År 2007 den 12. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Formål
Formålet med loven er å forbedre og forenkle samhandling
mellom frivillig virksomhet og offentlige myndigheter og å legge
til rette for det offentliges politikk overfor frivillig virksomhet,
men uten at dette går ut over den frivillige virksomhetens
selvstendige stilling. Formålet med loven er videre å styrke
og bevare grunnlaget for frivillig virksomhet.
§ 2 Frivillighetsregister.
Organisasjon mv.
Staten har ansvaret for oppretting, organisering og drift
av et register for frivillig virksomhet. Registeret ledes av en
registerfører som oppnevnes av Kongen.
Departementet gir nærmere regler om organisasjon,
lokalisering, administrasjon og om føringen av registeret.
Det samme gjelder for etableringsgebyr og årsavgift registreringsenhetene
ilegges for å være registrert i registeret.
§ 3 Registreringsrett.
Frivillig virksomhet
Registrering i frivillighetsregisteret er en rett som tilordnes
registreringsenheter, jf. § 4, som driver frivillig virksomhet.
Frivillig virksomhet er aktiviteter som ikke er fortjenestebasert.
Følgende aktiviteter regnes ikke som frivillig virksomhet:
a) aktiviteter organisert av det offentlige,
b) aktiviteter basert på samvirkeprinsipper og
som omfattes av lov om samvirkeforetak (samvirkeloven).
Frivillig virksomhet som ikke anses allmennyttig, kan nektes
registrering i særskilte tilfeller.
§ 4 Registreringsenheter
Som registreringsenhet regnes:
a) ikke-økonomisk (ideell) forening,
b) alminnelig stiftelse som ikke foretar utdelinger, eller
som utelukkende foretar utdelinger til frivillig virksomhet,
c) næringsdrivende stiftelse som utelukkende foretar
utdelinger til frivillig virksomhet,
d) aksjeselskap som utelukkende foretar utdelinger til frivillig
virksomhet.
Enhet som har adgang til å foreta utdelinger til
fysisk person, eller som foretar slike utdelinger, kan ikke få stilling
som registreringsenhet.
§ 5 Forholdet til Enhetsregisteret
Før en enhet kan bli registrert i frivillighetsregisteret,
må den registreres i Enhetsregisteret, med opplysninger
som nevnt i enhetsregisterloven §§ 5 og 6. Det
skal alltid registreres opplysninger om enhetens styre.
§ 6 Registreringspliktige og registreringsberettigede opplysninger
I frivillighetsregisteret skal det i samsvar med forskrift
som departementet gir, registreres opplysninger om enhetens kategori
og eventuell tilknytning til en gruppe enheter.
En forenings vedtekter kan registreres i frivillighetsregisteret.
I tilfelle skal vedtektene minst inneholde opplysninger om enhetens
navn, formål, årsmøte, styre og valg
til styre, vedtektsendringer og opphør.
Registreringsenhet som ikke har innsendelsesplikt til Regnskapsregisteret
etter reglene i regnskapsloven § 8-2, kan velge å påta
seg en slik plikt etter § 7 i loven her. For registreringsenhet
som har påtatt seg slik innsendelsesplikt, skal registeret
inneholde opplysning om dato for sist mottatte regnskapsrapportering
i Regnskapsregisteret.
§ 7 Rapportering av regnskapsopplysninger
Rapportering av regnskapsopplysninger for stiftelser, aksjeselskap
og regnskapspliktige foreninger skjer etter reglene i regnskapsloven
kapittel 8. Foreninger som ikke er regnskapspliktige etter regnskapsloven,
kan rapportere regnskapsopplysninger til Regnskapsregisteret. Nærmere
regler om krav til innhold og form ved rapportering fastsettes av
departementet. Om rapporteringsplikten ikke overholdes, kan registerfører
iverksette tiltak i henhold til § 12.
§ 8 Dokumentasjon av opplysningene
Styre, daglig leder, forretningsføreren eller
tilsvarende kontaktperson, jf. § 11, skal avgi en skriftlig
erklæring om at de opplysninger som meldes, er riktige.
Registerføreren kan kreve fremlagt den dokumentasjon
som anses nødvendig for å vurdere om det som meldes
er riktig. Ved første gangs registrering av en forening
skal foreningen fremlegge foreningens vedtekter.
§ 9 Oppfyllelse av meldingsretten ved førstegangsmelding
Førstegangsmelding skjer ved at enheten melder opplysninger
som nevnt i § 6 til frivillighetsregisteret. Dersom enheten
ikke allerede er registrert i Enhetsregisteret, skal det samtidig
inngis melding om registrering i Enhetsregisteret.
§ 10 Endringsmelding
Den enkelte registreringsenhet skal innen rimelig tid melde
endringer i opplysninger som nevnt i § 6 første
ledd til frivillighetsregisteret. Dersom en forenings vedtekter
er registrert etter § 6 andre ledd, gjelder plikten etter
første punktum også endringer i vedtektene. Dersom
en forenings regnskapsopplysninger er registrert etter § 6
tredje ledd, jf. § 7, gjelder plikten etter første
punktum også endringer i de registrerte regnskapsopplysningene.
Den registreringspliktige etter § 11 første ledd
plikter å melde fra til frivillighetsregisteret dersom
enheten ikke lenger fyller vilkårene i §§ 3
og 4.
§ 11 Hvem plikten til å melde opplysninger
påligger ved utøvelse av meldingsrett
Dersom en enhet velger å registrere seg i frivillighetsregisteret,
påligger plikten til å melde opplysninger etter §§ 5,
6 og 7 styre, daglig leder, forretningsføreren eller tilsvarende
kontaktperson.
§ 12 Pålegg om melding. Sletting
Dersom en enhet velger å registrere seg i frivillighetsregisteret
og registerføreren har grunn til å anta at opplysninger
som pliktes meldt ikke er innkommet, kan han pålegge enheten å gi
opplysninger til registeret innen en bestemt fastsatt frist.
For å sikre best mulig kvalitet på opplysningene
i registeret kan registerføreren også gjennomføre
kontroller etter nærmere regler gitt av departementet.
Om pålegg etter første eller andre ledd
ikke etterkommes, kan registerføreren slette enheten fra
registeret. Registerføreren kan slette enheten fra registeret dersom
enheten ikke lenger fyller vilkårene etter i §§ 3
og 4.
§ 13 Innføring i registeret
Registerføreren skal prøve om innsendte
opplysninger og dokumentasjon er i samsvar med reglene i denne lov
og forskrifter gitt i medhold av loven. Opplysningene skal innføres
i registeret straks de er funnet i orden.
§ 14 Underretning til registreringsenheten
Registreringsenheten skal ha underretning om hvilke opplysninger
som blir registrert i frivillighetsregisteret ved førstegangsregistrering,
og hvilke endringer som senere blir gjort.
§ 15 Registreringsnektelse
Finner registerføreren at vilkårene for
registrering av en enhet i frivillighetsregisteret ikke foreligger,
eller de meldte opplysningene er så utydelige eller uklare
at det ikke er mulig å fastslå hvordan de skal
forstås, skal registrering nektes.
Registreringsenheten skal ha skriftlig underretning med
opplysning om grunnen til at registrering er nektet. Det skal også opplyses
om klageadgang, klagefrist og fremgangsmåten ved en eventuell
klage.
§ 16 Innsyn. Utlevering av opplysninger
Enhver har rett til å få tilgang til
og utskrift av opplysninger registrert i frivillighetsregisteret.
Departementet kan gi nærmere regler om hvordan opplysningene
skal gjøres tilgjengelige og kan bestemme at det skal betales
gebyr for tjenestene.
§ 17 Retting av feil
Dersom en innføring i registeret er uriktig eller
det på annen måte er gjort feil i forbindelse
med registreringen, skal feilen rettes. Enheten skal underrettes
om feilen og om hvordan den vil bli rettet.
Dersom det er uklart hvordan feilen skal rettes, eller
den av andre grunner ikke kan rettes uten etter ny melding fra enheten,
kan registerføreren ta inn en opplysning om feilen i registeret.
Samtidig skal han pålegge enheten å gi ny melding
innen en bestemt frist.
§ 18 Sletting av opphørte enheter
Dersom registerføreren har grunn til å tro
at en enhet er opphørt, skal han varsle enheten eller den
meldingspliktige kontaktpersonen om at registreringen av enheten
kan bli slettet dersom det ikke innen en nærmere angitt
frist fremkommer opplysninger som gjør det sannsynlig at
den fortsatt består. Det samme gjelder dersom en enhet
ikke betaler skyldig avgift til frivillighetsregisteret innen en
nærmere angitt frist.
§ 19 Klage
Registerførerens vedtak kan påklages
til en nemnd oppnevnt av departementet. Departementet kan i forskrift
gi nærmere bestemmelser om klagesaksbehandlingen.
§ 20 Elektronisk kommunikasjon
Krav i eller i medhold av denne lov om underskrift eller
om at klage, underretning eller liknende skal gis skriftlig, er
ikke til hinder for bruk av elektronisk kommunikasjon.
§ 21 Forskrifter
Departementet kan gi forskrifter til utfylling og gjennomføring
av denne lov.
§ 22 Lovens anvendelse på Svalbard
og Jan Mayen
Kongen kan gi nærmere regler om lovens anvendelse
på Svalbard og Jan Mayen.
§ 23 Ikrafttreden
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |