Komiteen har ved Stortingets vedtak 19. oktober 2006
fått tildelt kapitler under rammeområde 12 Olje og
energi, jf. Innst. S. nr. 4 (2006-2007). Ved Stortingets vedtak
28. november 2006 er netto utgiftsramme for rammeområde
12 fastsatt til kr 121 776 021
000, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007).
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Asmund Kristoffersen, Karin Yrvin,
Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, frå Sosialistisk
Venstreparti, Heidi Sørensen, og frå Senterpartiet,
Ola Borten Moe, viser til at Noreg er ein energinasjon med stor
produksjon av rein vasskraft og med rikeleg tilgang på olje
og gass. Noreg skal vere ein miljøvenleg energinasjon og
vere verdsleiande innanfor utvikling av miljøvenleg teknologi.
Mange bedrifter og arbeidsplassar er knytte
til produksjon og foredling av norske energiressursar. Mulegheitene
for å utvikle nye lønnsame bedrifter basert på utnytting
av norske energiressursar er store.
Fleirtalet er av den grunn tilfreds
med at Regjeringa har klare målsettingar om å betre
kraftbalansen gjennom energieffektivisering og utbygging av ny miljøvenleg
energiforsyning, utvikle rammar for eit nytt industrikraftregime,
samt delta i utviklinga av meir industriell bruk av naturgass. Fleirtalet ser
dette som viktige områder for å etablere langsiktige
og forutsigbare rammeløyve for industriutvikling.
I mange tiår har vasskrafta skaffa
oss den energien Noreg treng. Fleirtalet meiner tida
for dei nye store vasskraftutbyggingane er over og at andre alternative energikjelder
må fasast inn. Fleirtalet meiner ein skal
vere sjølvforsynt med elektrisk straum i eige land i eit
normalår. Dette må vere ein klår målsetnad. Fleirtalet viser
til at Regjeringa sin energipolitikk byggjer på at miljømåla
vil bestemme produksjonsmuligheitene, og at det er naudsynt å føre
ein aktiv politikk for å for å minske veksten
i energiforbruket.
Det er òg gledeleg at investeringane
i vind- og småkraftverk har auka dei siste åra.
Fleirtalet viser til klimaproblema
som er knytte til fossil energi. Av den grunn må det auka
energibehovet i større grad dekjast av nye fornybare energikjelder samt
utbygging av fossile energikjelder med CO2-handtering.
Fleirtalet viser til utfordringa
knytt til den stramme forsyningssituasjonen i Midt-Noreg òg
har merka seg at Statnett har sett i gang tiltak for å tryggje kraftbalansen
i området. Fleirtalet viser til at kraftsituasjonen
i Midt-Noreg er rekna med å verte ytterlegare pressa hausten
2007 når ny industriproduksjon startar opp. Fleirtalet har
merka seg at Regjeringa no arbeider med tiltak for å kome
denne utfordringa i møte.
Fleirtalet vil òg oppmode
Regjeringa om å setje i verk tiltak for å hindre
strømrasjonering og utilsikta verknader for alminnelege
forbrukarar som fylgje av den vanskelege straumsituasjonen i regionen.
Særleg må ein ivareta fordelingspolitiske omsyn
i dette arbeidet.
Fleirtalet viser til at kraftsystemet
er sårbart for svingingar i vasskraftproduksjonen. Behovet
for ei meir robust energiforsyning vil krevje auka produksjon, meir
effektiv energibruk, overgang frå elektrisk til ny fornybar
oppvarming og framleis utbetring og utbygging av overføringsnettet.
I tillegg må ein betre import- og eksportkapasiteten i
linjenettet.
Fleirtalet understrekar at Noreg
har eit stort potensial for nye fornybare energikjelder som vind, bioenergi,
sol-, bølgje- og tidevasskraft. Fleirtalet er
av den grunn tilfreds med at Regjeringa har varsla å styrke
Enova si verksemd gjennom å etablere eit grunnfond for
energieffektivisering og fornybar energi. Opprettinga av eit energifond
på 10 mrd. kroner i dette budsjettet, samt varsel om ytterlegare
10. mrd. kroner i budsjettet for 2009, er ei historisk satsing.
Avkastninga av dette fondet vil meir enn doble satsinga på ny
fornybar energi. Fleirtalet meiner ei satsing på ny
fornybar elektrisitet, fornybar varme og energieffektivisering gjennom
Enova SF er ein framtidsretta politikk som vil vere med å betre
kraftbalansen. Fleirtalet har òg merka seg
den store pågangen for utbygging av småkraftverk.
Gjennom satsing på energieffektivisering
og nye fornybare energikjelder kan Noreg få eit variert
og miljøvenleg energisystem. Fleirtalet har
merka seg at Regjeringa nyleg har kome med framlegg til produksjonsstøtte
for ny fornybar elproduksjon, og at det tas sikte på å etablere
støtteordningar til bioenergi, annen fornybar varmeproduksjon,
samt til infrastruktur. Fleirtalet er tilfreds med
Regjeringa si satsing på energiomlegging.
Fleirtalet har merka seg at Enova
ligg godt an til å klare målet om 12 TWh/år
i 2010, og at Regjeringa har sett seg nye, høge mål
med 30 TWh/år innan 2016.
Ei styrka satsing på infrastruktur
for fjernvarme, utvikling av nye teknologiar som medverkar til energiomlegging,
vil òg etter fleirtalet si meining vere viktige
bidrag for å betre kraftbalansen på sikt.
Fleirtalet meiner eit sterkt
offentleg eigarskap til vasskraftressursane må vidareførast.
Produksjon og distribusjon av energi frå vasskraft skal
i størst mogleg grad vere offentleg eigd. Fleirtalet har
merka seg at Regjeringa vil vidareføre praktiseringa av
gjeldande heimfallsordning slik at det breie offentlege eigarskapet
vert sikra.
Fleirtalet har merka seg at Regjeringa
vil foreta ei evaluering av dagens energilov, der mellom anna lova sin
innverknad på kraftbalansen, straumprisane og strukturen
i kraftbransjen skal gjennomgåast.
Fleirtalet meiner den kunnskap
og kompetanse som energisektoren innehar, må nyttast til å utvikle
ny teknologi samt å finne løysingar som reduserer utsleppa
av klimagassar. Fleirtalet ser det derfor som positivt
at eit slikt samarbeid vert vektlagt i tida framover.
Fleirtalet vil peike på behovet
for å få ein langsiktig og forutsigbart kraftmarknad
for den kraftforedlande industrien, og er tilfreds med at Regjeringa
arbeider med å finne løysingar som sikrar denne
industrien kraft i framtida. Fleirtalet vil
oppmode Regjeringa om at ein, om nødvendig, finn overgangsløysingar
for den kraftforedlande industrien.
Fleirtalet vil peike på Regjeringa
sin målsetnad om å, innanfor internasjonale klimaforpliktingar,
auke bruken av naturgass innanlands til energi- og industriføremål. Fleirtalet meiner
at Noreg skal ha som målsetnad å verte verdsleiande
i miljøvennleg bruk av gass.
Fleirtalet er tilfreds med avtala
Regjeringa har inngått med utbyggjarane av eit varmekraftverk
med CO2-handtering på Mongstad. Fleirtalet meiner løysinga
på Mongstad er teknologisk spanande i tillegg til at det
vert kraftproduksjon i ein region med stort behov for ny energi.
I tillegg vil gasskraftverk på Kårstø i
Rogaland verte starta opp i løpet av 2007. Dette vert eit
gasskraftverk med CO2-handtering der
reinsing av CO2 skal vere i drift innan
2009.
Fleirtalet merkar seg, og er
tilfreds med, at Regjeringa i tråd med signal i budsjettet
for 2006 løyver til saman 860,3 mill. kroner til CO2-handtering og miljøvenleg gassteknologi
(CO2-handtering: 720 mill., Gassnova:
91,8 mill., samt midlar til energiforsking frå Forskingsrådet
si avkastning: 48,5 mill. til miljøvenlege gassteknologiar).
Fleirtalet er kjend med at Gassco
saman med kommersielle aktørar no har utreda det tekniske
og kommersielle grunnlaget for transport av gass til mellom anna
Grenland (jf. Innst. S. nr. 135 (2004-2005)). Fleirtalet er
vidare gjort kjend med at ei røyrløysing er teknisk
mogleg og at det no føregår kommersielle avklåringar.
Fleirtalet ser fram til at Regjeringa
set i verk naudsynte tiltak for å realisere eit gassrør
til Grenland, og at staten i tråd med Soria Moria-fråsegna,
medverkar saman med kommersielle aktørar til å realisere gassrøret. Fleirtalet ser
at det er viktig å få eit klart bilde av det økonomiske
fundamentet for røret og at det er viktig at dei kommersielle
aktørane no viser interesse for å vidareføre
prosjektet. Fleirtalet viser òg til at gassrør
til Grenland vil være viktig for å understøtte
framtidige industrielle investeringar av stor nasjonal verdi. Fleirtalet ser
av den grunn fram mot ei rask prinsippavklåring om gassrør
til Grenland.
Fleirtalet vil peike på at
Noreg skal være et føregangsland i utvikling av
miljøvenleg teknologi innan olje- og gassindustrien. Interessa
for norsk sokkel er god og aktiviteten er høg. Petroleumsverksemda
er ei internasjonal næring, og verksemda i Noreg vert påverka
av den internasjonale utviklinga med auka etterspurnad etter energi. Fleirtalet meiner
det er viktig å oppretthalde eit høgt nivå på leiteaktiviteten etter
olje og gass, og oljeindustrien må òg i framtida
få tilgang til interessante leiteareal. Det er framleis
store olje- og gassressursar på norsk kontinentalsokkel
som representerar store verdiar for Noreg. Utnytting av desse vil
vere med å dekke noko av verdas aukande behov for olje
og gass.
Ei omfattande teknologisk utvikling i tillegg
til høge prisar på olje og gass har gjort det
lønsamt å auke utvinningsgraden i eksisterande
felt. Det må i framtida leggjast til rette for at petroleumsverksemda
skal få mest mogleg petroleum ut av kvart felt.
Norsk sokkel er ein utviklingsarena for avansert
teknologi, og tilgangen på kompetanse er nøkkelen
til at norsk petroleumsverksemd framleis skal vere leiande. For å sikre
vidareutvikling av norsk petroleumsverksemd, er behovet for høgt
kvalifiserte medarbeidarar og ei styrking av teknologifaga i undervisningsinstitusjonane
nødvendig.
Ei sterk satsing på kompetanse- og
teknologiutvikling vil vere ein viktig del av ei framtidsretta norsk petroleumsverksemd.
Samarbeid mellom næringsliv og utdanningssystemet er naudsynt
for å auke interessa for realfaga blant ungdom i åra
som kjem, og for å vidareutvikle petroleumssektoren. Eit
slikt samarbeid må i tillegg til å auke interessa
for realfag blant ungdom, synleggjere sektoren sitt faktiske behov
slik at ein kan få eit større samsvar mellom utdanningstilbod
og næringa sine behov.
Fleirtalet viser til at petroleumsverksemd
i Barentshavet og Norskehavet skal vere verdas fremste i forhold
miljøvennlig teknologi, miljøovervaking og oljevernberedskap.
Noreg må delta i utviklinga av petroleumsverksemda i nord
i samspel med Russland. Fleirtalet har merka seg
Regjeringa sitt havmiljøsamarbeid med Russland. Fleirtalet har
merka seg at forvaltingsplanen for Barentshavet er oversett til
russisk.
Ein felles norsk-russisk miljøstatusrapport
for heile Barentshavet skal utarbeidast, og fleirtalet er
tilfreds med at samarbeidet vil omfatte miljøovervaking, vern
og forvaltinga av det biologiske mangfaldet i området.
Barentshavet er eit heilskapeleg økosystem, og for å bevare
havet rikt og reint, må petroleumsverksemda og annan aktivitet
gå føre seg innanfor miljømessig forsvarlege
rammer. Dette må sikrast gjennom eit langsiktig samarbeid
mellom norske og russiske styresmakter.
Etter fleirtalet si meining vil
ein offensiv nordområdestrategi vere med å gje
norsk petroleumsindustri eit betre utgangspunkt for å engasjere
seg i andre land. Gjennom Intsok er det eit mål å styrkje
det langsiktige grunnlaget for verdiskaping og sysselsetting mot
internasjonal verksemd.
Fleirtalet viser òg
til handsaminga av St.meld. nr. 8 (2005-2006) Helhetlig forvaltningsplan
av det marine miljø i Barentshavet og havområdene
utenfor Lofoten, der stortingsfleirtalet, i tråd med planen,
sa at ein skulle kome attende med ei oppdatering av forvaltingsplanen
i 2010.
I åra fram til 2010 meiner fleirtalet det
er viktig å få kartlagt forholda for sjøfugl,
botnforhold og få utført seismiske undersøkingar
som gjev oss kunnskap nok til ei oppdatering av forvaltingsplanen
i 2010. Fleirtalet er tilfreds med at Regjeringa
føreslår å auke løyvinga over
post 21 i statsbudsjettet for 2007 med om lag 60 mill. kroner til
oppstart av seismiske undersøkingar i desse områda.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen,
viser til at Norge er rikt på energiressurser. Disse
medlemmer vil legge forholdene til rette slik at Norge bedre
kan utnytte våre muligheter som energistormakt. En sterk
olje- og energisektor vil skape grobunn for teknologiutvikling,
høy verdiskaping og god levestandard. Dette bør
komme landets innbyggere og næringsliv til gode gjennom
sikker tilgang til energi til en fornuftig pris.
Disse medlemmer er imidlertid
dypt bekymret for kraftbalansen. Et stadig økende kraftunderskudd
i Norge og Norden, med tilhørende høye priser,
har utviklet seg under forskjellige regjeringer, og vitner
om manglende politisk vilje og handlekraft til å utnytte våre
enorme energiressurser.
Økt bruk av nye fornybare energikilder
kan bidra til å gjøre energibruken mer fleksibel.
Utviklingen og produksjon av alternative energikilder har også et
stort potensial når det gjelder å skape nye arbeidsplasser. Det
må legges vekt på at natur og miljø ikke
skal utsettes for uhensiktsmessige belastninger i energipolitikken.
Det er viktig å stimulere til mest
mulig fornuftig bruk av energi, og disse medlemmer stiller
seg positive til kostnadseffektive og frivillige tiltak som kan
spare energi og omkostninger. Men, det er viktig at slike tiltak
ikke skaper uønskede konkurransevridninger i kraftmarkedet.
Disse medlemmer vil fortsatt
arbeide for utbygging av samfunnsøkonomisk lønnsomme
og miljøtilpassede vassdragsprosjekter. Konsesjonsbehandling
av vannkraft må forenkles, og lokalbefolkningen skal lyttes
til. Det er oppsiktsvekkende at Regjeringen ønsker å stoppe
det miljøvennlige kraftprosjektet i Vefsna, som ville gitt
1,5 TWH ren, billig kraft.
Staten må stimulere til opprustning/oppgradering
av eksisterende vannkraftverk. Det ligger videre store potensialer
i økt utbygging av små-, mini-, og mikrokraftverk.
Dette er næringsvirksomhet som i stor grad kommer distriktene
til nytte. Konsesjonsbehandlingen må forenkles, slik at
byråkratisk sommel ikke er til hinder for utbyggingen.
Disse medlemmer vil arbeide aktivt
for at gassressursene tas i bruk til innenlands verdiskaping, industriutvikling
og nyskaping. Myndighetene bør legge til rette for bygging
av gasskraftverk med best tilgjengelig teknologi, og med rammevilkår
på linje med EU. Hovedinfrastrukturen for gass bør
være et myndighetsansvar, og det bør opprettes
et selskap for å koordinere arbeidet og sikre investering
i slik infrastruktur.
Disse medlemmer mener petroleumsnæringen er
svært viktig for norsk økonomi. Næringen
står for betydelig sysselsetting i mange regioner, og bidrar
til både industriell- og teknologisk utvikling av stor betydning.
Det er behov for stadig kompetanse- og teknologiutvikling dersom
man skal opprettholde aktivitetsnivået på norsk
sokkel. Det er nødvendig at petroleumssektoren har langsiktige,
forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser.
Disse medlemmer vil gi oljeindustrien
tilgang på nye prospektive arealer, også i nordområdene.
Skattesystemet må bidra aktivt til å gjøre
nisje- og haleproduksjon mer lønnsom, slik at vi øker
levetiden på feltene og får en høyest
mulig utvinningsgrad.
Disse medlemmer er glade for
at Regjeringen ikke gjennomførte permanent vern av noen
arealer i nordområdene, men konstaterer med bekymring at Regjeringens
"forvaltningsplan" i stor grad utsetter beslutninger i viktige,
prospektive arealer. Det er også grunn til bekymring når
Regjeringens oppfølging av kunnskapsinnhentingen forsinkes
allerede det første året.
Teknologiutvikling innen oljebransjen er særdeles viktig
for fremtidig verdiskaping for nasjonen og for den globale konkurranseevnen
i næringen. Teknologiutvikling har også positive
ringvirkninger for næringslivet for øvrig. Disse
medlemmer mener staten bør ta et langt større
ansvar for FoU innen petroleumsnæringen, og at det bør
opprettes et energi- og petroleumsforskningsfond for å sikre
langsiktigheten i denne forskningen.
Disse medlemmer viser til dagens
budsjettbehandlingssystem i Stortinget og det faktum at faginnstillingene
ikke lenger styrer budsjettrammene innen sitt fagfelt. Under dette
systemet finner disse medlemmer det vanskelig å fremme
Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag, da den vedtatte
rammen er betydelig høyere enn disse medlemmers
bevilgninger innenfor rammeområde 12. For å synliggjøre Fremskrittspartiets
prioriteringer har disse medlemmer derfor valgt å legge
inn sitt primære budsjettforslag i sine generelle merknader.
Alle endringer gjøres i forhold til Regjeringens budsjettforslag.
Tabellen viser Fremskrittspartiets
primære budsjettalternativ sammenlignet med Regjeringens
forslag.
Endringer er i forhold til St.prp. 1 (2006-2007).
Kap. | Post | Merknad | Endring |
1800 | 1 | Det er mulig med effektiviseringstiltak
og bedre ressursutnyttelse. | - 6 000 |
1800 | 21 | Denne posten som skal benyttes
til eksterne utredninger og analyser, uavhengige vurderinger og
evalueringer, beslutningsstøtte og annen støtte
av tidsbegrenset karakter, er for høy. Departementet må i
større grad bruke den kompetanse en selv har bygget opp
gjennom flere tiår. | - 3 000 |
1800 | 71 | Driften av "Norsk Oljemuseum"
bør gjøres mindre avhengig av statlig støtte, og
finansieringsformen bør søkes endret over tid. | -500 |
1810 | 1 | Det er mulig med effektiviseringstiltak
og bedre ressursutnyttelse. I tillegg burde NOx-avgiften
innføres på en langt bedre måte og i
tettere dialog med industrien. Dette ville bidratt til lavere kostnader
for direktoratet. | -6 000 |
1810 | 21 | Kartleggingen av nordområdene
følges ikke opp i tråd med Stortingets forutsetninger,
og det foreslåes 20 millioner ekstra til dette arbeidet.
Det omdisponeres 1 million innenfor rammen, og kuttet forutsetter
redusert aktivitet på oppdrag og samarbeidsvirksomhet utenfor
Norges grenser. | +19 000 |
1810 | 45 | Av erfaring vil man klare å dekke
behovet selv med lavere bevilgning. | -500 |
1820 | 1 | Det foreslås en
reduksjon, og forutsetter at behandling av småkraftsaker
delegeres til berørte kommuner. | -6 000 |
1820 | 21 | Det forutsettes redusert
aktivitet på oppdrag og samarbeidsvirksomhet utenfor Norges
grenser. | -2 000 |
1820 | 73 | Inntil det er foretatt
en grundig gjennomgang av nettariffsystemet, så støtter Fremskrittspartiet
dagens ordning med utjevning av nettariffer. Ordningen bør ligge
på 40 mill. kroner. | +10 000 |
1825 | 21 | Regjeringen legger opp
til et for høyt ambisjonsnivå. | -4 000 |
1825 | 74 | Det er et enormt potensial
for verdiskaping ved innenlandsk bruk av gass. Det er derfor viktig å legge
forholdene bedre til rette for økt bruk av gass innenlands.
Det må også tas i bruk økonomiske virkemidler
for å støtte byggingen av infrastruktur for naturgass.
Viser for øvrig til tidligere forslag fra Fremskrittspartiet
om statlig myndighetsansvar for bygging av hovedrørledninger for
naturgass, samt forslag om å tilføre 5 mrd. kroner
til et statlig infrastrukturselskap ved behandlingen av gassmeldingen. | +10 000 |
1830 | 22 | Se begrunnelsen for kap.
1830 post 50. | -10 900 |
1830 | 23 | Fremskrittspartiet mener
Norge bør utforske mulighetene for å utnytte
Thorium som energiråstoff. | +10 000 |
1830 | 50 | Fremskrittspartiet ønsker å ta
finansieringen av energi- og petroleumsforskning ut av
de årlige statsbudsjett, og i stedet finansiere forskningen
med avkastningen fra fond. Det vil gi økt forutsigbarhet
og legge grunnlag for langsiktig planlegging og gjennomføring
av forskningsprosjekter. Fremskrittspartiet ønsker å opprette
et forskningsfond på 10 mrd kroner, der avkastningen av fondet
skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter. | -332 100 |
1830 | 70 | Se begrunnelsen for kap.
1830 post 50. | -6 400 |
1833 | 21 | Det er uforsvarlig å legge
opp til milliardbevilgninger til et byggeprosjekt hvor det ikke
er fremlagt noen prosjektplaner, kostnadsanslag eller lignende.
Fremskrittspartiet kutter bevilgningene til Kårstø bygging
i sin helhet i påvente av en egen sak om prosjektet. Resterende
60 mill. kroner forutsettes brukt på å sikre en
god fremdrift i CO2-prosjektene på Mongstad
og Tjeldbergodden. | -660 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, viser til at Norge fra naturens
side er rikt utrustet med miljøvennlige energiressurser.
Norge har dessuten utviklet betydelig kunnskap innenfor energiproduksjon.
Det er et mål for disse medlemmer at Norge
skal ha en sikker og fleksibel energiforsyning, og være
en ledende energinasjon i Europa.
Disse medlemmer peker på at
tilstrekkelig tilgang på elektrisk kraft er avgjørende
for norsk industri og verdiskaping.
Disse medlemmer legger vekt på å føre
en fremtidsrettet energipolitikk som gir en sikker energiforsyning
til akseptable priser. Videre vil disse medlemmer prioritere
forskning og utvikling for økt verdiskaping og sysselsetting
i årene fremover gjennom en offensiv utnyttelse av våre
naturressurser og kompetanse.
Disse medlemmer peker på at
dagens anstrengte forsyningssituasjon for elektrisk kraft er en
alvorlig utfordring. Disse medlemmer mener at en
sikker kraftforsyning er et område som må prioriteres
høyt i 2007. Det må legges til rette for en effektiv
utnyttelse av våre vannkraftressurser, satsing på nye,
fornybare energikilder, utnyttelse av våre gassressurser
til innenlands kraftproduksjon og et sikkert og robust overføringsnett
både innenlands og til utlandet med tilstrekkelig kapasitet
til å sikre kraftforsyningen til alle deler av landet. Disse
medlemmer fremmer derfor flere forslag i sitt alternative
budsjett for å bedre forsyningssikkerheten, herunder styrking
av saksbehandlingskapasiteten ved behandling av konsesjonssøknader
for kraftutbygging, skattemessige endringer for en bedre utnyttelse
av våre vannkraftressurser, toveiskommunikasjon, et felles
grønt sertifikatmarked med Sverige som vil gi bedre økonomiske
rammebetingelser for økt kraftproduksjon fra nye, fornybare
energikilder og økt satsing på forskning og utvikling
innen fornybar energi og miljøvennlig gassteknologi.
Disse medlemmer vil legge til
rette for at den norske kontinentalsokkelen forblir et attraktivt
område for verdiskaping og investeringer for norske og
utenlandske selskaper i petroleumssektoren. Disse medlemmer vil
legge til rette for en langsiktig utviklingsbane som gir høy
verdiskaping fra norsk kontinentalsokkel i mange år fremover. Disse
medlemmer vil øke produksjonen ved å få mer
olje og gass ut av hvert felt, og utvide olje- og gassaktivitetene til
nye lovende områder. Skal man oppnå dette på en bærekraftig
måte er det nødvendig å satse offensivt
på forskning og utvikling. Disse medlemmer viser
til at under regjeringen Bondevik II ble de årlige bevilgningene
over statsbudsjettet til petroleumsforskning økt fra ca.
100 mill. kroner årlig til nær 400 mill. kroner. Disse
medlemmer viser videre til St.prp. nr. 1 (2005-2006) der
regjeringen Bondevik II uttalte et ambisjonsnivå på å øke
de årlige bevilgingene til petroleumsforskning til 600
mill. kroner årlig i løpet av denne stortingsperioden. Disse
medlemmer mener at dette var et riktig ambisjonsnivå,
og fremmer derfor forslag om økt satsing på petroleumsrettet
forskning og utvikling i tråd med dette ambisjonsnivået.
Disse medlemmer viser videre
til behandlingen av St.meld. nr. 8 (2005-2006) "Helhetlig forvaltningsplan
av det marine miljø i Barentshavet og havområdene
utenfor Lofoten". Stortingsflertallet vedtok her at man skal komme
tilbake til spørsmålet rundt petroleumsvirksomhet
i områdene Nordland VII, Troms II og Eggakanten i 2010,
og at kunnskapsnivået i mellomtiden skal styrkes gjennom
blant annet seismikkinnsamling i regi av Oljedirektoratet. Disse
medlemmer mener at det er avgjørende dersom ny
kunnskap skal benyttes i neste forvaltningsperiode fra 2010 at innsamlingen
skjer tidlig i mellomliggende periode. Disse medlemmer har
imidlertid merket seg at petroleumsnæringen påpeker
at det foreslåtte beløp til seismikkunderøkelser
i Nordland VII og Troms II er utilstrekkelig for å kunne
starte en diskusjon med oppdatert kunnskap om ressursgrunnlaget
i 2009. Det påpekes at for at dette skal kunne realiseres,
bør seismikken være innsamlet og analysert i 2008.
Det er også ønskelig at dataene gjøres
tilgjengelige for oljeselskapene i tide før en ny forvaltningsplan
legges frem. Disse medlemmer foreslår derfor
i sitt alternative budsjett en styrking av Oljedirektoratets budsjett
når det gjelder seismikkinnsamling fra Nordland VII og Troms
II.
Disse medlemmer viser til Høyres
helhetlige alternative statsbudsjett i Budsjett-innst. S. I
(2006-2007). For å nå målsettingene om
blant annet bedret forsyningssikkerhet for elektrisk kraft, og en
offensiv satsing på forskning og utvikling, mener disse
medlemmer at den vedtatte budsjettrammen for rammeområde
12 Olje og energi er for liten. Disse medlemmer har
derfor valgt å fremme sitt primære budsjettalternativ
uavhengig av den vedtatte rammen for rammeområde 12.
På rammeområde 12 foreslår disse
medlemmer følgende endringer:
Tabellen viser Høyres
primære budsjettalternativ sammenlignet med Regjeringens
forslag.
Endringer er i forhold til St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Kap. | Post | Navn | Merknad | Endring (1000
kr) |
1800 | 1 | Olje- og energidepartementet
-
driftsutgifter | | -5 000 |
1800 | 21 | Olje- og energidepartementet
-
Spesielle driftsutgifter | | -5 000 |
1810 | 1 | Oljedirektoratet -Driftsutgifter | | -10 000 |
1810 | 21 | Oljedirektoratet -Spesielle
driftsutgifter | Til seismikkundersøkelser
på Nordland VII og Troms II | +20 000 |
1820 | 1 | Norges Vassdrags-
og energidirektorat -Driftsutgifter | Til økt
saksbehandlingskapasitet for å redusere behandlingstiden
for søknader om konsesjon til kraftutbygging | +10
000 |
1825 | 95 | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | Foreslår i stedet
et felles norsk/svensk grønt sertifikatmarked
for økt kraftproduksjon fra nye,
fornybare energikilder. | -10 000 000 |
1830 | 50 | Energiforskning - Norges
Forskningsråd | Av dette: -60 mill. kr
til petroleumsrettet forskning -15 mill. kr til RENERGI -5 mill.
kr til Climit | +80 000 |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Holten Hjemdal, vil bygge samfunnet på et
solid verdifundament, slik det er nedfelt gjennom vår kristne
og humanistiske kulturarv. Et humant samfunn bygger på mennesker
som viser medmenneskelighet, tar ansvar for hverandre, for miljøet
og for de kommende generasjoner. Mennesket skal stå i sentrum
for samfunnsbygging og samfunnets institusjoner. Det enkelte menneskets
ukrenkelige verdi er et grunnleggende prinsipp for den politikk
som skal utøves.
Dette medlem viser til at ansvaret
for miljøet og fremtidige generasjoner er en grunnverdi
for Kristelig Folkeparti. Gjennom sterkere satsing på kollektivtrafikk
i byene og gjennom sterkere vektlegging av grønne skatter
tas dette ansvaret på alvor.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkepartis forslag til budsjettvedtak i Budsjett-innst. S. I
(2006-2007) og i budsjettramme 12 øker innsatsen innen
klimaforskning og energiomlegging i forhold til Regjeringens forslag.
Klimautfordringene globalt er betydelige og
det er viktig å overholde Norges forpliktelser i Kyoto-avtalen.
Skal vi klare dette, må vi legge opp til reduksjoner i
CO2-utslippene også nasjonalt.
Et viktig bidrag vil være å utvikle miljøvennlig
gasskraftteknologi. På denne bakgrunn vil dette
medlem øke bevilgningen til Climit med 25 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem vil også peke
på det store behovet for å gjøre den
norske kraftproduksjonen mer fleksibel med hensyn til energibærere.
Det er viktig å få fram nye prosjekt som også kan
bidra til å dekke behovet for kraft i framtida. Dette
medlem er positivt til at Regjeringen foreslår å opprette
et grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering, selv
om dette medlem mener en ordning med grønne
sertifikater kunne ha utløst ny miljøvennlig kraftproduksjon
raskere og gitt et mer dynamisk produksjonssystem. Dette
medlem mener imidlertid Regjeringens forslag til kapitalramme
for grunnfondet er for lite til å utløse vesentlig
ny produksjon, og vil foreslå å øke kapitalavsetningen
til 15 mrd. kroner i 2007 og tilsvarende i 2008. Dette medlem vil
fortløpende vurdere behovet for ytterligere avsetninger
til fondet.
Dette medlem vil også foreslå å øke
tilskuddet til utjevning av overføringstariffer med 10
mill. kroner utover Regjeringens forslag, totalt 40 mill. kroner. Dette
vil gi en utjevning til 76 000 nettkunder i Distrikts-Norge
med høy nettleie, og dette bevilgningsnivået vil
i stor grad løse utfordringen med utjevning av nettleien.
I henhold til forvaltningsplanen for nordområdene
er det viktig å få kartlagt miljøressursene
og de geologiske forholdene. Dette medlem mener det
er viktig å forsere kartleggingen av miljøet utenfor
Lofoten og Vesterålen, og vil prioritere dette sterkest
i startfasen gjennom å øke bevilgningene til dette
formål over rammeområde 13, jf. Budsjett-innst.
S. I (2006-2007). Av denne grunn vil dette medlem gå saktere
fram i kartleggingen av de geologiske forhold i området,
og foreslår et mindre kutt i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) foreslo å utsette den
foreslåtte NOx-avgiften til
1. juli 2007, og parallelt med utsettelsen utarbeide lovforslag
om å etablere et fond øremerket NOx-reduksjon.
Dette forslaget påvirker også rammeområde
12.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) foreslo en
netto ramme på -121 856,521 mill. kroner for rammeområde 12,
noe som er en reduksjon på 80,5 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Kristelig Folkepartis alternative
budsjett sammenlignet med Regjeringens forslag.
Endringer i forhold til St.prp. nr. 1 (2006-2007). Ramme 12.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 3 | KrF |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
1810 | | Oljedirektoratet | 304
900 | 284
400 (-20 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 171 200 | 170 700 (-500) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 128 700 | 108 700 (-20
000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat | 442 492 | 452 492 (+10 000) |
| 73 | Tilskudd til utjevning
av overføringstariffer | 30 000 | 40 000 (+10
000) |
1830 | | Forskning | 469 800 | 494 800 (+25 000) |
| 50 | Norges forskningsråd | 438 500 | 463 500 (+25 000) |
| | Sum
utgifter | 22
075 879 | 22
090 379 (+14 500) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten | 143 100
000 | 143 195
000 (+95 000) |
| 24 | Driftsresultat: | 122 300 000 | 122 395 000 (+95 000) |
| | 2 Driftsutgifter | -28 200 000 | -28 105 000 (+95 000) |
| | Sum
inntekter | 143
851 900 | 143
946 900 (+95 000) |
| | Sum netto | -121
776 021 | -121
856 521 (-80 500) |
Dette medlem viser til at dette
rammeforslaget ikke ble vedtatt ved behandlingen av finansinnstillingen
28. november 2006 i Stortinget. Dette medlem velger
nå å forholde seg til den vedtatte ramme.
Innenfor den vedtatte rammen har dette
medlem funnet rom for å omprioritere 10 mill. kroner
som fordeles på følgende måte:
– Økt
bevilgning på 10 mill. kroner til utjevning av overføringstariffer,
kap. 1820 post 73
– Redusert bevilgning på 10
mill. kroner til undersøkelser mv., kap. 1810 post 21.
Komiteens medlem fra Venstre, lederen Gunnar
Kvassheim, mener at Norge er avhengig av sikker og tilstrekkelig
tilgang på energi og en fortsatt utvinning og utvikling
av petroleumsressursene på sokkelen. Petroleumsnæringen
er en internasjonal næring.
Dette medlem mener Norge har
et ansvar for å ligge i forkant av utviklingen innen næringen,
og mener miljøkrav vil bidra til å styrke næringens
konkurranseevne på lengre sikt. Petroleumsaktivitet på norsk
sokkel må ta hensyn til andre aktiviteter og andre interesser
knyttet til miljø, fiskeri og sjøfart. Dette medlem ønsker
derfor å føre en politikk for skånsom petroleumsaktivitet.
Skånsom aktivitet skjer gjennom etablering av petroleumsfrie
soner der hvor miljøet er mest sårbart og gjennom
strenge miljøkrav tilknyttet aktivitet i de områdene
aktivitet er forsvarlig innenfor økosystemenes rammer.
Dette medlem vil påpeke
at konsentrasjonen av klimagasser i atmosfæren primært
skyldes forbrenning av fossil energi som kull, olje og gass.
Dette medlem mener Norge har
store muligheter til å legge om energibruken og ta i bruk
ny teknologi i energiforsyningen og industrien. Dette medlem mener
prioriteten i energipolitikken må være å bruke energi
mer effektivt og å ta i bruk mer klimavennlig teknologi. Dette
medlem vil påpeke at vi i Norge kan komme i en
anstrengt situasjon med hensyn på tilstrekkelig tilgang
på elektrisk kraft, men vil også peke på de
store mulighetene vi har, både når det gjelder energisparing
og miljøvennlig energiproduksjon.
Dette medlem vil påpeke
at vi i Norge bruker unødvendig mye strøm til
oppvarming. Dette medlem ønsker at fornybare
varmekilder tas i bruk i økende grad og at vi legger til
rette for strømsparing, slik at strøm som i dag
brukes til oppvarming, frigjøres til andre formål.
Dette medlem vil påpeke
at det samtidig er behov for å bygge ut ny kraft for å sikre
forsyningen. Dette medlem ønsker ikke å bygge
ut forurensende gasskraftverk for å oppnå dette,
men er positiv til gasskraftverk med rensing av CO2. Dette
medlem ønsker en betydelig satsing på ny
fornybar kraftproduksjon, og vil peke på de muligheter
som ligger innen vindkraft, småkraft, bio-el og opprustning
av eksisterende vannkraftverk.
Venstres alternative budsjett
sammenlignet med Regjeringens forslag.
Endringer er i forhold til St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Kap. | Post | Formål: | Merknad | Venstres
endringer |
1810 | | Oljedirektoratet | | |
| | | | |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | Redusert bevilgning
til innhenting av seismikk
i Nordland VII og Troms II | -35 000 000 |
| | Sum netto endringer | | -35 000 000 |
Tabellen viser partienes
avvik i forhold til vedtatt ramme for rammeområde 12. Tall
i parentes viser partienes avvik i forhold til Regjeringens forslag
i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | V |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
1800 | | Olje-
og energidepartementet | 152 537 | 152 537 (0) | 143 037 (-9 500) | 142 537 (-10 000) | 152 537 (0) | 152 537 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 116 437 | 116 437 (0) | 110 437 (-6
000) | 111 437 (-5
000) | 116 437 (0) | 116 437 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 30 100 | 30 100 (0) | 27 100 (-3
000) | 25 100 (-5
000) | 30 100 (0) | 30 100 (0) |
| 71 | Tilskudd til Norsk
Oljemuseum | 6 000 | 6 000 (0) | 5 500 (-500) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) |
1810 | | Oljedirektoratet | 304 900 | 304 900 (0) | 317 400 (+12 500) | 314 900 (+10 000) | 294 900 (-10 000) | 269 900 (-35 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 171 200 | 171 200 (0) | 165 200 (-6
000) | 161 200 (-10
000) | 171 200 (0) | 171 200 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 128 700 | 128 700 (0) | 147 700 (+19
000) | 148 700 (+20
000) | 118 700 (-10
000) | 93 700 (-35
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 5 000 | 5 000 (0) | 4 500 (-500) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat | 442 492 | 442 492 (0) | 444 492 (+2 000) | 452 492 (+10 000) | 452 492 (+10 000) | 442 492 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 272 892 | 272 892 (0) | 266 892 (-6
000) | 282 892 (+10
000) | 272 892 (0) | 272 892 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 55 600 | 55 600 (0) | 53 600 (-2
000) | 55 600 (0) | 55 600 (0) | 55 600 (0) |
| 73 | Tilskudd til utjevning
av
overføringstariffer | 30 000 | 30 000 (0) | 40 000 (+10
000) | 30 000 (0) | 40 000 (+10
000) | 30 000 (0) |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | 46 500 | 46 500 (0) | 52 500 (+6 000) | 46 500 (0) | 46 500 (0) | 46 500 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 16 500 | 16 500 (0) | 12 500 (-4
000) | 16 500 (0) | 16 500 (0) | 16 500 (0) |
| 74 | Naturgass | 30 000 | 30 000 (0) | 40 000 (+10
000) | 30 000 (0) | 30 000 (0) | 30 000 (0) |
1830 | | Forskning | 469 800 | 469 800 (0) | 130 400 (-339 400) | 549 800 (+80 000) | 469 800 (0) | 469 800 (0) |
| 22 | Forvaltningsrettet forskning
og utvikling | 20 000 | 20 000 (0) | 9 100 (-10
900) | 20 000 (0) | 20 000 (0) | 20 000 (0) |
| 23 | (NY POST) Øremerket Thorium-forskning | 0 | 0 (0) | 10 000 (+10
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 50 | Norges forskningsråd | 438 500 | 438 500 (0) | 106 400 (-332
100) | 518 500 (+80
000) | 438 500 (0) | 438 500 (0) |
| 70 | Internasjonale samarbeids-
og utviklingstiltak | 11 300 | 11 300 (0) | 4 900 (-6
400) | 11 300 (0) | 11 300 (0) | 11 300 (0) |
1833 | | CO2-håndtering | 720 000 | 720 000 (0) | 60 000 (-660 000) | 720 000 (0) | 720 000 (0) | 720 000 (0) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 720 000 | 720 000 (0) | 60 000 (-660 000) | 720 000 (0) | 720 000 (0) | 720 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 22
075 879 | 22
075 879 (0) | 21
087 479 (-988 400) | 22
165 879 (+90 000) | 22
075 879 (0) | 22
040 879 (-35 000) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 143
851 900 | 143
851 900 (0) | 143
851 900 (0) | 143
851 900 (0) | 143
851 900 (0) | 143
851 900 (0) |
| | Sum netto | -121
776 021 | -121
776 021 (0) | -122
764 421 (-988 400) | -121
686 021 (+90 000) | -121
776 021 (0) | -121
811 021 (-35 000) |