11. Regnskaps- og revisjonsplikt og selskapsrettslig lovgivning

Sammendrag

       Det er i avsnitt 13.1 i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, utvalgets vurderinger og forslag samt høringsuttalelser vedrørende regnskaps- og revisjonsplikt.

       Departementet viser til at det for tiden pågår et arbeid med revisjon av regnskapsloven og aksjeselskapsloven, og at det er nedsatt en interdepartemental arbeidsgruppe som skal vurdere nærings- og selskapslovgivningens anvendelse på Svalbard. På denne bakgrunn vil departementet ikke gå inn på en nærmere drøftelse av hvorvidt regnskaps- og revisjonslovgivningen direkte bør få anvendelse på Svalbard.

       Departementet foreslår en videreføring av regnskaps- og revisjonsplikten på Svalbard slik den foreligger etter gjeldende rett. Departementet foreslår herunder en videreføring av gjeldende system med en inngående regnskapskontroll ved bokettersyn, jf. utkast til § 4-7. Departementet foreslår i denne forbindelse at kvalifikasjonskravene til revisor presiseres slik at vedkommende må være registrert eller statsautorisert revisor.

       Regnskapsplikten som gjelder på Svalbard er i stor grad sammenfallende med regnskapsplikten som gjelder på det norske fastlandet. Departementet foreslår en fullmaktsbestemmelse hvoretter det kan fastsettes nærmere krav til bokføringen eller årsoppgjøret for regnskapspliktige skattytere, jf. utkast til § 4-8.

       For visse utenlandske etableringer på Svalbard har det erfaringsmessig vist seg vanskelig å innhente regnskapsopplysninger som fullt ut er i overensstemmelse med den gjeldende regnskapsplikten. Det skyldes blant annet at de aktuelle skattyterne driver særlige former for virksomhet som gjør det forsvarlig å benytte et noe avvikende regnskap som utgangspunkt for skatteberegningen. Det gjelder blant annet i forhold til russiske etableringer. Det må sies å være etablert en praksis for at inntektsfastsettelsen for disse skattyterne skjer på et til dels avvikende grunnlag. For disse har en godtatt mindre detaljerte regnskapsoppstillinger når regnskapene har vært tilstrekkelige til å belyse at virksomheten ikke gir noe skattepliktig overskudd, og det foreligger oppgaver som gir tilstrekkelig grunnlag for å fastsette utførselsavgift på kull etter lov av 17. juli 1925 nr. 2 . Dersom driften av de aktuelle virksomhetene skulle gå med overskudd, vil det også for disse bli krevet mer utførlige regnskaper. For å få denne praksis inn i mer regulerte former foreslår departementet en fullmaktsbestemmelse hvoretter departementet kan fastsette særskilte regler om regnskapsføringen for visse grupper regnskapspliktige, samt om innhenting av ligningsopplysninger fra visse skattytere. Det vises til utkast til § 4-8.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende regnskaps- og revisjonsplikt og selskapsrettslig lovgivning, herunder forslag i denne innstilling til lov om skatt til Svalbard § 4-8 og § 4-9.

11.1 Selskapslovgivning

Sammendrag

       Det er i avsnitt 13.2 i proposisjonen redegjort for gjeldende rett i utvalgets vurderinger og forslag samt høringsuttalelser vedrørende selskapslovgivning.

       Departementet viser til det igangsatte arbeid med revisjon av aksjeselskapsloven, og den interdepartementale arbeidsgruppen som for tiden vurderer nærings- og selskapslovgivningens anvendelse på Svalbard. På denne bakgrunn går departementet ikke inn på en nærmere drøftelse av norsk selskapslovgivnings anvendelse på Svalbard.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader.