Ved Stortingets vedtak 2. desember 2002 er netto utgiftsramme
1 endelig fastsatt til kr 5 171 615 000, jf. Budsjett-innst. S.
I Tillegg nr. 1 (2002-2003). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor
under rammeområde 1 er i samsvar med denne netto utgiftsrammen,
jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Flertallets forslag til
disponering av rammeområde 1 (Statsforvaltning), samt Regjeringens
forslag. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag er med. Avvikstall
i parentes. 90-poster inngår ikke i kapitlene.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg
nr. 1-15 | H, FrP &KrF | Ap |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1500 | | Arbeids-
og administrasjonsdepartementet
(jf. kap. 4500) | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 104 693 | 104 693 (0) | 102 693 (-2
000) |
1507 | | Datatilsynet
(jf. kap. 4507) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 18 349 | 18 349 (0) | 20 349 (+2
000) |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | | | |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale
organisasjoner | 119 367 | 163 567 (+44
200) | 163 567 (+44
200) |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 4 402 733 | 2 207 733 (-2 195 000) | 2 207 733 (-2 195 000) |
1580 | | Bygg
utenfor husleieordningen | | | |
| 31 | Videreføring av
byggeprosjekter | 881 600 | 881 600 (0) | 866 600 (-15
000) |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | | | |
| 30 | Igangsetting
av byggeprosjekter | 32 100 | 42 100 (+10 000) | 57 100 (+25 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 1 | 9
549 658 | 7
408 858 (-2 140 800) | 7
408 858 (-2 140 800) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
5446 | | Salg
av eiendom, Fornebu | | | |
| 40 | Salgsinntekter,
Fornebu | 283 000 | 348 000 (+65 000) | 348 000 (+65 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 1 | 2
172 243 | 2
237 243 (+65
000) | 2
237 243 (+65
000) |
| | Sum
netto rammeområde 1 | 7
377 415 | 5
171 615 (-2 205 800) | 5
171 615 (-2 205 800) |
| | Sum rammeområde
1 - rammevedtak | 2 205
800 | 0 | 0 |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
og fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke,
støtter Regjeringens arbeid for et enklere Norge, mer makt
til brukerne og et offentlig servicetilbud tilpasset den enkelte.
Offentlig sektor skal drives så effektivt som mulig, slik
at folk får mer velferd igjen for hver skattekrone. Samtidig
vil en effektiv, moderne og veldrevet offentlig sektor være
et konkurransefortrinn for norsk næringsliv og norske arbeidsplasser.
For at offentlig sektor skal kunne nå disse
målene mener disse medlemmer at det offentlige
i større grad må ta i bruk konkurranse som virkemiddel. Disse
medlemmer er positive til at staten bruker sin innkjøpsmakt
til å skape markeder og konkurranse der hvor dette ikke,
eller i kun mindre grad, har vært tilfellet før.
Disse medlemmer mener avgjørelser
bør fattes så nær brukerne av offentlige
tjenester som mulig. Disse medlemmer vil derfor fristille
offentlige etater og delegere ansvar og ressurser til laveste mulige nivå.
Sammen med resultatstyring, konkurranseutsetting og brukervalg vil
dette gi bedre service og mer velferd for brukerne av offentlige
tjenester.
Disse medlemmer vil fjerne unødvendig
lovverk og overflødige forskrifter. Disse medlemmer viser
til at antallet forskrifter ble kraftig redusert i 2002, og er positive
til at dette arbeidet fortsetter.
Disse medlemmer mener hele Norge
må tas i bruk, og støtter derfor at offentlige
etater kan flyttes ut av hovedstadsområdet. En forutsetning
for dette må være at utflytting skjer fordi hensyn
til kompetanse, arbeidsmiljø, rekruttering og kostnader
kan ivaretas like godt eller bedre ved ny lokalisering.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens arbeid med et inkluderende og stimulerende arbeidsliv.
Det må utvikles en mer aktiv personalpolitikk, hvor ansatte i
det offentlige har arbeidsplasser som er spennende, utfordrende
og utviklende, og samtidig føler trygghet og delaktighet
i jobbsituasjonen. I tillegg må staten gå foran
som inkluderende arbeidsgiver i forhold til eldre, yrkeshemmede
og etniske minoriteter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, vil understreke
at en god offentlig sektor er garantien for at enkeltmennesker i
hele Norge skal kunne leve gode liv. Disse medlemmer vil
understreke at det første og fremst er befolkningens behov
og forventninger, særlig i form
av krav til flere, bedre og mer individuelt tilpassede offentlige
tjenester, bl.a. som følge av mer fokus på individet
og den teknologiske utviklingen med stadig nye tjenestetilbud og muligheter.
Som skal ligge til grunn for de politiske valg en foretar. Dette
tilsier at offentlig sektor må legge større vekt
på å møte folks behov på en
bedre måte, herunder å desentralisere oppgaveløsningen
slik at brukerne av offentlige tjenester lettere kan påvirke.
Disse medlemmer mener derfor
at evnen til omstilling og nytenkning, og vilje til å utvikle
fleksible løsninger som treffer nye og ulike behov, vil
være forutsetninger for fornyelse, både på individ-
og virksomhetsnivå. Dette må selvsagt ikke gå på bekostning
av rettssikkerheten til brukerne av offentlige tjenester. Disse
medlemmer vil understreke at når vi snakker om
fornyelse av offentlig sektor, er vi opptatt av hvordan vi kan gjøre
de ansatte og virksomhetene i stand til å møte
nye utfordringer på en god måte. Dette skjer gjennom
strategisk kompetanseutvikling, fokusering på holdninger,
god ledelse mv. Men vi er også opptatt av å utvikle
de formelle rammene slik at virksomhetene og de ansatte får
det nødvendige rom til å finne frem til hensiktsmessige
og effektive løsninger, samtidig som behovet for styring
ivaretas. Disse medlemmer mener at arbeidet med forenkling
av regelverk og delegering av fullmakter fortsetter slik at det gis
større rom for skjønn og lokale beslutninger.
Det er et mål at tjenesteytingen skal
være individuelt tilpasset, at saksbehandlingstiden er
så kort som mulig, at det er god tilgjengelighet på de
offentlige tjenestene og at myndighetsutøvelsen skjer på riktig
måte. Dette stiller krav til forvaltningens evne til å møte
nye behov og ulike krav fra brukerne innenfor fastsatte rammer.
Disse medlemmer vil understreke
at omstilling og modernisering av offentlig sektor til brukernes
beste kommer ikke av seg selv.
Disse medlemmer har merket seg
at som ledd i brukertilpassingen, er etablering av offentlige servicekontorer
(OSK) lokalt et slikt virkemiddel. OSK skal gjøre det mulig
for brukerne å få både kommunale og statlige
tjenester utført på ett sted, og gi en bedre samordning
av tjenestetilbudet.
Disse medlemmer mener at en rekke
andre tiltak vil gi økt brukervennlighet og bedre tjenester
for befolkningen. Innføring av serviceerklæringer
i alle statlige virksomheter, med bl.a. fastsettelse av saksbehandlingstid,
vil bidra til bedre kvalitet og større bevissthet om de
tjenestene som ytes. Skjemaforenkling, herunder elektronisk innrapportering
fra næringslivet, effektiviserer arbeidet både
for avsender og mottaker, hever datakvaliteten og øker
potensialet for datagjenbruk og utveksling. Arbeidet med gjennomgåelse
av forskriftsverket for å få et mer oversiktlig
og brukervennlig regelverk må fortsette. Arbeidet med "Døgnåpen
forvaltning", vil være et viktig bidrag til å gjøre
elektronisk tjenesteyting til en sentral samhandlingsform med brukerne,
ved at forvaltningen blir tilgjengelig hvorfra og når brukerne
har behov for det.
Disse medlemmer viser til at
likestilling mellom kjønnene skal være et prioritert,
felles mål for alle sektorer, og at dagens likestillingspolitikk
innebærer integrering av kjønnsperspektiv på alle
samfunnsområder. Disse medlemmer mener derfor
det i tiden framover må arbeides videre med å integrere
kjønnsperspektivet i budsjettarbeidet. Disse medlemmer viser
til at hensikten med å utvikle et kjønnsperspektiv på budsjettarbeidet
er å få fram konsekvensene for begge kjønn
med hensyn til mål, strategiutforming og gjennomføring,
og mener dette er en naturlig del av fornyelsesprogrammet i offentlig
sektor.
Disse medlemmer mener at Avtalefestet
pensjon (AFP) gir folk som velger denne ordningen en mulighet til å kombinere
arbeid og trygd. Da ordningen ble innført, kunne de som
valgte å benytte seg av AFP-ordningen tjene inntil folketrygdens
grunnbeløp (1 G) ca. kr 51 000 før de ble trukket
i pensjonen. Denne ordningen var positiv inntil regjeringen Bondevik
I endret dette beløpet slik at personer som tok ut AFP
kun fikk tjene kr 4 000. Denne reduksjonen stemte Sosialistisk Venstreparti
og Arbeiderpartiet imot, men det ble flertall for denne reduksjonen. Disse
medlemmer fikk i forrige års budsjettforhandlinger
gjennomslag for å sette grensen til kr 15 000 for inneværende år,
og har sett på dette som et skritt på veien. Disse
medlemmer mener at det er svært viktig at mennesker
som har stått på i arbeidslivet i mange år
og som ønsker å avslutte sitt yrkesaktive liv
på en verdig måte får mulighet til å tjene
inntil folketrygdens grunnbeløp ca. kr 51 000. Dette vil
være i tråd med arbeidslinjen.
Disse medlemmer mener også at
det er viktig å stimulere til deltakelse i lokalpolitikk
og i samfunnsnyttige verv, og mener at dagens ordning ikke tar hensyn
til dette.
Disse medlemmer viser til at
det arbeidet som de politiske partiene utfører er en nødvendig
forutsetning for at vårt demokratiske styresett skal kunne
fungere. Det må derfor være en viktig offentlig
oppgave å bidra til å finansiere partienes virksomhet.
Partienes uavhengighet og legitimitet kan bare sikres gjennom en offentlig
finansiert støtteordning. Disse medlemmer vil
understreke at uten slik støtte vil det være en fare
for at partiene kan bli mer avhengig av rike og mektige interesser,
og risikoen for politisk korrupsjon vil være større.
Det er således ikke partiene i seg selv som skal støttes,
men den virksomheten partiene driver for demokratiet.
Disse medlemmer viser til forliket
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet hvoretter sluttpakker
istedenfor ventelønn skal være hovedregel. Disse
medlemmer er ikke enige i en slik omlegging. Disse
medlemmer vil opprettholde dagens ventelønnsordning
med de endringer som nylig er gjennomført med en avgrenset
ventelønnsperiode og med krav til den enkelte om aktiv
jobbsøking for å beholde ventelønnen.
Disse medlemmer viser til at
ansvaret for arbeidstakere på ventelønn er overført
Aetat og vil understreke viktigheten av at disse arbeidstakerne
følges opp slik at de snarest kommer tilbake i arbeid.
Disse medlemmer vil ikke avvise
sluttpakker som virkemiddel i særlige tilfeller, men mener
at slike avtaler bør avtales med de ansattes organisasjoner.
Disse medlemmer viser til at
budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
på ramme 1 innebærer et kraftig kutt i bevilgningen
til Statens Pensjonskasse. Disse medlemmer viser
til sine merknader under dette kapittelet.
Fremskrittspartiets primære
forslag til disponering av rammeområde 1 (Statsforvaltning),
samt Regjeringens forslag. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag
er med. Avvikstall i parentes. 90-posten inngår ikke i
kapitlene.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg
nr. 1-15 | FrP |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1 | | H. M.
Kongen og H. M. Dronningen | | |
| 1 | Apanasje | 7 000 | 6 312 (-688) |
1500 | | Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 154 172 | 154 162 (-10) |
1510 | | Fylkesmannsembetene
(jf. kap. 4510) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 920 693 | 866 258 (-54
435) |
1520 | | Statskonsult
(jf. kap. 4520) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 98 921 | 93 921 (-5
000) |
1522 | | Statens
forvaltningstjeneste (jf. kap. 4522) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 246 624 | 225 624 (-21
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 32 143 | 29 143 (-3
000) |
| 22 | Fellesutgifter for R-kvartalet | 48 937 | 44 937 (-4
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 15 683 | 12 683 (-3
000) |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | | |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 119 367 | 114 367 (-5
000) |
1550 | | Konkurransetilsynet
(jf. kap. 4550) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 64 947 | 66 947 (+2 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 1 | 9
549 658 | 9
455 525 (-94 133) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 1 | 2
172 243 | 2
172 243 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 1 | 7 377
415 | 7 283
282 (-94 133) |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Jan Koløy, er av den oppfatning
at det er et viktig politisk mål å redusere og
effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre
de sentrale myndigheter mer oversiktlige for den enkelte innbygger,
for å øke den enkelte innbyggers innflytelse,
og for å redusere det offentliges utgifter.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Arbeids- og administrasjonsdepartementets arbeidsoppgaver kan
rasjonaliseres betydelig. Administrasjon av statsapparatet må gjøres
så enkel og så kostnadseffektiv som mulig. I denne
sammenheng vil disse medlemmer vise til at Norge
er helt i verdenstoppen når det gjelder antall offentlig
ansatte og offentlig administrasjon. Disse medlemmer ønsker
igangsettelse av en rasjonalisering av offentlig sektor, og mener
alle etater i og under Arbeids- og administrasjonsdepartementet
bør pålegges en generell effektivisering og innsparing.
Departementet og underliggende etater må se på sine
kostnader og arbeidsoppgaver, og nøye vurdere hvor det
kan spares inn og kritisk vurdere hvilke arbeidsoppgaver som skal
prioriteres.
Disse medlemmer foreslår
at Arbeids- og administrasjonsdepartementet blir en pådriver
i å konkurranseutsette funksjoner fra statsapparatet. Departementet
skal i samråd med de ulike fagdepartementene identifisere
aktiviteter som egner seg for konkurranseutsetting, og fremme planer
for hvordan dette kan gjøres og hvilke gevinster som kan
oppnås. For å gå foran med et godt eksempel,
bør Arbeids- og administrasjonsdepartementet selv konkurranseutsette
enkelte funksjoner, slik som Statskonsults arbeid for å "Utvikle utviklings-
og resultatorienterte ledere". Et slikt tiltak vil kunne forventes å ha
en nøytral budsjettmessig effekt første år
(2003), men siden føre til besparelser.
Disse medlemmer er imot særordninger
for ansatte i offentlig sektor. Innføring av slike særordninger
må finansieres gjennom offentlige midler, som igjen er
tatt inn ved skatter og avgifter. Dette betyr indirekte at ordningene
finansieres av arbeidstakere utenfor offentlig sektor, som ikke
får tilgang til ordningene. Disse medlemmer er
derfor imot ventelønnsordningen.
Disse medlemmer registrerer at
det innenfor offentlig forvaltning de senere år har vist
seg at en rekke prosjekter har betydelig budsjettoverskridelser. Dette
ser disse medlemmer som et resultat av manglende
kompetanse og ansvarsfraskrivelse hos ledere i den offentlige forvaltning. Disse
medlemmer ønsker derfor at det igangsettes en prosess
for å fordele ansvar i større grad innen statsforvaltningen. Disse
medlemmer mener at ansvar for budsjettoverskridelser
etc. i større grad må få konsekvenser
for de ansvarlige ledere.
Disse medlemmer mener det må være
et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning,
der denne ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser
på det voksende byråkratiet som en fare for det
norske demokratiet, på grunn av den uoversiktlighet som eksisterer
i forvaltningen. Disse medlemmer mener derfor det
er på høy tid med en forvaltningsreform. Disse
medlemmer er av den oppfatning at offentlige virksomheter
i større grad må ta i bruk virkemidler som anbud,
privatisering og konkurranseutsetting, og at det må foreligge
en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper og virkemidler
ikke skal benyttes av offentlige virksomheter.
Disse medlemmer ønsker
en åpnere offentlig forvaltning. Med de muligheter dagens
informasjons- og kommunikasjonsteknologi gir, bør det offentlige
i langt større grad åpne sin saksbehandling slik
at berørte borgere, andre saksparter og offentligheten
får innsyn, uten at det går på bekostning
av personvern eller taushetsplikt. Slik kan saksbehandlingen bli
gjenstand for en kontinuerlig vurdering og effektivisering til innbyggernes
beste.
Disse medlemmer registrerer at
offentlige virksomheter i liten grad er opptatt av kost-/nyttevurderinger,
og at slike sjelden blir lagt til grunn for de prioriteringer som
gjøres. Slike vurderinger er sterkt nødvendige
for at virksomhetene skal kunne bli effektive og målrettede,
samtidig som de kan slankes. Derfor bør kost-/nyttevurderinger
i stadig større grad benyttes i resultatstyringen av offentlig
sektor. På denne måten vil man også synliggjøre
de store kostnadene som er forbundet med reguleringskåthet
og millimeternøyaktighet.
Disse medlemmer foreslår
en "modell for gevinstdeling" ved effektivisering i offentlige virksomheter.
De virksomheter som ved eget initiativ oppnår besparelser
vil kunne få "beholde" noe av denne gevinsten til ytterligere
moderniserings- og utviklingstiltak. Dette forutsetter at virksomheten
samtidig opprettholder samme nivå på eller øker
kvaliteten og omfanget av sine utadrettede tjenester.
Disse medlemmer ønsker
at apanasjen til Det kongelige hus for fremtiden skal bli mer forutsigbar over
tid. Dette kan best gjøres ved en indeksering av apanasjen,
på samme måte som Regjeringens lønninger
er foreslått gjort det. På denne måten
oppnår man også en sterk signaleffekt om ledermoderasjon,
og for en likere fordeling av godene.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett reduserer ramme
1 med 93 133 000 kroner.
Sosialistisk Venstrepartis
primære forslag til disponering av rammeområde
1 (Statsforvaltningen), samt Regjeringens forslag. Bare poster med
avvik fra Regjeringens forslag er med. Avvikstall i parentes. 90-poster inngår
ikke i kapitlene.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg
nr. 1-15 | SV |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1 | | H. M.
Kongen og H. M. Dronningen | | |
| 50 | Det Kgl. Hoff | 93 850 | 88 850 (-5
000) |
1510 | | Fylkesmannsembetene
(jf. kap. 4510) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 920 693 | 950 693 (+30
000) |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | | |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 119 367 | 147 587 (+28
220) |
| 71 | Tilskudd til kommunepartiene | 19 800 | 24 575 (+4
775) |
| 72 | Tilskudd til kommunestyregruppene | 15 600 | 19 760 (+4
160) |
| 73 | Tilskudd til fylkespartiene | 46 500 | 50 530 (+4
030) |
| 74 | Tilskudd til fylkestingsgruppene | 6 000 | 7 515 (+1
515) |
| 76 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale ungdomsorganisasjoner | 4 500 | 6 000 (+1
500) |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | | |
| 32 | Prosjektering
av bygg | 55 030 | 110 030 (+55 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 1 | 9
549 658 | 9
673 858 (+124
200) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 1 | 2
172 243 | 2
172 243 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 1 | 7 377
415 | 7 501
615 (+124
200) |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og May Hansen, er opptatt av å opprettholde
en sterk og vital offentlig sektor som sikrer tilgang til velferdstjenester ut
i fra behov, uavhengig av kjønn, alder, etnisk bakgrunn, økonomiske
eller sosiale ressurser og dermed lik rett til deltakelse i samfunnet.
Regjeringens moderniseringssamfunn vektlegger effektivisering
og virkemidlene er konkurranseutsetting og privatisering av kjerneoppgaver.
Dårlig kommuneøkonomi over flere år har
ført til redusert drift og kontinuerlig omstilling i flere
kommuner. Kommuner og fylker har fått dårligere økonomi
samtidig som oppgavene har økt. Eksempler på oppgaveøkning
er 6-åringer inn i skolen, eldrebølgen, økt
antall rusmisbrukere og psykiatriske pasienter, økt antall
kreftpasienter, det behandles flere sykdommer enn før,
og det er gjennomført flere store reformer som ikke er
fulgt opp med midler i tilstrekkelig grad. Effektivisering og omstilling
av offentlig sektor går på helsa løs,
meldes fra psykologer, leger og organisasjoner. Sykefraværet
er høyt i offentlig sektor og antall kvinner i omsorgsyrker
som får behov for uføretrygd er skremmende. Dette
er meget kostbart og dårlig samfunnsøkonomi.
Disse medlemmer vil bemerke at
den viktigste ressursen vi har i vår tjenesteyting er de
ansatte. Det må føres en arbeidsgiverpolitikk
som gjør det mulig å rekruttere arbeidskraft til
offentlig sektor. Det er umulig å sette inn en robot til å stelle
og løfte tunge brukere. Roboter brukes i bedrifter til
tunge arbeidsoperasjoner. Statsråd Victor Norman kan ikke
effektivisere omsorg ved å bytte ut menneskelig kontakt
med roboter. Vi er enig med statsråden i at den største
trusselen for velferdsstaten er mangelen på hoder og hender.
Det må føres en arbeidsgiverpolitikk hvor likelønn,
arbeidstid, karrieremuligheter og mulighet til kompetanseutvikling
er sentrale elementer. Deltidsstillinger som ikke gir trygderettigheter
må avskaffes. Daglig redusert arbeidstid med lønnskompensasjon
vil gjøre det mulig for flere kvinner å ha heltidsstillinger.
Det må føres en offentlig arbeidsgiverpolitikk
som fremmer likestilling. Kvinner må få delta
i arbeidslivet på lik linje med menn og ikke bli fratatt
en personlig utvikling grunnet omsorgsansvar og et stadig økende
press. Disse medlemmer vil sette fokus på arbeidsgivers
ansvar for å følge den nye likestillingslovens
pålegg om å legge frem likestillingsregnskap og
legge planer fremover for å oppnå likestilling.
Det må i større grad settes i gang prøveprosjekter
for å møte det store sykefraværet, bemanningskrisen
i offentlig sektor og det må undersøkes hvorfor
offentlige ansatte opplever økende stress og helseplager
på jobben. Forsøk med 6-timersdagen, økt
grunnbemanning og bedre lønns- og arbeidsgiverpolitikk
vil disse medlemmer hevde er grunnleggende for å nå målet
om redusert sykefravær og en bedre og mer vital offentlig
sektor.
Senterpartiets primære
forslag til disponering av rammeområde 1 (Statsforvaltningen),
samt Regjeringens forslag. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag
er med. Avvikstall i parentes. 90-poster inngår ikke i
kapitlene.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg
nr. 1-15 | Sp |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1500 | | Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 154 172 | 152 172 (-2
000) |
1507 | | Datatilsynet
(jf. kap. 4507) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 18 349 | 20 349 (+2
000) |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | | |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 119 367 | 163 567 (+44
200) |
1560 | | Fraktilskudd
frukt og grønt | | |
| 70 | Fraktilskudd frukt og grønt | 0 | 5 000 (+5
000) |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | | |
| 32 | Prosjektering
av bygg | 55 030 | 85 030 (+30 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 1 | 9
549 658 | 9
628 858 (+79
200) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
5446 | | Salg
av eiendom, Fornebu | | |
| 40 | Salgsinntekter,
Fornebu | 283 000 | 348 000 (+65 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 1 | 2
172 243 | 2
237 243 (+65
000) |
| | Sum
netto rammeområde 1 | 7
377 415 | 7
391 615 (+14
200) |
| | Sum rammeområde
1 - rammevedtak | 2 205
800 | 2 220
000 |
Komiteens medlem fra Senterpartiet, Ola
T. Heggem, vil vise til at en god offentlig sektor er en
nødvendig forutsetning for en positiv utvikling i samfunnet. Dette
medlem mener offentlig sektor skal være effektiv
og brukerorientert. Enkeltmennesket skal bli møtt med respekt
i sitt møte med det offentlige, enten det gjelder forvaltning
eller tjenesteproduksjon. Dette medlem mener det
er et betydelig potensial for å gjøre offentlig
sektor bedre enn i dag. Samtidig vil dette medlem påpeke
at det også i dag blir utført svært mye
godt arbeid både i stat, kommune og fylkeskommune for at
den enkelte skal få den hjelp og rettledning som trengs
når det er behov for det.
Dette medlem vil påpeke
at vi i Norge har mange gode forutsetninger for å lykkes:
– profesjonell
og nøktern forvaltningstradisjon
– kort vei fra innbyggerne til
politiske beslutningstakere
– dyktige og velkvalifiserte medarbeidere
i stat og kommune
– en finansiell handlefrihet som
gir oss tid og muligheter til å skape en bedre offentlig
sektor og et bedre tjenestetilbud til den enkelte.
Dette medlem vil påpeke
at disse mulighetene overskygges av dagens situasjon der det ikke
er tilstrekkelig midler i offentlig sektor i forhold til pålagte oppgaver.
Dette medlem registrerer videre
at Regjeringens privatiseringsiver gir seg stadig nye utslag, og
vil understreke at å innføre konkurranseutsetting
primært på et ideologisk grunnlag uten gode utredninger
i forkant, kan være uheldig og gi utilsiktede konsekvenser. Erfaringer
av konkurranseutsetting som virkemiddel så langt viser
at administrasjonen i kommunene ofte vokser betydelig med en forvalter/produksjonsmodell,
og at det i anbud må påregnes ekstrautgifter til
dette. Dette medlem mener derfor at det forut for beslutninger om å bruke
konkurranseutsetting bør gjennomføres utredninger
om konsekvensene av utsetting.
Dette medlem viser til at Regjeringen
har foreslått en kraftig reduksjon i bevilgningene til
videreføring og prosjektering av byggeprosjekter. Dette medlem viser
til at flere prosjekter er forespeilet prosjekteringsmidler og startbevilgninger
i 2003. For å imøtekomme noen av disse behovene,
foreslår dette medlem å øke
bevilgningene til Statsbygg med 30 mill. kroner utover Regjeringens
forslag.
Dette medlem viser til at bortfallet
av frakttilskudd for frukt og grønt i Nord-Norge har resultert
i at frukt og grønnsaker er blitt dyrere og vanskeligere
tilgjengelig for forbrukerne i landsdelen. I tillegg har abonnementsordningen
for frukt og grønt falt bort ved enkelte skoler som en
direkte følge av endringen. Dette medlem foreslår
derfor å gjeninnføre frakttilskuddet for frukt
og grønt ved å bevilge 5 mill. kroner til ordningen
i 2003.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter
seg til de fremlagte forslag til bevilgninger til HM Kongen og HM
Dronningens apanasje samt utgifter til Det Kgl. Hoff. Flertallet ser
positivt på det arbeid som gjøres for ivaretakelse
av de kulturhistoriske verdier de kongelige eiendommer representerer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til H.M. Kongens uttalelser om "en likere fordeling av godene",
som "må være en prioritert oppgave" (Nyttårstalen
2001), samt den pågående debatt om moderasjon
blant ledere når det gjelder lønn. Ved å legge økningen
på samme prosentsats som blir Regjeringen til del (og som
igjen følger av lønnsoppgjøret i offentlig
sektor), skapes forutsigbarhet. Disse medlemmer anbefaler
at dette gjøres i fremtidige budsjettbehandlinger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti reduserer
bevilgningen til Det Kgl. Hoff med 5 mill. kroner. Det er lagt inn
en økning på kongehuset på 26 pst. i
Regjeringens budsjett. Denne økningen er urimelig stor,
når man har lagt inn ulike, meget usosiale kutt og maner
til moderasjon i offentlig sektor, kommuner og fylker.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag til bevilgninger hva angår apanasje,
samt utgifter til stab, for HKH Kronprinsen og HKH Kronprinsessen.
Komiteen registrerer
at det på grunn av statens garantiansvar er nødvendig å øke
bevilgningen for 2003 med 200 mill. kroner til dekking av underskudd som
følge av ubalansen mellom antall aktive sjømenn og
antall pensjonister. Komiteen har merket seg at de årlige
underskuddene fram til nå har vært dekket av reguleringsfondet
som en regner med vil være oppbrukt i løpet av
kommende budsjettår. Komiteen viser til
proposisjonen og støtter Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
understreker at det alltid skal lønne seg å arbeide.
Arbeidslinjen må videreføres. Det vil virke urimelig
på mange arbeidstakere dersom det blir mer lønnsomt å motta
AFP-pensjon enn å arbeide, i tillegg til muligheten til å kunne
motta ett grunnbeløp i arbeidsinntekt uten samsvarende
avkortning i pensjonsutbetaling. Flertallet viser
til at det av administrative hensyn er vedtatt en toleransegrense
for biinntekt til AFP på 15 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at Avtalefestet
pensjon (AFP) gir folk en viktig mulighet til å gå av
ved fylte 62 år. Da ordningen ble innført, kunne
de som valgte å benytte seg av AFP-ordningen tjene inntil
folketrygdens grunnbeløp (1 G) kr 54 170 før de
ble trukket i pensjonen. Denne ordningen var positiv, men regjeringen
Bondevik I endret dette beløpet slik at personer som tok
ut AFP kun fikk tjene kr 4 000. Denne reduksjonen stemte Sosialistisk
Venstreparti og Arbeiderpartiet imot, men det ble flertall for denne
reduksjonen. Disse medlemmer fikk i forrige års
budsjettforhandlinger gjennomslag for å sette grensen til
kr 15 000 for inneværende år, og har sett på dette
som et skritt på veien til å heve grensen til
1 G. Disse medlemmer mener at det er viktig at mennesker
som har stått på i arbeidslivet i mange år
og som ønsker å avslutte sitt yrkesaktive liv på en
verdig måte får mulighet til å tjene
inntil folketrygdens grunnbeløp, kr 54 170. Dette vil være
i tråd med arbeidslinjen.
Disse medlemmer mener også at
det er viktig å stimulere til deltakelse i lokalpolitikk
og i samfunnsnyttige verv, og mener at dagens ordning ikke tar hensyn
til dette.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for å utjevne forskjellene mellom pensjonister,
og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om at
avtalefestet pensjon kan kombineres med mulighet for arbeidsinntekt
inntil 1 G.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at avtalefestet pensjon kan
kombineres med mulighet for arbeidsinntekt inntil 1 G."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot særordninger for ansatte i offentlig sektor. Innføring
av slike særordninger må finansieres gjennom offentlige
midler som igjen er tatt inn ved skatter og avgifter. Dette betyr
indirekte at ordningene finansieres av arbeidstakere utenfor offentlig
sektor som ikke får tilgang til ordningene. Disse
medlemmer er derfor imot AFP-ordningen.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
legge frem sak om mulig fjerning av AFP-ordningen for offentlige ansatte."
Komiteen er tilfreds
med at departementet har videreført arbeidet for å styrke
den målrettede kompetanseutviklingen i staten og følger
opp kompetansereformen, og at partene ved tariffoppgjøret
2002 satte av 50 mill. kroner til virksomhetsrettet kompetanseutvikling
i tariffperioden.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at det blir utarbeidet en handlingsplan for rekruttering av funksjonshemmede
i offentlig sektor, og ber om å bli orientert om planen
på en hensiktsmessig måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at det er foretatt endringer i de personalmessige rammebetingelser
knyttet til gjennomføringer av større omstillinger
i staten, i samråd med hovedsammenslutningene i arbeidslivet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er positiv til at
departementet har gjennomført et program for traineer i
2001-2002 og at det etter en evaluering vil bli vurdert å ta
inn et nytt kull.
Dette flertallet er svært
tilfreds med at prosjektet "Kvinner, kvalitet og kompetanse i staten"
har gitt gode erfaringer, og at det er etablert en kvinnebase for å øke
tilfanget av kvinnelige styre- og lederkandidater. Dette
flertallet vil understreke at Kvinnebasen er et viktig verktøy
i dette arbeidet, og ber om at Stortinget blir orientert om resultatet
av evalueringen i Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Dette flertallet har merket seg
at departementet sammen med hovedsammenslutningene har prioritert en
rekke tiltak for å fremme likelønn mellom kjønnene.
Dette flertallet har også merket
seg og er fornøyd med at mentorprogrammet for kvinner vil
bli videreført og at møteplassen for kvinnelige
mellomledere i departementene vil fortsette.
Dette flertallet er tilfreds
med at arbeidet med å rekruttere og integrere personer
med minoritetsbakgrunn er videreført.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det må føres
en arbeidsgiverpolitikk i offentlig sektor hvor likelønn,
arbeidstid, karrieremuligheter og muligheter for kompetanseutvikling
er sentrale elementer. Likelønn er vedtatt av Stortinget
og tempoet å oppnå det må økes.
Disse medlemmer mener at bruk
av deltidsstillinger som ikke gir trygderettigheter må reduseres
i offentlig sektor. Daglig redusert arbeidstid med lønnskompensasjon
vil gjøre det mulig for flere kvinner å ha heltidsstillinger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sikre
fremdrift for likelønnsutvikling i offentlig sektor."
Komiteen viser til
at Stortinget i forbindelse med trygdeoppgjøret for 2002
ba Regjeringen legge fram en sak om retningslinjene for trygdeoppgjøret
i forkant av oppgjøret i 2003. Komiteen sier
seg fornøyd med at departementet vil legge denne saken
fram for Stortinget tidlig i vårsesjonen 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
er enig i at hovedutfordringen i den økonomiske politikken
er å sikre en balansert utvikling i norsk økonomi
med sikte på fortsatt å opprettholde en høy
sysselsetting og videreføre velferdssamfunnet. Flertallet vil
understreke at det inntektspolitiske samarbeidet må inngå som
et av hovedelementene i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser med dyp bekymring
på Regjeringens anslag om at vi i 2003 vil komme opp i
100 000 arbeidsløse. Hovedmålet i den økonomiske
politikken må være å sikre arbeid til
alle. For å oppnå dette bør det utarbeides
en helhetlig politikk hvor en solidarisk inntektspolitisk, en rettferdig
fordelingspolitikk og en aktiv arbeidsmarkedspolitikk er hovedelementene.
Komiteen viser til
at regjeringen Stoltenberg planla en gjennomgang av statens eiendommer
for å legge grunnlaget for en politikk for eierskap og
forvaltning av statens kulturhistoriske eiendommer. Komiteen har
merket seg at forprosjektet var ferdig i mars 2002 og er dokumentert
i rapporten "Statens kulturhistoriske eiendommer. Politikk for eierskap
og forvaltning".
Komiteen mener det er viktig å sikre
at verdifulle kulturminner blir tatt vare på, og at staten
tar et spesielt ansvar for kulturhistoriske eiendommer som staten eier. Komiteen er
tilfreds med at Regjeringen følger opp forprosjektet, med
vekt på en gjenomgang av kulturminner i statlig eie for å avklare
verneverdi og bruksmuligheter. Komiteen mener det
er riktig at prosjektet forankres i AAD som ansvarlig for statens eiendomspolitikk
og i Forsvarsdepartementet som statens største eiendomsforvalter. Komiteen er
positiv til at det vil bli opprettet en tverrdepartemental referansegruppe,
at arbeidet skal organiseres i samarbeid mellom aktuelle etater,
koordineres av AAD og gjennomføres i 2003-2004. Komiteen har
merket seg at spørsmålet om fremtidig eierskap
vil bli fulgt opp i en egen sak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at både budsjettreglementet og hovedavtalen gir
en viss adgang for enkeltvirksomheter til å ta en del av
gevinsten ved effektivisering. Flertallet viser til
at et vesentlig formål med effektivisering i det offentlige
må være å frigjøre ressurser til
andre formål. Samtidig merker flertallet seg
at de muligheter som ligger i budsjettreglementet og hovedavtalen
blir benyttet i for lite omfang. Flertallet vil derfor
be Regjeringen om i moderniseringsarbeidet å utnytte de
mulighetene som finnes for å styrke virksomhetenes incentiv
til effektivisering og å utvikle nye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til de innledende merknader om effektivisering, rasjonalisering
og reduksjon av offentlig byråkrati.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet reduserer post
21 Spesielle driftsutgifter med 2 mill. kroner. Disse medlemmer merker
seg at det ikke var bruk for hele bevilgningen som var avsatt på denne
posten til effektivisering og forenkling av offentlig sektor i 2002.
Underforbruket var på 5 mill. kroner i 2002. Av disse overføres
2 mill. kroner til Datatilsynet kap. 1507.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har registrert at
midlene på dette kapitlet skal anvendes til økt
satsing på kompetanseutvikling, basert på virksomhetenes
behov.
Flertallet har merket seg at
satsingen primært skal omfatte tiltak for oppfølging
av intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv, lederutvikling,
utfordringer innenfor utviklingen av IKT, og tiltak for rekruttering og
integrering av arbeidstakere med innvandrerbakgrunn.
Flertallet er kjent med at midlene
skal komme til bruk i tariffperioden 1. mai 2002 til 30. april 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener dette er
et positivt bedriftsrettet tiltak.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at midlene under dette
kapitlet er en del av lønnsforhandlingene i staten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at utvikling av kompetanse hos tillitsvalgte prinsipielt er organisasjonens
selvstendige oppgave. Disse medlemmer mener at statens forhandlere
bør sikte mot å avvikle avtaleordninger, som ikke
direkte handler om lønnsfastsettelse eller helt nødvendige
rekrutterings- eller etterutdanningstiltak.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide
for at ordninger og avtaler om midler til utvikling av kompetanse
hos tjenestemannsorganisasjonenes tillitsvalgte (kap. 1502) avvikles
ved tariffperiodens utløp."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
formålet med midlene på dette kapitlet skal nyttes
i form av støtte til organisasjonenes opplæring
av tillitsvalgte i staten og skoleverket.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har også merket
seg reduksjonen i bevilgningene for 2003 på dette kapitlet,
og vil derfor understreke betydningen av at man skal operere med likeverdige
partnere i arbeidslivet, og da er det viktig at de ansatte settes
i stand til å gjøre denne jobben. Det skjer gjennom
opplæringsvirksomhet og kompetanseutvikling blant de tillitsvalgte.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at midlene under dette
kapitlet er en del av lønnsforhandlingene i staten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at opplæring av tillitsvalgte prinsipielt er organisasjonens
selvstendige oppgave. Disse medlemmer mener at statens
forhandlere bør sikte mot å avvikle avtaleordninger
som ikke direkte handler om lønnsfastsettelse eller helt
nødvendige rekrutterings- eller etterutdanningstiltak.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide
for at ordninger og avtaler om midler til tjenestemannsorganisasjonenes
opplærings- og utviklingsfond (kap. 1503) avvikles ved
tariffperiodens utløp."
Komiteen har merket
seg at saksbehandlingen har vært preget av utløpet
av overgangsreglene etter personregisterloven og ikrafttreden av
helseregisterloven, noe som har medført omfattende arbeid
med rådgivning, veiledning og konsesjonsutarbeidelse. Komiteen har
videre merket seg at Datatilsynets oppgaver som følge av
den nye personopplysningsloven nå i stor grad er flyttet
fra forhåndsgodkjenning til etterkontroll, noe som fører
til mer ansvar for behandlere av personopplysninger. Komiteen peker
på at Datatilsynet spiller en viktig rolle for å sikre
personvernet i dagens informasjonssamfunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener Regjeringens budsjettforslag for 2003 legger
til rette for at Datatilsynet skal kunne nå de mål som
er satt for virksomheten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at Datatilsynets oppgaver som nå er flyttet fra forhåndsgodkjenning
til etterkontroll har økt pga. den nye personopplysningsloven.
Disse medlemmer mener det er
viktig for folks trygghet at Datatilsynet har nødvendige
ressurser til å utføre tilsynsarbeid over hele
landet og ikke bare i Oslo-regionen.
Disse medlemmer har flere ganger
registrert Stortingets krav om mer tilsyn, og vil derfor øke bevilgningene
på kap. 1507 med 2 mill. kroner for at Datatilsynet skal
ha mulighet til å nå målene som myndighetene
har pålagt virksomheten.
Datatilsynet ga i sitt budsjettforslag utrykk
for at opptrappingen på tilsynets kontrollvirksomhet vil kreve
behov for ekstra midler til reisevirksomhet. Tilsyn skal kunne utføres
over hele landet. Datatilsynet er tilsynsmyndighet for Schengen
informasjonssystem og for tilslutningsavtalen til Europol. Myndigheten
gjelder registrert norsk del, både i forhold til Kripos
i Norge og Europol Haag. Disse medlemmer mener økende
beredskaps- og kompetansebehov knyttet til internasjonale forpliktelser
ikke blir ivaretatt ved Regjeringens budsjettforslag.
Komiteen viser til
at fylkesmannen er statens representant i fylket og skal arbeide
for at Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer
følges opp. Fylkesmannen ivaretar viktige rettsikkerhetsoppgaver
gjennom tilsynet med deler av kommunenes og fylkeskommunenes tjenesteproduksjon.
Fylkesmannsembetet har en viktig rolle som bindeledd mellom stat
og kommune, ikke minst for å legge til rette for dialog
og utvikling av felles forståelse mellom nivåene om
gode og helhetlige løsninger.
Komiteen har merket seg at hvert
enkelt embete er pålagt å gjennomgå sine
rutiner for klagesaksbehandlingen og å gjennomføre
nødvendige tiltak for på kort og lengre sikt å bedre
saksbehandlingstiden. Komiteen ser positivt på at
det er øremerket midler til styrking av rettsikkerhetsarbeidet
gjennom prosjekter knyttet til kortere saksbehandlingstid og fylkesmannen som
rettsikkerhetsinstans.
Komiteen viser til at fylkeslegene
og utdanningskontorene skal integreres i fylkesmannsembetene fra
1. januar 2003, og at dette i tillegg til lønns- og priskompensasjonen,
forklarer den betydelige økningen i bevilgningene til fylkesmannsembetene.
Komiteen har imidlertid merket
seg at ressursknapphet har medført lavere prioritering
av enkelte oppgaver i forhold til viktige lovkrav. Særlig
gjelder dette innenfor Miljøverndepartementets område
og ikke minst gjennomføring av antall tilsyn overfor barneverninstitusjoner. Økt
benyttelse av tiltak bygd opp rundt enkeltungdommer med store adferdsavvik
betyr også økt bruk av tiltak som krever 8 tilsynsbesøk
pr. år, dvs. økt ressursbruk fra tilsynsmyndigheten
om den skal makte å gjennomføre lovpålagte
tilsyn.
Komiteen konstaterer at økningen
i pålagte tilsyns-/oppfølgingsoppgaver
samt økte forventninger fra Storting og regjering om rask
saksbehandling også har medført økt press
mot fylkesmannsembetenes økonomi.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, forutsetter at Regjeringen
følger denne situasjonen nøye, og om nødvendig
foretar omprioriteringer, slik at embetene kan ivareta sine pålagte
oppgaver.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,noterer med tilfredshet at overføringen
av undervisningsdirektørene og fylkeslegene til fylkesmannsembetene
går sin gang, og anser dette som et viktig tiltak for å bedre koordineringen
av statlige tiltak overfor kommuner og fylkeskommuner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til den
store spredningen i og omfanget av oppgaver som er tillagt fylkesmannsembetene. Disse
medlemmerhar særlig
merket seg at embetene basert på forslaget til budsjett
for 2003, vil måtte foreta en streng prioritering mellom
oppgaver. Disse medlemmer vil særlig understreke
viktigheten av en god og effektiv behandling av saker innen tilsyns-
og rettshjelpsområdet, og vil anmode om at behandling av saker
som angår enkeltmennesker direkte, prioriteres.
Disse medlemmer har merket seg
at kun 5 av 18 fylkesmenn i år greier å gjennomføre
lovpålagt tilsyn med barn i barnevernsinstitusjoner. Disse
medlemmer ser med bekymring på at manglende tilsyn kan
føre til at barn plasseres på feil paragraf, slik
at de ikke får de rettighetene de har krav på,
eller at omsorgen i institusjoner ikke er tilfredsstillende.
Disse medlemmer vil minne om
at Barne- og familiedepartementet ennå ikke har fått
en formell godkjenningsordning for barne- og ungdomsinstitusjoner på plass,
trass i at Stortinget har tatt opp saken flere ganger.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens undersøkelse
av klagesaksbehandlingen ved fylkesmannsembetene, hvor det ble avdekket
store variasjoner i saksbehandlingstid embetene i mellom. Disse medlemmerminner om målet om at saksbehandlingstiden
i klagesaker ikke skal overskride 3 måneder og forutsetter
at Regjeringen aktivt følger opp arbeidet for å nå dette
målet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti øker
bevilgningen til Fylkesmannsembetene i sitt alternative budsjett
med 30 mill. kroner til styrking av tilsynsfunksjon i barnevernet. Flere
embeter rapporterer at de ikke har ressurser til å ivareta
sine lovpålagte oppgaver. Departementet har pålagt økte
tilsynsoppgaver uten at det er fulgt opp med økte ressurser. Disse
medlemmer mener det er meget alvorlig når tilsynet
med det kommunale barnevernet og barneverninstitusjonene ikke er
godt nok ivaretatt. Når det offentlige griper inn overfor
barn og deres familier, må en være sikker på at
det tilbudet en gir skal være tilpasset det enkeltes barn
behov og at innholdet holder kvalitetsmessig mål.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
prinsipielt at oppgaver av skjønnsmessig karakter bør
overlates til politisk nivå. Dette medlem viser
for øvrig til partiets merknader i Innst. S. nr. 268 (2001-2002)
ved behandlingen av St.meld. nr. 19 (2001-2002) om oppgavefordeling
mellom regionalt og lokalt nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vises
til de innledende merknader om effektivisering, rasjonalisering
og reduksjon av offentlig byråkrati. Det er liten grunn
til å øke rammene til fylkesmannsembetene utover
det som følger av omorganiseringen av administrasjon for
Fylkeslegen og Statens utdanningskontor.
Komiteen har merket
seg at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i budsjettet for
2003 varsler om at det vil bli lagt frem en egen sak om modernisering
av Statskonsult.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Statskonsult bidrar i arbeidet med å fornye, forenkle
og effektivisere offentlig sektor. Statskonsult skal gjennom sin
virksomhet bidra til effektive statlige virksomheter, brukerrettet
tjenesteyting og hensiktsmessig statlig informasjon og kommunikasjon. Flertallet har
merket seg rapporten som er framlagt i proposisjonen og tar denne til
etterretning.
Flertallet peker på at
Statskonsult skal bidra i det utviklingsarbeidet som Regjeringen
har satt i gang innen brukerretting, effektivisering og forenkling
i offentlig sektor. Statskonsult skal på oppdrag også bistå andre
departementer innenfor moderniseringsprogrammets områder.
Flertallet har særlig
merket seg at Statskonsult har hatt hovedansvaret for oppfølging
av arbeidet med å etablere offentlige servicekontorer og
at det ved utgangen av 2001 var etablert eller under planlegging
i alt 200 kommunale servicekontorer og 127 med statlig deltakelse. Flertallet mener
detter er et svært positivt resultat og imøteser
rapporten fra 2002.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at Statskonsult bør være en mer brukerorientert
tjenesteyting. Arbeidet med større åpenhet og
innsyn i forvaltningen er en viktig del av arbeidet med å gjøre
forvaltningen tilgjengelig for brukerne. Effektiviseringen av offentlig
sektor har mange steder gått så langt at brukernes
rettskrav ikke blir ivaretatt. Bemanningskriser og høyt
sykefravær i offentlig sektor henger ofte sammen med omorganisering
og effektiviseringsrunder. Disse medlemmer mener at
ansattes innspill og et fokus på brukerperspektivet vil
gi oss en bedre tjenesteyting.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til de innledende merknader om effektivisering, rasjonalisering
og reduksjon av offentlig byråkrati. Statskonsult bør
i likhet med andre offentlige virksomheter få en gevinst
ved den bebudede moderniseringen.
Disse medlemmer mener at det
er mange oppgaver som statlige virksomheter ikke selv trenger å utføre.
Dette er oppgaver som private virksomheter har bedre forutsetninger
for å utføre på en hensiktsmessig måte
og til lavere kostnader, enn om staten selv skal stå for
tjenesteproduksjonen. Mange private kompetansemiljøer er
større enn tilsvarende offentlige, og er i en kontinuerlig
konkurransesituasjon som medfører forbedringer i kvalitet
og kostnader. Disse medlemmer mener at Statskonsult
bør konkurranseutsette enkelte oppgaver, da de allerede
i dag fordelaktig tilbys av private aktører.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at Statskonsults oppgaver med å utvikle utviklings-
og resultatorienterte ledere konkurranseutsettes. Det
forutsettes at den innsparing tiltaket medfører tilsvarer kostnaden
ved første års innføring, men at det
blir en reell kostnadsreduksjon de neste årene."
Komiteen merker seg
at det er arbeidet med en gjennomgang av administrative støttetjenester
for departementsfellesskapet for å oppnå bedre
og mer rasjonelle tjenester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
merker seg også at det er foretatt enkelte prosjekter innen
kostnadsvurdering, effektivisering og konkurranseutsetting. Flertallet mener
dette arbeidet må fortsette.
Flertallet viser til at Regjeringen
har igangsatt et utredningsarbeid for å vurdere hvilke
administrative støttetjenester som bør være
felles obligatoriske tjenester, og hvilke tjenester som fremdeles
bør utføres desentralt av det enkelte departement
eller Statsministerens kontor. Det skal vurderes hvilke tjenester
som kan kjøpes i markedet, og hvilke som bør løses
gjennom egen organisasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke den sentrale plass Statens forvaltningstjeneste har
i det pågående, og det fremtidige effektiviseringsarbeidet,
når det gjelder statlig administrasjon. Statens forvaltningstjeneste
er også, blant annet gjennom sitt betydelige arbeid innen
IKT, en sentral aktør i forbindelse med tilrettelegging
av informasjon/kommunikasjon mellom den offentlige forvaltning
og samfunnet for øvrig.
Disse medlemmer viser til de
innledende merknader om effektivisering, rasjonalisering og reduksjon av
offentlig byråkrati. Gevinster av de mer rasjonelle tjenester
som Statens forvaltningstjeneste gjennom en årrekke har
jobbet for ventes å dukke opp. Felles innkjøpsordninger
alene bør spare statlige virksomheter mange millioner årlig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke sin skepsis mot flere sider av det pågående
effektiviseringsarbeidet i statlig administrasjon. Disse
medlemmer er ikke sikker på at dette effektiviseringsarbeidet
vil gi noen reell innsparing, annet enn reduserte oppgaver og reduserte
stillingshjemler i statlig administrasjon. Disse medlemmer mener
at det er grunn til å tro at det på sikt kan bli
nødvendig å betale mer for samme tjenester, når oppgaver
konkurranseutsettes i det private markedet, framfor at staten selv
utfører oppgavene slik det gjøres i dag. Disse
medlemmer mener at det også kan være grunn
til å være bekymret for arbeidsmiljøet
på mange statlige arbeidsplasser der det pågår
en generell nedbemanning som følge av konkurranseutsetting
av offentlige oppgaver og tjenester.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. I (2002-2003) punkt 3.2.1.2.1 hvor flertallet
i finanskomiteen viderefører kap. 1530 Partistøtte
nominelt på 2002-nivå, og derfor øker
kapitlet med 44,2 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteen registrerer at fra og
med 2003 vil nominasjonsstøtten som Kommunal- og regionaldepartementet
tidligere administrerte legges på kap. 1530 post 70, og
at dette utgjør 5,8 mill. kroner for 2003.
Komiteen viser til St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 9 (2002-2003) Om endringer på statsbudsjettet
medregnet folketrygden 2003, hvor Regjeringen foreslår
at tilskuddsordningen til de politiske partier videreføres
i samsvar med prinsippene og strukturen for ordningen som ble vedtatt
av Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener Regjeringens forslag om å redusere
støtten til de politiske partiene er en trussel mot demokratiet.
Det alvorligste er at partier som har under 2,5 pst. oppslutning
ved siste stortingsvalg og de små kommunepartiene som inngår
på felleslister ved dette forslaget vil miste sitt tilskudd. Disse
medlemmer mener små partier og bygdelister er viktig
for demokratiet, og denne innskrenkningen vil bety at mange ikke
lenger har et økonomisk grunnlag for å drive politisk
arbeid. Dette er i strid med Regjeringens ønske om å stimulere
til et allsidig og mangfoldig organisasjonsliv ellers i vårt
samfunn. Forslaget fra Regjeringen vil redusere muligheten for å drive
politisk arbeid, og det vil gå utover mangfoldet i norsk
politikk.
Komiteen viser til
at kapitlet dekker utgifter til ytelser som etter lov om Statens
Pensjonskasse eller andre lover, skal utbetales av Statens Pensjonskasse. Videre
dekker kapitlet utgifter til avtalefestet førtidspensjon
(AFP). Pensjoner fra Staten Pensjonskasse er alderspensjon, uførepensjon,
avtalefestet pensjon, enke-/enkemannspensjon, barnepensjon
og vart-penger.
Netto økning i antall pensjoner var
på 6 044 fra 1. januar 2001 til 31. desember 2001.
Komiteen merker seg at det har
vært en stor nedgang i antall nye AFP - pensjoner etter
endringen i regelverket fra 1. august 2000.
Forutsetningen for budsjettet for 2003 er følgende:
– Vekst
i pensjonsutbetalinger: 3,5 pst.
– 1 G i folketrygden: 54 170 kroner.
– Innskuddet er beregnet på grunnlaget
av lønnsregulativ av 1. mai 2002.
– Uendret antall spesielle førtidspensjoner.
– At medlemmene som i dag fortsetter
sitt
medlemskap.
Komiteen merker seg at avsetningen
til pensjonsforpliktelser på 302 mill. kroner vil bli innfridd
i 2003. Dette medfører en reduksjon av bevilgningen på kap. 1542
Tilskudd til Statens Pensjonskasse.Komiteen merker
seg at stortingsflertallet allerede har vedtatt å omdanne
produksjonsdelen av Statens vegvesen til aksjeselskap og konkurranseutsette
det nye selskapet 100 pst. og reduksjonen til Statens Pensjonskasse
er en konsekvens av det. Komiteen vil understreke
viktigheten av at virksomheten søker medlemskap i Statens pensjonskasse.
En avtale mellom selskapet og Statens Pensjonskasse innebærer
at ansatte som blir overført fra Statens vegvesen til selskapet
fortsetter å tjene opp pensjonsrettigheter uten avbrudd
på samme vilkår som statstjenestemenn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil bemerke at
disse partier var imot at produksjonsdelen i Statens vegvesen ble
omdannet til aksjeselskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til tilleggsinnstillingen fra finanskomiteen om statsbudsjettet
(Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003)), der Arbeiderpartiets
medlemmer skriver:
"Disse medlemmer viser til at regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet i budsjettavtalen reduserer bevilgningen til
Statens pensjonskasse med 2 195 mill. kroner, og at den reduserte
bevilgningen benyttes som inndekning for nye utgifter. Disse medlemmer
mener denne måten å skaffe inndekning på reiser
en rekke spørsmål. Selv om Posten Norge AS og
NSB AS får tilført ny egenkapital på til
sammen 800 mill. kroner, må selskapene selv dekke inn hele
underdekningen, samt premieøkning for 2003. Dette vil kunne
få negative konsekvenser for aktivitetsnivå og
investeringer, særlig i Posten Norge AS, som har den største
underdekningen. Det vil bl.a. svekke selskapets mulighet for å følge
den vedtatte og godkjente forretningsplan. Disse medlemmer vil peke
på betydningen av at staten opptrer som en forutsigbar
og god eier, og vil understreke at viktige spørsmål
som dette ikke bør avgjøres i en ekstraomgang
i budsjettarbeidet.
Disse medlemmer konstaterer at
flertallet vil vedta dette og vil støtte forslaget om at
Regjeringen bes om å fremme en proposisjon om underdekningen
i Posten Norge AS og NSB AS sine pensjonsordninger hvor egenkapitalsituasjonen
i selskapene også vurderes i lys av de endringene som vedtaket
medfører for selskapene. Disse medlemmer vil vurdere behovet
for egenkapitaltilførselen i den sammenheng.
Disse
medlemmer konstaterer videre at dette innebærer mindre
utgifter for staten som bør benyttes til å redusere
bruken av oljepenger i budsjettet, i stedet for å finansiere
nye utgifter. Dette vil gi et budsjettforslag som er nesten 2,2
mrd. kroner strammere enn det avtalepartene legger opp til."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. O. nr. 98 (1999-2000)
om lov om endring i lov 28. juli 1949 om Statens Pensjonskasse der
"knekkpunktet" for opptjeningsgrunnlaget ble fjernet for medlemmer
av Pensjonskassen som gikk av med pensjon etter 1. mai 2000. Disse
medlemmer viser også til at lovendringen ikke ble
gjort gjeldende for pensjonister.
Disse medlemmer vil peke på at
det hele tiden har vært stor usikkerhet knyttet til endringen,
og at det tidligere har blitt fremmet kritiske kommentarer til regjeringen
Stoltenbergs råkjør for å få endringen
vedtatt uten skikkelig utredning. Når ordningen nå har
blitt innført og de skjeve virkningene kan dokumenteres,
er det tydelig både at kritikken i forkant var berettiget
og at regjeringen Stoltenberg skulle ha vært med på en skikkelig
utredning.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
legge frem sak om konsekvenser og bakgrunn for fjerningen av "knekkpunktet"
i Statens Pensjonskasse og grunnlaget for å ikke gjøre
endringen gjeldende for de som allerede var pensjonister, etter
at pensjonistenes organisasjoner har hatt saken til høring."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti henviser
til Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003), der medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti i finanskomiteen skrev følgende merknader
i kap. 2.6.1 Generelt om endringer i det økonomiske opplegget:
"Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt alternative budsjettopplegg, der disse medlemmer innenfor
en ansvarlig økonomisk ramme har funnet plass til fjerning
av alle usosiale kutt, styrking av skole, eldreomsorg og kollektivtrafikk
i kommunene, i tillegg til en rekke andre viktige formål.
Dette er en helhetlig gjennomgang av elementer i budsjettet som
Sosialistisk Venstreparti ønsker å endre.
Disse
medlemmer registrerer at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet inneholder enkelte endringer som er i tråd
med disse medlemmers prioriteringer, men at hovedlinjen peker i
feil retning. Disse medlemmer påpeker at budsjettavtalens inndekninger
er preget av useriøsitet. Det gjelder i forhold til eierskapspolitikken
i forhold til statsselskaper der budsjettpartene henter inn 2,3
mrd. kroner. Disse medlemmer frykter at konsekvensene av at Posten
og NSB skal dekke over 2 mrd. kroner i underdekning til Statens
Pensjonskasse, vil bety en kraftig forverring av posttjenestene
særlig i distriktene, og at jernbanetilbudet blir ytterligere
rasert.
Useriøse er også budsjettkutt
som ikke er reelle, i den forstand at de ikke reduserer aktiviteten
i økonomien. Gjennom en kombinasjon av budsjettekniske
knep, kreativ regnskapsføring, og forskyvninger av utgifter og
inntekter, påstår budsjettpartene at budsjettet
fremdeles er stramt. 800 mill. kroner i egenkapitaltilførsel til
NSB og Posten, er det største enkeltbeløpet i
denne kategorien. Et annet eksempel er kuttet i ymse utgifter på 550
mill. kroner som ifølge budsjettpartene "ikke på noen
måte [vil] ha innvirkninger på hvordan
for eksempel trygdeoppgjøret gjennomføres, eller
legge andre føringer på dette" - altså et
kutt fullstendig uten realøkonomiske konsekvenser. Realiteten
er at budsjettunderskuddet økes med 1,7 mrd. kroner med
denne budsjettavtalen. Dette er alvorlig i forhold til behovet for å redusere
rentenivå og kronekurs."
Disse medlemmer
velger derfor å gå imot alle endringer i budsjettavtalen.
Det innebærer at disse medlemmer også avstår
fra å støtte elementer i avtalen som isolert sett
kunne vært mulige å støtte."
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot ramme 1.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets merknader i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr.
1 (2002-2003):
"Dette medlem finner det svært uheldig at
det ved en budsjettavtale fattes beslutning om økte premier
til Statens Pensjonskasse som det i lengre tid har vært
forhandlet med visse statlige selskaper om, og som ansatte frykter
kan medføre dårligere pensjonsordninger for mange.
Dette medlem vil vise til Pensjonskommisjonens arbeid, og vil også av
den grunn påpeke det uheldige i at viktige avgjørelser
fattes i en tett, lukket prosess."
Komiteen viser til
at ordningen med boliglån for statsansatte er en tariffestet
ordning som gjelder fram til 1. mai 2004 dersom ikke partene kommer
fram til noe annet.
Komiteen har merket seg at antallet
nye lån har variert fra år til år, men
at det har vært en sterk økning de siste par årene
parallelt med en økning i lånerammen. Til tross
for dette er bokførte tap kun 0,03 promille av samlede
utlån og således marginale. Komiteen merker
seg også departementets vurdering av boliglånsordningen
sammenlignet med øvrige formuesplasseringer. Avkastningen
av midlene lånt ut til Statens Pensjonskasse i 2001 var
i overkant av 950 mill. kroner høyere enn om midlene var
plassert i Petroleumsfondet. Med strenge krav til sikkerhet og mulighetene
for trekk i lønn ved mislighold, vurderes risikoen for
tap mindre ved en slik boliglånsordning enn eventuelle
svingninger i verdiutviklingen av en aksjeportefølje plassert
i Petroleumsfondet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at tilsvarende
ordninger også finnes i det private næringsliv
der mange ansatte har avtalefestet gunstige låneordninger,
for eksempel rentefrie lån. En boliglånsordning
med lav rente kan være et viktig virkemiddel for staten
i rekrutteringssammenheng. Flertallet mener således
at boliglånsordningen fungerer tilfredsstillende og bør
videreføres.
Komiteenvil
påpeke at Konkurransetilsynet aktivt skal kontrollere og
avdekke og fjerne ulovlige og skadelige konkurransebegrensninger.
Komiteen ser Konkurransetilsynets
oppgave som særlig viktig i en tid hvor det gjennomføres
store fusjoner i næringslivet både nasjonalt og
internasjonalt. Det er en økende tendens til at store internasjonale,
multinasjonale selskaper kommer inn på det norske markedet.
Dette øker faren for prissamarbeid og monopoltendenser
som kan utestenge andre aktører.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til behovet
for å balansere konkurransepolitikken i forhold til andre
hensyn. Disse medlemmer er ikke enig i at det er
noe mål å sikre at konkurransehensyn vektlegges
på alle politikkområder. Hensynet til fellesskapet
og fellesskapsløsningene bør være retningsgivende
for de politiske valgene og ikke hvorvidt mål om konkurranse
ivaretas. Disse medlemmer vil for eksempel prioritere økt
innsats for fellesskolen eller sterkere satsing på offentlige
velferdstilbud, fremfor økt konkurranse på de
aktuelle områder.
Disse medlemmer tar avstand fra
en tenkemåte som ensidig prioriterer effektivitet og økonomiske
verdier og hvor innbyggerne kun betraktes som forbrukere.
Disse medlemmer har merket seg
at "Regjeringen vil legge økt vekt på de konkurransemessige
hensyn i behandlingen av klagesaker etter konkurranseloven og vil
kreve grundig dokumentasjon dersom andre forhold skal hensyntas". Disse
medlemmer tar avstand fra en slik ensidig fokusering på konkurranse og
vil peke på at andre forhold kan være langt viktigere når
avgjørelser skal treffes.
Disse medlemmer er enig i behovet
for en gjennomgang av statlige reguleringer, men vil understreke viktigheten
av at reguleringenes nødvendighet vurderes i et bredere
samfunnsmessig perspektiv.
Disse medlemmer vil advare mot
ensidig vekt på konkurransehensyn ved vurdering av statlig
eierskap og viser for øvrig til Arbeiderpartiets merknader
i forbindelse med behandlingen av Eierskapsmeldingen (St.meld. nr.
22 (2001-2002)).
Disse medlemmer tar også avstand
fra Regjeringens fremstilling av konkurransens fortreffelighet ved
utførelse av offentlig tjenesteproduksjon. Det er ofte
nettopp fordi slik tjenesteyting er dårlig egnet for konkurranse
at mange oppgaver utføres og er organisert i offentlig
regi. Dette betyr ikke at det ikke er store utfordringer og behov
for løpende vurderinger, kompetanseheving og omstilling
også i offentlig sektor, men at andre virkemidler er bedre
egnet. En avgjørende forutsetning for gode resultater er
bl.a. at endringer skjer i samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner.
Disse medlemmer er bekymret for
at Regjeringen i sin iver etter å effektivisere og konkurranseutsette tjenester,
glemmer krav til service og gode tjenester samt krav til lønns-
og arbeidsvilkår for de som skal utføre tjenesten
i et velferdssamfunn.
Disse medlemmer vil understreke
at det må være en sammenheng mellom den myndighet
konkurransemyndighetene gis og graden av demokratisk kontroll med
virksomheten. Jo større myndighet, jo sterkere krav bør
stilles til den politiske kontroll.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
sterke understreking av og tro på konkurranse som virkemiddel.
Disse medlemmer er enig i at
konkurranselovgivningen kan være et nyttig virkemiddel
for å regulere markedskreftene og fastsette rammebetingelser
for hvorledes næringsdrivende skal opptre i markedet, men
vil understreke at konkurranse og konkurransepolitikken ikke er
noe mål i seg selv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil i denne forbindelse
peke på den konsentrasjonen som har skjedd innenfor dagligvaremarkedet
i de senere år. Disse medlemmer mener konkurransemyndighetene
bør foreta en nærmere utredning av hvilke konsekvenser
en sterk vertikal og horisontal konsentrasjon i dagligvaremarkedet
har for produsentenes konkurransemulighet og forbrukernes interesser. En
slik gjennomgang bør analysere situasjonen innenfor hele
verdikjeden fra produsent til konsument. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader ved behandlingen av Dokument nr.
8:148 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at for at frie markeder skal fungere optimalt, er det viktig med
et sterkt og uavhengig konkurransetilsyn. Tilsynet har tidligere
vist stor kompetanse og det ønskes at dette arbeidet fortsettes
med uforminsket styrke.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil henvise til
forrige budsjettinnstilling (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002)),
der Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre stemte imot å opprettholde pristilskuddet. Disse medlemmer ser
at et meget viktig virkemiddel for å jevne ut prisforskjeller
mellom ulike geografiske områder for de aktuelle varer,
nå er fjernet i budsjett for 2003.
Disse medlemmer viser til at
bortfallet av frakttilskudd for frukt og grønt i Nord-Norge
har resultert i at frukt og grønnsaker er blitt dyrere
og vanskeligere tilgjengelig for forbrukerne i landsdelen. I tillegg
har abonnementsordningen for frukt og grønt falt bort ved enkelte
skoler som en direkte følge av endringen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett med forslag om å gjeninnføre
fraktilskuddet for frukt og grønt ved å bevilge
5 mill. kroner til ordningen i 2003.
Komiteen viser til
at Regjeringens bevilgningsforslag gjelder investeringer i bygg
utenfor husleieordningen der Statsbygg er byggherre. Komiteen peker
på at bevilgningen omfatter oppfølgingsbevilgning
til prosjekter som Stortinget har vedtatt igangsatt i tidligere
terminer, og skal sikre optimal framdrift i prosjektene.
Komiteen merker seg at det er
bevilget 275 mill. kroner til Prosjekt Nytt Operahus i 2003. Hovedaktiviteten
vil være relatert til detaljprosjektering. Komiteen viser
videre til at det er lagt opp til at tilrettelegging av operatomten
med omlegging av offentlige veier og riving av skur vil bli avsluttet
i løpet av første kvartal, og videre at to større
entrepriser innen grunn og fundamenteringsarbeider vil bli startet
opp og være i drift gjennom året.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tidligere debatt og standpunkt mot Nytt Operahus i Oslo. Den
sum som Regjeringen foreslår til prosjektet ønsker disse
medlemmer å bruke på en rekke andre sårt
trengende prosjekter innenfor samme kapittel. Disse prosjektene
er (i ikke prioritert rekkefølge):
– Radiumhospitalet
- prosjekteringsmidler til det høyt prioriterte forsknings-
og undervisningsbygget - 15 mill. kroner.
– Universitetet i Bergen Studentsenteret
prioriteres på grunn av omfattende asbestforekomst - 10
mill. kroner.
– Universitetet i Bergen Odontologibygget
er kapasitetsmessig sprengt og Arbeidstilsynet truer med stenging.
Universitetet i Bergen utdanner en betydelig andel av tannlegene
i Norge, og det er derfor viktig å sikre tilfredsstillende
bygningsmessige forhold - 10 mill. kroner.
– Høyskolen i Bergen
- 10 mill. kroner.
– Høyskolen i Stavanger
- 10 mill. kroner.
– Høyskolen i Akershus
- 10 mill. kroner.
– Høyskolen i Nesna -
10 mill. kroner.
– Høyskolen i Vestfold
- 10 mill. kroner.
– Opprusting og vedlikehold av
bygg ved universiteter og høyskoler - 185 mill. kroner.
– Avvikling av prosjektet Nytt
Operahus - 5 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle
prosjektet Nytt Operahus."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til tilleggsinnstillingen der Arbeiderpartiet hadde 15 mill. kroner
mer på ramme 1 enn det flertallet av regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet vedtok. Av dette skulle 5 mill. kroner gå til
startbevilgning til Høgskolen Stavanger, 5 mill. kroner
til startbevilgning til Høgskolen Nesna og 5 mill. kroner
til Odontologibygg i Bergen. Disse medlemmer opprettholder
disse forslagene under kap. 2445 post 30, og reduserer derfor kap.
1580 post 31 tilsvarende med 15 mill. kroner. Disse medlemmer ber
Regjeringen fordele dette kuttet på de ulike prosjektene
slik at det får minst mulig følge for framdriften
i de ulike prosjektene.
Komiteen viser til
at bevilgningen skal dekke Statsbyggs kostnader til forvaltning,
drift og vedlikehold av de statlige eiendommene til kongelige formål. Komiteen har
merket seg at økningen i bevilgningen skyldes ansettelse
av forvaltningssjef og driftssjef for å styrke forvaltningen
av de kongelige eiendommene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
at det meste av næringsarealene nå er solgt. Flertallet er
tilfreds med dette. Staten sitter i hovedsak igjen med to utbyggingsområder
som begge er planlagt for boligformål. Flertallet tar
til etterretning at disse arealene er bundet opp som anleggsområde
for håndtering av masser under den øvrige utbygging,
og først kan tas i bruk etter 2005. Dette bør
imidlertid ikke være til hinder for at planarbeid og eventuelt
salg kan forberedes, og om mulig effektueres. Dette for å sikre
en god fremdrift i prosjektet.
Når det gjelder den miljømessige
siden ser flertallet det som viktig at man gjør
en kvalitetsmessig god jobb i forbindelse med de nødvendige
oppryddingstiltak på Fornebuområdet. At man i
størst mulig grad får bukt med de forurensningsproblemer
som er påvist i området må anses viktig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti var imot den valgte løsningen
av Fornebuområdet, som et IT- og kunnskapssenter. Disse
medlemmer vil bemerke at under budsjettbehandlingen for
2001-2002 var det en samlet komité som poengterte følgende:
"Komiteen ser det som viktig at man gjør
en kvalitetsmessig god jobb i forbindelse med de nødvendige oppryddingstiltakene
på Fornebuområdet. At man i størst mulig
grad får bukt med de forurensningsproblemer som er påvist
i området må anses viktig."
Disse medlemmer kan ikke se at
det har skjedd noen utvikling på dette området,
og vil derfor hevde at flertallet i komiteen ikke har blitt hørt
av sittende regjering.
Disse medlemmer bemerker at store
deler av området skal selges til boligformål og
at det haster å få satt i gang en oppryddingsplan
for forurensingen på Fornebu.
Komiteen vil vise
til at vår hovedstad har et betydelig behov bl.a. for boliger.
Et høyt tempo i ferdigstillelsen av prosjektet vil på denne
bakgrunn være samfunnsmessig riktig.
Komiteen vil vise til at Pilestredet
Park har en rekke innovative perspektiver innen miljø. Komiteen har
for øvrig ingen merknader til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser
at Oslo har et betydelig behov for tilførsel av boliger,
og kan se at det er en fordel at tidsplan og tempo opprettholdes
i forhold til prosjektet.
Disse medlemmer beklager at denne
boligmassen ikke tilfredsstiller det mest prekære behovet
vi har, nemlig billige utleieboliger til vanskeligstilte, uføre, innvandrere,
småbarnsfamilier, førstegangsetablerere og andre.
En særdeles høy kvadratmeterpris på mange av
leilighetene, gjør at disse leilighetene bare kan tilfredsstille
personer som allerede har en sikker økonomi. Disse
medlemmer håper på at ved fremtidige større
prosjekt skal det være en mer solidarisk bygg- og planleggingsprosess,
som kan sette av en viss prosent av en boligmasse til billig utleie
for vanskeligstilte.
Komiteen vil bemerke
at Regjeringen har lagt opp til å selge eiendommer under
Statsbyggs forvaltning, hvor det ikke er statlige brukere, eller
hvor det forventes redusert fremtidig drift.
Komiteen viser til at høyskolebygg
behandles av kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, og viser
til sine merknader i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen innstilling
om budsjett for 2003.
Komiteen vil da minne om flertallsmerknaden
fra budsjett for 2002 der komiteen sier man skal gi Kongen fullmakt
til å avhende statlige eiendommer til lavere pris enn markedspris
der særlige hensyn tilsier det. Komiteen understreker
at dette bl.a. kan gi rimelige tomter til boligformål for
ungdommer, studenter, førstegangsetablerere og vanskeligstilte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at departementet i forbindelse med den nylig avholdte arkitektkonkurransen
for dette området har fulgt opp Stortingets tidligere uttrykte ønske
om å avsette deler av arealet til kulturformål,
jf. Innst. S. nr. 46 (2000-2001) og Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002).
Vestbanetomta utpeker seg både ved sin sentrale beliggenhet
og sin nærhet til viktige samfunnsinstitusjoner etter flertallets mening som
et naturlig lokaliseringssted for nasjonale kulturbygg.
Flertallet ber på denne
bakgrunn Regjeringen sørge for at sentrale kulturinteresser
blir ivaretatt ved regulering og salg av Vestbanetomta.
Flertallet vil da minne om flertallsmerknaden
fra budsjett for 2002 (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002)), der
komiteen sier man skal gi Kongen fullmakt til å avhende
statlige eiendommer til lavere pris enn markedspris der særlige
hensyn tilsier det. Flertallet understreker at dette
bl.a. kan gi rimelige tomter til boligformål for studenter,
ungdommer, førstegangsetablerere og vanskeligstilte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
de store nedskjæringene på budsjettet til Statsbygg.
Disse medlemmer vil minne om
flertallsmerknaden i budsjettinnstillingen for 2002 (Budsjett-innst. S.
nr. 2 (2001-2002)), der komiteen viser til de store byggebehovene
i universitet- og høgskolesektoren.
Disse medlemmer har merket seg
at ingen av de nevnte Høgskolene Stavanger, Østfold
og Nesna er inne med bevilgninger for budsjettåret 2003
fra Regjeringen.
Disse medlemmer ser positivt
på Statsbyggs oppdrag med samlokaliseringsprosjektet for
Høgskolen i Vestfold, og vil presisere viktigheten av at
dette prosjektet videreføres etter oppsatt plan fram til
forprosjekt.
Høgskolen i Bodø er under
utvidelse i form av to byggetrinn. (Byggetrinn 4A og 4B). Disse
medlemmer forutsetter at dette byggeprosjektet fullføres med
både byggetrinn 4A og 4B, dette for at kostnadene ved å utsette
et byggetrinn vil gi store ekstrakostnader (mellom 45 og 66 mill.
kroner). Disse medlemmer vil be Regjeringen om å følge
opp denne saken.
Disse medlemmer vil også bemerke
den lave satsingen på kulturbygg, eksempelvis Hålogaland
Teater og andre som ikke får sin støtte i 2003. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader for budsjettåret 2003
under ramme 3 kap. 324.
Disse medlemmer er orientert
om at Norsk Døvehistorisk Museum og Trøndelag
Folkemuseum inngikk i 2001 en avtale om samarbeid for å utvikle
et nasjonalt museum for døves historie, språk
og kultur i Norge, og at dette skal ligge i den tidligere Trondheim Offentlige
Døveskole (Rødbygget).
Disse medlemmer er kjent med
at Regjeringen legger opp til å selge eiendommer under
Statsbyggs forvaltning.
Disse medlemmer vil be Regjeringen
om å vurdere overdraging av "Rødbygget" til en
stiftelse som vil drifte bygningen. Stiftelsen vil bestå av
Trondheim kommune, Trondheim Døveforbund/NDF og
Døves Menighet med flere. Stiftelsen dannes medio desember 2002.
Disse medlemmer viser til nærmere
omtale i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) fra kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen, rammeområde 17.
Disse medlemmer viser til omtale
av Nordlysplanetariet i Tromsø i Budsjett-innst. S. nr.
2 (2001-2002) og St.prp. nr. 63 (2001-2002) Omprioriteringer og
tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 2002. Disse medlemmer er
positive til planene om etablering av Nordnorsk Vitensenter, og
viser særlig til at et slikt senter kan bedre rekrutteringen
av studenter til realfag. Disse medlemmer ser at
Nordlysplanetariet vil være godt egnet til denne virksomheten
og vil gå inn for at denne eiendommen overdras vederlagsfritt
av Universitetet i Tromsø.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag :
"Stortinget ber Regjeringen overdra
Nordlysplanetariet i Tromsø vederlagsfritt fra Statsbygg
til Universitetet i Tromsø."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Stortingets tidligere behandling av behovet for nybygg og tilbygg
ved universiteter og høyskoler, blant annet i Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2001- 2002). Disse medlemmer viser til
at Sosialistisk Venstrepartis medlemmer i kirke-, utdannings- og
forskningskomiteen, på rammeområde 17.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Regjeringen har foreslått en kraftig reduksjon i
bevilgningene til videreføring og prosjektering av byggeprosjekter. Dette
medlem viser til at flere prosjekter er forespeilet prosjekteringsmidler
og startbevilgninger i 2003.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative statsbudsjett med forslag om å imøtekomme
noen av disse behovene, ved å øke bevilgningene
til Statsbygg med 30 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Dette
medlem ønsker følgende fordeling i 2003
i tråd med vedtatte utbyggingsplaner for høgskolebygg:
– Høgskolen
i Østfold: 10 mill. kroner
– Høgskolen i Nesna:
8 mill. kroner
– Høgskolen i Stavanger:
10 mill. kroner
– Høgskolen i Bergen:
2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til partienes alternative
budsjett der det bevilges 10 mill. kroner til startbevilgning til
Høgskolen i Østfold. Disse medlemmer viser
til forslag til statsbudsjett for 2002 fra regjeringen Stoltenberg
der det ble foreslått startbevilgning for Høgskolen
i Østfold. Dette sluttet Stortinget seg til. Disse
medlemmer mener Regjeringens forsøk på å trenere
byggestart for Høgskolen i Østfold er kritikkverdig. Disse
medlemmer er tilfreds med at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
i Stortinget retter opp dette. Disse medlemmer viser
at det i partienes alternative budsjett er foreslått 5
mill. kroner i startbevilgning til Høgskolen i Stavanger,
5 mill. kroner til Høgskolen i Nesna og 5 mill. kroner
til Odontologibygg i Bergen. Disse medlemmer opprettholder
sine forslag til budsjett på ramme 1.
Komiteen har merket
seg at Statens Pensjonskasse er den største pensjonskassen
i Norge med omtrent 870 000 medlemmer pr. 31. desember 2001. Av
disse er om lag 185 000 pensjonister, 280 000 yrkesaktive medlemmer
og ca. 420 000 med rett til fremtidig pensjon.
Komiteen viser til at fra 2004
forventes en kraftig økning av antall pensjoner frem til
2015.
Komiteen merker seg at Statens
Pensjonskasse langt på vei lykkes med målsettingen
om å betale en korrekt beregnet pensjon til rett tid. Utbetalingsgarantien
innført i 1999 blir ivaretatt og det prioriterte arbeidet
med å øke kvaliteten i pensjonsberegningene forutsettes
videreført.
Komiteen ser viktigheten av et
reguleringsfond som skal benyttes til å dekke svingningene
i virksomhetens økonomi mellom ulike år og til å dekke
effekten av lønnsoppgjør. Reguleringsfondet kan
brukes til gjenanskaffelser av bl.a. systemløsninger.
Komiteen ser frem til en bred
gjenomgang av hele pensjonssystemet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at spørsmål om stortingsrepresentanters
pensjon er behandlet senest høsten 2002, jf. Innst. S.
nr. 191 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det norske pensjonssystemet står overfor store utfordringer
for å rette opp urettferdighet mellom arbeidstakere i ulike
sektorer og yrkesgrupper, og mellom kvinner og menn.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Statens Pensjonskasse administrerer
ordningen for stortingsrepresentanter. Det er særlig to
forhold som gjør denne ordningen urimelig god. For det
første beregnes pensjonsbeløpet til 66 pst. av
den til enhver tid vedtatte stortingslønn, mens andre har
pensjoner knytta til regulering av grunnbeløpet i Folketrygden
og stortingsrepresentantene har 12 års opptjeningstid,
mens de fleste andre har 40 års opptjeningstid.
Disse medlemmer vil ta et initiativ
for å få til et samsvar med de vanlige pensjonsreglene.
Disse medlemmer mener det er
behov for en gjennomgang av opptjeningstiden og nivået
på pensjonsordningene for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen foreta en slik gjennomgang
med sikte på å få et større
samsvar med vanlige pensjonsordninger.
Komiteen viser til
at dette er inntekter som følger av allerede inngåtte
avtaler med statsansatte. Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag.