År 2006 den 30. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) kapittel 5 skal ny §§ 28 a til
28 k lyde:
§ 28 a. Overføring av
myndighet til vertskommune
1. En kommune kan overlate utførelsen av
lovpålagte oppgaver, herunder delegere myndighet til å treffe
vedtak som omtalt i forvaltningsloven § 2 første
ledd bokstav a (offentlig myndighetsutøvelse)
til en vertskommune etter §§ 28 b og 28 c hvis
den aktuelle lov ikke er til hinder for det.
2. Bestemmelsen i nr. 1 gjelder tilsvarende for fylkeskommuner.
§ 28 b. Administrativt vertskommunesamarbeid
1. En kommune (samarbeidskommune) kan avtale med
en annen kommune (vertskommune) at vertskommunen skal utføre
oppgaver og treffe avgjørelser etter delegert myndighet
fra samarbeidskommunen i enkeltsaker eller typer av saker som ikke
er av prinsipiell betydning.
2. Bestemmelsen i nr. 1 gjelder tilsvarende for vertskommunesamarbeid
mellom fylkeskommuner.
3. Delegasjon av myndighet som nevnt i nr. 1 skjer ved at
kommunestyret eller fylkestinget selv gir instruks til egen administrasjonssjef
om delegasjon til administrasjonssjefen i vertskommunen.
4. Folkevalgte organer i vertskommunen har ikke instruksjons-
eller omgjøringsmyndighet der delegasjon er skjedd i samsvar
med nr. 3.
5. En samarbeidskommune kan gi vertskommunen instruks om
utøvelsen av den delegerte myndighet i saker som alene
gjelder samarbeidskommunen eller berørte innbyggere.
6. For vedtak vertskommunen treffer etter delegasjon fra
en samarbeidskommune, har samarbeidskommunen samme omgjøringsmyndighet som
etter forvaltningsloven § 35 første ledd.
§ 28 c. Vertskommunesamarbeid med felles
folkevalgt nemnd
1. Kommuner som deltar i et vertskommunesamarbeid,
kan avtale å opprette én felles folkevalgt nemnd
i vertskommunen.
2. Bestemmelsen i nr. 1 gjelder tilsvarende for vertskommunesamarbeid
mellom fylkeskommuner.
3. Deltakerkommunene kan delegere til nemnda myndighet til å treffe
vedtak også i saker av prinsipiell betydning. Dette skal
skje ved at kommunestyrene eller fylkestingene selv delegerer samme
kompetanse til nemnda. Nemnda kan delegere til vertskommunens administrasjon
myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker eller typer
av saker som ikke er av prinsipiell betydning.
4. Hver av deltakerne skal være representert med
to eller flere representanter i nemnda. Nemnda velger selv blant
sine medlemmer leder og nestleder. Det kan avtales at ledervervet
skal gå på omgang mellom deltakerne. Nærmere
regulering av dette skal fremgå av avtalen.
5. For øvrig gjelder bestemmelsene for faste utvalg så langt
de passer.
6. Folkevalgte organer i vertskommunen har ikke instruksjons-
eller omgjøringsmyndighet der delegasjon er skjedd i samsvar
med nr. 3.
7. En samarbeidskommune kan gi vertskommunen instruks om
utøvelsen av den delegerte myndighet i saker som alene
gjelder samarbeidskommunen eller berørte innbyggere.
8. For vedtak vertskommunen treffer etter delegasjon fra
en samarbeidskommune, har samarbeidskommunen samme omgjøringsmyndighet som
etter forvaltningsloven § 35 første ledd.
9. Der det i lov er satt en grense for antallet medlemmer
i et folkevalgt organ, og representasjonskravet i nr. 4 fører
til at den felles nemnda får flere medlemmer enn det loven
tillater, skal antallet medlemmer reduseres på følgende
måte: Det antall medlemmer av nemnda som overstiger det tillatte
maksimum, skal ved loddtrekning skytes ut av nemnda. Dersom denne
fremgangsmåten fører til at en deltakerkommune
ikke blir representert i nemnda ved behandling av saker fra vedkommende
kommune, skal det skytes ut ytterligere ett medlem som erstattes
med ett medlem fra denne kommunen.
§ 28 d. Parlamentarisk styreform
Der en av deltakerne har parlamentarisk styreform, trer
rådet i administrasjonssjefens sted i forhold til §§ 28
b og 28 c.
§ 28 e. Samarbeidsavtalen
1. For et vertskommunesamarbeid skal det opprettes
en skriftlig samarbeidsavtale. Avtalen vedtas av kommunestyret eller
fylkestinget selv. Endringer i avtalen som gjelder forhold som omtalt
i nr. 2 og 3, skal skje på samme måte.
2. Samarbeidsavtalen skal inneholde bestemmelser om:
a) angivelse av deltakerne og hvilken av disse
som er vertskommunen,
b) hvilke oppgaver og hvilken avgjørelsesmyndighet
som skal legges til vertskommunen,
c) tidspunkt for overføring av oppgaver og avgjørelsesmyndighet,
d) underretning til deltakerne om vedtak som treffes i vertskommunen,
e) det økonomiske oppgjøret mellom samarbeidskommunene
og vertskommunen,
f) nærmere regler for uttreden og avvikling av
samarbeidet,
g) annet som etter lov krever avtale.
3. I avtale om vertskommunesamarbeid med felles nemnd
skal avtalen også inneholde bestemmelser om antall representanter
i nemnda fra den enkelte deltaker.
4. I et vertskommunesamarbeid mellom kommuner skal vertskommunen
orientere fylkesmannen om etableringen av samarbeidet. I et vertskommunesamarbeid
mellom fylkeskommuner skal vertskommunen orientere departementet
om etableringen av samarbeidet.
§ 28 f. Klage ved administrativt vertskommunesamarbeid
1. Når en vertskommune fatter vedtak som
kan påklages etter forvaltningsloven § 28 første
ledd, er den kommunen som har delegert myndigheten, klageinstans.
Vedkommende statlige organ er likevel klageinstans når
vedtak er truffet i henhold til myndighet delegert fra et statlig
organ.
2. Når vertskommunen fatter vedtak som kan påklages
etter lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene § 2-4,
gjelder de særskilte klagereglene i den bestemmelsen.
3. Administrasjonen i vertskommunen er underinstans etter
forvaltningsloven § 33 annet ledd ved behandling av klager
etter nr. 1 eller 2. Det samme gjelder der det i lov er fastsatt
at et statlig organ er klageinstans.
4. Klageinstansen har ikke omgjøringsrett etter
forvaltningsloven § 35 annet og tredje ledd. Statlige klageinstanser
kan likevel oppheve vedtak som må anses ugyldige.
5. Bestemmelsene i nr. 1, 3 og 4 gjelder tilsvarende for
vertskommunesamarbeid mellom fylkeskommuner.
§ 28 g. Klage ved vertskommunesamarbeid
med
felles nemnd
1. Når det i et vertskommunesamarbeid med
felles nemnd treffes vedtak som kan påklages etter forvaltningsloven § 28
første ledd, er klageinstansen en eller flere særskilte
klagenemnder oppnevnt av kommunestyrene i deltakerkommunene. Vedkommende
statlige organ er likevel klageinstans når vedtak er truffet
i henhold til myndighet delegert fra et statlig organ.
2. Når det i et vertskommunesamarbeid med felles nemnd
treffes vedtak som kan påklages etter lov 19. november
1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene § 2-4, gjelder
de særskilte klagereglene i den bestemmelsen.
Klageinstansen er likevel én særskilt klagenemnd
oppnevnt av kommunestyrene i deltakerkommunene.
3. Hver av deltakerkommunene skal være representert
i klagenemnd oppnevnt etter nr. 1 eller 2. Klagenemnda velger selv
sin leder og nestleder. For øvrig gjelder bestemmelsene
om faste utvalg så langt de passer.
4. Dersom representasjonskravet i nr. 3 fører til
at klagenemnd etter nr. 2 får flere enn fem medlemmer,
skal antallet medlemmer reduseres til fem på følgende
måte: Det antall medlemmer av klagenemnda som overstiger
fem, skal ved loddtrekning skytes ut av nemnda. Dersom denne fremgangsmåten
fører til at en deltakerkommune ikke blir representert
i klagenemnda ved behandling av saker delegert fra vedkommende kommune, skal
det skytes ut ytterligere ett medlem som erstattes med ett medlem
fra denne kommunen.
5. Den felles nemnda er underinstans etter forvaltningsloven § 33
annet ledd ved behandling av klager etter nr. 1 og 2. Det samme
gjelder der det i lov er fastsatt at statlig organ er klageinstans.
6. Klageinstansen har ikke omgjøringsrett etter
forvaltningsloven § 35 annet og tredje ledd. Statlige klageinstanser
kan likevel oppheve vedtak som må anses ugyldige.
7. Bestemmelsene i nr. 1, 3, 5 og 6 gjelder tilsvarende
for vertskommunesamarbeid mellom fylkeskommuner.
§ 28 h. Lovlighetskontroll
1. Avgjørelser truffet av vertskommunens
organer på vegne av en samarbeidskommune kan av tre eller
flere medlemmer i samarbeidskommunens kommunestyre bringes inn for
departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet etter § 59.
2. Medlemmer av kommunestyret i vertskommunen kan ikke kreve
slik kontroll av avgjørelser truffet av vertskommunens
organer på vegne av en samarbeidskommune.
3. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for vertskommunesamarbeid
mellom fylkeskommuner.
§ 28 i. Oppløsning og uttreden
1. Dersom deltakerne er enige om det, kan samarbeidet
oppløses med øyeblikkelig virkning.
2. Den enkelte deltaker kan med ett års varsel
si opp sitt deltakerforhold i et vertskommunesamarbeid. Annen oppsigelsesfrist
kan avtales.
§ 28 j. Kontrollutvalgets myndighet i vertskommune
Vertskommunens kontrollutvalg har myndighet etter § 77
nr. 1 uten hensyn til at kommunestyret i vertskommunen har begrenset
myndighet etter § 28 b nr. 4 og § 28 c nr. 6.
§ 28 k. Statlig tilsyn med vertskommune
1. Der en samarbeidskommune har overlatt utførelsen
av lovpålagte oppgaver til en vertskommune, skal statlige
tilsynsetater rette pålegg eller andre sanksjoner til vertskommunen.
Vertskommunen er ansvarlig for at pålegg eller andre sanksjoner etterkommes.
2. Der en oppgave er delegert til vertskommunen, har statlige
tilsynsetater rett til innsyn i vertskommunens saksdokumenter, og
kan kreve at vertskommunens organer, folkevalgte og ansatte uten hinder
av taushetsplikt gir de opplysninger og meldinger som er nødvendige
for at tilsynsorganet kan utføre tilsyn. Tilsynet kan også kreve
adgang til alle vertskommunens institusjoner, lokaler og anlegg
som er nødvendige for at tilsynet kan utføre tilsyn.
3. Bestemmelsen i nr. 1 og 2 gjelder tilsvarende for vertskommunesamarbeid
mellom fylkeskommuner.
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere overgangsregler.
Berit Brørby |
Henning Skumsvoll |
president |
sekretær |