Tabell 5.1 Oversikt over
budsjettkapitler og poster under rammeområde 22
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1
(2004-2005) |
| | | |
| | Utgifter
rammeområde 22 | |
1600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 4600) | |
| 1 | Driftsutgifter | 225 770 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 32 000 000 |
| 70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet | 11 719 000 |
1602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 4602) | |
| 1 | Driftsutgifter | 153 600 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 700 000 |
1610 | | Toll-
og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | |
| 1 | Driftsutgifter | 971 600 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 300 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 70 000 000 |
1618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 4618) | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 247 000 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 87 100 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter | 151 300 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 110 500 000 |
1620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 4620) | |
| 1 | Driftsutgifter | 363 100 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 113 700 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 10 100 000 |
1630 | | Tiltak
for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 13 700 000 |
1631 | | Senter
for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631) | |
| 1 | Driftsutgifter | 183 000 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 24 200 000 |
1632 | | Kompensasjon
for merverdiavgift | |
| 60 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner | 1 776 431 000 |
| 61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, ny ordning | 9 730 000 000 |
| 72 | Tilskudd til private og
ideelle virksomheter | 390 000 000 |
1634 | | Statens
innkrevingssentral (jf. kap. 4634) | |
| 1 | Driftsutgifter | 171 700 000 |
1637 | | EU-opplysning | |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 000 |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m. | |
| 1 | Driftsutgifter | 17 000 000 |
| 89 | Renter og provisjon m.m.
på innenlandsk statsgjeld | 16 084 585
000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 22 | 33
943 105 000 |
Inntekter rammeområde 22 |
4600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 1600) | |
| 2 | Diverse refusjoner | 1 000 000 |
| 80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 719 000 |
4602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 1602) | |
| 1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 154 300 000 |
4610 | | Toll-
og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) | |
| 1 | Ekspedisjonsgebyr | 9 600 000 |
| 2 | Andre inntekter | 2 000 000 |
| 3 | Pante- og tinglysingsgebyrer | 900 000 |
| 5 | Gebyr ved kontroll av teknisk
sprit | 400 000 |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 206 800 000 |
| 13 | Gebyr ved avskilting av
kjøretøy | 300 000 |
4618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 1618) | |
| 1 | Utleggs- og tinglysingsgebyr
(Namsmannen) | 22 000 000 |
| 2 | Andre inntekter | 25 900 000 |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger | 9 500 000 |
| 7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 1 200 000 |
4620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 1620) | |
| 1 | Salgsinntekter | 2 000 000 |
| 2 | Spesialoppdrag | 113 700 000 |
| 4 | Tvangsmulkt | 6 500 000 |
4631 | | Senter
for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631) | |
| 1 | Økonomitjenester | 13 000 000 |
4634 | | Statens
innkrevingssentral (jf. kap. 1634) | |
| 2 | Refusjoner | 17 700 000 |
| 81 | Bøter, inndragninger | 1 050 000 000 |
| 82 | Vegadministrasjonsgebyr | 55 000 000 |
| 84 | Gebyr ved for sent innsendt
regnskap m.m. | 110 000 000 |
| 85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 115 000 000 |
5491 | | Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift
(jf. kap. 2445-2490) | |
| 30 | Avskrivninger | 319 096 000 |
5603 | | Renter
av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | |
| 80 | Renter av statens faste
kapital | 8 355 000 |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 1 000 000 |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer | 675 000 000 |
| 83 | Av alminnelige fordringer | 100 000 000 |
| 86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 1 750 140 000 |
| 88 | Av utlån under
opptrekk | 128 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 22 | 4
910 110 000 |
| | Sum netto
rammeområde 22 | 29 032
995 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 25. november 2004 der netto utgiftsramme for
rammeområde 22 er fastsatt til kr 29 052 995 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2004-2005). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i
samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter | 219 088 | 226 434 | 225 770 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 21 109 | 25 270 | 32 000 |
50 | Overføring fra
Finansmarkedsfondet | 11 | 9 860 | |
70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet
| | | 11 719 |
90 | Finansmarkedsfond
| 111 113 | | |
| Sum kap. 1600 | 351 321 | 261 564 | 269 489 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
til at Småbåtregisteret fra 1. januar 2005 skal
drives fra Redningsselskapet og at det skal drives for egen regning
og risiko, basert på brukerbetaling. Registrering i registeret
er i prinsippet frivillig, men siden forsikringsselskapene krever
slik registrering, er det i praksis obligatorisk.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen med Fremskrittspartiets støtte gjennom denne
privatiseringen påfører 350 000 småbåteiere
en årlig avgift på kr 100.
Disse medlemmer viser til at
driften av Småbåtregisteret i Tolletatens regi
i 2003 gikk med et lite overskudd, uten at det ble innkrevd en årlig
avgift for å stå i registeret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1600 post 1 er redusert
med kr 10 000 000. Disse medlemmer forutsetter at
det er mulig å oppnå effektiviseringsgevinster,
og mener at de foreslåtte kutt kan gjennomføres
uten store negative konsekvenser.
Disse medlemmer viser for øvrig
til avtalen med regjeringspartiene og slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
prioritere innsatsen mot svart økonomi gjennom styrking
av Finansdepartementets ytre etater. Disse medlemmer vil
derfor redusere Finansdepartementets driftsbudsjett med 15 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter | 134 127 | 141 936 | 153 600 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 678 | 714 | 700 |
| Sum kap. 1602 | 134 805 | 142 650 | 154 300 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter | 926 479 | 918 200 | 971 600 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 1 363 | 2 197 | 2 300 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 76 982 | 48 100 | 70 000 |
| Sum kap. 1610 | 1 004 824 | 968 497 | 1 043 900 |
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen med Fremskrittspartiet om
statsbudsjett for 2005 og foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningen til kap. 1610 post 1 med 20 mill. kroner, til kr 991
600 000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1610 post 1 er redusert
med kr 100 000 000. Kuttet forutsetter imidlertid en annen avgiftspolitikk
enn den som føres i dag. Disse medlemmer viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av toll- og avgiftsetatens virksomhetskontroll
som avslørte betydelige svakheter i evne til å gjennomføre
forutsatte risikoanalyser med sikte på en effektiv kontroll.
Sammenslåing av tolldistrikter har ifølge rapporten
ikke gitt forespeilte resultater.
Videre indikerte resultatene av undersøkelsen
at reglene på toll- og avgiftsområdet er for kompliserte både
for avgiftssubjektet og etaten. Disse medlemmer understreker
at løsningen på problemet ikke nødvendigvis
ligger i økte bevilgninger, men en gjennomgang av toll-
og avgiftsreglene med sikte på forenk-linger
for brukerne, samtidig som etatens rutiner for risikoanalyse fullt
ut må implementeres. Sistnevnte er et forhold hvor ansvaret
i første rekke ligger hos etatens ledelse. Disse
medlemmer mener Finansdepartementet bør
følge opp at kontrollrutiner og risikoanalyser i fremtiden
medfører effektiv ressursutnyttelse med sikte
på å gjennomføre ovenfor nevnte kutt.
Disse medlemmer viser videre
til at et betydelig antall tollsatser er fjernet eller trappes ned
med hensyn på avvikling, og forutsetter at dette vil medføre
mindre arbeid for tollvesenet. Lavere tollsatser på vin
og brennevin i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett forutsettes
også å redusere incentivene til smugling av slike
varer og redusere arbeidsmengden for tollvesenet. Disse medlemmer mener
videre det er store innsparingsmuligheter i å endre ordningen
med innførselsmerverdiavgift der store summer beregnes
på importerte varer og refunderes til importører.
Dette medfører betydelige administrasjonskostnader til
liten nytte, slik disse medlemmer vurderer det.
Disse medlemmer ønsker
på den annen side at narkotika- og grensekontroll prioriteres
med sikte på å bekjempe organisert kriminalitet,
samt forebygge virkningene av at slike varer tilflyter det norske
illegale markedet. Foreslåtte kutt skal ikke ramme dette
området, men effektivisering skal bidra til økt
aktivitet på dette området.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg
på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som følger
av avtalen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på det viktige arbeidet Toll- og avgiftsetaten gjør
mot illegal omsetning av brennevin. Disse medlemmer vil
understreke at dette arbeidet er svært viktig for å opprettholde
støtten i befolkningen til den norske alkoholpolitikken.
En forutsetning for dette er at de politiske virkemidlene har effekt.
En kombinasjon av noe lavere brennevinsavgifter og sterkere kontrollinnsats
vil være de mest effektive i denne sammenhengen.
Disse medlemmer vil derfor øke
bevilgningen til Toll- og avgiftsdirektoratet med 23 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke
på at aktiv og effektiv grensekontroll er viktig for å redusere
incitamentene til smugling og organisert kriminalitet. Dette
medlem støtter derfor den delen av budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet som omhandler dette,
og øker bevilgningen til Toll- og avgiftsdirektoratet med
20 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at det på grunn av økt turisme, mobilitet, innvandring
og Schengen-samarbeidet er et stort behov for et effektivt tollvesen.
Dette medlem viser også til
den siste tidens metanolskandaler. Dette medlem viser
til at det derfor er et stort behov for flere stillinger innenfor
tollvesenet for å hindre spritsmugling mv. Dette medlem viser
også til at hver tollkontrollør i gjennomsnitt
bringer inn 14 ganger mer i inntekt til staten enn statens bruttokostnader
ved stillingen. Dette medlem foreslår at
det opprettes 200 nye stillinger innen tollvesenet. Dette koster
om lag 110 mill. kroner på årsbasis, og det forventes
at disse stillingene vil øke tollinntektene med minst 550
mill. kroner.
Denne økte løyvingen som dette
medlem har foreslått vil også medføre
at tolletaten kan opprettholde flere tollenheter.
Dette medlem hadde i sitt alternative
statsbudsjett for 2005 foreslått en ramme som innebar at
kap. 1610 post 1 ble bevilget med 1 081 600 000 kroner, som er 110
000 000 kroner mer enn Regjeringens forslag for 2005.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter | 3 369 338 | 3 120 231 | 3 247 000 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 77 192 | 63 000 | 87 100 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 284 229 | 43 300 | 151 300 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 92 780 | 108 600 | 110 500 |
| Sum kap. 1618 | 3 823 539 | 3 335 131 | 3 595 900 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet , Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det er mye å hente på å øke
de ressursene skatteetaten og kemnerkontorene bruker på kontroll
og på informasjon til bedrifter og arbeidsgivere. Disse
medlemmer viser til Budsjett-innst. S. I (2004-2005) der
disse medlemmer foreslo en ramme som ga rom for å styrke
skatteetaten med 150 årsverk til økt kontroll
og avdekking av skatteunndragelser. Innenfor den vedtatte rammen
finner disse medlemmer dessverre ikke plass for en
slik styrking av skatteetaten. Innenfor rammen har disse
medlemmer funnet rom for å øke bevilgningen
til kontroll med 20 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietpeker på at
det store omfanget av svart økonomi i samfunnet er en trussel
mot finansieringen av velferdsstaten, og undergraver oppslutningen
om folks skatteforpliktelser. Disse medlemmer vil
peke på at budsjettframlegget fra Regjeringen i svært
liten grad tar hensyn til deres egen handlingsplan mot økonomisk
kriminalitet. Disse medlemmer konstaterer at det
reelt sett er en nedgang i antall kontroller utført av
landets fylkeskontorer da antall kontroller i 2003 ligger på knappe
50 pst. av hva som ble utført i 1992. Skal kampen mot økonomisk
kriminalitet lykkes, må skatteetaten gis økte
budsjetter til kontroll. Etaten trenger dessuten midler til å møte
nye utfordringer knyttet til økonomsk internasjonalisering
og internettbasert næringsvirksomhet. Man kan
regne med at skatteyterne vil bli mer mobile og at skatteplanleggerne
får større kompetanse i årene som kommer.
Disse medlemmer vil derfor øke
bevilgningene til drift i skatteetaten med 12 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett der kap. 1618 post 1 er foreslått
satt til kr 2 972 000 000. Dette er kr 275 000 000 mindre enn Regjeringens
forslag, og tilsvarer ca. 8,5 pst. Disse medlemmer forutsetter
at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente
ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser. Disse medlemmer viser til at en utsettelse
av en eventuell skattereform vil lette etatens arbeid i forhold
til Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener videre
at en fremtidig skattereform bør innebære forenklinger
i systemet. Disse medlemmer viser også til
sitt alternative budsjett der det er foreslått forenklinger
og betydelige skattekutt, noe som igjen medfører at det
blir mindre attraktivt å unndra seg beskatning. Dette betyr
igjen at disse medlemmers alternative budsjett krever
mindre ressurser til bekjempelse av f.eks. svart arbeid enn dersom
man vedtar et budsjett med et betydelig høyere skattenivå. Disse
medlemmer viser også til at det er foretatt store
investeringer i IT-utstyr for å bedre effektiviteten innenfor
skatteetaten. Disse medlemmer forventer nå at
en del av denne effektiviteten kan tas ut i form av lavere driftsutgifter.
Disse medlemmer viser for øvrig
til avtalen med regjeringspartiene og slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at tiltakene for å redusere omfanget av svart økonomi
må intensiveres. Dette vil bedre finansieringen av offentlige
velferdstiltak og bidra til å styrke skattemoralen. Dette
medlem viser til at tidligere opplysninger fra skatteetaten
tyder på at ekstra kontroll kan generere ekstra skatteinntekter
tilsvarende ti ganger den økte ressursinnsatsen.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjett, der kap. 1618 post 1 er foreslått
satt til kr 3 277 000 000. Dette er 30 mill. kroner mer enn Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet peker på at
det store omfanget av svart økonomi i samfunnet er en trussel
mot finansieringa av velferdssamfunnet, og undergraver oppslutningen
om skatteforpliktelser. Dette medlem vil peke på at
Regjeringa i svært liten grad tar hensyn til sin egen handlingsplan
mot økonomisk kriminalitet. Dette medlem konstaterer at
det er en nedgang i antall kontroller utført av landets fylkeskontorer
fra 2002 til 2003, og at antall kontroller i 2003 ligger på knappe
50 pst. av dem som ble utført i 1992. Skal kampen mot økonomisk
kriminalitet lykkes, må skatteetaten gis økte
midler til kontroll. Etaten trenger dessuten midler til å møte
nye utfordringer knyttet til økonomisk internasjonalisering og
internettbasert næringsvirksomhet.
Dette medlem viser til at Kystpartiet
var imot sentraliseringen av likningskontorene, og ønsker
derfor å opprettholde og helst øke antall likningskontorer.
Dette medlem fremmet derfor i
sitt alternative statsbudsjett for 2005 forslag til en ramme der
bevilgingene til drift av skatteetaten ble økt med 12 mill.
kroner over kap. 1618 post 1 og 50 mill. kroner til desentraliseringstiltak
i skatteetaten kap. 1618 post 23.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter | 372 082 | 352 149 | 363 100 |
21 | Spesielle driftsutgifter
| 123 644 | 110 000 | 113 700 |
22 | Folke- og boligtelling
mv., kan overføres | 14 924 | | |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 9 653 | 7 936 | 10 100 |
| Sum kap. 1620 | 520 303 | 470 085 | 486 900 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Kystpartiet gjer framlegg om at kap. 1620 vert sett til
488,15 mill. kroner, som er 1,25 mill. kroner meir enn Regjeringa
sitt framlegg.
Desse medlemene viser
til at Noreg har ein lang tradisjon med direkte demokrati på lokalt
nivå. Allereie i 1892 innførte Stortinget det
lokale folkerøystingsinstituttet: Då vart det
mogeleg for lokale styresmakter (skulestyra) å arrangere
(rådgjevande) folkerøystingar for å avgjere
hovudmål i skulen. I 1894 vedtok Stortinget reglar for
lokale folkerøystingar om sal av alkohol. I dag vert det
framleis avvikla folkerøystingar om språk. I tillegg
vert det med ujamne mellomrom arrangert lokale folkerøystingar
om kommunegrenser/-samanslåingar, kommunenamn
og alkoholrelaterte spørsmål. Sidan 1970 har det
vore over 500 lokale folkerøystingar i Noreg.
Desse medlemene viser til at
Statistisk sentralbyrås valstatistikk ikkje inneheld opplysningar
om lokale folkerøystingar. Berre dei nasjonale røystingane (union
og statsstikk i 1905, alkohol i 1919 og 1926 og dei to EU-røystingane)
er dokumenterte i tillegg til ordinære lokal- og stortingsval.
I dag har kommunane heller ikkje plikt til å varsle SSB
eller andre sentrale organ om lokale folkerøystingar, eller
resultatet av dei.
I svar på spørsmål
nr. 71 frå Senterpartiets fraksjon, skriv finansministeren
at føring av statistikk på lokale folkerøystingar
vil liggje innanfor statistikklova (lov av 16. juni 1989 nr. 54
om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå), som
avgrensar kva slag arbeidsoppgåver SSB kan ta på seg.
Lova gir SSB rett til å krevje opplysningar av mellom anna
kommunane for å lage statistikk. Når det gjeld
rapportering frå kommunane til sentrale statlege organ,
er det vanleg at det departement som er ansvarleg for fagområdet,
pålegg kommunane å rapportere til SSB med heimel
i lover som vedkomande departement har ansvaret for. Avtalar mellom
departement og SSB sikrar SSB retten til dei innsamla data og til å lage
offisiell statistikk på grunnlag av dei. I dei tilfella
det blir oppretta nye ordningar for rapportering frå kommunane
til staten, er det vanleg at fagdepartementet betalar for datainnsamling
og utarbeiding av statistikken.
Desse medlemene viser til at
SSB har gjort eit grovt overslag over kostnadene ved å samle
inn og lagre informasjon om og offentleggjere statistikk om lokale
folkerøystingar. Ein reknar med at oppstartskostnadane
(fyrste årgangen) kjem på om lag 1 mill. kroner.
Dei årlege driftskostnadene avheng av omfanget av folkerøystingane
og kor einsarta dei er. Dersom omfanget av folkerøystingane
er lågt, kan dei årlege driftskostnadene reknast
til om lag 250 000 kroner.
Desse medlemene meiner betre
og meir systematisk informasjon om lokale folkerøystingar
vil kunne auke kunnskapen om dette innslaget i det norske demokratiet.
Ein offisiell database vil også lette forsking
på direkte demokrati i Noreg, og lette undervisning om
dette emnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett der kap. 1620 post 1 er redusert med
kr 37 000 000. Disse medlemmer vurderer det slik
at det er effektiviseringsgevinster å hente ut her, og
mener at de foreslåtte kutt må anses å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser.
Disse medlemmer viser for øvrig
til avtalen med regjeringspartiene og slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres | 14 961 | 13 157 | 13 700 |
| Sum kap. 1630 | 14 961 | 13 157 | 13 700 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter | | 163 892 | 183 000 |
21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres | | 18 000 | 24 200 |
| Sum kap. 1631 | | 181 892 | 207 200 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener erfaringen har vist at det er et klart
potensial for å effektivisere og bedre statlig økonomi-
og prosjektstyring. Disse medlemmer vil påpeke
at dette er et ansvar som naturlig hører inn under den
enkelte etats ledelse i fremtiden.
Disse medlemmer viser for øvrig
til avtalen med regjeringspartiene og slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
60 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner | 1 695 194 | 1 669 121 | 1 776 431 |
61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, ny ordning | | 7 500 000 | 9 730 000 |
70 | Merverdiavgiftskompensasjon
til frivillige
organisasjoner, kan overføres | 110 458 | 134 680 | |
71 | Merverdiavgiftskompensasjon
til NRK | 150 000 | | |
72 | Tilskudd til
private og ideelle virksomheter | | 300 000 | 390 000 |
| Sum kap. 1632 | 1 955 652 | 9 603 801 | 11 896 431 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteen har merket seg at post
60 gjelder tilskudd etter den tidligere ordning for 2003 som vil komme
til utbetaling i 2005, og at det kan bli behov for tilleggsbevilgning
fordi enkelte kommuner ikke har sendt inn søknad om refusjon
i tide.
Når det gjelder den nye refusjonsordningen
med tilskudd over post 61, vil komiteen vise til
Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004) der et bredt flertall understreker
at ordningen ikke må gi utilsiktede omfordelinger i kommunesektoren. Komiteen vil
videre vise til at Regjeringen vil vurdere uttrekket knyttet til
momskompensasjonen i to runder. Først mellom staten og kommunesektoren
etter siste momsregnskap i februar 2005, hvor det skal sikres at
kommunene samlet sett ikke taper. Deretter en andre runde der det
rettes opp i feil i forhold til anslagene for hver enkelt kommune, slik
at ordningen ikke skal gi utilsiktede omfordelinger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at disse partier var imot innføring av nøytral
momskompensasjonsordning for kommunesektoren, bl.a. fordi saken åpenbart hadde
flere uklare sider, og fordi det var uvisst hvilke omfordelingskonsekvenser
ordningen ville gi.
Disse medlemmer konstaterer at
Kommunenes Sentralforbund mener uttrekket som ble gjort i rammetilskuddet
til kommunesektoren var for høyt, og at det derfor er et
betydelig misforhold mellom de midler som er trukket inn og de beløp
som er kompensert i inneværende år. Disse
medlemmer viser til vedtak i styret for KS 17. november
2004 gjengitt i brev til finanskomiteen datert 18. november 2004
der det kreves at momskompensasjonsordningen er finansielt nøytral i
innføringsåret. Disse medlemmer mener
at Regjeringen burde ha tatt initiativ til å redusere uttrekket
fra rammen i løpet av året, på bakgrunn
av de erfaringene en har gjort underveis.
Disse medlemmer forutsetter at
det så snart råd er foretas en grundig evaluering
av ordningen når regnskapstall for 2004 er klare, og at
urimelige og utilsiktede virkninger av ordningen rettes opp.
Komiteens medlem fra Kystpartiet vil vise
til at Kystpartiet ønsker å innføre 0-sats
i momssystemet for de frivillige organisasjonene i stedet for å operere
med en momskompensasjonsordning som også etter innføring
av en sjablonordning for fordelingen vil vise seg å være
administrativt krevende, og også kan vise seg å være
en lite forutsigbar inntekt. Dette medlem vil i tillegg
bedre de frivillige organisasjoners økonomiske situasjon
ved å øke grensen for skattefrie gaver samt innføre
skattefrihet for inntekter inntil 50 000 kroner når oppdragsgiver
er en frivillig og ikke-kommersiell organisasjon. Dette medlem viser
også til at Kystpartiet var imot innføring av merverdiavgift
på tjenester. Dette medlem viser til de
store administrative belastningene som merverdiavgiftkompenasjonen
medfører. Dette medlem viser til at dette
medlem innenfor den vedtatte ramme, som Kystpartiet ikke
sluttet seg til, ikke har funnet grunnlag for disse primære
forslag som Kystpartiets rammeforslag bygget på.
Dette medlem viser til at Kystpartiet
ikke ønsker å øke mva-satsene med 1 prosentpoeng,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005). Dette medfører
at man kan redusere kompensasjonsordningen til blant annet kommunene
med over 300 mill. kroner, uten at ordningen svekkes i forhold til
kommunene.
Dette medlem ønsker å styrke
både kommunesektoren og samferdselssektoren, og hadde derfor i
sitt alternative budsjett foreslått at store deler av de frigjorte
midlene over kap. 1632 post 61 overføres til kap. 1632
post 63 (Ny) Tilskudd til Havnesektoren. Siden de fleste havnene
er kommunale, vil tilskuddet innebære at både
kommunesektoren og samferdselssektoren kommer positivt ut. Det forutsettes
likevel at midlene også kan tilfalle private havner, dermed
kan midlene benyttes som 70-post.
Dette medlem viser også til
den urettferdige diskrimineringen som merverdiavgiftsopplegget medfører. Dette
medlem har tidligere tatt opp bl.a. konkurransevridningen
mellom transport på kjøl og veg. Vegsektoren har
0-sats på drift og investeringer, mens hamnesektoren belastes
med full merverdiavgiftsats. Det foreligger riktignok refusjonsordning,
men denne fører først og fremst til at kommunekassene,
og ikke hamnekassen, får refusjonsbeløpet. Dette medlem viser
også til Dokument nr. 8:49 (2001-2002). Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at den offentlige hamnesektor
og vegsektor likestilles i forhold til drift og investeringer, og
at merverdiavgiftsatsen settes til 0 for begge, med virkning fra
1. januar 2006."
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter
| 174 079 | 161 764 | 171 700 |
| Sum kap. 1634 | 174 079 | 161 764 | 171 700 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett der kap. 1634 post 1 er redusert med
20 000 000 kroner. Disse medlemmer vurderer det slik
at det er effektiviseringsgevinster å hente ut her, og
mener at de foreslåtte kutt må anses å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser.
Disse medlemmer viser for øvrig
til avtalen med regjeringspartiene og slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
70 | Tilskudd til
frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
| Sum kap. 1637 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
den økende debatten om EU-medlemskap, og mener at bevilgningen
til opplysningsarbeidet bør avspeile dette. Dette
medlem mener at tilskuddet til EU-opplysning er for lavt
til i det hele tatt å være med på å dekke
utrednings- og informasjonsbehovet som en fortsatt og forsterket
EU-tilpassing medfører. Derfor bør bevilgningen
dobles i forhold til Regjeringens forslag til statsbudsjett for
2005.
Dette medlem hadde i sitt alternativ
statsbudsjett for 2005 derfor foreslått at bevilgningen
over kap. 1637 post 70 ble satt til kr 4 000 000, som er kr 2 000 000
mer enn Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Driftsutgifter | 12 837 | 14 000 | 17 000 |
88 | Renter og provisjon m.m.
på utenlandsk statsgjeld,
overslagsbevilgning | 190 230 | 3 000 | |
89 | Renter og
provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 18 421 107 | 19 260 000 | 16 084 585 |
| Sum kap. 1650 | 18 624 174 | 19 277 000 | 16 101 585 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet vil øke utlånsrammen i
Husbanken med 2,5 mrd. kroner til 16 mrd. kroner, for å legge
til rette for sosial boligbygging. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningen under kap. 1650 post 89 med 22,5
mill. kroner. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under punkt 4.23.2, 5.18 og 5.29.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett der kap. 1650 post 1 er redusert med
kr 1 600 000. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse
medlemmer forutsetter at det er mulig å drive mer
effektivt også innenfor dette området.
Disse medlemmer viser for øvrig
til avtalen med regjeringspartiene og slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet ønsker å benytte
deler av Petroleumsfondet til å redusere den offentlige
gjeldsbyrden overfor utlandet, og til å overta norske lån
i utlandet. Disse tiltakene vil stort sett ikke påvirke
den innenlandske etterspørselen, men medvirke til at norske
ressurser ikke får gjeldsforpliktelser overfor utlandet. Dette
medlem ser ikke behov for å låne penger
i utlandet når man har tilgjengelige finansielle reserver
selv. Dette medlem mener det er spesielt uheldig
at utenlandske lånegivere sitter på pant på norske
naturresurser.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem for Stortinget forslag om tiltak som kan fjerne den offentlige
og private gjeldsbyrden overfor utlandet ved at man benytter Petroleumsfondet
til å kjøpe opp eller overta gjeldsforpliktelsene,
normalt på de vilkår som gjaldt mellom långiver
og låntaker."
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Diverse inntekter | 5 | | |
2 | Diverse refusjoner | | | 1 000 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 3 414 | | |
18 | Refusjon av sykepenger
| 3 034 | | |
80 | Avkastning
fra Finansmarkedsfondet | 5 565 | 9 860 | 11 719 |
| Sum kap. 4600 | 12 018 | 9 860 | 12 719 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene
| 121 198 | 142 650 | 154 300 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 1 130 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 1 374 | | |
| Sum kap. 4602 | 123 702 | 142 650 | 154 300 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 9 776 | 9 220 | 9 600 |
2 | Andre inntekter | 3 432 | 1 917 | 2 000 |
3 | Pante- og tinglysingsgebyrer
| 866 | 1 140 | 900 |
4 | Gebyr for registrering
av småbåter | 6 933 | | |
5 | Gebyr ved kontroll av teknisk
sprit | 159 | 414 | 400 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner
| 173 001 | 217 200 | 206 800 |
13 | Gebyr ved avskilting av
kjøretøy | 105 | 311 | 300 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 186 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 10 962 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 17 762 | | |
| Sum kap. 4610 | 223 182 | 230 202 | 220 000 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Utleggs- og tinglysingsgebyr
(Namsmannen) | 20 909 | 16 576 | 22 000 |
2 | Andre inntekter | 52 389 | 20 000 | 25 900 |
3 | Lignings-ABC | 327 | | |
4 | Gebyr for folkeregisteropplysninger
| 588 | 725 | |
5 | Gebyr for utleggsforretninger
| 9 188 | 6 423 | 9 500 |
6 | Økonomitjenester
| 14 334 | | |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
| 1 182 | 1 140 | 1 200 |
10 | Tilbakebetaling | 119 523 | | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 5 810 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 36 245 | | |
17 | Refusjon lærlinger
| 39 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 85 346 | | |
| Sum kap. 4618 | 345 880 | 44 864 | 58 600 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Salgsinntekter | 2 178 | 3 000 | 2 000 |
2 | Spesialoppdrag | 127 528 | 110 000 | 113 700 |
4 | Tvangsmulkt | 6 423 | 7 340 | 6 500 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 5 851 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 10 491 | | |
| Sum kap. 4620 | 152 471 | 120 340 | 122 200 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
1 | Økonomitjenester
| | 13 400 | 13 000 |
| Sum kap. 4631 | | 13 400 | 13 000 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
2 | Refusjoner | 28 850 | 17 094 | 17 700 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 141 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 1 930 | | |
18 | Refusjon av sykepenger
| 4 657 | | |
81 | Bøter, inndragninger
| 703 690 | 904 000 | 1 050 000 |
82 | Vegadministrasjonsgebyr
| 60 508 | 55 000 | 55 000 |
84 | Gebyr ved for sent innsendt
regnskap m.m. | 132 286 | 110 000 | 110 000 |
85 | Misligholdte
lån i Statens lånekasse for utdanning | 118 928 | 115 000 | 115 000 |
| Sum kap. 4634 | 1 050 990 | 1 201 094 | 1 347 700 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det samlede avskrivningsbeløpet for
den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene
beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året
før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem
der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med
forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver
enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2005 beløper
seg til 319 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Renter av statens kapital i forretningsdriften
tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i
statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftenes
brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne
avsetninger til investeringsformål. Dette regnes som lån
fra statskassen. Rentesatsen for det enkelte års låneopptak
tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner
i 12-månedersperioden fram til 30. september året
før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha
en løpetid på 5 år, og må deretter
eventuelt fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften
foreslås bevilget med 8 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert
budsjett 2004 | Forslag
2005 |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 593 | 5 000 | 1 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer
| | 100 | 675 000 |
83 | Av alminnelige fordringer
| 101 792 | 130 000 | 100 000 |
86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 1 660 682 | 2 530 000 | 1 750 140 |
88 | Av utlån
under opptrekk | 72 319 | 145 000 | 128 000 |
| Sum kap. 5605 | 1 835 386 | 2 810 100 | 2 654 140 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet vil øke utlånsrammen i
Husbanken med 2,5 mrd. kroner til 16 mrd. kroner, for å legge
til rette for sosial boligbygging. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningen under kap. 5605 post 86 med 22,5
mill. kroner. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under punkt 4.13.2, 5.18 og 5.29.
Tabellen nedenfor viser de kapitler og poster
der fraksjonene har ulike forslag. Tall i parentes er avvik i forhold til
Regjeringens forslag.
Tabell 4.24 Sammenlikning
av bevilgningsforslag under rammeområde 22
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 med
Tl. nr. 7 | H,
KrF,
V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
| | | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 22 (i hele tusen
kroner) |
1600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 4600) | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 225 770 | 225 770 (0) | 225 770 (0) | 215 770 (-10
000) | 210 770 (-15
000) | 225 770 (0) | 225 770 (0) |
1610 | | Toll-
og avgiftsetaten
(jf. kap. 4610) | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 971 600 | 991 600 (+20
000) | 971 600 (0) | 871 600 (-100
000) | 994 600 (+23
000) | 991 600 (+20
000) | 1 081 600 (+110 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og
vedlikehold | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 80 000 (+10
000) |
1618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 4618) | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 247 000 | 3 247 000 (0) | 3 267 000 (+20 000) | 2 972 000 (-275 000) | 3 259 000 (+12 000) | 3 277 000 (+30 000) | 3 259 000 (+12 000) |
| 23 | Desentraliseringstiltak | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) |
1620 | | Statistisk
sentralbyrå
(jf. kap. 4620) | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 363 100 | 363 100 (0) | 363 100 (0) | 326 100 (-37
000) | 363 100 (0) | 364 350 (+1
250) | 364 350 (+1
250) |
1632 | | Kompensasjon for
merverdiavgift | | | | | | | |
| 60 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner | 1 776 431 | 1 776 431 (0) | 1 776 431 (0) | 1 776 431 (0) | 1 776 431 (0) | 1 776 431 (0) | 1 766 431 (-10 000) |
| 61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,
ny ordning | 9 730 000 | 9 730 000 (0) | 9 730 000 (0) | 9 730 000 (0) | 9 730 000 (0) | 9 730 000 (0) | 9 340 800 (-389 200) |
| 63 | Tilskudd havner | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 335 950 (+335
950) |
1634 | | Statens
innkrevingssentral
(jf. kap. 4634) | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 171 700 | 171 700 (0) | 171 700 (0) | 151 700 (-20
000) | 171 700 (0) | 171 700 (0) | 171 700 (0) |
1637 | | EU-opplysning | | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til
frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 4 000 (+2
000) |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m. | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 17 000 | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 15 400 (-1
600) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) |
| 89 | Renter og
provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld | 16 084 585 | 16 084 585 (0) | 16 107 085 (+22 500) | 16 084 585 (0) | 16 084 585 (0) | 16 084 585 (0) | 16 107 085 (+22 500) |
| | Sum
utgifter rammeområde 22 | 33
943 105 | 33
963 105 (+20
000) | 33
985 605 (+42
500) | 33
499 505 (-443 600) | 33
963 105 (+20
000) | 33
994 355 (+51
250) | 34
087 605 (+144
500) |
Inntekter rammeområde 22 (i hele tusen
kroner) |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | | | | | | | |
| 86 | Av statskassens foliokonto
i
Norges Bank | 1 750 140 | 1 750 140 (0) | 1 772 640 (+22 500) | 1 750 140 (0) | 1 750 140 (0) | 1 750 140 (0) | 1 772 640 (+22 500) |
| | Sum
inntekter rammeområde 22 | 4
910 110 | 4
910 110 (0) | 4
932 610 (+22
500) | 4
910 110 (0) | 4
910 110 (0) | 4
910 110 (0) | 4
932 610 (+22
500) |
| | Sum
netto rammeområde 22 | 29
032 995 | 29
052 995 (+20
000) | 29
052 995 (+20
000) | 28
589 395 (-443 600) | 29
052 995 (+20
000) | 29
084 245 (+51
250) | 29
154 995 (+122
000) |
| | Sum rammeområde
22 -
rammevedtak | -20 000 | 0 | 0 | -463
600 | 0 | 31 250 | 102
000 |
Komiteen viser til
budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og viser til at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er ført opp under Forslag til vedtak B I under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Forslaget fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er ført til kapittel 10 Forslag
fra mindretall.
De øvrige forslagene fraviker fra den
rammen Stortinget vedtok 25. november 2004 for rammeområde
22. Disse forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag,
jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.