Lærerveiledning - Demokratisk deltakelse i praksis
Demokratisk deltakelse i praksis er et prosjektarbeid som kan tilpasses klassens behov i både tid og innhold. Nedenfor finner du en kort veiledning.
Om oppgaven
- Tidsbruk avhenger av hvor lang tid gruppa trenger og har til rådighet, men dersom man kun skal jobbe med dette på skolen kan ca. 6 skoletimer være en pekepinn.
- Prosjektet kan gjennomføres på skolen, men også tilpasses digitalt.
- Oppgaven dekker kompetansemål i samfunnsfag og norsk.
- Lærer utarbeider selv vurderingskriterier for de forskjellige oppgavene, dersom elevene skal vurderes i oppgaven.
- I del to av prosjektet skal elevene delta selv, og velge én av fire påvirkningskanaler. Alle disse kan gjennomføres på ordentlig, dersom elevene ønsker det og tiden strekker til. Ellers kan de sendes til lærer. Oppgaven "Overbevis en politiker" kan kreve litt ekstra planlegging og lærer må kanskje bistå litt ekstra underveis.
Forberedelser
- Lærer bør ha litt innsikt i hva som skjer i lokalsamfunnet.
- Snakk gjerne med elevene om saksgangen i et politisk vedtak. De bør f.eks. vite forskjell på kommunestyre og formannskap, og noe om veien fra forslag til vedtak.
- Hvem er ordfører og hvilke partier sitter i kommunestyret?
- Forbered elevene ved å spørre hva de pleier å gjøre for å få viljen sin? Har de noen måter å formulere seg på som pleier å funke? Hva synes de selv er et godt argument? Når får de tillit til andre?
- Spør om det er noen saker i lokalsamfunnet de har plukket opp og er engasjerte i?
- Elevene velger selv om de vil gjennomføre en muntlig eller skriftlig oppgave.
- Det kan være nyttig at lærer gjennomgår de forskjellige deltakelsesformene på forhånd.
Sist oppdatert: 15.08.2023 09:41