For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til forslagene i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 456,808 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en økning på 36,5 pst.
i forhold til 2005. Økningen skyldes i hovedsak bevilgninger
på ny post 78 til nikkelverket på Kola med 109
mill kroner.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 469,451 mill. kroner for 2006.
Komiteen legger vekt
på at miljøarbeid er av avgjørende betydning
for det norske samfunn. Hver generasjon har et ansvar for å ta
vare på og forvalte naturen til gagn for sine etterkommere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen
har valgt å øke bevilgningen til grunnstøtte
til de frivillige organisasjonene med 1 mill. kroner. Flertallet vil
understreke betydningen av det frivillige miljøarbeidet. Flertallet imøteser
en gjennomgang av støtten departementet gir til de frivillige
organisasjonene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen har økt bevilgningen til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlig produksjon og forbruk med
2 mill. kroner. Dette flertallet vil understreke behovet
for bl.a. kompetanseformidling og miljøinformasjon i forbindelse
med arbeidet med miljøutfordringene i nordområdene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår en bevilgning
på 467,451 mill. kroner over kap. 1400 Miljøverndepartementet.
Dette er en reduksjon på 2 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Reduksjonen tas over post 73 Tilskudd til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlig produksjon og forbruk. For
de øvrige poster slutter disse medlemmer seg
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer mener Stiftelsen
Miljøfyrtårn er en viktig miljøaktør.
Stiftelsen trenger mer tid for å kunne bli selvfinansierende,
og bør også i 2006 kunne søke om midler
over Miljøverndepartementets budsjett under post 73.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til komiteens
merknader i forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 16
(2004-2005) "Leve med kulturminner" i Innst. S. nr. 227 (2004-2005),
hvor UNESCO-senteret Nordic World Heritage Foundation er omtalt.
Senteret, som ble opprettet av Miljøverndepartementet i
2002, er en viktig internasjonal aktør i oppfølgingen
av Konvensjonen for bevaring av verdens kultur- og naturarv. Senteret arbeider
fattigdomsorientert med sikte på en bedre balansert og
mer representativ verdensarvliste, som også avspeiler utviklingslandenes
natur- og kulturarv.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at senteret Nordic
World Heritage Foundation i årene framover vil trenge ytterligere
opptrapping i sin finansiering fra Miljøverndepartementet.
Komiteen har merket
seg at moderniseringsprosjektet av nikkelverket Petsjenga på Kolahalvøya
i Russland er kommet i gang igjen etter å ha blitt forsinket
i 1,5 år i forhold til tidligere planer. Hovedgrunnen til
forsinkelsen var problemer med å håndtere de store mengdene
med svovelsyre som vil bli produsert.
Komiteen viser videre til at
det er ventet en reduksjon i utslipp av svoveldioksyd, støv
og tungmetaller på minst 90 pst. når prosjektet
er gjennomført. Dette vil gi en merkbar forbedring av helse
og miljø lokalt og for miljøet i Finnmark.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til de antatte miljøgevinster man oppnår
ved rensing av anlegget.
Disse medlemmer er derimot skeptiske
til den presedens overfor øvrig russisk industri som vil
kunne komme til å spekulere i at utenlandsk kapital vil
foreta nødvendige miljøinvesteringer i russisk
industri.
Disse medlemmer viser til at
Norilsk-Nikel- konsernet er et stort og ikke minst overskuddsgivende selskap
som er fullt i stand til å gjennomføre prosjektet for
egen regning. Disse medlemmer viser til at eierne
de siste fem årene har tatt ut et samlet utbytte på 935
mill. USD.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
regjeringen Bondevik II foreslo å opprette en ny tilskuddspost
til lokalt miljøvern og bærekraftige lokalsamfunn,
og slutter seg til dette. Posten er en oppfølging av regjeringen
Bondevik IIs varslede satsing på lokalt miljøvern
i St.meld. nr. 21 (2004-2005) "Regjeringens miljøpolitikk
og rikets miljøtilstand."
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til forslaget om å opprette en ny tilskuddspost
til lokalt miljøvern og bærekraftige lokalsamfunn,
og vil uttrykke tilfredshet med at Regjeringen i tilleggsproposisjonen
har foreslått denne økt fra 10 til 13 mill. kroner.
Dette flertallet er opptatt av
at satsingen bidrar til å styrke kommunenes rolle som samfunnsutviklere. Dette
flertallet vil videre understreke betydningen av at satsingen
ivaretar bredden ved en bærekraftig utvikling og ikke begrenses
til lokalt miljøvern og Miljøverndepartementets
resultatområder.
Dette flertallet er enig i at
verktøy og virkemidler i satsingen synliggjøres
og integreres i kommunenes ordinære plan- og styringssystem.
Det vil etter dette flertallets mening bidra til
en mer varig effekt av satsingen. Dette flertallet forutsetter
at satsingen ikke medfører pålegg til kommunene
om å utarbeide miljømeldinger eller nye rapporteringssystemer
fra kommune til stat.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at kriteriene
for å motta grunnstøtte som frivillig organisasjon fra
Miljøvernedepartementet kunne vært klarere. Departementet
skriver i et brev til Regnskogfondet at "vi bekrefter at det ikke
er mulig å behandle organisasjonene likt".
Disse medlemmer vil peke på at
dagens håndtering av regelverket slår uheldig
ut for bla Regnskogfondet. I likhet med en del andre organisasjoner
er Regnskogfondet en paraplyorganisasjon, som er basert på medlemskap
fra organisasjoner. At dette brukes som et argument mot støtte
til Regnskogfondet er forunderlig så lenge departementet
samtidig gir grunnstøtte til for eksempel Norges Kulturvernforbund,
som er en ren paraplyorganisasjon og der flere av medlemsorganisasjonene
(Fortidsminneforeningen, Forbundet Kysten, Norsk Forening for fartøyvern)
også får til dels betydelig grunnstøtte;
de gis grunnstøtte til FRIFO, som er en ren paraplyorganisasjon
og der flere av medlemsorganisasjonene (Den Norske Turistforening
og Norges Jeger- og fiskerforbund) også får grunnstøtte.
Disse medlemmer ber derfor departementet
om i budsjettet for 2007 å håndtere dette regleverket
konsekvent og ikke minst åpne for grunnstøtte
også til Regnskogfondet så lenge andre paraplyorganisasjoner mottar
slik støtte.
Disse medlemmer viser til at
det individuelle engasjementet land og strand rundt knyttet til
Regnskogfondet skapes gjennom de rundt 7 000 individuelle
bidragsyterne/regnskogsfadderne som støtter fondet
regelmessig og som mottar "Nytt fra Regnskogfondet" fire ganger årlig.
Kap. 1400 Miljøverndepartementet:
Oversikt over de postene der partiene har avvikende forslag til
bevilgning. Kapittelsummen inkluderer summen av alle poster under
kapitlet. Tall i parentes viser avvik i forhold til Regjeringens
forslag (i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 | St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 | A,
SV
og Sp | H,
KrF
og V |
1400 | | Miljøverndepartementet
(jf. kap. 4400) | 456 808 | 469 451 | 469 451 | 467 451 (-2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 158 459 | 163 160 | 163 160 | 163 160 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 41 896 | 43 838 | 43 838 | 43 838 |
| 70 | Grunnstøtte til
frivillige miljøvernorganisasjoner | 31 000 | 32 000 | 32 000 | 32 000 |
| 71 | Internasjonale organisasjoner | 38 507 | 38 507 | 38 507 | 38 507 |
| 72 | Miljøverntiltak
i nordområdene | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 |
| 73 | Tilskudd til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlig produksjon
og forbruk | 21 200 | 23 200 | 23 200 | 21 200 (-2
000) |
| 74 | Tilskudd til AMAP | 2 200 | 2 200 | 2 200 | 2 200 |
| 75 | Miljøvennlig byutvikling | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
| 76 | Støtte til nasjonale
og internasjonale
miljøtiltak | 9 046 | 9 046 | 9 046 | 9 046 |
| 78 (ny) | Miljøtiltak til
nikkelverkene på Kola | 109 000 | 109 000 | 109 000 | 109 000 |
| 79 | Den nordiske verdensarvstiftelsen | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 |
| 80 | Tilskudd til universell
utforming og
tilgjengelighet | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
| 81 (ny) | Tilskudd til lokalt miljøvern
og bærekraftige lokalsamfunn | 10 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 |
Det budsjetteres med 1,521 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en økning på 3,3 pst. i forhold til
2005.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 333,485 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en økning på 5,7 pst.
i forhold til 2005.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 347,007 mill. kroner for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1410 Miljøvernforskning
og miljøovervåkning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen legger til
grunn at god kunnskap om miljøtilstanden og forandringer
i natur og miljø må basere seg på kontinuerlig
og forbedret miljøvernforskning og overvåking.
De fleste forandringer kan kun observeres gjennom langvarig forskning
og overvåking, noe som må innbære at
de fleste forskningsprogram må gå over et lengre
tidsrom. Dette gjelder i særlig grad forskning og overvåking
av eventuelle klimaendringer og årsakene til dette. Det
fryktes nå at klimaendringer begynner å få konsekvenser
for hele balansen i naturen. I S.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1, Miljøverndepartementet,
er det redegjort for en rekke overvåknings- og forskningsprosjekter.
Komiteen mener det er grunn til å styrke
overvåkingen, og ber Regjeringen på egnet måte
gi Stortinget en samlet oversikt over de overvåkingsprogram
som er finansiert delvis eller helt gjennom statlige bevilgninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at klimaendringer
i aller høyeste grad angår også oss i
Norge. En rapport som ble fremlagt for Arktisk råd høsten
2004, viser at klimaendringene i vårt eget Arktis kan bli
langt mer omfattende og vanskeligere å forutsi enn en trodde
tidligere. Klimaendringene i nordområdene er allerede i gang.
Flertallet viser til at klimaproblemet
er den største miljøutfordringen verden står
overfor, og at man derfor støtter Kyotoprotokollen og viktigheten
av at den gjennomføres.
Flertallet slår fast
at målinger som dekker flere hundre år, viser
at konsentrasjoner av klimagasser i atmosfæren har økt
med over 30 pst. Det er stor vitenskapelig enighet om at vi er inne
i en periode med global oppvarming og endring av klimaet. Dessverre
er det tilsvarende stor uenighet om politiske løsninger
for å stabilisere konsentrasjonen av klimagasser på et
nivå som vil hindre farlige menneskeskapte påvirkninger
av klimasystemet.
Flertallet legger vekt på at
Norge kan ha en viktig pådriverrolle i de videre klimaforhandlingene.
Det har Norge hatt under tidligere klimakonferanser. En enighet
må ta utgangspunkt i hva forskerne definerer som et forsvarlig
nivå når det gjelder klimagasser i atmosfæren.
Flere land må med i en ny Kyoto-avtale.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forutsetter
at norsk næringsliv får de samme dokumentasjonskrav
som i EU.
Disse medlemmer er imot å innføre
særnorske kvotereguleringer og avgifter for norsk industri.
Norsk industri, særlig kraftkrevende prosessindustri, produserer
langt mer miljøvennlig enn konkurrerende industri utenfor
landet. Disse medlemmer frykter at særnorske
miljøkrav vil føre til utflagging med negative
konsekvenser både for sysselsetting, verdiskapning og miljøet.
Nasjonale utslippsreduksjoner må nås innenfor
rammeverket til Kyoto-avtalen og EUs kvotehandelssystem.
Komiteen viser til at miljøgifter
og kjemikalier utgjør et miljøproblem både
for natur og menneske. Den økende oppmerksomhet omkring
omfanget av kjemikaliebruk der skadevirkninger ikke er tilstrekkelig klarlagt,
tilsier at dette nøyere må avklares enn det som hittil
er gjort.
Komiteen viser til at Regjeringen
vil opprette en kjemikaliedatabase der forbrukerne kan sjekke innholdsstoffene
i for eksempel kosmetikk og bleieprodukter, og at Regjeringen vil
styrke informasjonen om og merkingen av produkter som inneholder
farlige kjemikalier.
Komiteen viser til at det i forbindelse
med arbeidet med EUs kjemikaliedirektiv "REACH", er kommet fram
at vi ikke kjenner virkningen av titusenvis av kjemikalier som benyttes.
Det er viktig at Regjeringen signaliserer at de vil foreslå å endre
kjemikalieregelverket og snu bevisbyrden.
Komiteen viser i denne sammenheng
til at i stedet for at myndighetene må bevise at et stoff
er skadelig, får industrien slik ansvaret for å bevise
at det ikke er det.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser for øvrig
til at det er viktig at Regjeringen i tråd med REACH signaliserer
at de vil foreslå å endre kjemikalieregelverket og
snu bevisbyrden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil imøtese en egen stortingsmelding omkring kjemikaliebruk
og miljøgifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
en stortingsmelding omkring kjemikaliebruk og miljøgifter."
Det budsjetteres med 4,000 mill. for dette kapitlet
for 2006, som er det samme som for 2005.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 65,885 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en reduksjon på 6,1 pst. i forhold
til 2005.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 67,885 mill. kroner for 2006.
Komiteen legger vekt
på Regjeringens uttalte ambisjon om å drøfte
bruken av fondsmidlene med representanter for brukerinteressene
og lokal og regional fiske- og viltforvaltning.
Komiteen viser til at friluftsliv
og naturopplevelser er en viktig del av livskvalitet, rekreasjon
og bedre folkehelse.
Komiteen vil peke på at
en målrettet fiske- og viltforvaltning er avgjørende
for manges naturopplevelser. Komiteen viser til det
arbeid som gjøres i forhold til en langsiktig og bærekraftig
utnytting av vilt- og fiskeressursene og allmennhetens tilgang til
disse. Komiteen mener at i dette arbeidet må det
vies spesiell oppmerksomhet i tilrettelegging for barn, unge og funksjonshemmede.
Komiteen viser til at rimelig
tilgang på fiske er et av flere viktige tiltak for å øke
interessen, i den forbindelse vises det til familieavgiften som
har gjort det rimeligere for familier å fiske.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Regjeringens
budsjettforslag og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Det budsjetteres med 67,885 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en reduksjon på 3,3 pst. i forhold til
2005.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 97,317 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en reduksjon på 3,3 pst. i forhold
til 2005.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 102,054 mill. kroner for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1426 Statens naturoppsyn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen viser til
at SNO (Statens naturoppsyn) ble etablert med hjemmel i lov om statleg
naturoppsyn av 21. juni 1996. Våren 2005 foretok
NIBR (Norsk Institutt for by og regionforskning), på oppdrag
fra Miljøverndepartementet, en evaluering av SNO. Alle relevante
sider ved SNOs virksomhet ble evaluert.
Komiteen har merket seg at rapporten
fra NIBR i all hovedsak er positiv, og at den gir departementet
et godt grunnlag for oppfølging av SNO.
Komiteen vil allikevel påpeke
noen sider som er meget viktig for at SNO skal utvikles til å kunne
ta et samlet grep om statlig oppsynsinnsats i våre naturområder.
Komiteen mener det er viktig å etablere
et enda bedre samarbeid med de andre oppsynsordningene både
lokalt og regionalt. Det gjelder både fjelloppsynet i regi
av fjellstyrene, Statskogs fjelltjeneste og ikke minst politiet.
Komiteen påpeker spesielt
forholdet til politiet når det gjelder kontrollarbeidet.
Komiteenmener
at mange konflikter kunne vært unngått med bedre
styringssignaler, og vil derfor anmode departementet om å ta
større ansvar som eier av SNO, der man legger til grunn
en meget tydelig rollefordeling spesielt i forhold til politi og
fjellstyre, men også til andre involverte parter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
en ordning med kjøp av oppsynstjenester fra andre enn staten."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det mange steder i landet er sterke konflikter mellom rovvilt
på den ene sida og beitebruk, jaktinteresser og trygghet
i lokalsamfunn på den andre sida. Disse medlemmer mener
derfor at det må bli lettere å få innvilga
fellingstillatelse på rovvilt som gjør skade,
og at en større del av jakta må tillates gjennomført
på sporsnø om vinteren.
Disse medlemmer viser til den
store miljø- og naturfaglige kompetansen som innehas av
medlemmene i frivillige organisasjoner. Disse medlemmer mener
at det ikke er gitt at man må være statsansatt
for å kunne holde oppsyn med norsk natur, fauna og biologisk
mangfold.
Det budsjetteres med 0,122 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en økning på 3,5 pst. i forhold til
2005.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 512,632 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en reduksjon på 4,7 pst. i forhold
til 2005.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 524,607 mill. kroner for 2006.
Komiteen viser til at Regjeringen
vil innføre en naturindeks for Norge, for å danne
et bilde av utviklingstrender i naturen inkludert kulturlandskapet.
Komiteen vil også understreke
betydningen av å raskt komme i gang med arbeidet med naturindeksen. Komiteen vil
understreke behovet for at arbeidet med å stanse tapet
av norsk naturmangfold innen 2010 skal basere seg på et
felles kunnskapsgrunnlag.
Komiteen viser til at Artsdatabanken
står helt sentralt når det gjelder arbeidet med
vern av biologisk mangfold. Artsdatabanken skal være en
felles kunnskapsbank for biologisk mangfold i Norge, og skal forsyne
det norske samfunn med oppdatert og lett tilgjengelig informasjon.
En hovedoppgave vil bli å gjøre stedfestet informasjon
tilgjengelig gjennom digitale kart.
Komiteen påpeker viktigheten
av at Artsdatabanken i fremtiden sikres midler slik at den blir
i stand til å utføre oppgaven som et nasjonalt
kunnskapssenter. Det må herunder sikres ressurser til at
artsdatabanken kan kjøpe nødvendige faglige tjenester
hos relevante fagmiljø, slik det lå til grunn
i utredningen fra KUF i 2001.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Bondevik II besluttet å opprette et eget overvåkingsprogram
for biologisk mangfold, og at Artsdatabanken ble åpnet
mai 2005.
Komiteenvil
understreke at Norge er det eneste landet i Europa med intakte høgfjellsøkosystem
med bestander av villrein. Komiteen viser til at
villrein er en av Norges ansvarsarter, dette gir oss et spesielt ansvar
for en helhetlig forvaltning. Komiteen imøteser
derfor oppfølgingen av prosjektet "Villrein og samfunn",
inkludert arbeidet med de to europeiske villreinregionene.
Komiteen vil bemerke at Villrein
og Samfunn-rapporten anbefaler opprettelsen av to kompetansesentre
for villrein for henholdsvis region 1 og region 2. Komiteen peker
på at både nasjonalparksenteret for Hardangervidda
ved Møsvatn i Telemark, samt Dovre, vil være egnede
steder for lokalisering.
Komiteen er kjent med den svært
alvorlige situasjonen fjellrevbestanden er i, og viser til at arbeidet
for å redde fjellreven krever konkret innsats fra myndighetenes
side, også i samarbeid med de frivillige organisasjonene.
Komiteen imøteser også den
videre opptrappingen i arbeidet for å bevare fjellreven.
Komiteen har merket seg at i
dag er i alt 19 vassdrag infisert av lakseparasitten Gyrodactylus
salaris, gyro. Det er gjennomført kjemisk behandling av
26 vassdrag. Av disse er 15 vassdrag friskmeldte, mens 11 er under
overvåking etter behandling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg storskalaforsøkene
med bruk av aluminium for å fjerne Gyrodactylus salaris. Flertallet viser
til at det er bred støtte til denne tilnærmingen,
men at behandling med aluminium er mer kostnadskrevende.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil understreke verneverdien av
Vefsna, og vassdragets betydning som lakseelv, og viser til at Regjeringen
slår fast at Vefsna-vassdraget skal vernes.
Dette flertallet viser til St.prp.
nr. 75 (2003-2004) Supplering av Verneplan for vassdrag, der det heter
at departementet "går inn for at Vefsna ikke tas med i
verneplanen nå. Departementet vil imidlertid komme tilbake
med forslag om vern av Vefsna i egen sak, der "det kan åpnes
for mindre utbyggingsalternativer som kan kombineres med miljøinteressene
i vassdraget". Dette flertallet har merket seg at
Regjeringen vil verne Vefsnavassdraget ved å inkludere
det i Verneplanen for vassdrag, og at det skal opprettes næringsfond
i den berørte regionen. Dette flertallet imøteser
et eget forslag om vern av Vefsna i egen sak om vassdragsvern til
Stortinget.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringen hvor det heter at Regjeringen
vil "styrke tiltakene for å beskytte villaksen og bekjempe
biologisk forurensning".
På bakgrunn av dette ber dette
flertallet Regjeringen komme tilbake til Stortinget så snart
som mulig med en nærmere redegjørelse i forhold
til handlingsplanen for bekjempelse av Gyrodactylus salaris.
Dette flertallet vil understreke
behovet for å redusere rømminger av laks fra oppdrettsanlegg,
og imøteser en rask oppfølging av denne problematikken fra
Regjeringens side.
Dette flertallet har merket seg
at Direktoratet for naturforvaltning har klassifisert 45 laksebestander som
tapt, 28 som direkte truet, og 54 bestander som sårbare. Dette
flertallet har også merket seg de miljøtrusler
som villaksen utsettes for i form av blant annet sykdomssmitte og
rømt oppdrettslaks. Dette flertallet vil
understreke Norges internasjonale ansvar for å verne om
villaksen, og er innforstått med at Regjeringen kommer
tilbake til Stortinget med nye og skjerpede tiltak for å sikre
villaksen for framtida.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen foreslår å øke bekjempelsen
av lakseparasitten Gyrodactylus salaris med 1 mill. kroner. Dette
flertallet er tilfreds med at økningen kan sikre
at nødvendige forarbeider blir gjort med sikte på behandling
med kjemikalier for å utrydde lakseparasitten i Vefsnavassdraget, kan
settes i gang i 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Soria Moria-erklæringen hvor det heter at Regjeringen vil
"styrke tiltakene for å beskytte villaksen og bekjempe
biologisk forurensning".
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en sak i Revidert nasjonalbudsjett 2006 om oppfølging av
handlingsplanen for bekjempelse av Gyrodactylus salaris."
Disse medlemmer vil understreke
behovet for å redusere rømminger av laks fra oppdrettsanlegg,
og viser til den viktige jobben FHL-havbruk og deres medlemmer gjør
i forhold til denne problematikken, samt den dugelighetskontrollen
som er vedtatt innført fra 1. januar 2006.
Disse medlemmer har merket seg
at Direktoratet for naturforvaltning har klassifisert 45 laksebestander
som tapt, 28 som direkte truet, og 54 bestander som sårbare. Disse
medlemmer vil understreke Norges internasjonale ansvar for å verne
om den nordatlantiske villaksen, og er innforstått med
at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med nye tiltak for å sikre
villaksen for framtida. Disse medlemmer forutsetter
at en slik tiltakspakke omfatter alle de trusselfaktorer Direktoratet
for Naturforvaltning viser til i de årlige tilstandsrapporter.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg regjeringen
Bondevik IIs satsing på bekjempelse av lakseparasitten
Gyrodactylus salaris ("gyro"). En langsiktig plan for bekjempelse
av gyro ble lagt frem for Stortinget i 2004. Disse medlemmer viser
til at under regjeringen Bondevik II ble bevilgningene til bekjempelse
av gyro mer enn tredoblet fra 2002 til om lag 23 mill. kroner i
2005.
Disse medlemmer mener at det
viktige arbeidet med å bekjempe gyro må videreføres
og ytterligere trappes opp. Disse medlemmer foreslår
derfor en økt bevilgning til bekjempelse av gyro over kap.
1427 post 70 med 2 mill. kroner utover forslaget fra Regjeringen
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen foreslår å øke bekjempelsen
av lakseparasitten Gyrodactylus salaris med 1 mill. kroner til en
total bevilgning på 16,2 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at Direktoratet for Naturforvaltnings handlingsplan for bekjempelse
av gyro legger opp til et bevilgningsnivå på rundt
30 mill. kroner årlig i en tiårsperiode. Det nivået
Regjeringen foreslår er rett i overkant av halvparten av
det Direktoratet for Naturforvaltning mener må til i direktoratets plan
for bekjempelse av gyro.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets budsjettforslag
som ville styrket dette arbeidet med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
laksedreperen gyro utgjør en av de alvorligste trusler
mot norske villaksstammer. Det ligger en klar samfunnsøkonomisk gevinst
i å sette inn tilstrekkelige ressurser i å bekjempe
gyroen. For at tiltaksplanen skal kunne gjennomføres på ti år
er det viktig å komme i gang med flere ting samtidig. Uten
en opptrapping i arbeidet med å forebygge spredning og økt
innsats for aktiv bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus salaris,
frykter disse medlemmer at parasitten i økende
grad vil spre seg til nye laksevassdrag.
Disse medlemmer har merket seg
storskalaforsøkene med bruk av aluminium for å fjerne
Gyrodactylus salaris. Disse medlemmer viser til at
denne metoden er langt mer kostnadskrevende enn alternativet, og
at Regjeringen bør vurdere om kostnadene står i
forhold til nytten, sett i forhold til dagens knappe bevilgninger.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag
om evaluering av laksefjordene i Budsjett-innst. S. I (2005-2006).
Komiteen viser til at Regjeringen
har økt tilsagnsfullmakten til statlige tilegnelser av
friluftsområder fra 17,2 mill. kroner til 47,2 mill. kroner.
Komiteen vil understreke at friluftsliv
er en kilde til livskvalitet, rekreasjon og bedre folkehelse. Friluftsliv
bidrar til å bedre forståelsen for en økologisk
bærekraftig utvikling, og er en viktig ressurs i næringssammenheng
for mange distrikter.
Komiteen vil understreke at allemannsretten
er den viktigste bærebjelken for at alle skal utøve
et aktivt friluftsliv. Det er derfor viktig at denne ikke svekkes, og
at det kontinuerlig gjøres et arbeid for å sikre
at allemannsretten fortsatt står sterkt både i
den juridiske og i den allmenne rettsoppfatning.
Komiteen vil understreke verdien
og betydningen av det frivillige arbeidet som gjøres for å fremme
et aktivt friluftsliv i Norge.
Komiteen imøteser at
Regjeringen utreder hvordan de ulike departementenes rolle kan styrkes
og avklares i en offensiv styrking av friluftslivet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at 2005
var Friluftslivets år, og er tilfreds med at ekstrabevilgningene
i den anledning ble videreført i regjeringen Bondevik IIs budsjett
for 2006.
Flertallet mener at et fortsatt
høyt aktivitetsnivå legger til rette for en varig
styrking av friluftslivet, og at det vil motivere til gode miljø-
og helsevaner. Flertallet mener det er viktig at
midlene til friluftstiltak rettes mot blant annet barn, unge, funksjonshemmede og
etniske minoriteter.
Flertallet mener at det er viktig å bevare
allemannsretten, og sikre allmennheten tilgang til viktige naturområder.
For å utvide friluftsområdene må staten både
kjøpe eiendommer og legge ut egnede statseiendommer til
friluftsformål.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med økningen på nesten 175 pst. til
statlige erverv for friluftsformål i forhold til regjeringen
Bondevik IIs forslag, og som muliggjør sikring av attraktive
frilufts- og naturområder til allmennhetens bruk.
Dette flertallet vil videre understreke
at fri ferdsel over privat utmark også i fremtiden skal
utgjøre en avgjørende del av strategien for å sikre
allmennheten tilgang til natur og friluftsområder. Dette
flertallet er imidlertid bekymret for den tendensen vi har
sett i senere tid til at enkeltpersoner eller selskaper slår under
seg store utmarksarealer, ofte uten at eierne har noen som helst
tilknytning til stedet. Dette flertallet ber derfor
Regjeringen komme tilbake med en vurdering av ulike tiltak for å sikre
et offentlig eller lokalt forankret eierskap.
Dette flertallet ber videre Regjeringen
vurdere hvordan en mest hensiktsmessig skal sikre attraktive strandeiendommer
som kommer på salg, herunder vurdere oppretting av sikringsfond.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre peker på at
det er logiske brister i Regjeringens politikk vedrørende
statlige tilegnelser av friluftsområder, og etterlyser
derfor en nødvendig avklaring av Regjeringens strategi
for oppkjøp av slik eiendom. Bristene kan illustreres med
at Regjeringen kjøper eiendommen på Huk, samtidig
som staten, i samme området, eier betydelige strandområder
som forsømmes. I tillegg unnlater Regjeringen å kjøpe
en større eiendom på Hardangervidda, til tross
for at regjeringspartiene i opposisjon protesterte høylytt
på at øyene Østre Bolærne kunne
selges ut av offentlig eie.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Bondevik II i statsbudsjettet for 2006 foreslo en tilsagnsfullmakt
på 17,2 mill. kroner til statlige tilegnelser av friluftsområder,
og at Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslår å øke
denne tilsagnsfullmakten med 30 mill. kroner.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i St.prp. nr. 4 (2005-2006) foreslår å bevilge
det samme beløpet som den foreslåtte økningen
- 30 mill. kroner over statsbudsjettet for 2005 - til oppkjøp
av 90 meter strandlinje på Bygdøy i Oslo uten
at det på forhånd var foretatt noen faglige vurderinger
av dette oppkjøpet.
Disse medlemmer foreslår å øke
tilsagnsfullmakten til statlige tilegnelser av friluftsområder
i kap. 1427 post 30 med 50 mill. kroner til 67,2 mill. kroner, og
forutsetter at disse disponeres til oppkjøp etter forutgående
faglige vurderinger i Direktoratet for Naturforvaltning, slik at
bevilgningene benyttes til tiltak som gir størst mulig
fordel for allmennheten i form av økt tilgang på naturområder.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen har foreslått å gjeninnføre ordningen
med juridisk bistand til kommuner som har behov for det i arbeidet
med å sikre allmennheten tilgang til strandsonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er tilfreds med at Regjeringen
allerede nå signaliserer at arbeidet med å stanse
nedbyggingen av strandsonen prioriteres høyt.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil
videre vise til Soria Moria-erklæringen som fastslår
at det skal legges opp til en sterkere geografisk differensiering
i retningslinjene, der vernet gjøres strengere i områder
med sterk konkurranse om strandsonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til disse medlemmers prioritering
av bekjempelse av gyro gjennom å øke bevilgningen
over kap. 1427 post 21 til dette formålet med 2 mill. kroner
utover Regjeringens forslag, og går derfor mot forslaget
fra Regjeringen om at 2 mill. kroner på post 21 skal disponeres
til juridisk bistand i forbindelse med tilgang til strandsonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forvaltningen av strandsonen løses best av de lokale
folkevalgte organer. Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen vil legge opp til en sterkere geografisk differensiering
i retningslinjene, og ber om at de kommuner som ønsker
det, blir gitt muligheten til å innføre slik differensiering
også innad i egen kommune.
Disse medlemmer viser til sitt
primære budsjett.
Komiteen viser til at Regjeringen
vil øke barskogvernet slik at det biologiske mangfoldet
ivaretas. Vern skal så langt som mulig baseres på ordningen
med frivillig vern. Ved myndighetsbestemt vern skal makebytte mellom
privat skog og statsgrunn brukes aktivt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med framlegg for å øke
skogvernet.
Flertallet viser til at regjeringen
Bondevik II økte satsingen på nytt skogvern med
11 mill. kroner i budsjettet for 2006. Flertallet viser
til den sterke satsingen på samarbeid med skogeiernes organisasjoner
om frivillig skogvern. Flertallet viser til at bevaring
av det biologiske mangfoldet er et verdispørsmål.
Nær halvparten av de truede artene i Norge lever i skog, først
og fremst gammel skog. Det er derfor etter flertallets syn
viktig å videreføre satsingen på økt
skogvern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg forslaget til lovendring vedrørende betinget skattefritak
for erstatning ved vern av skog. Disse medlemmer viser
til at frivillig vern er en viktig strategi for å redusere
konfliktnivået i skogvernet. Disse medlemmer mener
det er uheldig dersom verneprosessen blir stoppet fordi regelverket
ikke gir alle skogeierne samme mulighet for betinget skattefritak. Disse
medlemmer ber Finansdepartementet komme tilbake i Revidert
nasjonalbudsjett for 2006 med forslag som kan løse situasjonen
til de skogeierne som ikke har muligheter for å reinvestere
erstatningsbeløpet etter vedtatte regler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en stor del av norske skogområder, og en enda større
del av norsk produktiv skog, er vernet i de senere år.
Disse verneprosessene har ført til et betydelig konfliktnivå mellom
lokale interesser og sentrale myndigheter. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2005-2006)
og forslaget om å evaluere konsekvensene av gjennomført
vern. Inntil en slik evaluering er gjennomført ønsker disse
medlemmer å innføre vernepause for norske
skogsområder, og at det bevilges midler bare til de prosjekter
som er vedtatt vernet eller der avtale om makeskifte er inngått
i tråd med prinsippet om frivillig vern. Fortsatt vern
vil etter disse medlemmers oppfatning på sikt
være en trussel for råstofftilgangen for norsk
trelast- og prosessindustri.
Komiteen viser til at regjeringen
Bondevik foreslo å bevilge 70 mill. kroner til kalking
av vassdrag og lokale fiskeformål, og at Regjeringen har
valgt å videreføre dette. Komiteen har
registrert at utslippene som fører til sur nedbør,
er redusert kraftig som følge av internasjonale og nasjonale
tiltak.
Komiteen vil likevel understreke
at behovet for kalking i norske vassdrag er stort, og viser til
at Regjeringen vil at arbeidet mot forsuring av vassdrag ved hjelp
av kalking skal være på et høyt nivå,
slik at alle vassdrag i faresonen blir kalket og slik at frivillig
innsats i form av midler og arbeids- og dugnadsinnsats blir fulgt
opp fra statens side.
Komiteen viser til planen fra
Direktoratet for naturforvaltning for kalking av vassdrag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, imøteser
at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med tiltak for å styrke
arbeidet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at i vassdrag
hvor det gis tilskudd til kalking stilles det krav om at rettighetshaverne
skal gå sammen om felles forvaltning av fiskeressursene,
og tilby fisket til allmennheten. Direktoratet for naturforvaltning
har laget vilkår for kalking i vassdrag datert 10. desember
1998 og 27. oktober 2000.
Dette flertallet viser til at
etter hvert som bestandene kommer tilbake, blir det mer attraktivt
for enkelte rettighetshavere å leie ut fisket. Samtidig øker utfordringene
med å fordele inntekter på en rettferdig måte.
Resultatet kan bli at enkelte rettighetshavere trekker seg ut av
fellesskapet og ikke lenger tilbyr fisket til allmennheten.
Dette flertallet vil peke på at
i vassdrag hvor det gis offentlig støtte, bl.a. til kalking,
mangler det i dag virkemidler som retter seg direkte mot det eventuelle mindretallet
av rettighetshavere som ikke forvalter fisket i tråd med
retningslinjene for tilskuddet.
Dette flertallet vil be Regjeringen
utarbeide en hjemmel i lakse- og innlandsfiskeloven for å gjøre
det mulig å gripe inn på elvestrekninger hvor
tilgangen for allmennheten ikke er i tråd med vilkårene
for tilskudd til kalking, for eksempel ved å gjøre
det mulig å unnlate å åpne for fiske
i vassdrag eller deler av vassdrag hvor vilkårene ikke
er oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er enig i at behovet for
kalking i norske vassdrag fortsatt er stort, og foreslår
derfor en økning på 2 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag til dette formålet i 2006, til en bevilgning på 72
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Direktoratet for Naturforvaltning i "Bestandsapport for 2004"
slår fast at forsuring er en trussel mot vill-laks i 39
laksevassdrag. Disse medlemmer peker på de
negative konsekvensene manglende bevilgninger vil få for
de elver som i 2005 blir kalket, og som neste år ikke vil
bli kalket.
Disse medlemmer mener at 70 mill.
kroner ikke imøtekommer Soria-Moria-erklæringens
ambisjon, og viser til Fremskrittspartiets primære budsjett
hvor det var foreslått 100 mill. kroner til kalkingsformål.
Det arbeidet som er gjort i norske elver med både statlige midler
og stor dugnadsinnsats, står etter disse medlemmers oppfatning
nå i fare for å være bortkastet. Det
er kjent at minimum 88 mill. kroner må bevilges for å opprettholde
kalkingen i de elver som har blitt kalket i inneværende år.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en sak i Revidert nasjonalbudsjett 2006 som sikrer at igangsatte
kalkingsprosjekter blir videreført i 2006."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Regjeringen i tråd med Soria Moria-erklæringen
har beholdt dagens erstatningsordning for husdyr og tamrein tatt
av rovdyr.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Bondevik II i tråd med vedtak i Stortinget i forbindelse
med Innst. S. nr. 174 (2003-2004), foreslo å opprette en
ny erstatningsordning for rovviltskader i budsjettet for 2006. Disse
medlemmer støtter denne. Formålet med
den nye erstatningsordningen er todelt. For det første
er det et mål at driftsenheter med husdyr og tamrein skal
få full erstatning for økonomiske tap når
rovvilt skader eller dreper beitedyr. Dette er i tråd med
viltloven § 12a. For det andre skal erstatningsordningen
motivere driftsenheter til å sette i verk effektive forebyggende
tiltak. Det vil si at sau- og tamreineiere med ny ordning fra 2006
vil få utbetalt kompensasjon på forhånd
for å kunne forebygge tap der det er dokumentert rovdyr
i beiteområdet.
Disse medlemmer viser til at
samtidig foreslo regjeringen Bondevik II å øke
bevilgningen til forebyggende tiltak mot rovviltskader med 5 mill.
kroner, og til overvåking av rovvilt med 4,2 mill. kroner.
Sau- og tamreinseier vil i tillegg til den forhåndsutbetalte kompensasjonen
fortsatt få dekket dokumentert tap og følgekostnader
som skyldes rovdyr. Det vil også fortsatt være
mulig å søke om erstatning for udokumenterte tap.
Dyreeiere kan også i tillegg søke om egne midler
til forebyggende tiltak.
Disse medlemmer slutter seg derfor
til forslaget fra regjeringen Bondevik II når det gjelder
fordeling av bevilgninger til erstatning for, og forebygging mot, rovviltskader
over kap. 1427 post 71 og 72.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen viser til at Regjeringen
vil legge fram en handlingsplan for bærekraftig bruk og
skjøtsel av nasjonalparker og andre verneområder.
Det påbegynte arbeidet med å utvikle nasjonalparkene
som en ressurs for lokalsamfunnene og for lokal verdiskaping skal fortsette.
Komiteen vil presisere
betydningen av merking av løyper, kart, skånsom
tilrettelegging og tilgjengelighet til de aktuelle verneområdene.
Komiteen imøteser
denne handlingsplanen, og vil også understreke nasjonalparkene
og verdensarvsområdene som ressurser for satsingen på grønt
reiseliv.
Komiteen vil videre
peke på at en viktig målsetting i denne sammenheng
vil være å redusere konfliktnivået knyttet
til vern av områder. Komiteen vil understreke
betydningen av lokal medvirkning og medbestemmelse for å lykkes
med dette arbeidet, og ber Regjeringen legge vekt på denne
forutsetningen i sitt videre arbeid med planen.
Komiteen mener nasjonalparksentrene
innehar en viktig oppgave med å legge til rette for kunnskap
om nasjonalparkene. Det desentraliserte informasjonsarbeidet er
blitt en sentral faktor for å skape en bærekraftig
utvikling. Senteret inspirerer og stimulerer til miljøvennlig
friluftsliv og ansvarsfølelse for naturen. Komiteen mener
derfor det er viktig å legge til rette for gode sentrer
med kunnskap, tilgjengelighet og informasjon.
Kap. 1427 Direktoratet
for naturforvaltning: Oversikt over de postene der partiene har
avvikende forslag til bevilgning. Kapittelsummen inkluderer summen
av alle poster under kapitlet. Tall i parentes viser avvik i forhold til
Regjeringens forslag (i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 | St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 | A,
SV
og Sp | H,
KrF
og V |
1427 | | Direktoratet
for naturforvaltning
(jf. kap. 4427) | 512 632 | 524 607 | 524 607 | 526 607 (+2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 77 893 | 79 739 | 79 739 | 79 739 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 49 311 | 54 832 | 54 832 | 54 832 |
| 30 | Statlige erverv, båndlegging
av
friluftsområder | 34 180 | 34 405 | 34 405 | 34 405 |
| 32 | Statlige erverv, fylkesvise
verneplaner | 17 976 | 19 450 | 19 450 | 19 450 |
| 33 | Statlige erverv, barskogvern | 42 664 | 43 668 | 43 668 | 43 668 |
| 34 | Statlige erverv, nasjonalparker | 4 700 | 5 100 | 5 100 | 5 100 |
| 35 | Statlig erverv, nytt skogvern | 66 708 | 68 213 | 68 213 | 68 213 |
| 70 | Tilskudd til kalking og
lokale fiskeformål | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 72 000 (+2
000) |
| 71 (ny) | Risikoerstatning i rovviltområde | 56 970 | 0 | 0 | 56 970 (+56
970) |
| 72 | Erstatning for beitedyr
tatt av rovvilt | 20 000 | 76 970 | 76 970 | 20 000 (-56
970) |
| 73 | Forebyggende og konfliktdempende
tiltak i rovviltforvaltningen | 37 000 | 37 000 | 37 000 | 37 000 |
| 74 | Tilskudd til friluftslivstiltak | 15 520 | 15 520 | 15 520 | 15 520 |
| 75 | Internasjonale avtaler
og medlemskap | 1 010 | 1 010 | 1 010 | 1 010 |
| 77 | Tilskudd til nasjonalparksenter | 12 700 | 12 700 | 12 700 | 12 700 |
| 78 | Friluftsrådenes
landsforbund og interkommunale friluftsråd | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
Det budsjetteres med 11,861 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en økning på 8,0 pst. i forhold til
2005.
Regjeringen Bondevik II i St.prp. nr. 1 foreslår å bevilge
294,930 mill. kroner på dette kapitlet for 2006, som er
en økning på 16,9 pst. i forhold til 2005. Økningen
er hovedsakelig knyttet til post 72 Vern og sikring av freda og
verneverdige kulturminner og kulturmiljø.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 299,279 mill. kroner for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1429 Riksantikvaren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen mener kulturminner
og kulturmiljøer er vår felles hukommelse, og
at det derfor er viktig at mangfoldet av kulturminner og kulturmiljø forvaltes og
ivaretas som bruksressurser og som grunnlag for opplevelse.
Komiteen mener at kulturminner
som har nasjonal verdi, skal bevares som kunnskapskilder og som
kilder for opplevelse. Dette må omfatte arkeologiske kulturminner
på land og under vann, kulturminner og kulturmiljø som
er freda gjennom vedtak etter kulturminnelova, og verneverdige fartøy.
Sikring og aktiv bruk av kulturhistoriske verdier og kvaliteter
i våre fysiske omgivelser skjer i stor grad gjennom privat
innsats fra eier og frivillige, offentlig forvaltning, gjennom kommunalt
planarbeid og arbeidet med by- og tettstedsutvikling.
Komiteen viser til at arbeidet
med å sikre viktige deler av vår særpregede
nasjonale kulturarv på ulike områder er et prioritert
kulturpolitisk satsningsområde.
Komiteen viser til at det er
viktig å sikre et mangfold av utvalgte bygninger og anlegg
som er av spesiell verdi ut fra de ulike tidsepoker.
Komiteen mener det er spesielt
viktig å ivareta verdier knyttet til landets kystkultur.
I denne sammenheng er det viktig å ivareta spesielt bevaringsverdige kulturminner
som er typiske for virksomheten og livet langs vår langstrakte
kyst. Arbeidet med å sikre og sette i stand et representativt
utvalg kulturminner langs Norges kyst knyttet til sjøfart,
fiske, handel og kommunikasjon, skal være en prioritert
oppgave.
Komiteen vil peke på at
de tre fartøyvernsentrene utøver en viktig funksjon
som kompetansesenter for restaurering og vedlikehold av verneverdige
fartøy.
Komiteen mener fartøyvern
er et viktig satsningsområde innenfor norsk kulturminne
og kulturmiljø. Fartøyvern representerer ivaretakelse
av en viktig del av landets maritime kulturhistorie. Norge har gjennom 150 år
vært blant verdens største sjøfartsnasjoner,
og landets maritime historie fra seileskutetiden og frem til i dag
er unik. Den frivillige innsatsen er betydelig og avgjørende
viktig for restaurering, oppbygging og drift av vernede fartøy.
Restaurering av fartøy er som regel et resultat av samarbeid
mellom stat, fylke og private.
Komiteen viser til Stortingets ønske
om å verne et bredt og representativt utvalg av verneverdige
fartøy fra ulike tidsepoker og med ulike bruksfunksjoner.
Komiteen mener at det er en viktig
oppgave å sikre et representativt utvalg av tekniske og
industrielle kulturminner. Arbeidet med å sette i stand
tekniske og industrielle kulturminner av spesiell verdi knyttet
til landets industrielle utvikling og historie, må ha prioritet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstremener
det er viktig at Norsk Vassdrags- og Industristadsmuseum i Tyssedal
nå blir ferdigstilt, og at nødvendige driftsmidler stilles
til rådighet.
Komiteen viser til
at arbeidet med å følge opp Unescos retningslinjer
om å ta vare på kulturarven i verden, er et prioritert
område. I så måte er bl.a. sikring av
Bryggen i Bergen, Bergstaden Røros og helleristningsområdet
Alta viktig å følge opp.
Komiteen mener det er viktig å ha
en forutsigbar kulturminnevernpolitikk som sikrer de kulturhistoriske verdiene
og som ivaretar vårt internasjonale ansvar for de norske
verdensarvstedene.
Komiteenvil
bemerke at i løpet av ett år har vi fått to
nye verdensarvsteder på UNESCOs liste. (Vegaøyene
og Geirangerfjorden/Nærøyfjorden).
Komiteen har merket seg bevilgningene
på 2,1 mill. kroner til disse natur- og kulturlandskapsområder gjennom
DN (Direktoratet for naturforvaltning).
Komiteenmener
dette krever et godt samarbeid mellom DN og Riksantikvaren for å gjennomføre
en god fordeling.
Komiteen viser til at Regjeringen
vil øke tilskuddsmidlene til fartøyvern til et
stabilt og forutsigbart nivå, og utarbeide en nasjonal
verneplan for fartøy der det går fram hvordan
en kan ta vare på et representativt utvalg fartøy.
Komiteen viser også til
at Regjeringen vil øke tilskuddsmidlene, slik at staten
i større grad dekker utgiftene til utgraving av automatisk
fredede kulturminner som blir urimelig tyngende for tiltakshaveren
i forbindelse med mindre private tiltak.
Komiteen viser til behovet de
eksisterende verdensarvstedene og tilhørende museer har
for å ivareta sin verdi for framtida, og imøteser
et godt samarbeid mellom ulike departementer for å sikre
dette.
Komiteen ser det som overordnet
viktig å sikre landets kulturminner mot brann. Det er i
denne sammenheng viktig med en forsterket innsats når det
gjelder brannsikring av viktige kulturminner. Komiteen ser
det i denne sammenheng som ønskelig at Regjeringen kommer
med en nærmere utredning vedrørende kvaliteten
på brannsikringen av viktige norske kulturminner.
Komiteen vil i den sammenheng
særlig understreke viktigheten av forebyggende brannsikring
av stavkirkene.
Komiteen ser det som viktig å fremskaffe
en bedre oversikt vedrørende risikoanalyse, brannsikkerhet
og brannforebyggende tiltak som er gjeldende for viktige nasjonale
kulturminner og forslag til hva som eventuelt kan gjøres
av forbedrende tiltak på dette felt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å sikre M/S Hamen gjennom en bevilgning
på 1,5 mill. kroner i 2006. M/S Hamen, som ble
bygget rundt 1949, representerer etter disse medlemmers syn
en spesiell mulighet til å sikre et representativt lasteskip
fra den norske utenriksflåten i etterkrigsårene.
Disse medlemmerviser
til Budsjett-innst. S. nr. 9 (2004-2005) der det står:
"Komiteens flertall medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er
kjent med Norsk kulturråds tilskudd til hjemkjøp
av M/S Hamen, og ber Riksantikvaren konkret følge
opp arbeidet med å sikre og konservere M/S Hamen
i 2005".
Disse medlemmer vil peke på at
M/S Hamen ikke er sikret som forutsatt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett 2006 sørge for tilstrekkelig midler til å sikre
M/S Hamen."
Det budsjetteres med 4,475 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en økning på 3,2 pst. i forhold til
2005.
Det foreslås bevilget 416,700 mill.
kroner på dette kapitlet for 2006. Fondskapitalen foreslås øket
med 400 mill. kroner for 2006, imidlertid behandles 90-poster av
finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1432 Norsk Kulturminnefond.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen viser til
at målet med fondet er å legge til rette for økt
samspill mellom offentlige og private midler til vern og utvikling
av fredede og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljø.
Komiteen har merket seg at man
ved fordelingen av midlene skal prioritere prosjekter som gir synergieffekter,
som løser ut private midler eller betydelig egeninnsats.
Prosjektene som fondet skal engasjere seg i, må minst ha
50 pst. privat medfinansiering i gjennomsnitt.
Komiteen viser til at avkastningen
av kapitalen i fondet for 2006 utgjør om lag 16,7 mill.
kroner. Den økte avkastningen vil bli brukt på verdiskapningsprogrammet,
som skal stimulere til at ressursene som ligger i kulturminner og
kulturmiljø blir tatt i bruk i utvikling av lokalsamfunn
og som grunnlag for nærings-utvikling.
Komiteen er positiv til at grunnkapitalen
til Kulturminnefondet dobles til totalt 800 mill. kroner.
Komiteen mener den sterke satsingen
på kulturminner i økt grad vil gi folk gode opplevelser
og større kunnskaper om kulturminnene og den historien
de kan fortelle.
Komiteen mener dette fondet vil
stimulere til økt verneinnsats og bedre samarbeid mellom
offentlige og private aktører.
Komiteen viser til regjeringserklæringen,
der Regjeringen vil øke fondskapitalen i Norsk Kulturminnefond.
Det budsjetteres med 16,700 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en økning på 28,5 pst. i forhold
til 2005.
Komiteen har merket
seg at avkastningen fra kulturminnefondet i 2006 vil utgjøre
om lag 16,7 mill. kroner. Dette skal benyttes til kulturminnetiltak
og forvaltning av fondsmidlene. Komiteen viser til
at den økte grunnkapitalen for 2006 først vil
få virkning for budsjettet for 2007.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 633,657 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en økning på 4,7 pst.
i forhold til 2005.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 667,903 mill. kroner for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1441 Statens forurensningstilsyn.
Komiteen medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen viser til
den sentrale rolle og ansvar som Statens forurensningstilsyn har
for å understøtte myndighetenes arbeid for en
bærekraftig utvikling og et mest mulig forurensningsfritt
miljø.
Komiteen støtter derfor
i denne sammenheng Regjeringens prioriteringer for at det skal arbeides
for en mer giftfri hverdag og en gradvis stansing av forurensning
av jord, luft og vann.
Komiteen mener det er viktig,
slik Regjeringen påpeker, at miljøgifter må utfases
og informasjon om farlige kjemikalier må styrkes, slik
at en kan beskytte både natur og mennesker mot skade.
Komiteen viser til sine merknader
under kap. 1410 Miljøvernforskning og miljøovervåking,
der en viser til EUs arbeid med nytt kjemikalieregelverk. Komiteen støtter
Regjeringens målsetting om å påvirke
det endelige kjemiekalieregelverket, slik at det i større
grad enn hittil skal legges bevisbyrde på industrien for å dokumentere
at kjemikaliene som brukes, er trygge og forsvarlige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at dette ikke må innebære at norsk næringsliv
utsettes for strengere miljøkrav enn de bedriftene de konkurrerer
mot.
Komiteen gir sin støtte
til å styrke arbeidet med opprydding og kartlegging av
miljøgifter, samt å satse på bedret vannkvalitet
i flere vassdrag, opprydding i forurenset sjøbunn, opprydding
i forurenset jord i barnehager, lekeplasser, skolegårder
m.m.
Komiteen viser til at regjeringen
Bondevik II gjorde forurensningsloven gjeldende for forurensning
i og fra havner i forbindelse med forurensende sedimenter. Det er
videre gjennomført kartlegginger av forurensende sedimenter
ved skipsverft og større småbåthavner,
som danner grunnlag for avklaring av forurensningsomfang og behov
for oppryddings- og sikringstiltak.
Komiteen slutter seg til forslaget
fra Regjeringen om en ytterligere styrking av tiltak for opprydding
i forurensede sedimenter med 20 mill. kroner, kap. 1441 post 39
Oppryddingstiltak. Komiteen peker i likhet med Regjeringen
særlig på behovene for opprydding i Vansjø,
Hobøl- og Jærvassdraget, og at 2 mill. kroner brukes
til tiltak i disse områdene.
Komiteen viser til at midlene
skal benyttes til å delfinansiere helhetlige tiltak for å redusere
næringstilførslene og bedre vannkvaliteten i Vansjø-,
Hobøl- og Jærvassdraget i tråd med vedtatte
handlingsplaner, herunder inkludert tiltak innenfor avløpssektoren.
Midlene kan også benyttes til nødvendig overvåking
av utvikling i tilstanden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
regjeringen Bondevik IIs omfattende arbeid for å rydde
opp i gamle miljøsynder som forurensede sedimenter i sjøbunnen.
Disse medlemmer viser til at
problemet med forurensning fra landbruket i noen områder
kan være betydelig, og at dette problemet må vies økt
oppmerksomhet. Disse medlemmer vil spesielt vise
til Østfold hvor problemer med avrenning fra jordbruket
har skapt store problemer for vassdragene. Her er Vansjø et eksempel
som drikkevannskilde for 60 000 mennesker. Disse
medlemmer vil understreke at det er nødvendig at
Miljøverndepartementet og Landbruks- og matdepartementet
har et tett og forpliktende samarbeid for slik å bedre
vannkvaliteten og rekreasjonsområdet rundt Vansjø.
Komiteen mener at energigjenvinning
fra avfall er både et spørsmål om god
ressursutnyttelse og forsvarlig miljøpolitikk. Komiteen mener
samtidig det er viktig at vi sikrer en høy grad av materialgjenvinning, slik
at ressurser som kan brukes om igjen, blir utnyttet best mulig.
Komiteen mener Norge bør
utnytte den ressursen restavfallet er samtidig som man sikrer en
forsvarlig behandling av avfallet. I den forbindelse bør
et antall moderne energigjenvinningsanlegg bygges og stå ferdig
til juni 2009.
Komiteen viser til at smittefarlig
avfall kan utgjøre en fare for helse og miljø om
avfallet ikke får en miljømessig forsvarlig behandling. Komiteen er kjent
med at Helse- og omsorgsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet
og Miljøverndepartementet fastsatte en ny forskrift om
smittefarlig avfall som skal sikre at dette avfallet blir behandlet
på en miljømessig forsvarlig måte. Den
nye forskriften vil tre i kraft fra 1. januar 2006. En
stor del av det smittefarlige avfallet blir i dag behandlet ved
autoklavering, desinfisering og forbrenning. Smittefarlig avfall
er næringsavfall. Etter forurensningsloven er det avfallsbesitterne som
har ansvaret for at dette avfallet blir behandlet på en
miljømessig forsvarlig måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er kjent med at sykehusforbrenningsanlegget
(SYFA) i Fredrikstad har særlige behandlingsløsninger
for enkelte typer smittefarlig avfall.
Disse medlemmer viser til at
dagens garantister nå skriftlig har sagt opp garantiansvaret
med henvisning til Helseforetakslovens § 33 annet
ledd som forbyr helseforetakene å stille garanti. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen sikre at staten sikrer
de nødvendige driftsgarantier, slik at en nødvendig behandlingsløsning
ikke legges ned før redegjørelsen fra SFT, som
miljøvernministeren selv har bedt om, er klar og den nye
forskriften (fra 1. januar 2006) får praktisk
virkning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringspartienes
merknader i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen i forbindelse
med behandlingen av Tillegg nr. 1 (2005-2006), kap. 286.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at Regjeringen reduserer overføringen til Fondet for
forskning og nyskaping med 25 mrd. kroner i forhold til budsjettforslaget
fra regjeringen Bondevik II. Disse medlemmer mener
dette kuttet er svært uheldig. Kuttet i fondskapitalen
vil gi nær 900 mill. kroner mindre til disposisjon til
forskning i årene fremover på grunn av redusert fondskapital,
og dermed lavere avkastning fra fondet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at kuttet i overføringen
til Fondet for forskning og nyskaping dermed vil gi et mindre beløp
disponibelt til blant annet klimaforskning. Dette vil igjen gi oss
mindre kunnskaper om klimaendringene fremover, blant annet om de regionale
klimaeffekter i Arktis. Disse medlemmer synes dette
er uheldig. Økt kunnskapsnivå om klimaendringene
er en viktig forutsetning for å kunne håndtere
klimautfordringene. Disse medlemmer mener det ikke
er samsvar mellom hva Regjeringen sier i Soria Moria-erklæringen
når det gjelder satsing på forskning og hva den
faktisk gjør i sitt budsjettforslag.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, sier seg tilfreds med at det
varsles en forsterket innsats for å oppfylle utslippsforpliktelsene
i Kyoto-protokollen for perioden 2008-2012.
Flertallet viser også til
at Regjeringen varsler at den - "vil øke klimaforskningen,
spesielt forskningen på regionale effekter av klimaendringene
i Arktis, og etablere en nasjonal handlingsplan for klimaforskning".
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har videre merket seg at Regjeringen gjennom å legge
fram sektorvise klimahandlingsplaner, vil sette konkrete
mål for hvor mye hver sektor skal bidra med.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at vi må kunne bruke de mekanismene Kyoto-protokollen
tillater, og at reduksjon av CO2-utslipp
bør komme der det er mest kostnadseffektivt å gjennomføre
dem, det være seg nasjonalt eller ved kjøp av
kvoter internasjonalt.
Disse medlemmer mener videre
at satsen for pant for bilvrak bør økes. Dette
vil føre til en hurtigere utskiftning av den gamle bilparken
i Norge, noe som ville gi en betydelig miljøgevinst. Disse
medlemmer vil på dette grunnlaget fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
kostnader, inntekter og miljøgevinst med vrakpant for bil
på 6 000 pr. enhet."
Det budsjetteres med 121,060 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en økning på 103,8 pst. i forhold
til 2005. Økningen er knyttet til forutsetningen om at
det leveres anslagsvis 114 000 bilvrak til fragmentering.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 13,354 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en reduksjon på 8,8 pst. i forhold
til 2005.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 13,778 mill. kroner for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1444 Produktregisteret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteener
kjent med atProduktregisteret er det sentrale
statlige registeret for innsamling av kjemikalieinformasjon til
bruk innenfor HMS-arbeidet.
Komiteen mener det er riktig å effektivisere
og fornye Produktregisteret, og at det er riktig å vurdere om
Registeret bør integreres i SFT (Statens forurensningstilsyn),
som er den største brukeren av registeret.
Komiteen vil påpeke
viktigheten med riktige opplysninger ut fra registrerte data, og
at mest mulig av de graderte dataene kan omgjøres til ugradert
informasjon til bruk for allmennheten.
Regjeringen Bondevik II budsjetterer i St.prp.
nr. 1 med 1,922 mill. kroner på dette kapitlet for 2006,
som er en reduksjon på 3,9 pst. i forhold til 2005.
Regjeringen budsjetterer i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 1 med 2,0 mill. kroner for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1445 Miljøvennlig
skipsfart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen viser til
at Regjeringen vil videreføre NOx-reduksjonsprogrammet
og etablere et forum for miljøvennlig skipsfart. Et slikt
forum skal være en møteplass for bedre dialog
mellom næringen og myndighetene, og bidra til en felles
plattform for utvikling og gjennomføring av internasjonalt
regelverk gjennom miljøvennlig teknologi.
Det foreslås bevilget 350,788 mill.
kroner på dette kapitlet for 2006, som er en økning
på 4,3 pst. i forhold til 2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1465 Statens kartverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen legger vekt
på at Statens kartverk skal være et tydelig nasjonalt
fagorgan innen sitt fagområde. Virksomheten skal konsentreres
om myndighetsoppgaver og tilrettelegging for den norske geodatavirksomheten.
Her inngår produksjon, standardisering, forvaltning og
drift av offentlige data.
Komiteen legger vekt på Statens
kartverks mål om å kunne tilby koordinatbestemt
informasjon på en enkel og effektiv måte.
Komiteen viser til at det foreslås
fortsatt å prioritere sjøkartlegging høyest
i de nærmeste årene, og komiteen ser
betydningen av dette i forhold til vår langstrakte kyst
og sikkerhet knyttet til skipstransport.
Komiteen legger vekt på Statens
kartverks mål om å fullføre målingen
av strekningen fra Vega og nordover, slik at elektroniske sjøkart
for området blir gjort tilgjengelig i løpet av
2008.
Det budsjetteres med 12,000 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er det samme som for 2005.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1 å bevilge 161,054 mill. kroner på dette
kapitlet for 2006, som er en økning på 14.3 pst.
i forhold til 2005.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 å bevilge 163,262 mill. kroner for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1471 Norsk Polarinstitutt.
Flertallet har merket seg at
regjeringen Bondevik II i sitt budsjettforslag for 2006 foreslo
en økning i bevilgningene på dette kapitlet med
hele 14 pst. Økningen går hovedsakelig til økt
norsk satsing i Antarktis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen har merket
seg at forskningsstasjonen Troll ble offisielt åpnet i
februar 2005. Med den satsingen forskningsstasjonen Troll og norsk
deltagelse i det internasjonale DROMLAN-prosjektet (Dronning Maud
Land Air Network) innebærer, vil Norge styrke sitt nærvær
i Antarktis betydelig, og også medvirke i større
grad til det internasjonale arbeidet for å bevare Antarktis
som det reneste og minst påvirkede villmarksområdet
i verden.
Det budsjetteres med 26,026 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en reduksjon på 27,2 pst. i forhold til
2005.
Det budsjetteres med 5,400 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er det samme som for 2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens budsjettforslag for kap. 1472 Svalbard miljøfond.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt primære budsjett.
Komiteen er tilfreds
med at det fra og med 2006 opprettes et miljøvernfond i
samsvar med svalbardmiljøloven, slik at en gjennom økte
ressurser kan kartlegge og overvåke miljøtilstanden,
organisere bedre skjøtsel og gjennomføre bedre
vedlikehold. Norge blir dermed enda bedre i stand til å ivareta
den særegne og sårbare naturen og legge grunnlag
for forskning og verdiskaping.
Det budsjetteres med 5,400 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er det samme som for 2005.
Det budsjetteres med 3,400 mill. kroner på dette kapitlet
for 2006, som er en reduksjon på 2,9 pst. i forhold til
2005.