Vern om en privat sfære er grunnleggende i et liberalt demokrati.
Frihet forutsetter at hvert menneske vernes mot utilbørlige inngrep
i privatlivet, og mot registrering og overvåking som ikke fremtrer
som strengt nødvendig. Demokrati forutsetter at det i siste instans
er borgerne som kontrollerer staten, ikke staten som kontrollerer
borgerne.
Personvernbegrepet er sammensatt og rommer mange ulike interesser
og verdier. Personvern innebærer først og fremst beskyttelse av
hjem og privatsfære. Men personvern gjelder også i stor grad beskyttelse
mot utilbørlig elektronisk behandling og bruk av personopplysninger.
Forslagsstillerne mener at det i vår tid er sterkt behov for omsider
å etablere grunnlovsbeskyttelse for begge disse sidene av personvernet.
Både medieutviklingen og utviklingen i det offentliges virksomhet,
derunder i forbindelse med bekjempelsen av terror, har gjort vernet
for privatsfæren stadig mer prekær. Ved behandlingen av den nye § 100
i Grunnloven om ytringsfrihet mv. i september 2004 anmodet Stortinget
om å få spørsmålet om grunnlovsfesting av vern for privatlivet utredet.
Det er på høy tid at spørsmålet nå bringes ut av dødvanne.
I de siste 25 årene har det vært et vedvarende, økende press
for å gjøre det enklere å samle, bruke og oppbevare personopplysninger.
Den teknologiske utviklingen gjør personopplysninger både mer tilgjengelig
og mer utsatt for misbruk. Vi legger stadig fra oss flere elektroniske
spor og personlige kjennetegn blant annet via telekommunikasjon,
betalingsformidling og ved å bruke personnummeret vårt. Det store tilfanget
av nye nettmedier gjør også at vi i mye større grad enn tidligere
legger fra oss elektroniske spor. Mengden av disse enkeltsporene
kan danne et mønster, og dagens teknologi gjør det svært enkelt
å finne og misbruke informasjon om andre.
I de fleste moderne konstitusjoner finner vi bestemmelser om
vern om privatsfæren, og bestemmelser om beskyttelse av personopplysninger
er på vei inn. Det er viktig at disse verdier også i Norge bringes
opp på samme nivå i hierarkiet av rettsregler som bl.a. bestemmelsene
om ytrings- og informasjonsfrihet. Dette kan bare skje gjennom grunnlovsfesting.
Personvernet reguleres i dag av blant annet straffelovens bestemmelse
om ærekrenkelse og privatlivets rett til fred. Til dette kommer
bestemmelsene i personopplysningsloven, helseregisterloven, lov
om elektronisk kommunikasjon og loven om Schengen informasjonssystem
(SIS).
Ifølge The Privacy and Human Rights Report for 2007 preges Norge
av systematisk mangel på personvernsikring. Forslagsstillerne finner
det bekymringsfullt at dagens grunnlov i denne relasjon ikke er
tilpasset den teknologiske utviklingen og at personvernet ikke er
godt nok ivaretatt.
Til tross for at personvern er regulert i en rekke lover, mener
forslagsstillerne at personvernet i dag ikke har den rettslige tyngden
som slike grunnleggende rettigheter fortjener og som bare en grunnlovsfesting
vil kunne gi.