Regler om innsettingsvedtak (investitur) bør utformes med sikte
på to typesituasjoner:
For at systemet skal henge sammen, er det viktig at enhver stortingsperiode
innledes med en avklaring av om regjeringen har stortingsflertallets
støtte. Dette vil også bidra til å sikre god sammenheng mellom valgresultatet
og regjeringens politiske sammensetning.
Avklaringen kan skje på den måten at den sittende regjering innen
en uke etter at et nyvalgt storting har konstituert seg, enten søker avskjed eller avklarer
om den har den nødvendige støtte.
Hvis regjeringen ikke i første omgang velger å søke avskjed,
kan kravet om å avklare Stortingets støtte tenkes utformet etter
to modeller:
Statsministeren legger frem en erklæring om hvilken politikk som vil
bli ført, og ber det nyvalgte storting om å votere over erklæringen.
Statsministeren ber om flertall for å fortsette
som statsminister.
Den sistnevnte modellen har den fordel at statsministerens nøkkelrolle
blir den samme uansett situasjon; dermed blir systemet enklere totalt
sett. Dessuten vil det neppe bli særlig forskjell i praksis, siden det
uansett vil være naturlig at den som ønsker å fortsette som statsminister,
sier noe om den politikk som regjeringen vil føre. Dette legges
til grunn for grunnlovsforslaget.
Votering må holdes ved avslutningen av det møtet der statsministeren
ber om flertall for å fortsette eller kort tid (f.eks. to dager)
deretter.
Hvis han eller hun får stortingsflertallets støtte, kan regjeringen
fortsette med den sammensetning den hadde før valget eller med de
endringer som statsministeren anmoder Kongen om å foreta. Hvis positivt
flertall ikke oppnås, må regjeringen søke avskjed.
Både dersom regjeringen søker avskjed uten først å ha søkt å
oppnå Stortingets tillit og når den søker avskjed etter at et slikt
forsøk ikke har ført frem, er den videre prosess som i situasjon
B).
Når regjeringen av en hvilken som helst grunn, f.eks. valgnederlag
eller som følge av mistillitsvotum, har søkt avskjed, bør Stortingets
syn på hvem som bør danne regjering komme til uttrykk gjennom en
votering over forslag på statsministerkandidat. Forslaget skal i
så fall fremmes av stortingspresidenten etter at råd er innhentet
fra den avgående statsminister og fra de parlamentariske lederne.
Når en statsministerkandidat har fått Stortingets støtte, gir
stortingspresidenten meddelelse om dette til Kongen. Kongen kjenner
da Stortingets vilje og gir kandidaten i oppdrag å danne regjering.
Dersom en foreslått kandidat ikke får flertall, skal stortingspresidenten
fortsette å fremme forslag, men slik at prosessen skal avbrytes
når i alt fire forslag er fremmet uten å få Stortingets tilslutning.
Dersom dette skjer, skal presidenten straks, men senest 30 dager etter
at den sittende regjering har søkt avskjed, initiere oppløsning
av Stortinget og etterfølgende nyvalg (se IV nedenfor).
Hovedreglene om regjeringsdannelse foreslås samlet i Grunnloven
kap. C om Stortinget mv. Plassering i forlengelsen av reglene om
Stortingets konstituering mv. vil være naturlig. For å få en best
mulig systematikk uten bruk av tilleggsparagrafer (a, b osv.) bør
det samtidig foretas den opprydding at paragrafnumrene 70 og 72,
som i dag er tomme, tas i bruk.
En slik løsning gjør det samtidig mulig å begrense behovet for
endringer i kap. B, som primært handler om den utøvende makt. Den
eneste endring i kap. B som er nødvendig, foreslås inntatt i § 12
første ledd om regjeringsdannelse.
Når § 12 først skal endres, er det dessuten nærliggende samtidig
å gjøre den mer oversiktlig ved å samle bestemmelsene om regjeringens
sammensetning i de første delene av paragrafen. Forslaget om å oppheve
tredje ledd (alternativ 1) forutsetter at kravet om kirkemedlemskap
for en del av regjeringens medlemmer allerede er fjernet som følge
av forliket om endringer i forholdet mellom stat og kirke. Alternativ 2
(om å oppheve fjerde ledd) ser bort fra denne muligheten.
§ 12 første ledd skal lyde (bare tredje pkt. er nytt):
Kongen vælger selv et Raad af stemmeberettigede norske Borgere.
Dette Raad skal bestaa af en Statsminister og i det mindste syv
andre Medlemmer. Førend Embedet som Statsminister
besættes, bør Kongen fra Storthingets Præsident have faaet Meddelelse
om Storthingets Opfatning, om hvem der bør vælges.
§ 12 annet ledd skal lyde:
Ægtefæller, Forældre og Børn eller to Søskende maa ei paa samme
Tid have Sæde i Statsraadet.
§ 12 tredje ledd oppheves (alternativ 1).§ 12 fjerde ledd oppheves (alternativ 2).[Nåværende § 71 skal være § 70 og får endret innhold, se V
nedenfor]Nåværende § 73 skal være § 71.Nåværende § 74 skal være § 72.§ 73 (ny) skal lyde:
Dersom ikke Statsministeren inden een Uge,
efterat et nyvalgt Storthing er aabnet, har meddelt Storthinget
at Regjeringen vil ansøge om Afsked, skal han inden Udløbet af samme
Frist anmode om Storthingets Tillid til hans Person. Afstemning
afholdes senest to Søgnedage efter Anmodningens Fremsættelse. Saafremt
Anmodningen ikke vinder Storthingets Bifald, forholdes videre saaledes,
som bestemt i § 74.
§ 74 (ny) skal lyde:
Dersom Regjeringen ansøger om Afsked, bør Storthingets
Præsident indhente Statsministerens og Partigruppeledernes Opfatning
om, hvem der bør blive ny Statsminister. Derefter inviterer Præsidenten
Storthinget til at udtrykke sin Tillid til en af ham foreslaaet
Kandidat. Dersom Forslaget bliver antaget, skal Resultatet meddeles
Kongen. I modsat Fald skal Fremgangsmaaden gjentages indtil tre
Gange.
Bliver intet Forslag antaget, skal Storthingets Præsident
snarest, og senest tredive Dage, efterat Regjeringen har ansøgt
om Afsked, anmode Kongen om at udskrive extraordinært Valg til nyt
Storthing.