For kapittel og postar som ikkje er nemnde nedanfor,
har komiteen ingen merknader og sluttar seg til budsjettforslaget.
Kap. | Saldert budsjett
2004 | St.prp. nr.
1
(2004-2005) | St.prp. nr.1
med Tillegg nr. 6
(2004-2005) | Pst. endring
2004/2005 (St.prp. nr. 1
med Tillegg nr.6/
saldert budsjett 2004 |
1062 | 1154080 | 1218530 | 1290130 | 14,9 |
4062 | 510425 | 550250 | 605250 | 18,6 |
Kystverket har følgende hovedutfordringer:
– Hente
ut synergieffekter etter integrering av statens beredskap mot akutt
forurensning i Kystverket.
– Iverksette tiltak i los- og
trafikksentralvirksomhetene for å sikre kostnads- og inntektskontroll,
slik at tjenesten tilfredsstiller kravet om å være
selvfinansierende.
– Konkurranseutsetting av Kystverket
Produksjon.
– Videreutvikle Kystverket som
en havneetat.
– Trafikkontroll og overvåking
av skipsfarten, med spesiell vekt på Nord-Norge.
– Optimalt vedlikehold av navigasjonsinstallasjoner.
– Forenkle administrative rutiner
og saksbehandlingsprosesser.
Post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget
med 810,0 mill. kroner for 2005. Dette er en økning på 8,82mill.
kroner i forhold til saldert budsjett 2004. Posten omfatter drift
av navigasjonsinstallasjoner, losing, trafikkovervåking
og kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning, drift og utvikling
av statens beredskap mot akutt forurensning og Kystverkets administrasjon.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
bevilget med 3,51mill. kroner for 2005. Posten dekker utgifter til aksjoner
for bekjempelse av akutt forurensning. Det fremmes videre et eget
forslag til romertallsvedtak hvor det bes om Stortingets samtykke
i at Fiskeri- og kystdepartementet kan utgiftsføre inntil
15mill. kroner ut over bevilgningen.
Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold
(tidligere "Maritim infrastruktur") omfatter utbygging av havner, farleder
og navigasjonsinstallasjoner. Posten foreslås bevilget
med 222,2 mill. kroner for 2005. Dette er en økning på 3,9
mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2004. For å gi
Kystverket fullmakt til å inngå juridisk bindende
kontrakter med selskapet Kystverket Produksjon på etableringstidspunktet,
fremmes det en egen bestillingsfullmakt knyttet til post 30, jf.
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (2004-2005).
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold blir foreslått bevilget med 40,08 mill.
kroner for 2005. Dette er en reduksjon på 3,72 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett for 2004. Det fremmes også en
bestillingsfullmakt på 23 mill. kroner for 2004.
Under post 46 Trafikksentral for Nord-Norge
foreslås bevilget 54,34 mill. kroner for 2005.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg blir
foreslått bevilget med 28,3 mill. kroner for 2005. Dette
er en økning på 0,9 mill. kroner i forhold til
saldert budsjett 2004. Det fremmes også tilsagnsfullmakt
på 20 mill. kroner for 2005.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget
med 60,1 mill. kroner for 2005, en økning på 2,6
mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2004.
Post 72 (ny) Tilskudd til omstrukturering foreslås bevilget
med 16,6 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (2004-2005)
der det legges fram forslag om konkurranseutsetting av Kystverket
Produksjon og utskilling og etablering av virksomheten som et heleid
statlig aksjeselskap underlagt Fiskeri- og kystdepartementet med
virkning fra 1.januar 2005.
Post 96 (ny) Egenkapital foreslås bevilget
med 55,0 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (2004-2005).
Post 1 Gebyrinntekter foreslås bevilget
med 532,39 mill. kroner for 2005. Dette er en økning på 39,825 mill.
kroner i forhold til saldert budsjett 2004. Det foreslås
bl.a. at kystgebyret fra og med 2005 skal dekke 34 pst. av kostnadene
ved navigasjonsinstallasjoner, mot 30 pst. i 2004.
Post 2 Andre inntekter foreslås bevilget
med 7,86 mill. kroner og post 3 Inntekter ved salg av fyreiendommer
foreslås bevilget med 10,0 mill. kroner for 2005.
Post 95 (ny) Inntekter av salg av eiendeler
mv. foreslås bevilget med 55,0 mill. kroner, jf. St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 6 (2004-2005).
Komiteen registrerer at Regjeringen
foreslår å bevilge post 1 med 810 mill. kroner,
og at mesteparten av disse midlene går til lostjenesten
og til navigasjonsinstallasjoner.
Komiteen vil med bakgrunn i den økte
oljetransporten fra Russlandspesielt
peke på viktigheten av den gode dialogen som er opprettet
mellom norske og russiske myndigheter.
Komiteen vil også vise
til at det vil bli lagt fram en stortingsmelding om sjøsikkerhet
og oljevernberedskap til behandling i vårsesjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,er svært tilfreds med at Regjeringen fortsatt
holder stort fokus på sjøsikkerhet og oljevernberedskap
bl.a. ved at slepebåtkapasiteten i nord videreføres,
at arbeidet med å etablere en trafikksentral i Vardø fortsetter,
og at arbeidet med å etablere automatisk identifikasjonssystem
for skip (AIS) vil være gjennomført i 2004.
Flertallet har også merket
seg det gode samarbeidet mellom private og offentlige aktører,
og at det er god dialog med andre lands myndigheter omkring spørsmål
om sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymret over
at Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen
til beredskap mot akuttforurensning med nesten 30 mill. kroner sammenliknet
med saldert budsjett for 2004. Etter det disse medlemmer vurderer,
er det lite som tilsier at behovet for midler til akuttberedskap
er mindre i 2005 enn de var i 2004.
Disse medlemmer vurderer behovet
for å ha en god oljevernberedskap som stort, og mener at
tiltak for å redusere sannsynligheten for oljeulykker langs
kysten må gis høy prioritet. Disse medlemmer kan ikke
se at oljevernberedskapen er høyt prioritert i årets budsjett.
Disse medlemmer mener at med
bakgrunn i den informasjonen komiteen har tilgjengelig, er det ikke
mulig å konkludere med at dagens bevilgninger er tilstrekkelige til å drive
et robust oljevern langs kysten av Norge.
Disse medlemmer vil avvente Regjeringens bebudede
stortingsmelding om oljevern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader i kapittel 4.5 i dette dokument.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt alternative budsjett hvor disse medlemmer bevilger 100
mill. kroner mer til oljevernformål for 2004. Utfordringene
for oljevernberedskapen langs kysten er store, både når
det gjelder slepebåtberedskap, tilgang på oljevernutstyr
og preventive tiltak for å gjøre transporten av
olje langs norskekysten så sikker som mulig. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at oljevernberedskapen
bedres, og foreslår at post 1 økes med 66,6 mill.
kroner innenfor tildelt ramme.
Komiteen understreker viktigheten
av å sikre viktige havner som knutepunkt mellom land og
sjøtransport. Komiteen understreker at en
nødvendig ambisjon knyttet til alternative havner må være
at disse skal kunne utvikle intermodale funksjoner for både
veg, bane og sjøbasert godstransport og at disse ivaretar hensyn
til miljø og næringsliv. Komiteen viser
i denne sammenheng til at trafikken i indre Oslofjord inntil videre,
i tråd med Oslo bystyres vedtak av 26. november 2003, vil
bli håndtert på Sjursøya.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015
hvor det ble referert til at eventuelle kapasitetsproblemer i Oslo
havn bør kunne håndteres av havnene i Drammen
og Borg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
videre vise til Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan
hvor det ble referert til Drammen og Borg som alternative havner,
og ber om at disse vektlegges i det videre arbeidet med intermodale
knutepunkt i Oslofjorden.
Komiteen viser til tidlegare
omtale i stortingsdokument, seinast i Budsjett-innst. S. nr. 13
(2003-2004) der ein samla samferdselskomité sa seg samd
med fiskeriministeren i at eit fyrmuseum skal organiserast som eit
etatsmuseum for Kystverket. Komiteen viser også til
brev til samferdselskomiteen frå fiskeriministeren datert
24. november 2004.
Med bakgrunn i dei ovannemnde dokumenta meiner komiteen at
det nasjonale fyrmuseet skal etablerast som eit etatsmuseum for
Kystverket og organiserast som eit nettverk som er sett saman av
Lindesnes fyr, Tungenes fyr, samlinga i Dalsfjorden i Volda og Lofotmuseet.
Komiteen viser også til
at Fiskeri- og kystdepartementet har etablert ei arbeidsgruppe som
arbeider med etablering av eit slikt museum og at denne gruppa legg vekt
på å finne praktiske løysingar som gjer
det mogleg å involvere dei lokale aktørane i dette
arbeidet. Komiteen er samd i denne arbeidsmåten
og ber om at lokale aktørar så snart som råd
blir involverte i arbeidet med organisering og vidareutvikling i
kvart av dei fire fylka.
Komiteen viser til omtalen av
problematikken rundt Gudrun Gisladottir i St.prp. nr. 11 (2004-2005) Endringar
av løyvingar i 2004 på Fiskeri- og kystdepartementet
sitt område. Komiteen vil vise til behandlinga
av denne proposisjonen.
Komiteen viser til de to prosjektene
"Miljøovervåkning av området" og "Utvikling
av proaktive fiskehus". I en kombinasjon vil disse gi en tilfredsstillende løsning
i forhold til forurensingsfaren, og samtidig skaffe ny kunnskap
når det gjelder miljøet omkring vrak, mulighet
for nedbryting av installasjoner på havbunnen og samtidig
bidra til å bygge opp truede lokale fiskestammer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
ber Regjeringen komme tilbake til saken på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ber Regjeringen
komme tilbake med en vurdering av saken i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett,
herunder finansiering av prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til svar på spørsmål 5 til Fiskeri- og
kystdepartementet.
Disse medlemmer er positive til
at Kystverket vil foreta en full gjennomgang av vraksituasjonen langs
norskekysten i løpet av 2005. Hensikten med gjennomgangen
er å oppdatere status på vrakene og vurdere behovet
for tiltak i årene som kommer. For å få frem
en best mulig anbefaling vil Kystverket også undersøke
om det kan være andre stoffer enn olje (forurensende last)
i noen av vrakene.
Disse medlemmer vil peke på at
for flere av vrakene er det behov for tiltak, hvis man vil unngå forurensning,
slik Statens forurensningstilsyn pekte på i 1997.
Disse medlemmer viser til at
ved inspeksjon fra Kystverket er det observert oljeflekker på sjøen
over vraket av det britiske krigsfartøyet HMS Bitten, som ligger
ved utløpet av Namsenvassdraget i Namsenfjorden, som Stortinget
i 2003 etablerte som nasjonal laksefjord. Disse medlemmer ber
Regjeringen i forbindelsen med kartleggingen av vraksituasjonen, foreta
platetrykksmålinger av HMS Bitten i 2005.
Komiteen har ingen merknader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til det justerte budsjettforslaget fra regjeringspartiene og endringer
av post 30 som Fremskrittspartiet har varslet støtte til,
jf. kapittel 4.1 i innstillingen.
Flertallet foreslår
derfor at post 30 bevilges med 227 200 mill. kroner, en økning
på 5 mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (2004-2005). Økingen
forutsettes nyttet til Kystverkets videre arbeid med Stad skipstunnel
med sikte på å klarlegge grunnlaget for anbudsinnhentelse.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Kystverkets eigen
rapport om Rocknes-ulykka. Hovudkonklusjonane er at losen ikkje
kan lastast, og at Vatlestraumen var merka i tråd med den
kunnskapen Kystverket hadde om farvatnet. Dei var ikkje klar over at
Sjøkartverket i 1995 hadde funne ein grunne på vel 9
meters djup, 55 meter ut for Revskolten lykt. Grunna der Rocknes
gjekk på, var markert på eit nytt sjøkart som
vart gitt ut av Sjøkartverket i 2003, og også tatt
inn på dei autoriserte elektroniske sjøkarta.
Men funnet vart ikkje varsla særskilt gjennom "Etteretning
for sjøfarende", som blir sendt ut til alle losar. Rocknes-losen hadde
heller ikkje fått det nye kartet frå arbeidsgjevaren
sin, Kystverket. Heller ikkje sentralt i Kystverket hadde dei fått
med seg at grunna låg der. Dersom Kystverket hadde visst
at det var 9,4 meters djup der Rocknes gjekk på grunn,
ville losen truleg ha segla annleis.
Desse medlemene vil understreke
at Rocknes-ulykka var ei alvorleg påminning om kor naudsynt
det er med merking, god kartlegging og sikring langs kysten. Desse
medlemene viser til sine respektive alternative forslag
til statsbudsjett kor partia auka løyvingane med 25 mill.
kroner til nyanlegg og større vedlikehald, post 30.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til omtalen av Stad skipstunnel i St.meld. nr. 24 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015, hvor det bl.a. framgår:
"Regjeringen anser på denne bakgrunn at
Stad skipstunnel bør vurderes i sammenheng med den framtidige samlede
transportstrukturen i regionen. Regjeringen vil også invitere
lokale og regionale myndigheter, samt rederier og andre private
til et samarbeid om en mulig realisering av prosjektet, og vil på egnet
måte komme tilbake til Stortinget med en samlet vurdering
av prosjektet."
Flertallet legger til grunn at
det avsettes 5 mill. kroner til Kystverkets videre arbeid med Stad
skipstunnel med sikte på å klarlegge grunnlaget
for anbudsinnhentelse. Beløpet tas innenfor den foreslåtte økningen på 350
mill. kroner til riksveginvesteringer.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet har
merka seg at Fiskeri- og kystdepartementet har bede Kystdirektoratet
foreta ei nærare vurdering av Stad skipstunnel. Regjeringa
seier vidare at den så vil kome tilbake til saka på eigna
måte utan å gi noko tidsperspektiv. Denne
medlemen vil peike på at Stad skipstunnel er eit
unikt prosjekt for å betre tryggleiken på ein
av dei mest vêrharde kyststrekningane langs norskekysten.
Dette prosjektet er viktig ikkje berre lokalt og regionalt, men
er av stor verdi for all skipsfart langs kysten. Denne medlemen ser
det difor som vesentleg at Stad skipstunnel vert sett på som
eit nasjonalt prosjekt og handsama i høve til dette.
Denne medlemen vil difor halde
fram med arbeidet for å bygge Stad skipstunnel, og set
av 10 mill. kroner til vidare planlegging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at konsekvensutredning og sluttdokument som godkjenner konsekvensutredningen
for bygging av alternativ seilingsled til Bergen nå foreligger.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at dette prosjekt blir gjennomført og at
nødvendige bevilgninger kommer på plass i forbindelse
med statsbudsjettet for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader i kapittel 4.5 i dette dokument.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til det justerte budsjettforslaget fra regjeringspartiene
og endringer av post 46 som Fremskrittspartiet har varslet støtte
til, jf. kapittel 4.1 i innstillingen.
Flertallet foreslår
derfor at post 46 bevilges med 44,340 mill. kroner, en reduksjon
på 10 mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Flertallet legger til grunn at
dette kun er en faseforskyving av prosjektet, som ikke vil ha konsekvenser for
prosjektets framdrift eller kostnader. Trafikksentralen i Vadsø skal
være ferdig i henhold til planen i 2007.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil oppretthalde
Regjeringas forslag til løyving til trafikksentralen i
Vardø. Desse medlemene vil understreke kor
naudsynt det er å få på plass ein trafikksentral
som aktivt kan setjast inn i overvaking og styring av sjøtransporten
utafor Nord-Noreg. Desse medlemene går difor
mot å redusere løyving til trafikksentralen i
Vardø med 10 mill. kroner.
Desse medlemene viser til dei
respektive partia sine forslag til prinsipale statsbudsjett.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke
verdien fiskerihamnene har for næringsverksemd og busetting
langs kysten. Fiskerinæringa er ei av Noregs mest verdifulle
næringar, gode fiskerihamner er ein føresetnad
for auka verdiskaping og foredling av fiskeråstoffet. Desse
medlemene syner til sine respektive alternative statsbudsjett der
det blir foreslått løyving på 25 mill.
kroner til fiskerihamnene.
Komiteen har ingen merknader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,er positive til Regjeringens beslutning om å omdanne
produksjonen i Kystverket til et statlig aksjeselskap fra 1.januar
2005.
Flertalletser
dette som et ledd i arbeidet for modernisering, effektivisering
og omstilling i offentlig sektor. Omdanningen innebærer
et klart organisatorisk skille mellom Kystverkets myndighetsoppgaver
og produksjonsvirksomheten. Dette åpner for økt
konkurranse om utbygging og vedlikeholdsoppgaver knyttet til fiskerihavner,
farleder og større navigasjonsinstallasjoner.
Etablering av selskapet vil etter flertalletsmening bidra til en effektivisering der
samfunnet får mer igjen for hver bevilget krone.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er skeptiske
til omdanning av Kystverkets produksjon til et aksjeselskap. Det
kan synes tvilsomt om det eksisterer et privat marked og kompetanse
innenfor dette området som kan gi en reell konkurranse.
Disse medlemmer viser til at
Kystverkets produksjonsvirksomhet fra 1.januar 2002 ble skilt ut
som en egen intern organisatorisk og regnskapsmessig resultatenhet
direkte underlagt Kystdirektøren. 103 personer er ansatt
i virksomheten og den har en omsetning på 145 mill. kroner.
En omdanning til et statlig aksjeselskap forutsetter at bemanningen
skal reduseres med i overkant av 40 ansatte.
Disse medlemmer vil peke på at
situasjonen naturligvis har skapt stor usikkerhet blant de ansatte. Tempoet
i gjennomføringen av omstillingen oppleves som en brutalisering
av arbeidssituasjonen. Slik det hele har utviklet seg, er det de
ansattes opplevelse at deres interesse i liten grad er ivaretatt
av departementet.
Disse medlemmer viser til at
Kystverkets produksjon siden etableringen i 2002 har arbeidet med å utvikle
organisasjonen til å bli mer forretningsorientert for på den
måten å forberede seg på en eventuell
konkurranseutsetting.
Disse medlemmer viser videre
til at Kystdirektoratet gjennomførte, etter oppdrag fra
Fiskeridepartementet, en utredning om forutsetningene for at Kystverkets
produksjon skal kunne fristilles og etableres som et heleid statlig
AS.
I brev av 12.juni 2003 anbefalte Kystdirektoratet
at det burde søkes å etablere Kystverkets produksjon
som et datterselskap til en større entreprenørvirksomhet. Det
ble anbefalt 3 mulige alternativer:
– Arbeidet
med å etablere Kystverkets produksjon som et aksjeselskap
fortsetter i henhold til plan.
– Det tas umiddelbar formell kontakt
med Mesta, med sikte på å finne fram til en løsning
hvor Kystverkets produksjon blir et datterselskap under Mesta.
– Dersom kontakten mot Mesta ikke
fører fram, etableres Kystverkets produksjon som et selvstendig AS.
Den foreslåtte oppdragsportefølje må i
så fall tas opp til fornyet vurdering, med sikte på å redusere
risikoen knyttet til selskapets framtidige drift.
Disse medlemmer vil peke på at årsaken
til denne anbefalingen altså primært var for å kunne
håndtere risiko og usikkerhet knyttet til det relativt
lille totalmarked som kjennetegner denne virksomheten.
Disse medlemmer vil vise til
at Kystverkets aktivitetsnivå befinner seg innenfor segmentene
fiskerihavner og farleder. Dette arbeidet er i sin helhet basert på bevilgninger
over statsbudsjettet. Det knytter seg stor usikkerhet til mulighetene
for en vekst innenfor andre segmenter, først og fremst
miljømudring. Den viktigste grunnen til denne usikkerheten
er at disse nye prosjektene krever en noe annen kompetanse og utstyr enn
det Kystverkets produksjon i dag har.
Disse medlemmer vil også peke
på risikoen for en svekket beredskap, både hva
angår farleder og havner, ved en privatisering av Kystverkets
produksjon.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet forutsetter at omdanningen skal skje som en virksomhetsoverdragelse
og at omdanningen ikke vil få konsekvenser for havne- og
farvannsloven.
Disse medlemmer går
inn for at forslaget om omdanning av Kystverkets produksjonsvirksomhet
til statlig aksjeselskap avvises, og vil synliggjøre dette ved å stemme
mot budsjettforslaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til forslaget om omdanning av Kystverkets
produksjonsvirksomhet til statlig aksjeselskap. Disse medlemmer går
i sine prinsipale budsjettforslag imot forslaget til bevilgning på 16,6
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
innenfor tildelt ramme omdisponere midlene fra post 72 til post
1 hvor de skal brukes til å styrke oljevernberedskapen
langs kysten.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Senterpartiet går mot auka løyving på 16,6 mill.
kroner til omdanning av Kystverket sin produksjonsverksemd, og vil
difor overføre denne auken til post 30 til auka satsing
på fiskerihamneanlegg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet registrerer at
Regjeringen setter inntektskravet under post 1 for 2005 til 532,39
mill. kroner, noe som er en økning på 30 mill.
kroner fra 2004. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen
legger opp til økt brukerfinansiering ved at kystgebyret
skal dekke en større andel av kostnadene ved navigasjonsinstallasjoner.
Sikkerhetsgebyret er også justert opp på grunn
av økte utgifter til drift av trafikksentralene.
Disse medlemmer støtter
prinsippet om at lostjenester og sikkerhet som en hovedregel
skal være brukerfinansiert. Disse medlemmer vil
likevel peke på at omfanget av nye og økte gebyrer
og avgifter i statlige og kommunal regi, kan true sjøfartens
konkurranseevne overfor transport på veg og i lufta.
Disse medlemmer mener at kravet
om brukerfinansiering må veies opp mot målet om
at en større andel av transporten skal gå på bane
og kjøl framfor på vegen og i lufta.
Disse medlemmer har også registrert
at økte havnegebyrer som følge av nye og strenge
securitykrav bidrar til å øke kostnadsnivået
i næringa.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en egen sak om statlige og kommunale avgifter
og gebyrer i lys av målsettingen om å få en større
andel av godstransporten over på bane og kjøl."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter prinsippet om at
lostjenester og sikkerhet som hovedregel fortsatt skal være
brukerfinansiert. Disse medlemmer har registrert
at nye og strenge krav til sikkerhet mot terror har bidratt til å øke
kostnadsnivået.
Disse medlemmer mener at det
er viktig fortsatt å arbeide for at sjøtransporten
kan styrke sin rolle i det norske transportsystemet. Disse
medlemmer har registrert at Fiskeri- og kystdepartementet
arbeider med en gjennomgang av hele gebyrstrukturen under Kystverkets
område med sikte på å holde kostnadene på et
lavest mulig nivå, og at denne gjennomgangen vil ta for
seg flere spørsmål, herunder kostnadsorientering i
gebyrsystemet.
Disse medlemmer ber om at dette
arbeidet gis prioritet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at sjøtransportens gebyrer og avgifter knyttet til
navigasjonsassistanse gjennom en årrekke har vært
sterkt økende, til tross for at utviklingen i infrastrukturen
muliggjør en betydelig effektivisering av sjøsikkerhetsarbeidet.
Parallelt med at Kystverkets gebyrinntekter
er økt over tid, har sjøtransporten på norskekysten
gått ned, slik at det er blitt færre å skip å fordele
kostnadene på. Kostnadsbyrden for det enkelte skip har
dermed økt kraftig. Resultatet er en forverret konkurransesituasjon i
forhold til landtransport, og en ytterligere redusert sjøtransport.
Disse medlemmer ber om at Regjeringen
vurderer å fryse satsene på gebyrer og avgifter
for sjøtransporten, inntil en kostnadseffektivisering av
kystforvaltningen og sjøsikkerhetsarbeidet er blitt gjennom-ført.
(i
1000 kroner) |
Kap. | Saldert
budsjett 2004 | St.prp. nr.
1 (2004-2005) | Pst. endring 2004/2005 |
1070 | 33800 | 27400 | -18,9 |
4070 | 3250 | 3362 | 3,4 |
Loran-C-systemet, som er et sivilt radionavigasjonssystem
for bruk i Nord-Europa, vil bli lagt ned med virkning fra 1.januar
2006.
Forslag til bevilgning under kap. 1070 post
1 Driftsutgifter på 27,4 mill. kroner for 2005 dekker utgifter
til drift av de norske Loran-C-stasjonene og fellesfunksjonene på Jan
Mayen.
Komiteen viser til
flertallsmerknaden i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) om Nasjonal transportplan
2006-2015 der departementet ble bedt om å orientere Stortinget
om muligheten for direkte norsk deltakelse i Galileo Joint Undertaking.
Fram til nå har Den europeiske romfartsorganisasjonen
ESA og EU samarbeidet om utviklingen av et eget satellittnavigasjonssystem,
Galileo. Dette samarbeidet har til nå vært knyttet
opp til et test- og utviklingssamarbeid.
Komiteen har merket seg at den
6.oktober 2004 sendte EU-kommisjonen ut et kommuniké om å sette
i gang full utbygging av Galileo og gjøre systemet klart for
operasjonell drift innen 2008. Denne utbyggingen forutsetter ikke
et fortsatt samarbeid med ESA.
Komiteen vil peke på at
gjennom norsk deltakelse i ESA har norsk romfartsindustri vært
sikret leveranser til en voksende europeisk romfartsindustri. Det
har gitt norsk industri en særskilt kompetanse innen satellittnavigasjon.
Norge har fått en global lederposisjon på det maritime
feltet og dermed skapt en viktig verdiskapende næring innenfor
maritim IKT.
Komiteen viser til at en norsk
deltakelse i Galileo Joint Undertaking vil kunne ha betydning for
norsk industriutvikling. I tillegg vil en avtale bidra til å styrke norske
interesser knyttet til utviklingen av satellittsystemer for sjøsikkerhet
og oljevernberedskap, særlig i nordlige områder.
Komiteen ber om at dette drøftes
nærmere i den varslede stortingsmeldingen om sjøsikkerhet
og beredskap.
Komiteen vil peke på at
det vil være av stor viktighet at det ikke blir fattet
vedtak i EU som verken vil vanskeliggjøre norsk deltakelse
i utviklingsfasen av Galileo eller skape usikkerhet hva angår
våre framtidige interesser i det europeiske satellittnavigasjonssystemet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Loran-C er det eneste kjente
fungerende backupsystemet for satellittbasert navigasjon. På denne
bakgrunnen ber disse medlemmer Regjeringa arbeide aktivt
for at Loran-C blir det bakkebaserte elementet i Europa.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
usikker på om ei sterk nedprioritering av Loran-C er ei
rett prioritering, og vil difor foreslå å auke
denne posten med 10 mill. kroner.