Jeg viser til Utenrikskomiteens brev datert
11. november 2004, vedlagt tre spørsmål til St.prp.
nr. 1 (2004-2005). Nedenfor følger spørsmål
1 og 2 og mine svar på spørsmålene.
Vi viser til at det i budsjettforslaget legges opp til en økning på kap. 171 multilaterale finansinstitusjoner på nær 427,9 millioner kroner. Hva er begrunnelsen for en slik relativt sett kraftig økning?
I utviklingsbankene skjer finansiering av mesteparten
av utviklingsarbeidet gjennom internasjonale påfyllingsforhandlinger
(kap. 171 post 71). Økningen i bevilgningen til multilaterale
finansinstitusjoner er derfor i all hovedsak knyttet til fremforhandlede,
forpliktende avtaler for kapitalpåfyllinger av Verdensbanken
og Afrikabankens respektive fond for de fattigste landene - International Development Association (IDA) og African Development Fund (AfDF). Kapitalpåfyllingene
foretas hvert tredje år etter omfattende forhandlinger
mellom institusjonenes medlemsland og tar for seg både
påfyllingsnivå, byrdefordeling og utviklingspolitiske
prioriteringer. Norge har her en fast fordelingsnøkkel
som fastsetter vår andel av kapitalpåfyllingen.
Resultatet av slike påfyllingsforhandlinger legger svært
sterke føringer for hvert enkelt medlemslands bidrag til
påfyllingene. I Norge legges resultatet av forhandlingene
frem for Stortinget i egen stortingsproposisjon.
De pågående påfyllingsforhandlingene
skal etter planen sluttføres i inneværende år.
Innbetalingen i 2005 er første innbetaling i den nye påfyllingen.
Konkret innebærer dette for 2005 at den anslåtte økningen for
IDA, slik forhandlingene nå forløper, er 146 mill. kr.,
mens økningen for AfDF anslås til 129 mill. kr..
Innbetalingene under slike påfyllinger skjer med like stort
beløp hvert år i tre år. Økningen
fra inneværende år på hhv. 25 prosent
for IDA og 37 prosent for AfDF må derfor sees i et tre-års
perspektiv, noe som innebærer en gjennomsnittlig årlig økning
på rundt hhv. 8 og 12 prosent for hvert av årene
i perioden.
Bakgrunnen for at medlemslandene legger opp
til økninger i denne størrelsesorden er den mobilisering av
ressurser som må til for at FNs tusenårsmål
skal kunne nås. Dette ikke minst av hensyn til de tilsagnene om økning
i bistanden som ble gitt under FN-konferansen om "Finansiering for
utvikling" i Monterrey i 2003. 80 % av økningen
i bistanden som kanaliseres gjennom utviklingsbankene forventes å gå til
Afrika, som har de største utviklingsutfordringene. Internasjonalt
anses ovennevnte fond å være blant de som i sterkest
grad bygger sin bistand på fattigdomskriterier, og som
støtter marginaliserte land som ellers har svært begrenset
adgang til annen finansiering. Internasjonalt er det derfor også bred
oppslutning om at målet for de pågående
forhandlingene om påfyllingen av IDA (IDA 14-forhandlingene)
må være å opprettholde IDAs andel av
total internasjonal bistand i årene fremover.
Norsk andel av kjernebidragene til Verdensbanken (IDA-påfyllingen)
utgjør 1,52 %. Til sammenlikning er Norge den
5. største bidragsyteren til FNs utviklingsaktiviteter,
og dermed på verdenstoppen per capita. Eksempelvis er norsk
andel av de samlede bidragene til UNDP på over 10 %.
Ut over forpliktelsene som følger av
de ordinære kapitalpåfyllingsrundene skyldes økningen
i bevilgningen til multilaterale finansinstitusjoner i all hovedsak
en forsterket satsing på utdanning over posten for samfinansiering
via finansinstitusjoner (kap. 171 post 72). Verdensbanken administrerer
en rekke initiativ på utdanningsområdet. Satsingen
på utdanning er forankret i Stortinget gjennom
en rekke budsjettbehandlinger og skjer i tråd med Regjeringens
utdanningsstrategi fra 2003. De første årene av
opptrappingsplanen for norsk utdanningsbistand ble den økte
innsatsen i all hovedsak kanalisert gjennom FN-systemet (UNICEF)
samt bilaterale bevilgninger. Denne sterke satsingen opprettholdes
i budsjettproposisjonen. I tillegg til dette prioriteres nå mer
midler til satsing på utdanning også gjennom Verdensbanken.
Av den foreslåtte økningen i den norske støtten
vil 150 mill. kr. være øremerket til det såkalte Fast Track-initiativet, som er et partnerskap innen
rammen av "Utdanning for alle" mellom Verdensbanken, UNESCO, UNICEF
og alle giverne, med formål å sikre grunnutdanning
for alle barn i de fattigste landene. Her arbeider bl.a. Verdensbanken
for at utviklingslandene skal vri myndighetenes ressursbruk i favør
av skoler og helsetiltak.
I Stortingsmelding nr. 35 (2003-2004) vises
det til at Norge sannsynligvis ligger enda dårligere an
enn andre industriland når det gjelder hvor stor andel
av medisinsk og helsefaglig forskning som er rettet mot sykdom og
helseproblemer i utviklingsland, og at Regjeringen vil etablere
et forskningsprogram for å øke norske offentlige
og private forskningsinstitusjoners innsats for å løse
globale helseproblemer. Vi viser videre til kronikk i VG den 26.
april i år av henholdsvis Utdannings- og forskningsministeren,
Utviklingsministeren og Helseministeren som skriver at de har satt
i gang et program for global helseforskning. Følges dette opp
med bevilgninger i St.prp. nr. 1 (2004-2005) på Utenriksdepartementets
område?
Arbeidet med en satsing på forskning
om globale helsespørsmål ble innledet i 2003 i
dialog med Helsedepartementet og andre berørte instanser,
inklusive Norges forskningsråd. Innsatsen sees som ledd
i det pågående arbeidet med økt koherens
i utviklingspolitikken.
Program for global helseforskning følges
opp over kap/post 165.70 som i hovedsak forvaltes av Norad. Forslaget
til bevilgning over denne posten er på 268 mill. kr. for
2005. Av budsjettforslaget framgår at bevilgningen planlegges
brukt bl.a. til global helseforskning. I budsjetteksten
under denne posten detaljeres normalt ikke prioriteringen av midler
til ulike programmer og tiltak.
Satsingen på global helseforskning
er et samarbeid mellom flere departementer, der bl.a. Utdannings-
og forskningsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet deltar.
Utenriksdepartementet planlegger å avsette 6 mill. kr.
til programmet "Global helseforskning" for 2005. Dette
bidraget over Utenriksdepartementets budsjett utløser således
egne tildelinger fra Helse- og omsorgsdepartementet. Det forventes
fra vår side at planene om en gradvis opptrapping av norsk forskning
om globale helsespørsmål med dette følges opp.
For øvrig vil jeg understreke at det
er en forutsetning at satsingen på økt norsk helseforskning
på globale helsespørsmål i det vesentligste
skjer gjennom prioritering av egne ressurser til dette formålet
over andre budsjettbevilgninger enn bistandsbudsjettet. Dette vil være
mest i tråd med målene om økt koherens
eller sammenheng i politikken.