Til Stortinget
Vern om en privat sfære er grunnleggende i et liberalt demokrati.
Frihet forutsetter at hvert menneske vernes mot utilbørlige inngrep
i privatlivet, og mot registrering og overvåking som ikke fremtrer
som strengt nødvendig. Demokrati forutsetter at det i siste instans
er borgerne som kontrollerer staten, ikke staten som kontrollerer
borgerne.
Personvernbegrepet er sammensatt og rommer mange ulike interesser
og verdier. Personvern innebærer først og fremst beskyttelse av
hjem og privatsfære. Men personvern gjelder også i stor grad beskyttelse
mot utilbørlig elektronisk behandling og bruk av personopplysninger.
Forslagsstillerne mener at det i vår tid er sterkt behov for omsider
å etablere grunnlovsbeskyttelse for begge disse sidene av personvernet.
Både medieutviklingen og utviklingen i det offentliges virksomhet,
derunder i forbindelse med bekjempelsen av terror, har gjort vernet
for privatsfæren stadig mer prekær. Ved behandlingen av den nye § 100
i Grunnloven om ytringsfrihet mv. i september 2004 anmodet Stortinget
om å få spørsmålet om grunnlovsfesting av vern for privatlivet utredet.
Det er på høy tid at spørsmålet nå bringes ut av dødvanne.
I de siste 25 årene har det vært et vedvarende, økende press
for å gjøre det enklere å samle, bruke og oppbevare personopplysninger.
Den teknologiske utviklingen gjør personopplysninger både mer tilgjengelig
og mer utsatt for misbruk. Vi legger stadig fra oss flere elektroniske
spor og personlige kjennetegn blant annet via telekommunikasjon,
betalingsformidling og ved å bruke personnummeret vårt. Det store tilfanget
av nye nettmedier gjør også at vi i mye større grad enn tidligere
legger fra oss elektroniske spor. Mengden av disse enkeltsporene
kan danne et mønster, og dagens teknologi gjør det svært enkelt
å finne og misbruke informasjon om andre.
I de fleste moderne konstitusjoner finner vi bestemmelser om
vern om privatsfæren, og bestemmelser om beskyttelse av personopplysninger
er på vei inn. Det er viktig at disse verdier også i Norge bringes
opp på samme nivå i hierarkiet av rettsregler som bl.a. bestemmelsene
om ytrings- og informasjonsfrihet. Dette kan bare skje gjennom grunnlovsfesting.
Personvernet reguleres i dag av blant annet straffelovens bestemmelse
om ærekrenkelse og privatlivets rett til fred. Til dette kommer
bestemmelsene i personopplysningsloven, helseregisterloven, lov
om elektronisk kommunikasjon og loven om Schengen informasjonssystem
(SIS).
Ifølge The Privacy and Human Rights Report for 2007 preges Norge
av systematisk mangel på personvernsikring. Forslagsstillerne finner
det bekymringsfullt at dagens grunnlov i denne relasjon ikke er
tilpasset den teknologiske utviklingen og at personvernet ikke er
godt nok ivaretatt.
Til tross for at personvern er regulert i en rekke lover, mener
forslagsstillerne at personvernet i dag ikke har den rettslige tyngden
som slike grunnleggende rettigheter fortjener og som bare en grunnlovsfesting
vil kunne gi.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I – Privatlivets fred
Alternativ 1 A:
Ny § 100 b skal lyde:
Enhver har rett til respekt for privatliv og hjem.
Alternativ 1 B:
Ny § 100 b skal lyde:
Enhver har Ret til Respekt for Privatliv og Hjem.
Alternativ 2:
Ny § 100 a:
Som alternativ 1 A eller 1 B.
II – Personopplysninger
Alternativ 1 A:
Ny § 100 c skal lyde:
Enhver har rett til beskyttelse av personopplysninger om seg
selv, til innsyn i slike opplysninger og til om nødvendig å kunne
korrigere innholdet. Slike opplysninger kan bare benyttes i samsvar
med uttrykkelig angitte formål og på grunnlag av lov eller informert
samtykke fra den opplysningene gjelder. De skal slettes når formålet
ikke lenger er til stede.
Alternativ 1 B:
Ny § 100 c skal lyde:
Enhver har Ret til Beskyttelse af Personoplysninger om sig selv,
til Indsyn i saadanne Oplysninger og til om nødvendig at kunne korrigere
Indholdet. Saadanne Oplysninger kunne bare benyttes i Overensstemmelse
med udtrykkelig angivne Formaal og paa Grundlag af Lov eller informert
Samtykke fra den, Oplysningerne gjælde. De skulle slettes, naar
Formaalet ikke længer er tilstede.
Alternativ 2:
Ny § 100 b:
Som alternativ 1 A eller 1 B.
Alternativ 3:
Ny § 100 a:
Som alternativ 1 A eller 1 B.
Vera Lysklætt | Odd Einar Dørum |
Referert i Stortingets møte 30. september 2008.
"Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg."
Thorbjørn Jagland | Signe Øye |
president | sekretær |
30. september 2008