År 2007 den 12. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 21. november 1952 nr. 2 om betaling og innkreving av skatt
gjer ein følgjande endringar:
§ 8 skal lyde:
1. Skattekontoret avgjør
hvorledes forskottstrekket skal foretas.
Skattekontoret sørger for at det
før inntektsårets begynnelse blir utstedt
skattekort for alle skattepliktige som må forutsettes å få trekkpliktig
inntekt av betydning. Skattepliktig som åpenbart ikke vil
få utliknet skatt, kan fritas for forskottstrekk.
Skattekontoret skal etter nærmere
regler som gis av departementet, foreta individuell verdsetting av
naturalytelser som arbeidsgiveren skal medregne i trekkgrunnlaget,
jf. § 6, 2.
2. Skattekontoret kan når som
helst i inntektsåret endre avgjørelse som nevnt
i 1 når det er begått feil ved avgjørelsen.
Avgjørelsen kan også endres når
det av andre særlige grunner må anses urimelig å opprettholde
den.
3. Hvis skattekontoret finner det overveiende
sannsynlig at det som alt er innbetalt, er tilstrekkelig til dekning
av den skatt som vil bli utliknet for inntektsåret kan den
skattepliktige fritas for trekk i resten av året.
Er inntekten falt bort eller foreligger det andre særlige
forhold som gjør det overveiende sannsynlig at det som
er innbetalt som forskottstrekk er vesentlig mer enn det som trengs
til dekning av den skatt som vil bli utliknet for inntektsåret,
kan skattekontoret etter søknad bestemme
at det som etter skattekontorets beregning er
innbetalt for meget, straks skal betales tilbake til skattyteren.
Slik bestemmelse skal bare treffes når det vil virke urimelig å utsette
tilbakebetalingen til avregning kan foretas.
4. I særlige tilfelle kan skattedirektoratet utøve
de funksjoner som i denne paragraf er tillagt skattekontoret.
§ 10 nr. 1 tredje ledd andre punktum skal
lyde:
Er det ikke dekning for det samlede beregnede trekk i de
kontante ytelser, plikter arbeidsgiveren straks å melde
fra om forholdet til skattekontoret.
§ 11 nr. 2 skal lyde:
§ 11 nr. 3 andre punktum skal lyde:
Er skattekort utstedt for skattyter som omfattes
av § 48 nr. 1 annet eller tredje punktum, skal
arbeidsgiver foreta forskottstrekk etter dette.
§ 15 skal lyde:
Når det som følge av konjunkturutviklingen
eller av andre grunner må ventes en alminnelig stigning
eller nedgang i inntekten for enkelte ervervsgrupper i forhold til
inntekten ved siste likning, kan skattekontoret beslutte
at det ved forskottsutskrivingen for disse grupper av skattepliktige
skal gjøres et prosentvis tillegg eller fradrag til det
vanlige forskottsgrunnlag.
§ 18 skal lyde:
1. Forskottsskatt utskrives av skattekontoret.
2. Skattekontoret kan til enhver tid
forhøye eller sette ned forskottsskatten når det
er begått feil ved den opprinnelige utskrivning. Slik endring
i forskottsskatten kan også foretas når det er
overveiende sannsynlig at den skattepliktige med den opprinnelige
fastsatte forskottsskatt vil få en restskatt eller en tilgodesum
ved avregningen for vedkommende år som motsvarer minst
1/5 av det utskrevne forskottsbeløp.
3. Når de vilkår som er satt i § 8.3
foreligger, kan skattekontoret frita den skattepliktige
for plikten til å innbetale gjenstående terminer
av forskottsskatt eller treffe bestemmelse om tilbakebetaling av
forskottsskatt.
4. I særlige tilfeller kan Skattedirektoratet utøve
de funksjoner som i denne paragraf er tillagt skattekontoret.
§ 27 nr. 2 første ledd skal lyde:
Skattekontoret skriver ut en forhåndsskatt
som skal betales i to terminer, 15 februar og 15 april.
§ 27 nr. 3 skal lyde:
3. Skattekontoret kan forhøye
eller sette ned den utskrevne forhåndsskatt når
det er begått feil ved utskrivningen.
Skattekontoret kan etter krav fra den skattepliktige
frafalle forhåndsskatten når det er overveiende sannsynlig
at det ikke vil bli utliknet skatt for vedkommende inntektsår.
Dersom det er overveiende sannsynlig at det vil oppstå et
større avvik mellom utskrevet forhåndsskatt og
utlignet skatt, kan skattekontoret etter krav
fra den skattepliktige endre utskrivningen. Departementet kan i
forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som i denne sammenheng
vil utgjøre et større avvik.
§ 27 nr. 10 første ledd tredje
punktum blir oppheva.
§ 36 andre ledd skal lyde:
For krav som omfattes av § 48 nr. 1 annet
eller tredje punktum kan skatteoppkreveren etter departementets
bestemmelse holde forretning for utleggspant i hele riket.
§ 39 nr. 2 andre punktum skal lyde:
Den skattepliktige kan kreve oppgave fra skattekontoret over
størrelsen av det beløp som pliktes innbetalt
etter reglene i foregående punktum.
§ 42 nr. 1 andre punktum skal lyde:
Skattekontoret og - etter nærmere
bestemmelse av kommunestyret (formannskapet) - skatteoppkreveren kan
tiltre utvalget, dog uten stemmerett.
§ 46 nr. 1 første punktum skal
lyde:
Skattepliktige, arbeidsgivere og offentlige tjenestemenn
plikter å sende de meldinger og å gi de opplysninger
som er nødvendig for at skattekontoret skal
få fastsatt og regulert forskottstrekk og forskottsskatt
i samsvar med forskriftene i kapitel II og III og for at skatteoppkreveren
skal få utferdiget pålegg om trekk av restanser.
§ 46 nr. 2 skal lyde:
§ 47 nr. 1 tredje punktum skal lyde:
Også skattekontoret og den
som har fullmakt fra skattekontoret eller fra
kommunerevisjonen eller Riksrevisjonen kan foreta slike ettersyn
og kreve framlagt dokumenter som nevnt.
§ 47a nr. 4 skal lyde:
4. Også skattekontoret og
den som har fått fullmakt fra skattekontoret eller
skatteoppkreveren til å foreta bokettersyn etter § 47,
kan kreve opplysninger etter nr. 1, nr. 2 og nr. 3 i denne bestemmelsen.
§ 47c nr. 1 skal lyde:
§ 48 nr. 1 andre og tredje punktum skal
lyde:
Departementet bestemmer hvem som skal være skatteoppkrever
for krav fastsatt for skattytere som ikke har varig tilknytning
til riket og sjømenn bosatt i utlandet. Departementet kan
gi forskrift om hvem som skal anses for ikke å ha varig
tilknytning til riket.
§ 56 nr. 1 skal lyde:
1. Vedkommende departement kan gi nærmere
regler til utfylling og gjennomføring av denne
lov. Departementet kan herunder gi instruks som skattekontoret og
skatteoppkreveren har å følge ved utøvingen
av de gjøremål de er tillagt, gi utfyllende regler
om gjennomføring av forskuddstrekk, om avrunding av trekk-
eller skattebeløp og om avregning etter reglene i
kap. IV. - - -. Departementet
kan videre gi forskrifter om føringen av skatteregnskapet
og gi kommunene pålegg om nødvendig utbygging
av skatteoppkreverkontorene og om teknisk og arbeidsmessig samordning
av skatteoppkreverkontorets og skattekontorets arbeidsoppgaver.
§ 21 skal lyde:
Forskottsskatt kan innbetales med høyere beløp enn
det som er utskrevet når den utskrevne forskottsskatt må antas å bli
utilstrekkelig til dekning av den skatt som vil bli fastsatt ved
likningen. Innbetaling som her nevnt kan foretas også etter
utløpet av inntektsåret, men ikke senere enn 31.
mai i det år ligningen foretas. For
skattytere som får utskrevet forhåndsutfylt selvangivelse
etter ligningsloven § 4-7 nr. 2, er fristen for betaling
av tilleggsforskudd 30. april.
§ 27 nr. 4 skal lyde:
§ 11 nr. 4 skal lyde:
4. De trukne beløp tilhører skatte-
og avgiftskreditorene. Beløpene holdes innsatt på særskilt
bankkonto (skattetrekkonto). I stedet for skattetrekkonto
kan det stilles garanti av foretak som har rett til å drive
finansieringsvirksomhet etter finansieringsvirkomhetsloven § 1-4,
eller skattetrekkontoen kan til enhver tid holdes på et
nivå som dekker løpende trekkansvar. Dekkes ikke det
trukne beløp av garantien eller av tidligere oppfylling
på skattetrekkonto, må overskytende beløp
innsettes på skattetrekkonto.
Innsetting på skattetrekkonto skal skje senest første
virkedag etter lønnsutbetaling. Garanti eller oppfylt
skattetrekkonto som trer i stedet for innsetting, skal foreligge
ved lønnsutbetaling. Uten skatteoppkreverens samtykke kan
kontohaver ikke disponere over skattetrekkontoen på annen måte
enn ved overføring til skatteoppkreveren eller ved å overføre
midlene til tilsvarende konto i annen bank. Eventuell renteavkastning
på slik bankkonto tilfaller den som foretar trekket (kontohaver).
Bankene plikter å hindre ulovlig disponering av skattetrekkskonto.
§ 27. nr. 4 skal lyde:
Endringane under I gjeld frå den tid Kongen fastset.
Dei einskilde føresegnene kan setjast i verk til ulik tid.
Departementet kan gje overgangsføresegner.
Endringane under II gjeld frå den tid Kongen fastset.
Endringane under III tek til å gjelde straks.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |