Norge har tradisjon for at mange og aktive partier stiller lister
ved valg til Stortinget, noe som kan gjøre det vanskelig å etablere
flertallsregjeringer (ettpartiregjeringer eller koalisjoner). Siden
1961 har mindretallsregjeringer vært vanlig. En regjering som må søke
vekslende flertall fra sak til sak, vil nødvendigvis få sin handlekraft
svekket.
For å få handlekraftige regjeringer som er i stand til å ivareta
landets interesser, er et minimum av autoritet overfor nasjonalforsamlingen
nødvendig. Det er Stortinget selv som må gi regjeringen slik autoritet.
Dersom denne autoriteten svekkes eller faller bort, har det oppstått
en situasjon hvor folkeviljen på ny bør kunne komme til uttrykk
gjennom valg.
En regjering som er dannet uten støtte fra et definert flertall,
bør ikke kunne oppløse nasjonalforsamlingen i tilfelle konflikt.
Konflikter mellom Stortinget og en slik regjering vil kunne være
regelen mer enn unntaket.
Hvis regjeringen får rett til å oppløse Stortinget, bør det altså
til gjengjeld innføres et krav om at et flertall i nasjonalforsamlingen
stiller seg bak en nydannet regjering, slik at det oppstår et synlig
og definert parlamentarisk grunnlag for regjeringen. Ved at regjeringen
dannes på et slikt grunnlag, blir det klart at nasjonalforsamlingen
ønsker nettopp denne regjering og har utstyrt den med nødvendig
autoritet.
Rett til å utskrive nyvalg etter de retningslinjer som her er
formulert, fører ikke til at regjeringen kan styre på tvers av folkeviljen.
Det blir tvert imot mulig å la velgerne avgjøre i en situasjon der
det oppstår en uløselig konflikt mellom storting og regjering.
Forslaget går i hovedtrekk ut på at ingen kan bli statsminister
før Stortinget eksplisitt har gitt sin støtte til den kandidat som
er foreslått av stortingspresidenten. Omvendt kan Kongen i statsråd
vedta å oppløse Stortinget dersom flertallets støtte svikter på
en slik måte at regjeringen blir møtt med mistillit eller taper en
avstemning etter å ha stilt kabinettspørsmål. Ifølge forslaget kan
oppløsning likevel bare vedtas dersom regjeringen på forhånd har
gitt beskjed om at dette vil bli resultatet dersom den taper avstemningen.
Forslaget rommer alternativer som innebærer at det nyvalgte storting
enten skal sitte bare frem til neste ordinære stortingsvalg fire
år etter det forrige, i henhold til dagens ordning, eller sikres
en viss minstetid til å gjennomføre det nye flertallets og den nye regjeringens
politikk. I forlengelsen av dette legges det frem forslag om en
viss videreutvikling av prosedyren for grunnlovsendring.
Det er lagt inn en mulighet for å utsette iverksettelsen av grunnlovsendringene
til etter valget i 2013.
I det følgende blir hvert hovedelement i forslaget kort gjennomgått.
Sist i hvert avsnitt følger forslag til grunnlovsendring på vedkommende
punkt. Til slutt er forslagene samlet og oppstilt i nummerrekkefølge, sammen
med ulike varianter av hovedforslagene (justering av angitte perioder
mv.).
I grunnlovsendringsforslagene innfelt i teksten er ny tekst samt
de deler av den eksisterende teksten som foreslås endret, markert
med kursivert skrift. I det samlede forslag
er disse markeringene tatt ut.