Programkategori 08.40 for Den norske kirke omfatter
driftsbevilgninger til de regionale og sentralkirkelige møter
og råd, samt til prestetjenesten og Det praktisk-teologiske
seminar. Videre gis det tilskudd til kirkens virksomhet, bl.a. tilskudd
til de kirkelige fellesrådene, Sjømannsmisjonen,
døvemenighetene mv., vedlikeholdet av Nidaros domkirke
og driften av Erkebispegården. Ny overførbar bevilgning
til dåpsopplæring foreslås, jf. Innst.
S. nr. 200 (2002-2003). Resultatrapport for Opplysningsvesenets
fond er tatt inn i budsjettproposisjonen.
Under programkategori 08.10 Administrasjon m.m. behandles
bare kap. 310 i denne innstillingen.
Departementet foreslår en bevilgning
på 113 537 000 kroner under dette kapitlet. Tilskuddet
til trossamfunn og livssynssamfunn er en overslagsbevilgning, beregnet
ut fra medlemstall.
Komiteen viser til
at Stortinget innen utgangen av 2003 vil behandle Innst. O. nr.
24 (2003-2004) om Ot.prp. nr. 9 (2003-2004) Om endringar i lov om
trossamfunn og ymist anna, som skal sikre økonomisk lik behandling
mellom Den norske kirke og tros- og livssynssamfunn utenfor Den
norske kirken, samt sikre at medlemmer ikke står oppført
som medlem i flere trossamfunn. Komiteen viser til
at denne første medlemsgjennomgangen vil bli gjennomført
i 2004 og eventuelle endringer i medlemsregistre først
komme til uttrykk i 2005. Budsjettposten videreføres på dagens nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til at det tidligere har
vært konstatert store feil og uregelmessigheter ved kirkens
eget medlemsregister og peker på at dette register også må ha
stor troverdighet. Disse medlemmer viser videre til
sin merknad under kap. 340 nedenfor om trosopplæringsprosjektet.
Departementet foreslår en bevilgning
på 394 264 000 kroner under dette kapitlet.
Komiteen understreker
betydningen av den innsats som Stiftelsen Kirkens Ressurssenter
mot vold og seksuelle overgrep gjør. Komiteen er
tilfreds med at Regjeringen for å styrke driftsgrunnlaget
for senteret har foreslått en økning i bevilgningen
til dette senteret. Komiteen ser behovet for at kirken
har et aktivt engasjement på dette området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Sjømannskirken ivaretar kirkelige betjening av nordmenn i
utlandet. Flertallet mener dette er en hensiktsmessig
måte å ivareta denne oppgaven på. Når
stadig flere nordmenn bosetter seg utenlands, gir dette store utfordringer.
Spesielt vil flertallet peke på de økte utfordringer
knyttet til det økende antall nordmenn i Spania, herunder
utfordringer knyttet til barn og unge, og det økende antall
studenter i utlandet. På denne bakgrunn ber flertallet Regjeringen
vurdere en økning i tilskuddet for å ivareta det
kirkelige ansvaret for disse gruppene.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, støtter departementets bevilgningsforslag under
post 71.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Høyre, Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, merker seg at tilskuddet til Sjømannskirken
gis som et rammetilskudd der det tekniske beregningsgrunnlaget er
et antall årsverk med en tilskuddssats pr. årsverk. Dette
gir en god forutsigbarhet i beregningen av tilskuddet. Dette
flertallet merker seg videre at tilskuddet for 2004 gir
dekning for 107 årsverk, men vil samtidig peke på at
Sjømannskirken har flere årsverk enn dette i utlandet.
Videre er Sjømannskirkens egenfinansiering på 71
mill. kroner eller 61 pst. av budsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til partiets alternative
budsjettforslag med merknader omtalt i budsjettinnstillingens generelle
del hva angår postene 1 og 71.
Disse medlemmer viser også til
sitt forslag om å få lagt frem en melding med
status for kirkens bygningsmasse med spesiell vekt på vernede
og verneverdige bygg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom disse partier, og reduserer støtten
til kirkelig virksomhet i kommunene med 5 mill. kroner. Bevilgningen
til dette formål blir 95 mill. kroner i 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen reduserer av hensyn til det samlede
budsjettopplegget post 72 med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti opprettholder
departementets bevilgningsforslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til de store kulturverdiene som landets kirkebygg representerer
og det store etterslepet på vedlikehold som mange kirkebygg
bærer preg av.
Dette medlem vil peke på at
de kirkelige fellesrådene har en svært anstrengt økonomisk
situasjon. Kombinert med dårlig kommuneøkonomi,
fører dette til en vanskelig situasjon for kirken i mange
kommuner. Dette medlem mener at dersom de kirkelige fellesrådene
skal kunne oppfylle sin funksjon, både når det
gjelder kirkelig virksomhet og som arbeidsgivere, må statstilskuddet
bedre reflektere fellesrådenes utgiftsforpliktelser.
Dette medlem har merket seg at
regjeringens budsjettforslag ikke viderefører den økte
bevilgningen på 25 mill. kroner til fellesrådene
som ble vedtatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2003.
Dette medlem vil vise til at
Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett bevilget 25 mill.
kroner ut over Regjeringen sitt forslag. Dette medlem har
merket seg at etter budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
er bevilgningen ytterligere redusert med 5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, viser til at bevilgningsforslaget under posten gjelder den økte
satsningen på kirkens dåpsopplæring,
jf. Innst. S. nr. 200 (2002-2003) og St.meld. nr. 7 (2002-2003)
Trusopplæring i ei ny tid - om reform av kirkens dåpsopplæring. Flertallet viser
videre til at departementet ser reformen som en av de største
og viktigste reformer for kirken i nyere tid. Bevilgningen under posten
skal i hovedsak benyttes som tilskudd til de menigheter i 2004 som
skal utvikle et systematisk opplæringstilbud i samsvar
med reformens opplegg og forutsetninger, til informasjons- og opplæringsmateriell,
til utvikling og drift av kompetansenettverk m.m.
For å opprettholde en bred og engasjert
folkekirke mener flertallet at dåpsopplæringen
er en viktig forutsetning. Flertallet merker seg
at Regjeringen har foreslått å bevilge 30 mill.
kroner til styrking av kirkens dåpsopplæring.
Flertallet vil understreke det
ansvaret Døvekirken har i å utvikle dåpsopplæringstilbud
for døve barn og unge. Flertallet forutsetter
at dette blir ivaretatt i arbeidet med å styrke kirkens
dåpsopplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til partiets alternative
budsjettforslag med merknader omtalt i budsjettinnstillingens generelle
del. Disse medlemmer reduserer bevilgningen med 23
mill. kroner og forutsetter at det under kap. 310 derfor ikke foretas økte
utbetalinger til andre trossamfunn basert på trosopplæringsprosjektet.
Departementet foreslår en bevilgning
på 629 056 000 kroner under dette kapitlet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, slutter seg til bevilgningsforslaget.
Flertallet mener det er rett
satsing at Regjeringen har foreslått en økning
til tiltak rettet mot prostetjenesten og innarbeidelsen av ny tjenesteordning
for prostene i 2004. Videre merker flertallet seg
at det opprettes to nye stillinger som fengselsprester fra annet halvår
2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til partiets alternative
budsjettforslag med merknader omtalt i budsjettinnstillingens generelle
del.
Departementet foreslår en bevilgning
på 34 500 000 kroner under dette kapitlet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, slutter seg til forslaget til bevilgning.
Flertallet viser til at kapitlet,
i tillegg til å omfatte bevilgninger til Nidaros Domkirkes
Restaureringsarbeider og til forvaltningen av Erkebispegården
i Trondheim, omfatter bevilgninger til utenlandske krigsgraver i
Norge samt lønn og driftsmidler til departementets rådgivende
fagkonsulenter innen kirker og kirkegårder.
Flertallet viser videre til flertallsmerknaden
i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) om de foreliggende planer
for et nybygg i tilknytning til Nidarosdomen, på nordsiden
av Vestfrontplassen. Flertallet er tilfreds med den
oppfølging som saken får i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Flertallet slutter
seg til at nybygget finansieres av Opplysningsvesenets fond, mot
at staten betaler en årlig leie for fondets kapitalinvestering. Flertallet sier
seg videre tilfreds med at det tas sikte på at nybygget
kan stå ferdig til kroningsjubileet i 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen peker på at Nidaros
domkirke er et bygg av nasjonal betydning og at det derfor bør
være statens oppgave å sørge for vedlikehold
og andre nødvendige tiltak knyttet til domkirken. Disse
medlemmer mener derfor at Opplysningsvesenets fond ikke
skal brukes i finansieringen av nybygg i tilknytning til Nidaros
domkirke.