"Kongen fordeler Forretningerne iblandt
Statsraadets Medlemmer saaledes, som han det for tjenlig eragter."
Av teksten fremkommer at Kongen har rett til å fordele saker
og ansvar for saksområder fritt. Det er imidlertid lagt til grunn
i statsrettslig teori at bestemmelsen også gir Kongen eksklusiv
rett til å organisere regjeringskontorene.Castberg, Frede,
Norges statsforfatning.
Retten er avgrenset i den grad endringer av departementsstrukturen
eller lignende medfører økte kostnader. Organiseringen etter Grl.
§ 12 tredje ledd må skje innenfor de økonomiske rammer fastsatt
av Stortinget.Jf. Grl. § 75 litra a. Stortinget
har gjennom denne begrensningen, god mulighet til å hindre en vesentlig
økning av antall statsråder, utvidelse av departement mv., men kan
ikke konkret gå inn med bindende vedtak om hvordan Kongen best bruker
tildelte midler.
Bestemmelsen har ikke i nevneverdig grad vært utsatt for konstitusjonelt
press fra Stortingets side, og en kan i hovedsak si at bestemmelsens
opprinnelige rettsstilling er lik opprinnelsen. Det er imidlertid spørsmål
om hvorvidt en regjering under dagens konstitusjonelle situasjon,
likevel kunne bli utsatt for et Storting som vil instruere regjeringen
i hvordan bestemte saker skal behandles eller fordeles mellom departementene.
Det kan også tenkes en situasjon hvor Stortinget ber Kongen opprette
et nytt departement.
En slik innblanding vil etter all sannsynlighet kun representere
unntakstilfeller. Ved innblanding i departementsstrukturen forvitrer
også noe av ansvaret for resultatene som Stortinget liker å ha liggende
på regjeringen. Dersom Stortinget velger å fatte konkrete vedtak
om departementsstruktur vil regjeringen være parlamentarisk forpliktet
til å følge vedtaket uavhengig av Grunnlovens bestemmelser. En regjering
som velger å se bort fra en henstilling fra Stortinget om dette,
risikere å bli avsatt ved mistillit. Det er derfor ikke noen bestemt
grunn til å opprettholde en grunnlovsmessig beskyttelse mot Stortingets eventuelle
ønske om innblanding i departementsstruktur.
Forslagsstillerne fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
"Grunnloven § 12 tredje ledd oppheves."