2. Nærare om framlegga til endring i § 26

       Departementet meiner det er nødvendig med ei revidering av opplegget for føraropplæring for personbilar (førarkort klasse B). Mellom anna er det ønskjeleg at det i opplæringa blir lagt betre til rette for meir langvarig køyretrening før føraren slepp ut i trafikken på eiga hand.

       Opplegget er nærare omtalt i St.prp. nr. 1 (1993-1994).

       Øvingskøyring med motorvogn kan i dag ikkje skje meir enn 12 månader før eleven er gammal nok til å få førarkort. Departementet la i St.meld. nr. 34 (1992-1993) om Norsk veg- og vegtrafikkplan 1994-97 opp til ei omfattande revidering av bilføraropplæringa for førarkort klasse B. Revideringa inneber mellom anna ei endring frå omfattande obligatorisk opplæring til eit opplegg der det mellom anna vert lagt stor vekt på utvida øvingskøyring med følgje før førarprøva.

       Departementet ønskjer at ungdom som er fylt 16 år, skal kunne øvingskøyre med personbil.

       Samstundes bør krava til følgjet si røynsle som bilførar skjerpast noko. Departementet meiner at krav til alder for privat følgje bør hevast frå 21 år til 25 år. Eit slikt krav gjer at følgje ikkje lenger kan høyre til den aldersgruppa bilførarar som er mest utsett for ulukker i trafikken.

       Samstundes bør det krevjast at følgje sjølv har hatt førarkort ubroten i minst 5 år.

       Reglar som nemnd krev endring i vegtrafikklova § 26.

       Når det gjeld framlegget om senka krav til alder for øvingskøyring, er høyringsinstansane positive. Det er semje om at krava til følgjet ved privat øvingskøyring samstundes må aukast.

       I proposisjonen blir det også gjort framlegg om endring i vegtrafikklova § 36 b tredje ledd og § 37 femte ledd.

       § 36 b tredje ledd viser til reglar i § 37. § 37 blei endra i 1991, jf Ot.prp. nr. 61 (1989-1990) , utan at henvisninga i § 36 b tredje ledd blei justert. Dette bør rettast.

       I § 37 femte ledd blir det feilaktig vist til § 37 annet ledd. Andre ledd blei flytta til fjerde ledd med endringar i 1991. Femte ledd bør endrast i samsvar med dette.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til Innst.S.nr.239 (1992-1993) Norsk veg- og vegtrafikkplan (NVVP) 1994-97 hvor både betydningen av trafikksikkerhetsmessige effekter og reduserte kostnader for eleven ble satt som mål for revidering av førerkortopplæringen. Komiteen vil understreke betydningen av at disse målene ligger fast.

       Komiteen vil videre peke på at det i forbindelse med NVVP 1994-97 og drøftingene angående endringer for førerkort klasse B, ble etterlyst en helhetsvurdering av opplæringskravene til alle førerkorttyper, opplæringsbehovet for trafikklærere og de private kjøreskoler som pedagogiske virksomheter.

       Komiteen vil videre vise til B.innst.S.nr.14 (1993-1994), hvor forutsetningene nevnt ovenfor også ble bedt vurdert i forbindelse med senking av aldersgrensen for øvelseskjøring med personbil.

       Komiteen ser den foreslåtte endring i vegtrafikkloven § 26 som ett ledd i de diskuterte endringene for førerkort klasse B.

       Komiteen vil peke på at det haster med å få lagt fram den nevnte helhetsvurdering. Komiteen forutsetter at det ikke foretas andre endringer i førerkortopplæringen, klasse B, uten at dette legges fram som ei samla sak for Stortinget.

       Komiteen er positiv til 16 års grense for øvelseskjøring, da det er viktig å legge til rette for at førerkortkandidatene kan få mer kjøreerfaring før førerprøve avlegges.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, ber om at det legges til rette for ledsagerstøttet opplæring.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ser positivt på at det legges opp til bedre kontakt mellom følge/elev og biltilsynet.