Sammendrag
Norge har i henhold til WTO-avtalen av 1994,
samt Ministererklæringen om liberalisering av handelen med
informasjonsteknologiprodukter av 1996, forpliktet seg til ytterligere
nedtrapping av tollsatser på enkelte industrivarer fra
1. januar 2000. Den bundne tollnedtrappingen anslås å gi
et provenytap på 120 mill. kroner i 2000.
Tollsatsene i henhold til nedtrappingsplanen
framgår av vedleggene til St.prp. nr. 3 (1994-1995) Om
endringer i tolltariffen som følge av handelforhandlingene
i Uruguay-runden m.v. For de fleste industriproduktene var nedtrappingen
pr. 1. januar 1999 siste trinn etter nedtrappingsplanen. For kjemi-,
tekstil- og jern- og stålprodukter i vedleggene 2B, 2C
og 2D, fortsetter nedtrappingen fram til 1. januar 2004. For informasjonsteknologiprodukter
settes tollsatsene til 0 pr. 1. januar 2000, jf. tollnedtrappingstabellen
i vedlegg 1 til St.prp. nr. 62 (1996-1997) Om endringer i tollavgifter som
følge av resultatet i WTO om liberalisering av handel med
informasjonsteknologiprodukter. Nedtrappingen er dermed fullført.
Det vises til forslag til vedtak I bokstav C.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak om tollavgifter I bokstav C i proposisjonen.
Sammendrag
Det foreslås tollfrihet for 20 varenumre
i tolltariffen som omfatter varer som enkeltbedrifter har fått
tollfritak for. Videre foreslås det reduserte tollsatser
for 5 varenumre i tolltariffen der enkeltbedrifter har fått
nedsatt tollsats.
Forslaget omfatter hovedsakelig visse plast-
og tekstilprodukter. Aktuelle varenumre og tollsatser framgår av
vedleggene 3.2 og 3.3. Forslaget er en oppfølgning av et
tilsvarende tiltak som ble vedtatt av Stortinget ved behandlingen
av budsjettet for 1999. Vedtaket i fjor gjaldt visse tekstilprodukter.
Forslaget for 2000 er basert på innvilgede søknader
fra 1. januar til 10. juni 1999. Forslaget i år
må også ses i sammenheng med forslaget om en avvikling
av ordningen med administrative tollnedsettelser for industrivarer,
jf. avsnitt 4.9.2.
Generelt vil det være ønskelig
at tollsatsene i størst mulig grad tas inn i stortingsvedtaket
og dermed framgår av tolltariffen. Dette vil gjøre
tollregimet mer oversiktlig og bidra til større grad av
likebehandling. Innarbeiding i tolltariffen vil innebære
en administrativ forenkling både for det offentlige og
for bedriftene ved at behovet for årlige søknader
om tollnedsettelser vil opphøre. I tillegg er kriteriene
for å få innvilget tollnedsettelser utformet slik
at disse i seg selv gir en komplisert søknadsbehandling
og er kilde til klagesaker fra importørene. Det er også knyttet
ulike betingelser til de administrative tollnedsettelsene, slik
at det kan være liten fleksibilitet i bruken av innsatsvarene.
Det vil også være tungvint og vanskelig for myndighetene å følge
opp at vilkårene for tollnedsettelse blir etterlevd. Dette
kan igjen bidra til forskjellsbehandling av bedrifter. I forbindelse
med en avvikling av ordningen vil det blant annet ut fra hensynet
til forutsigbare rammevilkår også være ønskelig
at bedrifter som til nå har fått innvilget tollnedsettelser,
ikke får økt tollbelastning.
Provenytapet av forslaget om tollfrihet for
20 varenumre og reduserte tollsatser for 5 varenumre anslås
til 8 mill. kroner i 2000 og på årsbasis.
Det vises til forslag til vedtak I bokstav D, samt vedleggene 3.2
og 3.3.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til vedtak om tollavgifter I bokstav D,
samt vedleggene i 3.2 og 3.3.
Sammendrag
Tollen på utstyr for lyd, bilde og
skrift varierer fra tollfrihet til en sats på 14 pst.
Tollsatsene er utformet på en tilfeldig måte,
noe som kan skape uheldige tilpasninger i markedet. Tollsatsene
har ikke som formål å beskytte norsk produksjon.
Samtidig går den teknologiske utviklingen generelt i retning
av å utviske det tradisjonelle skillet mellom brunevarer
(radio/fjernsyn/stereoanlegg) og nyere multimedialøsninger,
noe som kan bidra til tilfeldigheter i tollavgiftsstrukturen. Dette kan
igjen skape konkurransevridning mellom sammenlignbare produkter
med til dels samme anvendelsesområde. Dette forholdet vil
forsterkes gjennom den teknologiske utviklingen i årene
fremover.
Det foreslås derfor tollfritak for
utstyr for lyd, bilde og skrift. Aktuelle varegrupper er radiomottagere, videoapparater,
fjernsynsmottagere, multimediaterminaler m.v. Årlig provenytap
anslås på usikkert grunnlag til 65 mill.
kroner. Provenytapet i 2000 anslås til 60 mill.
kroner. Tiltaket vil særlig berøre import av varer
fra Japan, utviklingsland og EU. Det vises til forslag til vedtak
I bokstav E, samt vedlegg 3.4.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak om tollavgifter I bokstav E, samt vedlegg 3.4.
Sammendrag
Ubearbeidet tobakk er tollfri. Sigaretter har
en tollsats på 14,45 kroner pr. kg. Sigarer m.v. er belagt
med en toll på 12,75 kroner pr. kg, mens annen bearbeidet tobakk
har en tollsats på 7,65 kroner pr. kg. Tollsatsene gjelder
også overfor EU, mens det er tollfrihet overfor EFTA-landene.
En avvikling av tollsatsene vil bidra til å forenkle avgiftsstrukturen
for tobakksvarer ved at produktene kun blir belastet med særavgift
og merverdiavgift. Det foreslås derfor å etablere
tollfrihet for sigaretter, sigarer og andre tobakksvarer. Årlig
provenytap av dette forslaget anslås til 16 mill.
kroner. Provenytapet foreslås dekket inn av et flatt avgiftspålegg
på 0,3 pst. på alle tobakksvarer. Som
følge av forslaget om å øke avgiftssatsen
på røyketobakk, sigarer, snus og skrå med
15,3 pst. reelt vil den samlede økningen i avgiftssatsen
på disse varetypene bli 15 pst. reelt, mens avgifter på sigaretter
holdes om lag uendret. Det vises til omtalen av forslaget til endringer
av avgiftene på tobakksvarer i avsnitt 3.5. Det vises også til
forslag til vedtak I bokstav F, samt vedlegg 3.5.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til vedtak om tollavgifter I bokstav F,
samt vedlegg 3.5.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
er videre enig i at provenytapet for de omtalte tobakksvarer dekkes
inn ved et flatt avgiftspålegg på 0,3 pst. på alle
tobakksvarer.
Sammendrag
Under WTOs ministerkonferanse i Singapore i
1996 ble 28 WTO-medlemsland enige om en Ministererklæring
om nedtrapping av toll på informasjonsteknologiprodukter
(ITA-1). Endelig tollfrihet skal iverksettes fra 1. januar
2000 for de produktene som er omfattet av Ministererklæringen.
Ministererklæringen forutsetter at
deltagerne i regi av Rådet for handel med varer (Varerådet)
skal drøfte en framtidig utvidelse av produktdekningen.
Arbeidet med revisjon av produktlistene (ITA-2) ble påbegynt
i oktober 1997. Hittil er det ikke enighet om utvidelse av produktdekningen
og videre forhandlinger er utsatt. For det tilfellet at det skulle
bli enighet om tollreduksjoner for et utvidet vareomfang i budsjettperioden,
vil Finansdepartementet be om fullmakt til å iverksette
de tollreduksjonene som måtte følge av en slik
avtale, jf. forslag til vedtak II. Departementet antar at en eventuell
forhandlingsløsning vil være av begrenset omfang og
ha beskjedne provenyvirkninger.
Under forhandlingene i Uruguay-runden ble Norge og
en rekke andre land enige om en overenskomst om avskaffelse av toll på om
lag 6500 farmasøytiske produkter. Tollfritakene ble innarbeidet
i tolltariffen fra 1. januar 1998. Tollfritakene ble av administrative
hensyn gjort gjeldende for hele varenumre, også der disse dekket
flere produktkategorier enn de som omfattes av overenskomsten.
Det er i WTO forhandlet om revisjon av overenskomsten,
med sikte på å utvide produktlisten. Forhandlingene
ble avsluttet i 1998, og resulterte i enighet om tollfrihet for
ytterligere 639 produkter innen juli 1999. Samtlige av de 639 produktene
faller inn under de varenumre som i Norge ble gitt tollfrihet som
følge av den opprinnelige overenskomsten. Den norske tolltariffen var
derfor allerede på gjennomføringstidspunktet 1.
juli 1999 i samsvar med forhandlingsresultatet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til vedtak om tollavgifter II.
Sammendrag
WTO vil ved årsskiftet 1999-2000 innlede
en ny forhandlingsrunde som følge av WTO-avtalens forpliktelser
om å starte forhandlinger om landbruk, tjenester og enkelte
aspekter ved TRIPS-avtalen om beskyttelse av immaterielle rettigheter
(den såkalte "innebygde dagsorden"). I den sammenheng drøftes
det om det i de kommende forhandlingene også skal inngå temaer
i tillegg til den innebygde dagsorden, som tollforhandlinger for
industriprodukter og fisk, elektronisk handel, handel og miljø,
handel og konkurranse, handel og investeringer og åpenhet
om offentlige innkjøp. WTOs ministerkonferanse i Seattle
(30. november til 3. desember 1999) vil beslutte
mandatet for de kommende forhandlingene. Forberedelsene går
nå inn i sin avsluttende fase med forhandlinger om selve
mandatteksten. Under forberedelsene ser det ut til å være økt
oppslutning om at WTO bør innlede en relativt kort forhandlingsrunde
(3 år), og at hele forhandlingsløsningen vedtas
som en pakke av medlemslandene.
Markedsadgang for industrivarer
Forhandlinger om tollreduksjoner på industrivarer har
vært et sentralt element i tidligere forhandlingsrunder
i GATT. Det antas at spørsmålet om ytterligere tollreduksjoner
for industrivarer vil være sentralt også i den
kommende forhandlingsrunden.
Norge har over tid bygget ned tollsatsene på industrivarer,
ikke minst som følge av bilaterale, regionale eller multilaterale
avtaler, men også gjennom ensidige tiltak. En videre reduksjon
av tollsatsene vil derfor ha relativt liten betydning for norske
bedrifters konkurransesituasjon i det norske markedet. Tollnedtrapping
i andre land som følge av en ny WTO-avtale vil imidlertid
være av stor interesse for norske eksportbedrifter i markeder utenfor
Europa, og for enkelte sektorer, som fisk, fiskeprodukter og tekstiler,
også i Europa. Fisk og fiskeprodukter er underlagt handelsrestriksjoner
i svært mange land, og det er et sentralt mål
fra norsk side å få disse redusert i forhandlingene.
Forhandlingene om tollreduksjoner for industrivarer vil også være
et sentralt bidrag for å bedre utviklingslandenes markedsadgang både
i industrilandene og i øvrige utviklingsland.
Flere land har fremmet forslag om hvilke elementer tollforhandlingene
bør inneholde. Forslagene går dels på om
tollreduksjonene skal skje med utgangspunkt i en avtalt formel for
alle sektorer og/eller om en skal ha en sektortilnærming,
hvor særskilte varesektorer blir identifisert enten for
tollfrihet eller for tollharmonisering.
Flere av forslagene gjelder reduksjon av de
høyeste tollsatsene og reduksjon av forskjellene i tollsatsnivå mellom
lavt bearbeidede varer og mer bearbeidede varer. Dette punktet vil
være av særlig betydning for utviklingslandenes
muligheter for mer bearbeiding av egne råvarer før
eksport. Fjerning av de aller laveste tollsatsene ("bryderitollsatsene"),
samt at bindingsforpliktelsene med hensyn til maksimale tollsatser
utvides til å gjelde flere produkter, er også forslag
fra mange land. EU har også foreslått at tollfrihet
for varer fra de minst utviklede landene (MUL) skal være
et forhandlingstema. Av hensyn til mer gjennomsiktlig tollsatsstruktur
og for å bedre markedsadgangen for lavkostprodukter fra
utviklingsland har enkelte land, deriblant Norge, også foreslått
overgang fra vekt- eller volumbaserte tollsatser til verditollsatser.
APEC (organisasjon for asiatiske land og stillehavsland) har foreslått
tollfrihet for åtte varegrupper. Dette forslaget har også vært framsatt
som en mulig forhandlingsløsning med betinget iverksettelse
allerede fra starten av forhandlingsrunden. Det vises her til forslag
til vedtak III.
Reduksjon av de såkalte ikke-tariffære
handelshindringene er også et viktig element for å skape
bedret markedsadgang. Disse omfatter blant annet ulike nasjonale
krav til produkters egenskaper, prøving og sertifisering.
Arbeidet med handelsfasilitering, det vil si forenkling av grenseprosedyrer
og andre handelsrelaterte prosedyrer, vil også være
av betydning. Også på disse feltene vil det kunne
bli forhandlinger.
Markedsadgang for landbruksvarer
Det reelle resultatet av Uruguay-runden er at
det har bidratt til disiplin i internasjonal handel med landbruksvarer
gjennom et omforent regelverk. Avtalen har derimot i mindre grad
ført til en reelt åpnere handel med landbruksprodukter.
For Norges vedkommende har den faktiske importen av
landbruksvarer også etter 1995 i stor grad skjedd gjennom
bilaterale og regionale preferanseavtaler og ensidige importbestemmelser.
Gjennomføringen av WTO-avtalen har i liten grad brakt de
generelle tollsatsene ned på et nivå som har gitt
reelle importmuligheter. Tollkvotene for minimum markedsadgang1 som ble opprettet som en del av avtalen
har ført til en del import, men utnyttelsesgraden har vært
varierende for de ulike tollkvotene, jf. avsnitt 4.8.2.
Mange land i WTO venter at den neste forhandlingsrunden
skal føre til en reell nedbygging av handelshindre på landbruksområdet.
Dette gjelder så vel Cairns-gruppen2 som
de fleste utviklingsland. Ifølge artikkel 20 i WTOs landbruksavtale
er målet for forhandlingene
1 Kvoter
for kjøtt, egg, smør og kål med 32 pst.
av ordinær tollsats. Foedeles ved auksjon.
2 Argentina, Australia, Brazil, Chile, Colombia,
Fiji, Filippinene, Indonesia, Malaysia, New Zealand, Paraguay, Sør-Afrika,
Thailand og Uruguay.
betydelige og gradvise reduksjoner i støtte
og vernetiltak. På den annen side skal det bl.a. tas hensyn
til erfaringene som er gjort med gjennomføring av eksisterende
avtale og ikke-handelsmessige forhold.
Norske myndigheter har så langt i forberedelsene
til den nye forhandlingsrunden spilt en aktiv rolle på landbruksområdet,
særlig når det gjelder å sette konseptet
"multifunksjonelt jordbruk" på dagsorden. Fra norsk side
har en hevdet at produksjonsrettede støtteordninger kan
være nødvendige for å sikre en tilfredsstillende
tilgang på goder som følger den ordinære jordbruksproduksjonen
av mat og fibre. Fra norsk side har det vært framhevet
at miljø, matvaresikkerhet, distriktsbosetting, god plante-,
dyre- og folkehelse, samt kulturarv er goder det multifunksjonelle
jordbruket skal ivareta. Det er liten uenighet i WTO om at landbruket
har en "multifunksjonell" rolle, og at hensynet til dette er nedfelt
i artikkel 20. Derimot er det stor uenighet om hvilke virkemidler
som er legitime for å ivareta disse kvalitetene ved jordbruket.
Dette gjelder i særlig grad importvernet, men også handelsvridende budsjettstøtte.
Norge har møtt motbør for sin argumentasjon om
produksjonsrettede støttetiltak, spesielt fra enkelte av
Cairns-landene. Også mange utviklingsland har reagert på enkelte
industrilands bruk av multifunksjonalitet som begrunnelse for å videreføre
handelshindre på landbruksområdet.
For Norges vedkommende byr de kommende forhandlinger
på store utfordringer, både når det gjelder å skape
forståelse for de spesielle vilkår og hensyn som ligger
til grunn for norsk landbrukspolitikk, og når det gjelder å balansere
våre synspunkter på landbruksområdet
mot andre forhandlingsinteresser. Så langt har Norges argumentasjon
møtt forståelse hos EU, Japan, Sør-Korea,
Sveits og Island. Samtidig har en fra norsk side signalisert at
en legger vekt på utviklingslandenes situasjon og spesielt
gitt uttrykk for at netto matvareimporterende land kan ha felles
interesser uavhengig av økonomisk utviklingsnivå.
Det er dermed antydet at denne gruppen av land kan gjøre
felles sak med hensyn til krav om begrensninger i nedbyggingen av
støtte- og vernetiltak. Det vil være en utfordring å bygge
en allianse på et slikt grunnlag og samtidig både
imøtekomme utviklingslandenes generelle krav om økt
markedsadgang og unngå å svekke interessefelleskapet med
EU som har betydelige eksportinteresser å ivareta.
Norges aktive rolle i forberedelsene til forhandlingene
har utvilsomt satt preg på diskusjonene om landbruk i WTO,
og har kanskje også i noen grad gjort det lettere for andre
medlemmer, ikke minst EU og Japan, med hensyn til å fremme
argumenter om behovet for å ta hensyn til landbrukets multifunksjonelle
rolle.
Partene pålegges ikke konkrete forpliktelser
med hensyn til resultatet av forhandlingene eller når forhandlingene
skal være avsluttet i artikkel 20 i landbruksavtalen i
WTO. Selve forpliktelsen til å forhandle for å fortsette
reformprosessen innebærer imidlertid at partene må forvente å måtte
gå lengre enn eksisterende forpliktelser.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til vedtak III.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine merknader under pkt. 2.6.2.2
i Budsjett-innst. S. I (1999-2000). Disse medlemmer viser
til at Norge som har en liten åpen økonomi, er
tjent med et internasjonalt regelverk som legger til rette for utstrakt
frihandel på flest mulig områder. Utover den innebygde
dagsorden mener disse medlemmer det er viktig å få gjennomslag for
en bredest mulig forhandlingsrunde som bl.a. må omfatte økt
markedsadgang for industrivarer, fisk og fiskeprodukter. Disse
medlemmer mener samtidig etableringen av et multilateralt
investerings- og konkurranseregelverk vil være av stor
betydning for internasjonale investeringer og næringsutvikling,
og forutsetter at Regjeringen arbeider for at dette blir en del
av den kommende forhandlingsrunden. Disse medlemmer finner
grunn til å understreke at arbeidet med å sikre
Norges defensive interesser bl.a. innenfor landbrukssektoren ikke
må gå på bekostning av en offensiv strategi
for økt markedsadgang for viktige norske eksportvarer som
industrivarer, fisk, fiskeprodukter og tjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke Regjeringens syn når det gjelder bruken av konseptet
"multifunksjonelt jordbruk" som et ledd i argumentasjonen i forsøket
på å videreføre handelshindre på landbruksområdet.
Disse medlemmer mener at både
importvernet og produksjonsrettede støttetiltak bør
nedbygges. Det er etter disse medlemmers oppfatning
galt å gjøre u-landene til passive mottakere av
norsk u-hjelp, samtidig som man arbeider for å bygge opp
hindre for deres i mange tilfelle viktigste eksportartikkel, og
på den måten legger hindringer i veien for en
sunn økonomisk utvikling i disse landene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at det ved årsskiftet
skal innledes en ny omfattende forhandlingsrunde i WTO. Denne forhandlingsrunden
omfatter en rekke vanskelige områder som landbruk, tjenester
og immaterielle rettigheter. Videre vil temaer som industrivarer,
fisk, handel og miljø, investeringer, elektronisk handel,
handel og konkurranse og åpenhet om offentlig innkjøp
sannsynligvis komme opp som temaer. Alle temaer har stor betydning
for Norge.
Disse medlemmer vil understreke
at det er i norske interesser at spørsmål knyttet
til miljø, standarder i arbeidslivet og menneskerettigheter kommer
høyt på dagsorden. Disse temaene må i
stigende grad bli et viktig premiss for all internasjonal handel. Disse medlemmer forutsetter
at dette følges opp fra norsk side slik det er understreket
i Regjeringens redegjørelse for Stortinget.
Disse medlemmer vil videre understreke
at man fra norsk side ikke ønsker at internasjonale investeringer blir
en del av WTO-forhandlingene. I Regjeringens redegjørelse
om WTO-forhandlingene fra mai dette år sa man at "man i
utgangspunktet ikke aktivt ville gå inn for at investeringer
skulle bli en del av forhandlingsmandatet". Disse medlemmer har
registrert at Regjeringen har endret syn på investeringer
i WTO, men forutsetter at dette fortsatt er den norske posisjonen
i forhandlingen.
Disse medlemmer vil videre gi
støtte til at "multifunksjonelt landbruk" er av overordnet
betydning for norske posisjoner knyttet til landbruksforhandlingen.
I dette begrepet ligger miljø, matvaresikkerhet, distriktsbosetting,
god plante-, dyre- og folkehelse, samt kulturarv som er av avgjørende
betydning for å ivareta den multifunksjonelle rollen landbruket
i Norge samt en rekke andre land har. Dette innebærer at
verne- og støtteordninger fortsatt er nødvendig.
Disse medlemmer slutter seg til
forslag til vedtak om tollavgifter III for de områder som
er eksplisitt omtalt under avsnittet "markedsadgang for industrivarer".
Sammendrag
Under WTOs Ministerkonferanse i Genève
i 1998 ble det vedtatt å sette i gang et omfattende arbeidsprogram
for å vurdere elektronisk handel i forhold til de eksisterende
WTO-avtalene, herunder hvorvidt disse avtalene i tilstrekkelig grad
ivaretar hensynet til en videre utvikling og tilrettelegging av
elektronisk handel. Arbeidsprogrammet definerer "elektronisk handel"
som produksjon, distribusjon, markedsføring, salg eller
levering av varer og tjenester ved elektroniske midler. I arbeidet
har særlig skillet mellom varer og tjenester, samt muligheter
og utfordringer for innehavere av opphavsrett, stått sentralt.
Tollbehandling av elektronisk handel reiser
en del praktiske problemer for tollvesenet, både med hensyn til
bruk av ny teknologi og utvikling av nye kontrollrutiner. Problemstillingene
er av global karakter, og arbeidet i WTO er derfor viktig for å finne
løsninger på de problemer myndighetene står
overfor ved elektronisk innførsel av varer og tjenester.
Dersom medlemslandene finner behov for å utvikle et mer
hensiktsmessig regelverk på området, kan dette
skje ved endringer av eksisterende avtaler eller ved en ny avtale
under WTO. WTOs Hovedråd skal legge fram en rapport om framgangen
i arbeidet, med eventuelle anbefalinger om tiltak, for WTOs Ministerkonferanse
i Seattle i slutten av 1999. Dette arbeidet må ses i sammenheng
med det pågående arbeidet om elektronisk handel
i regi av OECD. Det vises i denne forbindelse til St.meld. nr. 41 (1998-1999)
Om elektronisk handel og forretningsdrift.
I tillegg til arbeidsprogrammet om elektronisk
handel, ble det under Ministerkonferansen i Genève i 1998 vedtatt
en politisk erklæring om å ikke innføre
toll på elektroniske overføringer. Ingen WTO-land
oppkrever i dag toll på slike overføringer. Erklæringen
er tidsavgrenset og skal vurderes på nytt under Ministerkonferansen
i Seattle i 1999. Det forventes at det vil bli fremmet forslag om
at erklæringen forlenges blant annet på bakgrunn
av manglende erfaring med elektronisk handel over landegrensene.
Komiteens merknader
Komiteen tar departementets
redegjørelse til orientering.
Sammendrag
En interim frihandelsavtale mellom EFTA-landene og
PLO på vegne av Den palestinske selvstyremyndighet ble
undertegnet 30. november 1998. Norge ratifiserte avtalen
ved kgl. res. av 25. juni 1999. Frihandelsavtalen trådte
i kraft 1. juli 1999 for de av EFTA-landene som da hadde
ratifisert den, det vil si Norge, Sveits og Liechtenstein. De tollreduksjoner
som følger av avtalen ble gjennomført av Finansdepartementet med
virkning fra samme dato med hjemmel i Stortingets vedtak om tollavgifter
for budsjetterminen 1999 romertall III.
Hjemmel for preferansetollbehandling av varer
i henhold til Norges frihandelsavtaler er inntatt i tolltariffens
innledende bestemmelser § 2 nr. 3 første
ledd. I annet ledd listes det opp hvilke handelsavtaler som er i kraft.
Den særskilte ordningen med preferansetollbehandling for
produkter med opprinnelsesstatus i de okkuperte områdene
på Vestbredden og Gaza, er omhandlet i de innledende bestemmelser § 2
nr. 3 tredje ledd annet punktum. Ordningen kom som en følge
av at det ble inngått en frihandelsavtale med Israel med
virkning fra 1. januar 1993. For nærmere omtale
vises det til St.prp. nr. 1 (1993-1994) Om tollavgifter avsnitt
3.2 og 7.3. Som følge av at det nå er inngått
en interim frihandelsavtale med PLO på vegne av Den palestinske
selvstyremyndighet, foreslår departementet at frihandelsavtalen
inntas i tolltariffens innledende bestemmelser § 2
nr. 3 annet ledd, og at tredje ledd annet punktum oppheves. Det
vises til forslag til vedtak I bokstav A.
Frihandelsavtalen mellom EFTA-landene og Marokko
vil tre i kraft når Marokko har ratifisert avtalen. Norge
ratifiserte frihandelsavtalen ved kgl. res. av 22. mai
1998. Finansdepartementet ba i fjorårets proposisjon om
fullmakt til å iverksette avtalen dersom den trådte
i kraft i løpet av 1999, jf. St.prp. nr. 1 (1998-1999)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak avsnitt 4.5.2. For det tilfelle
at ratifikasjonen først skjer etter årsskiftet, vil
det i tråd med tidligere praksis være aktuelt
at Finansdepartementet iverksetter avtalen i budsjettåret. Forslag
til særlig fullmakt er inntatt i utkast til vedtak IV.
Forhandlinger om frihandelsavtale pågår
mellom EFTA-landene og henholdsvis Canada, Kypros, Makedonia, Tunisia,
Jordan og Egypt. Det arbeides med sikte på å ferdigstille
avtalen med Canada innen utgangen av året.
I tilfelle en eller flere av disse frihandelsavtalene inngås
i løpet av år 2000, vil det kunne være ønskelig å iverksette
avtalene i budsjettåret. En særlig fullmakt for
Finansdepartementet til å foreta en slik iverksettelse
er inntatt i forslag til vedtak IV.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til endring av § 2 nr.
3 annet ledd som er inntatt i vedtak om tollavgifter I bokstav A
og til vedtak om tollavgifter IV.
Sammendrag
EØS-avtalens artikkel 19
EØS-avtalens artikkel 19 fastslår
at avtalepartene med to års mellomrom skal gjennomgå vilkårene
for handelen med landbruksvarer. Målet er en gjensidig
og gradvis liberalisering innenfor rammene av den enkelte avtaleparts
landbrukspolitikk. De pågående forhandlingene
mellom Norge og EU ble innledet i 1995 og omfatter handel med såkalte
ubearbeidede landbruksvarer. Fra norsk side har man under forhandlingene
lagt vekt på å oppnå løsninger
som kan bidra til at den tradisjonelle eksporten til Sverige kan
opprettholdes. Forhandlingene er ennå ikke avsluttet.
Innenfor rammen av artikkel 19 har det også vært ført
bilaterale forhandlinger mellom Norge og Island. Forhandlingsresultatet
innebærer årlige tollfrie kvoter på 200
islandshester fra Island til Norge, og 13 tonn smelteost og 15 tonn
potetsnacks fra Norge til Island. Den ordinære tollsatsen
på hester er 5000 kroner pr. dyr. Avtalen skal etter planen
tre i kraft 1. januar 2000. Avtalen vil kunne iverksettes av Landbruksdepartementet med
hjemmel i tolltariffens innledende bestemmelser § 5.
EØS-avtalens protokoll 3
EØS-avtalens protokoll 3 omhandler
bearbeidede landbruksvarer (i første rekke landbruksvarer
under ordningen med råvarepriskompensasjon, såkalte RÅK-varer).
Varene i protokollen er underlagt EØS-avtalens generelle
bestemmelser om fri bevegelse av varer, men i tillegg kan avtalepartene
anvende toll for å utjevne for prisforskjeller på landbruksvarer
som inngår i RÅK-varene.
Protokoll 3 var ikke ferdigforhandlet ved EØS-avtalens
ikrafttreden 1. januar 1994. Forhandlingene har vært utsatt,
hovedsakelig på grunn av endringer i avtalepartenes respektive
importvern ved gjennomføring av WTO-avtalen. Forhandlingene
ble gjenopptatt i januar 1999, og partene kom i juli 1999 fram til
en skisse til forhandlingsløsning. Fra norsk side avventer en
nå resultatet av den interne behandlingen mellom Kommisjonen
og medlemslandene i EU. Det er usikkert når avtalen kan
tre i kraft.
Komiteens merknader
Komiteen tar departementets
redegjørelse til etterretning.
Det gis tollfrihet for alle industrivarer fra
MUL (de minst utviklede landene). For industrivarer fra øvrige GSP-land gir
den norske GSP-ordningen tollfrihet for alle industriprodukter med
unntak for tekstiler, klær og fottøy3. Tekovarer er viktige eksportprodukter
for mange utviklingsland. Unntakene er, sammen med kravene til opprinnelse
og opprinnelsesdokumentasjon, forklaringen på at under
halvparten av importen av tollbelagte industrivarer fra GSP-land
faktisk får tollfrihet gjennom GSP-systemet.
Gjennomgang av unntakene har av tidligere regjeringer
vært varslet overfor Stortinget ved flere anledninger.
En er ikke kjent med at unntakene har vært gjennomgått
siden etableringen av GSP-systemet i 1971. I denne perioden har
det skjedd betydelige endringer i norsk teko-industri.
Unntakslisten er gjennomgått i samarbeid
med Teknologibedriftenes Landsforening - Tekoindustriens bransjeforening
(TBL Teko) og Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).
Gjennomgangen har vist at det er mulig å redusere unntakslisten betydelig
uten at dette har vesentlige konsekvenser for norsk teko-industri.
Dagens unntaksliste inneholder en lang rekke produkter som det enten
ikke finnes produksjon av i Norge, eller hvor produksjonen er minimal.
I forbindelse med gjennomgangen av unntakslisten har
TBL Teko ytret ønske om å utvide unntakene for fiskenett,
som nå gjelder kun for Hong Kong, til å gjelde
samtlige ordinære GSP-land. Utvidelsen vil være
svært liten i forhold til omfanget av varetyper og importvolumer
som foreslås fjernet fra unntakslisten. Regjeringen ønsker å komme
tekonæringen i møte med hensyn til fiskenett.
Endringene vil samlet sett bedre utviklingslandenes markedsvilkår
i Norge på bekostning av importen fra industrilandene,
og være et godt tiltak overfor utviklingslandene. Det er
i særlig grad land som Kina (herunder Hong Kong), India,
Sør-Korea, Thailand og Indonesia som har størst
eksport til Norge av denne typen varer og som dermed vil få størst nytte
av endringene.
Det foreslås derfor å endre
unntakslisten ut fra disse forutsetningene. Årlig provenytap
som følge av dette
3 I tillegg
er visse andre industrivarer unntatt ved import fra Hong Kong/Kina,
Sør-Korea og Macao.
anslås til 216 mill.
kroner. Provenytapet i 2000 anslås til 199 mill.
kroner. Det vises til forslag til vedtak V, samt vedlegg 3.6.
Komiteens merknader
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om tollavgifter
V samt vedlegg 3.6, og deler det syn at disse lettelsene i toll vil bedre
utviklingslandenes markedsvilkår i Norge. Flertallet registrerer
at Regjeringen foreslår en utvidelse av unntakene for fiskenett
fra tidligere bare Hong Kong til nå å gjelde samtlige
ordinære GSP-land. Flertallet ber om at
departementet kommer tilbake til Stortinget i neste års
statsbudsjett med en vurdering av om utvidelsen har medført
store og utilsiktede endringer for GSP-landenes totale eksport av
fiskenett til Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at
Regjeringen har gjennomgått unntakslisten og at gjennomgangen
har vist at det er mulig å redusere unntakslisten betydelig. Disse
medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag til reduksjoner på unntakslisten.
Disse medlemmer er derimot ikke
enig i å utvide unntakene for fiskenett, som nå gjelder
kun for Hong Kong, til å gjelde samtlige GSP-land.
Disse medlemmer slutter seg til
Regjeringens forslag til vedtak om tollavgifter V samt vedlegg 3.6 med
unntak av utvidelsen for fiskenett.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Tollavgifter for budsjetterminen
2000
Vedlegg 3.6 Endringer i unntakslisten
for industrivarer i GSP-ordningen.
Disse pos. nr. fjernes fra listen:
Pos. nr. | Varebeskrivelse |
56.08 | Knyttet nettstoff fremstilt
av hyssing, snører, liner eller tau; ferdige fiskenett
og andre ferdige nett av tekstilmaterialer. - av syntetiske
eller kunstige tekstilmaterialer- ferdige fiskenett |
| Andre ferdige fiskenett: |
.1102 | - av monofilamenter av
polyamid |
.1103 | - av multifilamenter av
polyamid |
.1104 | - av polyetylen |
.1109 | - ellers |
| - andre: |
.1901 | - nettstoff av monofilamenter
av polyamid |
.1902 | - nettstoff av multifilamenter
av polyamid |
.1903 | - nettstoff av polyetylen |
.1904 | - annet nettstoff |
| - ellers: |
.1909 | - ellers |
.1910 | - ferdige fiskenett |
.1990 | - andre" |
For import fra MUL gis det tollfrihet for alle
landbruksvarer, med unntak av korn, mel og fôrstoffer. Storfekjøtt kan
dermed importeres tollfritt fra MUL.
GSP-ordningen har imidlertid en sikkerhetsmekanisme,
som innebærer at det kan treffes tiltak dersom varene "importeres
i slike mengder og under slike omstendigheter at de forårsaker
eller truer med å forårsake markedsforstyrrelser".
I Revidert nasjonalbudsjett 1999 ble det foreslått
at den generelle sikkerhetsmekanismen for GSP-ordningen i 2000 skal
utløses dersom storfekjøttimporten fra MUL overstiger
2700 tonn utbeinet kjøtt.
I innstillingen fra næringskomiteen
om jordbruksoppgjøret 1998 (Innst. S. nr. 235 (1997-1998))
viser næringskomiteens flertall til at den
"har registrert at landbruksnæringen er
opptatt av å beskrive det næringen oppfatter som
uheldige sider ved MUL-importen av kjøtt. Flertallet understreker
at ordningen med MUL-import har hatt bred støtte i Stortinget.
Likevel finner flertallet det naturlig at det arbeides videre med
fornuftige systemer i tilknytning til denne importen slik at en
kan bidra til å nå ulike målsettinger.
Dette gjelder både i forhold til å sikre at MUL-importen
skaper varige verdier som kommer de ulike MUL-land til gode, men
også at importen kan skje på slik måte
at eventuelle skadevirkninger for norsk landbruk begrenses i størst
mulig grad. Flertallet ber derfor Regjeringen vurdere hvorvidt det
kan innføres et auksjonssystem for denne importen."
Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning (SNF)
har hatt i oppdrag å belyse og analysere ulike sider ved
importen av storfekjøtt fra MUL-landene, samt å gi
en vurdering av dagens ordninger for auksjon av GSP- og WTO-kvoter.
Utredningen skulle dessuten fremme forslag til utforming av et auksjonssystem for den
tollfrie importen av storfekjøtt fra MUL som best mulig
bidrar til at:
– importen kan øke
innenfor det volum som Regjeringen anser som forsvarlig,
– systemet ikke legger særskilte
begrensninger på importen fra MUL-landene eller reduserer
MUL-landenes eksportinntekter, samt
– eventuelle urimelige fortjenestemuligheter
hos norske importører av MUL-kjøtt begrenses.
Ut fra utredningen er det vanskelig å trekke
noen entydige konklusjoner om konsekvensene for MUL-eksportørene.
På den ene siden vil den enkelte importør bedre
sin forhandlingssituasjon i forhold til eksportorganisasjonen ved
at importøren får en eksklusiv rettighet til å importere
tollfritt. Dette vil trekke i retning av at MUL-eksportørenes
inntekter blir redusert. På den andre siden står
importøren fortsatt overfor en monopolist som fastsetter
sine priser ut fra kjennskap til norsk prisnivå. Utredningen
peker på at auksjonsprisene også kan tjene som
verktøy for eksportøren til å høyne
sine priser ved salg til Norge. I tillegg peker den på at
etablering av auksjon vil kunne bidra til å alminneliggjøre
denne importen på tilsvarende måte som man har
sett for WTO-kvoten for storfekjøtt, og dermed også redusere
noe av de negative holdningene til dette kjøttet. Utredningen
peker på at det ikke er grunnlag for å hevde at
auksjon vil føre til lavere priser for eksportør
i forhold til dagens situasjon. Utredningen peker videre på at
innføring av auksjon heller ikke vil påvirke importvolumene.
Ifølge utredningen vil etablering av
auksjon ikke påvirke prisene på MUL-kjøttet
i det norske markedet. Det er derfor tvilsomt om en auksjon vil
kunne avhjelpe eventuelle markedsforstyrrelser.
Regjeringen foreslår at det blir innført
en auksjonsordning for den tollfrie importen av storfekjøtt fra MUL fra
1. januar 2000. Det er rimelig å anta at de importørene
som greier å utnytte importmulighetene best mulig, også vil
være dem som betaler mest for rettigheten til å importere
tollfritt. Gjennom auksjon vil også andelen av kvoterenten
som eventuelt tilfaller importørleddet, bli inndratt til
statskassen. Hensiktsmessigheten av en auksjonsordning vil også kunne øke på sikt
dersom antallet aktører i markedet øker.
Regjeringen legger opp til at auksjonssystemet,
i tråd med anbefalingene i den eksterne utredningen, vil
bli utformet som en flerrundevariant etter mønster av det Statens
kornforretning benytter for WTO- og GSP-kvoter i dag. Det vil også bli
vurdert å bruke internett i budrundene. Importørene
vil få oppgi ønsket kvantum, men det vil bli satt
begrensninger for hvor stor andel av totalkvantumet hver enkelt
aktør kan kjøpe. Importrettighetene gjøres
omsettelige. Resultatet av budgivningen vil bli offentliggjort.
Regjeringen forutsetter at det ikke vil bli foretatt taktiske kjøp
av importrettigheter som ikke benyttes, med sikte på å hindre
import av storfekjøtt fra MUL. Av hensyn til markedsaktørene
er det ønskelig at auksjonen for 2000 avholdes senest i desember
1999.
Ordningen vil bli evaluert høsten 2000
for å vurdere om de forutsetningene som er lagt til grunn
for ordningen, er ivaretatt. Dette omfatter også hensynet
til å opprettholde nivået på MUL-importen.
Komiteens merknader
Komiteen vil vise til at utenrikskomiteen
i innstillingen om utviklingspolitisk redegjørelse 1999
fra statsråd Hilde Frafjord Johnson ber om at Regjeringens strategi
for næringsutvikling i Sør legges fram for Stortinget til
behandling når ulike evalueringer og spørsmål
er drøftet med berørte organisasjoner.
Komiteen viser videre til at
utenrikskomiteen i den samme innstillingen også ber om
at det såkalte auksjonsprinsippet for import av kjøtt
fra MUL-land behandles som en del av dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti vil be departementet
vurdere om volumet av tollfritt storfekjøtt fra MUL-landene bør økes
fra 2001, før sikkerhetsmekanismen i GSP-ordningen trer
i kraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke Regjeringens forslag om innføring av et auksjonssystem for
import av storfekjøtt fra MUL.
Disse medlemmer anser tollfri
adgang til det norske marked som svært viktig for MUL,
og denne adgang bør være uten begrensning på kvantum.
Dette er den eneste måten å skape en økonomisk
utvikling i MUL, som etter hvert vil fjerne behovet for passiviserende
norsk u-hjelp, og sette landene i stand til å greie seg
selv.
Det foreslåtte system har etter disse
medlemmers mening kun til hensikt å beskytte norsk
landbruk, uten å ta hensyn verken til MUL eller til norske forbrukere.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener handel
med de minst utviklede landene er et av de beste virkemidlene til å fremme økonomisk
utvikling i disse landene. Dette er bakgrunnen for at Høyre
tidligere har motsatt seg å utløse sikkerhetsmekanismen
i GSP-ordningen for kjøtt, siden dette medfører
toll på kjøttimporten fra MUL. Dette fører
til økt usikkerhet om ordningen, noe som gjør
det vanskeligere å etablere handel med MUL-land. Disse
medlemmer viser videre til at Høyre i Innst.S.nr.235
(1997-1998) og Innst. S. nr. 243 (1998-1999) gikk mot å innføre
en auksjonsordning for den tollfrie importen av storfekjøtt fra
de minst utviklede landene. En slik auksjonsordning vil føre
til at importen i praksis ikke lenger er tollfri, men at det må betales
inn midler til statskassen i forbindelse med at kvotene auksjoneres
bort. Dette vil enten føre til at produsentene i de minst
utviklete landene får en lavere pris for sine produkter,
eller at de norske importørene får redusert sin
fortjeneste ved importen. Disse medlemmer viser til
at en utredning Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning (SNF)
har laget på oppdrag fra Regjeringen peker på at eksporten av
storfekjøtt fra Botswana og Namibia blir markedsført
og solgt via Allied Meat Importers, som er en eksportorganisasjon
for kjøttproduserende bønder i disse landene.
Denne organiseringen av salget gjør det mulig for eksportørene å ta
ut en del av kvoterenten i Norge. Denne kvoterenten vil nå tilfalle
staten. Siden utredningen heller ikke kan påvise urimelig
høy fortjeneste hos importørene mener disse
medlemmer det er dokumentert at en auksjonsordning vil overføre inntekter fra
produsenter i u-land til den norske statskassen.
Disse medlemmer mener lavere
produsentinntekter samt faren for redusert import tilsier at det
ikke innføres en auksjonsordning for import av tollfritt
storfekjøtt fra MUL-land. Disse medlemmer resultatet
av Regjeringens forslag om å innføre en auksjonsordning
for den tollfrie importen av storfekjøtt fra MUL blir at
disse landene blir stående igjen som tapere. Dette er etter disse
medlemmers syn dårlig bistandspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
utredningen fra SNF slår fast at auksjon ikke vil påvirke
prisene for MUL-kjøttet i det norske markedet. Det er derfor
tvilsomt om en auksjon vil kunne avhjelpe eventuelle markedsforstyrrelser
i det norske markedet. Disse medlemmer viser til
at faren for forstyrrelser i markedet og eventuelle skadevirkninger
for norsk landbruk var hovedbegrunnelsen da Stortinget ved behandlingen
av Innst. S. nr. 235 (1997-1998) ba Regjeringen vurdere et auksjonssystem for
import av storfekjøtt fra MUL-land. Dette vedtaket er den
direkte foranledningen foranledningen til Regjeringens forslag. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn den opprinnelige begrunnelsen
for å innføre et auksjonssystem er falt bort.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i Budsjett-innst. S. nr. 8 (1999-2000) fremmer forslag
om det ikke skal innføres en auksjonsordning på MUL-import
av storfekjøtt.
Det er i proposisjonens avsnitt 4.8.1 og 4.8.2
gjort rede for administrative tollnedsettelser og fordeling av tollkvoter.
Sammendrag
Tollsatsen på elgkjøtt er
i dag 122,30 kroner pr. kg, og det eksisterer kun én tollposisjon
i tolltariffen for elg. Til sammenligning har storfekjøtt og
reinkjøtt tre forskjellige tollposisjoner, avhengig av
hvilke deler av dyret som importeres. Tollsatsene er gradert i forhold til
om det dreier seg om hel slakt, kjøttstykker med bein eller
utbeinet kjøtt. Siden elgkjøtt mangler en slik gradering,
innebærer dette at hel slakt av elg får en uforholdsmessig
høy tollsats i forhold til storfe og rein. Disse kjøttsortene
må antas å være relativt nære
substitutter.
Finansdepartementet foreslår på denne
bakgrunn at elg deles inn i flere tollposisjoner tilsvarende den
inndelingen som er gjort for storfekjøtt og reinkjøtt.
Det vises til forslag til vedtak I bokstav B, samt til vedlegg 3.1
der det gis en oversikt over forslaget.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til vedtak om tollavgifter I bokstav B,
samt til vedlegg 3.1.
Sammendrag
Landbruksdepartementets forskrift om økning
i tariffmessig toll - beskyttelsestoll - på landbruksvarer trådte
i kraft 1. januar 1999. Beskyttelsestollen er volumbasert og i samsvar
med reglene i artikkel 5 i landbruksavtalen i WTO. Formålet
med beskyttelsestollen er å gi norske landbruksvarer en
prispreferanse i forhold til tilsvarende importerte varer i de tilfeller der
import overstiger visse grenseverdier. Pr. første halvår
1999 er beskyttelsestoll ikke benyttet. Årsaken er underdekning
innenlands og at få varer oversteg grenseverdiene for import
som er satt for en eventuell innføring av beskyttelsestoll.
Komiteens merknader
Komiteen tar departementets
redegjørelse til etterretning.
Sammendrag
Tolltariffens innledende bestemmelser § 2
nr. 7 første ledd fastslår at toll skal svares
etter de tollsatsene som gjelder på fortollingstidspunktet.
Etter tolloven § 1 nr. 7 er "fortolling" definert
som "tollbehandling som innebærer at en vare helt frigjøres
fra tollvesenets befatning".
Forvaltningspraksis har lagt til grunn at fortollingstidspunktet
ved elektroniske tolldeklarasjoner er det tidspunktet en tolldeklarasjon
er mottatt over linje i TVINN, forutsatt at deklarasjonen tilfredsstiller
de formelle og materielle innholdskrav. Deklarasjonen anses som
mottatt på det tidspunktet deklarasjonen går gjennom
den såkalte inputkontrollen i TVINN. Inputkontrollen er
stedet hvor det formelle ved tolldeklarasjonen blir kontrollert,
og hvor tariffering og satser fastsettes. Dagens forvaltningspraksis
har fungert tilfredsstillende, og angir et presist tidspunkt for
hvilken tollsats som kommer til anvendelse. Departementet er av
den oppfatning at dagens forvaltningspraksis bør videreføres
og innarbeides i § 2 nr. 7 første ledd.
Etter tolltariffens innledende bestemmelser § 2
nr. 7 annet ledd skal det svares toll av innførte varer
som er tillatt utlevert vareeieren til fri rådighet uten
at endelig fortolling har funnet sted, etter de satser som gjaldt
på utleveringstidspunktet. Forvaltningspraksis har lagt
til grunn at bestemmelsen blant annet kommer til anvendelse ved
midlertidig innførsel etter tolltariffens innledende bestemmelser §§ 13
og 14, dersom vareeieren senere ønsker å bruke
varen til andre formål enn forutsatt ved den midlertidige
innførselen.
Midlertidig innførsel etter tolltariffens
innledende bestemmelser §§ 13 og 14 innebærer
at vareeieren i en bestemt tidsperiode får lov til å disponere
over varen til bestemte formål, uten at endelig fortolling
må foretas. Det kan være tvilsomt om dette er
"fri rådighet" etter § 2 nr. 7 annet
ledd. Departementet foreslår derfor at bestemmelsen justeres
slik at den språklig omfatter midlertidig innførsel
som nevnt.
Etter § 2 nr. 7 fjerde ledd
skal det for varer benyttet i strid med gitt tillatelse eller disponert
ulovlig over på annen måte, svares toll etter
de satser som gjaldt på det tidspunkt den ulovlige disponeringen
tok til.
Bestemmelsen får anvendelse i tilfeller
hvor det foreligger ulovlig disponering etter innførselen
til Norge, for eksempel ved forpassede eller transitterte varer
som ikke blir brakt fram til bestemmelsesstedet eller ved brudd
på vilkår som gjelder for tollager. Bestemmelsen
har skapt en del usikkerhet og uheldige konsekvenser ved at enkelte
importører har påberopt seg ulovlige handlinger
for å oppnå en lavere tollsats. For eksempel har
tollvesenet hatt en klagesak til behandling hvor varens tollsats
var økt betydelig fra innførselen fant sted til
fortolling ble foretatt. Vareeieren påberopte at varene
ulovlig var tatt i bruk før fortolling ble foretatt, og
at § 2 nr. 7 fjerde ledd var direkte anvendelig
slik at den lavere tollsats måtte gjelde.
Formålet med bestemmelsen er ikke at
en skal kunne påberope seg et ulovlig forhold for å oppnå en
lavere tollsats enn den som etterlever regelverket. Bestemmelsen
er imidlertid heller ikke ment å skulle være noen
reaksjon i form av en høyere tollsats dersom det skjer
en ulovlighet. Dette skal ivaretas av det ordinære reaksjonssystemet
i tollovgivningen. Departementet finner det hensiktsmessig at dette
presiseres i § 2 nr. 7 fjerde ledd annet punktum.
I St.prp. nr. 1 (1989-1990) Om tollavgifter
framgår det at ulovlige disponeringer i forbindelse med
midlertidig innførsel etter tolltariffens innledende bestemmelser § 13
og 14, skal reguleres av § 2 nr. 7 fjerde ledd,
det vil si at tidspunktet den ulovlige disponeringen tok til er
avgjørende for hvilken tollsats som kommer til anvendelse.
Dette har i en del tilfeller medført at vareeiere har oppnådd
en uberettiget fordel ved at tollsatsen har gått ned i
tidsrommet mellom tillatelse til midlertidig innførsel
blir gitt og den ulovlige disponeringen starter. Departementet anser
dette som et uheldig utslag av regelen, og mener at hovedregelen
for slike tilfeller i § 2 nr. 7 annet ledd om
utleveringstidspunktet bør komme til anvendelse. Dette
vil forhindre at vareeieren oppnår en uberettiget fordel
eller ulempe dersom tollsatsen endrer seg.
Forslag til endringer i § 2
nr. 7 er inntatt i vedtak I bokstav A.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til endring av § 2 nr.
7 som er inntatt i vedtak om tollavgifter I bokstav A.
Sammendrag
Departementet ønsker å avvikle
ordningen med administrative tollnedsettelser for industrivarer.
Ordningen med administrative tollnedsettelser for landbruksvarer
som nyttes til såkalt teknisk bruk vil bli opprettholdt.
Retningslinjene for denne typen tollnedsettelser foreslås
endret, slik at det kun er krav til at varen anvendes til teknisk
bruk. Administrative tollnedsettelser for landbruksvarer med hjemmel
i tolltariffens innledende bestemmelser § 5 er
ikke omfattet av forslaget til endringer.
Med de tollreduksjonene som er gjennomført
de siste årene, er tollnivået for industrivarer
nå generelt sett lavt. Behovet for ordningen med administrative
tollnedsettelser er derfor tilsvarende redusert. Dagens regelverk
er også komplisert og vanskelig å holde oversikt
over både for tollvesenet og næringslivet. Dette
kan resultere i forskjellsbehandling ved at det kun er importører
med en viss innsikt i regelverket som søker om tollnedsettelse.
I tillegg er kriteriene for når tollnedsettelse kan innvilges
vanskelige å anvende. Det er i praksis også vanskelig
for tollvesenet å etterprøve om vilkårene
til anvendelse av importvarene blir etterlevd. For å sikre
administrativt enkle løsninger og likebehandling av importører
er det ønskelig at reell tollsats framgår av tolltariffen.
Avvikling av ordningen vil videre innebære en administrativ
forenkling og ressursbesparelser både for næringslivet
og tollvesenet ved at behovet for årlige søknader,
søknadsbehandling og eventuell klagebehandling faller bort.
For tollvesenet vil dette bety at ressurser kan frigjøres
og benyttes til oppgaver med høyere prioritet. Ordningen
med administrative tollnedsettelser for innsatsvarer foreslås derfor
avviklet.
Oppheving av ordningen med administrative tollnedsettelser
må ses i sammenheng med avsnitt 4.4.2 i proposisjonen,
der det ble foreslått tollfrihet eller reduserte tollsatser
for 25 varenumre i tolltariffen. Disse varenumrene omfatter varer
som nå er gjenstand for administrative tollnedsettelser
overfor enkeltbedrifter. Forslaget må også ses
i sammenheng med at de fleste administrative tollnedsettelsene falt
bort fra 1. januar 1999 som følge av Stortingets
vedtak i fjor om tollfrihet for en lang rekke varenumre i tolltariffen
som omfatter varer som var gjenstand for administrative tollnedsettelser.
Administrative tollnedsettelser har også vært
gitt på grunnlag av anmerkninger i tolltariffen. Disse
har vært svært lite benyttet de senere årene,
blant annet fordi mange av varene som dekkes av anmerkningene er
blitt tollfrie. Disse anmerkningene kan derfor avvikles. Unntatt
fra dette er anmerkningen vedrørende utskiftbare former
og maskinverktøy som fortolles sammen med maskiner.
En oppheving av denne vil medføre en toll-skjerpelse og
en administrativ byrde for importørene, og Finansdepartementet
foreslår derfor at det tas inn en generell bestemmelse
om tollfrihet for verktøy som fortolles sammen med maskiner
i tolltariffens innledende bestemmelser § 11 nr.
32. Dette vil også medføre at muligheten for tollfrihet
framgår direkte av tolltariffens innledende bestemmelser.
Det vises til vedtak I bokstav A.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til endring av § 11 nr.
32 som er inntatt i vedtak om tollavgifter I bokstav A.
Sammendrag
Finansdepartementet er i de årlige
tollvedtakene gitt fullmakt til å innarbeide nye tekniske
endringer i tolltariffen. For å imøtekomme det
praktiske behov for justeringer og for å forenkle saksbehandlingen,
ber Finansdepartementet også i år om fullmakt
til å iverksette slike tekniske endringer. Det vises til
utkast til vedtak VI.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til vedtak om tollavgifter VI.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-1999) der disse medlemmer foreslo å gjeninnføre
reisegodstariffen som gjaldt før 30. september
1998. Disse medlemmer vil peke på den negative
utvikling som har funnet sted med en kraftig økning av
grensehandelen og smugling den senere tid. Disse medlemmer vil
peke på at de produkter som reisegodstariffen omhandler,
også er de produkter som er mest utsatt for smugling i
forbindelse med grensehandelproblematikken. Disse medlemmer ønsker derfor,
som et ledd i å minske smuglingen, og gjeninnføre
de satser i reisegodstariffen som gjaldt før 1. oktober
1998.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Tollavgifter for budsjetterminen
2000
Reisegodstariffen for følgende
varer skal fra 1. januar 2000 lyde:
Vare | Mengde | Satser |
Svakvin (2,5-14,9 vol pst) | Til sammen
inntil 4 liter | 35 kr pr.
liter 25 kr pr. l/l fl. |
Sterkvin (15-22
vol pst.) | Til sammen
inntil 4 liter | 95 kr pr.
liter 70 kr pr. l/l fl. |
Brennevin (22,1-60
vol pst.) | Til sammen
inntil 4 liter | 260 kr pr.
liter 190 kr pr. l/l fl. |
Øl (2,5-7
vol pst.) | Inntil 10 ltr. | 5,50 kr pr.
0.35 ltr. |
Røyketobakk | Til sammen
inntil 500 gram | 35 kr pr.
100 g |
Snus og skråtobakk | | 10 kr pr.
100 g |
Sigarer og
sigarillos | | 35 kr pr.
100 g |
Sigaretter | Inntil 400 stk | 70 kr pr.
100 g |
Sigarettpapir
og hylser | Inntil 400
stk | 1,40 pr. 100
blad/hylse |
Sjokolade og sukkervarer | Inntil 5 kg | 18 kr pr. kg" |