90-postar blir behandla av
finanskomiteen utanfor rammesystemet.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | | St.prp.
nr. 1 med Tl. 2, 5 og 6 |
| | | | | |
Utgifter
i hele kroner |
Fiskeri- og kystdepartementet |
1062 | | Kystverket
(jf. kap. 4062) | 1 218
530 000 | | 1 235
130 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45 | 810 000 000 | | 810 000 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 3 510 000 | | 3 510 000 |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold, kan overføres | 222 200 000 | | 222 200 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres, kan nyttes under post
1 | 40 080 000 | | 40 080 000 |
| 46 | Trafikksentral Nord-Norge, kan overføres | 54 340 000 | | 54 340 000 |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres | 28 300 000 | | 28 300 000 |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet
| 60 100 000 | | 60 100 000 |
| 72 | Tilskudd til omstrukturering, kan overføres | 0 | | 16 600 000 |
1070 | | Loran
- C (jf. kap. 4070) | 27 400
000 | | 27 400
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 27 400 000 | | 27 400 000 |
Samferdselsdepartementet |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 4300) | 129 200
000 | | 129 200
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 98 300 000 | | 98 300 000 |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 13 000 000 | | 13 000 000 |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 17 900 000 | | 17 900 000 |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 155 700
000 | | 155 700
000 |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet mv. | 17 000 000 | | 17 000 000 |
| 50 | Samferdselsforskning, kan overføres | 100 400 000 | | 100 400 000 |
| 70 | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport mv., kan
overføres | 22 600 000 | | 22 600 000 |
| 71 | Tilskudd til arbeids- og
utdanningsreiser for
funksjonshemmede mv., kan overføres | 15 700 000 | | 15 700 000 |
1310 | | Flytransport
| 444 000
000 | | 444 000
000 |
| 70 | Kjøp av innenlandske
flyruter, kan nyttes under
kap. 1311, post 71 | 444 000 000 | | 444 000 000 |
1311 | | Tilskudd
til regionale flyplasser | 53 400
000 | | 53 400
000 |
| 70 | Tilskudd til Avinors regionale
flyplasser | 40 000 000 | | 40 000 000 |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser, kan overføres,
kan nyttes under kap. 1310, post 70 | 13 400 000 | | 13 400 000 |
1313 | | Luftfartstilsynet
(jf. kap 4313) | 179 800
000 | | 179 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 132 100 000 | | 132 100 000 |
| 22 | Flyttekostnader, kan overføres | 47 700 000 | | 47 700 000 |
1314 | | Statens
havarikommisjon for transport
(jf. kap. 4314) | 31 800
000 | | 31 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 31 800 000 | | 31 800 000 |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | 12 507
000 000 | | 12 490
300 000 |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72 | 5 968 000 000 | | 5 968 000 000 |
| 29 | Vederlag til OPS-prosjekter, kan overføres,
kan nyttes under post 23 og post 30 | 100 000 000 | | 100 000 000 |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23, post 29, post 31, post 33, post 60 og post 72 | 4 592 000 000 | | 4 575 300 000 |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post
30 og post 60 | 184 200 000 | | 184 200 000 |
| 33 | Kompensasjon for økt
arbeidsgiveravgift, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60 | 46 100 000 | | 46 100 000 |
| 35 | Vegutbygging i Bjørvika, kan overføres | 30 700 000 | | 30 700 000 |
| 60 | Forsøk, kan overføres, kan nyttes under post
30,
post 31 og post 33 | 420 000 000 | | 420 000 000 |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres,
kan nyttes under post 23 og post 30 | 1 166 000 000 | | 1 166 000 000 |
1321 | | Mesta
AS | 380 100
000 | | 380 100
000 |
| 71 | Tilskudd til restrukturering
| 380 100 000 | | 380 100 000 |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 341 100
000 | | 357 800
000 |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 116 300 000 | | 116 300 000 |
| 70 | Kjøp av sjøtransporttjenester
på strekningen
Bergen-Kirkenes | 200 800 000 | | 217 500 000 |
| 74 | Kompensasjon for el-avgift
for elektrifisert
skinnegående transport | 24 000 000 | | 24 000 000 |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | 4 270
000 000 | | 4 270
000 000 |
| 22 | Omstruktureringskostnader, kan overføres | 0 | | 35 000 000 |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres,
kan nyttes under post 30 | 2 773 000 000 | | 2 773 000 000 |
| 25 | Drift og vedlikehold av
Gardermobanen, kan overføres | 74 000 000 | | 74 000 000 |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres,
kan nyttes under post 23 | 1 423 000 000 | | 1 388 000 000 |
1351 | | Persontransport
med tog | 1 502
000 000 | | 1 502
000 000 |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 502 000 000 | | 1 502 000 000 |
1354 | | Statens
jernbanetilsyn (jf. kap. 4354) | 26 800
000 | | 26 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 26 800 000 | | 26 800 000 |
1355 | | BaneService
AS | 0 | | 45 550
000 |
| 71 | Tilskudd til restruktureringsforpliktelser
| 0 | | 45 550 000 |
1360 | | Samferdselsberedskap
| 45 600
000 | | 45 600
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 200 000 | | 3 200 000 |
| 30 | Transport- og sambandsanlegg,
utstyr mv., kan overføres | 27 600 000 | | 27 600 000 |
| 70 | Beredskapslagring, kan overføres | 600 000 | | 600 000 |
| 71 | Tilskudd til samfunnspålagte
oppgaver vedr.
Totalforsvaret | 14 200 000 | | 14 200 000 |
1370 | | Posttjenester
| 326 000
000 | | 326 000
000 |
| 70 | Kjøp av posttjenester
| 326 000 000 | | 326 000 000 |
1380 | | Post-
og teletilsynet (jf. kap. 4380) | 218 700
000 | | 218 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 154 400 000 | | 154 400 000 |
| 22 | Flyttekostnader, kan overføres | 38 300 000 | | 38 300 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 26 000 000 | | 26 000 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 18 | 21
857 130 000 | | 21
919 280 000 |
|
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4062 | | Kystverket
(jf. kap. 1062) | 550 250
000 | | 550 250
000 |
| 1 | Gebyrinntekter | 532 390 000 | | 532 390 000 |
| 2 | Andre inntekter | 7 860 000 | | 7 860 000 |
| 3 | Inntekter salg av fyreiendommer
| 10 000 000 | | 10 000 000 |
4070 | | Loran
- C (jf. kap. 1070) | 3 362
000 | | 3 362
000 |
| 7 | Refusjoner | 3 362 000 | | 3 362 000 |
4300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 1300) | 2 100
000 | | 2 100
000 |
| 1 | Refusjon fra Utenriksdepartementet
| 2 100 000 | | 2 100 000 |
4313 | | Luftfartstilsynet
(jf. kap. 1313) | 90 600
000 | | 90 600
000 |
| 1 | Gebyrinntekter | 90 600 000 | | 90 600 000 |
4320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 1320) | 379 300
000 | | 379 300
000 |
| 1 | Salgsinntekter m.m. | 18 200 000 | | 18 200 000 |
| 2 | Diverse gebyrer | 350 000 000 | | 350 000 000 |
| 4 | Tilgodehavende fra fylkeskommunene
| 11 100 000 | | 11 100 000 |
4350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 1350) | 483 300
000 | | 483 300
000 |
| 1 | Kjørevegsavgift
| 42 800 000 | | 42 800 000 |
| 2 | Salg av utstyr og tjenester
mv. | 190 500 000 | | 190 500 000 |
| 6 | Videresalg av elektrisitet
til togdrift | 173 500 000 | | 173 500 000 |
| 7 | Betaling for bruk av Gardermobanen
| 76 500 000 | | 76 500 000 |
4380 | | Post-
og teletilsynet (jf. kap. 1380) | 170 400
000 | | 170 400
000 |
| 1 | Diverse avgifter og gebyrer
| 170 400 000 | | 170 400 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5619 | | Renter
av lån til Oslo Lufthavn AS | 402 600
000 | | 402 600
000 |
| 80 | Renter | 402 600 000 | | 402 600 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 18 | 2
081 912 000 | | 2
081 912 000 |
| | Netto
rammeområde 18 | 19 775
218 000 | | 19 837
368 000 |
Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 46
(1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011 ble det lagt til grunn
en statlig planramme for Kystverket på om lag 2,23 mrd.
kroner for perioden 2002-2005. Budsjettforslaget for 2005 og saldert
budsjett for perioden 2002-2004 gir samlet en statlig bevilgning
på om lag 2,08 mrd. kroner. Dette tilsvarer en oppfølgingsprosent
på om lag 93 pst.
Fiskeri- og kystdepartementet vil medvirke til
ytterligere utvikling av effektive og sikre sjøtransportleder langs
kysten og til utlandet. Nasjonal transportplan 2006-2015 vil være
et viktig premiss for utarbeidelsen av Kystverkets handlingsprogram
for 2006-2015. Arbeidet med handlingsplanen vil være viktig
i 2005.
Fiskeri- og kystdepartementet vil innen utgangen
av 2004 legge fram en stortingsmelding om sjøsikkerhet og
oljevernberedskap.
Arbeidet med å revidere havne- og farvannsloven
vil bli høyt prioritert i 2005.
Fiskeri- og kystdepartementet vil videreføre
arbeidet med påbudte seilingsleder for skipstrafikk som
representerer en miljørisiko. Videre vil departementet arbeide
for at det etableres internasjonale regler om plikt til å forhåndsvarsle
risikobetonte transporter. Samarbeidet med russiske myndigheter
innenfor sjøsikkerhet og oljevernberedskap vil bli videreutviklet.
Fiskeri- og kystdepartementet arbeider med en
gjennomgang av hele gebyrstrukturen under Kystverkets område.
Gjennomgangen tar for seg flere spørsmål, herunder
kostnadsorientering i gebyrsystemet.
EU-kommisjonen framla et forslag til havnesikkerhetsdirektiv
10.februar 2004. Formålet med direktivet er å bidra
til økt sikkerhet og terrorberedskap i de delene av havnen
som ikke omfattes av ISPS-koden og forordning 725/2004.
Havnene pålegges utvidede sårbarhetsanalyser,
sikkerhetsplaner og fysiske tiltak som alle er kostnadskrevende.
Kostnader knyttet til implementering av forordning 725/2004
har blitt beregnet til å ligge et sted mellom 3 og 10 mill.
kroner i større havner og mellom 200000 kroner og 1 mill.
kroner i mindre havner. Kystverket har per 1. september 2004 godkjent
sårbarhetsvurderinger og sikkerhetsplaner for
336 havneterminaler som er omfattet av forordningen.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (2004-2005) legges
det fram forslag om konkurranseutsetting av Kystverket Produksjon
og utskilling og etablering av virksomheten som et heleid statlig
aksjeselskap underlagt Fiskeri- og kystdepartementet fra 1.januar
2005. Omdanningen av produksjonsvirksomheten er et ledd i Regjeringens
program for modernisering, effektivisering og omstilling i offentlig
sektor. Regjeringens forslag til omdanning av produksjonsvirksomheten
til statsaksjeselskap innebærer et klart organisatorisk
skille mellom Kystverkets myndighetsoppgaver og produksjonsvirksomheten.
Samtidig åpner dette etter en omstillingsperiode for full
konkurranse om utbygging og vedlikeholdsoppgaver knyttet til fiskerihavner,
farleder og større navigasjonsinstallasjoner. En utskilling
og omdanning til statsaksjeselskap vil gi virksomheten like rammevilkår
som de private aktørene. Alle nye prosjekter konkurranseutsettes
fullt ut fra 1.januar 2005.
Det legges til grunn at omdanningen skjer som
en virksomhetsoverdragelse.
Samarbeidsregjeringen foreslår et samferdselsbudsjett
på om lag 20,8 mrd. kroner, inkludert forslaget om en provenynøytral
innlemming av luftfartens og jernbanens infrastruktur i merverdiavgiftsopplegget
med full sats f.o.m. 1.januar 2005. Innføring av merverdiavgift
på luftfartens og jernbanens infrastruktur er anslått å gi
samlede avgiftslettelser på årsbasis for Avinor
og Jernbaneverket på om lag 850 mill. kroner. I tråd med
dette er bevilgningene til de to virksomhetene redusert tilsvarende.
Korrigert for avgiftsendringen øker samferdselsbudsjettet
med om lag 2,5 pst. eller drøyt 500 mill. kroner fra saldert
budsjett 2004.
Samferdselsdepartementet gir en omtale av noen
viktige oppfølgingsområder i proposisjonens del
I, uavhengig av om disse har direkte eller mer indirekte sammenheng
med bevilgningsforslag i statsbudsjettet for 2005.
Foreslått samferdselsbudsjett for 2005
innebærer som budsjettet for 2004, en særlig satsing
på tiltak med stor nytte for kollektivtransporten.
Bevilgningene til kollektivtransport på Samferdselsdepartementets
budsjett har økt med om lag 1,3 mrd. 2005-kroner, eller
nesten 18 pst., fra 2001 til budsjettforslaget for 2005, korrigert
for effekten av at jernbanens infrastruktur nå foreslås
innlemmet i merverdiavgiftssystemet. Økningen har vært
størst for investeringer i jernbanenettet og kjøp
av persontransport med tog. I tillegg er belønningsordningen
for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i storbyene innført
i perioden.
Innføringen av merverdiavgift på persontransport med
lav sats i 2004 har vært en viktig økonomisk reform
for kollektivtransporten. For trafikkselskapene medfører
dette en innsparing, ved at selskapene får adgang til å trekke
fra merverdiavgift med full sats på materiell og annen
vareinnsats. I 2005 er gevinsten for kollektivselskapene anslått
til om lag 400 mill. kroner.
Ordningen med kompensasjon for el-avgift for
elektrifisert skinnegående transport ble vedtatt innført
i samband med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2004, jf.
Innst. S. nr. 250 (2003-2004). Regjeringen foreslår å videreføre
ordningen med kompensasjon for el-avgift for skinnegående
transport. Det foreslås bevilget 24 mill. kroner, tilsvarende
helårseffekt av ordningen.
Regjeringens budsjettforslag innebærer
at bevilgningene til kollektivtiltak over Samferdselsdepartementets
budsjett øker med 250 mill. kroner til 9002 mrd. kroner,
eller 2,3 pst. målt mot saldert budsjett for 2004.
I tillegg kommer de fylkeskommunale midlene
til lokal kollektivtransport, herunder særskilte statlige midler
til skole- og studentrabatten i lokal kollektivtransport. I 2003
ga fylkeskommunene i alt over 4,5 mrd. kroner i tilskudd til bilruter,
fylkesvegferjer, båtruter, transport for funksjonshemmede
og sporvei- og forstadsbane. Dette er en økning på over
400 mill. kroner eller nesten 10 pst. i forhold til i 2002. Bare
i Oslo kommune ble 830 mill. kroner gitt i tilskudd til kollektivtransporten
i 2003.
De viktigste tiltak for bedre kollektivtransport
i 2005 er:
– Belønningsordningen
for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene
styrkes betydelig. Regjeringen foreslår at det bevilges
115 mill. kroner til belønningsordningen i 2005, en vekst
på over 50 pst. fra saldert budsjett 2004.
– Handlingsrommet for investeringer
i jernbanenettet økes med mer enn 10 pst.
– Sterk økning i bevilgingene
til drift og vedlikehold av jernbanen, for å gi mer driftssikre
toglinjer, og dermed bedre regularitet og punktlighet i togtrafikken.
– Mer publikumsvennlig og tilgjengelig
jernbane, gjennom sterk økning av bevilgningene til stasjoner
og kollektivknutepunkter.
– Økte bevilgninger til
kjøp av persontogtransport fra NSB.
– Om lag 660 mill. kroner til
kollektivtiltak innenfor Statens vegvesens virkeområde
(anslagsvis fordelt med 305 mill. kroner i statlige midler og 355
mill. kroner i bompenger) - med spesiell vekt på utbygging
av T-banen i Oslo, og økte bevilgninger til framkommelighetstiltak
for buss og trikk i storbyene.
– Det foreslås å inkludere
luftfartens og jernbanens infrastruktur i merverdiavgiftssystemet
med full sats for å skape større grad av likebehandling
mellom sektorene, og for å stimulere til mer effektiv ressursbruk.
Jernbaneverket og Avinor vil dermed få fradrag for inngående
merverdiavgift, samtidig som bruken av infrastrukturtjenestene blir
ilagt merverdiavgift. Denne blir fradragsberettiget for transportselskapene.
Liberaliseringen av ekspressbusspolitikken har
ført til at nye ruter opprettes og et bedre tilbud for
de reisende. Dette har gitt utslag i en sterk vekst i antallet ekspressbusspassasjerer.
Samferdselsdepartementet ønsker å stimulere
til utvikling av nye samarbeids- og samordningsformer, for å bidra
til en helhetlig, effektiv, sikker og miljøvennlig bytransport.
Etableringen av Samordningsorganet for kollektivtransport i det
sentrale Østlandsområdet og forsøk med
ny forvaltningsorganisering i Bergen, Trondheim, Nord-Jæren-området
og Kristiansandsregionen, er eksempler på dette. Det legges
bl.a. til rette for mer reelle prioriteringer mellom vegutbygging
og satsing på kollektivtransport i storbyområdene.
Regjeringen vil videreføre arbeidet
med å legge til rette for konkurranse om de offentlige
tilskuddene til kollektivtransport.
Regjeringen har bestemt at Post- og teletilsynet
skal flytte til Lillesand, mens Luftfartstilsynet skal flytte til Bodø.
Til kompensasjon for flyttekostnader i 2005 er det foreslått
bevilget 47,7 mill. kroner til Luftfartstilsynet og 33,3 mill. kroner
til Post- og teletilsynet.
Ved utgangen av første del av planperioden
er oppfølgingen av handlingsprogrammene for 2002-2005 for
Statens vegvesen og Jernbaneverket samlet sett på 95,5
pst. med hensyn til de statlige bevilgningene. Både til
veg- og jernbaneformål er bevilgningene høyere
i planperioden 2002-2005 enn i foregående fireårsperiode.
Sammenlignet med bevilgningene for perioden 1998-2001 er bevilgningene
om lag 3 mrd. kroner høyere i planperioden 2002-2005.
Alle sektorene har en felles utfordring i å forebygge større
ulykker. Regjeringen vil derfor utvide Havarikommisjonen for sivil
luftfart og bane til også å gjelde vegtransport.
Navnet endres samtidig til Statens havarikommisjon for transport.
Kommisjonen vil iverksette undersøkelser av vegtrafikkulykker
i løpet av 2005.
De største utfordringene innen transportsikkerhet
er knyttet til vegsektoren.
Det forutsettes benyttet om lag 510 mill. kroner
over vegbudsjettet til særskilte trafikksikkerhetstiltak
i 2005.
Samferdselsdepartementet mener det er behov
for en raskere utbygging av det høytrafikkerte vegnettet
til fire felt, bl.a. for å bedre trafikksikkerheten. Innenfor drift
og vedlikehold blir trafikksikkerhetsrettede tiltak prioritert også i
2005.
Regjeringen vektlegger også tiltak
rettet mot trafikanter og kjøretøyer. Innenfor
disse områdene vil Regjeringen i 2005 bruke om lag 800
mill. kroner til trafikksikkerhetsarbeid. Nivået på bevilgningen
til denne type tiltak er doblet siden 2001.
Det forventes positive effekter av revisjonen
av føreropplæringen. Ny føreropplæring
blir iverksatt for alle klasser 1.januar 2005.
Virkninger av planlagte tiltak i 2005 innenfor
Statens vegvesens ansvarsområde er beregnet til om lag
170 færre drepte eller skadde i vegtrafikken i forhold
til 2004.
Utbyggingen av tidsmessig togkommunikasjon, GSM-R,
pågår i dag på Nordlandsbanen, Rørosbanen og
Raumabanen. I 2005 prioriterer Samferdselsdepartementet oppstart
av en strekningsvis utbygging av GSM-R langs det øvrige
jernbanenettet. Dette vil gi et vesentlig bidrag til togsikkerheten
og sørge for en enklere trafikkavvikling. Utbyggingen er
samtidig viktig for arbeidet med konkurranse om sporet.
Blant annet med bakgrunn i hendelsene i USA 11.september
2001, vil det bli investert over 800 mill. kroner ved norske lufthavner
som et ledd i arbeidet med å forebygge terror og sabotasje.
Av samme årsak vil de årlige driftskostnadene
ved de norske flyplassene bli om lag 350 mill. kroner høyere.
I tillegg til ordinære tilsynsområder,
vil sikkerhetstiltak ved lufthavnene og arbeidsmiljøet
i luftfarten være viktige satsingsområder for
Luftfartstilsynet i 2005.
I statsbudsjettet for 2005 er det til sammen
foreslått statlig kjøp av tjenester for om lag
3,7 mrd. kroner, som tilsvarer en økning på 4,2
pst. fra saldert budsjett 2004 etter korreksjon for forslaget om å innføre
merverdiavgift på luftfartens infrastruktur. Statens tilskudd
til Avinors regionale flyplasser er redusert for å finansiere provenytapet
for staten som følge av avgiftsendringen. Følgelig
vil underskuddet ved de regionale flyplassene heretter i større
grad bli finansiert ved overskudd fra stamrutelufthavnene. Dette
prinsippet sluttet Stortinget seg til ved behandlingen av St.meld.
nr. 36 (2003-2004) Om virksomheten til Avinor AS.
Over 40 pst. av totalbeløpet avsatt
til statlig kjøp av samferdselstjenester i 2005, går
til ordningen med kjøp av persontransporttjenester med
tog.
Regjeringen vil ta i bruk konkurranse som virkemiddel
for å få mer igjen for pengene.
Gjennom den nye ekomloven som ble vedtatt i
2003, har Regjeringen regulatorisk lagt til rette for videre utvikling
av konkurransen i markedet for elektronisk kommunikasjon.
Økt konkurranse og etter hvert en avvikling
av gjenværende enerett for Posten Norge, vil være
med på å gi publikum og næringsliv et
større og bedre tilbud av posttjenester til lavere pris.
Innenfor luftfarten er det etablert fri konkurranse.
Utskillelsen av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet
som eget selskap, Mesta AS, var en viktig del av arbeidet med å legge
til rette for full konkurranseutsetting av produksjonsoppgavene
i Statens vegvesen. I tillegg har det skjedd en omstilling og effektivisering av
Statens vegvesen.
Statens vegvesen har gjennomført bruk
av anbud som et prøveprosjekt for riksvegferjedriften.
Det tas sikte på full konkurranseutsetting av ferjedriften
de nærmeste årene. Tempoet i anbudsutlysningen
vil avhenge av erfaringene med bruk av anbud.
Regjeringen ønsker økt konkurranse
i drosjetransporten gjennom å fjerne dagens behovsprøving.
Tilsvarende reform som har skjedd på vegsektoren
er under planlegging på jernbanesektoren, med etablering av
Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet som selskap og konkurranseutsetting
av produksjonsoppgavene i Jernbaneverket.
I dag kjøper staten persontransport
med tog direkte fra NSB. Regjeringen legger opp til en gradvis innføring
av konkurranse på det norske jernbanenettet. Det tas sikte
på å inngå kontrakt mellom Samferdselsdepartementet
og vinnende togoperatør første halvår
2005, slik at togoperatøren vil ha omtrent ett år
på å forberede seg til driftsstart på Gjøvikbanen.
Staten vil kjøpe persontransporttjenester fra den aktøren
som får kontrakten. Erfaringer fra konkurranseutsetting
av Gjøvikbanen vil bli tatt hensyn til ved ytterligere
konkurranse-utsetting på jernbanen. I neste omgang planlegges kunngjøring
av konkurranse om Sørlandsbanepakken og Bergensbanepakken.
Departementet vil effektivisere Jernbaneverkets
produksjonsvirksomhet ved økt konkurranseutsetting. Det vil
bli vurdert å skille ut hele eller deler av Jernbaneverkets
produksjonsvirksomhet.
For 2004 er det anslått at om lag 2,6
mrd. kroner vil bli stilt til rådighet fra bompengeselskapene.
For 2005 ventes bidraget fra bompenger å bli om lag 3 mrd.
kroner. Til sammenligning utgjør forslaget til ordinære riksvegmidler
over kap. 1320 post 30, om lag 4,6 mrd. kroner.
Regjeringen har besluttet at ordningen med ekstern kvalitetssikring
av investeringsprosjekter med kostnadsoverslag over 500 mill. kroner
skal videreføres med enkelte justeringer (heretter kalt
KS2). Regjeringen har også besluttet at det skal gjennomføres
ekstern kvalitetssikring i en tidligere fase, før forprosjekteringen
starter. Denne kvalitetssikringen (heretter kalt KS1) har som hensikt å sikre
beslutningsunderlaget for valg av konseptuelt alternativ som grunnlag
for forprosjekteringen.
Det ventes inngått ny rammeavtale omfattende
både KS1 og KS2 i løpet av 2004.
I budsjettfremlegget for 2005 omtales prosjekter
som har vært til ekstern kvalitetssikring med en styringsramme
og en kostnadsramme.
Styringsrammen omfatter den kostnaden som Samferdselsdepartementet
legger til grunn at etaten skal realisere prosjektet innenfor, dvs.
den rammen som etaten har til disposisjon for å gjennomføre
oppgaven. Kostnadsrammen omfatter styringsrammen med tillegg av
avsetning for usikkerhet. Kostnadsrammen gir uttrykk for det øvre
finansielle taket for prosjektet.
I pkt. 3.11 i St.prp. nr. 1 (2004-2005) redegjøres
det nærmere for følgende anmodningsvedtak fra
Stortinget:
– Nr. 3
- utbygging av stamvegnettet til motorvegstandard.
– Nr. 109 - Hurtigrutemuseet.
– Nr. 245, 246 og 251 - bredbånd.
– Nr. 539 - avhending av statens
eiendommer.
– Nr. 598 - TT-ordningen.
Samferdselsdepartementet står i dag
som eneeier av fire selskaper, NSB AS, Posten Norge AS, Avinor AS og
Mesta AS.
Samferdselsdepartementet har i proposisjonen
lagt fram opplegg for avkastningskrav og utbyttepolitikk for Mesta
AS.
I pkt. 4.1 i proposisjonen gis det en kort redegjørelse for
sentrale fornyingstiltak og organisasjons- og strukturendringer
under Samferdselsdepartementet.
Styret i Avinor har lagt opp til å tilby
bedre og billigere tjenester til flyselskapene og flypassasjerene
gjennom programmet Take off 05. Målsettingen for programmet
er en permanent reduksjon i de årlige driftskostnadene
på 400 mill. kroner f.o.m. 2006 sammenlignet med kostnadene
i 2002.
Samferdselsdepartementet arbeider med å konkurranseutsette
og omstille Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet. Departementet
vil komme tilbake til Stortinget med dette som egen sak.
Erfaringer fra konkurranseutsetting av Gjøvikbanen vil
bli benyttet i departementets videre arbeid med konkurranse om sporet.
Planlagte utlysinger vil omfatte Bergensbanen og Sørlandsbanen.
Samferdselsdepartementet har invitert interesserte
i Norge og internasjonalt til å delta i en åpen
anbudskonkurranse om tildeling av kontrakt for statlig kjøp
av sjøtransporttjenester og ruteløyve for drift
av en sammenhengende sjøtransportrute Bergen-Kirkenes. Anbudskonkurransen
gjelder kontrakt for rutedrift i perioden 1.januar 2005-3.1desember
2012.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 5 (2004-2005) legges
fram forslag til vedtak om kjøp av sjøtransporttjenester
på strekningen Bergen-Kirkenes. Avtale for perioden 2005-2012
og tilhørende forslag til endringer av St.prp. nr. 1 (2004-2005)
om statsbudsjettet 2005.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2004-2005) legger
Regjeringen fram forslag om konkurranseutsetting av Jernbaneverkets
forretningsvirksomhet med tilhørende forslag til endringer
i Jernbaneverkets organisasjon, herunder omdanning av Jernbaneverkets
forretningsenhet BaneService til aksjeselskap. Med forslaget legges
det opp til at all infrastrukturrettet produksjonsvirksomhet i Jernbaneverket
skal konkurranseutsettes i perioden 2005-2009.
Regjeringen går inn for å etablere
en felles havarikommisjon for transport, med utgangspunkt i en utvidelse
av dagens Havarikommisjon for sivil luftfart og jernbane.
Et forslag om avvikling av Postens gjenværende
enerett med virkning fra 1.januar 2007 har vært ute på høring.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge fram
en stortingsproposisjon om saken før årsskiftet 2004/2005.
Samferdselssektoren står overfor en
rekke store utfordringer som krever en forbedring av kunnskapsbasen.
Utfordringene knytter seg i hovedsak til sikkerhet, miljø,
effektivisering og teknologiutvikling, samt internasjonalisering,
styring og planlegging. Som et virkemiddel for å sikre
framtidig verdiskaping, bidrar Samferdselsdepartementet med midler
til å fremme forskning og utvikling som styrker konkurranse-
og innovasjonsevnen til utøvere i samferdselssektoren. Departementet
har hovedansvaret for utvikling av sektorens kunnskapsbase, noe
som innebærer ansvar for FoU-tiltak til nytte for befolkning,
brukere og utøvere.
For 2005 foreslås det bevilget 100,4
mill. kroner til samferdselsforskning.
Med basis i Nasjonal transportplan skal det
i 2005 utarbeides et handlingsprogram for universell utforming/tilgjengelighet
som skal inneholde en konkretisering av virkemidlene for å nå målene
om bedre tilgjengelighet i transportsektoren. Tilgjengelighetsprogram-met
skal gjennomføres i perioden 2006-2009.
Regjeringen legger stor vekt på å begrense
miljøulempene ved transport. Miljøutfordringene
er særlig knyttet til klimaendringer, luftforurensning
og støy, vern og bruk av biologisk mangfold, kulturminner
og kulturmiljøer. Kostnadseffektive og samordnede virkemidler
er nødvendig for å møte miljøutfordringene. Redusert
bruk av privatbil i byområdene er viktig for å redusere
miljøulempene ved transport, og en større andel
av persontransporten bør avvikles ved hjelp av kollektive
transportmidler.
Arbeidet med å fremme likestilling
mellom kjønnene er viktig på alle politikkområder.
Der det er formålstjenelig skal også transportpolitikken
bidra til likestilling mellom menn og kvinner. Videre skal menn
og kvinner gis samme mulighet til å delta i planlegging
og beslutninger innenfor transportområdet.