8. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonene og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Rammeområde 8

I

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

42

Forsvarets ombudsmannsnemnd

1

Driftsutgifter

3 800 000

451

Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 3451)

1

Driftsutgifter

333 430 000

70

Overføringer til private

340 000

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

170 330 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

7 572 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

24

Driftsresultat

-955 436 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres

2 504 650 000

1719

Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvars­departementet (jf. kap. 4719)

1

Driftsutgifter

46 650 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

20 000 000

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

152 458 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

52 634 000

78

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres

90 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720)

1

Driftsutgifter

1 335 214 000

1723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (jf. kap. 4723)

1

Driftsutgifter

77 829 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725)

1

Driftsutgifter

2 584 976 000

50

Overføring til Statens Pensjonskasse, kan overføres

60 821 000

70

Renter låneordningen, kan overføres

8 735 000

1731

Hæren (jf. kap. 4731)

1

Driftsutgifter

4 920 836 000

1732

Sjøforsvaret (jf. kap. 4732)

1

Driftsutgifter

2 990 278 000

1733

Luftforsvaret (jf. kap. 4733)

1

Driftsutgifter

3 803 828 000

1734

Heimevernet (jf. kap. 4734)

1

Driftsutgifter

1 172 499 000

1735

Forsvarets etterretningstjeneste

21

Spesielle driftsutgifter

665 477 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap.1760 postene 45 og 47

574 082 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonal­finansiert andel, kan overføres, kan nyttes under post 47

108 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 763 495 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres

194 000 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 44

180 000 000

1790

Kystvakten (jf. kap. 4790)

1

Driftsutgifter

649 080 000

1791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791)

1

Driftsutgifter

231 842 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)

1

Driftsutgifter

1 019 074 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795)

1

Driftsutgifter

142 081 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

40 500 000

72

Overføringer til andre

1 043 000

Totale utgifter

29 950 118 000

Inntekter

3451

Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 451)

3

Diverse inntekter

20 104 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720)

1

Driftsinntekter

17 197 000

4723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (jf. kap. 1723)

1

Driftsinntekter

297 000

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725)

1

Driftsinntekter

110 011 000

70

Renter låneordningen

2 200 000

4731

Hæren (jf. kap. 1731)

1

Driftsinntekter

77 633 000

4732

Sjøforsvaret (jf. kap. 1732)

1

Driftsinntekter

44 539 000

4733

Luftforsvaret (jf. kap. 1733)

1

Driftsinntekter

104 899 000

4734

Heimevernet (jf. kap. 1734)

1

Driftsinntekter

2 567 000

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1710 og kap. 1760)

47

Salg av eiendom

200 000 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

194 000 000

49

Salg av boliger

20 000 000

4790

Kystvakten (jf. kap. 1790)

1

Driftsinntekter

340 000

4791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 1791)

1

Driftsinntekter

17 715 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795)

1

Driftsinntekter

779 000

4799

Militære bøter

80

Militære bøter

1 109 000

Totale inntekter

813 390 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet i 2003 kan:

  • 1. overskride bevilgningen under kap. 451 post 1 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3451 post 3.

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 451 post 1 med inntil 75 pst. av inntekter ved salg av sivilforsvarsanlegg. Inntekter inntektsføres under kap. 3451 post 40.

III

Nettobudsjettering

Stortinget samtykker i at Justisdepartementet i 2003 kan trekke salgsomkostninger ved salg av faste eiendommer fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 3451 Samfunnssikkerhet og beredskap post 40 Salg av eiendom mv.

IV

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet for 2003 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

  • 1. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

  • 2. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

V

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2003 kan:

  • 1. Foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

30 mill. kroner

1731

Hæren

1

Driftsutgifter

820 mill. kroner

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter

400 mill. kroner

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter

1 181 mill. kroner

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter

144 mill. kroner

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

21 028 mill. kroner

1790

Kystvakten

1

Driftsutgifter

25 mill. kroner

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

66 mill. kroner

  • 2. Gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 50 mill. kroner utover det som dekkes av egne avsetninger.

VI

Tilsagnsfullmakt

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet for 2003 kan gi tilsagn om økonomisk støtte utover bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1700

Forsvarsdepartementet

73

Forskning og utvikling

5 mill. kroner

VII

Nettobudsjettering av salgsomkostninger

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet for 2003 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg, henholdsvis post 45 Store nyanskaffelser og vedlikehold og post 47 Salg av eiendom.

VIII

Organisasjon og verneplikt

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet for 2003 kan:

  • 1. fastsette Forsvarets organisasjon slik det går fram av redegjørelsen i St.prp. nr. 1 (2002-2003),

  • 2. fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimeverntjenesten slik det går fram St.prp. nr.1 (2002-2003),

  • 3. gi øvrige bestemmelser slik det går fram av St.prp. nr.1 (2002-2003),

  • 4. verve personell innenfor rammen av de vedtatte bevilgninger.

IX

Investeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet for 2003 kan:

  • 1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder kategori-1 materiellprosjekter og større bygg- og eiendomsprosjekter, som presentert under Nye prosjekter i St.prp. nr. 1 (2002-2003), innen de kostnadsrammer som er anført,

  • 2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i St.prp. nr. 1 (2002-2003), herunder endrede kostnadsrammer,

  • 3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter av lavere kategori, samt byggeprosjekter med en nasjonal andel som ikke overstiger 100 mill. kroner,

  • 4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom objekter, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i St.prp. nr. 1 (2002-2003),

  • 5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser,

  • 6. igangsette prosjektering av byggeprosjekter med en samlet utgift tilsvarende 5 pst. av bevilgningen på de respektive poster.

X

Fullmakter vedrørende fast eiendom

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Kongen for 2003 kan overdra eiendommer, bygg og anlegg som Forsvaret ikke lenger har behov for til kommuner eller til overtallig personell i Forsvaret i forbindelse med utnyttelse av etablissementer til næringsutvikling. Overdragelsen kan skje veder­lagsfritt, eller med redusert vederlag der dette anses hensiktsmessig.

  • 2. Forsvarsdepartementet for 2003 kan:

    • a) avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris,

    • b) avhende fast eiendom til en verdi av inntil kr 100 000 vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger,

    • c) gi forskudd til befal og sivile som må flytte grunnet organisasjonsendringer ved nyetablering av egen bolig, jf. Innst. S. nr. 182 (1990-1991). Forskudd belastes kap. 1725 post 90 og tilbakeføres kap. 4725 post 90.

  • 3. Forsvarsdepartementet kan overdra Høytorp fort vederlagsfritt til Eidsberg kommune. Det tas forbehold om at kommunen ikke kan selge eiendommen videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.

  • 4. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å etablere nærøvingsområde for Forsvarets avdelinger på Romerike.

XI

Forsvarsbygg

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2003 kan overskride kap. 1710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg post 47 mot dekning i reguleringsfondet.

XII

Investering

Stortinget samtykker i at det innføres kammerlås til HV-våpen lagret i hjemmene. Stortinget samtykker videre i at som strakstiltak inndras tennstemplet på HV-våpen, inntil kammerlås innføres.

XIII

Stortinget ber Regjeringen om en bred gjennomgang av Heimevernets organisering, struktur samt oppgaver og ber om at resultatet av en slik utredning legges frem for Stortinget på egnet måte i planperioden.