Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til forliket i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) mellom Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre. Flertallet viser
til at det i forliket er 350 mill. kroner satt av til riksvegformål
i tillegg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2004-2005) og
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2, 5 og 6 (2004-2005).
Flertallet viser videre til at
forliket førte med seg en netto økning av rammeområde
18 med 240 mill. kroner i forhold til Regjeringen sitt forslag til
bevilgninger i St.prp. nr. 1 (2004-2005) og St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 2, 5 og 6 (2004-2005).
Flertallet viser til at nettobeløpet
240 mill. kroner framkommer slik:
Kap. | Post | Formål | Endringer:
H, FrP,
KrF og V |
1062 | 46 | Trafikksentral Nord-Norge
| - 10 000 000 |
1320 | | Statens vegvesen (av beløpet settes av midler til Hurtigrutemuseet
og Stad skipstunnel) | + 350000000 |
1321 | 71 | Tilskudd til
restrukturering | - 100 000
000 |
| | SUM | + 240000000 |
Flertallet er enige om følgende
fordeling av økningen 350 mill. kroner på kap.
og poster/tiltak:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold; øremerket Stad skipstunnel for
klarlegging grunnlag for anbudsinnhentelse | 5 000 000 |
1320 | 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 1 000 000 |
1320 | 30 | Riksveginvesteringer | 297 000 000 |
1320 | 31 | Rassikring | 26 000 000 |
1320 | 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester
| 16 000 000 |
1330 | 70 | Øremerket
til Stiftelsen Hurtigrutemuseet Gamle Finnmarken | 5 000 000 |
| | SUM | 350 000 000 |
Flertallet er enige om følgende
fordeling av midlene på prosjekter og tiltak innen de enkelte
fylkene:
Oslo 20 mill. kroner | |
Rv 150 Ulvensplitten-Sinsen
| 20 mill. kroner |
| |
Akershus 20 mill. kroner | |
Rv 152 Mastemyrveien-Kolbotnveien:
Til kryssombygging | 15 mill. kroner |
Rv 177/Rv 175 Årnes:
Til kryssutbedring | 5 mill. kroner |
| |
Østfold 25 mill.
kroner | |
E18, parsellen Momarken-Sekkelsten:
Til oppstart | 25 mill. kroner |
| |
Hedmark/Sør-Trøndelag
40 mill. kroner | |
Rv 3 i Hedmark og Sør-Trøndelag:
Til strekningen Kolomoen-Ulsberg og ny
kryssing ved Innset/Ulsberg | 40
mill. kroner |
| |
Oppland 33 mill. kroner | |
Rv 33 Tonsåsen:
Til videreføring av allerede igangsatt arbeid | 18 mill. kroner |
Rv 15 Otta-Stryn: Til ny
Finna bru i Vågå | 6 mill. kroner |
E16 Fillefjell: Til videreføring
av eksisterende arbeid på Øye | 9 mill. kroner |
| |
Buskerud 16 mill. kroner | |
Rv 7 mellom Hønefoss
og Hol: Til etappevise forbedringer | 15 mill. kroner |
Rv 50: Til økt
vedlikehold/brøyting, til utvidede åpningstider
| 1 mill. kroner |
| |
Vestfold 10 mill. kroner | |
E18: Til bygging av to
holdeplasser for ekspressbusser | 10 mill. kroner |
| |
Telemark 20 mill. kroner | |
Øking av den fylkesfordelte
rammen til riksveger | 20 mill. kroner |
| |
Aust-Agder 10 mill. kroner | |
Rv 9 Kristiansand-Hovden:
Til parsellmessig utbedring | 10 mill. kroner |
| |
Vest-Agder 15 mill. kroner | |
Til bru over Spangereidskanalen | 7 mill. kroner |
Rv 465 Kvinesheia-Farsund
(Listerpakka) | 8 mill. kroner |
| |
Rogaland 19 mill. kroner | |
Rv 13 Hjelmeland: Til gjenstående
parsell Askvik-Pundsnes | 10 mill. kroner |
Til kapasitetsutvidelse
for å hindre gjenståing i ferjesamband: - til Boknafjordsambandet -
til Tausambandet | 4
mill. kroner 5 mill. kroner |
| |
Hordaland 30 mill. kroner | |
Tilskudd til Jondalstunnelen: 30 mill. kroner i 2005 forutsatt Stortingets
endelige godkjenning av finansieringsopplegget for prosjektet. Det
er videre en forutsetning at resten av det statlige tilskuddet på til
sammen 50 mill. kroner blir prioritert innenfor fylkesfordelt ramme
til øvrige riksveger i Hordaland for perioden 2006-2009.
Dersom midlene ikke kan brukes på Jondalstunnelen i 2005,
kan Vestlandsrådet, i samråd med fylkeskommunen,
omprioritere midlene til andre prosjekter i Hordaland | 30 mill. kroner |
| |
Sogn og Fjordane 20 mill.
kroner | |
Rv 61 Maurstad-Møre
og Romsdal grense: Til ferdigstilling | 7 mill. kroner |
Rv 13, strekningen fra
Dragsvik til Vetlefjorden: Til rassikringstiltak | 8
mill. kroner |
Stad skipstunnel: Klarlegge
grunnlaget for anbudsinnhentelse | 5 mill. kroner |
| |
Møre og Romsdal
18 mill. kroner | |
Til etablering av tilbud
med nattferje på stamvegstrekningene Volda-Folkestad
og Halsa-Kanestraum fra 1. januar 2005 | 7
mill. kroner. |
Rv 658 Solholmen-Sundsbøen,
Setkleiva: Til rassikringsprosjekt . | 11 mill. kroner |
| |
Nord-Trøndelag
10 mill. kroner | |
Namdalsprosjektet/øvrige
riksveger i Nord-Trøndelag: Til finansiering av
Namdalsprosjektet, men kan dersom prosjektet er fullfinansiert,
brukes til midlene
til andre riksvegsformål i fylket | 10 mill. kroner |
| |
Nordland 32 mill. kroner | |
E6 gjennom Fauske: Til videreføring av oppstartete utbedringer
av E6 gjennom Fauske sentrum fra rundkjøring mellom E6
og Rv 80 og sørover til neste planlagte rundkjøring,
inkludert tilførselsveger. Hvis det viser seg at prosjektet
ikke kan gjennomføres med 7,5 meters vegbredde og at antall parkeringsplasser
ikke kan opprettholdes, skal midlene benyttes til andre prosjekter
i Nordland, etter nærmere avtale mellom partene . | 22 mill. kroner |
E10, gjennom Fjøsdalen,
til rassikring | 5 mill. kroner |
Tilskott til Stiftelsen
Hurtigrutemuseet Gamle Finnmarken | 5 mill. kroner |
| |
Troms 5 mill. kroner | |
E6 ved Rotsund: Til forsterkning
og opprustning | 5 mill. kroner |
| |
Finnmark 7 mill. kroner | |
Rv 890 ved Rødberget:
Til rassikringsmidler i 2005 til sluttføring av trinn 1,
jf. bevilgning til oppstart i 2004 | 2
mill. kroner |
Rv 890 Luftjok-Austertana
og Rv 883 Lerresfjordvegen: Til ferdigstillelse av
mindre utbedringene | 5 mill. kroner |
SUM | 350 000 000 |
Flertallet viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 61 (2003-2004) gjorde følgende
vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren
2004 komme tilbake til Stortinget med en sak om Hurtigrutemuseet,
inkludert en gjennomgang/kartlegging av de økonomiske
forhold rundt fremtidig investering og drift."
Flertallet viser til at Regjeringen
ikke ønsker å legge museet under Samferdselsdepartementet
og tar dette til orientering.
Flertallet mener det er viktig
at Hurtigruten som en del av kystens kulturhistorie tas vare på.
På denne bakgrunn bes Nordland fylkeskommune sette ned
et utvalg bestående av representanter fra Nordland fylkeskommune,
Kulturdepartementet, Samferdselsdepartementet, Hadsel kommune og
Stiftelsen Hurtigrutemuseet Gamle Finnmarken. Utvalgets mandat er å finne
hvor og hvordan Hurtigrutens historie og Gamle Finnmarken kan tas
vare på.
Flertallet viser videre til at
Hurtigruteskipet Gamle Finnmarken står i fare for å forfalle.
For å stoppe videre forfall legges det inn 5 mill. kroner
i støtte til Stiftelsen Hurtigrutemuseet Gamle Finnmarken
for 2005.
Flertallet viser til at de foreløpige
rapporter fra igangsatte OPS-prosjekter er positive. Flertallet viser
også til ønske fra NHO, Byggenæringens
Landsforening og Maskinentreprenørenes Forbund om å iverksette
flere OPS-prosjekter, og da også små prosjekter. Flertallet viser
til at trafikken på Rv80 mellom Røvik og Straumsnes
er betydelig, og en stor del av trafikken er tungtrafikk. På grunn
av et stort antall boliger i området er faren for ulykker
betydelig. På denne bakgrunn bes Regjeringen utrede om
tunnelen Rv80 mellom Røvik og Straumsnes egner seg som OPS-prosjekt.
Flertallet ber Regjeringen også vurdere
om det er parseller på E6-strekningen Gardermoen-Otta som egner
seg for OPS-organisering.
Flertallet viser til St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 5 (2004-2005) der kap. 1330 post Kjøp
av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes
blir foreslått økt med 16,7 mill. kroner og kap.
1320 post 30 Riksveginvesteringer redusert med samme beløp.
Beløpet foreslås inndekket ved reduksjon i bevilgning
til Rv658 i Møre og Romsdal.
Flertallet vil i forbindelse
med salderingen av statsbudsjettet for 2004, jf. St.prp. nr. 11
(2004-2005) Endring av løyvingar mv. for 2004 på Samferdselsdepartementets
område, gå inn for å tilbakeføre
beløpet 16,7 mill. kroner til Møre og Romsdal
og at midlene skal benyttes til rassikring slik (oppjusterte kostnader etter
fylkets prioriteringsliste):
Rv 60 Stranda-Hellesylt.
Til fullfinansiering av rassikring av Nakkefonna | 2 mill. kroner |
Rv 660 Eresfjord-Bugge.
Til rassikring av Djupfonna og Langfonna | 6,7 mill. kroner |
Fv 40 Lauvstad-Folkestad:
Til rassikring av Vindgjølet | 8,0 mill. kroner |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter
dette og viser til behandlingen av St.prp. nr. 11 (2004-2005) Om
endring av løyvingar mv. for 2004 på Samferdselsdepartementets
område.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet merker seg at
Regjeringen vil videreføre politikken med konkurranseutsetting,
privatisering og markedsretting av den offentlige infrastrukturen
på samferdselssektoren.
Disse medlemmer vil peke på at
i denne stortingsperioden er Statens vegvesens produksjonsvirksomhet
blitt til Mesta AS, Luftfartsverket til Avinor AS og Posten Norge
BA og NSB BA er blitt omgjort til aksjeselskaper, og nå foreslås
at Jernbaneverkets og Kystverkets produksjonsvirksomheter skal konkurranseutsettes.
Disse medlemmer viser til at
fellesbenevnelsen på denne politikken er New Public Management.
Den medfører svekket folkevalgt styring og økt
markedsorientert styring av offentlig sektor og offentlig infrastruktur.
Disse medlemmer er grunnleggende
uenige i at infrastrukturen skal styres etter prinsipper hvor samfunnsmessige
spørsmål som folkevalgt styring, regional- og
distriktspolitikk, miljøvern og fordeling nedtones, til
fordel for ensidig fokus på effektivisering, konkurranseutsetting
og markedsorientering av politikken.
Disse medlemmer mener at omfattende
konkurranseutsetting innen samferdselssektoren vil gå på bekostning
av viktige sikkerhets- og beredskapsfunksjoner. Mulighetene til
samfunnsmessig styring reduseres og ansvaret for samfunnets fellesoppgaver
oppsplittes.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen Bondevik
II har gjennomført en storsatsing på gode samferdselsløsninger
for hele landet. Disse medlemmer er svært
fornøyd med at Sem-erklæringens mål om
en økning for kollektivtransporten på mellom 1,5
og 2 mrd. kroner i løpet av fireårsperioden er
mer enn oppnådd. Disse medlemmer vil vise
til at veginvesteringene i perioden 2002-2005 er styrket med over
1mrd. milliard kroner i forhold til Arbeiderpartiets forslag til
Nasjonal transportplan. Inkludert OPS-prosjektene er Sem-erklæringens
mål for veginvesteringer om lag oppfylt.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen for 2005 foreslo et samferdselsbudsjett på 20,8
mrd. kroner, en økning av satsingen på samferdsel
med en halv milliard kroner fra det høye nivået
i 2004. I forliket i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) mellom Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre er partene enige
om å øke bevilgningene til samferdselsformål ytterligere,
og bevilgninger til riksveginvesteringer på 350 mill. kroner
er fordelt fylkesvis, hovedsakelig til riksveginvesteringer. Disse
medlemmer vil understreke at hovedlinjene i Regjeringens
forslag til samferdselsbudsjett er videreført.
Disse medlemmer vil peke på at
veksten i Regjeringens budsjettforslag er fordelt på flere
transportgrener og vil bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten
innen transportsektoren, samt bidra til å bedre miljøet. Økte
samferdselsbevilgninger er også et viktig bidrag for å styrke
verdiskaping, sysselsetting og velferd rundt om i landet.
Disse medlemmer er godt fornøyd
med styrkingen av kollektivtransporten. Regjeringen går
inn for at det neste år skal brukes nær 9,4 mrd.
kroner til kollektivtransporttiltak. Det er en økning på 225
mill. kroner fra det rekordhøye nivået i 2004,
da kollektivtransporten fikk et løft på nesten
1mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
har mer enn oppfylt Sem-erklæringens mål om å trappe
opp kollektivtransportsatsingen kraftig. De totale bevilgningene
er økt med rundt 4 mrd. kroner i årene 2002 til
2005. Disse medlemmer er fornøyd med at
Regjeringen foreslår 115 mill. kroner til belønningsordning
for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i de fem største
byene. Kollektivtransporten viser vekst i antall passasjerer og/eller
reduserte takster for alle storbyene. NSB, Flytoget og ekspressbusserelskapene
viser også gode trafikktall. Regjeringens og byenes innsats
for å øke kollektivandelen gir resultater.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen bevilger 13,1 mrd. kroner til vegformål. Disse
medlemmer vil også vise til at bevilgningene til
vegsektoren gjør at det i 2005 kan settes i gang ti nye,
store prosjekter; fem på stamvegnettet og fem på det øvrige
riksvegnettet. I tillegg legges det til rette for oppstart av om
lag femten mindre prosjekter. På investeringsbudsjettet prioriteres
rasjonell framdrift for prosjekter som alt er satt i gang, og det
gis høy prioritet til prosjekter som fører til
tryggere trafikk, fjerning av flaskehalser, og bedrer næringslivets
framkommelighet og trafikksikkerheten. Det foreslås ca.
en halv milliard kroner hver til henholdsvis trafikksikkerhet og
rassikring og over 300 mill. kroner til gang- og sykkelveger. Disse medlemmer vil
også vise til at veginvesteringene i perioden 2002-2005
er styrket med over en milliard kroner i forhold til Arbeiderpartiets
forslag til Nasjonal transportplan. Det er videre vedtatt tre store
OPS-prosjekter som har en samlet ramme på ca. 6 mrd. kroner. To
av disse er igangsatt. Inkludert OPS-prosjektene er dermed også Sem-erklæringens
mål for veginvesteringer om lag oppfylt.
Disse medlemmer vil vise til
at bevilgingene til jernbaneformål i denne stortingsperioden
har vært større enn noen gang før, med
unntak av den ekstraordinære utbyggingen av Gardermobanen. Disse medlemmer viser
til at forslaget til bevilgninger er satt til om lag 5,8 mrd. kroner
for 2005. Disse medlemmer er også fornøyde
med at bevilgningene til jernbaneinvesteringer gjør at
nytt dobbeltspor Sandvika-Asker kan fullføres i 2005, og
at utbygging av sikker togradio GSM-R fortsetter. Videre blir det
satt i gang fjernstyring av Nordlandsbanen på strekningen Mosjøen-Bodø og
bygging av ny godsterminal på Ganddal i Rogaland. I tillegg
kommer midler til planlegging mv. for dobbeltsporutbygging Sandnes-Stavanger,
Lysaker stasjon, nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika, utbygging til
to spor mellom Bergen stasjon og Fløen og modernisering
av godsterminalen på Alnabru i Oslo. Midlene til drift
og vedlikehold på jernbanen øker med 7,7 pst.,
noe som gir mer driftsikre toglinjer og mer pålitelig trafikk.
Det brukes videre 1,5 mrd. kroner til kjøp av persontransporttjenester
med tog, en økning på 6,1 pst. sammenliknet med
2004. Nattogene er sikret også for 2005.
Disse medlemmer er fornøyd
med at det foreslås at infrastrukturen for luftfart og
jernbane inkluderes i momssystemet slik at investeringer i jernbane
og luftfart i større grad blir likebehandlet med veginvesteringer,
og det blir likebehandling mellom egenproduksjon og innkjøpte
tjenester.
Disse medlemmer anser det som
meget positivt at det for 2005 foreslås bevilget hele 155,7
mill. kroner til forskning, utredning og utvikling i samferdselssektoren.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag om å bevilge 22,6 mill. kroner til
forsøk med alternative drivstoff og miljøvennlig
teknologi. Dette er en økning på 10,4 mill. kroner,
nesten en fordobling i forhold til 2004.
Disse medlemmer vil også fremheve
sjøtransportens viktige rolle som transportgren. Sjøtransporten
er dominerende i godstransporten til og fra utlandet. Disse
medlemmer ser det som positivt at det legges til rette for
at havnene utvikles til effektive knutepunkter med god tilknytning
til det landbaserte transportnettet, og at arbeidet med farledene
i Svelvikstraumen, Drøbaksundet og Tjelsundet er prioritert
i tillegg til at arbeidet for sjøsikkerhet og beredskap
mot akutt forurensing videreføres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
Regjeringens forslag til budsjett er ambisjonsløst med
tanke på hvilke utfordringer Norge har innenfor samferdselssektoren. Disse
medlemmer mener Regjeringen ikke tar på alvor Stortingets
vedtak i forbindelse med vårens behandling av Nasjonal
transportplan for perioden 2006-2015 om at det skal brukes mer penger
på samferdsel de neste ti årene. Regjeringen legger
i budsjettforslaget ikke opp til å forberede samferdselsetatene
på denne store satsingen til samferdselsformål
gjeldende fra 2006. Disse medlemmer peker på at
Regjeringen med sitt forslag til samferdselsbudsjett etter egne
tall ligger 3,8 mrd. kroner etter planrammene for veg- og jernbanebevilgninger
i gjeldende Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer er sterkt bekymret
for utviklingen i samferdselssektoren i denne stortingsperioden. Disse
medlemmer er også kritiske til omdanningen Regjeringen
foretar av Jernbaneverkets og Kystverkets produksjonsvirksomhet
i forbindelse med budsjettproposisjonen. Disse medlemmer vil
peke på at så langt i denne Regjeringens periode
har store deler av samferdselssektoren blitt konkurranseutsatt og omdannet
til aksjeselskap. Disse omdanningene er gjort ut i fra ideologiske
standpunkt fra Regjeringens side og ikke som følge av nødvendig
omstillingsbehov i sektoren. Dette har ført til betydelig
svekket politisk styringsmuligheter av samferdselssektoren for å nå samfunnsmål
som tjener befolkningen, som spredt bosetting og næringsutvikling
i hele landet. Regjeringen Bondevik II pekte allerede i sitt første
forslag til budsjett i denne stortingsperioden ut kursen mot konkurranseutsetting
og privatisering. Det norske folk ble lovet store økonomiske
gevinster som skulle tilbakeføres til investering i infrastruktur. Disse
medlemmer har til nå ikke sett at Regjeringen kan
sannsynliggjøre at løftene om mer veg og jernbane
for pengene, har blitt innfridd. Disse medlemmer mener
Regjeringens liberalisering og konkurranseutsetting kan ha kostet
Norge som nasjon store beløp og viktige politiske styringsmekanismer.
Disse medlemmer viser til at
Statens vegvesens produksjonsvirksomhet har blitt til Mesta AS,
Luftfartsverket til Avinor AS og Posten Norge BA og NSB BA er blitt
omgjort til aksjeselskaper, og nå foreslås at Jernbaneverkets
og Kystverkets produksjonsvirksomheter skal konkurranseutsettes. Disse
medlemmer er kritiske til forslaget om omdanning av Jernbaneverkets
og Kystverkets produksjonsvirksomhet i forbindelse med budsjettproposisjonen.
Konkurranseutsetting av drift av persontransport på jernbane
er et annet eksempel på at Regjeringen snur utviklingen
i feil retning. Disse medlemmer er kritiske til denne utviklingen,
og mener Regjeringen og stortingsflertallet med disse omorganiseringene
har gitt fra seg styringen av viktig infrastruktur.
Disse medlemmer mener at Regjeringens
ideologi om konkurranseutsetting og privatisering nå har gått
så langt at også viktige sikkerhets- og beredskapsfunksjoner
blir konkurranseutsatt. Dette gir etter disse medlemmers vurdering
mindre mulighet for samfunnsstyring og fører til oppsplitting
av ansvar. Disse medlemmer er derfor bekymret for
sikkerheten og beredskapen.
Disse medlemmer ser med bekymring
på utbyttepolitikken til Regjeringen. Regjeringen ser bort
fra stortingsflertallets vedtak om utbytteprosent i Posten Norge
AS, og har i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004 og nå i
budsjettforslaget for 2005 økt utbyttekravet ytterligere. Disse
medlemmer ser med bekymring på at Regjeringen tapper
bedriften ytterligere for kapital, da Posten Norge AS som bedrift er
inne i en krevende omstillingsprosess med stor nedbemanning, og
samtidig møter økte krav til konkurranse.
Disse medlemmer fra Arbeiderpartiet
vil peke på at Norge er et land med betydelige utfordringer
og store muligheter i transportsektoren. Disse medlemmer vil
fortsette å bygge landet. Det er et stort behov for å vedlikeholde,
ruste opp og bygge nye veger. Det samme gjelder for jernbanenettet.
Arbeiderpartiet er et parti for veg og jernbane, og disse
medlemmer mener Norge er avhengig av god standard på begge
deler.
Disse medlemmer mener samferdselssatsing
er god sysselsettingspolitikk. 1mill. kroner brukt på samferdsel
sysselsetter i snitt ett årsverk innenfor anleggssektoren
og ett årsverk i eksterne ringvirkninger i næringslivet.
Norge har i dag nesten 100000 arbeidsledige, og det er også stor
ledighet i anleggssektoren. Arbeiderpartiets prinsipale statsbudsjett
vil redusere ledigheten i anleggssektoren.
Samlet med disse medlemmers prinsipale
statsbudsjett for 2005 har Arbeiderpartiet i perioden 2002-2005
fulgt opp sine løfter fra gjeldende Nasjonal transportplan. Disse
medlemmer foreslår å bevilge 1126 mill.
kroner utover Regjeringens forslag til samferdselsbudsjett for 2005,
og med slik fordeling:
1062 | Kystverket post 1 Driftsutgifter
| 16,6 mill. kroner |
1062 | Kystverket postene 30 og
60: Til fiskerihavneanlegg | 50 mill. kroner |
1320 | Statens vegvesen postene
23, 30, 31 og 72 | 520 mill. kroner |
1330 | Særskilte transporttiltak
post 60: Til belønningsordningen for kollektivtransport
| 35 mill. kroner |
1350 | Jernbaneverket post 30:
Til planleggingsmidler | 200 mill. kroner |
1350 | Jernbaneverket post 30:
Til investeringer i linjen | 35 mill. kroner |
1351 | post 70 Kjøp av
persontransport med tog | 100 mill. kroner |
4350 | Jernbaneverket post 1:
Til å avvikle kjørevegsavgiften | 42,8 mill. kroner |
5618 | Aksjer i Posten Norge AS
post 80 Utbytte | 126 mil. kroner |
Disse medlemmer mener det er
behov for en økt satsing på fiskerihavneanlegg,
og foreslår derfor å øke bevilgningene
med 50 mill. kroner til kommunale og statlige havneanlegg.
Disse medlemmer peker på at
vi har et stort etterslep når det gjelder investeringer
og vedlikehold på vegnettet. Behovet for økte
midler er stort. Et godt utbygd og vedlikeholdt vegnett er en betingelse
for å bedre næringslivets vilkår. Bedre
tilretteleggelse for framkommelighet er et krav fra næringslivet,
og må til for å heve norsk konkurranseevne i forhold
til utflaggingstruede bedrifter som er avhengig av sektoren. I tillegg
er det stort behov for økte midler til rassikring. Rassikring
er viktig for å sikre folks ferdsel. Folks trygghet langs
rasutsatte strekninger må tas på alvor.
Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 520 mill. kroner utover Regjeringens forslag
til vegsektoren. Disse midlene vil gå til nye og igangsatte
veg- og rassikringsprosjekter over hele landet, samt til vedlikeholdsprosjekter
bl.a. knyttet til asfalteringsprogrammet, og etter slik fordeling:
Oslo 45 mill. kroner | |
Tiltak for renere luft
i tunneler | 30 mill. kroner |
Prosjekteringsmidler Groruddalen
| 10 mill. kroner |
Asfaltering | 5 mill. kroner |
Akershus 45 mill. kroner | |
Rv 169 Fjellsrud-Stensrud,
planlegging | 10 mill. kroner |
E6 Jessheim-Kolomoen, planlegging
| 10 mill. kroner |
Rv 120 i Rælingen,
gang- og sykkelveg | 2 mill. kroner |
Gamle E6 på Råholt,
miljøgate | 6 mill. kroner |
Nytt kryss rv 175/177 Årnes
| 5 mill. kroner |
E6 langs Mjøsa
| 4 mill. kroner |
Rv 21 Setskog, gang- og
sykkelveg | 6 mill. kroner |
Kryss rv 2/rv
177 Vormsund, økte bevilgninger | 2 mill. kroner |
| |
Østfold 30 mill.
kroner | |
E18 Sekkelstein-Momarkedet
| 25 mill. kroner |
Rv 22 Heias-Trøgstad,
breddeutvidelse | 5 mill. kroner |
| |
Hedmark 25 mill. kroner | |
Rv 3 Hovda bru-Fjell | 25 mill. kroner |
| |
Oppland 25 mill. kroner | |
E16 Storhaug-Røn
N | 22,5 mill. kroner |
Ferje over Randsfjorden
| 2,5 mill. kroner |
| |
Buskerud, Telemark og Vestfold
75 mill. kroner | |
Til BTV-samarbeidet til
generell standardheving av riksvegnettet med
følgende prosjekter: Rv 7 i Hallingdal Forskuttering på Hurum Rv 36 i Telemark Rv
38 Vrådal sentrum-Skafså Tønsbergpakken Rv 305 Sandefjord-Kodal Rv
38 Ferjesambandet i Kragerøskjærgården | |
| |
Aust-Agder 15 mill. kroner | |
Rv 410 Saltrød-Krøgenes,
gang- og sykkelveg | 12 mill. kroner |
Rv 42 Amerikakleiva-Stoa,
gang- og sykkelveg | 3 mill. kroner |
| |
Vest-Agder 20 mill. kroner | |
Rv 43 Aunevik-Bukkestien,
rassikring | 20 mill. kroner |
| |
Rogaland 40 mill. kroner | |
E 39 Bjerkreim-Stavanger
| 7,5 mill. kroner |
Ferje Mortavika-Arsvågen
| 2,5 mill. kroner |
Rv 13 Askvik-Pundsnes | 10 mill. kroner |
Rv 502 Eie-Eigerøy
| 10 mill. kroner |
Rv 47 Haugesund-Karmøy
| 10 mill. kroner |
| |
Hordaland 50 mill. kroner | |
Jondalstunnelen | 50 mill. kroner |
| |
Sogn og Fjordane 15. mill.
kroner | |
E16 Borlaug-Voldum | 15 mill. kroner |
| |
Møre og Romsdal
30 mill. kroner | |
E 39 Rendalen-Sør-Trøndelag
grense | 20 mill. kroner |
Rv 62 Jordalsgrenda - rassikring
| 7 mill. kroner |
E39 Halsa-Kanestrøm,
nattåpne ferjer | 3 mill. kroner |
| |
Sør-Trøndelag
30 mill. kroner | |
Rv 3 Inset-Ulsberg | 20 mill. kroner |
E6 Sluttføring
strekningen Løklia-Vindalsliene | 10 mill. kroner |
| |
Nord-Trøndelag
15 mill. kroner | |
Namdalsprosjektet / Alt.
E6 Langstein-kurveutbedring | 10 mill. kroner |
Rv 72 Baglang-Vinje, gang
og sykkelsti | 5 mill. kroner |
| |
Nordland 30 mill. kroner | |
Støtte Hurtigrutemuseet
| 10 mill. kroner |
Rv 808 Finneidfjord-Hemnesberget
| 10 mill. kroner |
E10 Fjøsdalen-Hamnøyfjellet
| 10 mill. kroner |
| |
Troms 20 mill. kroner | |
Rv 867 Bergseng-Ervik | 20 mill. kroner |
| |
Finnmark 10 mill. kroner | |
E6 vest for Alta | 10 mill. kroner |
Disse medlemmer vil styrke kollektivtransporten
i byer og bynære områder ved å øke
belønningsordningen for kommuner og fylker som selv tar
initiativ til økt kollektivtrafikk. Dette er nødvendig
for å styrke kollektivtransportens posisjon, for at kollektivtransporten
skal bygges videre ut og gjøres til et reelt alternativ
til å kjøre bil.
Disse medlemmer mener det offentlige
har ansvaret for å sørge for at alle deler av
landet har et godt og moderne kommunikasjonsnett. Disse medlemmer er
derfor sterkt skeptiske til Regjeringens iver etter å konkurranseutsette
persontogdrift på jernbanen.
Disse medlemmer mener at en satsing
på jernbanenettet er det mest effektive vi kan gjøre
for å løse trafikkorkene rundt de store byene. Disse
medlemmer legger også vekt på at jernbanen
er en trafikksikker, miljøvennlig og arealeffektiv transportform.
Mer farlig gods over fra veg til bane skaper i tillegg større sikkerhet
langs vegene også en mer miljøvennlig godstransport.
For jernbanen som fyller 150 år i år er det nå et
være eller ikke være: Enten må vi satse
stort på investeringssiden, eller begynne å se
den langsomt forvitre. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke midlene til planlegging for å ha
klargjort prosjekter til 2006 når jernbanen som følge
av Arbeiderpartiets forslag i NTP skal få 10 mrd. kroner
mer i perioden 2006-2015 enn det Regjeringen la opp til. I tillegg
vil disse medlemmer bevilge 100 mill. kroner til økt
offentlig kjøp av persontransport med tog. Disse
medlemmer forutsetter at denne økningen går
til opprettholdelse av ulike rabattordninger, utenlandstogene og langdistanse
dagtog.
Disse medlemmer viser til sitt
prinsipale forslag til statsbudsjett der det foreslås å bevilge
10 mill. kroner til Hurtigrutemuseet. Disse medlemmer forutsetter
at disse midler blir brukt til midlertidige tiltak for stoppe nedbrytingen
av hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken". Disse medlemmer vil
understreke at ytterligere statlig finansiering i framtiden vil
være avhengig av at det finnes avklarte planer både
for langsiktig finansiering og for nybygg. Disse medlemmer forutsetter
at det finnes lokal løsning for finansiering av halvparten
av totalrammen på 90 mill. kroner, og at staten vil kunne
bidra med maksimalt 50 pst. av totalrammen. Disse medlemmer forutsetter
at før tilskudd på 10 mill. kroner blir overført,
skal det foreligge en total finansieringsplan for prosjektet.
Disse medlemmer foreslår å fjerne
kjørevegsavgiften. Kjørevegsavgiften er til hinder
for å oppnå målet om å overføre
mer transport av gods fra veg til bane. Disse medlemmer mener
at fjerning av kjørevegsavgiften vil få flere
transportører til å velge jernbane framfor transport
på veg. For deler av industrien og særlig for
tømmertransporten utgjør kjørevegsavgiften
en betydelig kostnad. Kjørevegsavgiften utgjør omlag
8-9 pst. av transportkostnadene til berørte tømmerbedrifter
som transporterer på bane. Fjerning av kjørevegsavgiften
vil bedre vilkårene for tømmerbedriftene og i
tillegg styrke jernbanens stilling. Disse medlemmer ønsker å tilrettelegge
for mer miljøvennlig og sikker transport av gods og vil
derfor fjerne avgiften.
Disse medlemmer går
i tillegg imot Regjeringens forslag til omdisponeringer på kap.
1062 Kystverket, og kap 1350 Jernbaneverket i forbindelse med omdanningen
og konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold i disse selskapene. Disse
medlemmer går også imot å øke
utbyttekravet til Posten Norge AS slik Regjeringen foreslår. Disse
medlemmer vil derfor redusere utbytte fra Posten Norge AS
med 126 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, samt gå imot
samtlige overføringer av midler fra Kystverkets og Jernbaneverkets
poster som følge av omdanning og konkurranseutsettingen
av Kystverkets og Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om omdanning og konkurranseutsetting av
Jernbaneverkets drift og vedlikeholdsvirksomhet til statlig aksjeselskap
og går derfor imot forslaget om å overføre 35
mill. kroner fra kap 1350 post 30 investeringer i linjen til ny
post 22 Omstruktureringskostnader.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om omdanning av Kystverkets produksjonsvirksomhet
til statlig aksjeselskap og går derfor imot forslaget til
bevilgning på 16,6 mill. kroner i denne sammenheng.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om å øke utbyttekravet
til Posten Norge AS, og foreslår å bevilge 126
mill. kroner for å senke utbyttet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i samferdselspolitikken vil Fremskrittspartiet arbeide for
miljø, sikkerhet, transportøkonomi og framkommelighet.
Transport av varer og passasjerer skal skje i fri konkurranse og
med full markedsstyring.
Disse medlemmer mener at en konkurranse mellom
jernbanetransport, sjøtransport, lufttransport og vegtransport
må skje uten at noen av aktørene må betale
en avgift for å finansiere andre transportformer. Det betyr
at Fremskrittspartiet ikke vil bruke avgifter som er pålagt
bilistene for å finansiere drift og vedlikehold av jernbane
eller andre typer transportformer. En slik kryssubsidiering fører
til at transportørene velger en transportløsning
som koster samfunnet større beløp enn hvis en
fri konkurranse mellom transportformene fikk virke.
Det er av den største betydning å satse
på de mest hensiktsmessige transportmidlene i forhold til
de transportoppgaver som skal løses. Dette vil gi en mer
kostnadseffektiv bruk av offentlige ressurser innenfor samferdsel,
og i tillegg føre til en mer rettferdig fordeling av kostnadene
mellom de ulike transportformene.
Disse medlemmer legger til grunn
i sine vurderinger av prosjekter at de skal være lønnsomme.
Det betyr at de har høy kost/nytteeffekt. I praksis
betyr det at en veg hvor det går mye biler pr. døgn
(ÅDT), vil bli prioritert foran bygging av veger med lav ÅDT.
Ved beregning av nyttekost legges det også til grunn en
kalkulasjonsrente. I Norge er denne renten særdeles høy, og
varierer mellom kollektivreiser som har 5 pst., til luftfart hvor
renten er 10 pst. Hvis renten er høy for et prosjekt, er
det mindre lønnsomt å investere i et slikt prosjekt,
og jo lavere renten er, desto mer lønnsomt er det. Det
hevdes fra Samarbeidsregjeringen at denne renten er satt ut fra
en faglig vurdering, noe disse medlemmer finner lite
troverdig. Dette har sin bakgrunn i at renten er satt i henhold
til de mål Samarbeidsregjeringen har satt i Sem-erklæringen,
og vil gjøre det lønnsomt å satse på kollektivtransport.
Det er verd å merke seg at mens renten varierer fra 5 til
10 pst. i Norge, er den 4 pst. i Sverige og 6 pst. i Danmark. Dette
fører blant annet til at byggingen av Svinesundsbroen som
er utfartsåren til Europa for Norge, er ulønnsom
for Norge å bygge, mens den er lønnsom for Sverige.
Dette er et klart eksempel på at kalkulasjonsrenten i Norge
er feil, og må senkes. Spesielt viktig er dette for vegprosjekter
hvor den norske renten på 8 pst. er dobbelt så høy
som i Sverige med sine 4 pst.
Oversikt over diskonteringsrentene
i Norge og en del andre land. Alle renter er realrenter
Danmark | Sverige | Norge | Finland. | UK | Nederland | Tyskland | Frankrike |
6 pst. | 4 pst. | 5-10 pst. | 5 pst. | 3,5 pst. | 4 pst. | 3 pst. | 8 pst. |
Det er også viktig at all produksjon
av transporttjenester og samferdselsrelatert vare- og tjenesteproduksjon
skilles fra offentlig myndighetsutøvelse, og overlates
til private aktører.
Disse medlemmer vil peke på at
norske transportbedrifter må gis levelige rammevilkår
for å sikre en effektiv og levedyktig transportnæring
i Norge, slik at ikke store utenlandske transportører får
fritt spill på vårt innenlandske transportmarked,
og for å unngå at norske transportører
flagger ut sine firmaer og biler til land hvor det er billigere å drive
transport.
Disse medlemmer mener at et godt
utbygd samferdselstilbud er en av de viktigste faktorene for at samfunnet
skal kunne fungere. Uten et godt utbygd infrastrukturnett vil det
være umulig for bedrifter og enkeltpersoner å etablere
seg og bo rundt omkring i landet. Samferdselsnettet må derfor
ses i helhet, der bil-, bane-, båt- og lufttransport utfyller
hverandre.
I et land som Norge med lange avstander og spredt bosetning,
vil et godt utbygd vegnett med høy standard være
avgjørende for at næringsliv skal kunne fungere på en
effektiv måte.
Disse medlemmer ønsker
derfor å prioritere investeringer og vedlikehold av vegnettet
høyest. Muligheten til bruk av bil, både til arbeidsformål
og rekreasjon, er positivt, og bedrer den enkeltes livskvalitet.
I konkurranse med jernbane har bilen overlegne konkurransefortrinn,
som hurtighet, fleksibilitet, og ikke minst økonomi.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen med samferdselens stadig reduserte andeler av nasjonalbudsjettet.
Fra 1986 hvor andelen av nasjonalbudsjettet var 8,2 pst., har det
vært en jevn nedgang. Disse medlemmer legger
til grunn i sitt forslag til statsbudsjett at denne trenden snus,
og at det i framtiden satses på utbygging av vegnettet.
Konkurranse er et sunt virkemiddel for å få et
best mulig produkt ut av minst mulig penger, både fordi
det gir alle aktørene i markedet de samme mulighetene til å delta,
og at det sparer skattebetalerne for unødvendige utgifter.
Konkurranse egner seg meget godt innenfor området samferdsel,
derfor ønsker disse medlemmer å bruke konkurranse
i størst mulig utstrekning.
Kollektive transporttilbud skal utføres
av private bedrifter etter markedsøkonomiske prinsipper,
med reelle priser og med sunn konkurranse mellom transportselskapene.
I de områder hvor det ikke er mulig å drive kollektivtransport
med overskudd, og hvor det offentlige av spesielle grunner ønsker å opprettholde
et tilbud, skal tilbudet basere seg på konkurranse mellom transportselskapene
basert på anbud.
Basert på dette viser disse
medlemmer til sitt prinsipale forslag til samferdselsbudsjett.
Fremskrittspartiets prioriteringer
i sitt prinsipale alternativ til budsjett. (Påplussinger
og kutt i forhold til
regjeringen Bondevik IIs forslag til statsbudsjett.)
Kap. | Post | Formål: | St.prp.nr.1
med Tl.1-11 | FrP |
| | | | |
1062 | | Kystverket (jf. kap. 4062)
| 1 235 130 | 1070130 -165
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 810 000 | 660000 -150000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 40 080 | 25080 -15000 |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 4300) | 129 200 | 112200 -17
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 98 300 | 81300 -17
000 |
1301 | | Forskning og utvikling
mv. | 155 700 | 31100 -124
600 |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet mv. | 17 000 | 5000 -12
000 |
| 50 | Samferdselsforskning | 100 400 | 10400 -90
000 |
| 70 | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport mv. | 22 600 | 0 -22
600 |
1311 | | Tilskudd til regionale
flyplasser | 53 400 | 193400 +140
000 |
| 70 | Tilskudd til Avinors regionale
flyplasser | 40 000 | 180000 +140
000 |
1313 | | Luftfartstilsynet (jf kap.
4313) | 179 800 | 164800 -15
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 132 100 | 117100 -15
000 |
1314 | | Havarikommisjonen for sivil
luftfart og jernbane
(jf kap. 4314) | 31 800 | 26800 -5
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 31 800 | 26800 -5
000 |
1320 | | Statens vegvesen (jf kap.
4320) | 12 490 300 | 18799600 +6309
300 |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 5 968 000 | 7248 000 +1280
000 |
| 24 | Grusvegpakke - fylkesveger
| | 200000 +200
000 |
| 29 | Vederlag for OPS-prosjekter
| 100 000 | 250000 +150
000 |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 575 300 | 9375 300 +4800
000 |
| 31 | Rassikring | 184 200 | 384200 +200
000 |
| 35 | Vegutbygging i Bjørvika
| 30 700 | 0 -30
700 |
| 36 | Utredning av alternativ
utbygging i.f.m. Bjørvika | | 30000 +30
000 |
| 60 | Forsøk | 420 000 | 0 -420
000 |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester
| 1 166 000 | 1266000 +100
000 |
1321 | | Mesta AS | 380 100 | 0 -380
100 |
| 71 | Tilskudd til restrukturering
| 380 100 | 0 -380
100 |
1330 | | Særskilte transporttiltak
| 357 800 | 237500 -120
300 |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 116 300 | 0 -116
300 |
| 71 | Refusjon av dieselavgift
ekspressbusser | | 15000 +15
000 |
| 72 | Hurtigrutemuseet | | 5000 +5
000 |
| 74 | Kompensasjon for el-avgift
for elektrifisert skinnegående transport | 24 000 | 0 -24
000 |
1350 | | Jernbaneverket (jf kap.
4350) | 4 270 000 | 3070000 -1200
000 |
| 23 | Drift og vedlikehold | 2 773 000 | 1973000 -800
000 |
| 30 | Investeringer i linjen
| 1 388 000 | 988000 -400
000 |
1351 | | Persontransport med tog
| 1 502 000 | 802000 -700
000 |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 502 000 | 802000 -700
000 |
1354 | | Statens jernbanetilsyn
(jf. kap. 4354) | 26 800 | 19800 -7
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 26 800 | 19800 -7
000 |
1370 | | Posttjenester | 326 000 | 226000 -100
000 |
| 70 | Kjøp av posttjenester
| 326 000 | 226000 -100
000 |
1380 | | Post- og teletilsynet (jf.
kap. 4380) | 218 700 | 208700 -10
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 154 400 | 144400 -10
000 |
| | Sum utgifter rammeområde
18 | | + 3605 300 |
4350 | | Jernbaneverket (jf. kap.
1350) | 483 300 | 613300 +130
000 |
| 1 | Kjørevegsavgift
| 42 800 | 172800 +130 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 18 | | +130
000 |
| | Sum netto rammeområde
18 | | +3735 300 |
Disse medlemmer mener videre
at Norge som et land med lange avstander og spredt bebyggelse, burde for å utligne
ulempene med å ligge langt fra markedene, ha et bedre utbygd
vegnett enn andre land. Dessverre er det motsatte tilfellet. Norge
ligger langt etter de fleste europeiske land. Bevilgningene til
vegformål har gjennom flere år gått reelt
ned, samtidig har trafikkveksten vært sterk, og ulykkesfrekvensen
negativ. For disse medlemmer er det en klar sammenheng mellom økt
trafikk og flere ulykker på den ene siden, og mindre penger
til vegformål på den andre siden.
Disse medlemmer ønsker
derfor å forsere utbyggingen av vegnettet i Norge samt
forbedre vedlikeholdet. Dette vil føre til færre
ulykker og et mer lønnsomt næringsliv. Spesielt
vil dette virke positivt for næringsliv og befolkning i
distrikts-Norge.
Disse medlemmer er bekymret over
at en stadig større del av investeringsmidlene innen vegsektoren bompengefinansieres.
Den stadig økende bruk av bompenger, som i realiteten er
en ekstra avgift for bilisten, går disse medlemmer på det
sterkeste imot.
Disse medlemmer viser til at
Norge har et for dårlig utbygd vegnett sammenliknet med
andre europeiske land. En god vegstandard er avhengig av at investeringstakten økes,
og at som et minimum bør handlingsprogrammet oppfylles.
Disse medlemmer vil understreke
at budsjettforslaget fra Regjeringen langt fra oppfyller behovet for
videreutvikling og vekst i Norge. Budsjettet følger trenden
fra foregående år, der samferdselssektoren har opplevd
tilbakegang med den følge at nødvendig vedlikehold
ikke blir utført, igangsatte anlegg drives urasjonelt og
nye anlegg ikke blir startet.
Disse medlemmer vil peke på at
konsekvensene av denne politikken er at det nå er mange
ansatte i anleggsbransjen som enten "går på tomgang"
eller er ledige. Dersom samferdselsbudsjettet ikke får økte midler,
vil en relativt stor andel av anleggsnæringens arbeidskraft
og kompetanse gradvis gå tapt.
Disse medlemmer vil videre peke
på at anleggsnæringen i stor grad er en distriktsnæring.
Det er ledig kapasitet, og dermed vil det heller ikke bli press
i økonomien om det tilføres økte bevilgninger
til vedlikehold av eksisterende vegnett og start av nye anlegg utover
det som er foreslått av Regjeringen.
Disse medlemmer viser til at
en godt utbygd samferdselsstruktur er en av de viktigste faktorene
for at samfunnet skal kunne fungere. Uten et godt utbygd infrastrukturnett
vil det være umulig for bedrifter og enkeltpersoner å etablere
seg og bo rundt omkring i landet.
Disse medlemmervil
vise til at et land som Norge med lange avstander og spredt bosetting,
vil et godt utbygd vegnett med høy standard være
avgjørende for at næringsliv skal kunne fungere
på en effektiv måte. Derfor ønsker Fremskrittspartiet å prioritere investeringer
og vedlikehold av vegnettet høyest.
Disse medlemmer ser på mulighetene
som det enkelte individ har til bruk av bil, både til arbeidsformål
og til rekreasjon, som positivt, og noe som bedrer den enkeltes
livskvalitet. I konkurranse med jernbane har bilen overlegne konkurransefortrinn
- det kan her nevnes hurtighet, fleksibilitet, og ikke minst økonomi. Dette
gjelder både for person- og godstransporten.
Fordisse
medlemmerer det en klar sammenheng
mellom økt trafikk og flere ulykker på den andre siden,
og mindre penger til vegformål på den andre siden.
Disse medlemmerønsker
derfor å forsere utbyggingen av vegnettet i Norge, samt
forbedre vedlikeholdet, dette vil føre til færre
ulykker og et mer lønnsomt næringsliv. Spesielt
vil dette virke positivt for næringsliv og befolkning i
distriktene.
Disse medlemmerviser
i denne forbindelse til fraksjonens mange merknader i Innst. S.
nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer vil derfor i
sitt prinsipale budsjett forslag satse på vegvedlikehold
med å øke denne bevilgningen med 1280 mill. kroner,
videre vil disse medlemmer foreslå å øke
bevilgningene til veginvesteringer med 4800 mill. kroner.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling på stamvegruter (i mill. kroner)
Rute | Strekning | Gul bok 2004 (mill.kr) | FrP tillegg 2004
(mill. kr) | Gul bok
2005 (mill.kr) | FrP tillegg 2005
(mill. kr) |
1 | E6 Riksgrensen/Svinesund
- Oslo | 415 | 200 | 125 | 400 |
2 | E6 Oslo - Trondheim | 186 | 250 | 150 | 550 |
3 | E6 Trondheim - Fauske m/tilknytning
. | 260 | 74 | 320 | 250 |
4 | E6 Fauske - Nordkjosbotn
m/tilknytninger | 208 | 60 | 325 | 100 |
5 | E6 Nordkjosbotn - Kirkenes
m/tilknytninger | 115 | 50 | 130 | 100 |
6 | E18 Riksgrensen/Ørje
- Oslo | 15 | 110 | 160 | 200 |
7 | E18 Oslo - Kristiansand
| 490 | 200 | 300 | 300 |
8 | E39 Kristiansand - Bergen
| 221 | 110 | 229 | 150 |
9 | E39 Bergen-Ålesund
(Vågsbotn-Spjelkavik) | 30 | 110 | 65 | 200 |
10 | E39 Ålesund -Trondheim
(Kjelbotn-Klett) | | 40 | 45 | 150 |
11 | E134 Drammen - Haugesund
| 80 | 85 | 53 | 120 |
12 | E16 Sandvika - Bergen | 105 | 230 | 25 | 280 |
13 | E15 Otta - Hjelle | | 40 | | 50 |
14 | E136 Dombås - Ålesund
| 10 | 60 | 100 | 120 |
15 | Rv 2 Riksgrensen/Magnor
- Kløfta | | 60 | 40 | 150 |
16 | Rv 3 Kolåmoen
- Ulsberg | | 40 | | 100 |
17 | Rv 35 Hønefoss
- Jessheim | 42 | 50 | | 50 |
18 | Rv 23 Lier
- Drøbak - Vassum | 32 | 20 | 70 | |
19 | Rv 4 Oslo - E6 v/Mjøsbruk
| | 50 | | 100 |
20 | Rv 5 Førde - Florø | | 30 | | 50 |
21 | Rv 7 Hønefoss
- Bergen | | 40 | | 50 |
22 | Rv 9 Kristiansand - Haukeligrend
| | 30 | | 50 |
23 | Rv 13 Jøsendal
- Voss | | 20 | | 20 |
24 | Rv 15 Eid - Måløy
| | 20 | | 20 |
25 | Rv 35 Hønefoss
- Hokksund | | 50 | | 50 |
26 | Rv 36 Seljord - Eidanger
| | 30 | | 30 |
27 | Rv 70 Kristiansund - Oppdal
| | 30 | | 30 |
28 | Rv 92 Karasjok - Karigasniemi
| | 20 | | 20 |
29 | Rv 150 Hovin
- Tjernsmyr, Store Ringveg | | 5 | | 5 |
| Sum | 2209 | 2114 | | 3695 |
Fremskrittspartiets forslag
til fylkesfordelt ramme (i mill. kroner)
Fylke | Regjeringens
forslag 2005 | FrPs
tillegg |
Østfold | 94 | +50 |
Akershus | 262 | +75 |
Oslo | 309 | +130 |
Hedmark | 81 | +50 |
Oppland | 88 | +50 |
Buskerud | 230 | +50 |
Vestfold | 70 | +40 |
Telemark | 150 | +100 |
Aust-Agder | 60 | +40 |
Vest-Agder | 115 | +50 |
Rogaland | 96 | +60 |
Hordaland | 265 | +60 |
Sogn og Fjordane | 105 | +50 |
Møre og Romsdal
| 261 | +60 |
Sør-Trøndelag
| 99 | +50 |
Nord-Trøndelag
| 61 | +40 |
Nordland | 153 | +60 |
Troms | 85 | +50 |
Finnmark | 76 | +40 |
Sum | 2660 | +1105 |
Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan hvor disse
medlemmer understreket viktigheten av OPS-prosjekter. Ressursene
blir på denne måte utnyttet mer effektivt og erfaringene
med det første prøveprosjektet er bra. En tidlig
ferdigstillelse ved OPS-prosjekter gir bl.a. tids-, fremkommelighets-,
sikkerhets- og miljøgevinster.
Eksempler på stamvegprosjekter som
kan forseres ved bruk av OPS-modellen kan være:
– E18 Mosseveien
i tunnel
– E18 Vestfold
– Rv7 Sokna - Ørgenvika
– E6 Helgelandskrysset
– E18 Vestkorridoren Oslo - Asker.
– Rv 80 Røvika - Straumsnes
– E6 Gardermoen - Otta.
Disse medlemmerønsker
også at det utvikles mindre OPS-prosjekter med geografisk
spredning som kan være attraktive for mindre og mellomstore
entreprenører.
Disse medlemmerforeslår
derfor i sitt prinsipale budsjettforslag at post 29 Vederlag OPS-prosjekter økes
med 150000000 kroner.
Disse medlemmer viser til at
finansieringen av bygging av senketunnel i forbindelse med bygging
av ny Opera i Bjørvika ikke er avklart, og kostnadene er steget
betydelig, og at det derfor er grunnlag for å utrede alternative
løsninger. Disse medlemmer har derfor foreslått
30,7 mill. kroner til dette i sitt alternative budsjettforslag.
Disse medlemmer legger til grunn
at hvis dagens tunnelløsning gjennomføres skal
staten dekke kostnaden fullt ut.
Disse medlemmer viser til at
en raskere utskifting av bilparken vil føre til at større
deler av bilparken vil være utstyrt med motorer som er
utviklet med den best mulige motorteknologi. For å nå et
slikt mål må det særnorske avgiftsnivået
på personbiler reduseres drastisk.
Disse medlemmer viser til forslag
og merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2003-2004). Disse medlemmer mener
at midler som brukes innen denne posten vil ha liten eller ingen
innvirkning på fremtidens drivstoff eller motorteknologi,
og viser til at dette arbeidet forestas av private bedrifter i tilknytting til
utvikling av ny motorteknologi og drivstofftyper.
Disse medlemmer ønsker å prioritere økte
midler til oppgradering av grus fylkesveger. Målet vil
være å få fast vegdekke og økt
bæreevne. De økte ressurser skal primært
brukes og øremerkes til områder av landet hvor
det er sterke næringsinteresser og hvor eksport av ferske
produkter som fisk og skalldyr med vegtransport som eneste alternativ.
Disse medlemmer mener at et eksempel
på et slikt område er Hitra hvor det fremdeles
er rundt 50 km dårlige grus fylkesveger i en region hvor
kommunene Snillfjord, Hitra og Frøya med 4 pst. av fylkets
befolkning produserer over 40 pst. av de totale verdiene som eksporteres
fra Sør-Trøndelag. Sammen med en nødvendig
utbygging av Rv714 fra Fillan/Sunde til Orkanger, kan den
type ekstra grusvegbevilgninger bidra til en langt bedre vegstandard
og dermed kunne være med på å bidra positivt
til fortsatt vekst i næringen og sikring av arbeidsplassene
i disse utkantstrøk.
Disse medlemmerforeslår
derfor en bevilgningsramme på 200 mill. kroner til "Grusvegpakken"
i sitt alternative budsjettforslag.
Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan hvor det ble understreket
viktigheten i rassikring på forskjellige steder i landet.
Forslaget i NTP var et tillegg på 2,0 mrd. kroner over
10 år.
Disse medlemmer viser til høring
med Den nasjonal rassikringsgruppehvor
de høyest prioriterte prosjektene ble nevnt.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng understreke
nødvendigheten av å få rustet opp Rv60 på strekningen
Sykkylven - Stranda i Møre og Romsdal og Byrkjelo (Sogn & Fjordane)
- Stranda hvor det hvert år går titall med ras
med stor risiko for trafikkantene.
Disse medlemmerminner
om at Rv42 Sørlandet langs Sirdalsvatnet har et særdeles
stort behov for rassikring med topp prioritet, men ikke nevnt under høringen.
Hvis intet gjøres, er det bare et tidsspørsmål før
menneskeliv her går tapt.
Disse medlemmer minner også om
at Rv42 er "veg nr. 2" til Rogaland og Vestlandet. Sirdal kommune er
en turistsatsings kommune med ca. 2700 hytter.
Disse medlemmerviser
til ovennevnte strekning på Rv42 langs Sirdalsvatnet hvor
strekningene Valleviga - Gåsehelleren (1,5 km tunnel som
erstatning for dagens veg) og Eikeli - Bjørkenes (650 m
tunnel som erstatning for dagens veg) hvor øremerkede midler
må innarbeides i plan for rassikring.
Disse medlemmerfremmer
derfor en tilleggsbevilgning i alternative budsjettet for 2005 på 200
mill. kroner som fordeles etter behov over hele landet.
Disse medlemmer mener at belønningsordningen
for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk i storbyene er sterkt
overfokusert og at økningen er uforholdsmessig stor. En
stimulering til bedre frem-kommelighet, miljø og helse
i storbyene kan alternativt oppnås ved bedre å benytte
disse midler til nødvendig vedlikehold og investering i
nye veger i de største byområder samt reduksjon
i bileiernes ekstra høye belasting med skatter og avgifter,
slik at en raskere fornyelse av en mer miljøvennlig bilpark
kan finne sted.
Disse medlemmer vil hevde at
den beste politikken for å bevare miljøet, og øke
trafikksikkerheten, er en politikk der det satses på vegbygging
og reduserte avgifter på biler.
Disse medlemmer vil vise til
at satsing på vegbygging i både Vestfold og Akershus
har ført til en betydelig reduksjon i antallet hardt skadde
og drepte i trafikken. Vegstrekninger som på grunn av ulykkestallene
har vært omtalt som dødsveger, er i dag de sikreste vegene
i landet. Dette har skjedd selv om fartsgrensene på disse
vegene er økt fra 70 km/t til 100 km/t.
Dette viser at den beste måte å øke trafikksikkerheten
på er å bygge nye veger.
Disse medlemmer mener derfor
at økte bevilgninger til veger er viktigere enn utredninger.
Disse medlemmer finner at prioritering
av midler til forsøk gir gale signaler all den tid det
er meget store etterslep i investeringer og vedlikehold av det norske
vegsystemet som har stort behov for disse midler.
Disse medlemmervil
vise til at ved rett satsing på kollektivtransport, hvor
konkurranse er et bærende element, vil behovet for store
subsidier bortfalle.
Disse medlemmer viser til at
i mange områder er ferjetransport helt avgjørende
for et eksportrettet næringsliv. Få avganger fører
til at mange av disse bedriftene har problemer med å få produktene
ut i markedet til rett tid og til rett pris.
Disse medlemmer legger videre
til grunn at ferjetransport konkurranseutsettes i så stor
utstrekning som overhode mulig, og at gevinstene med dette tilfaller
brukerne i form av lavere takster.
Disse medlemmerforeslår
at det i kriteriene for anbud bør sikres at ferjeflåten
fornyes på en fornuftig måte.
Disse medlemmer foreslår
derfor i sitt prinsipale forslag og øke riksvegferjetjenester,
med 100 mill. kroner slik at det kan etableres flere avganger.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen fremmer forslag om at anbudet om videre drift av Hurtigruten
etter dagens seilingsmønster antas, dette støtter disse
medlemmer.
Disse medlemmer viser til avtalen
mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene som sikrer at Hurtigrutemuseet
Gamle Finnmarken får støtte slik at båten
kan tas vare på i 2005, og viser videre til avtalen hvor
et utvalg skal se på hvor "Gamle Finnmarken" organisatorisk
skal plasseres og hva som bør gjøres for å bevare
hurtigruten.
Disse medlemmer viser til at
tilskuddet til ekspressbussene er foreslått fjernet. I
tillegg foreslår Regjeringen å fjerne fritaket
for vektårsavgift for busser i løyvedrift noe
som ytterligere vil øke belastningen for ekspressbussene.
Disse medlemmer går
på det sterkeste imot dette og mener at erfaringene med
ekspressbussene er særdeles positive idet undersøkelser
viser at en stor andel av passasjerer lar privatbilen stå hjemme
til fordel for disse bussene. For disse passasjerer synes det av forskjellige årsaker
at tog ikke er noe alternativ. En stimulering innefor dette felt
har et stort potensial for økning av kollektivandelen og
vil være en viktig faktor for å dempe unødvendig
belasting på vegnettet med privatbiler.
Disse medlemmerforeslår
i sitt prinsipale forslag at det gis et tilskudd på 15
mill. kroner til ekspressbussene.
Disse medlemmer viser til at
togtransport står for en liten del av den samlede persontransport
i Norge. Selv ved en betydelig satsing på bane vil transportandelen
være lav. Derfor vil persontransport på veg være av
avgjørende betydning også i framtiden.
Disse medlemmer mener derfor
at de knappe ressurser som Stortingets flertall stiller til disposisjon for
persontransport må kanaliseres til veg, vedlikehold og
vegbygging.
Disse medlemmer viser til at
konkurranse på sporet kommer for fullt, blant annet gjennom
konkurranseutsetting av Gjøvikbanen. Disse medlemmer vil
vise til at når Samferdselsdepartementet som eier av NSB
AS skal fordele oppdrag basert på anbud vil det oppstå en
uryddig situasjon. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen overføre
eierskapet for NSB AS fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet."
Disse medlemmer vil også vise
til at ekspressbuss og lokalbusser på en langt bedre og
rimeligere måte vil løse de utfordringer som kollektivtransport står
overfor.
Disse medlemmer mener at det
for de mellomlange og de lengste strekningene er togtransport ikke
et alternativ til flytransport, og med konkurranse i lufttrafikken
er prisene kommet ned under prisnivået på bruk av
tog.
Det er etter disse medlemmers syn
ufornuftig å bruke store summer til å produsere
en tjeneste som går med betydelig underskudd, og som må subsidieres
av skattebetalerne framfor å bruke fly og buss som i stor utstrekning
går med overskudd og bidrar til statskassen.
I tillegg vil disse medlemmer hevde
at personbilen har store fordeler i områder med spredt
bebyggelse og lange avstander.
Disse medlemmer legger videre
til grunn at bruk av anbud som et middel for å oppnå konkurranse på sporet
vil føre til store effektiviseringer og mindre behov for
tilskudd.
Disse medlemmer vil videre be
Regjeringen øke antallet togstrekninger som skal anbudsutsettes.
Disse medlemmer foreslår
derfor i sitt prinsipale forslag at post 70 Kjøp av persontransport
med tog reduseres med 700 mill. kroner.
Disse medlemmer viser at enkelte
deler av godstransporten på jernbane betaler "kjørevegsavgift", denne
avgiften gjelder ikke for all type transport og dekker ikke investerings-
drifts- og vedlikeholdskostnadene på linjen.
Disse medlemmervil
vise til at selv med denne økningen vil godstransport på bane
bli subsidiert. Dette står i sterk kontrast til godstransport
på veg som er en brutto bidragsyter til samfunnet gjennom
forskjellige avgifter og gebyrer.
Disse medlemmermener
at det ikke bør være forskjell på betalingen
for bruk av infrastruktur mellom vegnettet og banenettet og vil
foreslå at betalingen for infrastrukturen likebehandles.
Disse medlemmervil
være åpen for økt konkurranse også på posttjenester,
noe som vil medføre økt effektivitet og som igjen
stimulerer til alternative og mer rasjonelle løsninger
og organiseringer.
Disse medlemmervil
også vise til de midler som er bevilget tidligere til omstrukturering
av Posten Norge AS.
Disse medlemmermener økt
konkurranse vil føre til lavere kostnader for kundene,
blant annet til distribusjon av aviser.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak om opphevelse av Posten Norge AS" monopol på ombæring
av brev med lavere vekt enn 100 gram."
Disse medlemmer mener det er
naturlig at Mesta AS belastes restruktureringskostnadene direkte. Disse
kostnadene kan finansieres med opptagelse av lån som tilbakebetales
med selskapets fremtidige overskudd eller ved en børsnotering.
Disse medlemmerviser
til at de fleste selskaper som er på størrelse
med Mesta AS er børsnoterte og har muligheter til å hente
inn kapital gjennom børsen for å gjennomgå store
omstruktureringer. Denne muligheten har ikke Mesta AS.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmerfølgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å børsnotere Mesta AS."
Disse medlemmer viser til at
Avinor AS opplyser at de mangler 140 mill. kroner for å drifte
de regionale flyplassene. Dette betyr at passasjerene som reiser mellom
stamflyplassene må betale kostnadene for regionalnettet.
Disse medlemmer vil vise til
at Stortinget tidligere har vedtatt, gjennom godkjenning av anbud
på regionalnettet, hvilke flyplasser som skal betjenes.
På denne bakgrunnen mener disse medlemmer at driften
av de regionale flyplassene bør finansieres fullt ut av
staten, og foreslår i sitt prinsipale budsjettforslag å øke
bevilgningen med 140 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti legger
følgende mål for samferdselspolitikken til grunn
for sine prioriteringer i budsjettet:
1. Trafikksikkerhet:
All transport i Norge skal være trygg, og disse medlemmer
støtter arbeidet med nullvisjonen om at det ikke skal forekomme
ulykker med drepte eller livsvarig skadde i trafikken. Disse medlemmer
mener at hovedmålet for vegsektoren må være
hvordan vi kan få mest mulig trafikksikkerhet igjen for
pengene som investeres.
2. Miljøvern: Disse medlemmer
vil understreke at miljømål må være
styrende for prioriteringene innen samferdselssektoren, og planer
og prioriteringer må utformes slik at nasjonale og internasjonale
miljømål kan oppfylles.
3. Levende distrikter og regioner: Disse
medlemmer viser til samferdselssektoren spesielle betydning for å skape
levende distrikter, regional utvikling, bedre vilkår for
verdiskapning, sysselsetting og bosetting i Norge.
4. Mer gods på bane og sjø,
mindre på veg og fly: Disse medlemmer vil understreke at
godstransporten i Norge bør i større grad skje
med jernbane og båt.
5. Tilgjengelighet: Transport skal være
tilgjengelig for alle. Dagen tilbud til funksjonshemmede er ikke
godt nok tilrettelagt.
6. Likestilling: Det er betydelige forskjeller
i kvinner og menns reisemønster. Disse medlemmer mener at
målet skal være et likestilt transportsystem,
der transportsystemet er utformet etter både kvinners og
menns transportbehov, og hvor kvinner og menn skal gis samme mulighet
til å påvirke transportsystemets utvikling.
For at disse samferdselspolitiske målene
skal nås, krever det en langt kraftigere satsing på samferdsel
enn det Regjeringen legger opp til og disse medlemmer vil
derfor bevilge 1324 mill. kroner mer til samferdselsformål
enn det Regjeringen legger opp til.
Disse medlemmer viser til at
transport er en av de største årsakene til globale,
regionale og lokale miljøproblem. 24 pst. av landets utslipp
av klimagasser kommer fra transportsektoren, og nesten halvparten
av landets forsurende utslipp av nitrogenoksider (NOX) skyldes
samferdsel. Mer enn 700000 mennesker i Norge bor i områder
med helseskadelig luft. Eksos står for rundt 40 pst. av
partikkelutslippene i de største byene. Statistisk sentralbyrå har
estimert at 80 pst. av støyplagene i Norge kommer fra vegtrafikken.
Disse medlemmer viser til at
norske utslipp av klimagasser øker, og forventes å øke
ytterligere fram til 2010. Samferdselssektoren står for
en fjerdedel av de samlede utslippene av klimagasser. En klimapolitikk uten
troverdige tiltak for samferdselssektoren gir ikke svar på klimautfordringen.
Sosialistisk Venstreparti mener samferdselssektoren skal ta sin
andel av Kyoto-forpliktelsen. For å ta klimatruslene på alvor
vil Sosialistisk Venstreparti satse kraftig på kollektivtransporten,
spesielt i de store byene, og på å gjøre
jernbanen til et moderne og konkurransedyktig alternativ for framtida.
Disse medlemmer viser til at
forskjellige transportformer har ulik belastning på naturmiljøet.
Mens personbil og fly har relativt store belastninger på miljøet,
står jernbane og kollektivtransport for langt mindre forurensning
og utslipp av farlige klimagasser. Energieffektivitet er en god
indikator på hvor miljøvennlig en transportform
er. Figuren nedenfor viser faktisk energibruk og utslipp av klimagassen
CO2 per personkm i 1998:
Disse medlemmer viser til at
jernbanen er det miljøvennlige og moderne framkomstmidlet
i Norge. Økt jernbanesatsing er miljøvern. Et
bedre togtilbud i Norge med flere avganger, flere og bedre strekninger og
mindre forsinkelser, vil være et viktig bidrag til at Norge
oppnår sine miljømål knyttet til utslipp
av klimagasser.
Disse medlemmer viser til at
i behandlingen av Nasjonal transportplan (2006-2015) vedtok et flertall av
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet en økt satsing på jernbane. Som
et minstekrav er det nå viktig at Jernbaneverket gis økonomiske
rammer som gjør det mulig å planlegge utbedringer
av jernbanen i tråd med stortingsflertallets vedtak.
Disse medlemmer vil understreke
at vi har ingen tid å miste hvis vi skal bygge en moderne
jernbane i Norge. Sosialistisk Venstreparti vil derfor øke bevilgningene
til jernbanen med over 878 mill. kroner i budsjettet for 2005.
Midlene skal fordeles slik: | |
Oppstart dobbeltspor Sandnes
- Stavanger (Rogaland) | 150 mill. kroner |
Ski stasjon (Akershus)
| 50 mill. kroner |
Lysaker stasjon (Akershus)
| 30 mill. kroner |
Oslo - Ski, nytt dobbeltspor,
planlegging (Oslo/Akershus) | 40 mill. kroner |
Gjevingåsen tunnel,
planlegging (Nord- og Sør-Trøndelag) | 30 mill. kroner |
Ulriken tunnel, planlegging
(Hordaland) | 30 mill. kroner |
Nytt dobbeltspor Barkåker
- Tønsberg (Vestfold) | 35 mill. kroner |
Nytt dobbeltspor Holm -
Nykirke, planlegging (Vestfold) | 40 mill. kroner |
Eidanger-tunnelen, planlegging
(Telemark) | 30 mill. kroner |
Bytoget i Trondheim, planlegging
(Sør-Trøndelag) | 30 mill. kroner |
Dobbeltspor Eidsvoll -
Hamar. (Akershus/Oppland) | 30 mill. kroner |
Moss - Sandbukta, planlegging
(Østfold) | 30 mill. kroner |
Haug - Onsøy,
planlegging (Østfold) | 30 mill. kroner |
Krysningsspor på Nordlandsbanen,
(Nordland) | 40 mill. kroner |
Utbedringer på Kongsvingerbanen,
(Hedmark) | 40 mill. kroner |
Godsterminal på Ganddal,
(Rogaland) | 25 mill. kroner |
Sanering av planoverganger
| 140 mill. kroner |
GSM-R | 78 mill. kroner |
Stasjons-
og knutepunktutvikling | 100 mill.
kroner |
Sum | 978 mill. kroner |
Disse medlemmer viser til at
fra 1.januar 2005 vil togforbindelsen mellom Oslo og Stockholm bli
innstilt om ikke det gjøres politiske grep i Norge og Sverige. Disse
medlemmer vil redde togforbindelsen til Sverige, og har økt
bevilgningene med 25 mill. kroner for å være i
stand til å beholde tilbudet på strekningen.
Disse medlemmer vil peke på de
muligheter økt persontransport på Alnabanen representerer
for å få bedret kollektivtransporten i aksen Groruddalen-Nydalen. Disse
medlemmer vil derfor sette av 15 mill. kroner til prøvedrift
med persontogtrafikk på Alnabanen.
Studenter er en gruppe som er avhengige av et
godt kollektivt tilbud. Disse medlemmer vil at studentene
skal ha gode rabatter på toget og øker bevilgningene
med 30 mill. kroner for å sikre dette
Disse medlemmer viser til at
frakten av olje fra oljeterminalen i Murmansk vil føre
til økt fare for en ulykke langs den sårbare norskekysten.
Oljevernberedskapen langs kysten må styrkes. Norge har
ansvar for å forvalte unike miljøverdier langs
norskekysten, og et internasjonalt ansvar for å verne om
miljøressursene i Barentshavet. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningene til oljevernberedskap langs kysten
med 100 mill. kroner for 2005.
Disse medlemmer viser til at
effektive og trygge fiskerihavner er en viktig forutsetning for
verdiskapningen i fiskerinæringen, og dermed også for
bosettingen langs kysten. Disse medlemmer vil øke bevilgningen
til maritim infrastruktur og fiskerihavner med 50 mill. kroner.
Investeringene skal gå til bedring av farleder, molobygging
og utbygging av fiskerihavner.
Disse medlemmer mener samferdselssektoren er
av spesiell betydning for å skape levende distrikter, regional
utvikling, bedre vilkår for verdiskaping, sysselsetting
og bosetting i Norge. For å kunne opprettholde strukturen
i bosettingen og næringslivet, er godt utbygde kommunikasjoner
en nødvendig rammebetingelse. Dette er utfordringer som
krever at samferdselen i distriktene må prioriteres høyere. Disse
medlemmer vil derfor understreke betydningen av en samferdselspolitikk
som legger til rette for at bosettingsmønsteret kan holdes
oppe og at lokalsamfunn over hele landet kan utvikles.
Disse medlemmer viser til at
fylkesvegnettet utgjør 30 pst. av det offentlige vegnettet,
og er den delen av det offentlige vegnettet med dårligst
standard og som utgjør betydelige flaskehalser i vegsystemet.
Over 20 pst. av fylkesvegnettet mangler fast
dekke. Det er store forskjeller mellom fylkene, i en rekke fylker
er andelen over 40 pst. Disse medlemmer går inn
for en ny ordning med øremerkede midler til fast dekke
på fylkesvegnettet. Disse medlemmer vil bevilge
100 mill. kroner til formålet. Den nye ordningen skal fungere
som en stimuleringsordning og spleiselag mellom staten og fylkeskommunene.
Disse medlemmer viser til at
dårlig standard og vedlikehold av veger skaper store ulemper
for distriktene. Disse medlemmer vil derfor øke
bevilgningene til fylkesvis fordelte riksveginvesteringer med 120
mill. kroner slik det er beskrevet, og at de fylker som i Regjeringens
budsjettforslag kommer dårligst ut i forhold til oppfyllingsgraden
i Nasjonal transportplan prioriteres.
Disse medlemmer viser til at
det gjenstår mye før det norske vegnettet er rassikret,
og vil derfor øke bevilgningene til rassikring med 110
mill. kroner slik at den samlede bevilgning blir 291 mill. kroner.
Det gjør det mulig å styrke innsatsen slik at
rassikring av vegnettet kan gjennomføres raskere en ellers
forutsatt.
Disse medlemmer vil redusere
bevilgningene til motorveger i sentrale strøk, og i stedet
satse på bygging av midtdelere.
Disse medlemmer foreslår
en økning 530 mill. kroner som fordeles som følger:
Fylkesvise riksvegmidler
| 120 mill. kroner |
Rassikring | 110 mill. kroner |
Grusvegpott, fylkesveger
| 100 mill. kroner |
Riksvegferjedrift | 50 mill. kroner |
Kystverket, farleder, fiskerihavner
| 150 mill. kroner |
Disse medlemmer viser til at
riksvegferjene utgjør en viktig del av et godt kommunikasjonstilbud. Mange
steder oppleves ferjetilbudet som lite tilfredsstillende på grunn
av mangel på kapasitet og for lav frekvens. Dette representerer
et stort problem for personer og næringsliv. Disse
medlemmer foreslår å øke rammen
med 50 mill. kroner, som skal bidra til å bedre kapasiteten
og unngå økte billettpriser.
Disse medlemmer viser til at
det er et stort potensial i å erstatte bilbruk med sykkel
og gange for korte og mellomlange distanser. Arbeids- og fritidsreiser
under 5km er de bilreisene som lettest kan erstattes med sykkel. Disse
medlemmer viser også til at en bilist trenger ca.
10 ganger så store arealer som en syklist for å utføre
det samme transportarbeidet.
Disse medlemmer viser til at økt
bruk av sykkel og gange som framkomstmiddel vil bedre folkehelsen. Barn
som må kjøres til skolen fordi skolevegen er trafikkfarlig,
blir i generelt dårligere fysisk form enn barn som har
muligheten til å gå til skolen. Trygging av skolevegen
og vegene i boligstrøk er viktige tiltak for å øke
barns muligheter til fysisk utfoldelse.
For å gjøre bruk av sykkel
og gange mer attraktivt og for å trygge skolevegen og lekeområder
til barn og unge, vil disse medlemmer øke
bevilgningen til gang- og sykkelveger med 100 mill. kroner på neste års
budsjett.
Disse medlemmer viser til at
byer skal være gode steder og leve og vokse opp i. Skal
storbyene i Norge bli det, må kollektivtransporten styrkes,
miljøproblemene med luftforurensning og støy reduseres,
og grønne lunger og friområder må sikres.
Storbyene i Norge trenger en mer miljøvennlig byutviklingspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
kollektivtransporten skal være ryggraden i transportsystemet
i de store byene. Skal det skje, må andelen reiser med
kollektivtransport økes og andelen som reiser med bil i
byområdene reduseres. Kollektivtransport må være
et reelt alternativ til bil og da må kvaliteten på kollektivtilbudet
må bli bedre.
Disse medlemmer viser til at
lokal luftforurensning og støy er et helseproblem i flere
av de største byene i Norge. Beregninger for 2001 viser
at flere enn tidligere antas å være utsatt for
helsefarlig luftforurensning i Oslo og Trondheim. Rundt 200000 innbyggere i
Oslo og over 15000 i Trondheim blir utsatt for svevestøvnivåer
over nasjonalt mål for 2010. Vegtrafikk er den dominerende
kilden til lokal luftforurensning.
Disse medlemmer viser til at
de samlede midlene som er bevilget til kollektivtransport av fylkeskommunene
de 15 siste årene, er redusert betydelig. Dette har ført
til dårligere kollektivtilbud mange steder i landet, også i
mange av de største byene. Hele landet må ha et
godt kollektivtilbud. Andelen unge mennesker som tar førerkort
går ned over hele landet. Dette gjør at stadig
flere er avhengige av et godt kollektivtilbud.
Disse medlemmer vil derfor bevilge
200 mill. kroner til kollektivtransport og miljøvennlig
byutvikling.
Disse medlemmer viser til at
i de tynt befolkede delene av landet vil det av økonomiske
og miljømessige hensyn ikke være lønnsomt
med en kraftig satsing på kollektivtransport. For at transporten
i distriktene skal bli mest mulig lønnsomt, er det viktig å utvikle biler
som ikke forurenser. Hydrogenbiler kan kjøres uten utslipp,
eller med svært lave utslipp. El-biler forurenser heller
ikke direkte, og bruk av biodrivstoff kan redusere utslippene av
klimagasser i samferdselssektoren.
Disse medlemmer mener det er
viktig å bidra til å stimulere ny og miljøvennlig
teknologi i samferdselssektoren, og vil derfor å øke
bevilgningen til forsøk med alternative drivstoff og miljøvennlig
teknologi i samferdselssektoren med 20 mill. kroner.
Disse medlemmer er positive til
at Regjeringen har tatt initiativ til en gjennomgang av transportpolitikkens
betydning for likestilling mellom kjønnene i forbindelse
med neste rullering av Nasjonal transportplan (NTP). Disse
medlemmer er også positive til at det i hele transportsektoren
nå blir lagt vekt på å øke kvinners
deltakelse i planlegging og beslutninger.
Disse medlemmer registrerer den
underrepresentasjon av kvinner som deltok i påvirkningen
mot samferdselskomiteen i forbindelse med arbeidet med NTP. På komiteens
fylkesreiser ble i gjennomsnitt 85 pst. av innleggene holdt av menn,
mens på høringene i forbindelse med behandlingen
av NTP var 77 pst. av deltakerne menn. Disse medlemmer vil
understreke at dette synliggjør at samferdselssektoren
fremdeles er dominert av menn.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) foreslår
at rammeområde 18 blir løyvd med 21132668000 kroner.
Dette er ei auke i høve til St.prp. nr. 1 med Tillegg nr.
1-7 (2004-2005) med 1295300000 kroner.
Denne medlemen viser til at ei
auka satsing på samferdsel er avgjerande for gode og levande
samfunn i heile landet, og for å oppretthalde og vidareutvikle den
verdiskaping som skjer i distrikta. Samstundes er ein god og trygg
infrastruktur òg viktig for å oppretthalde livskvaliteten
til einskildmenneska. Det må satsast sterkare både
på kollektivtrafikk og løysingar som kan gi betre
miljøgevinst, og på betre infrastruktur. I ei
tid med stor arbeidsløye, er det forsvarleg å auke bruken
av oljepengar til tiltak som gir arbeid til ledige. Det er òg
vesentleg å styrke arbeidet for å sikre utsette ulykkesstrekningar
på vegnettet og å oppretthalde frekvens og tryggleik
på riksvegferjene. For Kyst-Noreg er sjøvegen
ein viktig del av transportnettet. Også denne transportåra
må sikrast betre enn ein ser i dag, og det må leggjast
til rette for at transport på kjøl vert ein naturleg
del av infrastrukturen.
Gode kommunikasjonar er avgjerande for at folk
kan leve og bu i heile landet, og moglegheit til å finne arbeid
der dei vel å bu. Folk må kunne ha eit tilbod
om dei nødvendige tenestene i eit moderne samfunn, og dei
må kunne delta i det sosiale livet. Dette krev ein infrastruktur
som er trygg å ferdast på.
Store delar av landet har spreitt busetnad.
Samtidig veit vi at mykje av naturressursane og verdiskapinga nettopp
finst i desse områda. Mellom anna er store delar av den
eksportretta industrien å finne i distrikta. Skal vi kunne
utnytte dei føremonene vi har med store naturressursar,
må vi i samferdselspolitikken leggje til rette for at alle
delar av landet får positiv utvikling.
Denne medlemen meiner at ein
må finne ein balanse mellom å styrkje kommunikasjonane
der veksten er stor, og prioritere midlar til område der
folketalet går ned. I sentrale strok av landet, der det
er særleg press på miljøet, må det
leggast vekt på løysingar som er miljø-
og arealsparande.
Det er viktig å prøve ut ulike
modellar for alternativ organisering av transportsystemet i dei
største byområda. Det kan gje ein betre samordna
areal- og transportpolitikk og betre offentleg ressursutnytting
på tvers av forvaltingsnivåa innan transportsektoren.
Denne medlemen meiner det er
viktig å gå forsiktig fram i arbeidet med å setje
transporttenester ut på anbod. Tryggleik og kvalitet på tilboda
må ikkje fortrengjast av effektivitets- og profittomsyn.
I ei tid der òg terrortrusselen kjem nærare, er
det viktig å ha kontroll over infrastruktur. Det kan vere
fare for at denne tryggleiken er utsett i ein situasjon med auka
privatisering og med reine bedriftsøkonomiske målsetjingar som
køyrereglar.
Denne medlemenmeiner
det er vesentleg å oppretthalde eit godt flytilbod i heile
landet og oppretthalde det regionale flyplassnettet. Dei regionale
flyplassane har ein viktig funksjon for å oppretthalde næringsliv
og busetnad og kan ikkje forventas å gå med økonomisk
overskot. I ei tid med store omveltingar og mange utfordringar,
meiner Senterpartiet det er viktig å gi Avinor rammer som
gjer det mogleg å drive utan for stramme økonomiske
krav.
Denne medlemen peikar på at
det er stort behov for auka satsing på transportsektoren
fordi:
– investeringsnivået
har gått ned dei seinare åra og ligg langt etter
målsetjingane i Nasjonal transportplan
– det er ledig kapasitet og kompetanse
i anleggsbransjen
– tiltaka lettar sentraliseringspresset
– vi får fjerna flaskehalsar/ulykkesfare
og reduserer transportkostnadene for næringslivet.
Denne medlemen foreslår å auke
løyvingane til investeringar på sekundære
riksvegar med 617 mill. kroner, og løyvingane til drift
og vedlikehald med 300 mill. kroner. Det er eit sterkt behov for å få gjort
noko med vegstandarden, og mange prosjekt står klare til å bli
realiserte. For å utløyse det store verdiskapingspotensialet
i distrikta, vil utbygging og utbetring av det sekundære
riksvegnettet vere avgjerande. Store deler av landet har òg
eit omfattande nett av fylkesvegar med til dels dårleg
standard. Senterpartiet meiner lokale myndigheiter må kunne
få eit økonomisk handlingsrom som gjer det mogleg å ivareta
også dette vegnettet.
Denne medlemenvil
leggje vekt på at Senterpartiet ikkje vil overprøve
dei enkelte fylka si prioritering i samband med fordeling av midlar
til sekundære riksvegar. Styrkinga av tilskot til sekundært
riksvegnett er særleg vektlagt, så dette har vore
lite tilgodesett i dei siste budsjetta. Denne medlemen vil
likevel ikkje låse dei enkelte fylka til berre det sekundære
riksvegnettet, men vil gi fylka moglegheit til å prioritere
også stamvegnett der dei finn det mest tenleg. Innanfor
dei knappe rammene til samferdselsformål finn ikkje denne
medlemen at det er riktig å bruke midlar til Bjørvika-prosjektet.
30,7 mill. kroner som er avsett i budsjettet, blir frigjort til
andre formål. Bjørvika-prosjektet er etter Senterpartiet
si meining eit byutviklingsprosjekt og finn det av den
grunn unaturleg at desse midla vert løyvd over samferdselsbudsjettet.
Denne medlemen meiner det er
viktig å styrke den særskilde satsinga på rassikring
og aukar denne posten med 200 mill. kroner. Rassikring er viktig
for tryggleiken til dei som ferdast langs vegen. For dei som bur
og er avhengige av å nytte vegar som er rasutsette, går
dette ut over livskvaliteten. Denne medlemen meiner
det er feil å setje rassikring opp mot trafikksikring av
vegar i andre deler av landet, og vil difor gå inn for
ein styrking av trafikktryggleik for heile vegnettet.
Denne medlemen er usikker på om
ei sterk nedprioritering av Loran-C er ei rett prioritering, og
vil difor foreslår å auke denne posten med 10
mill. kroner. Denne medlemen vil halde fram arbeidet
med sikte på å bygge Stad skipstunnel, og set
av 10 mill. kroner til vidare planlegging.
Denne medlemen foreslår å auke
løyvinga til drift av riksvegferjer med 109 mill. kroner
for å oppretthalde dagens nivå for tryggleik og
frekvens på ferjene. Det er samtidig ei målsetjing
at riksvegferjene på sikt skal bli gratis. Ferjene er ein
del av vegen, og mange lokalsamfunn rundt om i distrikta er avhengige av
gode ferjetilbod.
Utgifter (i heile tusen
kroner)
1062 | | Kystverket (jf. kap. 4062) | 1 290 130 000 | 1 300 130 000 (+10 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 810 000 000 | 820 000 000 (+10 000 000) |
1070 | | Loran - C (jf. kap. 4070) | 27 400 000 | 37 400 000 (+10 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 27 400 000 | 37 400 000 (+10 000 000) |
1311 | | Tilskudd til regionale
flyplasser | 53 400 000 | 123 400 000 (+70 000 000) |
| 70 | Tilskudd til Avinors regionale
flyplasser | 40 000 000 | 110 000 000 (+70 000 000) |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | 12 490 300 000 | 13 670 600 000 (+1 180 300 000) |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 5 968 000 000 | 6 268 000 000 (+300 000 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 575 300 000 | 5 167 300 000 (+592 000 000) |
| 31 | Rassikring | 184 200 000 | 384 200 000 (+200 000 000) |
| 35 | Vegutbygging i Bjørvika | 30 700 000 | 0 (-30
700 000) |
| 60 | Forsøk | 420 000 000 | 430 000 000 (+10 000 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 166 000 000 | 1 275 000 000 (+109 000 000) |
1351 | 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 502 000 000 | 1 527 000 000 (+25 000 000) |
Denne medlemen foreslår
slik fordeling av auka riksvegløyvingar på fylke:
Senterpartiet sitt forslag
til fordeling av auka riksvegløyvingar:
Fylke/prosjekt/tiltak | mill. kroner |
Finnmark | 25 |
Troms | 30 |
Nordland | 35 |
Nord-Trøndelag
| 30 |
Sør-Trøndelag
Derav Rv 3 Inset - Ulsberg | 45 20 |
Møre og Romsdal
| 30 |
Sogn og Fjordane Derav E 16 Borlaug - Voldum | 45 15 |
Hordaland Derav Jondalstunnelen | 50 50 |
Rogaland | 40 |
Vest-Agder | 25 |
Aust-Agder | 25 |
Telemark | 25 |
Oppland | 25 |
Hedmark | 30 |
Buskerud | 30 |
Østfold | 30 |
Vestfold | 30 |
Akershus | 45 |
Oslo, til kollektivløysingar | 22,7 |
Denne medlemen viser til handsaminga
av Dokument nr. 8:15 (2004-2005) Om å opprettholde jernbanetilbudet
Oslo-Stockholm og Oslo-Gøteborg-København på nåværende
nivå og å utrede forslag til varig drift i et
samarbeid mellom Norge og Sverige.
Denne medlemen er oppteken av
at togtilbodet mellom Oslo og Stockholm skal fortsetje også etter
1. januar 2005, og går difor inn for å auke løyvingane
til kjøp av persontransport med tog med 25 mill. kroner
til dette formålet.