§ 1 Formål
Formålet med loven er å fremme og tilrettelegge for friluftsliv,
naturopplevelse og idrett. Loven skal sikre Markas grenser og
bevare et rikt og variert landskap og natur- og kulturmiljø med
kulturminner.
Det skal samtidig tas hensyn til bærekraftig bruk til andre
formål.
§ 2 Geografisk avgrensning
Lovens geografiske virkeområde (Marka) består av følgende
områder: Kjekstadmarka, Vardåsmarka, Vestmarka, Krokskogen, Bærumsmarka,
Nordmarka, Lillomarka, Romeriksåsene, Gjelleråsmarka, Østmarka og
Sørmarka. Virkeområdet er nærmere avgrenset som det fremgår av Miljøverndepartementets
digitale kart «Markagrensen» datert 2. april 2009.
Kongen kan ved forskrift treffe vedtak om justering av
grensen etter første ledd og gjøre loven gjeldende for nærliggende
områder som har, eller gjennom tilrettelegging eller skjøtsel kan
få, tilsvarende verdi for friluftslivet.
§ 3 Myndigheter etter loven
Departementet er øverste forvaltningsmyndighet etter denne
lov. Departementet kan legge nærmere angitte oppgaver etter denne
lov til den enkelte fylkesmann, fylkeskommune, kommune eller Direktoratet for
naturforvaltning.
Når område, anlegg eller byggverk er erklært hemmelig i
medhold av lov om forsvarshemmeligheter, påhviler det vedkommende
militære myndighet å se til at de bestemmelser som er gitt i eller
i medhold av denne lov blir overholdt.
§ 4 Arealformål
Marka er landbruks-, natur- og friluftsområde (LNF-område)
etter plan- og bygningsloven, med de presiseringer og unntak som
følger av §§ 5 og 6.
I områder som er vernet etter naturvernloven og områder
som er regulert til spesialområde, for eksempel til naturvernformål,
bevaring eller sikringsområde for drikkevann, eller områder som
inngår i særskilte planer eller vedtak etter § 7 første ledd nr.
3 og 4, gjelder de restriksjoner som følger av de konkrete verne- eller
planvedtak i tillegg til loven.
§ 5 Forbud mot bygge- og anleggstiltak
Bygge- og anleggstiltak er forbudt i Marka. Med bygge-
og anleggstiltak menes tiltak som nevnt i plan- og bygningsloven
§ 1-6, for eksempel oppføring, riving, endring, herunder fasadeendringer,
endret bruk og andre tiltak knyttet til bygninger, konstruksjoner og
anlegg, samt terrenginngrep og opprettelse og endring av eiendom.
Forbudet i første ledd omfatter ikke landbrukstiltak og
tiltak som nevnt i plan- og bygningsloven § 1-3 annet ledd eller
som inngår i vedtak etter § 6-4 tredje ledd i samme lov.
§ 6 Kommunale og statlige planer
Igangsetting av arbeid med arealdel av kommuneplan eller
reguleringsplan som vedrører Marka, krever tillatelse av departementet.
Kommunens endelige vedtak om arealdel av kommuneplan eller
reguleringsplan som vedrører Marka, må stadfestes av departementet
før planen får rettsvirkning etter plan- og bygningsloven. Departementet kan
endre kommunens plan dersom det anser det nødvendig for at planen
skal være i samsvar med lovens formål.
§ 7 Unntak for tiltak i kommunale eller
statlige
planer
Uten hensyn til §§ 4 og 5 kan kommunale planer åpne for
følgende tiltak i Marka:
1. tiltak i landbruk, herunder bygninger og terrenginngrep
2. stier og løyper etter § 9
3. idrettsanlegg som kan innpasses innenfor lovens formål
4. offentlige infrastrukturanlegg som veger, jernbane, dammer,
vannforsyningssystemer, kraftledninger mv., samt områder for igangværende
råstoffutvinning
Kommunens endelige vedtak om arealdel av kommuneplan eller
reguleringsplan som åpner for tiltak etter første ledd, skal bare
stadfestes dersom tiltakene etter departementets syn lar seg forene
med lovens formål. Departementet kan gjøre de endringer i kommunens
plan som det anser nødvendig for at planen skal være i samsvar med
lovens formål.
Departementet kan fravike forbudet i § 5 ved statlig arealplan
etter plan- og bygningsloven § 6-4.
§ 8 Gjennomgang av planer som gjelder innenfor Markagrensen
Kommunen skal sørge for at dens planer er i samsvar med
denne lov senest fire år etter lovens ikrafttredelse.
§ 9 Tilrettelegging for ferdsel, stier og
løyper.
Anlegging av stier og løyper krever tillatelse etter denne
lov. Anlegging av større løyper krever tillatelse fra kommunen og
reguleringsplan etter plan- og bygningsloven kapittel 12. Ved tvil
om tiltaket krever reguleringsplan kan saken kreves avgjort av Fylkesmannen
i Oslo og Akershus. Avgjørelsen kan ikke påklages.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
anlegging, rydding, merking og preparering av stier og løyper i
Marka. Det kan gis bestemmelser om at det ikke, eller bare på nærmere
vilkår, skal ryddes, anlegges, merkes eller prepareres stier eller
løyper innenfor bestemte områder i Marka.
Anlegging, rydding, merking og preparering av permanente
stier og løyper krever samtykke fra grunneier eller fester.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus kan gi offentlige myndigheter
og organisasjoner med allment friluftsliv som formål rett til å
anlegge, rydde, merke og preparere stier og løyper i Marka. Tillatelse
kan gis for avgrensede områder eller for enkelte stier eller løyper.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus kan i det enkelte tilfelle
vedta at inngrep etter annet og fjerde ledd kan foretas uten forutgående
samtykke. Volder tiltaket skade, kan vedkommende eier eller fester
kreve erstatningsspørsmålet avgjort ved skjønn. De lovbestemte kostnader
ved skjønnet skal erstattes grunneier eller rettighetshaver, hvis
skjønnet ikke finner at det kan gjøres unntak fordi erstatningssøkeren
har avslått et rimelig forlikstilbud eller uten rimelig grunn har
forlangt skjønn. I den utstrekning det finnes rimelig kan erstatningssøkeren
også tilkjennes erstatning for utgifter som har vært nødvendig for
å ivareta hans tarv under skjønnsaken.
Grunneier, fester eller bruker kan kreve omlagt sti eller
løype som påfører ham særlig skade eller ulempe, dersom dette kan
skje uten vesentlig ulempe for friluftslivet eller allmenne interesser
for øvrig. For stier og løyper som medfører eller kan medføre vesentlig skade
på naturmiljøet, kan omlegging også kreves av organisasjoner med
naturvern eller friluftsliv som formål.
Krav om omlegging rettes til den som holder løypa eller
stien ved like. Tvist om omlegging kan kreves avgjort av Fylkesmannen
i Oslo og Akershus.
§ 10 Regler for motorisert og annen ferdsel
I Marka er motorferdsel i utmark og vassdrag ikke tillatt
med mindre annet følger av denne lov eller forskrift gitt i medhold
av denne lov. All motorferdsel i utmark og vassdrag mv. skal foregå
varsomt og på tidspunkter som i minst mulig grad medfører ulemper for
friluftslivet, skader i terrenget eller forstyrrelser for dyrelivet.
På disse vilkår er nødvendig motorferdsel tillatt i forbindelse
med:
1. politi-, ambulanse- og redningstjeneste og oppsyns-
og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
2. offentlige post- og teletjenester,
3. person- og godstransport til og fra faste bosteder og
i jordbruks- og skogbruksnæring. Jakt, fiske og bærsanking regnes
ikke som næring i denne forbindelse,
4. skånsom transport av felt elg,
5. drift og vedlikehold av hytter som er åpne for allmennheten,
6. Forsvarets øvelser, forflytninger og transporter,
7. transport i forbindelse med anlegg og drift av veger
og større anlegg, herunder dammer,
8. rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven,
9. vedlikehold av eksisterende løyper,
10. anlegg av nye løyper og utvidelse av eksisterende løyper
som er godkjent etter denne lov,
11. transport i forbindelse med fiskekultiveringstiltak
med offentlig formål,
12. drift og vedlikehold av eksisterende energi- og kraftanlegg,
13. nødvendig istandsetting ved akutt utfall i områder som
er vernet eller midlertidig vernet etter § 11.
Med utmark menes udyrket mark som etter lov om friluftslivet
§ 1 a første ledd ikke regnes som innmark eller like med innmark.
Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som
ligger i utmark, regnes i denne lov like med utmark.
Veg i utmark som ikke er opparbeidet for kjøring med bil,
anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidet veg
som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor,
motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende
eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet
luftfartøy.
Departementet kan ved forskrift forby eller begrense ferdselen
med motorkjøretøy på privat veg for andre enn fastboende og besøkende
til disse når ferdselen ikke har erverv, forvaltning eller oppsyn
til formål eller skjer i politi, ambulanse-, brannvern- eller sikringsøyemed.
Det kan fastsettes regulerende bestemmelser for ellers lovlig ferdsel
med motorkjøretøy på vegene.
§ 11 Særskilt vern av friluftslivsområder
Kongen kan verne som friluftslivsområde områder som på
grunn av naturopplevelsesverdier har særskilte kvaliteter for friluftslivet.
Det kan fastsettes nærmere bestemmelser om området, herunder bestemmelser
om skjøtsel og bruk.
Departementet kan verne områder midlertidig for å forhindre
skade på verneverdier. Det kan fastsettes nærmere bestemmelser om
området, herunder bestemmelser om skjøtsel og bruk.
Naturvernlovens bestemmelser om saksbehandling i kapittel
VI gjelder for opprettelse av friluftslivsområder.
Det kan ikke iverksettes tiltak i friluftslivsområde som
vesentlig kan endre områdets verdi som friluftslivsområde. Departementet
avgjør i tvilstilfelle om et tiltak kan endre områdets verdi vesentlig
som friluftslivsområde.
Økonomisk tap som følge av vedtak etter denne paragraf
kan i samsvar med alminnelige rettsgrunnsetninger kreves erstattet
av staten. Med mindre annet er avtalt, avgjøres spørsmålet ved rettslig
skjønn etter begjæring av en av partene innen ett år etter at vedtaket
er kunngjort. Departementet kan forlenge fristen. Reglene i domstolloven
og tvisteloven gjelder så langt de passer.
§ 12 Hensynsfull bruk av Marka
Departementet kan gi forskrift om hensynsfull bruk av Marka.
Bestemmelsene i forskriften skal bidra til å bevare og utvikle et
godt forhold mellom brukere av Marka innen henholdsvis friluftsliv,
idrett og næringsutøvelse i tillegg til hytteeiere og fastboende.
Det skal legges vekt på at flerbruken i Marka skal foregå innenfor
rammen av bærekraftig bruk.
§ 13 Rådet for markasaker (Markarådet)
Departementet kan oppnevne et råd for markasaker. Markarådet
skal arbeide for å fremme formålet med loven og kan av eget tiltak
ta opp saker til behandling i rådet. Markarådet kan blant annet
gi uttalelse til:
Markarådet kan utarbeide forslag til forskrift om hensynsfull
bruk av Marka.
Markarådet med varamedlemmer oppnevnes for fire år om gangen.
Rådet velger selv sin leder.
Departementet fastsetter nærmere bestemmelser om Markarådets
sammensetning, antall medlemmer, oppgaver og arbeidsordning, sekretariatsordning,
herunder hvilke oppgaver sekretariatet skal utføre mv.
§ 14 Søknad om tiltak
Tiltak omfattet av loven kan bare settes i verk dersom
det er gitt tillatelse av myndigheten etter loven. Tillatelse kan
bare gis dersom fordelene ved tiltaket må anses større enn de skader
og ulemper tiltaket vil medføre for friluftslivet, naturmiljøet
eller de allmenne interesser for øvrig.
For søknader som går inn under § 7 skal søknadsbehandlingen
begrenses til å kontrollere at tiltaket er i samsvar med de vilkår
som framgår av § 7.
§ 15 Dispensasjon
Kommunen kan gi varig eller midlertidig dispensasjon fra
bestemmelsene i § 4, § 5, § 7 første ledd nr. 1–3 og § 10. Departementet
kan gi dispensasjon fra bestemmelsene i § 4, § 5, § 7 første ledd
nr. 1–4 og § 10. Det kan settes vilkår for dispensasjonen.
Dispensasjon kan bare gis dersom hensynene i lovens formålsbestemmelse
ikke blir vesentlig tilsidesatt, og fordelene ved å gi dispensasjon
etter en samlet vurdering anses for å være klart større enn ulempene for
friluftslivet, naturmiljøet eller allmenne interesser. Det kan ikke
dispenseres fra kravet om utarbeidelse av reguleringsplan etter
plan- og bygningsloven eller andre saksbehandlingsregler. Bestemmelsene
om dispensasjon i plan- og bygningsloven gjelder ikke.
Kommunen kan ikke dispensere fra planer, lovens bestemmelser
om planer eller forbudet i § 5 når en direkte berørt statlig eller
regional myndighet har uttalt seg mot at det blir gitt dispensasjon.
§ 16 Klage mv.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus er klageinstans for kommunens
vedtak etter denne lov. Direktoratet for naturforvaltning er klageinstans
for fylkesmannens vedtak. Fylkesmannen og fylkeskommunen kan av
eget tiltak påklage kommunens dispensasjonsvedtak etter § 15 og
andre vedtak som kommunen fatter i eller i medhold av denne lov.
Organisasjoner som har friluftsliv, idrett, naturvern eller
kulturvern som formål kan påklage vedtak fattet av kommunen etter
§ 5, § 7 første ledd, § 9 og § 10. Ellers gjelder reglene om klage
i forvaltningsloven tilsvarende.
§ 17 Tilsyn og kontroll
Myndighetene etter loven skal gjennom råd, veiledning og
opplysning arbeide for å fremme formålet med denne lov.
Kommunen fører tilsyn med at bestemmelsene gitt i og i
medhold av denne lov blir overholdt. Kommunen avgjør på hvilke områder
det skal føres tilsyn. Det skal legges vekt på å føre et så effektivt
tilsyn som forholdene tilsier med minst mulig belastning for miljøet.
Ved tilsyn skal den som blir kontrollert eller den ansvarlige
for virksomheten gi tilsynsmyndigheten nødvendig bistand og opplysninger.
Tilsynsmyndigheten kan stanse personer, fartøyer og motorkjøretøyer
dersom dette er nødvendig for utøvelsen av tilsynet.
Myndighetene etter loven kan påpeke plikt etter andre lover
som er av betydning for formålet med denne lov og skal melde antatte
brudd på plikter etter annet lovverk til ansvarlig tilsynsmyndighet.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om tilsyn,
kontroll og rapportering.
§ 18 Retting og avbøtende tiltak
Kommunen kan pålegge den ansvarlige å rette eller stanse
forhold som er i strid med loven eller i strid med vedtak med hjemmel
i loven.
Den som ved å overtre loven eller vedtak med hjemmel i
loven forårsaker fare for miljøforringelse, skal sette i verk tiltak
for å forhindre at slik miljøforringelse skjer. Har miljøforringelsen
allerede inntrådt, plikter skadevolder å hindre ytterligere miljøforringelse.
Han plikter som hovedregel også å gjenopprette den tidligere miljøtilstand
ved oppsamling, rydding, fjerning, planering eller andre egnede
tiltak. Tiltak som i seg selv kan volde miljøpåvirkning av noen
betydning, skal bare iverksettes etter tillatelse fra departementet
eller pålegg etter første ledd.
Plikten til utbedring og gjenoppretting gjelder ikke dersom
det i lys av kostnadene og virkningene av tiltakene, miljøvirkningene
av overtredelsen og overtrederens skyld og økonomiske stilling ville
være særlig urimelig.
§ 19 Tvangsmulkt
For å sikre at bestemmelser gitt i eller i medhold av denne
lov blir gjennomført, kan myndigheten etter loven fatte vedtak om
tvangsmulkt.
Tvangsmulkt kan fastsettes når overtredelsen av en bestemmelse
er oppdaget. Tvangsmulkten begynner å løpe dersom den ansvarlige
oversitter den frist for retting av forholdet som myndigheten etter
loven har fastsatt. Tvangsmulkt kan fastsettes på forhånd dersom
særlige grunner tilsier det, og løper da fra en eventuell overtredelse
inntreffer. Det kan fastsettes at tvangsmulkten løper så lenge det
ulovlige forhold varer, eller at den forfaller for hver overtredelse.
Tvangsmulkt løper likevel ikke dersom etterlevelse er umulig på
grunn av forhold som ikke skyldes den ansvarlige. Tvangsmulkt kan
fastsettes som løpende mulkt eller engangsmulkt.
Tvangsmulkt pålegges den ansvarlige for overtredelsen.
Pålegg om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Departementet
kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
§ 20 Straff
Med bøter eller fengsel inntil ett år straffes den som
forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelsene i eller i
medhold av § 5, § 7 første ledd, § 9, § 10, § 11, § 17 eller § 18.
Er det inntrådt eller voldt fare for betydelig miljøskade,
eller overtredelsene er grove, kan fengsel inntil tre år anvendes.
Ved vurderingen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges
vekt på overtredelsens omfang og virkninger og graden av utvist skyld.
§ 21 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 22 Overgangsbestemmelse
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
hvordan reglene i plan- og bygningsloven 14. juni 1985 nr. 77 skal
virke sammen med bestemmelser i denne lov.
§ 23 Endringer i andre lover
I lov om statlig naturoppsyn 21. juni 1996 nr. 38 (naturoppsynsloven)
skal § 2 første ledd lyde:
Oppsynet skal føre kontroll med at bestemmelsene gitt i
eller i medhold av
1. lov 28. juni 1957 nr. 16 om friluftslivet,
2. lov 19. juni 1970 nr. 63 om naturvern,
3. lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og
vassdrag,
4. lov 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner,
5. lov 29. mai 1981 nr. 38 om viltet,
6. lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
m.v., og
7. lov xxxxxxxxxx nr. xx om naturområder i Oslo og nærliggende
kommuner (markaloven)
blir overholdt. Det samme gjelder lov 13. mars 1981 nr.
6 om vern mot forurensninger og om avfall, så langt departementet
bestemmer.