 4 første
ledd nr. 1, kan uten hinder av taushetsplikt utveksle nødvendige
kundeopplysninger seg imellom når det anses nødvendig
som ledd i undersøkelser av mistanke om at en transaksjon
har tilknytning til utbytte av en straffbar handling eller til forhold
som rammes av straffeloven § 147 a eller § 147
b.
ØKOKRIM kan gi opplysninger som ØKOKRIM mottar
etter bestemmelsene i § 7 til andre offentlige myndigheter
enn politiet som har oppgaver knyttet til forebygging av forhold
som rammes av straffeloven § 147 a eller § 147
b.
§ 12 Unntak fra advokaters
rapporteringsplikt mv.
Advokater og andre som ervervsmessig eller stadig yter
rettshjelpvirksomhet, har ikke plikt til å rapportere om
forhold som de har fått kjennskap til gjennom arbeidet
med å fastslå klientens rettsstilling, eller om
forhold som de har fått kjennskap til før, under
og etter en rettssak, når forholdet har direkte tilknytning til
rettstvisten.
Dette gjelder tilsvarende for revisorer og andre rapporteringspliktige
rådgivere når de bistår en advokat eller
andre som ervervsmessig eller stadig yter rettshjelpvirksomhet.
§ 13 Kontroll- og kommunikasjonsrutiner
Rapporteringspliktige skal etablere forsvarlige interne
kontroll- og kommunikasjonsrutiner som sikrer oppfyllelse av pliktene
som påligger rapporteringspliktige etter loven og bestemmelser
fastsatt i medhold av loven. Kontroll- og kommunikasjonsrutinene skal
være skriftlige og fastsatt på øverste
nivå hos den rapporteringspliktige. Det skal utpekes en
person i ledelsen som skal ha et særskilt ansvar for å følge
opp rutinene. Det skal gjennomføres opplæringsprogrammer
og oppfølging for ansatte og andre personer som utfører
oppgaver til oppfyllelse av plikter etter loven.
§ 14 Kontrollutvalget
for tiltak mot hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger
Kontrollutvalget for tiltak mot hvitvasking av utbytte
fra straffbare handlinger (Kontrollutvalget) skal føre
kontroll med:
1 ØKOKRIMs behandling av opplysninger mottatt
i medhold av § 7,
2 ØKOKRIMs pålegg og godkjenninger etter § 9, og
3 at ØKOKRIM oppfyller plikten til å slette
opplysninger etter § 10.
Kontrollutvalget skal bestå av minst tre medlemmer
som oppnevnes av Kongen. Dessuten oppnevnes ett eller flere varamedlemmer.
Lederen for utvalget skal oppfylle de krav som stilles til høyesterettsdommere.
Kontrollutvalgets medlemmer har taushetsplikt om det de får
vite i utøvelsen av sitt verv.
ØKOKRIM skal gi Kontrollutvalget de opplysninger,
dokumenter mv. som Kontrollutvalget finner nødvendig for
sin kontroll. Når Kontrollutvalget krever det, har ØKOKRIMs
tjenestemenn plikt til å forklare seg overfor Kontrollutvalget
uten hensyn til taushetsplikt.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om oppgavene og saksbehandlingen til Kontrollutvalget.
§ 15 Elektroniske overvåkningssystemer
Rapporteringspliktige som nevnt i § 4 første
ledd nr. 1, skal etablere elektroniske overvåkningssystemer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om elektroniske
overvåkningssystemer.
§ 16 Straff
Med bøter straffes rapporteringspliktige som forsettlig
overtrer eller medvirker til overtredelse av denne lov eller forskrifter
gitt i medhold av loven.
Ved særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel
inntil 1 år anvendes.
§ 17 Pålegg
og tvangstiltak
Tilsynsorgan kan gi den rapporteringspliktige pålegg
om at forhold i strid med denne lov eller bestemmelser gitt i medhold
av loven, skal opphøre. Tilsynsorgan kan sette en frist
for at forholdene bringes i samsvar med pålegget.
Den som ikke etterkommer pålegg etter første ledd,
kan ilegges tvangsmulkt av tilsynsorganene. Tvangsmulkten kan ilegges
i form av engangsmulkt eller løpende mulkt. Ilagt mulkt
er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
fastsettelse av tvangsmulkt, herunder mulktens størrelse.
§ 18 Forskrifter
Departementet kan i forskrift fastsette:
1 regler til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i loven,
2 unntak fra enkelte eller flere av bestemmelsene i loven
for visse rapporteringspliktige,
3 regler om hvilke opplysninger om avsender som skal følge
en transaksjon i betalingskjeden,
4 særskilte regler om rapportering av transaksjoner med
eller for personer eller foretak som har tilknytning til land eller
områder som ikke har gjennomført tilfredsstillende
tiltak mot hvitvasking av utbytte eller finansiering av terrorisme,
5 forbud eller restriksjoner når det gjelder adgangen for
rapporteringspliktige til å etablere forretningsforhold
til eller foreta transaksjoner med personer eller foretak som har
tilknytning til land eller områder som ikke har gjennomført
tilfredsstillende tiltak mot hvitvasking av utbytte eller finansiering av
terrorisme.
§ 19 Ikrafttredelse
og overgangsregler
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Kongen kan gi overgangsregler.
§ 20 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende
endringer i andre lover:
1 I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner oppheves § 2-1 annet ledd, § 2-17, § 2-17a
og § 5-1 første ledd annet punktum.
2 I lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet
skal § 12 annet ledd annet punktum lyde:
Taushetsplikten etter foregående ledd gjelder
heller ikke overfor ØKOKRIM ved oversendelse av opplysninger
i henhold til § 7 i lov om tiltak mot hvitvasking
av utbytte fra straffbare handlinger mv. (hvitvaskingsloven).
3 I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner,
forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. skal § 6
annet ledd lyde:
Når Tilsynet i sitt tilsynsarbeide får
mistanke om at det foreligger forhold med tilknytning til utbytte
av en straffbar handling eller til forhold som rammes av straffeloven § 147
a eller § 147 b, skal opplysninger om dette oversendes
Den sentrale enhet for etterforskning og påtale av økonomisk
kriminalitet og miljøkriminalitet, ØKOKRIM.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |