Svalbardtraktaten av 9. februar 1920 gav Noreg suverenitet
over øygruppa. Sidan 1925 har Svalbard vore ein del av kongeriket
Noreg. Sysselmannen er Regjeringas øvste representant og tek vare
på statens interesser på øygruppa. Etter svalbardlova § 2 gjeld
norsk privatrett, strafferett og lovgivinga om rettspleia utan vidare
for Svalbard om ikkje anna er fastsett.
Artikkel 8 i Svalbardtraktaten avgrensar høvet
til å krevje inn skattar og avgifter på Svalbard og korleis desse
midlane skal nyttast. Dette er bakgrunnen for at det blir fremja
eit eige svalbardbudsjett. Justisdepartementet fremjar svalbardbudsjettet
som ein eigen budsjettproposisjon samtidig med statsbudsjettet.
I hovudsak er det den statlege administrasjonen av Svalbard som
er finansiert over svalbardbudsjettet. Dette er dels verksemd på Svalbard
underlagt Justisdepartementet, og dels verksemd underlagt andre
fagdepartement. Longyearbyen lokalstyre får òg løyvingane sine over
svalbardbudsjettet. Kvart år blir det gitt eit tilskot frå statsbudsjettet
til dekning av underskotet på svalbardbudsjettet, jf. St.prp. nr.
1 (2008–2009) Justisdepartementet kap. 480. Tilskotet er inntektsført
på svalbardbudsjettet kap. 3035.
Svalbardbudsjettet gir òg ei samla oversikt
over statlege løyvingar til svalbardformål. Kvart år yt staten eit
tilskot for å leggje til rette for nasjonal og internasjonal forsking
på Svalbard, miljøforvaltning og tiltak som drift av sjukehus i
Longyearbyen. Slike utgifter blir dekte over det ordinære statsbudsjettet
under kapitla til dei enkelte fagdepartementa.
Regjeringas overordna mål for svalbardpolitikken
er: ei konsekvent og fast handheving av suvereniteten, korrekt overhalding
av Svalbardtraktaten og kontroll med at traktaten blir etterlevd,
bevaring av ro og stabilitet i området, bevaring av den særeigne
villmarksnaturen i området og oppretthalding av norske samfunn på øygruppa.
Måla har sikker forankring i nasjonale interesser og
haldningar, og er i samsvar med dei traktatbundne pliktene Noreg
tok på seg då suvereniteten over øygruppa vart internasjonalt akseptert.
I ei tid då Arktis tiltrekkjer seg aukande interesse skal svalbardpolitikken
medverke til at utviklinga i nordområda kan skje på ein fredeleg
måte, og til at konfliktar blir unngått.
Regjeringa er no i gang med utarbeiding av ei
ny stortingsmelding for Svalbard som skal leggjast fram for Stortinget
i april 2009. Meldinga vil innehalde ein heilskapleg gjennomgang
og vurdering av norsk svalbardpolitikk sett opp mot dei måla, prioriteringane
og verkemidla som gjeld spesielt for Svalbard.
Svalbard er ein viktig del av nordområda våre, og
ei vedvarande satsing på Svalbard i tråd med måla for norsk svalbardpolitikk
vil markere at Noreg er til stades i nordområda. Å vere til stades
på Svalbard bidrar til å sikre ei truverdig og effektiv forvaltning
av Noregs store land- og sjøområde. Regjeringa ønskjer derfor ei
robust busetjing i Longyearbyen og vil arbeide for å vidareføre
eit levedyktig svalbardsamfunn der miljøforvaltning, forsking, koldrift
og reiseliv blir foreina innafor rammer som sikrar at øygruppa blir
teken vare på som eitt av verdas best forvalta villmarksområde.
Justisdepartementet har gjennom leiinga av Det interdepartementale
polarutvalet eit overordna koordineringsansvar når det gjeld Svalbard,
Jan Mayen og bilanda i Antarktis. Dette reiser særskilte utfordringar
som gjer det nødvendig å sjå dei enkelte fagetatane si verksemd
i desse områda i samanheng og i eit breiare perspektiv. Polarutvalet
fungerer i denne samanhengen som eit verktøy for Justisdepartementet,
som gjennom dette utvalet har ansvaret for å koordinere og samordne
forvaltningas arbeid med polarsaker for å sikre ein heilskapleg
norsk politikk i polarområda.
I tillegg til Det interdepartementale polarutvalet er
Sysselmannen ein svært viktig medspelar i arbeidet med å sikre ei
god forvaltning av Svalbard. Sysselmannen har funksjon som både fylkesmann,
notarius publicus og politimeister. Han har òg ei viktig oppgåve
som miljøforvaltar, og har den lokale kontakten med utanlandske busetnader
på Svalbard.
Ein viktig medspelar i arbeidet med å utvikle lokalsamfunnet
i Longyearbyen, er Longyearbyen lokalstyre. Justisdepartementet
arbeider derfor for å ha ein god dialog med lokalstyret, og søkjer
saman med dei å bidra til å finne gode løysingar på dei utfordringane
lokalsamfunnet står overfor.
Regjeringa ønskjer å bevare eit stabilt og robust norsk
familiesamfunn i Longyearbyen på Svalbard for å sikre norsk nærvær
i nordområda.
Budsjettramma på svalbardbudsjettet for 2009
er 231,7 mill. kroner. Dette er 10,5 mill. kroner eller 4,7 pst.
auke i forhold til vedteke budsjett for 2008. Underskotet på svalbardbudsjettet
for 2009 er stipulert til 129,9 mill. kroner og blir dekt inn gjennom
eit tilskot over Justisdepartementets budsjett kap. 480 Svalbardbudsjettet post
50 Tilskot. I saldert budsjett 2008 var underskotet som ble dekt
inn med tilskot frå statsbudsjettet på 143,5 mill. kroner (9,5 pst.
høgare enn i forslaget for 2009).
Storleiken på tilskotet har variert frå år til
år, og har vorte auka ved ekstraordinære tilskotsbehov. Tilskotet
som er foreslått for 2009 utgjer 56,1 pst. av dei venta inntektene.
Bortsett frå statstilskotet er skattar og avgifter frå Svalbard
den største inntektsposten. Skatteinntektene for 2009 er rekna til
101,8 mill. kroner. Inntektene frå skattar og avgifter utgjer 43,9
pst. av dei samla inntektene over svalbardbudsjettet.
Svalbardbudsjettet er i stor grad eit driftsbudsjett.
Ein stor utgiftspost er Sysselmannens transportteneste, som bl.a.
inkluderer utgifter til redningshelikopter. Andre store utgiftspostar
er løyving til Sysselmannens ordinære drift og Statens bygningar
i Longyearbyen. For 2009 er det òg foreslått å løyve 3,5 mill. kroner
til dekning av Telenors samfunnspålagte oppgåver på Svalbard. Til
Longyearbyen lokalstyre blir det løyvd midlar til drift av lokalstyret
og tilskot til drift og utbygging av offentlege tenester og infrastruktur.
For 2009 er det foreslått løyvd netto om lag
388 mill. kroner over statsbudsjettet til svalbardformål. Dette
talet omfattar tilskotet til svalbardbudsjettet over Justisdepartementets
kap. 480 og utgiftene til Svalbard som blir dekte over budsjetta
til dei andre departementa. Inntektene frå Svalbard som går inn
på budsjetta til dei andre departementa er trekte frå.
Over Miljøverndepartementets budsjett vil det bli
løyvd om lag 100 mill. kroner til svalbardformål, ei auke på 8,6
pst. samanlikna med saldert budsjett 2008. Om lag 80 mill. kroner
av dette går til Norsk Polarinstitutts verksemd på og rundt Svalbard.
Resten går til Direktoratet for naturforvalting (1,6 mill. kroner),
Statens kartverk (13 mill. kroner) og til forsking og miljøovervaking
mellom anna i regi av Noregs forskingsråd (12 mill. kroner).
Miljøvernarbeidet vil i 2009 halde fram med
å ha fokus på vern av villmarksområde på Svalbard mot inngrep og
forstyrring, og då særleg med tanke på regulering av ferdsel i verneområda
og vern av Svalbards kystfarvatn mot potensiell forureining.
Klimaendringane gjer seg sterkare gjeldande
på Svalbard, og vi ser no truleg starten på nye, omfattande miljøutfordringar.
Samtidig er Svalbards rolle og betyding som internasjonal forskingsplattform
styrkt, ikkje minst når det gjeld klima, gjennom Det internasjonale
polaråret. Det vil derfor bli arbeidd for å leggje til rette for
ei målretta forskingsverksemd og ei effektiv miljøovervaking på
Svalbard som set oss i stand til å følgje og dokumentere spesielt
klimautviklinga.
Over Nærings- og handelsdepartementets budsjett
vil det bli løyvd 42,1 mill. kroner til svalbardformål. Staten har
eigarinteresser i følgjande selskap på Svalbard: Store Norske Spitsbergen
Kullkompani AS, Kings Bay AS, Bergvesenet med Bergmeisteren for
Svalbard, Svalbard Reiseliv AS, Svalbard Satellittstasjon og Svalbard
Rakettskytefelt. Av desse vil to få overført statlege midlar i 2009.
Kings Bay AS (kraftproduksjon) vil få 40 mill. kroner, og det er ein
føresetnad at 25 mill. kroner av dette blir nytta til bygging av
nytt kraftverk. Etter Regjeringas syn er det naudsynt med nytt kraftverk
for å sikre stabil og miljøvennlig energiproduksjon. Svalbard Reiseliv
AS vil få eit tilskot på 2,1 mill. kroner, kor målet er å medverke
til auka verdiskaping og betre lønsemd for reiselivet ved å informere,
profilere og marknadsføre Svalbard som reisemål.
Store Norske Spitsbergen Kullkompani legg planar
for framtidig kolproduksjon i førekomstar som erstatning for dagens
drift i Svea Nord-gruva, som venteleg går tom om 5–6 år.
Over Kunnskapsdepartementets budsjett vil det bli
løyvd om lag 125 mill. kroner til svalbardformål i 2009, ei auke
på 6,2 pst. Det har vore ein større auke i forskings- og utdanningsverksemda det
siste tiåret. Til Universitetssenteret på Svalbard AS (UNIS) er
det foreslått eit tilskot på 82,2 mill. kroner. Tilskot vil også
bli gitt til Noregs forskingsråd (16 mill. kroner), fondet for forsking
og nyskaping – satsing på polarklimaforsking (7,5 mill. kroner)
og barnehagar (8,673 mill. kroner).
Det vil også bli løyvd midlar til svalbardformål over
budsjetta til Kultur- og kyrkjedepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Helse-
og omsorgsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet, Fornyings-
og administrasjonsdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
og Justisdepartementet (til Direktoratet for samfunnstryggleik og
beredskap).
Det er ei eiga skattelov for Svalbard. Med verknad
frå og med inntektsåret 2008 gjorde Regjeringa visse endringar i
skattesystemet for Svalbard. Etter Regjeringas syn gjer endringane skattesystemet
meir tidsmessig og betre tilpassa det ordinære norske skattesystemet
og internasjonale rammevilkår. Frå og med inntektsåret 2007 vart
det på Svalbard gitt eit eige svalbardtillegg i barnetrygda. Det
er lagt til grunn at dette tillegget skal vidareførast.