Oversikt over budsjettkapitler og poster i Lånetransaksjoner m.v.
Kap. |
Post |
|
Formål: |
St. prp. nr 1 med Tillegg nr. 10 og 11 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3101 |
|
Utenriksstasjonene (jf. kap. 101) |
318 000 |
|
90 |
Tilbakebetaling av nødlån i utlandet |
318 000 |
3571 |
|
Tilbakeføring av forskudd (jf. kap. 571) |
132 424 000 |
|
90 |
Tilbakeføring av forskudd |
132 424 000 |
3572 |
|
Tilbakeføring av forskudd (jf. kap. 572) |
22 555 000 |
|
90 |
Tilbakeføring av forskudd |
22 555 000 |
3900 |
|
Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 900) |
10 000 000 |
|
90 |
Salg av aksjer |
10 000 000 |
4442 |
|
Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet (jf. kap. 1442) |
500 000 |
|
90 |
Salg av aksjer |
500 000 |
4710 |
|
Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710) |
4 000 000 |
|
90 |
Lån til boligformål |
4 000 000 |
4860 |
|
Statsforetak under Olje- og energidepartementet |
825 200 000 |
|
90 |
Avdrag, Statnett SF |
400 200 000 |
|
91 |
Avdrag Statkraft SF |
425 000 000 |
5310 |
|
Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410) |
5 431 000 000 |
|
90 |
Avdrag |
4 768 000 000 |
|
91 |
Tap og avskrivninger |
663 000 000 |
5312 |
|
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
5 710 000 000 |
|
90 |
Avdrag |
5 710 000 000 |
5320 |
|
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 2420) |
43 950 000 000 |
|
91 |
Avdrag på utestående fordringer, risikolåneordningen |
5 450 000 000 |
|
93 |
Avdrag på utestående fordringer, grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen |
38 500 000 000 |
5322 |
|
Statens miljøfond, avdrag |
5 000 000 |
|
91 |
Innbetaling av avdrag |
5 000 000 |
5326 |
|
SIVA (jf. kap. 2426) |
180 000 000 |
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
180 000 000 |
5341 |
|
Avdrag på utestående fordringer |
30 521 000 |
|
91 |
Alminnelige fordringer |
30 521 000 |
5345 |
|
Tilbakeføring til statskassen |
29 200 000 |
|
90 |
Statsgaranterte fiskelån |
29 200 000 |
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v. |
5460 |
|
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) |
60 000 000 |
|
90 |
Tilbakeføring fra Forretningsdelen |
60 000 000 |
|
Andre kapitalmidler |
5999 |
|
Statslånemidler |
60 547 000 000 |
|
90 |
Lån |
60 547 000 000 |
|
|
Sum inntekter Lånetransaksjoner m.v. |
116 937 718 000 |
|
|
Netto Lånetransaksjoner m.v. |
0 |
Det er i proposisjonen foreslått bevilget
318 000 kroner under kap. 3101 post 90 for 2001.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1999-2000)
fikk Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi inntil
150 mill. kroner i forskudd på rammetilskudd for 2001 til
kommuner i statsbudsjettet for 2000. Departementet har hittil i
2000 gitt forskudd på 132,4 mill. kroner. Utbetalte forskudd
vil bli tilbakebetalt i løpet av 2001.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen om å bevilge 132 424 000
kroner under post 90 for 2001.
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett
2000 | Forslag 2001 |
90 | Tilbakeføring
av forskudd | | 22 555 |
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1999-2000)
fikk Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi inntil
50 mill. kroner i forskudd på rammetilskudd for 2001 til
fylkeskommuner i statsbudsjettet for 2000. Departementet har hittil
i 2000 gitt forskudd på 22,6 mill. kroner. Utbetalte forskudd
vil bli tilbakebetalt i løpet av 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett
2000 | Forslag 2001 |
90 | Salg av aksjer | | 10 000 |
Fra 2001 legges det opp til at inntekter fra
salg av aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets
forvaltning som hovedregel skal budsjetteres og inntektsføres
på egen 90-post under kap. 3900. Departementet er avhengig
av å bruke megler og annen ekstern konsulentbistand for å gjennomføre
salgene. Tidligere ble honoraret til konsulent/megler trukket direkte
av salgsbeløpet og følgelig heller ikke budsjettert
eller ført som utgift i statsbudsjettet/statsregnskapet.
Som det er redegjort for under kap. 900 post 21 skal aksjesalgene
nå bruttobudsjetteres. Det innebærer at også den
delen av salgsbeløpet som tilsvarer meglerhonoraret (kurtasjen),
nå skal budsjetteres og inntektsføres i statsbudsjettet/statsregnskapet.
Departementet har ennå ikke full oversikt
over hvilke selskaper og aksjeposter som det er aktuelt å selge
i 2001. Det vil bl.a. avhenge av hvilke salg/nedsalg som
blir gjennomført høsten 2000. Det er derfor ikke
mulig å legge inn forslag om salgsbeløp i St.prp. nr.
1 (2000-2001). For å balansere anslaget på konsulent-/meglerhonorar
i forbindelse med slike aksjesalg som må betales "løpende"
og som derfor foreslås forhåndsbudsjettert under
kap. 900 post 21 føres det opp 10 mill. kroner som anslag
på andel av inntekt ved aksjesalg under kap. 3900 post
90. Det understrekes derfor at 10 mill. kroner ikke vil være
et realistisk anslag på salgsinntekter i 2001. Endelige
og fullstendige inntektsbeløp for de enkelte aksjesalgene
må, som tidligere, foreslås bevilget i budsjettåret
når salgene er avklart eller gjennomført, enten
i egne proposisjoner eller i de faste endringsproposisjonene i vårsesjonen
og høstsesjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett
2000 | Forslag 2001 |
90 | Salg av aksjer | | 500 |
Post 90 består av inntekter i forbindelse
med salg av aksjer i Norsas A/S, jf. omtale under kap.
1442 post 70. Inntektene ved salg av aksjer er usikre. Posten budsjetteres
derfor med Miljøverndepartementets aksjeandels pålydende
på kr 500 000. Ved overdragelse vil det bli lagt vekt på hensynet
til de ansatte, virksomheten som sådan og eiernes interesser,
jf. omtale resultatområde 6 Avfall og gjenvinning i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag i forbindelse
med Forsvarets låneordning og tilbakebetaling av forskudd
til boligformål. Forskuddsordningen er godkjent på bakgrunn
av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 182 (1990-1991), jf.
St.prp. nr. 53 (1990-1991).
I proposisjonen foreslås det bevilget
4 000 000 kroner for 2001.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen om å bevilge 4 000 000 kroner
under kap. 4710 post 90 for 2001.
Staten ved daværende Nærings-
og energidepartement inngikk i 1993 avtale med Statnett SF om et
serielån på 4 002 mill. kroner med endelig forfall
15. desember 2006. For 2000 budsjetteres det med 400,2 mill. kroner
i avdrag på Statnett SFs serielån. Dette er i
henhold til nedbetalingsplanen i låneavtalen.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen om å bevilge 400,2 mill.
kroner under post 90 for 2000.
Sammendrag
Staten ved daværende Nærings-
og energidepartementet inngikk i 1993 avtale med Statkraft SF om
et serielån på 4 250 mill. kroner med endelig
forfall 15. desember 2006. For 2001 budsjetteres det med 425 mill.
kroner i avdrag på selskapets serielån. Dette
er i henhold til nedbetalingsplanen i avtalen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen om å bevilge 425 mill. kroner
under post 91 for 2001.
Post 90 gjelder avdrag fra Statens lånekasse
for utdanning. Post 91 gjelder tap og avskrivninger i Statens lånekasse
for utdanning, jf. kap. 2410 postene 73 og 74, eksklusive renter.
For 2001 foreslås bevilget kr 4 768
000 og under post 91 foreslås bevilget kr 663 000.
Komiteen slutter seg
til forslagene i proposisjonen under postene 90 og 91.
For 2001 ble det i proposisjonen foreslått
bevilget kr 320 000 000.
I forbindelse med omorganisering av Landbruksbanken
er det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (2000-2001) foreslått
at bevilgninger reduseres til 0, jf. også forslag under
avsnitt 3.9 foran kap. 2411.
Komiteen slutter seg
til forslaget i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 om ikke å bevilge
under post 90 for 2001.
Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte, noe
som følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten
budsjetteres med 5 710 mill. kroner for 2001. Ordinære
innbetalinger er anslått til 3 291 mill. kroner, og bruttotap
og rentestøtte til hhv. 45 og 74 mill. kroner. Ved beregning
av rentestøtten er det lagt til grunn en flytende rente
på 7,3 pst. for 2001. De ekstraordinære innbetalingene
er anslått til 2 300 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til proposisjonen om å bevilge 4 240 000 000 kroner under
post 90 for 2000.
Postene omfatter avdrag på SNDs innlån
fra statskassa. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet og
sammenslåing av innlånspostene knyttet til grunnfinansierings-
og lavrisikolåneordningen under kap. 2420 postene 91 og
92 ovenfor. Det anslås at avdrag på innlån
knyttet til risikolåneordningen vil utgjøre 5,45 mrd.
kroner i 2001.
Tilbakebetaling av innlån knyttet til
grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen anslås å utgjøre
til sammen 25 mrd. kroner i 2001. Dette er en reduksjon i forhold
til bevilgningsanslaget for 2000 og skyldes at SNDs innlån
antas å bli mer langsiktige i 2001. Anslaget for begge
postene er usikre, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendringer
i forbindelse med Revidert budsjett våren 2001 eller ved
endring av budsjettet høsten 2001.
Regjeringen fremmet 10. november 2000 tilleggsproposisjon
om harmonisering av utlånsordninger under tidligere Statens
Landbruksbank, og foreslo i denne forbindelse at bevilgningen ble økt
til 38 500 mill. kroner under post 93 for 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 5 450 mill. kroner
under post 91 og 38 500 mill. kroner under post 93 for 2001, jf.
også avsnitt 3.11 Kap. 2420 post 92.
Innbetalinger av avdrag på gitte lån
forventes å utgjøre 5,0 mill. kroner i 2001.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen.
For 2001 har Regjeringen foreslått å bevilge
180 mill. kroner som anslag på avdrag til staten under
post 90.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen.
Budsjettforslaget omfatter avdrag på lån
til bl.a. næringsvirksomhet på om lag 30,5 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge kr 30 521 000 under
post 91.
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 5.1, jf. forslag om å avvikle ordningen
med lån i Norges Bank til tilvirkning og omsetning av fisk
i Nord-Norge.
I St.meld. nr. 38 (1999-2000) Om statens eierskap
i Kreditkassen legger departementet til grunn at det statlige eierskapet
bør konsentreres i en nasjonal enhet bygd rundt DnB. Finansdepartementet
mener at staten kan selge sin eierpost i Kreditkassen, som utgjør
34,6 pst. av aksjene i banken. I tråd med de retningslinjer som
er lagt for utøvelsen av det statlige eierskapet i DnB
og Kreditkassen, vil et slikt salg gjennomføres ut fra
forretningsmessige kriterier. Departementet legger til grunn at
det opprettholdes en statlig eierandel på minst en tredjedel
i DnB. Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 38 (1999-2000)
sluttet flertallet seg til dette, jf. Innst. S. nr. 245 (1999-2000).
Bankinvesteringsfondet fikk i brev av 20. juni 2000 i oppdrag fra Finansdepartementet å forberede
salget av aksjene i Kreditkassen. Det legges til grunn at salget
av Statens Bankinvesteringsfonds aksjer i Kreditkassen skjer ved en
budprosess. Finansdepartementet ba i brev av 22. august 2000 Bankinvesteringsfondet
om at saken forelegges departementet først etter at statsbudsjettet
2001 er lagt fram. Deretter legges det til grunn at det framsettes
tilbud til samtlige aksjonærer i Kreditkassen. Det er vanskelig å forutsi
hvor lang tid som er nødvendig for å få gjennomfort
salget, men det antas å være stor sannsynlighet
for at inntektene fra salget av Statens Bankinvesteringsfonds aksjer
i Kreditkassen vil komme etter årsskiftet 2000-2001. Inntektene
vil da bli overført staten i 2002 som utbytte fra Bankinvesteringsfondet.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Det foreslås å inntektsbevilge
den likviditet som er akkumulert i Forretningsdelen i GIEK fra 1.
januar 1994 til 31. desember 2000. Dette utgjør anslagsvis
60 mill. kroner, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
ved revidering av statsbudsjettet i vårsesjonen 2001. Det
inntektsførte beløpet foreslås gjenbevilget
som en del av utgiftsbevilgningen under kap. 2460 ny post 90 Aksjekapital
i GIEK Kredittforsikring AS.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag. Komiteen viser for øvrig
til merknad under avsnitt 3.14, kap. 2460.
Komiteen viser til
at statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter netto overføring
til Statens petroleumsfond og at bevilgningen under kap. 5999, som
er lik statsbudsjettets finansieringsbehov for 2001, kun vil være
avhengig av bevilgningene på de øvrige 90-postene.
I Regjeringens forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
var post 90 ført opp med kr 60 627 000 000. Netto økte utbetalingene
i forbindelse med omorganiseringen av Landbruksbanken reduseres
finansieringsbehovet for statsbudsjettet med 80 mill. kroner, jf.
St. prp. nr.1. Tillegg nr. 10 (2000-2001) og avsnittene 3.9 og 4.9
foran, henholdsvis kap. 2411 post 90 og kap. 5311 post 90.
Komiteen viser visere til forslag
fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, om å forhøye bevilgninger
under kap. 286 post 90, jf. avsnitt 3.2.2 foran. Komiteen tar
til etterretning at dette innebærer økt finansieringsbehov
med 500 mill. kroner under kap. 5999 post 90.
Komiteen viser til at det etter
dette er ført opp 61 047 000 000 kroner under kap. 5999
post 90.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
etter sitt alternativ - 56 428 250 000 kroner under kap. 5999 post
90, som er 4 618 750 000 kroner mindre enn flertallets forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
etter sitt alternativ 56 002 000 000 kroner under kap. 5999 post
90, som er 4 545 mill. kroner lavere enn flertallets forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt alternative statsbudsjett som ville gitt et lånebehov
som er 665 mill. kroner mindre enn flertallets forslag. Dette
medlem viser til at det etter dette er ført opp
60 382 000 000 kroner under kap. 5999 post 90.