Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov av 5. februar 1965 nr. 2 om Statens Landbruksbank.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 3 (1993-1994)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 3 (1993-94)
  • Dato: 25.11.1993
  • Utgiver: næringskomiteen

1. Sammendrag

       Landbruksdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i lov om Statens Landbruksbank.

       I St.prp. nr. 8 (1992-1993) Landbruk i utvikling foreslo departementet en gjennomgang av Landbrukets utbyggingsfond (LUF), herunder en vurdering av forholdet mellom styret for LUF og styret for Landbruksbanken. Stortinget sluttet seg til dette, og til at navnet på fondet blir endret til Landbrukets utviklingsfond.

       LUF er en del av jordbruksavtalen. Bestemmelsene om styringsorgan fastlegges i vedtekter som vedtas av Stortinget. Forslag om endringer i vedtektene for LUF er fremmet i St.prp. nr. 1 (1993-1994) for budsjetterminen 1994 Landbruksdepartementet.

       Grunnlaget for en effektiviserings- og samordningsprosess for LUF og Landbruksbanken er lagt gjennom Stortingets behandling av St.prp. nr. 8 (1992-1993) og St.prp. nr. 82 (1992-1993) Jordbruksoppgjøret 1993. Viktige deler er en delegert forvaltningsmodell med bygdeutviklingsmidler (BU-midler) i alle fylker og at avgjørelsesmyndighet i landbruksbanksaker er tillagt fylkesmannen. Forvaltningen av bygdeutviklingsmidlene er underlagt fylkeskommunens næringsstyre, som i slike saker også har medlemmer fra Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag og i de fleste fylker Norges Skogeierforbund.

       De fleste søknader til LUF og Landbruksbanken blir behandlet på fylkesplan. Departementet finner det nødvendig å følge opp arbeidet gjennom en sentral faglig og administrativ oppfølgingsinstans, som også kan være bindeledd til departementet. Det er derfor hensiktsmessig og rasjonelt med et felles styre for LUF og Statens Landbruksbank. Dette vil gi de beste muligheter for en overordnet styring og samordning mellom LUF og Landbruksbanken. Bankstyret vil få de oppgavene som er tillagt styret for Landbrukets utviklingsfond. Dette er blant annet å omdisponere innenfor totalrammen for bruk av midler fra LUF dersom behovet for midler utvikler seg annerledes enn det som var forutsatt ved jordbruksoppgjøret, forvalte de midler som er stilt til disposisjon og gi departementet råd når det gjelder bruk av fondsmidler.

       Et felles styre vil få både rent statlige oppgaver vedrørende Statens Landbruksbank og forvaltningsansvar for betydelige midler over jordbruksavtalen.

       Departementet foreslår at det felles styringsorganet får syv medlemmer, hvorav leder og nestleder med personlige varamedlemmer oppnevnes av Kongen. De øvrige styremedlemmer med varamedlemmer oppnevnes av departementet. Departementet mener at næringsorganisasjonene inntil videre bør være med i det overordnete styringsorganet, slik modellen er på fylkesplanet. Det foreslås derfor at styret får medlemmer fra næringsorganisasjonene Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag og Norges Skogeierforbund.

       Avdelingsstyrene i Landbruksbanken har i dag svært liten reell betydning, og de foreslås avviklet.

       Norsk Bonde- og Småbrukarlag har i sin høringsuttalelse bedt om at det blir foretatt en fullstendig gjennomgang av Landbrukets utviklingsfond før det blir tatt endelig avgjørelse om styringsorganer på sentralt og lokalt plan. Departementet viser til at det i forbindelse med jordbruksoppgjøret 1993 ble foretatt en første samlet gjennomgang av LUF etter de retningslinjer Stortinget har trukket opp gjennom sin behandling av St.prp. nr. 8 (1992-1993). Arbeidet vil bli videreført ved de kommende jordbruksoppgjør.

       Landbruksdepartementet viser til at lovforslaget gir mulighet for en mer rasjonell og samordnet styring av virksomheten under LUF og Landbruksbanken. Med et felles samordnet styre og at avdelingsstyrene for Landbruksbanken avvikles, er det muligheter for innsparing i administrasjonsutgifter.


2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene Sigrun Eng, William Engseth, Ulf Guttormsen, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt fra Arbeiderpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad fra Senterpartiet, lederen, Kristin Krohn Devold og Dag C. Weberg fra Høyre, Lars Gunnar Lie fra Kristelig Folkeparti og Øystein Hedstrøm fra Fremskrittspartiet, støtter Regjeringens arbeid med å effektivisere og samordne Landbrukets utviklingsfond (LUF) og Statens Landbruksbank. Dette tilsier at det er både hensiktsmessig og rasjonelt med et felles styre for LUF og Statens Landbruksbank. Flertallet viser for øvrig til forslag om vedtektsendringer for LUF som fremkommer i St.prp. nr. 1 for Landbruksdepartementet, vedlegg nr. 1.

       Flertallet viser til at dagens bestemmelser for styresammensetning er forskjellig for LUF og Landbruksbanken. Flertallet finner departementets forslag til bestemmelser for sammensetning av det nye felles styre å være tilfredsstillende.

       Flertallet viser til departementets vurdering av at dagens avdelingsstyrer har svært liten reell betydning, og at de som ledd i en effektivisering og rasjonalisering foreslås avviklet. Flertallet er enig i dette.

       Flertallet viser til at avvikling av Landbruksbankens avdelingsstyrer, sammen med et felles samordnet styre for LUF og banken, gir muligheter for innsparing i såvel utgifter til styreadministrasjon som til møtegodtgjørelser. Flertallet ber departementet påse at en slik kostnadsreduksjon gjennomføres.

       Komiteen sine medlemer frå Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti vil peike på at Landbrukets utviklingsfond er ein del av jordbruksavtala. Det er der dei viktigaste investeringsmidla for landbruket ligg. Desse medlemene ser det derfor som positivt at næringsorganisasjonane Norges Bondelag, Norges Bonde- og Småbrukarlag og Norsk Skogeierforbund blir representerte i det nye styret.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, viser til St.prp. nr. 8 (1992-1993) der det heter:

       « Som følge av de forslag til endringer som er framsatt, mener departementet det vil være hensiktsmessig å foreta en total gjennomgang av det eksisterende fondet når det gjelder organisering, formål som det kan gis støtte til, styresammensetning m.v. I denne gjennomgangen må en blant annet vurdere forholdet mellom styret for LUF og styret for Statens Landbruksbank. »

       I Innst.S.nr.92 (1992-1993) sluttet landbrukskomiteen seg til ønsket om en fullstendig gjennomgang av det eksisterende fondet.

       Dette medlem kan ikke se at det er foretatt en slik gjennomgang av Landbrukets utviklingsfond. Dette medlem synes derfor det ville være riktig om Landbruksdepartementet kom tilbake med en oversikt over hvordan en slik gjennomgang skulle skje før en fremmer konkrete forslag om sammenslåing av de respektive styrene.

       Ut fra dette kan dette medlem heller ikke støtte forslaget om nedlegging av avdelingsstyrene av Statens Landbruksbank.

       Dette medlem vil foreslå at behandlinga av Ot.prp. nr. 3 (1993-1994) utsettes, subsidiært stemme mot endringene.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet ønsker en avvikling av Landbruksbanken og viser til Fremskrittspartiets prinsipielle holdning til statlige banker og finansieringsinstitusjoner. Samfunnet opplever ikke lenger noen kredittrasjonering, og det er nødvendig å bygge ned en økonomisk særomsorg for landbruket.

       Dette medlem vil likevel peke på at så lenge Statens Landbruksbank opprettholdes, vil en samordning med LUF med felles styre gi en mer rasjonell styring og økonomisk besparelse til administrasjon og møtegodtgjørelser.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ikke merknader, viser til proposisjonen og råder Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 5. februar 1965 nr. 2 om Statens Landbruksbank.

I.

       I lov av 5. februar 1965 nr. 2 om Statens Landbruksbank gjøres følgende endringer:

§ 7 første ledd skal lyde:

       Banken skal ha et styre med 7 medlemmer. Leder og nestleder med personlige varamedlemmer oppnevnes av Kongen. De øvrige styremedlemmer med varamedlemmer oppnevnes av departementet. Styrets medlemmer oppnevnes for en periode på 4 år med anledning til gjenoppnevning. Etter 2 år går 3 av styremedlemmene med personlige varamedlemmer ut etter loddtrekning. Senere går det ut henholdsvis 4 og 3 styremedlemmer med personlige varamenn hvert annet år.

§ 7 siste ledd skal lyde:

       Administrerende direktør deltar i styrets møter, men har ikke stemmerett.

§ 8 første ledd skal lyde:

       Styret forestår virksomheten i banken og har ansvaret for at den blir drevet overensstemmende med lov og forskrifter.

§ 8 annet ledd oppheves.

Nåværende tredje og fjerde ledd blir nytt annet og tredje ledd.

§ 8 tredje ledd skal lyde:

       Banken forpliktes ved underskrift av et av styrets medlemmer og administrerende direktør. Styret kan gi bankens tjenestemenn samt tjenestemenn hos fylkesmannen avgrensede fullmakter til å forplikte banken.

§ 9 første ledd skal lyde:

       Administrerende direktør tilsettes av departementet etter innstilling fra styret.

§ 9 annet, tredje og fjerde ledd oppheves.

Nåværende femte ledd blir nytt annet ledd.

       I følgende bestemmelser skal ordene « bankstyret » og « hovedstyret » endres til « styret » og « bankstyrets » til « styrets »: § 12, § 13, § 14a, § 15, § 18 og § 19.

II.

       Loven trer i kraft fra 1. januar 1994.

Oslo i næringskomiteen, den 25. november 1993.

Svein Ludvigsen, Kristin Krohn Devold, William Engseth,
leder. saksordfører. sekretær.