Komiteen har ved Stortingets
vedtak 20. oktober 2005 fått tildelt kapitler
under rammeområde 13 Miljø, jf. Innst. S. nr.
3 (2005-2006). Ved Stortingets vedtak 24. november 2005
er netto utgiftsramme for rammeområde 13 fastsatt til kroner
2 779 664 000, jf. Budsjett-innst. S.
I (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Asmund Kristoffersen, Khalid Mahmood, Eva M.
Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Sosialistisk
Venstreparti, Heidi Sørensen, og fra Senterpartiet, Ola
Borten Moe, mener Norge skal bli et foregangsland i miljøpolitikken.
For at framtidas generasjoner skal ha tilgang til et godt miljø og
ren natur, må hensynet til miljø være
gjennomgripende i alt vi foretar oss. Norge skal bygge sin miljøpolitikk
på prinsippet om bærekraftig utvikling, som rommer
et krav om solidaritet med kommende generasjoner nasjonalt og internasjonalt.
Dette innebærer vern av livsnødvendige miljøressurser,
og en forsvarlig forvaltning av naturressursene.
Flertallet mener videre at Norge
skal være en pådriver i det internasjonale miljøarbeidet.
Vi vil utvikle FNs miljøprogram til en Verdens
Miljøorganisasjon med sanksjonsmuligheter. Vi vil øke
Norges innsats for tilgang på rent vann og ren energi.
Flertallet mener miljøvern
handler om å forstå at ressursene på jorda
er begrenset. Hovedutfordringen er at de rikeste av jordas befolkning
belaster miljøet og ressursene så sterkt at andre
ikke får rom til velstandsvekst, uten at jordas tålegrenser
sprenges. På flere områder er disse grensene allerede
overskredet. I tillegg rammer miljøødeleggelser
dem som har minst mulighet til å tilpasse seg store endringer.
Flertallet mener miljøpolitikken
i Norge skal bygge på føre-var-prinsippet som
sier at tvilen skal komme naturen til gode, på prinsippene
om at forurenser skal betale og om bruk av best tilgjengelig teknologi.
Flertallet viser til St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) for Miljøverndepartementet
der Regjeringen øker bevilgningene i Miljøverndepartementets
budsjett med 29 mill. kroner ut over det som ble lagt fram av regjeringen
Bondevik II i St.prp. nr. 1 for 2006. Flertallet slutter
seg til økningen lagt fram av Regjeringen til bevilgninger
på kap. 1400, 1427 og 1441, og økningen i tilsagnsfullmakten
til båndlegging av friluftsområder med 30 mill.
kroner.
Flertallet mener og det er riktig
av Regjeringen å gjeninnføre ordningen med juridisk
bistand til støtte for kommunene i arbeidet med båndlegging
og strandsoneproblematikk generelt.
Flertallet merker seg òg
at Regjeringen øker bevilgningen til oppryddingstiltak
og kartlegging med 20 mill. kroner. Økningen vil blant
annet bidra til oppryddingen i forurenset sjøbunn og forurenset
jord blant annet i barnehager. Regjeringen vil òg styrke
arbeidet med å kartlegge og stanse utslipp av nye miljøgifter. Flertallet stiller
seg bak dette.
Flertallet mener de frivillige
miljøvernorganisasjonene gjør et verdifullt arbeid
med å styrke og opprettholde miljøinteressen i
befolkningen. Flertallet er derfor tilfreds med Regjeringens økning
i overføringene til dette formål.
Flertallet merker seg òg
at Regjeringen øker bevilgning til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlig produksjon og forbruk. Økningen
vil i hovedsak gå til arbeidet med miljøinformasjon
om produkter, miljøteknologi, miljøledelsessystemer,
miljøvennlige produkter og tjenester, herunder miljøbevisste
offentlige anskaffelser og avfallsreduksjon.
Flertallet mener det var riktig å opprette
en ny tilskuddspost til lokalt miljøvern og bærekraftige
lokalsamfunn i St.prp. nr. 1 (2005-2006). Flertallet er
av den grunn svært godt fornøyd med at Regjeringen
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) øker denne bevilgningen
fra 10 til 13 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim,
baserer sin miljøpolitikk på tanken om at hver
generasjon har et ansvar for å ta vare på og forvalte
naturen til beste for sine etterkommere. Derfor skal den praktiske
miljøvernpolitikken være basert på følgende
prinsipper: respekt for naturens tålegrense, føre-var-prinsippet,
og forurenser må betale.
Disse medlemmer støtter
forslaget fra regjeringen Bondevik II om en økning i Miljøverndepartementets
budsjett med 672,6 mill. kroner. Økningen skal i hovedsak
gå til kulturminnevern, miljørettet forskning, overvåkning
og lokalt miljøvern. Disse medlemmer mener
budsjettforslaget fra regjeringen Bondevik II i sin helhet dekker
de vesentligste områdene i miljøvernpolitikken.
Klimaproblemet er den største globale
miljøutfordringen vi står overfor. Disse
medlemmerer derfor glad for
at regjeringen Bondevik II har ført en offensiv klimapolitikk
både internasjonalt og nasjonalt.
Regjeringen Bondevik II bidro aktivt på toppmøtet
i Johannesburg, og sikret at internasjonale handelsavtaler ikke
ble overordnet miljøavtaler, at føre-var-prinsippet
ikke ble svekket, at det ble vedtatt tydelig mål på å sikre
flere mennesker tilgang til sanitære tjenester, at biologisk
mangfold sikres og at skadevirkningen ved bruk av kjemikalier blir
minimalisert. Norge bidro også aktivt til forhandlingsløsningen
om Kyoto-protokollen i Marrakesh, og ble et av de første
industriland som ratifiserte Kyoto-protokollen. Regjeringen Bondevik
II var også en aktiv pådriver i arbeidet med strengere
og mer omfattende utslippsforpliktelser etter Kyoto-protokollens
første forpliktelsesperiode.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Bondevik II fremmet en tilleggsmelding om klimapolitikken
(St.meld. nr. 15 (2001-2002)) og forslag til ny klimakvotelov (Ot.prp.
nr. 13 (2004-2005)). I regjeringen Bondevik IIs forslag til statsbudsjett
for 2006 ble det lagt vekt på å føre
en offensiv lokal klimapolitikk. Dette arbeidet må fortsette. Disse
medlemmer støtter også forslaget om økte
bevilgninger til klimaforskning.
Regjeringen Bondevik II iverksatte også en
rekke konkrete tiltak nasjonalt som revitaliserte miljøpolitikken
og arbeidet med bærekraftig utvikling. Disse medlemmer viser
til Nasjonal strategi for bærekraftig utvikling, som ble
lagt frem høsten 2002. Strategien ble fulgt opp med en
Handlingsplan for bærekraftig utvikling (Nasjonal Agenda
21).
Disse medlemmer viser til økningen
i budsjettforslaget fra regjeringen Bondevik II for 2006 med om lag
50 mill. kroner til kulturminner. Sammen med doblingen av fondskapitalen
til Kulturminnefondet er dette en historisk høy satsing
på kulturminner. Disse medlemmer mener dette
vil bidra til reduserte tap av kulturminner, økte kunnskaper
og opplevelser for hver enkelt og at kulturminner vil være
en ressurs for samfunnsutviklingen.
Disse medlemmer er positive til
styrkingen av kommunenes rolle i miljøpolitikken, og støtter
det femårige utviklingsprogrammet i regjeringen Bondevik
IIs budsjettforslag med 10 mill. kroner til lokalt miljøvern og
bærekraftig lokalsamfunn.
Disse medlemmer har merket seg
forslaget om å bevilge mer penger til oppkjøp
av friluftseiendommer, noe som vil komme befolkningen i hele landet
til gode.
Disse medlemmer er glade for
at innsatsen knyttet til friluftsliv i Friluftslivets år
2005 av regjeringen Bondevik II ble foreslått videreført
i 2006, og at midlene til friluftstiltak vil være rettet
mot blant annet barn, unge, funksjonshemmede og etniske minoriteter.
Regjeringen Bondevik II hadde som mål å stanse tapet
av biologisk mangfold innen 2010. 12,5 pst. av fastlandsarealet
i Norge er i dag vernet etter naturvernloven, mot 7,6 pst. i 2001.
Ingen tidligere regjering har stått for en så stor
utvidelse av vernearealet på så kort tid som det
regjeringen Bondevik II gjennomførte. Det er viktig at
vernearbeidet fortsetter av hensyn til det biologiske mangfold og
fremtidige generasjoners muligheter til å oppleve uberørt
natur. Disse medlemmer er derfor tilfreds med forslaget
fra regjeringen Bondevik II om å øke satsingen
på nytt skogvern med 11 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at arbeidet med norske korallrev i forrige stortingsperiode ble
intensivert, at arbeidet med å bevare fjellreven hadde
høy prioritet, og at villreinens sentrale plass i norsk
natur ble sikret. Regjeringen Bondevik II besluttet også å opprette
et overvåkingsprogram for biologisk mangfold, og Artsdatabanken
ble åpnet av miljøverminister Hareide i mai 2005.
En langsiktig plan for bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus
salaris ble langt frem for Stortinget i 2004. Disse medlemmer viser
også til at meldingen om rovvilt i norsk natur ble lagt
frem for Stortinget i 2003 (St.meld. nr. 15 (2003-2004)).
Disse medlemmer vil også vise
til at regjeringen Bondevik II forsterket arbeidet med å rydde
opp i gamle miljøsynder, og er tilfreds med den økte
innsatsen mot miljøgifter i budsjettet for 2006. Disse medlemmer vil
særlig vise til oppfølging av områder
med forurenset jord og sjøbunn.
Disse medlemmer konstaterer at
det ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) ikke
ble flertall for Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstres
helhetlige forslag til budsjett, og at Regjeringens forslag til
budsjett er vedtatt. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen har valgt å reversere regjeringen Bondevik
IIs forslag om nettobudsjettering av merverdiavgift, og at den tekniske
nullsum-justeringen av dette medfører at rammene i budsjettet
samlet sett øker. Disse medlemmer konstaterer
videre at Regjeringen foretar andre prioriteringer, bl.a. å øke skattene,
noe som også påvirker de vedtatte rammene. På denne
bakgrunn velger disse medlemmer å synliggjøre
hvordan Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å prioritere,
innenfor den rammen som nå er vedtatt på område
13.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen,
viser til at Norge er et land med en unik natur og naturlandskap.
Det er både et privat og et offentlig ansvar å sikre
et godt miljø og en forsvarlig utnyttelse og bruk av landets
naturressurser. Vern av unike naturlandskap for fremtidige generasjoner
innebærer også ivaretakelse og forvaltning av
dyr og planteliv.
Disse medlemmer vil legge vekt
på at myndighetene inntar en forvalterrolle, fremfor å bli
en museumsvokter i miljøpolitikken. For disse medlemmer er
det et grunnleggende prinsipp at den eller de som forårsaker
påviselig skade ved å forurense, også stilles økonomisk
ansvarlig for skaden.
Norge har en lang kystlinje som gir store muligheter for
friluftsliv og ferdsel for alle. De konflikter som de senere år
er skapt mellom grunneiere og allmennheten, er etter disse
medlemmers mening i stor grad fremprovosert av myndigheter
og interesseorganisasjoner. Dersom kystkommuner ønsker økt
tilgang for allmennheten til sin kyststripe, så må dette
i størst mulig grad gjøres ved å tilrettelegge
kommunale strandeiendommer eller ved å anskaffe egnet areal.
Disse medlemmer ønsker å sikre
at flest mulig nordmenn lett kan få tilgang til skog og
mark, og er positive til allemannsretten. Disse medlemmer ønsker å sterkt
begrense statens muligheter til å overta privat eiendom
ved ekspropriasjon eller båndlegging. Etter disse
medlemmers syn er det eierne som best forvalter sine eiendommer. Disse
medlemmer er bekymret for det høye konfliktnivået
mellom myndigheter og lokalbefolkning i vernesaker. Disse medlemmer mener
frivillig vern må være basisen i vernesaker. Fremfor å møte
grunneierne og lokalsamfunnene i rettssystemet, bør ressursene
brukes på å sikre full økonomisk erstatning
og godt samarbeid. Videre skal ethvert ekspropriasjonsvedtak kunne
innbringes for domstolene til overprøvelse.
Ved opprettelse av verneområder vil disse
medlemmer legge til grunn prinsippet "Vern gjennom bruk".
Restriksjoner på atferden i for eksempel nasjonalparkene
må kun være for å hindre ødeleggelse
av naturgrunnlaget. M.a.o. må det ikke legges restriksjoner
på aktivitet som har til hensikt å øke
tilgjengeligheten og bruken av naturparkene, men som ikke påfører naturen
varig skade.
Disse medlemmer mener det er
viktig at offentlige midler blir benyttet der pengene gir mest tilbake
og der det er reelle miljøproblemer. Sur nedbør
er fortsatt et forurensningsproblem for store deler av Sør-Norge og
medfører fiskedød i innsjøer og elver.
Det finnes store dugnadsinnsatser av frivillige som gjennom mange år
bruker store deler av sin fritid til å sikre fiskebestanden
og å gi folk muligheter til å utøve fiske, samt
oppleve naturen. Disse medlemmer vil prøve å nå den
målsettingen som ligger i handlingsplanen for kalking.
Behovet for kalking er fortsatt til stede, og en reduksjon i overføringen
til disse formålene er ikke ønskelig. Disse
medlemmer ønsker også å prioritere
kampen mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris.
Disse medlemmer mener at hovedmålsettingen når
det gjelder miljøfarlige kjemikalier skal være
at de kriteriene og virkemidler som utvikles, må fremme
en trinnvis risikoreduksjon. Dette må skje gjennom produktutvikling,
miljøriktig forbruksvalg og en sikker håndtering.
Utslippskrav er viktige konkurransevilkår for industrien.
Av hensyn til konkurranseforholdene for norsk industri, er det viktig
at eventuelle fremtidige utslippskrav i Norge innføres
i tett dialog med næringslivet og i takt med industrien
i Europa.
Disse medlemmer mener dagens
klimapolitikk i stor grad er symbolpreget, og at det brukes store
ressurser på tiltak som har liten reell miljøeffekt. Disse medlemmer vil
arbeide mot at Kyoto-avtalen brukes som unnskyldning for å innføre
særnorske kvotereguleringer og avgifter for norsk industri.
Eventuelle nasjonale utslippsreduksjoner må nås
innenfor rammeverket til Kyoto-avtalen og EUs kvotehandelsystem.
Disse medlemmer konstaterer at
norsk industri er langt mer miljøvennlig enn land som potensielt
overtar norsk produksjon ved eventuelle utflagginger av norske industrivirksomheter.
Dermed vil det være direkte miljøfiendtlig å gi
norsk næringsliv dårligere konkurransevilkår
enn de øvrige land omfattet av Kyoto-avtalen.
Disse medlemmer viser til dagens
budsjettbehandlingssystem i Stortinget og det faktum at faginnstillingene
ikke lenger styrer budsjettrammene innen sitt fagfelt. Under dette
systemet finner disse medlemmer det vanskelig å fremme
Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag, da den vedtatte
rammen er betydelig høyere enn disse medlemmers bevilgninger
innenfor rammeområde 13. For å synliggjøre Fremskrittspartiets
prioriteringer har disse medlemmer derfor valgt å legge
inn sitt primære budsjettforslag i sine generelle merknader.
Alle endringer gjøres i forhold til Regjeringens budsjettforslag.
Tabellen viser Fremskrittspartiets
primære budsjettalternativ sammenlignet med Regjeringens
forslag. Endringer er i forhold til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1
(2005-2006).
Kap. | Post | Merknad | Endring |
| | | |
1400 | 1 | Det forutsettes redusert
aktivitet, generelle innsparings- og effektiviseringstiltak, redusert
reiseaktivitet, samt bedre ressursutnyttelse og samordning av aktiviteten. | -20 500 |
1400 | 21 | Det er rom for å gjøre
innsparinger på " Spesielle driftsutgifter" ved å redusere tiltak
og samarbeid på det nordiske og internasjonale område
og til utredninger innenfor klima, samt kjøp av ulike tjenester.
Reduksjonen skal ikke medføre redusert innsats for villaksen
og fjellreven. | -12 000 |
1400 | 70 | Organisasjonene bør
hente en større del av sine inntekter fra privat sektor
og sine medlemmer, samt søke støtte til konkrete
prosjekter. Organisasjonene besitter mye kunnskap og bør
kunne selge kunnskapen til kommuner og næringsliv. Svært
mange miljøvernorganisasjoner har opplevd medlemsflukt
de siste årene samtidig som den statlige støtten
har økt. | -18 000 |
1400 | 71 | Det bør foretas
en kritisk gjennomgang over hvilke internasjonale organisasjoner
det er hensiktsmessig å være medlem i. Det bør
også arbeides for å få satt ned medlemskontingenten
for 2006. | -5 000 |
1400 | 73 | Tilskudd til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlige produkter og opptreden
foreslås redusert. Dette vil medføre at mottakere
av driftstilskudd får reduserte bevilgninger. Støtten
til ZERO/Bellona fjernes innenfor denne posten, da deres
arbeid på dette feltet bør kunne være
selvfinansierende. Likeens fjernes støtten til Grønn
Hverdag/Miljøheimevernet da dette må sees
på som en kommunal oppgave. | -10 000 |
1400 | 75 | Formålet med posten
bør fanges opp gjennom god lokal og langsiktig planlegging,
samt nødvendige bevilgninger over andre departementer. | -5 000 |
1400 | 76 | Det vises til at tilskuddsordningen
ikke blir kunngjort, men blir tildelt faste mottaker. Dette er uheldig
og det fremmes på denne bakgrunn forslag om å fjerne posten. | -9 046 |
1400 | 78 | Norilsk Nikel-konsernet
er et stort og ikke minst overskuddsgivende selskap som er fullt
i stand til å gjennomføre prosjektet for egen
regning. | -109 000 |
1400 | 79 | Posten bør avvikles,
ref. merknad i kap. 1400 post 71. | -3 500 |
1400 | 81 | Formålet med posten
bør fanges opp gjennom god lokal og langsiktig planlegging,
samt nødvendige bevilgninger over andre departementer. | -13 000 |
1410 | 21 | Kjøp av varer
og tjenester "Miljøovervåkning og miljødata"
fra forskningsinstitutter m.fl. kan reduseres. | -5 000 |
1410 | 50 | Miljøforskningsinstituttene
kan dekke inn reduserte bevilgninger gjennom effektiviseringstiltak
og bedre resursutnyttelse. Reduksjonen skal ikke medfører
redusert innsats for villaksen. | -29 000 |
1410 | 51 | Stortingsflertallet har
ved behandlingen av Klimameldingen allerede avgjort hva som er årsaken
til klimaendringer, og det høye nivået på klimaforskningen kan
således reduseres betraktelig. Reduksjonen skal ikke medføre
redusert innsats for villaksen. | -53 500 |
1410 | 70 | Bevilgningene til Nasjonale
oppgaver ved miljøforskningsinstituttene bør sees i
sammenheng med de totale tilskuddsordninger for miljøinstituttene. | -7 000 |
1426 | 1 | Man kan redusere "Driftsutgifter"
ved vurdering av aktivitet, generelle innsparings- og effektiviseringstiltak,
samt bedre ressursutnyttelse og samordning av aktivitet og omlegging
av rovdyrpolitikken, med tanke på å få ned
konfliktnivået. Reduksjonen skal ikke medføre
redusert innsats for villaksen. | -12 000 |
1426 | 31 | Gjennomføringen
av tiltak for tilrettelegging for å sikre friluftsområder
og for å styrke forvaltningen av naturvernområder
bør reduseres og gjennomføres over en lengre tidsperiode. | -15 000 |
1426 | 32 | Omfanget av tiltak i skjærgårdsparker
bør reduseres, eventuelle tiltak kan iverksettes over en
lengre tidsperiode. | -7 000 |
1427 | 1 | Man kan redusere "Driftsutgifter"
ved generelle innsparings- og effektiviseringstiltak, samt bedre
ressursutnyttelse og samordning av aktiviteter. | -17 000 |
1427 | 21 | DNs handlingsplan for bekjempelse
av gyro legger opp til et bevilgningsnivå på rundt
35 millioner kroner årlig i en 10-års periode.
Det bør brukes 10 mill. kroner mer til aktiv bekjempelse
av gyro. Dette skal gjennomføres ved bevilgningsøkning
på 2 mill. kroner samt omprioriteringer innenfor posten. | +2 000 |
1427 | 30 | Arbeidet med opprettelse
av nasjonalparker og verneområder har ført til
et høyt konfliktnivå ved vern av områder.
Dette viser at det er behov for en grundig gjennomgang av videre
vernearbeid. Inntil en slik gjennomgang av
vernearbeidet er gjennomført, må ambisjonsnivået
reduseres. | -27 000 |
1427 | 32 | Statlige erverv, fylkesvise
verneplaner kan reduseres med samme begrunnelse som for post 30.
Eiere skal ikke tape økonomisk ved vernetiltak. | -13 000 |
1427 | 33 | Det bør innføres
en vernepause inntil de økonomiske konsekvenser ved ytterligere
vern er gjennomført. De grunneiere som allerede har fått
vedtatt vernet sin grunn skal ikke lide økonomisk tap.
Posten skal i sin helhet gå til dekning av utgifter til
allerede vernede områder. | -20 000 |
1427 | 35 | Det bør innføres
en vernepause inntil de økonomiske konsekvenser ved ytterligere
vern er gjennomført. En vernepause for produktive skogsområder
er viktig for å opprettholde råvaretilgangen for
norsk trelast og prosessindustri. Grunneiere som allerede har fått
vedtatt vernet sin grunn, skal ikke lide økonomisk tap. Posten
skal i sin helhet gå til dekning av utgifter til allerede
vernede områder. | -32 000 |
1427 | 70 | Behovet for kalking er
stort, spesielt i store deler av Sør-Norge, og innsatsen
bør ikke reduseres fra nivået i 2005. Målsettingen
med tilskuddsordningen er å redusere negative effekter
på det biologiske mangfoldet i vassdrag som følge
av sur nedbør. | +31 000 |
1427 | 73 | Økte bevilgninger
til forebyggende rovviltskader og omstillingstiltak vil knapt hjelpe
på problemene rundt rovvilt. Løsningen ligger
i en omlegging av dagens rovviltpolitikk som vil medføre
mindre behov for utbetaling. | -20 000 |
1427 | 74 | Organisering, stimulering
og holdningsskapelse av friluftsliv er ikke et offentlig ansvar.
Tilskuddet som gis, i sin helhet, skal brukes overfor barn og unge,
samt mennesker med fysiske og psykiske utviklingshemminger. | -5 000 |
1427 | 78 | Nytteverdien av tilskudd
til Friluftsrådenes landsforbund og interkommunale friluftsråd
er tvilsom og bør avvikles. | -6 000 |
1429 | 1 | "Driftsutgifter" kan reduseres
gjennom redusert aktivitet, generelle innsparings- og effektiviseringstiltak,
samt bedre ressursutnyttelse og samordning av aktivitet. | -8 000 |
1429 | 21 | Det bør legges
strengere kriterier til grunn før iverksetting av tiltak
under "spesielle driftutgifter" når det gjelder gjennomføring
av konkrete vernetiltak på fredede og bevaringsverdige
kulturminner og kulturmiljøer, herunder bygninger og anlegg,
kulturlandskap, arkeologiske kulturminner, kystkultur og fartøyvern. I
stedet bør skatte- og avgiftssystemet stimulere til privat
verneinnsats for å sikre bredde og mangfold i bygningsarven. | -10 000 |
1429 | 50 | Samisk kulturminnevern
må komme under samme ordning som øvrig kulturminnevern.
Posten bør følgelig avvikles. | -2 000 |
1429 | 72 | Bevilgninger til henholdsvis
underpostene 72.1 "Tilskot til arkeologiske undersøkingar
med mindre private tiltak" og 72.6 "Skjøtsel av automatisk
freda kulturminne" bør økes med 2 mill hver. | +4 000 |
1429 | 74 | Det er viktig å understøtte
arbeidet for å bevare de mobile og flytende kulturminnene
gjennom frivillig dugnadsarbeid i organisasjoner og lag. | +5 000 |
1441 | 1 | "Driftsutgifter" kan reduseres
gjennom redusert aktivitet, generelle innsparings- og effektiviseringstiltak,
samt bedre ressursutnyttelse og samordning av aktivitet. | -12 000 |
1441 | 21 | Lokalt klimaarbeid er ikke
en statlig oppgave å finansiere. På denne bakgrunn fremmes
forslag om å redusere bevilgningen til dette formålet
til null. | -3 000 |
1465 | 21 | Arbeidet med kartlegging
og produksjon av elektroniske kart over farleder, kysten og fiskebankene
må styrkes. | +5 000 |
1471 | 1 | Redusert aktivitet, generelle
innsparings- og effektiviseringstiltak, samt bedre ressursutnyttelse
og samordning av aktivitet gjør det mulig å redusere
posten. | -11 000 |