2.1 Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til St.prp. nr. 1 (2006-2007) Kunnskapsdepartementet, der Regjeringen viderefører den sterke satsingen på kunnskap og forskning som varslet i Regjeringens tiltredelseserklæring og påbegynt i budsjettet for inneværende år. Flertallet har som målsetning å gi alle barn og unge de beste muligheter for utdanning gjennom en helhetlig 13-årig grunnopplæring. Flertallet vil understreke at økt fokus på kunnskap og læringsutbytte er sentralt i Regjeringens arbeid med utdanningspolitikken.

For å kunne gi alle elever en kvalitativt god opplæring, vil flertallet understreke nødvendigheten av å sette skoleeierne, kommuner og fylkeskommuner, økonomisk i stand til å oppfylle forventningene til en god skole. Flertallet viser til at den ekstra økningen i kommunesektorens inntekter for 2007 som Regjeringen legger opp til, gir rom for enda større satsing på skole og utdanning neste år. Flertallet viser til St.prp. nr. 1 (2006-2007) som innebærer en styrking av kommunenes inntekter med 3,65 mrd. kroner i frie inntekter slik at kommunene gis en bedre økonomisk mulighet til å utvikle en god skole, både når det gjelder innhold og det fysiske arbeidsmiljøet. Etter flere år med nedbygging, styrkes nå økonomien i den offentlige skolen. I tillegg til økte rammeoverføringer til skoleeierne, viser flertallet til at Regjeringen lar kommunene beholde de økte skatteinntektene for inneværende år og en del av økningen i 2007. Flertallet vil påpeke at den kraftige økningen i engangsinntekter gir kommunesektoren en god anledning til å ta igjen noe av det forsømte vedlikeholdet i sektoren, inkludert skolebygg og svømmehaller.

Flertallet viser til at innføringen av Kunnskapsløftet skjer etter planen og at Regjeringens budsjettforslag for 2007 innebærer en videreføring og forsterking av hovedlinjene i reformen. Flertallet viser til at Regjeringen foreslår å bevilge hele 1,4 mrd. kroner til gjennomføringen av reformen i 2007. Denne satsingen gir anledning til økt kvalitetsutvikling i skolen, der kompetanseheving av lærere, skoleledere og instruktører gis prioritet. I tillegg gir budsjettforslaget rom for nye læremidler som følge av innføringen av nye læreplaner.

Flertallet vil understreke målet om å redusere fattigdom og marginalisering i samfunnet, og at utdanningssystemet vil være et viktig verktøy i dette arbeidet. Flertallet viser i den forbindelse til den varslede stortingsmeldingen om sosial utjevning.

Flertallet viser til proposisjonen der Regjeringen har foreslått innføring av gratis læremidler i videregående skole fra høsten 2007. Ordningen skal i første omgang gjelde for videregående trinn 2 (Vg2), for deretter å utvides til Vg3 høsten 2008 og Vg1 fra høsten 2009. Flertallet er svært glad for at alle elever i videregående opplæring sikres gratis læremiddel i løpet av de kommende tre årene.

Flertallet vil understreke at dette er ei historisk satsing og ei god investering for Norge som kunnskapsnasjon og vil gi alle lik sjanse til å gjennomføre videregående opplæring, uavhengig av sosial bakgrunn.

Skolemiljøet er avgjørende for elevenes læringsutbytte, helse og trivsel. Flertallet er svært tilfreds med at regjeringen Stoltenberg øker investeringsrammen for ordningen med rentekompensasjon for opprustning av skolebygg med 2 mrd. kroner for 2007. Stor søkning som følge av et oppdemmet vedlikeholdsbehov i sektoren, gjør at Regjeringen med budsjettforslaget for 2007 imøtekommer skoleeiernes behov for tilsagn, og innfrir totalrammen for rentekompen-sasjonsordningen to år før tiden. Flertallet er glad for at kommunene på denne måten gis mulighet til å iverksette nødvendige forbedringer av elevenes læringsmiljø. Flertallet vil i denne forbindelse vise til at funksjonshemmede møter fysiske hindringer på svært mange områder i samfunnet, deriblant i utdanningsinstitusjonene. Flertallet er oppmerksom på det faktum at funksjonshemmede har generelt lavere utdanning, samt at yrkesaktiviteten er mye lavere enn i befolkningen generelt. Flertallet vil derfor understreke nødvendigheten av å tilrettelegge for universell utforming i skoler og andre utdanningsinstitusjoner.

Flertallet har som målsetning å styrke den offentlige fellesskolen, og ønsker å skape en moderne og mangfoldig skole, der elever med ulik bakgrunn møtes. Å gi barn og unge kunnskap og kjennskap til hverandre innenfor rammen av et fellesskap, står sentralt for de tre partiene. Flertallet er bekymret for at en kraftig økning i antall private skoler vil forskyve ressurstildelingen mellom den offentlige og den private skolen i en negativ retning. Flertallet viser til at den sterke økningen i søknader om etablering av private skoler i de senere år, gjorde det nødvendig for Regjeringen å bringe situasjonen under kontroll ved å iverksette en midlertidig stans i godkjenningen av nye private skoler. Flertallet viser til at Regjeringen har sendt på høring forslag til ny privatskolelov som ventes fremmet for Stortinget i vårsesjonen 2007.

Flertallet mener at alle skal ha lik rett til utdanning uavhengig av økonomisk og sosial situasjon, og at dette forutsetter blant annet god studiefinansiering og andre velferdsordninger. Flertallet viser til kommende evaluering av Kvalitetsreformen og målet om tettere oppfølging av studentene underveis gjennom hele studieløpet. Flertallet er svært glad for at Regjeringen har prioritert å justere studiestøtten i tråd med forventet prisstigning i 2007, slik at økonomisk svake grupper som elever og studenter ikke sakker ytterligere akterut i forhold til befolkningen for øvrig.

Flertallet viser til denne regjeringens satsing på kompetanseutvikling i arbeidslivet. Flertallet mener mulighet til etter- og videreutdanning er viktig for den enkelte, og av sentral betydning for et samfunn i stadig endring. Flertallet er derfor tilfreds med at budsjettforslaget for 2007 innebærer en videreføring av Regjeringens satsing på kompetanseutvikling for voksne, spesielt tilbud om opplæring i arbeidslivet. Flertallet viser til at et stort antall voksne har mang­lende basiskompetanse innen lesing, skriving, regning, digital kompetanse osv. For å gi denne gruppen en reell mulighet til kompetanseløft, er det nødvendig å tilby fleksible opplæringsprogram kombinert med arbeid. Flertallet vil derfor understreke betydningen av forslaget om å øke bevilgningen til Program for basiskompetanse i arbeidslivet slik at flere voksne kan få styrket sin basiskompetanse, og dermed mulighet til å mestre krav og omstilling i arbeids- og samfunnslivet. Dette vil være et viktig virkemiddel for å utvikle Norge til en ledende kunnskapsnasjon.

Flertallet viser til proposisjonen der Regjeringen øker avsetningen til Fondet for forskning og nyskaping med 10 mrd. kroner i 2007. Flertallet understreker at målsetningen om en vekst i forskningsinnsatsen opp til 3 pst. av BNP ligger fast. Økt rekruttering, flere forskere og mer satsing på forskning fra næringslivets side er viktige tiltak. Flertallet er bekymret over mangelen på likestilling i akademia, blant annet på professornivå, og mener at regjering og utdanningsinstitusjoner i samarbeid må øke innsatsen.

Flertallet er glad for at Regjeringen har valgt å prioritere frivillig sektor i budsjettforslaget for 2007. Flertallet viser til at regjeringen Bondevik II brukte bevilgningen til studieforbund som salderingspost gjennom forrige stortingsperiode. I tillegg til å ha en funksjon som tilbydere innen voksenopplæring, fyller studieforbundene en viktig funksjon overfor barne- og ungdomsarbeid, demokrati- og organisasjonsopplæring og det frivillige kulturlivet. Flertallet viser til at regjeringen Stoltenberg til nå har styrket tilskuddet til studieforbundene med 27 mill. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2006, og fortsetter denne opptrappingen slik at den samlede økningen blir på 58 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2006.

Flertallet viser til Soria Moria-erklæringen der regjeringen Stoltenberg vil sikre at Den norske kirke fortsatt kan være en åpen og inkluderende folkekirke. Flertallet imøteser den videre debatten om forholdet mellom stat og kirke på bakgrunn av den høringsrunden på Gjønnes-utvalgets innstilling som avsluttes i disse dager. Flertallet er oppmerksom på de utfordringer som Kirken står overfor både når det gjelder økonomiske rammebetingelser, vedlikehold av kirkebygg, behov for styrket kirkelig demokrati og bedre koordinert forvaltning.

2.2 Fremskrittspartiet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener Norge bør ha som mål at landets utdanningssystem skal ligge i verdenstoppen når det gjelder kvalitet og læringsresultater og som gjenspeiler at fremtidige arbeidsplasser i stor grad vil være kunnskapsintensive. Disse medlemmer peker på at Norge er blant de land i verden som bruker mest penger til utdanningssektoren, men at resultatet ikke like tydelig plasserer oss blant verdens ledende nasjoner. Disse medlemmer viser også til at kunnskaps- og kapitalintensive næringer vil være nøkkelen til å videreføre Norges velstand etter oljealderen. Disse medlemmer mener det er nødvendig med både struktur- og systemendringer for å heve nivået på læringsresultatene innenfor utdanningssystemet, samt øke innsatsen innenfor forskningen.

Grunnskolen

Disse medlemmer viser til det stadige fokus på elevenes læremiljø, herunder de fysiske rammer undervisningen drives under. Disse medlemmer mener forbedringstakten er for lav i forhold til behovet og mener primært at staten i større grad bør bidra i den direkte finansieringen av opprusting av kommunale skolebygg. Rentekompensasjonsordningen for nybygg og rehabilitering av skolebygg er en ordning mange kommuner benytter seg av, men den er ikke god nok til å få gjennomført den opprustningen som er nødvendig. Imidlertid ser disse medlemmer at det ikke er flertall for en løsning hvor staten tar et større ansvar for finansieringen av skolebygg. Disse medlemmer vil, i mangel på flertall for sterkere statlig satsing, peke på viktigheten av at investeringsprogrammet videreføres og styrkes. Derfor vil disse medlemmer foreslå utvidet totalramme for rentekompensasjonsordningen med 39 mill. kroner på KFDs budsjett, som vil gi en rom for merinvesteringer utover Regjeringens forslag på over 2 mrd. kroner.

Disse medlemmer legger til grunn et utdanningssystem der den enkelte elev har frihet til selv å velge skole, og der private og offentlige utdanningsinstitusjoner er lovmessig og økonomisk likestilt. Dette innebærer at den enkelte bruker får mer makt, og at det blir en konkurransesituasjon mellom ulike tilbydere av utdanningstjenester. Denne konkurransen vil, slik disse medlemmer ser det, medføre et økt fokus på kvalitet i utdanningssystemet, slik at målet om å ha et av verdens beste utdanningssystemer kan bli realisert.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av å få på plass et kvalitetssikringsorgan for grunnopplæringen. Dette kan organiseres gjennom NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) eller et nytt særskilt kvalitetsorgan for grunnopplæringen. Disse medlemmer ønsker videre å opprette et eget skoleombud som kan ivareta brukernes rettigheter på en god måte.

Disse medlemmer mener det er avgjørende for utviklingen av en bedre norsk grunnskole at den enkelte skole får økt frihet til å kunne organisere undervisningen på ulike måter og legge forskjellige pedagogiske prinsipper til grunn. Det vil gi et mangfold av skoler som gjør at elevene har muligheten til å velge mellom skoler med ulikt pedagogisk opplegg og ulik organisering av skolehverdagen. Det vil øke elevenes mulighet til å få et opplæringstilbud som er tilpasset deres evner, behov og ønsker.

Internasjonale undersøkelser viser at Norge har et stort potensial for å bli bedre i grunnopplæringen. Frihet til ulik organisering kan være en nødvendig stimulans for i enda større grad å kunne tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Disse medlemmer mener det ville være en styrke for grunnopplæringen dersom ressursinnsatsen ble mer konsentrert ved å ha et 9-årig skoleløp med lenger skoledag og økt timetall på de enkelte trinn. På denne måten kan skoledagen intensiveres og bidra til en bedre helhet i undervisningen.

Disse medlemmer stiller seg positive til å utvide skoledagen. Disse medlemmer mener imidlertid en utvidet skoledag først og fremst må være begrunnet i et økt faglig fokus og innhold gjennom skoledagen, eksempelvis gjennom en styrking av fagene norsk, matematikk, naturfag/teknologi, første og annet fremmedspråk, samt IKT. I tillegg kan tiden brukes til å gi leksehjelp og styrke den tilpassede opplæringen for den enkelte elev. Disse medlemmer legger til grunn at skolefritidsordningen ikke skal bli en del av den ordinære skoledagen og at det fortsatt skal være et klart skille mellom et tilbud om barnepass, som skolefritidsordningen i første rekke er, og undervisningstilbudet i skolen.

Disse medlemmer mener brukerne og deres foresatte må trekkes inn i drift og organisering av skolene i betydelig større grad. Disse medlemmer ønsker etablert driftsstyrer på de enkelte skolene hvor de foresatte bør ha flertall. Disse medlemmer formoder at Regjeringen i tilfelle opprettelse av slike driftsstyrer vil komme tilbake til Stortinget med forslag til mandat og ansvarsforholdet mellom driftsstyret, rektor og kommunen. Disse medlemmer vil likevel peke på muligheten kommuner og fylkeskommuner har til å iverksette en ordning med samarbeidsutvalg (SU) på den enkelte skole med utvidet myndighet. Slike tiltak kan gjennomføres innenfor eksisterende lovverk og gi foreldrene vesentlig økt innflytelse enn tilfellet er i de fleste grunn- og videregående skoler i dag. Disse medlemmer viser i den sammenheng til Larvik kommune som har gitt skolene mulighet til en slik ordning med utvidet myndighet for SU.

Disse medlemmer viser til at det er store ordensproblemer i deler av norsk skole. Disse medlemmer viser videre til at den siste TIMSS-undersøkelsen påviser at norske klasserom er de mest urolige i OECD-området. Disse medlemmer mener det kan være en sammenheng mellom den uro som oppleves i norsk skole og det lave læringsutbyttet i forhold til ressursinnsats.

Disse medlemmer vil derfor sterkt understreke at det må settes økt fokus på lærernes ansvar som klasseledere. Det bør gis generell lederutdannelse til lærere som en del av allmennlærerutdanningen, og en bør kunne gi lederutdanning som etterutdanningstilbud til lærere. Disse medlemmer vil understreke det lederansvaret rektor har for at skolens lærere er gode ledere i klasserommet. Det må derfor stilles strengere krav til oppfølging av lærerens lederrolle for å bidra til forbedret kompetanse blant lærerne. Disse medlemmer mener et slikt fokus kan bidra til et betydelig bedre læringsmiljø og derigjennom bedre læringsutbytte for elevene. Disse medlemmer mener et økt fokus på læreren som leder, også vil gi nyttige resultater i forholdet mellom elevene, slik at mobbing mellom elever, samt mellom lærer og elev begge veier, reduseres.

Videregående opplæring

Disse medlemmer legger til grunn de samme prinsippene i den videregående opplæring som i grunnskolen: valgfrihet, økonomisk og lovmessig likebehandling mellom private og offentlige skoler, pedagogisk og administrativ frihet for den enkelte skole, og kvalitetssikring av utdanningen. Disse medlemmer vil understreke betydningen av at de yrkesfaglige utdanningene blir gjenstand for mer praktisk rettet undervisning og mindre teoretisk innrettet undervisning. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning bidra til å motivere langt flere som er praktisk orientert til å fullføre utdanningsløpet. Disse med­-lemmer vil videre understreke betydningen av å ha flere lærlingplasser tilgjengelig slik at flere får muligheten til å ta hele utdanningen i bedrift.

Disse medlemmer viser til den enorme betydning kunnskap om IKT har for en overveldende del av arbeidsplassene i Norge og Europa. Det er grunn til å tro at betydningen av IKT i fremtiden vil bli enda større. Det er derfor svært viktig å sikre norske elevers tilgang til slik teknologi og gi alle elevene en god opplæring i naturlig bruk av IKT. Enkelte fylkeskommuner, blant annet Vestfold fylkeskommune, er i ferd med å gjennomføre full implementering av IKT i videregående skole. Etter vedtatt plan skal alle aktuelle elever på videregående i Vestfold ha bærbar PC i løpet av 2009. Så langt viser erfaringene fra forsøksskolene svært positive resultater.

Disse medlemmer viser til at skolemateriell i videregående skole er en stor økonomisk belastning for mange elever og foreldre. I enkelte tilfeller vil dårlig økonomi hindre den enkelte elevs frie valgmuligheter på videregående skole. I valgkampen 2005 ønsket et klart flertall på Stortinget å innføre en ordning med gratis skolemateriell til elever på videregående skole. Regjeringen har ikke lagt frem forslag til en ordning med fritt skolemateriell i dette budsjettet, men en bevilgning til fylkeskommunene som skal benyttes til dette formålet. På den måten unngår Regjeringen å vurdere hva slags ordning som skal benyttes, men ut fra beløpets størrelse antas at en utlånsordning er det mest sannsynlige utfallet i de fleste fylker.

Disse medlemmer viser til Representantforslag nr. 8:112 (2005-2006) hvor Fremskrittspartiet foreslår en ordning med fritt skolemateriell basert på en ordning med bok- og materialkort. Dette gjøres blant annet for at elevers valgfrihet knyttet til valg av skolemateriell, herunder valg av ulike skolebøker i samme fag, skal ivaretas på en god måte.

Disse medlemmer viser videre til at elevtallsveksten i videregående skole nå er stor uten at fylkeskommunene som eier de fleste videregående skoler, kan fremvise tilsvarende ressursvekst. Dette forholdet understreker også etter disse medlemmers syn at det er nødvendig å endre finansieringssystem; slik at statlige penger følger eleven direkte.

Høyere utdanning

Disse medlemmer vil understreke betydningen av at den høyere utdanningssektoren er av høy internasjonal kvalitet. Disse medlemmer konstaterer at Kvalitetsreformen så langt i hovedsak synes å ha gitt positive resultater. Disse medlemmer konstaterer at det er blitt større fokus på kvalitet og bedre oppfølging av studentene ved de ulike lærestedene. Disse medlemmer har også merket seg et økt fokus på internasjonalisering innenfor den høyere utdanningen gjennom samarbeid og utveksling av både vitenskapelig ansatte og studenter for kortere og lengre perioder. Disse medlemmer er opptatt av at slikt samarbeid og utveksling fremmer kvalitetsutviklingen ved norske institusjoner, og peker på at kvalitetssikringsorganet NOKUT også bør følge denne utviklingen.

Disse medlemmer understreker at Kvalitetsreformen må sikres en finansiering som også gir kvalitet. Disse medlemmer peker på at reformen bygger på tre viktige pilarer; institusjonenes budsjettrammer til løpende undervisning og forskning, bygningsmessige forhold i sektoren og studentenes rammebetingelser.

Også innenfor den høyere utdanningssektoren ønsker disse medlemmer en lovmessig og økonomisk likebehandling mellom de private og offentlige utdanningsinstitusjoner. Dette er slik disse medlemmer ser det nødvendig for å legge til rette for at alle, uavhengig av økonomisk bakgrunn, fritt kan velge utdanningssted. Dette er etter disse medlemmers syn også nødvendig for å skape kvalitet i utdanningen. Når det gjelder tildelingen av forskningsmidler innenfor den høyere utdanningssektoren, ønsker disse medlemmer at midlene skal kanaliseres til de institusjonene som kan vise til høy internasjonal kvalitet. Disse medlemmer peker på betydningen av å styrke grunnskolen og den videregående opplæringen slik at de studentene som de høyere utdanningsinstitusjonene får inn, holder et høyt kvalitativt nivå.

Disse medlemmer viser til at det er en forskjellsbehandling i studiestøtteordninger for utenlandsstudier, avhengig av om det er bachelor- eller mastergradstudier. Disse medlemmer vil sette fokus på utenlandsstudier som en tilnærming til globaliseringsprosessen. Disse medlemmer mener utenlandsstudier i de fleste tilfeller vil være en verdi i seg selv, og at flere bør gis mulighet til å gjennomføre ett eller flere studiesemestre utenfor Norges grenser. Disse medlemmer vil be Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer som i større grad vil behandle bachelor- og masterstudiene i utlandet likt.

Disse medlemmer viser til Stortingets målsetting om flere utenlandsstudenter. Disse medlemmer anser det som svært viktig at studenter skal ha gode tilskuddsordninger som gjør det mulig å ha et fleksibelt utdanningsløp med perioder i et annet nordisk land. Både av hensyn til studentene selv og det norske samfunn, bør studenter kunne hente impulser og kunnskap utenfor norske utdanningsinstitusjoner. Utdanning utenfor Norges grenser medfører dessuten mulighet for relasjonsbygging og forretningsforbindelser som kan lette arbeidet med å finne nye markeder for norske produkter. Disse medlemmer mener reisestipendet for Norden bør opp på fullt nivå igjen, og disse medlemmer vil fremme forslag om full gjeninnføring.

Disse medlemmer viser videre til at det fra og med undervisningsåret 2005-2006 ikke lenger blir gitt støtte til det første året av utdanning på bachelornivå i Kina, Japan, Russland og Brasil, samt de fleste av verdens utviklingsland. Årsaken til dette er at universitetsutdanningen i disse landene starter ett år tidligere enn i Norge. Første året blir derfor, ifølge NOKUT, ikke regnet for å være på nivå med første året av høyere utdanning i Norge. Disse medlemmer mener at det bør gis støtte til første året dersom det inngår som en del av en grad som NOKUT, samlet sett, vurderer til å være på nivå med norsk bachelorgrad. Disse medlemmer anmoder Regjeringen om å endre forskriften for støtte fra Lånekassen i tråd med dette.

Disse medlemmer vil peke på de problemer norske studenter ofte møter ved gjennomføring av høyere studier i USA, fordi Lånekassen ikke utbetaler ytelser under gjennomføring av det såkalte "Freshman Year", som er førsteåret i en bachelorgrad. Disse medlemmer finner det underlig at ikke dette studieåret også får støtte på lik linje med andre studieår. De siste år viser en drastisk nedgang i antall norske studenter som velger å ta høyere utdanning i USA, noe som kan skyldes for dårlige støtteordninger. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om det at såkalte "Freshman Year" skal være støtteberettiget som en del av bachelorstudiet.

Forskning

Disse medlemmer viser til den utstrakte politiske enighet om å øke forskningsinnsatsen i Norge til 3 pst. av BNP. Fordelingen mellom offentlige og private forskningsmidler er bestemt å være at staten bidrar med 1 pst., mens private bidrar med 2 pst. Disse medlemmer mener forventningen til den private forskningsandelen er så høy at den ikke kan anses for å være realistisk. Disse medlemmer vil derfor øke det offentliges andel av forskningsinnsatsen til 1,4 pst. av BNP og redusere den private andelen ned til 1,6 pst. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag på hvordan dette kan løses i praksis.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet foreslo å øke grunnkapitalen i Fondet for forskning og utvikling med 25 mrd. kroner i budsjettet for 2006. Det ville gitt ca. 900 mill. kroner mer til forskning i 2007 enn det Regjeringens opplegg gir. Det er nødvendig å øke grunnkapitalen i fondet slik at forskningsinnsatsen kan økes raskere og Fremskrittspartiet foreslår derfor å øke fondet med 25 mrd. kroner mer enn Regjeringen. Det vil i 2008 gi en økt forskningsbevilgning på ca. 900 mill. mer enn Regjeringens opplegg.

Disse medlemmer vil understreke betydningen forskningen vil ha, når det gjelder å videreføre det velferdssamfunnet som har vokst frem. Disse medlemmer vil ha en satsing innenfor forskningssektoren som i mindre grad tar hensyn til distriktspolitiske hensyn, og i større grad tar hensyn til kvalitetsmessige kriterier for tildeling av forskningsmidler. Disse medlemmer vil understreke at det viktigste først og fremst er at vi får mer igjen for de pengene vi bruker i forskningssektoren, gjennom god forskning av høy internasjonal kvalitet. Samtidig er det viktig å stille mer midler til veie for de aktørene som bedriver forsk­ning av høy internasjonal kvalitet.

Disse medlemmer vil understreke det ansvaret som påligger næringslivet når det gjelder å ta ansvar for at det satses på forskning i Norge, for på den måten å sikre en utvikling av bedriftene som legger grunnlag for fortsatt eksistens og arbeidsplasser i Norge. Disse medlemmer er positive til SkatteFUNN-ordningen og ønsker en utvidelse av denne. Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen foreslår innstramminger i SkatteFUNN. Disse medlemmer vil reversere disse innstramningene, se St.prp. nr. 1 Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Disse medlemmer vil videre understreke betydningen av at de forskningsresultatene som blir frembrakt, blir videreformidlet til aktører som kan dra nytte av disse. Dette forutsetter, slik disse medlemmer ser det, et tettere samarbeid mellom forskningsinstitusjonene og næringslivet. Disse medlemmer vil understreke det ansvaret som påligger det offentlige når det gjelder å ivareta satsingen på grunnforskning.

Kirke

Disse medlemmer viser til sitt prinsipielle standpunkt om at stat og kirke bør skille lag. Disse medlemmer ønsker en fristilt kirke som skal få anledning til selv å kunne ta beslutninger og bestemme over sin egen fremtid på fritt grunnlag. Særlig aktuelt er dette spørsmålet blitt etter at stadig flere politiske signaler går ut på at en vil instruere Kirken i teologiske spørsmål. Disse medlemmer mener dette er helt uholdbart og mener Kirken selv skal stå helt fritt i sine teologiske standpunkter. Disse medlemmer viser til det positive arbeidet som skjer i landets menigheter etter fremleggelsen av Gjønnes-utvalgets innstilling. Disse medlemmer understreker likevel at en vil opprettholde et nært samarbeid med Kirken og bidra til at Kirkens rolle i samfunnet styrkes. Det er imidlertid disse medlemmers oppfatning at dette best kan skje uten at politikere blander seg inn i Kirkens gjøremål og teologiske fortolkninger. Det vil videre kunne innebære at Kirken bør stå i en særstilling hva gjelder økonomiske overføringer i forhold til andre trossamfunn, blant annet på grunn av kristendommens betydning for nasjonens identitet og tilhørighet, samt den kulturelle arv som ligger i for eksempel kirkebyggene.

Disse medlemmer vil uttrykke bekymring over det omfattende forfallet som er innenfor kirkesektoren når det gjelder vedlikeholdet av kirkebygninger. Disse medlemmer vil spesielt understreke det ansvaret staten bør ha i forhold til å ivareta de verneverdige kirkebyggene som mange steder forfaller. Disse medlemmer er derfor glad for at det er opprettet en ordning for opprustning av kirkebygg etter modell for det som er gjennomført for skolebygg i kommunesektoren, der lån til opprustning betjenes av staten gjennom årlig rentekompensasjon. Disse medlemmer mener ordningen må videreføres og styrkes, og viser i den forbindelse til sitt forslag om å styrke investeringsprogrammet for skole- og kirkebygg med til sammen 39 mill. kroner. Dette vil gi en total investering på kirke- og skolebygg i størrelsesorden 2 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag. Ordningen avlaster også kommuneøkonomien og sikrer en rekke kirkebygg som også har stor betydning i nasjonal og kulturell sammenheng.

Disse medlemmer vil videre vise til at Fremskrittspartiet motsatte seg endringer i lov om Opplysningsvesenets fond (OVF) som tillater angrep på realkapitalen i fondet. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen legger opp til å ta fra grunnkapitalen i OVF for blant annet å finansiere deler av kulturminneansvaret staten har for stavkirker og verneverdige kirkebygg. Det vil gå utover fondets mulighet til nødvendig oppgradering og vedlikehold av presteboliger. Prester har boplikt og boligene prestene disponerer er i stor grad av lite vedlikeholdt og oppgradert karakter. Disse medlemmer mener det er viktig å la OVF prioritere realavkastningen innenfor de rammer som omfatter fondets kjerneoppgaver. OVFs fremtidige posisjon vil disse medlemmer se i sammenheng med behandlingen av Gjønnes-utvalgets innstilling.

Disse medlemmer viser til at folkekirken er i en tidsklemme. Prestetjenesten har behov for opp mot 200 nye prestestillinger for å innfri forventningene i menighetene. Disse medlemmer vil i dette budsjettet foreslå 52 nye årsverk for å gi prestene bedre tid til sine sognebarn. Disse medlemmer forutsetter at samtlige årsverk går til aktiv prestetjeneste og ikke administrativ virksomhet.

Utgifter som er ført på utenlandsbudsjettet

Disse medlemmer mener det er svært viktig for kvaliteten i høyere utdanning at det finnes tilgjengelig og topp moderne IKT-utstyr. Disse medlemmer mener en slik ekstrasatsning er nødvendig ut over de ordinære overføringene i universiteter og høyskoler. For at dette investeringsløftet ikke skal ha noen negativ innvirkning på norsk økonomi i form av økt fare for press og inflasjon, vil disse medlemmer legge opp til at IKT-løftet finansieres over utenlandsbudsjettet ved at innkjøpene gjøres i andre land. Disse medlemmer foreslår derfor å legge inn 300 mill. kroner fordelt på universiteter og høyskoler basert på antall studenter.

Disse medlemmer registrerer at Regjeringen har lagt opp til en økning i forskningsbidraget. Disse medlemmer mener det er svært positivt. Likevel mener disse medlemmer at det er rom for ytterligere satsning på den forskningsvirksomheten som foregår ved universitetene og høyskolene. En viktig forutsetning for forskningsaktivitet i verdensklasse er utstyr i verdensklasse. Slikt utstyr kan i stor grad kjøpes inn fra utlandet. Derfor vil disse medlemmer fremme forslag om at det gis en egen bevilgning over utenlandsbudsjettet på 180 mill. kroner som skal gå til innkjøp av forskningsutstyr fra utlandet. Bevilgningen fordeles på universiteter og høyskoler basert på forsk­ningsandel ved den enkelte institusjon.

Forslag fremmet i finansinnstillingen

Disse medlemmer viser til at det i tilknytning til Fremskrittspartiets forslag til alternativt budsjett, fremsatt i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) og Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) fra finanskomiteen, også ble fremmet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å innføre et finansieringssystem i grunnskole, videregående opplæring og fagskoler basert på at staten betaler skolepenger direkte til den skolen som eleven selv velger. Det legges til grunn en økonomisk likebehandling av offentlige og private skoler. Stykkprisen skal innrettes etter størrelse på skolen og differensieres etter elevenes individuelle behov for tilpasset opplæring."

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak for Stortinget med oppjustering til 100 % tilskudd til friskolenes drift og med opptrappingsplan for dette knyttet til den årlige budsjettbehandlingen."

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endret studiefinansiering, slik at staten garanterer for studielån i ordinære banker. Statens lånekasse for utdanning omstruktureres til kun å håndtere stipendordninger for elever og studenter, samt administrering av garantiordningen. Dimensjoneringen av Statens lånekasse for utdanning reduseres i samsvar med overstående."

"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om byggvedlikehold innenfor universitets- og høyskoleområdet med vurdering og forslag mht. museale bygg spesielt samt rehabilitering, normalvedlikehold og behov for nybygg. Stortinget ber om at en tilsvarende ordning med rentekompensasjon som brukes for skolebygg også vurderes for denne sektoren. Stortinget forutsetter også at spørsmål knyttet til husleie for nye byggprosjekter behandles og avklares i saken."

"Stortinget ber Regjeringen opprette en ordning med kjøp av vitenskapelig utstyr til forskningsinnsats ved universitet og høyskoler for å gjennomføre en nødvendig oppgradering i løpet av en periode på 5 år og med finansiering over et eget utenlandsbudsjett."

"Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om å fjerne MVA på digitale læremidler i grunnopplæringen og i høyere utdanning."

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak for Stortinget om å justere målene for forskningsandel av BNP til henholdsvis 1,4 % for staten og 1,6 % for de private."

"Stortinget ber Regjeringen gå gjennom forvaltningsreformen til Fondet for forskning og nyskaping med sikte på å vurdere andre forvaltningsmodeller og deretter legge frem sak for Stortinget om dette."

2.3 Høyre

Komiteens medlemmer fra Høyre mener at skolen er en av våre aller viktigste samfunnsinstitusjoner, som skal være et fundament for en lang rekke av aktiviteter og holdninger som fellesskapet er avhengig av. Skolen skal formidle kulturarv, allmenndannelse og verdier til beste for samfunnet, men den skal også gi hvert enkelt barn grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. Skolen skal hjelpe elevene til mestring, utfoldelse og sosial utvikling. Disse medlemmer vil understreke den omfattende kursendringen av norsk skole som Samarbeidsregjeringen iverksatte da skolereformen Kunnskapsløftet ble utformet. Reformen innføres fra skolestart 2006. Kunnskapsløftets kjerne er at elevene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter, at det settes klare kompetansemål, og at hver enkelt elev må få tilpasset opplæringen til sine forutsetninger. Det overordnede målet om at alle elever skal ha et likeverdig tilbud kan ikke nås uten at disse elementene i Kunnskapsløftet nås først.

Samarbeidsregjeringen la opp til en forsterket satsing på utdanning og forskning, senest i budsjettforslaget i St.prp. nr. 1 (2005-2006), hvor det ble foreslått en bevilgning på 1,6 mrd. kroner for å innføre Kunnskapsløftet. Disse medlemmer er tilfreds med at Regjeringen ser ut til å videreføre den økonomiske satsningen på Kunnskapsløftet i 2007, men er ikke tilfreds med at Regjeringen ikke finner rom for å satse mer på tilpasset opplæring. Disse medlemmer viser derfor til Høyres alternative budsjett, der det foreslås å bevilge penger til en ekstra time i matematikk på barnetrinnet, 25 mill. kroner ekstra til leksehjelp og 15 mill. kroner til prosjekt med frivillige sommerskoler.

Disse medlemmer viser til at veien til bedre tilrettelagt opplæring og større læringsutbytte for ele­vene, går igjennom dyktige lærere som er faglig godt kvalifiserte og klarer å være gode ledere, og som i tillegg klarer å se hele det mennesket eleven er. Læreryrket er et meget krevende yrke som stiller store krav til utøverne. Disse medlemmer vil derfor understreke at det åpenbart er viktig å legge forholdene til rette for at lærerne skal få nyte godt av en systematisk etter- og videreutdanning. I forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet igangsatte forrige regjering et stort kompetanseløft for lærerne som den nåværende Regjeringen har videreført. Disse midlene er det kommuner og fylker som har ansvaret for å bruke til å gi lærerne et godt etter- og videreutdanningstilbud. Som skoleeiere har kommuner og fylker et selvstendig ansvar for å ivareta behovet for etter- og videreutdanning. Disse medlemmer er bekymret over signalene som er kommet gjennom flere rapporter den siste tiden om at mange lærere ikke får den kompetansehevingen som var forutsatt. Disse medlemmer vil minne om at alle parter - fra lærerorganisasjoner til Kommunenes Sentralforbud og departementet - har forpliktet seg til å følge opp kompetansehevingen gjennom "Kompetanse for utvikling. Strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005-2008".

God rådgivning for elever og reell og god foreldremedvirkning er viktige elementer i en god skole. Disse medlemmer viser til Høyres alternative budsjett, der det foreslås å bevilge 8 mill. kroner til et prøveprosjekt med forsterket rådgivningstjeneste i tre fylker, samt 2 mill. kroner til utvikling av hjem-skole-samarbeid.

Lærlingordningen er et sentralt element i videregående opplæring. Innenfor en del fagfelt har fylkene vansker med å skaffe nok lærlingplasser. De elevene som ikke får lærlingplass, men må avslutte yrkesopplæringen i skole, kan ende opp med et vesentlig dårligere utgangspunkt enn de som får lærlingplass. I denne sammenheng viser disse medlemmer til Høyres alternative budsjett som foreslår å halvere arbeidsgiveravgiften for nye lærlinger fra 2. halvår 2007, for å gi flere unge en god fagopplæring.

Disse medlemmer vil vise til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår å bevilge penger til kapitaltilskudd til friskoler, etter at dette tilskuddet ble fjernet av regjeringen Stoltenberg i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Kapitaltilskuddet bidrar til å sikre driften og holde foreldrebetalingen ved friskoler på et nivå som gjør at skolene blir et reelt alternativ for alle, uansett økonomi.

Folkehøyskolene gir et godt tilbud til elever, og har mange ulike tilbud. Disse medlemmer viser til at Regjeringens kutt på 20 mill. kroner rammer alle skolene, og spesielt de skolene som gir et kostnadskrevende tilbud til funksjonshemmede elever. Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår å rette opp Regjeringens kutt ved å foreslå en bevilgning på 20 mill. kroner til folkehøyskolene.

Disse medlemmer mener det viktig å videreføre den målrettede stipendordningen for læremidler som ble innført i 2003 for elever i videregående opplæring. Den retter seg inn mot elever fra familier med svak økonomi, og gjelder elever på alle trinn i videregående opplæring. Dette er svært viktig for å sikre reell lik rett til utdanning for de elevene som har dårligst økonomiske forutsetninger. Regjeringen foreslår å bevilge penger til en fylkesadministrert ordning med gratis læremidler til elever på 2. trinn i videregående. Høyre ønsker i stedet å bruke pengene til å foreta en utvidelse av den målrettede ordningen vi har. Disse medlemmer viser til Høyres alternative budsjett, der det foreslås å øke det månedlige stipendbeløpet fra 350 kroner til 590 kroner. I tillegg økes innslagspunktet for behovsprøving fra 187 000 kroner til 210 000 kroner. Dermed blir det årlige læremiddelstipendet maksimalt 5 900 kroner, og flere elever kommer inn under ordningen. I tillegg til dette ønsker Høyre å bruke 50 mill. kroner til digitale læremidler, og dette omfatter både PC og digitale løsninger for selve læremiddelet. Penger til digitale læremidler kan det søkes på i tillegg til andre læremidler, og behovsprøves på samme måte som læremiddelstipendet.

Disse medlemmer mener det er sterkt beklagelig at Regjeringen ikke viderefører satsingen på høyere utdanning og forskning som Samarbeidsregjeringen startet opp. Disse medlemmer peker på at forsk­ning og høyere utdanning forbereder samfunnet på å håndtere nye utfordringer - utfordringer vi ikke kjenner i dag. Det bidrar også til å øke den menneskelige erkjennelsen og utvikle dannelsen. Land som investerer mye i utdanning og forskning får også økende inntektsnivå, redusert fattigdom og styrket internasjonal konkurranseevne. Også i budsjettforslaget for 2007 har regjeringen Stoltenberg valgt å kutte i bevilgningene til høyere utdanning og forskning. Viktige utdanningspolitiske virkemidler som studentbarnehager og studentboliger får kuttet sine bevilgninger. Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår å rette opp disse kuttene ved å bevilge henholdsvis 10 og 6 mill. kroner til disse formålene. Høyskoler og universiteter får kuttet sin basisbevilgning med om lag 275 mill. kroner. Dette kuttet vil gå ut over både studiekvaliteten og forskningen ved institusjonene, og Høyre foreslår derfor i sitt alternative budsjett å rette opp dette kuttet. Samtidig bryter Regjeringen den vedtatte opptrappingsplanen for stipendiater ved at det ikke opprettes noen nye stipendiatstillinger i 2007. Realøkningen i forskningsbevilgningene over Kunnskapsdepartementets budsjett blir i 2007 om lag 360 mill. kroner, hvorav 519 mill. kroner skriver seg fra avkastning fra Fondet for forskning og nyskaping. Over Kunnskapsdepartementets budsjett kuttes det med andre ord 159 mill. kroner til forskning. Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår å bevilge 200 mill. kroner ekstra til forskning, hvorav 180 mill. kroner skal brukes til vitenskapelig utstyr for å styrke de tematiske satsningsområdene og teknologiplattformene.

Disse medlemmer registrerer også at heller ikke når det gjelder avsetninger til Forskningsfondet, er Regjeringen i stand til å opprettholde det tempoet i opptrappingen som Samarbeidsregjeringen la opp til. En ambisiøs opptrapping av fondskapitalen er en helt nødvendig forutsetning for å nå målet om at Norge skal bruke 3 pst. av BNP til forskningsformål innen 2010. Disse medlemmer vil peke på hvor viktig forsk­ning og høyere utdanning er for den fremtidige velstandsutviklingen i Norge, og at vilje til styrket offentlig innsats på dette området er en forutsetning for at målene innenfor denne sektoren skal nås. Disse medlemmer viser til Høyres alternative budsjett, der det foreslås å øke fondskapitalen med 25 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Dette vil gi en økt fondsavkastning som er øremerket til forskningsformål på 1,1 mrd. kroner i 2008.

Disse medlemmer er tilfreds med at bevilgningene til trosopplæring er foreslått i samsvar med opptrappingsplanen. Det er viktig å fokusere på gjennomføringen av prostereformen, og behovet for økte midler til prestestillinger. Disse medlemmer viser til at Høyre foreslår å bevilge 15 mill. kroner ekstra til prestestillinger, hvorav midler er øremerket til en studentprestestilling i Oslo og en i Nord-Hålogaland.

Disse medlemmer vil advare mot å bruke Kirkens egne midler, som Opplysningsvesenets fond, for å rette opp i manglende offentlig prioritering av kirkebygg. Disse medlemmer ser det som viktig at real­avkastningen i OVF forvaltes av fondet selv. En slik bruk av midler som Regjeringen legger opp til, vil redusere fondets kapital og dermed også midler til arbeidet som blant annet brukes blant barn og unge. Dette vil også gå ut over forvaltningen av den viktige nasjonale kulturarv som fondets mange fredede og verneverdige presteboliger og prestegårder representerer.

2.4 Kristelig Folkeparti

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener at en av de beste investeringer vi kan gjøre er å investere i kunnskap. Dette gjenspeiles i Kristelig Folkepartis alternative budsjett, med en klar prioritering av utdanning og forskning.

Dette medlem vil arbeide for at barn får en trygg og god oppvekst. Barn skal ikke bare bli noe - de er noe og skal ha et godt oppvekst- og skolemiljø.Dette medlem vil understreke at en god skole trenger mer enn et godt faglig innhold. Dette medlem vil arbeide for en skole med nok og kvalifiserte lærere. Da må det sikres kvalitetsmessig god etter- og videreutdanning, samt øke lærertettheten spesielt i videre­gående opplæring.

Dette medlem er bekymret for den høye frafallsprosenten i videregående opplæring. Det er viktig å raskt sette i gang tiltak for å bidra til at flere fullfører videregående. Et tiltak som bør settes i gang er å gjøre muligheten for at flere kommer inn under ordningen for lærlingplasser for elever med spesielle behov. Etter dette medlems oppfatning stilles det for spesifikke og strenge krav til å kunne få et alternativt studieløp. Dette medlemmener at ordningen må gjøres tilgjengelig for flere.

Dette medlemvil understreke at en god familiepolitikk er avhengig av en god og sterk skole. Når hjem og skole samarbeider gir det de beste forutsetninger for elevens læremiljø. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett vil at det skal settes i gang en prøveordning for å styrke samarbeidet mellom hjem og skole. Dette må gjøres i samarbeid med Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG).

Dette medlem mener det er viktig at opplæringen i skolen gir elevene verktøy til å møte samfunnets ulike muligheter og utfordringer. Kompetanse om ny teknologi er avgjørende. Dette medlem mener at det også må ytterligere fokus på nettvett slik at ny teknologi blir et godt verktøy og ikke et sted man utsetter seg selv og andre for risiko. Dette medlem mener at erfaringene vi nå har bygget opp på samlivskursene kan dras nytte av i skolen. Det er viktig at barn og unge lærer om relasjonsbygging og konfliktløsing og får verktøy til å etablere og håndtere dette. Det er også viktig at barn og unge får en mulighet til å reflektere over valg de tar og hvilke verdier de ønsker skal være gjeldende.

Dette medlem er bekymret for tiltak som peker mot mer statsstyring av menneskers mulighet til å velge. Dette medlem vil verne om foreldreretten nedfelt i menneskerettighetene. Folkehøyskolene er et år utenom et strengt nødvendig studieløp, men det er for mange likevel et nødvendig år i deres livsløp. Skolene er med å utvide horisonten, skape nysgjerrighet, gi kunnskap og gi elevene mye kompetanse på menneskelige relasjoner. Folkehøyskolene er også med på å gi skoletrøtte elever en mulighet til å få et hvileår og ny inspirasjon og er dermed en faktor som kan være med å redusere frafallet i videregående opplæring.

Dette medlem mener at det er hvert enkelt menneske som er Norges viktigste ressurs. Derfor må vi satse på kunnskap, på utdanning og på forskning slik at vi kan legge grunnlaget for at fremtidens arbeidsplasser kan skapes nå. Dette medlems mål er at Norge skal være en ledende kunnskapsnasjon. Det har vi forutsetninger til, men da trengs det en satsning på høyere utdanning og forskning. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett vil ha en kraftig satsing på høyere utdanning og rette opp Regjeringens kutt. I tillegg vil Kristelig Folkeparti øke Forsk­ningsfondet og opprette nye stipendiatstillinger.

Dette medlem mener kirkepolitikken skal støtte opp under Kirkens eget mål om å være en bekjennende, misjonerende, tjenende og åpen folkekirke.

I lokalsamfunnene er det de lokale menigheter som representerer Kirken. Derfor er det etter dette medlemsoppfatning viktig å sikre en god prestedekning og tjeneste i prostiene. Dette medlem registrerer at prostenes endrede oppgaver har ført til en reduksjon i prestedekningen rundt i landet. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett oppretter 52 prestestillinger. To av disse stillingene er øremerket studentpreststillinger.

Trosopplæringsreformen som regjeringen Bondevik II tok initiativ til og Stortinget har vedtatt, betegnes av mange som den viktigste reformen på lenge. Dette medlem synes det er gledelig å se alt det kreative arbeidet som er satt i gang for å gi barn og unge en opplæring i tro. Dette medlem er også glad for at det satses på dette i neste års budsjett.

Mange kirker trenger sårt til en oppussing. Både for fredede og vernede kirker, men også for andre kirker, er det et etterslep på dette området. Dette medlem mener at dette er et fellesansvar for samfunnet å ivareta dette. Derfor vil Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett utvide lånerammen til rentekompensasjonsordningen for kirkebygg.

Dette medlem vil advare mot at det nå gjøres endringer i ordninger knyttet til Opplysningsvesenets fond. Stortinget skal behandle forholdet mellom stat og Kirke og dette medlem mener at også diskusjonen og evt. endringer i OVF bør behandles i den sammenheng. Trosfrihet er etter dette medlems oppfatning en viktig byggestein for vår nasjon. Det innebærer mulighet til å ha sitt eget lokale. Det legges ned mye dugnad og innsamling for å få realisert byggene. Dette medlem mener det er viktig at staten er med og gir tilskudd til denne type bygg.

2.5 Venstre

Komiteens medlem fra Venstre vil påpeke at kunnskap er noe av det viktigste Norge kan satse på i tiden som kommer, og at en slik satsing innebærer en sikring av fremtidig verdiskaping, demokrati og dannelse. For Venstre er det et mål at Norge skal bli en førsteklasses kunnskapsnasjon. Dette forutsetter at man sikrer gode og stabile rammebetingelser for grunnopplæring, høyere utdanning og forskning.

Dette medlem vil understreke betydningen av en vedvarende og sterk satsing på grunnopplæringen. Skolen er en av våre viktigste oppdragende og "dannende" samfunnsinstitusjoner, som skal formidle allmenndannelse, verdier, kunnskap og kulturarv. Skolen skal også hjelpe barn til mestring, utfoldelse og sosial utvikling. Samtidig skal skolen sikre hver elev grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.

Dette medlem vil understreke betydningen av det arbeidet Samarbeidsregjeringen utførte i forbindelse med utformingen av skolereformen Kunnskapsløftet, som blant annet tydelig vektlegger betydningen av kunnskap og ferdigheter i alle ledd av skolen. Reformen innføres fra skolestart 2006. Samarbeidsregjeringen la opp til en kraftig satsing på Kunnskapsløftet, senest i budsjettforslaget i St.prp. nr. 1 (2005-2006), hvor det ble foreslått en bevilgning på ca. 1,6 mrd. kroner. Dette medlem er glad for at det er bred politisk enighet omkring Kunnskapsløftet, og er tilfreds med at Regjeringen i hovedsak viderefører satsingen på Kunnskapsløftet i budsjettforslaget for 2007.

Dette medlem vil videre understreke betydningen av dyktige og kompetente lærere. Etter dette medlems syn er det av avgjørende betydning at vi har kompetente og motiverte lærere i grunn- og videregående skole. Lærerne er bærebjelken i skolen. I vårt moderne samfunn er det et stadig økende behov for kontinuerlig å oppdatere seg i forhold til sitt eget fagfelt, og lærere som yrkesgruppe er intet unntak. Dette medlem vil derfor påpeke at det er nødvendig for lærere i grunn- og videregående skole å ha mulighet til systematisk å både fornye og komplettere sin fag- og yrkeskompetanse.

Dette medlem mener - i likhet med en samlet komité - at det er behov for en systematisk ordning som ivaretar disse hensynene på en bedre måte enn hva som er tilfelle i dag, og vil i denne sammenheng vise til behandlingen av Dokument nr. 8:81 (2005-2006) om å innføre et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole. Venstre mener at ordningen med et kompetanseår bør innledes med en begrenset prøveordning i utvalgte kommuner i samarbeid med partene i arbeidslivet, finansiert som et spleiselag mellom stat og kommune, og evaluert av en tverrfaglig forskergruppe innen utgangen av prøveordningens periode slik at man dermed kan ha kvalifiserte resultater å vise til i det videre arbeidet med ordningen. Dette medlem viser til Venstres alternative budsjett der det foreslås å bevilge 100 mill. kroner til en prøveordning med kompetanseår for lærere.

Dette medlem merker seg at Regjeringen i sitt budsjettforslag kutter bevilgningen til folkehøyskolene med 20 mill. kroner. Konsekvensene av dette kan være at mange av folkehøgskolene, som i utgangspunktet er små og sårbare enheter, må nedlegges. Etter Venstres syn vil dette være et tap for mangfoldet i utdannings-Norge. Dette medlem viser til Venstres alternative budsjett der det foreslås å øke bevilgningen til folkehøyskolene med 25 mill. kroner, basert på oppdaterte elevtall fra Folkehøgskolerådet.

Dette medlem er enig i intensjonen om gratis læremidler i den videregående skolen, og ønsker på sikt å innføre dette. Etter dette medlems mening er imidlertid ikke Regjeringens foreslåtte ordning god nok, særlig med hensyn til finansiering. Dette medlem frykter at den foreslåtte ordningen i praksis blir en utlånsordning, noe som bare kan karakteriseres som en lite tilfredsstillende løsning. Dette medlem ønsker at en ordning med gratis læremidler skal organiseres av fylkeskommunene og administreres av skolene, og mener at en nødvendig forutsetning for dette er at fylkeskommunene tilføres tilstrekkelige midler. Dette er per i dag ikke tilfelle, jf. Regjeringens forslag. Inntil man får avklart situasjonen og innfører en modell som reelt sikrer elever i den videregående skole gratis skolemateriell og ikke bare en utlånsordning, foretrekker dette medlem heller å styrke det eksisterende læremiddelstipendet. Dette medlem viser til Venstres alternative budsjett der det foreslås å styrke den nåværende stipendordningen for læremidler med 183,7 mill. kroner. Maksimalt stipend økes dermed fra 350 kroner pr. måned til 510 kroner pr. måned.

Dette medlem vil videre særlig understreke betydningen av at man prioriterer forskning og høyere utdanning. Dette innebærer blant annet at norske forsk­ningsmiljøer må settes i stand til å møte internasjonal konkurranse og holde et høyt internasjonalt nivå. Forsk­ning og utdanning er av stor samfunnsmessig betydning, og må prioriteres deretter. En systematisk, langsiktig og forutsigbar satsing på høyere utdanning og forskning er den beste garantien for verdiskaping, utvikling og den generelle allmenndannelse på lengre sikt. For Venstre er det å satse på forskning og høyere utdanning å investere i framtida.

En gunstig økonomisk situasjon for Norge gjør at mulighetene til å investere i framtida aldri har vært større. Det gjør man ved å satse på kunnskap og nye ideer gjennom robuste bevilgninger og langsiktige, vedvarende satsinger på utdanning, forskning og næringsliv. Dette medlem vil understreke at Samarbeidsregjeringen gjorde forskning til et prioritert hovedområde i budsjettforslaget for 2006.

Dette medlem finner det derfor oppsiktsvekkende og svært beklagelig at de nåværende regjeringspartiene - som både i opposisjon, valgkamp og gjennom Soria Moria-erklæringen har erklært at de vil satse på kunnskap - presenterer et budsjettforslag som i svært liten grad følger opp ambisjonsnivået som det er bred politisk enighet om, jf. bl.a. behandlingen av St.meld. nr. 20 (2004-2005) Vilje til forskning. Dette medlem mener at budsjettforslaget viser en regjering som ikke ønsker å prioritere forskning, innovasjon og kunnskap. Dette er en defensiv og lite framtidsrettet politikk, og konsekvensen kan blant annet bli mindre nyskaping og en lavere evne til å finansiere fremtidig velferd. For Venstre er det åpenbart at hovedprioriteringen under rammeområde 17 i statsbudsjettet for 2007 må være høyere utdanning og forskning.

Dette medlem viser til at Venstres medlem i finanskomiteen i finansinnstillingen la frem forslag om å styrke satsingen på enkelte prioriterte områder (Budsjett-innst. S. I (2006-2007)). Innenfor rammeområde 17 gjelder dette bl.a. forslag om økte midler til etterutdanning for lærere gjennom en prøveordning med et kompetanseår, til å reversere kutt i basisfinansieringen til universiteter og høyskoler, til vitenskapelig utstyr, til Forskningsrådet, til post.doc- og stipendiatstillinger, til næringsrettet forskning, samt til studentbarnehager og studentboliger. I tillegg ble det foreslått å øke Fondet for nyskaping og forskning med 40 mrd. kroner, slik at fondets størrelse etter dette ville utgjøre 100 mrd. kroner.

Forslaget fra Venstre om netto utgiftsrammer for statsbudsjettet 2007 ble nedstemt under finansdebatten 28. november 2006. Venstre foreslo at rammeområde 17 settes til kr 39 060 039 000, som innebærer en økning på kr 1 553 900 000 i forhold til Regjeringens forslag. Dette medlem vil vise til Venstres forslag til bevilgninger under rammeområde 17 i Budsjett-innst. S. I (2006-2007).

2.6 Oversikt over alternative budsjettforslag i finansinnstillingen

Tabellen nedenfor viser hvilke tall som lå til grunn for partienes forslag til utgiftsramme for område 17 Kirke, utdanning og forskning i finansinnstillingen, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007). Alle forslagene hadde forskjellig utgiftsramme. Regjeringspartienes forslag til utgiftsramme ble vedtatt under finansdebatten 28. november 2006.

Oversikt over tall som lå til grunn for partienes forslag til utgiftsramme i finansinnstillingen. Bare poster med avvik.

(Endring i forhold til Regjeringens forslag i parentes.)

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 2

Ap, SV og Sp i finans- innst.

FrP i finans- innst.

Høyre i finans- innst.

KrF i finans- innst.

Venstre i finans- innst.

Utgifter rammeområde 17 (i hele tusen kroner)

200

Kunnskapsdepartementet

1

Driftsutgifter

196 488

196 488

(0)

167 015

(-29 473)

179 388

(-17 100)

196 488

(0)

196 488

(0)

21

Spesielle driftsutgifter

4 874

4 874

(0)

2 784

(-2 090)

4 874

(0)

4 874

(0)

4 874

(0)

204

Foreldreutvalget for grunnskolen

1

Driftsutgifter

7 192

7 192

(0)

8 192

(+1 000)

7 192

(0)

17 192

(+10 000)

7 192

(0)

205

Skoleombud

1

Driftsutgifter

0

0

(0)

2 500

(+2 500)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

206

Samisk utdannings- administrasjon

50

Tilskudd til Sametinget

30 572

30 572

(0)

7 643

(-22 929)

30 572

(0)

30 572

(0)

30 572

(0)

207

(Nytt) Aktive foreldre

1

Tilskudd

0

0

(0)

500

(+500)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

220

Utdanningsdirektoratet

1

Driftsutgifter

146 314

146 314

(0)

124 367

(-21 947)

139 414

(-6 900)

146 314

(0)

146 314

(0)

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter

110 869

110 869

(0)

53 341

(-57 528)

110 869

(0)

110 869

(0)

113 869

(+3 000)

225

Tiltak i grunn- opplæringen

63

Tilskudd til samisk i grunnopplæringen

47 775

47 775

(0)

0

(-47 775)

47 775

(0)

47 775

(0)

50 775

(+3 000)

64

Tilskudd til opplæring av barn og unge i statlige asylmottak

66 905

66 905

(0)

36 905

(-30 000)

66 905

(0)

66 905

(0)

66 905

(0)

65

Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i videregående opplæring

29 880

29 880

(0)

19 326

(-10 554)

29 880

(0)

29 880

(0)

29 880

(0)

66

Tilskudd til leirskole- opplæring

35 782

35 782

(0)

70 782

(+35 000)

35 782

(0)

35 782

(0)

35 782

(0)

67

Tilskudd til opplæring i finsk

9 507

9 507

(0)

0

(-9 507)

9 507

(0)

9 507

(0)

9 507

(0)

70

Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov

7 988

7 988

(0)

12 488

(+4 500)

7 988

(0)

11 988

(+4 000)

7 988

(0)

71

Tilskudd til utvikling av musikk- og kulturskoler

8 377

8 377

(0)

0

(-8 377)

8 377

(0)

8 377

(0)

8 377

(0)

74

Tilskudd til organisasjoner

9 296

9 296

(0)

9 796

(+500)

9 296

(0)

9 296

(0)

9 296

(0)

76

(Ny)

Leksehjelp

0

0

(0)

0

(0)

25 000

(+25 000)

0

(0)

0

(0)

76

(Ny)

Tilskudd til skoler med elever med særskilte behov

0

0

(0)

35 000

(+35 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

77

(Ny)

Sommerskole

0

0

(0)

0

(0)

15 000

(+15 000)

0

(0)

0

(0)

77

(Ny)

Tilskudd til skoler med blinde og svaksynte

0

0

(0)

5 000

(+5 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

78

(Ny)

Rådgivningstjeneste

0

0

(0)

0

(0)

8 000

(+8 000)

0

(0)

0

(0)

78

(Ny)

Tilskudd til elever med ­dysleksi og lignende

0

0

(0)

10 000

(+10 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

79

(Ny)

Skolemat i grunnskolen

0

0

(0)

40 000

(+40 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

79

(Ny)

Utv hjemskole samarbeid

0

0

(0)

0

(0)

2 000

(+2 000)

0

(0)

0

(0)

80

(Ny)

Bok- og materialkortordning for elever i videre­gående opplæring

0

0

(0)

465 000

(+465 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter

983 609

983 109

(-500)

1 003 609

(+20 000)

983 609

(0)

986 609

(+3 000)

987 609

(+4 000)

22

(Ny)

Kompetanseår, lærere

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

100 000

(+100 000)

227

Tilskudd til særskilte ­skoler

61

Tilskudd til Nordland ­ kunst- og filmskole

2 444

2 444

(0)

1 222

(-1 222)

2 444

(0)

2 444

(0)

2 444

(0)

71

Tilskudd til internatdrift ved Krokeide yrkesskole

19 274

19 274

(0)

20 274

(+1 000)

19 274

(0)

19 274

(0)

19 274

(0)

72

Tilskudd til Røde Kors Nordisk United World College

24 309

24 309

(0)

24 809

(+500)

24 309

(0)

24 309

(0)

24 309

(0)

73

Tilskudd til opplæring i Kenya og Etiopia

3 218

3 218

(0)

3 218

(0)

3 218

(0)

4 718

(+1 500)

3 218

(0)

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Tilskudd til frittstående skoler

2 191 062

2 191 062

(0)

2 241 062

(+50 000)

2 191 062

(0)

2 191 062

(0)

2 191 062

(0)

72

(Ny)

Tilskudd til kapitalkostnader

0

0

(0)

32 600

(+32 600)

30 000

(+30 000)

0

(0)

0

(0)

229

Andre tiltak

70

Tilskudd til sikkerhets­opplæring for fiskere

11 418

11 418

(0)

11 918

(+500)

11 418

(0)

11 418

(0)

11 418

(0)

230

Kompetansesentre for spesialundervisning

1

Driftsutgifter

570 532

570 532

(0)

600 532

(+30 000)

570 532

(0)

570 532

(0)

570 532

(0)

21

Spesielle driftsutgifter

45 736

45 736

(0)

49 736

(+4 000)

45 736

(0)

45 736

(0)

45 736

(0)

246

(Nytt) Kvalitetsutvikling i rådgivningstjenesten

1

Prosjektmidler til PROFRÅD

0

0

(0)

950

(+950)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

247

Prosjektmidler til kompetanseutvikling

1

Prosjektmidler

0

0

(0)

800

(+800)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

253

Folkehøyskoler

70

Tilskudd til folkehøyskoler

548 516

568 516

(+20 000)

531 946

(-16 570)

568 516

(+20 000)

578 516

(+30 000)

573 516

(+25 000)

71

Tilskudd til Folkehøy­skolerådet

3 215

3 215

(0)

2 815

(-400)

3 215

(0)

3 215

(0)

3 215

(0)

254

Tilskudd til voksen- opplæring

70

Tilskudd til studieforbund

159 638

159 638

(0)

87 638

(-72 000)

101 638

(-58 000)

159 638

(0)

159 638

(0)

71

Tilskudd til fjernunder­visning

11 483

11 483

(0)

16 483

(+5 000)

11 483

(0)

11 483

(0)

11 483

(0)

72

Tilskudd til kvinneuniversitetene og Studiesenteret Finnsnes

8 059

8 059

(0)

6 059

(-2 000)

8 059

(0)

8 059

(0)

8 059

(0)

73

Tilskudd til voksenopp­læringsorganisasjoner

10 316

10 316

(0)

8 916

(-1 400)

10 316

(0)

10 316

(0)

10 316

(0)

255

Tilskudd til freds- og menneskerettssentre mv.

71

Falstadsenteret

12 605

13 105

(+500)

12 605

(0)

12 605

(0)

12 605

(0)

12 605

(0)

72

Stiftelsen Arkivet

3 074

3 574

(+500)

3 874

(+800)

3 074

(0)

6 074

(+3 000)

3 074

(0)

74

Nord-Norsk Fredssenter, Narvik

519

1 019

(+500)

519

(0)

519

(0)

519

(0)

519

(0)

256

VOX - Nasjonalt senter for læring i arbeidslivet

1

Driftsutgifter

39 365

39 365

(0)

38 015

(-1 350)

39 365

(0)

39 365

(0)

39 365

(0)

257

Program for basiskompetanse i arbeidslivet

21

Spesielle driftsutgifter

35 421

35 421

(0)

35 421

(0)

50 421

(+15 000)

35 421

(0)

35 421

(0)

258

Analyse og utviklings­arbeid

21

Spesielle driftsutgifter

33 646

33 646

(0)

23 296

(-10 350)

33 646

(0)

33 646

(0)

33 646

(0)

270

Studier i utlandet og sosiale formål for elever og studenter

74

Tilskudd til velferdsarbeid

57 493

62 493

(+5 000)

57 493

(0)

67 493

(+10 000)

67 493

(+10 000)

72 493

(+15 000)

75

Tilskudd til bygging av studentboliger

118 426

113 426

(-5 000)

124 426

(+6 000)

124 426

(+6 000)

118 426

(0)

133 426

(+15 000)

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter

5 796 978

5 796 978

(0)

5 977 178

(+180 200)

5 980 178

(+183 200)

5 997 178

(+200 200)

5 977 178

(+180 200)

52

Forskningsfinansiering statlige universiteter

2 497 631

2 497 631

(0)

2 497 631

(0)

2 568 631

(+71 000)

2 497 631

(0)

2 497 631

(0)

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler

522 782

522 782

(0)

529 482

(+6 700)

529 482

(+6 700)

529 482

(+6 700)

531 382

(+8 600)

52

Forskningsfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler

138 096

138 096

(0)

138 096

(0)

144 096

(+6 000)

138 096

(0)

138 096

(0)

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler

16 714

16 714

(0)

18 014

(+1 300)

18 064

(+1 350)

18 014

(+1 300)

16 714

(0)

72

Forskningsfinansiering private vitenskapelige høyskoler

14 376

14 376

(0)

14 376

(0)

14 976

(+600)

14 376

(0)

14 376

(0)

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler

5 199 124

5 199 124

(0)

5 290 624

(+91 500)

5 282 624

(+83 500)

5 280 624

(+81 500)

5 287 124

(+88 000)

52

Forskningsfinansiering statlige høyskoler

269 818

269 818

(0)

269 818

(0)

283 318

(+13 500)

269 818

(0)

269 818

(0)

70

Basisfinansiering private høyskoler

329 802

334 902

(+5 100)

344 302

(+14 500)

347 602

(+17 800)

347 102

(+17 300)

342 602

(+12 800)

72

Forskningsfinansiering private høyskoler

35 558

35 558

(0)

35 558

(0)

39 458

(+3 900)

35 558

(0)

35 558

(0)

281

Fellesutgifter for univer- siteter og høgskoler

1

Driftsutgifter

309 808

310 308

(+500)

309 808

(0)

309 808

(0)

340 808

(+31 000)

309 808

(0)

21

Særskilte driftsutgifter

0

0

(0)

2 000

(+2 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

46

Tilskudd til øremerket vedlikehold

0

0

(0)

30 000

(+30 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

285

Norges forskningsråd

52

Forskningsformål

1 087 421

1 087 421

(0)

1 087 421

(0)

1 297 421

(+210 000)

1 087 421

(0)

1 702 421

(+615 000)

286

Fondet for forskning og nyskaping

50

Overføring til Norges forskningsråd

939 560

939 560

(0)

939 560

(0)

939 560

(0)

939 560

(0)

1 039 560

(+100 000)

288

Internasjonale samarbeidstiltak

72

Internasjonale grunn­forskningsorganisasjoner

131 991

131 991

(0)

151 991

(+20 000)

131 991

(0)

131 991

(0)

131 991

(0)

310

Tilskudd til trossamfunn m.m.

75

(Ny)

Tilskudd til private kirkebygg

0

0

(0)

9 567

(+9 567)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

75

Kirkebygg utenfor Den norske kirke mv.

0

9 400

(+9 400)

0

(0)

0

(0)

9 400

(+9 400)

0

(0)

340

Kirkelig administrasjon

71

Tilskudd til kirkelige formål

169 940

169 940

(0)

168 640

(-1 300)

169 940

(0)

170 940

(+1 000)

169 940

(0)

72

Tilskudd til kirkelig virksomhet i kommunene

70 200

70 200

(0)

81 200

(+11 000)

70 200

(0)

92 400

(+22 200)

70 200

(0)

73

Tilskudd til virksomheten ved Nidaros domkirke

3 000

3 000

(0)

4 000

(+1 000)

3 000

(0)

3 000

(0)

3 000

(0)

74

Tilskudd til Oslo domkirke

1 000

1 000

(0)

2 000

(+1 000)

1 000

(0)

1 000

(0)

1 000

(0)

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter

736 713

736 713

(0)

766 713

(+30 000)

751 713

(+15 000)

762 713

(+26 000)

736 713

(0)

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd

1 081 000

1 081 000

(0)

1 083 000

(+2 000)

1 081 000

(0)

1 071 000

(-10 000)

1 161 000

(+80 000)

928

SkatteFUNN

21

(Ny)

Tilskudd ulønnet arbeidsinnsats

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

30 000

(+30 000)

1021

Drift av forsknings­fartøyene

1

Driftsutgifter

111 100

111 100

(0)

111 100

(0)

111 100

(0)

107 900

(-3 200)

111 100

(0)

1022

NIFES

1

Driftsutgifter

45 925

45 925

(0)

47 925

(+2 000)

45 925

(0)

45 925

(0)

45 925

(0)

1023

Fiskeri-, havbruks- og transportrettet FoU

50

Tilskudd Norges forskningsråd

270 100

270 100

(0)

270 100

(0)

300 100

(+30 000)

270 100

(0)

270 100

(0)

70

Tilskudd Fiskeriforskning

58 100

58 100

(0)

58 100

(0)

68 100

(+10 000)

58 100

(0)

58 100

(0)

2410

Statens lånekasse for utdanning

50

Avsetning til utdannings- stipend

4 529 561

4 529 561

(0)

4 579 561

(+50 000)

4 529 561

(0)

4 529 561

(0)

4 619 561

(+90 000)

70

Utdanningsstipend

2 817 917

2 818 292

(+375)

2 817 917

(0)

3 044 917

(+227 000)

2 817 917

(0)

3 001 617

(+183 700)

71

Andre stipend

460 941

461 066

(+125)

461 327

(+386)

464 127

(+3 186)

461 541

(+600)

461 541

(+600)

Sum utgifter ramme­område 17

45 004 403

45 040 903

(+36 500)

45 861 934

(+857 531)

45 936 139

(+931 736)

45 449 903

(+445 500)

46 558 303

(+1 553 900)

Inntekter rammeområde 17 (i hele tusen kroner)

Sum inntekter rammeområde 17

7 498 264

7 498 264

(0)

7 498 264

(0)

7 498 264

(0)

7 498 264

(0)

7 498 264

(0)

Sum netto ramme- område 17

37 506 139

37 542 639

(+36 500)

38 363 670

(+857 531)

38 437 875

(+931 736)

37 951 639

(+445 500)

39 060 039

(+1 553 900)

Sum rammeområde 17 - rammevedtak

-36 500

0

821 031

895 236

409 000

1 517 400